Ministru kabineta rīkojums Nr. 565
Rīgā 2025. gada 9. septembrī (prot. Nr. 35 24. §)
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 9. augusta rīkojumā Nr. 510 "Par investīcijas 2.1.2.1.i. projekta "Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 153. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Apstiprināt projekta izmaksas ne vairāk kā 2 769 393
euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas
un noturības mehānisma finansējumu ne vairāk kā 2 109 503
euro apmērā, valsts budžeta finansējumu pievienotās
vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 354 404 euro
apmērā un pašvaldību līdzfinansējumu 305 486 euro
apmērā."
2. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai
kā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības
organizācijai uzaicināt finansējuma saņēmēju - Viedās
administrācijas un reģionālās attīstības ministriju kā vadošo
valsts pārvaldības iestādi valsts pārvaldes pakalpojumu
pārvaldības jomā - iesniegt projekta iesniegumu investīcijas
2.1.2.1.i. ietvaros."
3. Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu
uzturēšanas izmaksas ne vairāk kā 145 994 euro gadā.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai
papildu finansējumu pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā."
4. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
5. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Viedās administrācijas un
reģionālās attīstības ministrs R. Čudars
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas iesniegtajā redakcijā
1. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 9. septembra
rīkojumam Nr. 565
"1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 9. augusta
rīkojumam Nr. 10
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) |
1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Projekta īstenošanā piesaistīti šādi projekta partneri:
• LR valstspilsētas un novadi (17 pašvaldības): Aizkraukles novada pašvaldība, Augšdaugavas novada pašvaldība, Balvu novada pašvaldība, Bauskas novada pašvaldība, Cēsu novada pašvaldība, Dienvidkurzemes novada pašvaldība, Gulbenes novada pašvaldība, Limbažu novada pašvaldība, Līvānu novada pašvaldība, Ludzas novada pašvaldība, Madonas novada pašvaldība, Preiļu novada pašvaldība, Saldus novada pašvaldība, Slampes pagasta pārvalde (Tukuma novada pašvaldība), Smiltenes novada pašvaldība, Valmieras novada pašvaldība, Ventspils novada pašvaldība. • Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde "Ventspils Digitālais centrs" |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Eiropas Savienības fondu un struktūrfondu un
Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas
perioda darbības programmas "Izaugsme un
nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa
"Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas
pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā
sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākums
"Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu
izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un
attīstība"1.
1. Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādes "Ventspils Digitālais centrs" īstenotais projekts Nr. 2.2.1.1/17/I/034 "Koplietošanas IKT resursu attīstība pašvaldību vajadzībām"2. Projekta ietvaros paveikts: a) Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (turpmāk - VPVKAC) informācijas sistēmas (turpmāk - IS) attīstība, t.sk. pakalpojumu pieteikumu vadības risinājuma pilnveide, zināšanu bāzes pilnveide, saziņas risinājuma pilnveide, sniegto pakalpojumu uzskaites un atskaišu risinājuma pilnveide, VPVKAC IS pārvaldības risinājuma pilnveide, universālā datu apmaiņas ar ārējā IS risinājuma izveide. b) Pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk - IKT) resursu koplietošanas platformas izveide, iekļaujot IKT infrastruktūras resursu iegādi un uzstādīšanu, virtuālo serveru nodrošināšanas pakalpojuma vadības risinājuma izveidi un ieviešanu, pašvaldību darbinieku federatīvās autentifikācijas risinājuma izveidi un ieviešanu, IKT resursu drošības vadības risinājuma izveidi un ieviešanu. 2. VARAM īstenotais projekts Nr. 2.2.1.1/19/I/002 "Publiskās pārvaldes informācijas un komunikāciju tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma 2. kārta"3. Projektā īstenots izmēģinājuma projekts "Attālinātās konsultācijas valsts un pašvaldības VPVKAC paplašinātā tīklā", aprīkojot pakalpojuma saņemšanas punktus ar iespēju nodrošināt klientiem iestādes speciālista attālinātas, individuālas konsultācijas pakalpojuma saņemšanu VPVKAC paplašinātajā tīklā. 3. VARAM īstenotais projekts Nr. 2.2.1.1/21/I/002 "Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība"4. Projekta ietvaros paveikts: a) iepirkums un VPVKAC IS pakalpojumu pārvaldības risinājuma pilnveide: • attālinātā ierēdņa videoiezvana modulis; • vienota iestāžu speciālistu pieejamības rindu pārvaldības sistēma; • VPVKAC pakalpojumu pārvaldības risinājuma veiktspējas palielināšana; • VPVKAC pakalpojumu pārvaldības risinājuma testēšana (funkcionalitāte, saskarnes, veiktspēja u.c.); • drošības audita nosacījumu noteikšana un tā organizēšana; • veiktspējas audita nosacījumu noteikšana un tā organizēšana; • infrastruktūras, izmitināšanas nodrošināšana, sistēmu un datu bāzu administrēšana; • VPVKAC pakalpojumu pārvaldības risinājuma uzturēšana projekta laikā; • nodrošinātas VPVKAC nodarbināto mācības par pilnveidoto VPVKAC pakalpojumu pārvaldības risinājumu. Apliecinām, ka nepastāv dubultā finansējuma risks pret norādītajiem projektiem. Apliecinām, ka projekta ietvaros komercdarbības atbalsts netiks sniegts |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs |
Ieviešot Koncepcijas par publisko pakalpojumu sistēmas
pilnveidi (Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2013. gada
19. februāra rīkojums Nr. 58) uzdevumus, tika uzsākta
VPVKAC izveide ar mērķi nodrošināt valsts pārvaldes
pakalpojumu pieejamību atbilstoši "vienas pieturas
aģentūras" principam, sniedzot iespēju pieteikt
pieprasītākos pakalpojumus tuvāk iedzīvotāja
dzīvesvietai. Valdības rīcības plāna Deklarācijas par
A.K. Kariņa vadītā MK iecerēto darbību īstenošanai 246.2.
pasākumā dots uzdevums turpināt attīstīt vienas pieturas
aģentūras pakalpojumu saņemšanu gan klātienē, gan
digitāli, sekmēt iestāžu sadarbību tiešsaistē. Izpildot
augstāk minētos uzdevumus, 35 pašvaldībās darbojas 216
VPVKAC, nodrošinot iespēju klātienē vienkopus pieteikt
pašvaldību pakalpojumus un 19 valsts pārvaldes iestāžu
142 pakalpojumus.
Saskaņā ar Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam (apstiprinātas ar MK 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490, turpmāk - Pamatnostādnes) redzējumu par valsts pārvaldes pakalpojumu digitālo transformāciju - daudzkanālu piegādi (4.4.9.2. rīcības apakšvirziens), valsts pārvaldes pakalpojumiem jābūt sabiedrībai pieejamiem ērti, atbilstoši vienas pieturas aģentūras principam kā digitālajā, tā analogā vidē, pieprasot pēc iespējas mazu pakalpojuma saņēmēja iesaisti un pūles. Nepieciešamā rīcība iekļauj uzdevumu transformēt pakalpojumu pieprasīšanas un piegādes kanālus, tostarp, teritoriāli izvērst VPVKAC tīklu, atbalstīt tālruņa zvanu apkalpošanu, to centralizējot un digitalizējot, paplašināt klientu apkalpošanu ar distances apkalpošanas iespējām. Rīcības tehnoloģiskais atbalsts paredz pakalpojumu pieprasīšanai un saņemšanai nepieciešamos lietojumus veidot atkārtoti izmantojamus gan iestāžu IS, gan VPVKAC IS. Savukārt, Pamatnostādņu redzējums par pilnībā digitalizētu un datu vadītu valsts pārvaldes pamatdarbību (4.4.9.3. rīcības apakšvirziens) paredz pakalpojumu sniegšanu organizēt un nodrošināt pilnībā digitāli, pieļaujot tās pārveidošanu uz vai no analogā formāta tikai klientu apkalpošanas vajadzībām. Sabiedrības grupām ar zemām digitālām prasmēm ir nodrošināma iespēja pakalpojumus saņemt klātienē, teritoriāli pieejamos VPVKAC, pa tālruni, izmantojot centralizētus zvanu centrus, vai rakstiski. Saskaņā ar MK 2023. gada 5. septembra noteikumiem Nr. 505 "Kārtība, kādā izmanto valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei", pašvaldībām tiek piešķirta valsts budžeta dotācija VPVKAC izveidošanai, tādējādi sekmējot projekta ietvaros atvērto VPVKAC darbības ilgtspēju. Projekta mērķis: izvērst un funkcionāli stiprināt esošo VPVKAC tīklu. VPVKAC tīkla darbība tiks izvērsta ar attālināta ierēdņa videozvana palīdzību valsts pārvaldes pakalpojumu turētājiem5, izmantojot pakalpojumu pieteikšanas tīklu, un tajā sniegtie pakalpojumi būs pieejami visām sabiedrības grupām tajos kontaktpunktos, kuros ir iegādāts un uzstādīts nepieciešamais aprīkojums videozvana veikšanai. Projekta laikā tiks: a) izveidoti 99 jauni vienotie pakalpojumu pieteikšanas kontaktpunkti (VPVKAC), izvēršot esošo VPVKAC tīklu līdz pagastu līmenim, veidojot vienotu pakalpojumu sniegšanas kontaktpunktu tīklu, kam ir nepieciešamie tehnoloģiskie rīki un procesi klientu apkalpošanas funkcijas nodrošināšanai klātienē un attālināti, tādejādi veicinot valsts pārvaldes pakalpojumu pieejamību. VPVKAC tīkla paplašināšana tiek plānota pakāpeniski, līdz 2026. gada pirmajam ceturksnim sasniedzot 100% no plānotā jauno VPVKAC skaita; b) pilnveidota VPVKAC IS; c) veikts esošā VPVKAC tīkla izvērtējums, sniegto pakalpojumu analīze un nākotnes attīstības virzieni; d) veikta VPVKAC tīkla darbības sociālekonomiskā ietekmes izvērtēšana, izstrādāti priekšlikumi par papildu darbības jomu iekļaušanu, lai veicinātu efektīvāku VPVKAC tīkla izmantošanu, kā arī analizēti potenciālie ieguvumi no sabiedrības ieguvumu, gan no iestāžu ieguvumu aspekta, paplašinot tā darbības sfēru |
||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) |
Projekts risinās šādas problēmas:
a) sadrumstalota klientu apkalpošanas pārvaldība. Esošajā KAC un VPVKAC organizācijā nav iespējams nodrošināt centralizētu, uz vienādiem kvalitātes standartiem balstītu klientu apkalpošanu klātienē un attālinātos kanālos; b) ģeogrāfiskā pieejamība. Neviendabīgs KAC tīkls ar ierobežotu ģeogrāfisko pieejamību; c) ierobežota attālināta saziņa ar iestāžu ekspertiem; d) iestādes samazina iedzīvotāju klātienes apkalpošanas vietu skaitu |
||
3.3. Projekta ieguvumi6 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs7 | Vērtība (pašreizējā / plānotā) | Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. Pakalpojumu turētājiem8 nodrošināta klātienes apkalpošana atbilstoši aprīkotās telpās ar apmācītu darbinieku palīdzību, pakāpeniski atsakoties no iestāžu uzturētām klātienes apkalpošanas struktūrvienībām | VPVKAC IS reģistrēto VPVKAC skaits | 216 / 315 | 2026. gads |
3.3.2. Pakalpojumu turētājiem iespēja saņemt strukturētu pieteikumu elektroniskā kanālā papīra pieteikuma veidā | VPVKAC atkalizmantošanai konfigurētu e-formu skaits | 0 / 5 | 2026. gads |
3.3.3. Izvērtēts un analizēts esošais VPVKAC tīkls, t.sk., VPVKAC tīkla darbības sociālekonomiskā ietekme | Iegūti pētījumi par VPVKAC tīkla nākotnes attīstības virzieniem un VPVKAC tīkla darbības sociālekonomiskā ietekme | 2 | 2026. gads |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanās un noturības mehānisma fonda finansējums (kopā)* | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana9, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt10 | |
2 109 503 EUR | 354 404 EUR | 0,00 EUR |
*Nedrīkst pārsniegt projektam piešķirto Atveseļošanās un noturības mehānisma fonda finansējumu.
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | Izmaksu apmērs (indikatīvi) | Maksimālais apmērs11 | Darbības iznākums |
1. Pašvaldību telpu pielāgošana vismaz 99 VPVKAC vajadzībām | 98 182 | 98 182 | Izveidotas vismaz 99 VPVKAC telpas |
2. VPVKAC tehniskais nodrošinājums vismaz 99 VPVKAC | 490 909 | 490 909 | Izveidotie vismaz 99 VPVKAC aprīkoti ar darbībai nepieciešamām IKT tehnoloģijām |
3. VPVKAC IS pilnveide, drošības un veiktspējas audits un pilnveides izmaksas | 616 322 | 616 322 | VPVKAC IS pieejamas jaunas funkcionalitātes. Infrastruktūras pilnveide neietver investīcijas serveru iegādei |
4. VPVKAC IS lietotāju atbalsts | 84 621 | 84 621 | Ietver portāla Latvija.gov.lv klientu atbalsta sniegšanas izmaksas (IS uzturēšanu, zināšanu bāzes uzturēšanu, telpu uzturēšanu) |
5. Projekta vadības un administrēšanas, t.sk. vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas | 421 866 | 421 866 | Projekta valdībā un īstenošanā ieguldītās piesaistīto speciālistu darba stundas projekta mērķu sasniegšanai |
6. Esošā VPVKAC tīkla izvērtējums, sniegto pakalpojumu analīze un nākotnes attīstības virzieni | 197 603 | 197 603 | Iegūts esošo VPVKAC tīkla izvērtējums un to nākotnes attīstības virzieni |
7. VPVKAC tīkla darbības sociālekonomiskā ietekme | 200 000 | 200 000 | Iegūts datos balstīts izvērtējums, aptaujājot iedzīvotāju viedokli par VPVKAC tīkla sociālekonomisko ieguvumu un ietekmi |
* Gadījumā, ja pārējo minēto projekta darbību izmaksu apmērs projekta īstenošanas gaitā attiecīgi ir zemāks par indikatīvo un joprojām nepārsniedz kopējo projektam plānoto izmaksu apmēru 2 109 503 EUR (bez PVN).
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts12 | Valsts mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai13 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 | 5.1.1. VPVKAC IS | Informācijas sistēma, kura ietver tehnisko līdzekļu un programmatūras kopumu datu aprites nodrošināšanai vienotā klientu apkalpošanas centra darbībai (t.sk. rindu vadībai) | Jā (sadarbībā ar LVRTC 2.1.2.2.i investīcijas "Latvijas nacionālais federētais mākonis" aktivitātes ietvaros) |
2024. gada 2.ceturksnis | 2026. gada 1.ceturksnis |
315 VPVKAC, VPPPD, valsts pārvaldes iestādes - pakalpojumu turētāji |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu14 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
1 | Koplietošanas pakalpojums "Atbalsts vienotajos pakalpojumu pieteikšanas kontaktpunktos" (attālināta ierēdņa videozvans) | Institūcijas - pakalpojumu turētāji, VPVKAC | Tiek iesniegts vienlaikus ar projekta pasi | 2026. gada 1. ceturksnis |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
nav |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte15
VARAM Projektu pārvaldības departamentam sadarbībā ar
citiem digitālās transformācijas rīcībpolitikas
departamentiem ir pieredze ar apjomīgu projektu (t.sk.
IKT projektu) ieviešanu valsts pārvaldē. To mērķis -
nodrošināt Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF)
2014.-2020. gada līdzfinansēto IKT projektu sasvstarpējo
saskaņotību, būtiskāko centralizēto platformu
projektēšanu un īstenošanu, kā arī veicināt sabiedrības
spējas un ieinteresētību efektīvi izmantot radītos IKT
risinājumus.
VPVKAC IKT attīstība tika uzsākta ES fondu 2014-2020 plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa projektā Nr. 2.2.1.1/19/I/002 "Publiskās pārvaldes informācijas un komunikāciju tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma 2.kārta" un projektā Nr. 2.2.1.1/21/I/002 "Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība", nodrošinot esošo VPVKAC tehnoloģisko modernizāciju un pakalpojumu vadības sistēmas attīstību. Lai nodrošinātu nepārtrauktu un projekta mērogam atbilstošu projekta vadīšanu un īstenošanu, Projekts paredz šādas struktūrvienības: Projekta uzraudzības padome, Projekta vadītājs, Projekta komanda un citas Projekta īstenošanā un uzraudzībā iesaistītās puses, kā arī piesaistītie 18 Projekta sadarbības partneri. Projekta uzraudzības padome sastāv no projektā iesaistīto institūciju pārstāvjiem un nodrošina uzraudzību pār rezultātu sasniegšanu. Projekta vadības komanda sastāv no projekta vadītāja, kas ir atbildīgs par projekta darbību norisi atbilstoši apstiprinātajai projekta pasei, vada projekta komandu, veic apguves uzskaiti, kā arī atskaišu sagatavošanu. Projekta vadītājs, pārliecinoties, ka projekta mērķi tiek sasniegti plānoto resursu ietvaros, nodrošina integrētu darbu starp projektā iesaistītajiem - projekta īstenošanas personālu, nozares ekspertu un pakalpojumu vadības sistēmas turētāja - sadarbības partneru atbildīgajiem darbiniekiem. Specifisku uzdevumu veikšanai projekta vadītājs pēc nepieciešamības piesaista kompetentas amatpersonas no VARAM struktūrvienībām un, pēc nepieciešamības, projekta partnerus. Precīzs īstenošanas personāla skaits pieejams Vienošanās par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/011 "Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts" īstenošanu 3. pielikumā "Projekta "Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts" īstenošanas laika plāns 2023.-2026. gads", kurā projekta personāls tiek monitorēts un uzskaitīts |
7. Izmaksu/ ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Eiropas Komisijas vadlīnijas paredz izmaksu/ieguvumu
analīzi IKT projektos piesaistīt konkrētajai nozarei,
kurā paredzēts IKT projekts. Šajā gadījumā var uzskatīt,
ka projektam ir starpnozaru raksturs, un pirms projekta
uzsākšanas nav iespējams noteikt tā ieguldījuma
proporcijas dažādās nozarēs, tāpēc vadlīnijās
izmaksu/ieguvumu analīzei tiek rekomendēts izmantot
vispārējos rādītājus - galvenokārt finanšu un laika
resursu ietaupījumus.
Ņemot vērā daudzu Atveseļošanās un noturības mehānisma (turpmāk - ANM) projektu stratēģisko ievirzi, vadlīnijās norādīts, ka ANM projektiem var veikt vienkāršoto izmaksu/ieguvumu analīzi, neveicot kvantitatīvos aprēķinus, bet izceļot kvalitatīvos rādītājus. Līdz ar to kvalitatīvie rādītāji plānoti šādi: • pakalpojumu pārvaldība ir iekļaujoša, tiek ņemtas vērā visu sabiedrības grupu vajadzības un spējas - neveidojas sabiedrības grupas, kam pakalpojuma saņemšana ir apgrūtināta, vai kam pakalpojums pilnībā nav pieejams (gan fiziskā vidē - klātienē, gan elektroniskā vidē - attālināti); • visiem iedzīvotājiem ir iespēja izmantot pakalpojumu, arī visnelabvēlīgākajā situācijā esošajām un neaizsargātākajām sabiedrības grupām, tostarp: o personām ar zemiem ienākumiem - personām, kas nav materiāli pietiekami nodrošinātas digitālo tehnoloģiju iegādei; o digitālās tehnoloģijas nepārzinošām personām - personām, kas nav kompetentas digitālo tehnoloģiju lietošanai, personas ar zemām digitālo tehnoloģiju prasmēm; o personām ar funkcionāliem traucējumiem - personām, kas dažādu iemeslu dēļ nav spējīgas izmantot digitālās tehnoloģijas, vai kam ir apgrūtināta, vai neiespējama piekļuve pakalpojumam fiziskā vidē; • ir izveidots vienots VPVKAC tīkls 99 punktos, īstenojot pakalpojumu piegādi vairākos līmeņos, sadarbojoties ar iestādēm un pašvaldībām, un izmantojot to savstarpēji papildinošās kompetences. ANM paredz veicināt Eiropas Savienības dalībvalstu digitālo transformāciju, atbalstīt ekonomiku un mazināt ietekmi uz vidi. Šis projekts ir fundamentāls ANM plānā paredzēto digitālās transformācijas investīciju apguvē, tā nodrošinot pozitīvu ietekmi uz valsts pārvaldes attīstību un resursu izlietojumu. Projektam ir ietekme uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu - projekta ietvaros un uz projekta īstenošanas laiku tiks piesaistīti papildus darbinieki (nozares un sadarbības partneru īstenošanas personālam), izdevumi tiks segti no projekta finansējuma. Projekta ieguvumu kvantitatīvie rādītāji 25 413 019,18 EUR plānoti, balstoties uz šādiem pieņēmumiem:
Kopējais projekta lietderīgums: aprēķināts no projekta ieguvumiem kopsummā 25 413 019,18 EUR, atņemot investīcijas (ANM finansējums 2 109 503 EUR + 354 404 EUR valsts budžets + 1 021 958 EUR uzturēšanas izdevumi no 2026. gada līdz 2033. gadam), iegūstot kopējo projekta lietderīgumu 21 927 154,18 EUR |
8. Cita būtiska informācija
Projekts tiek īstenots MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu
Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" 4.
pielikumā iekļautās programmas "1. Valsts
pakalpojumu platformu attīstības programma" 2.1.2.1.
investīcijas nolūkā "Digitālo pakalpojumu
koplietošanas platformas attīstība, vienotās saziņas
platformas attīstība un dokumentu pārvaldības platformu
integrācija, Valsts un pašvaldības
vienotā klientu apkalpošanas centru tīkla izvēršana un
pakalpojuma sniegšanas atbalsta
paplašināšana".
Projekts atbalstīs reformu un investīciju virzienā "2.1. Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija" paredzēto pakalpojumu piegādes centralizēto platformu un vienoto pārvaldību: pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts (VPVKAC), nodrošinot primāri digitālu pakalpojumu sniegšanas modeli ar uzsvaru uz valsts un pašvaldību pakalpojumu efektīvu pieejamību reģionos, t.sk. nodrošinot reģionālo klātienes atbalsta punktu izveidi (ANM plāna 545. rindkopa). VPVKAC izvēršana un valsts pārvaldes pakalpojumu, t.sk. pakalpojumu vadības sistēmas attīstība ir iekļauta arī Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam (apstiprinātas 2021. gada 7. jūlijā ar MK rīkojumu Nr. 490), lai veicinātu sabiedrības digitālo prasmju attīstību no pamatprasmēm līdz augsta līmeņa prasmēm, attīstot pakalpojumu daudzkanālu piegādes modeli. Riski un to minimizēšanas pasākumi: • Valsts budžeta programmā "Valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferts pašvaldībām" (publisko pakalpojumu pieejamības nodrošināšana saskaņā ar vienas pieturas aģentūras principu) esošā dotācija nesedz paplašinātā VPVKAC tīkla, pakalpojumu sniegšanas apjoma palielinājumu. Ņemot vērā VPVKAC skaita plānoto pieaugumu, VARAM plāno papildu finansējumu VPVKAC tīkla darbībai pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. • Valsts centrālās pārvaldes iestāžu zema interese uzticēt pakalpojumu sniegšanu VPVKAC tīklam. VPVKAC pieredzes un labo piemēru popularizēšana pakalpojumu turētājiem. Atbilstoši MK 2022. gada 11. oktobra sēdes protokola Nr. 52 5. § 90. punktam klientu klātienes apkalpošanu tiem valsts pārvaldes pakalpojumiem, kur to atļauj pakalpojuma sniegšanas specifika, no 2027. gada 1. janvāra nodrošina Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīklā. • Iedzīvotāju zema uzticēšanās attālinātā ierēdņa pakalpojuma izmantošanai. VARAM 2023.-2024.gada organizēja informatīvu kampaņu par pakalpojumu pieejamību video kanālā, tā veicinot sabiedrības informētību un uzticēšanos jaunam pakalpojuma kanālam. • VARAM esošā kapacitāte nepietiekama paplašinātā VPVKAC tīkla darbības koordinēšanai. Atbilstoši MK 2022. gada 11. oktobra sēdes protokola Nr. 52 5. § 88. punktam, Valsts digitālās attīstības aģentūrā nodrošināma Pakalpojumu administratīvā centra izveide, veicot strukturālas izmaiņas Valsts digitālās attīstības aģentūrā un nepalielinot nodarbināto skaitu resorā. Centrs koordinēs VPVKAC tīkla, t.sk. VPPPD darbību, pārņemot šo izpildfunkciju no VARAM. • Pašvaldību atteikums veidot VPVKAC, ņemot vērā MK 2023. gada 5. septembra noteikumu Nr. 505 "Kārtība, kādā izmanto valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei" prasību ieguldīt 30 % līdzfinansējumu jaunu VPVKAC izveidei, kā arī, ņemot vērā apstākli, ka VPVKAC izveide ir brīvprātīga pašvaldības apņemšanās. Veicot projekta aktivitātes, tiks sasniegti investīcijas projekta mērķi un risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt priekšrocības attiecībā pret citiem Eiropas Savienības komersantiem. VARAM kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai. VARAM apliecina, ka investīcijas projekta ietvaros komercdarbības atbalsts netiks sniegts. Investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai: 1) VPVKAC tīkla izvēršanā un 2) pakalpojumu pārvaldības risinājuma pilnveidē: a) paplašinot VPVKAC informācijas sistēmas Attālinātā ierēdņa videoiezvana moduli un Vienota iestāžu speciālistu pieejamības rindu pārvaldības sistēmas moduli koplietošanai; b) VPVKAC pakalpojumu pārvaldības risinājuma veiktspējas palielināšanai; c) VPVKAC pakalpojumu pārvaldības risinājuma testēšanai (funkcionalitāte, saskarnes, veiktspēja u.c.); d) drošības audita nosacījumu noteikšanai un tā organizēšanai; e) veiktspējas audita nosacījumu noteikšanai un tā organizēšanai; f) infrastruktūras un izmitināšanas nodrošināšanai; g) sistēmu un datu bāzu administrēšanai; h) VPVKAC pakalpojumu pārvaldības risinājuma uzturēšanai projekta laikā. Projekta īstenošanas termiņš: 2026. gada 31. maijs |
Lietotie saīsinājumi:
ANM - Atveseļošanas un noturības mehānisms
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
MK - Ministru kabinets
KAC - iestāžu klientu apkalpošanas centri vai struktūrvienības
Projekts - investīcijas 2.1.2.1.i. projekts Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/011 "Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts"
Portāls Latvija.gov.lv - valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
VPPPD - valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienests
VPVKAC - valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri"
1 Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, skatīts 19.09.2022. pieejams: https://www.cfla.gov.lv/lv/2211-centralizetu-publiskas-parvaldes-ikt-platformu-izveide-publiskas-parvaldes-procesu-optimizesana-un-attistiba
2 VARAM tīmekļvietne, detalizētie projektu apraksti, skatīts 27.03.2025., pieejams: https://www.varam.gov.lv/lv/221-nodrosinat-publisko-datu-atkalizmantosanas-pieaugumu-un-efektivu-publiskas-parvaldes-un-privata-sektora-mijiedarbibu
3 turpat
4 turpat
5 MK 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība" 2.2. apakšpunkts.
6 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi - ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5.punktā.
7 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks - 2026.gads.
8 MK 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība" 2.2. apakšpunkts.
9 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
10 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
11 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus MK. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
12 Informācija, kas norādīta MK 2021.gada 31.augusta noteikumu Nr.597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2.pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1.apakšpunktā.
13 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
14 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar MK rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
15 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas iesniegtajā redakcijā
2. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 9. septembra
rīkojumam Nr. 565
"2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 9. augusta
rīkojumam Nr. 10
1. Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
Atbalsts vienotajos pakalpojumu pieteikšanas
kontaktpunktos
Projekta ietvaros paredzēts izvērst attālinātā ierēdņa videozvana pakalpojumu valsts pārvaldes pakalpojumu turētājiem1, izmantojot pakalpojumu pieteikšanas koplietošanas tīklu, un tajā sniegtie pakalpojumi būs pieejami visām sabiedrības grupām tajos kontaktpunktos, kuros ir iegādāts un uzstādīts nepieciešamais aprīkojums videozvana veikšanai. Koplietošanas pakalpojums ietvers šādu lietotājorientētu funkciju kopumu: a) valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikumu pieņemšanu2 klātienē un strukturētu nodošanu pakalpojumu turētajiem; b) iedzīvotāju klātienes atbalstu tādu pakalpojumu pieteikšanai, kuru apraksti pieejami Portālā Latvija.gov.lv; c) tiešsaistes risinājuma nodrošināšanu attālinātai iedzīvotāju konsultācijai ar pakalpojuma turētāja speciālistu |
2. Pakalpojuma sniedzējs
Koplietošanas pakalpojuma sniedzējs ir VARAM.
Koplietošanas pakalpojuma tehniskā risinājuma nodrošinātājs ir Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde "Ventspils Digitālais centrs" |
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))
VPVKAC pieejams pašvaldību, kuras nodrošinās VPVKAC
darbību, noteiktā darba laikā. VARAM un pašvaldības
noslēgušas sadarbības līgumus. Pēc sadarbības līguma
noslēgšanas tiek konkretizēti VPVKAC darba laiki.
Tehniskā risinājuma pieejamība tiks nodrošināta normatīvajos aktos par valsts informācijas sistēmām noteiktajā apjomā, paredzot, ka risinājuma veiktspēja nodrošinās vismaz 100 tās lietotāju vienlaicīgu darbu, nodrošinot sistēmas reakciju uz lietotāju darbībām ne ilgāku kā 4 sekundes vismaz 95 % lietotāju pieprasījumiem. Sistēma tiek veidota mērogojama, ar iespēju palielināt infrastruktūras veiktspēju. Risinājuma lietotājiem tiks nodrošināts atbalsts telefoniskā un e-pasta veidā, nodrošinot reakcijas laiku uz pieprasījumu ne ilgāku kā 4 darba laika stundas |
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Valsts pārvaldes iestādes vai cits tiesību subjekts3, kura kompetencē ir nodrošināt pakalpojumus iedzīvotājiem un kuru pakalpojumu apraksti pieejami Portālā Latvija.gov.lv |
5. Pakalpojuma sniegšanu nodrošinošais IKT risinājums
Koplietošanas pakalpojuma tehniskais risinājums ir
Ventspils valstspilsētas pašvaldības izveidotā IKT
infrastruktūra, kā arī ERAF projekta "Koplietošanas
IKT resursu attīstība pašvaldību vajadzībām"
(projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/034) izveidotā infrastruktūra.
Tā ietver pilsētas ātrgaitas optisko datu pārraides tīklu
ar dublētu pieslēgumu maģistrālajiem republikāniskajiem
un starptautiskajiem optiskajiem datu pārraides kanāliem,
datu centru ar datu apstrādei, uzglabāšanai un drošības
nodrošināšanai nepieciešamo aprīkojumu, kā arī zvanu
centra sistēmu un lietotāju atbalsta dienestu.
Risinājums ir modulārs un projekta ietvaros koplietošanas pakalpojums tiks pilnveidots: a) uzlabota rindu pārvaldība, nodrošinot klientu (iedzīvotāju, uzņēmēju) apkalpošanas sesiju plānošanu attālinātā ierēdņa komunikācijas kanāliem un pakalpojumu sniedzēju - speciālistu pieejamības kalendāra pārvaldību; b) VPVKAC vajadzībām izveidotas iestāžu e-formas pieprasītākajiem pakalpojumiem |
6. Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas stratēģija
Tiks veikti grozījumi MK 2017. gada 4. jūlija noteikumos
Nr. 401 "Noteikumi par valsts pārvaldes vienoto
klientu apkalpošanas centru veidiem, sniegto pakalpojumu
apjomu un pakalpojumu sniegšanas kārtību", kuros
tiks papildināts ar koplietošanas pakalpojumu sniedzamo
pakalpojumu grozs, precizēti nosacījumi kontaktpunktu
izveidei, koplietošanas pakalpojuma tiesiskais regulējums
un kārtība IKT risinājuma darbībai un uzturēšanai,
nenosakot obligātu risinājuma izmantošanas kārtību
iestādēm.
Tiks izstrādāts VPVKAC IS tiesiskais regulējums, par VPVKAC IS pārzini nosakot Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādi "Ventspils Digitālais centrs", kuros plānots iekļaut vispārējos jautājumus, VPVKAC IS pārziņa pienākumus un atbildību, funkcijas un uzdevumus, darbības un izmantošanas kārtību, iekļaujamo informāciju, darbības un izmantošanas kārtību, iekļaujamo informāciju, tās apjoms un informācijas iekļaušanas un saņemšanas kārtību, noslēguma jautājumi. MK 2022. gada 11. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 52 "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" izstrādes procesā"" 90. punkts, kas nosaka, ka klientu klātienes apkalpošanu saskaņā ar šī protokollēmuma 89. punktā minētā izvērtējuma rezultātiem par nododamo funkciju apmēru tiem valsts pārvaldes pakalpojumiem, kur to atļauj pakalpojuma sniegšanas specifika, no 2027. gada 1. janvāra nodrošina Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīklā. Tehniskā risinājuma pilnveidošanai VARAM piesaistīs ārpakalpojumu, prasību definēšanai pieaicinās pakalpojumu turētājus - valsts pārvaldes iestādes un pašvaldības |
7. Pakalpojuma finansēšanas pieeja1
Koplietošanas pakalpojuma pilnveide tiks finansēta no
Atveseļošanās un noturības mehānisma fonda plāna reformu
un investīciju virziena 2.1. "Valsts pārvaldes,
t.sk., pašvaldību digitālā transformācija"
investīcijas 2.1.2.1.i. projekta Nr.
2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/011 "Pakalpojumu sniegšanas
reformas atbalsts", ko nodrošinās Eiropas Komisijas
piešķirtais finansējums un valsts budžeta finansējums PVN
izmaksu segšanai.
Koplietošanas pakalpojuma uzturēšanai tiks pieprasīts finansējums valsts budžetā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā |
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un izmaksas2
Pēc projekta pabeigšanas projekta rezultātu uzturēšanai
indikatīvi nepieciešams 15 % no izstrādes izmaksām, t.i.,
145 994 EUR ar PVN ik gadu. Summā ietverts pilnveidotās
informācijas sistēmas risinājuma uzturēšanas izmaksas un
infrastruktūras uzturēšanas izmaksas 111 863 EUR un
lietotāju atbalsta dienesta izmaksas 34 131 EUR.
Uzturēšanas izmaksas tiks pieprasītas no valsts budžeta līdzekļiem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā |
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
MK - Ministru kabinets
Projekts - investīcijas 2.1.2.1.i. projekts "Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts"
Portāls Latvija.gov.lv - valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
VPVKAC - valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri
Piezīmes.
1. Saskaņā ar informatīvo ziņojumu "Par valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu finansēšanas pieejām.
2. Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
1 MK 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība" 2.2. apakšpunkts.
2 Attiecas uz valsts pārvaldes pakalpojumiem, kur to pieļauj pakalpojuma nodrošināšanas specifika.
3 MK 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība" 2.2. apakšpunkts.