Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 12/2025

Kuldīgā 2025. gada 31. jūlijā

Grozījumi Kuldīgas novada domes 31.08.2023. saistošajos noteikumos Nr. 7/2023 "Par Kuldīgas novada pašvaldības pabalstiem bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās"

APSTIPRINĀTI
ar Kuldīgas novada domes
31.07.2025. sēdes lēmumu (prot. Nr. 12, p. 65)

PRECIZĒTI
ar Kuldīgas novada domes
28.08.2025. sēdes lēmumu (prot. Nr. 13, p. 85)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu,
likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 25.2 panta
pirmo un piekto daļu, Ministru kabineta 26.06.2018. noteikumu
Nr. 354 "Audžuģimenes noteikumi" 78. punktu,
Ministru kabineta 15.11.2005. noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par
sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības
palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc
ārpusģimenes aprūpes beigšanās" 22., 24.9, 24.11, 24.13 un 24.14 punktu

1. Izdarīt Kuldīgas novada domes 31.08.2023. saistošajos noteikumos Nr. 7/2023 "Par Kuldīgas novada pašvaldības pabalstiem bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (Latvijas Vēstnesis, 2023. Nr. 178.15) (turpmāk - saistošie noteikumi) šādus grozījumus:

1.1. Aizstāt saistošo noteikumu tiesiskajā pamatojumā skaitļus un vārdu "27., 30., 31. un 31.1 punktu" ar skaitļiem un vārdu "24.9, 24.11, 24.13 un 24.14 punktu".

1.2. Papildināt saistošos noteikumus ar 2.1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:

"2.1.3. pabalsts skolas piederumu iegādei;"

1.3. Papildināt saistošos noteikumus ar 2.1 nodaļu un tās punktiem šādā redakcijā:

"2.1 PABALSTS SKOLAS PIEDERUMU IEGĀDEI

8.1 Audžuģimenei ir tiesības vienu reizi kalendāra gadā saņemt vienreizēju pabalstu skolas piederumu iegādei par bērnu, kura ārpusģimenes aprūpi nodrošina saskaņā ar Kuldīgas novada bāriņtiesas lēmumu.

8.2 Pabalsts skolas piederumu iegādei 50,00 euro apmērā gadā tiek piešķirts par bērnu, kurš apgūst obligāto izglītību, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu.

8.3 Pabalsts tiek piešķirts par to kalendāra gadu, kurā Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" ir iesniegts atbilstošs iesniegums."

1.4. Izteikt saistošo noteikumu 24. punktu šādā redakcijā:

"24. Pabalsta apmērs tiek noteikts atbilstoši normatīvajos aktos par sociālajām garantijām un atbalstu pilngadību sasniegušajam bērnam noteiktajam minimālajam pabalsta apmēram."

2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja v. A. Roberts

 

Paskaidrojuma raksts
Kuldīgas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 12/2025 "Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. 7/2023 "Par Kuldīgas novada pašvaldības pabalstiem bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās""

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - Pārskatīt sociālās garantijas bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, saskaņā ar Ministru kabineta 15.11.2005. noteikumiem Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk - Noteikumi Nr. 857).

1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi - Pašvaldībā vērojams audžuģimeņu trūkums, kas būtiski apgrūtina bērnu ārpusģimenes aprūpes nodrošināšanu viņu dzīvesvietai tuvākā vidē. Esošā situācija ne vien kavē bērnu iespējas augt ģimeniskā vidē, bet arī rada nepieciešamību nodrošināt viņiem aprūpi tālākos reģionos, kas savukārt rada papildu emocionālu, psiholoģisku un praktisku slogu gan bērniem, gan aprūpes nodrošinātājiem.

Būtisks iemesls audžuģimeņu skaita samazinājumam un zema interese kļūt par audžuģimeni ir nepietiekams atbalsts - gan finansiāls, gan sociāls. Esošajos saistošajos noteikumos atbalsta pasākumi audžuģimenēm nav pietiekami definēti vai ir novecojuši, kas neveicina jaunu audžuģimeņu piesaisti un nesniedz adekvātu atbalstu jau esošajām. Noteikumu Nr. 857. 6. punktā noteikts: "Pašvaldība, kuras bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi, sedz ar bērna izglītošanu un uzturēšanos izglītības iestādē saistītos izdevumus." Lai motivētu jaunu audžuģimeņu veidošanos un nodrošinātu ilgtspējīgu un kvalitatīvu ārpusģimenes aprūpi bērniem, nepieciešami saistošo noteikumu grozījumi, kas paplašina atbalsta iespējas audžuģimenēm, nosakot pabalstu skolas piederumu iegādei par bērnu, kura ārpusģimenes aprūpi nodrošina saskaņā ar Kuldīgas novada bāriņtiesas lēmumu un kurš apgūst obligāto izglītību, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu.

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums - Šobrīd spēkā ir Kuldīgas novada domes saistošajos noteikumi Nr. 7/2023 "Par Kuldīgas novada pašvaldības pabalstiem bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās", kuros nav noteikts materiāls atbalsts audžuģimenei skolas piederumu iegādei.

1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība - pastāvošs tiesiskais regulējums.

1.5. iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības - alternatīvu nav.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu - saistošo noteikumu grozījumos paredzēts, ka mainās audžuģimenēm sniegtais materiālais atbalsts, tas ir, audžuģimenei ir tiesības vienu reizi kalendāra gadā saņemt vienreizēju pabalstu skolas piederumu iegādei (50,00 euro) par bērnu, kura ārpusģimenes aprūpi nodrošina saskaņā ar Kuldīgas novada bāriņtiesas lēmumu. Šobrīd šādu pabalstu potenciāli varētu saņemt 30 bērni, tādējādi pašvaldības budžeta izdevumi palielinātos par 1500 euro gadā. Tomēr jāņem vērā, ka, pirmkārt, audžuģimenēs ievietoto bērnu skaits var mainīties, otrkārt, jāņem vērā, vai bērns apgūst obligāto izglītību, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu.

2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu - pašvaldības budžeta ieņēmumu daļa nemainās;

2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu - pašvaldības budžeta izdevumu daļa palielinās;

2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā - lai īstenotu saistošos noteikumus, nav jāsamazina finansējums citām pozīcijām.

2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi - nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību - saistošie noteikumi paredz papildināt jau esošus noteikumus, tā sniedzot atbalstu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē.

3.2. Ietekme uz vidi - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs iedzīvotāju veselību.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.5. Ietekme uz konkurenci - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā - saistošo noteikumu piemērošanā personas var vērsties Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" (turpmāk - Sociālais dienests).

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību - saistošo noteikumu grozījumi paredz papildu materiālu atbalstu audžuģimenēm, nosakot, ka audžuģimenei ir tiesības vienu reizi kalendāra gadā saņemt vienreizēju pabalstu skolas piederumu iegādei. Pabalsts tiek piešķirts par to kalendāra gadu, kurā Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" ir iesniegts atbilstošs iesniegums.

4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi - saistošie noteikumi precizē sociālo pabalstu audžuģimenēm piemērošanas kārtību un apmēru, bet neprasa papildu jaunu cilvēkresursu iesaisti.

5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.) - saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanu turpinās administrēt Sociālais dienests.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija - saistošo noteikumu izpildi turpinās Sociālais dienests, tādējādi nav nepieciešama jaunu institūciju izveide.

6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība - papildu resursi nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai - ņemot vērā, ka pašvaldības autonomā funkcija ir nodrošināt savas administratīvās teritorijas iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, izpildot Noteikumos Nr. 857 noteiktās prasības, šie saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai - nodrošināt sociālās garantijas audžuģimenei, bērnam bārenim.

7.2. Samērīguma tests:

7.2.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai - ir piemēroti;

7.2.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai - līdzekļi ir atbilstoši mērķa sasniegšanai;

7.2.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša - ir atbilstoša.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā - nav notikušas.

8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) - saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē www.kuldigasnovads.lv divas nedēļas no 11.06.2025.

8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā - nav saņemti.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - nav saņemti.

8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas - saņemts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas saistošo noteikumu izvērtējums, pamatojoties uz kuru saistošajos noteikumos ietverti tiesiskā pamatojuma grozījumi, grozījumi saistošo noteikumu 24. punktā, lai tas atbilstu augstāka juridiskā spēka normatīvajos aktos noteiktajam minimālā ienākumu sliekšņa apmēram, un saistošie noteikumi papildināti ar grozāmo saistošo noteikumu datumu.

8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas - notikušas konsultācijas ar pašvaldības speciālistiem saistošo noteikumu izstrādes procesā.

Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja v. A. Roberts

06.09.2025