Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 35/2025
Ādažos 2025. gada 25. septembrī
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2025. gada 25. septembra sēdes lēmumu
(prot. Nr. 23 § 6)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
58. panta sesto daļu
Izdarīt Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 27. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 33/2024 "Iedzīvotāju padomes nolikums" (publicēti laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 2024., Nr. 126) šādus grozījumus:
1. Papildināt izdošanas tiesisko pamatojumu ar atsauci uz Pašvaldību likuma 58. panta piekto daļu.
2. Izteikt II nodaļas nosaukumu jaunā redakcijā "II. Padomes uzdevumi, pienākumi un tiesības".
3. Izteikt 6.6. apakšpunktu jaunā redakcijā:
"6.6. dalība attīstības plānošanas dokumentu, koncepciju un citu stratēģiski svarīgu dokumentu izstrādē;"
4. Izteikt 6.10. apakšpunktu jaunā redakcijā:
"6.10. ceļu infrastruktūras uzturēšana un attīstība, kā arī sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība."
5. Izteikt 7.4. apakšpunktu jaunā redakcijā:
"7.4. sniegt pašvaldības domei viedokli par nolikuma 6.1.-6.5. apakšpunktā noteiktajiem jautājumiem;".
6. Aizstāt 8.1. apakšpunktā teikuma daļu "6.1.-6.5. apakšpunkta" ar teikuma daļu "6. punkta".
7. Izteikt 8.3. apakšpunktu jaunā redakcijā:
"8.3. pēc pašvaldības kopienu eksperta lūguma vai savas iniciatīvas sniegt pašvaldības domei viedokli par 6.6.-6.10. apakšpunkta jautājumiem;".
8. Svītrot 13. punktu.
9. Izteikt 17. punktu jaunā redakcijā:
"17. Ja pēc atkārtota termiņa noteikšanas nav saņemts pietiekams pieteikumu skaits, padomes izveidi uzsāk, ja ierosinājumu iesniedz teritoriālās vienības vismaz 100 iedzīvotāji.".
10. Aizstāt 20. punktā vārdu "Padomē" ar vārdu "Padomi".
11. Izteikt 25. punktu jaunā redakcijā:
"25. Padomes sastāvu apstiprina ar balsu skaitīšanas komisijas lēmumu."
12. Papildināt ar jaunu 25.1 un 25.2 punktu:
"25.1 Balsu skaitīšanas komisijas priekšsēdētājs sasauc padomes pirmo sēdi ne vēlāk kā 20 dienas pēc komisijas lēmuma pieņemšanas par padomes sastāva apstiprināšanu.
25.2 Balsu skaitīšanas komisijas priekšsēdētājs vada padomes pirmo sēdi līdz padomes priekšsēdētāja ievēlēšanai."
13. Izteikt 33. punktu šādā redakcijā:
"33. Padome var atbrīvot padomes locekli no pienākumu pildīšanas padomē, ja viņš trīs reizes pēc kārtas nav piedalījies padomes sēdēs bez attaisnojoša iemesla. Padomes loceklis var personīgi rakstveidā atteikties no pienākumu pildīšanas padomē. Šādā gadījumā viņa darbība padomē tiek izbeigta iesniegumā norādītajā termiņā."
14. Svītrot 34. punktu.
15. Izteikt 36. punktu jaunā redakcijā:
"36. Ja padomes locekļa pilnvaras tiek izbeigtas pirms padomes pilnvaru termiņa beigām, viņa vietā stājas nākamais balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušais kandidāts. Kandidātu vienādu balsu skaita gadījumā ievēro nolikuma 24. punkta nosacījumus. Ja nav neviena kandidāta, kurš stātos vietā, padome ierosina domei jaunas vēlēšanas atbilstoši 17. punkta nosacījumiem."
16. Svītrot 37. punktu.
17. Aizstāt 38. punktā teikuma daļu "Padome beidz pastāvēt" ar teikuma daļu "Padome var pieņemt lēmumu par pastāvēšanas izbeigšanu".
18. Izteikt 42. punktu šādā redakcijā:
"42. Pašvaldība ne vēlāk kā 10 kalendāra dienu laikā nosaka padomes iesniegumu turpmāko virzību, kā arī atbildīgo pašvaldības institūciju, un informē par to padomi e-pastā. Padomes iesniegumus izskata mēneša laikā."
19. Svītrot 44. punktu.
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošie noteikumi (turpmāk - Noteikumi) izstrādāti ņemot vērā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas 16.05.2025. vēstuli Nr. 1-18/2463. 1.2. Grozījumu mērķis ir precizēt Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 27. jūnija saistošos noteikumus Nr. 33/2024 "Iedzīvotāju padomes nolikums", nosakot kārtību, kādā uzsāk un izbeidz Ādažu novada iedzīvotāju padomju (turpmāk - padomes) darbību, konkretizē padomes uzdevumus, pienākumus un tiesības, novērš konstatētās pretrunas un informācijas dublēšanos. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības
budžetu Noteikumu izpildei nav nepieciešami papildu resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, kā arī esošo institūciju kompetences paplašināšanu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību,
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz
konkurenci 3.1. Ar Noteikumiem tiek precizēta iespēja iedzīvotājiem iesaistīties pašvaldības darbībā un izteikt ierosinājumus un priekšlikumus, kā arī viedokli par pašvaldības domes lēmumiem, veicinot pilsonisko iniciatīvu. 3.2. Noteikumos konkretizētas jomas, kurās padome var nodrošināt iedzīvotāju interešu pārstāvību papildus Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2., 5. un 12. punktā noteiktajām kompetencēm (piem., vides aizsardzība, iedzīvotāju sociālās, izglītības un sporta vajadzības). Tādējādi Noteikumi labvēlīgi ietekmēs sociālo vidi kopumā, jo iedzīvotājiem būs skaidrs, kādus sev svarīgus jautājumus viņi varēs risināt ar padomju starpniecību. Noteikumi paredz iespēju iedzīvotājiem darboties vairākās padomēs. 3.3. Noteikumu pieņemšanai paredzama pozitīva ietekme gan uz vidi, gan uz iedzīvotāju veselību, gan uzņēmējdarbību, jo padomēm ir iespēja ietekmēt procesus pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanā un sanitārās tīrības uzturēšanā, vides aizsardzībā, uzņēmējdarbības vidē un citās jomās. 3.4. Noteikumiem nav ietekmes uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām
un to izmaksām Administratīvajām procedūrām nav papildu izmaksu. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un
cilvēkresursiem Padomes darbības nodrošināšanā Noteikumos noteiktā kārtībā un apmērā tiks iesaistīti pašvaldības Centrālās pārvaldes darbinieki. Netiks veidotas jaunas darba vietas. |
6. Informācija par izpildes
nodrošināšanu Noteikumu izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami. Noteikumu izpildi nodrošina katras teritorijas vienības iedzīvotāju kopsapulce, padome un pašvaldības Centrālā pārvalde Noteikumos noteiktajā kārtībā. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret
ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs mērķa sasniegšanai, pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai, un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām
un institūcijām 8.1. Noteikumu izstrādes gaitā notika konsultācijas ar iedzīvotāju padomēm. Pēc pašvaldības domes 2024. gada 27. jūnija saistošo noteikumu Nr. 33/2024 "Iedzīvotāju padomes nolikums" pārskatīšanas atbilstoši VARAM atzinumā norādītajam, Noteikumu projekts tika nosūtīts Ādažu pagasta iedzīvotāju padomei, Carnikavas pagasta iedzīvotāju padomei un Ādažu pilsētas padomei (turpmāk tekstā kopā un katra atsevišķi sauktas "padome") priekšlikumu sniegšanai. 8.2. No 24.05.2024. līdz 07.06.2024. tika saņemti Ādažu pagasta un Carnikavas pagasta iedzīvotāju padomju priekšlikumi, kas tika atbalstīti daļēji. Proti, priekšlikumi, kas dublējās un bija pretrunā VARAM atzinumā norādītajam, netika ņemti vērā, pamatojoties uz domes 28.08.2025. sēdes protokollēmuma 1.-10. punktā minēto argumentāciju. Tāpat netika ņemti vērā priekšlikumi, kas ir pretēji Pašvaldību likumā noteiktajam vai dublē likumā noteikto. 8.3. Pašvaldība: 8.3.1. daļēji atzina Noteikumu 6. punktā noteiktā deleģējuma paplašināšanas nepieciešamību. Proti, Noteikumi tika papildināti ar 6.10. apakšpunktu šādā redakcijā: "ceļu infrastruktūras uzturēšana un attīstība, kā arī sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība"; 8.3.2. piekrīt precizēt 8.3. punktu, papildināt 36. punktu ar trešo teikumu, t.i., gadījumā, ja nav neviena kandidāta, tad tiek piemērota 17. punkta procedūra. 8.3.3. atzina par atbalstāmu priekšlikumu papildināt 42. punktu, paredzot, ka pašvaldība ne vēlāk kā 10 kalendāra dienu laikā nosaka padomes iesniegumu turpmāko virzību un atbildīgo pašvaldības institūciju un informē par to padomi e-pastā. 8.4. Padome izteica priekšlikumu samazināt 17. punktā noteikto iedzīvotāju skaita slieksni no "100" uz "20-50". Priekšlikums netika atbalstīts, jo, ja pat pēc atkārtota pieteikšanās termiņa izsludināšanas nav saņemts pietiekams pieteikumu skaits, tad ir vajadzīgs būtisks pamats atkārtotu vēlēšanu izsludināšanai. Turklāt priekšlikums ir neskaidrs, nenoteikts, var radīt pārpratumus un dažādas interpretācijas par iedzīvotāju skaita sliekšņa "20-50" attiecināmību un pietiekamību. 8.5. Pašvaldība nepiekrīt 25.1 punktā noteiktā termiņa samazināšanai, jo esošajā redakcijā paredzētais termiņš ir atbilstošs un samērīgs, lai balsu skaitīšanas komisijas priekšsēdētājs savlaicīgi un kvalitatīvi sagatavotos padomes pirmajai sēdei. Turklāt jāņem vērā, ka 25.1 punktā norādītajā termiņā balsu skaitīšanas komisijas priekšsēdētājam ir jāveic apjomīgs un atbildīgs darbs, nodrošinot balsu skaitīšanas procedūras norisi, kā arī ir jāapkopo apjomīga datu kopa, jānodrošina fizisko personu datu korekta un likuma prasībām atbilstoša apstrāde, kā arī jānodrošina citu procesuālu pienākumu izpilde līdz padomes pirmās sēdes sasaukšanai. 8.6. Papildu protokollēmuma 7. punktā minētajam, pašvaldība nepiekrīt papildināt Nolikumu ar atsaucēm uz padomes Ētikas kodeksu. Padomei ir tiesības pašai izstrādāt un apstiprināt tai saistošus ētikas noteikumus, tāpat kā izskatīt tajos noteikto ētikas principu iespējamos pārkāpumus. Ētikas kodekss ir padomes iekšējs dokuments, un ir saistošs tikai padomes locekļiem. 8.7. Konsultācijām tika izmantots arī šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc Noteikumu izskatīšanas domes Izglītības, kultūras, sporta un sociālajā komitejā 03.09.2025., to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālā tīkla Facebook pašvaldības kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. 8.8. Publikācijā noteiktajā termiņā no 04.09.2025. līdz 18.09.2025. netika saņemti priekšlikumi. 8.9. No citām institūcijām netika saņemti viedokļi un atzinumi par Noteikumu projektu. |
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone