1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek maksāts izglītojamo vecāku vai likumisko pārstāvju (turpmāk – vecāki) līdzfinansējums, kā maksa par profesionālās ievirzes un interešu izglītības programmu apguvi (turpmāk – līdzfinansējums) Ādažu novada pašvaldības dibinātās profesionālās ievirzes izglītības iestādēs (turpmāk – izglītības iestādes) – Ādažu novada Mākslu skolā (turpmāk – ĀNMS) un Ādažu Bērnu un jaunatnes sporta skolā (turpmāk – ĀBJSS).
2. Līdzfinansējums veido daļu no skolu budžeta un to izmanto attīstībai, mācību līdzekļu, materiālu un aprīkojuma iegādei, pedagogu darba samaksai, kā arī ĀNMS pedagogu un izglītojamo dalībai radošajos pasākumos, un ĀBJSS sacensību organizēšanai un izglītojamo dalībai starptautiskās un valsts līmeņa sacensībās.
4. Pašvaldībai ir tiesības pārbaudīt vecāku un izglītojamo personas datus tai pieejamajos datu reģistros, kas nepieciešami šo noteikumu izpildei.
5. Līdzfinansējums vienam izglītojamajam profesionālās ievirzes izglītības programmā ir 20,00 euro mēnesī neatkarīgi no apmeklēto dienu skaita.
6. Līdzfinansējums vienam izglītojamajam ĀNMS interešu izglītības programmā ir 30,00 euro mēnesī neatkarīgi no apmeklēto dienu skaita.
9. Kārtējā mācību gadā par katru programmu piemēro šādus līdzfinansējuma atvieglojumus:
9.1. 100 % apmērā bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, ja izglītojamais ir deklarēts Ādažu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā (turpmāk – pašvaldības administratīvā teritorija);
9.2. ja izglītojamais un vismaz viens no vecākiem ir deklarēts pašvaldības administratīvajā teritorijā:
9.2.1. 25 % apmērā, ja izglītojamais apgūst divas vai vairāk programmas ĀNMS Carnikavas pagastā, un ir uzņemts skolā līdz 2022. gada 1. septembrim;
9.2.2. 35 % apmērā, ja ģimenē kopā dzīvo un deklarēti divi izglītojamie, kuri vienā skolā apgūst kādu no programmām;
9.2.3. 50 % apmērā, ja daudzbērnu ģimenē kopā dzīvo un deklarēti trīs un vairāk bērnu un vismaz viens no viņiem vienā skolā apgūst kādu no programmām;
9.2.4. 65 % apmērā, ja daudzbērnu ģimenē kopā dzīvo un deklarēti trīs un vairāk bērnu un vismaz trīs no viņiem vienā skolā apgūst kādu no programmām;
9.2.5. 100 % apmērā izglītojamajiem ar invaliditāti un izglītojamajiem, kuru ģimenei piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas personas statuss.
(9.2.1. apakšpunkts ir spēkā līdz 2028./2029. mācību gada beigām; sk. 26. punktu)
10. Noteikumu 9.2.1.–9.2.5. apakšpunkta gadījumā, ja daudzbērnu ģimenē nav pilngadīga bērna, kurš mācās vai studē, atvieglojumus piemēro ar mēnesi, kurā iestājušies atvieglojumu saņemšanas priekšnoteikumi, pamatojoties uz pašvaldībai pieejamajiem datiem valsts un pašvaldības datu reģistros.
11. Atvieglojumus piešķir ar mēnesi, kurā vecāki iesniedz iesniegumu portāla www.epakalpojumi.lv (turpmāk – Portāls) sadaļā "Privilēģijas" vienu reizi, izglītojamajam uzsākot mācības skolā:
11.1. 9.1. apakšpunktā noteiktajos gadījumos;
11.2. 9.2.3. un 9.2.4. apakšpunktā noteiktajos gadījumos, ja viens no daudzbērnu ģimenes bērniem ir pilngadīgs, un viņš mācās vai studē.
12. Ja izvērtējot iesniegumu tiek konstatēts, ka atvieglojumi nav piemērojami, Centrālās pārvaldes Izglītības un jaunatnes nodaļa sagatavo atteikumu, ar ko vecāks var iepazīties Portālā, autorizējoties lietošanas noteikumos noteiktajā kārtībā.
13. Līdzfinansējuma atvieglojumus ar rīkojumu var piemērot izglītības iestādes direktors:
13.1. 100 % apmērā katra mācību gada sākumā skolu pedagogiem un darbiniekiem par vienu viņu bērnu vienā programmā;
13.2. 100 % apmērā, ja izglītojamais slimo vairāk par trīs nedēļām, un vienas nedēļas laikā pēc izveseļošanās skolai ir iesniegta ģimenes ārsta vai medicīnas iestādes izziņa;
13.3. 50 % apmērā par augstiem sasniegumiem iepriekšējā semestrī – ĀNMS par izcilām un teicamām sekmēm mācību sasniegumu vērtēšanas iekšējā dokumentā noteiktā kārtībā, un ĀBJSS – saskaņā ar Latvijas sporta veidu federāciju apstiprinātiem izlašu dalībnieku sarakstiem;
13.4. līdz 100 % apmērā īpašos gadījumos, izvērtējot situāciju individuāli (piemēram, daļējs nodarbību apmeklējums traumas dēļ, u.c.).
14. Katra mācību gada sākumā ĀBJSS direktors ar rīkojumu atbrīvo no līdzfinansējuma sporta meistarības pilnveidošanas un augstākās sporta meistarības grupu izglītojamos.
15. Atvieglojumi nesummējas un tos piemēro par laika periodu, kamēr pastāv to piemērošanas priekšnosacījumi.
16. Ja tiek konstatēts, ka attiecīgajā mēnesī izglītojamais vai kāds no viņa vecākiem ir izdeklarējies no pašvaldības administratīvās teritorijas, atvieglojumu piemēro tikai gadījumā, ja attiecīgajā mēnesī izglītojamais un vismaz viens no viņa vecākiem bija nepārtraukti vismaz 15 dienas deklarēts pašvaldības administratīvajā teritorijā.
17. Pašvaldības dome pieņem lēmumu par līdzfinansējuma samazinājumu vai atcelšanu valstī izsludinātas ārkārtas situācijas gadījumā noteikta attālināta mācību procesa laikā.
18. Skolas veic atvieglojumu saņemšanas priekšnoteikumu atbilstības pārbaudi, un līdz katra mēneša 7. datumam ar rīkojumu nosaka izglītojamos, kuriem piemēro līdzfinansējuma atvieglojumus par iepriekšējo mēnesi.
19. Pamatojoties uz skolas rīkojumu, Centrālās pārvaldes Grāmatvedības nodaļa izraksta rēķinu līdz katra mēneša 10. datumam. Vecāki apmaksā līdzfinansējumu bezskaidras naudas norēķinu veidā.
20. Ja līdzfinansējuma samaksa nav veikta ilgāk par 3 mēnešiem, skolas direktors, balstoties uz Grāmatvedības nodaļas pārskatu, nosūta izglītojamā vecākiem brīdinājumu par samaksas kavējumu, norādot parāda summu. Ja mēneša laikā no brīdinājuma nosūtīšanas dienas parāds nav samaksāts, izglītojamo atskaita no skolas un pašvaldība ierosina parāda piedziņas procedūru pret vecāku.
23. Skolas un Izglītības un jaunatnes nodaļas lēmumus var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.
24. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumus var pārsūdzēt Administratīvā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
27. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības domes 2021. gada 29. septembra saistošie noteikumi Nr. 11/2021 "Par līdzfinansējumu Ādažu novada pašvaldības profesionālās ievirzes izglītības iestādēs".
Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt līdzfinansējuma maksāšanas kārtību Ādažu novada pašvaldības profesionālās ievirzes izglītības iestādēs (turpmāk – skolas), un līdzfinansējuma atvieglojumu piemērošanas kārtību. 1.2. Izglītības likuma 12. panta 2.1 daļa nosaka, ka pašvaldība saistošajos noteikumos var paredzēt daļēju maksu kā līdzfinansējumu par izglītības ieguvi pašvaldības dibinātajās profesionālās ievirzes izglītības iestādēs. 1.3. Ādažu novada pašvaldībā spēkā ir pašvaldības domes 2021. gada 29. septembra saistošie noteikumi Nr. 11/2021 "Par līdzfinansējumu Ādažu novada pašvaldības profesionālās ievirzes izglītības iestādēs". Ņemot vērā, ka grozījumi sastāda vairāk par 50 % no spēkā esošo noteikumu apjoma, ir lietderīgi izdot jaunus saistošos noteikumus (turpmāk – SN). 1.4. Jauno SN izdošanas mērķis ir izveidot izglītojamo vecākiem draudzīgu līdzfinansējuma atvieglojuma piešķiršanas kārtību, paredzot atteikties no vecāku iesniegumu iesniegšanas nepieciešamības atvieglojumu pieprasīšanai (izņemot atsevišķus gadījumus). Turpmāk atvieglojumi galvenokārt tiks piemēroti, balstoties uz pašvaldībai pieejamiem datiem datu reģistros un sistēmās, t.sk., pēc izglītojamā ilgstošas slimošanas. Datu atbilstības pārbaudi veiks skolu direktori, kuri izdos rīkojumu par izglītojamajiem, kuriem pienākas līdzfinansējuma atvieglojumi. 1.5. Iesniegums atvieglojuma piešķiršanai būs jāiesniedz tikai gadījumos, kad pašvaldībai nav pieejama informācija datu reģistros (11.1. un 11.2. apakšpunkts). SN paredzēta iespēja šos iesniegumus iesniegt portālā www.epakalpojumi.lv, sadaļā "Privilēģijas". Turklāt iesniegums iesniedzams, izglītojamam uzsākot mācības skolā, un tas nebūs jāiesniedz atkārtoti, izņemot, ja iestājas 9.1. un 9.2.5. punktā norādītie apstākļi. 1.6. Ja, saņemot 11. punktā minēto iesniegumu, tiks konstatēts, ka atvieglojumi nav piemērojami, Centrālās pārvaldes Izglītības un jaunatnes nodaļa (turpmāk – IJN), sagatavos atteikumu ar pamatojumu, ar ko vecāks varēs iepazīties 1.5. punktā minētajā portālā, individuāli autorizējoties lietošanas noteikumos noteiktajā kārtībā. 1.7. Papildus ar SN paredzēts atteikties no nepieciešamības vecākiem iesniegt izziņu par mācību statusu pilngadīgiem daudzbērnu ģimenes bērniem. 1.8. Līdzfinansējuma pārrēķināšana gadījumos, kad izglītojamais iepriekšējā mēnesī pašvaldības administratīvajā teritorijā nav bijis deklarēts pilnu mēnesi, radītu lielu administratīvo slogu, turklāt tas būtu nesamērīgi pret nelielajām līdzfinansējuma izmaksām. Tāpēc SN precizēts, ka gadījumos, ja tiks konstatēts, ka attiecīgajā mēnesī izglītojamais vai kāds no viņa vecākiem ir izdeklarējies no pašvaldības administratīvās teritorijas, atvieglojums tiks piemērots tikai gadījumā, ja attiecīgajā mēnesī izglītojamais un vismaz viens no vecākiem nepārtraukti vismaz 15 dienas bijis deklarēts pašvaldības administratīvajā teritorijā. 1.9. Noteikumu 5. punktā precizēts, ka mēneša līdzfinansējuma apmērs ir 20 euro, neatkarīgi no apmeklēto dienu skaita, t.i., līdzfinansējums netiks samazināts kavējumu gadījumā. Izņēmums ir ilgstošs slimošanas periods, kas atrunāts 13.2. punktā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. SN īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu: 2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu – nav attiecināms; 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu – nav attiecināms. 2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu un esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu SN izpildi – paredzams, ka SN izpildē iesaistīsies IJN darbinieki, bet tāpēc IJN, Grāmatvedības nodaļā (turpmāk – GRN) un skolās nav nepieciešami papildu darbinieki un citi resursi SN administrēšanai. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – plānots, ka noteikumi pozitīvi ietekmēs sabiedrību. SN izstrādāti, lai veicinātu birokrātiskā sloga mazināšanu, piemērojot līdzfinansējuma atvieglojumus. 3.2. Ietekme uz vidi – SN īstenošana neradīs ietekmi uz vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav attiecināms. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināma. 3.5. Ietekme uz konkurenci – SN nav ietekmes uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. SN izpildi nodrošinās skolas, IJN un GRN. 4.2. Skolu direktoru lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 4.3. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 4.4. Galvenie administratīvo procedūru posmi un privātpersonām veicamās darbības ir noteiktas šādas – lai saņemtu līdzfinansējuma atvieglojumu SN 11.1. un 11.2. apakšpunkta gadījumos, vecāks iesniedz iesniegumu elektroniski interneta vietnē www.epakalpojumi.lv. Pārējos gadījumos administratīvās procedūras tiks samazinātas, jo iestādes pašas lēmuma pieņemšanai iegūs nepieciešamos datus. 4.5. Administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem SN izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti SN īstenošanā, ir skolu direktori un darbinieki (apkopojot un iesniedzot GRN izglītojamo sarakstus un izdodot rīkojumus par atvieglojuma piemērošanu SN paredzētajos gadījumos; IJN darbinieki (pārbaudot mācību statusu un deklarētās dzīvesvietas adresi gadījumos, kad GRN pārziņā nebūs šādas informācijas, kā arī pieņemot lēmumu par līdzfinansējumu atteikumu), GRN darbinieki (apstrādājot un nosūtot rēķinus vecākiem); pašvaldības juristi (veicot piedziņas darbību organizēšanu, ja rēķini netiks apmaksāti). Lēmumu apstrīdēšanas gadījumā – Administratīvo aktu strīdus komisija, kuras sastāvā ir deputāti, izpilddirektors un Centrālās pārvaldes darbinieki. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana SN ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai un pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai, un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. SN paredz sniegt lielāku atbalstu Ādažu novada ģimenēm, uz kurām attiecas šie SN. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. SN izstrādes procesā notika konsultācijas ar pašvaldības institūcijām. Atsevišķas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem (tostarp biedrībām, nodibinājumiem, apvienībām, u.tml.) nenotika. 8.2. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc SN izskatīšanas domes Finanšu komitejā 20.08.2025., to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā – pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. 8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 21.08.2025. līdz 04.09.2025. netika saņemts neviens priekšlikums vai ieteikums. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas. |