Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 17/2025

Kuldīgā 2025. gada 28. augustā

Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā"

APSTIPRINĀTI
ar Kuldīgas novada domes 28.08.2025.
sēdes lēmumu (prot. Nr. 13, p. 26)

Izdoti saskaņā ar 
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 
3. panta otro daļu, 33. panta ceturto daļu un 36. panta sesto daļu
(Grozīts ar Kuldīgas novada domes 29.06.2023. 
saistošajiem noteikumiem Nr. 5/2023,
kas piemērojami ar 01.07.2023.)

1. Izdarīt Kuldīgas novada domes saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā" (Latvijas Vēstnesis, 12.10.2021. Nr. 197) (turpmāk - saistošie noteikumi) šādus grozījumus:

1.1. Aizstāt saistošo noteikumu 20.1. apakšpunktā skaitli un vārdu "35,00 euro" ar skaitli un vārdu "50,00 euro".

1.2. Papildināt saistošos noteikumus ar 33. punktu šādā redakcijā:

"33. Stājoties spēkā grozījumiem šo saistošo noteikumu 20.1. apakšpunktā, personām, kurām 2025. gadā izmaksāts pabalsts skolas piederumu iegādei līdz grozījumu spēkā stāšanās dienai, tiek veikts pabalsta pārrēķins, izmaksājot starpību starp izmaksāto un jauno pabalsta apmēru."

2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja v. A. Roberts

 

Paskaidrojuma raksts
Kuldīgas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 17/2025 "Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā""

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - Pārskatīt Kuldīgas novada domes saistošos noteikumus Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā".

1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi - Pašlaik noteiktā pabalsta summa skolas piederumu iegādei trūcīgām un maznodrošinātām personām nav pietiekama, lai segtu faktisko nepieciešamību, ņemot vērā būtisku dzīves dārdzības un skolas preču cenu pieaugumu. Esošais atbalsta apmērs vairs neatbilst aktuālajai ekonomiskajai situācijai, tādēļ samazinās pabalsta efektivitāte un mērķtiecīgums. Tas savukārt palielina risku, ka bērni no sociāli mazaizsargātām ģimenēm var netikt pienācīgi sagatavoti skolas gaitām, izjūtot materiālu trūkumu un nevienlīdzīgas iespējas izglītības procesā. Pabalsta palielināšana ir būtiska, lai mazinātu sociālo nevienlīdzību, nodrošinātu bērnu labklājību un uzlabotu izglītības pieejamību, īpaši maznodrošinātās ģimenēs.

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums - Šobrīd spēkā ir Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. KNP/2021/6 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālajiem pabalstiem Kuldīgas novadā", kas nosaka, ka tiesības saņemt pabalstu skolas piederumu iegādei 35,00 euro apmērā vienu reizi kalendāra gadā ir par bērnu, kurš iegūst obligāto izglītību.

1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība - pastāvošs tiesiskais regulējums.

1.5. iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības - alternatīvu nav.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu - saistošo noteikumu grozījumos paredzēts, ka mainās sniegtais materiālais atbalsts skolas piederumu iegādei, proti, pašlaik bērni no trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, kura dzīvesvieta deklarēta Kuldīgas novada administratīvajā teritorijā un kuri iegūst obligāto izglītību var saņemt pabalstu skolas piederumu iegādei 35,00 euro vienu reizi kalendāra gadā; grozījumi paredz pabalsta summu palielināt līdz 50,00 euro kalendāra gadā.

2024. gadā pabalstu saņēmuši 62 bērni (tai skaitā 4 Ukrainas civiliedzīvotāji), kuri apgūst obligātās izglītības programmu, tā no pašvaldības budžeta izlietojot 2170 euro. 2025. gada budžetā šim mērķim atvēlēti 2100,00 euro, grozījumu apstiprināšanas gadījumā, palielinot pabalsta apmēru līdz 50,00 euro, budžetā papildus nepieciešami 1000 euro. Tomēr jāņem vērā, ka trūcīgo un maznodrošināto ģimeņu skaits var mainīties.

2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu - pašvaldības budžeta ieņēmumu daļa nemainās;

2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu - pašvaldības budžeta izdevumu daļa palielinās;

2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā - lai īstenotu saistošos noteikumus, nav jāsamazina finansējums citām pozīcijām.

2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi - nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību - saistošie noteikumi paredz papildināt jau esošus noteikumus, tā sniedzot atbalstu obligātās izglītības programmas izglītojamajam, kuru dzīvesvieta deklarēta Kuldīgas novada administratīvajā teritorijā, palielinot pabalstu skolas piederumu iegādei.

3.2. Ietekme uz vidi - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs iedzīvotāju veselību.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.5. Ietekme uz konkurenci - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā - saistošo noteikumu piemērošanā personas var vērsties Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" (turpmāk - Sociālais dienests).

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību - saistošo noteikumu grozījumi paredz palielināt materiālu pabalstu obligātās izglītības ieguvei trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, palielinot pabalstu skolas piederumu iegādei no 35,00 euro uz 50,00 euro vienu reizi kalendāra gadā. Pabalsts tiek piešķirts par to kalendāra gadu, kurā Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" ir iesniegts atbilstošs iesniegums.

Ņemot vērā, ka 2025. gadā pabalstu saņēmušas 9 personas, stājoties spēkā saistošo noteikumu grozījumiem, pabalstu saņēmušajām personām tiks veikts pārrēķins, izmaksājot starpību starp jau saņemto pabalstu un jauno pabalsta summu, t.i., 15 euro.

4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi - saistošie noteikumi precizē sociālo pabalstu apmēru trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, bet neprasa papildu jaunu cilvēkresursu iesaisti.

5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.) - saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanu turpinās administrēt Sociālais dienests.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija - saistošo noteikumu izpildi turpinās Sociālais dienests, tādējādi nav nepieciešama jaunu institūciju izveide.

6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība - papildu resursi nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai - ņemot vērā, ka pašvaldības autonomā funkcija ir nodrošināt savas administratīvās teritorijas iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, šie saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.

7.2. Samērīguma tests:

7.2.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai - ir piemēroti;

7.2.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai - līdzekļi ir atbilstoši mērķa sasniegšanai;

7.2.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša - ir atbilstoša.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā - nav notikušas.

8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) - saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv divas nedēļas no 25.07.2025.

8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā - nav saņemti.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - nav saņemti.

8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas - nav saņemti.

8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas - notikušas konsultācijas ar pašvaldības speciālistiem saistošo noteikumu izstrādes procesā.

Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja v. A. Roberts

30.09.2025