1. Noteikumi nosaka Latvijas Republikas nacionālās sankcijas, lai panāktu mieru un novērstu starptautiskos noziegumus un cilvēktiesību pārkāpumus Ukrainā un novērstu kaitējumu Latvijas Republikas ārpolitikas interesēm un nacionālajai drošībai saistībā ar Krievijas Federācijas militāro agresiju pret Ukrainu.
2. Ministru kabinets pēc savas iniciatīvas, kā arī pamatojoties uz ārlietu ministra vai Nacionālās drošības padomes priekšlikumu un saņemot Finanšu izlūkošanas dienesta, valsts drošības iestāžu un uzraudzības institūciju vai citu institūciju informāciju, var noteikt nacionālās sankcijas pret subjektiem, pret kuriem nav noteiktas starptautiskās sankcijas un kuri atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
2.1. tie ir atbildīgi, atbalsta vai īsteno darbības vai politiku, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte, neatkarība, stabilitāte vai drošība Ukrainā vai kavēts starptautisko organizāciju darbs Ukrainā;
2.2. tie ir reģistrēti okupētajās Ukrainas teritorijās un to kapitāla daļas vai tiem piederošs īpašums ir nodots pretēji Ukrainas tiesību aktiem vai tie ir guvuši labumu no šādas nodošanas;
2.3. tie materiāli vai finansiāli atbalsta par Krimas aneksiju vai Ukrainas destabilizāciju atbildīgos Krievijas Federācijas lēmumpieņēmējus vai gūst labumu no tiem;
2.4. tie veic darījumus ar separātistu grupām Ukrainā;
2.5. tie veicina Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 5. pantā minēto finanšu ierobežojumu pārkāpumus vai pārkāpumus saistībā ar 7. pantā minētajiem ieceļošanas ierobežojumiem, kas attiecināti uz subjektiem atbilstoši šo noteikumu 2. punktā minētajiem kritērijiem, vai starptautisko sankciju pārkāpumus saistībā ar Krievijas Federācijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā;
2.6. tie ir ietekmīgi uzņēmēji, kas darbojas Krievijas Federācijā, un viņu ģimenes locekļi vai citas fiziskas vai juridiskas personas, kas gūst no viņiem labumu;
2.7. tie ir fiziskas vai juridiskas personas, kuras darbojas ekonomikas nozarēs, kas nodrošina svarīgu ienākumu avotu Krievijas Federācijai.
3. Par ietekmīgiem uzņēmējiem šo noteikumu 2.6. apakšpunkta izpratnē ir uzskatāmi arī tie subjekti, kas tādi bijuši līdz 2022. gada 24. februārim, ja vien pietiekama, jauna un uzticama informācija neliecina, ka šie subjekti vairs nav uzskatāmi par ietekmīgiem uzņēmējiem. Par pietiekamu, jaunu un uzticamu informāciju nav uzskatāma nepatiesa, nepilnīga vai maldinoša informācija, kā arī informācija, kas no publiskajiem reģistriem vai datubāzēm ir slēpta.
4. Subjektiem, uz kuriem tiek attiecinātas sankcijas atbilstoši šo noteikumu 2. punktā minētajiem kritērijiem, var noteikt Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 5. pantā minētos finanšu ierobežojumus un 7. pantā minētos ieceļošanas ierobežojumus.
5. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot vai darīt pieejamus konkrētus iesaldētos līdzekļus vai saimnieciskos resursus, ja tā ir konstatējusi, ka attiecīgie līdzekļi vai saimnieciskie resursi ir:
5.1. nepieciešami sankciju subjekta vai tā apgādībā esošo ģimenes locekļu pamatvajadzību segšanai;
5.2. paredzēti vienīgi samērīgai samaksai un atlīdzībai par kvalificētu darbu vai izdevumiem saistībā ar juridiskajiem pakalpojumiem;
5.3. paredzēti vienīgi komisijas maksai vai apkalpošanas maksai par iesaldēto līdzekļu vai saimniecisko resursu turēšanu vai pārvaldību;
5.4. nepieciešami ārkārtas izdevumu segšanai.
6. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot konkrētus iesaldētos līdzekļus vai saimnieciskos resursus, ja tā ir konstatējusi, ka attiecīgie līdzekļi vai saimnieciskie resursi ir paredzēti vienīgi maksājumu veikšanai saskaņā ar līgumu, ko sankciju subjekts ir noslēdzis pirms dienas, kad pret to tika noteiktas nacionālās vai starptautiskās sankcijas, vai saskaņā ar saistībām, kas radušās subjektam pirms dienas, kad pret to tika noteiktas nacionālās vai starptautiskās sankcijas un:
6.1. līdzekļi un saimnieciskie resursi ir jāizmanto, lai veiktu maksājumu;
6.2. ar maksājumiem netiek tieši vai netieši darīti pieejami līdzekļi vai saimnieciskie resursi sankciju subjektam.
7. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot vai darīt pieejamus konkrētus līdzekļus vai saimnieciskos resursus, ja tā ir konstatējusi, ka attiecīgie līdzekļi vai saimnieciskie resursi ir nepieciešami, lai nodotu īpašuma tiesības uz Latvijas Republikā reģistrētu juridisku personu vai tai pielīdzināmu tiesību subjektu, ja īpašuma tiesības tieši vai netieši pieder sankciju subjektam. Ieņēmumi, kas iegūti no īpašuma tiesību nodošanas, tiek iesaldēti.
8. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot konkrētus iesaldētos līdzekļus vai saimnieciskos resursus, ja:
8.1. uz līdzekļiem vai saimnieciskajiem resursiem attiecas šķīrējtiesas nolēmums, kas ir pieņemts pirms dienas, kad pret subjektu noteiktas nacionālās vai starptautiskās sankcijas, vai pirms vai pēc minētās dienas Latvijas Republikā pieņemts tiesas nolēmums vai pārvaldes lēmums, vai Latvijas Republikā izpildāms nolēmums;
8.2. līdzekļi vai saimnieciskie resursi tiks izmantoti, vienīgi lai izpildītu saistības, kas izriet no šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētā nolēmuma vai pārvaldes lēmuma;
8.3. nolēmums vai pārvaldes lēmums, kas minēts šo noteikumu 8.1. apakšpunktā, nav pieņemts par labu sankciju subjektam;
8.4. nolēmuma atzīšana nav pretrunā Latvijas Republikas sabiedriskajai kārtībai.
9. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot konkrētus iesaldētos līdzekļus vai saimnieciskos resursus, ja ir pieņemts lēmums par sankciju subjekta īpašumā, kontrolē vai valdījumā esošu līdzekļu vai saimniecisko resursu piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. Kompensācija, kas tiek izmaksāta par līdzekļu vai saimniecisko resursu piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām, tiek iesaldēta.
10. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot iesaldētu maksājumu, kura izpildē iesaistīta finanšu iestāde vai kredītiestāde ir sankciju subjekts, ja:
10.1. izpildot maksājumu, sankciju subjektam netiek darīti pieejami līdzekļi vai saimnieciskie resursi;
10.2. izpildot maksājumu, netiek pārkāptas Latvijas Republikai saistošās sankcijas.
11. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot vai darīt pieejamus konkrētus iesaldētos līdzekļus vai saimnieciskos resursus, ja tā ir konstatējusi, ka saimniecisko resursu atbrīvošana ir nepieciešama, lai novērstu tādu notikumu, kas varētu būtiski ietekmēt cilvēku veselību, drošību vai vidi, vai lai steidzami mazinātu tāda notikuma ietekmi. No saimniecisko resursu atbrīvošanas gūtie ieņēmumi tiek iesaldēti, ja to saņēmējs ir sankciju subjekts.
12. Subjekti, uz kuriem tiek attiecināti Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 5. pantā minētie finanšu ierobežojumi atbilstoši šo noteikumu 2. punktā minētajiem kritērijiem, sešu nedēļu laikā pēc ierobežojumu noteikšanas ziņo Finanšu izlūkošanas dienestam par to īpašumā, valdījumā, turējumā vai kontrolē esošajiem līdzekļiem un saimnieciskajiem resursiem, kas atrodas Latvijas Republikas jurisdikcijā, un sadarbojas, ja šādu informāciju nepieciešams pārbaudīt.
13. Prasības, kuras izriet no jebkādiem līgumiem un kuru tiešu vai netiešu, pilnīgu vai daļēju izpildi ietekmē Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 5. pantā minētie finanšu ierobežojumi vai 7. pantā minētie ieceļošanas ierobežojumi, kas attiecināti uz subjektiem atbilstoši šo noteikumu 2. pantā minētajiem kritērijiem, netiek apmierinātas, ja tās iesniedz sankciju subjekts vai jebkura fiziska vai juridiska persona, kas darbojas ar sankciju subjekta starpniecību vai tā vārdā.
14. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 5. pantā minētie finanšu ierobežojumi, kas attiecināti uz subjektiem atbilstoši šo noteikumu 2. punktā minētajiem kritērijiem, neliedz finanšu iestādēm un kredītiestādēm, kas saņem līdzekļus, kurus trešās personas pārskaita sankciju subjekta kontā, veikt ieskaitījumus iesaldētos kontos, ja visi ieskaitījumi šādos kontos tiek iesaldēti. Finanšu iestādes un kredītiestādes par katru šādu darījumu nekavējoties informē Finanšu izlūkošanas dienestu.
15. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 5. pantā minētos finanšu ierobežojumus, kas attiecināti uz subjektiem atbilstoši šo noteikumu 2. punktā minētajiem kritērijiem, nepiemēro šādiem ieskaitījumiem iesaldētajos kontos, ja tie tiek iesaldēti:
15.1. procentu ienākumiem vai citiem ieņēmumiem no minētajiem kontiem;
15.2. maksājumiem, kuri paredzēti līgumos, kas noslēgti pirms dienas, kad pret personu noteiktas nacionālās vai starptautiskās sankcijas;
15.3. maksājumiem, kas jāmaksā saskaņā ar Latvijas Republikā pieņemtiem tiesas nolēmumiem vai pārvaldes lēmumiem, vai Latvijas Republikā izpildāmiem nolēmumiem.