Ministru kabineta rīkojums Nr. 542
Rīgā 2025. gada 2. septembrī (prot. Nr. 34 14. §)
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 177 "Par investīcijas 2.1.3.1.i. projekta "Zemkopības nozares ģeotelpisko risinājumu pilnveide gudrai zemes apsaimniekošanai, politikas prognozēšanai un plānošanai pārejai uz zaļo ekonomiku" pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 66. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Zemkopības nozares
ģeotelpisko risinājumu pilnveide gudrai zemes apsaimniekošanai,
politikas prognozēšanai un plānošanai pārejai uz zaļo ekonomiku"
(turpmāk - projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas 2 442
000 euro apmērā bez pievienotās vērtības nodokļa, kā arī
projekta izmaksas 484 173 euro apmērā pievienotās
vērtības nodokļa segšanai no valsts budžeta."
2. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Zemkopības ministrs A. Krauze
Zemkopības ministrijas
iesniegtajā redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 2. septembra
rīkojumam Nr. 542
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 30. marta
rīkojumam Nr. 177
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Zemkopības ministrija (ZM) |
1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Lauku atbalsta dienests (LAD)
Valsts augu aizsardzības dienests (VAAD) |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Datu pārvaldības attīstības programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Nav |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs |
Uzlabot informatīvo atbalstu Kopējās lauksaimniecības
politikas (KLP) īstenošanai, kura paredz nodrošināt
uzticamu, aktuālu un detalizētu informāciju
lauksaimniecības politikas mērķu sasniegšanai.
Projektā plānoti pilnveidojumi, kas nodrošinās lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldību, ģeotelpiskās informācijas datu slāņu koplietošanu starp zemkopības nozares iestādēm un Centrālo statistikas pārvaldi (CSP), monitoringu par zemes apsaimniekošanu - brīdinājumus lauksaimniekiem par īstenotajām darbībām, audzētajām kultūrām, termiņu un nosacījumu ievērošanu. Plānojot ģeotelpiskās informācijas datu slāņu koplietošanas iespējas, izvērtētas iepriekšējās darbības valsts sektorā saistībā ar ģeogrāfisko informācijas sistēmu (ĢIS), tostarp ERAF 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" sasniegšanai paredzētie un attīstītie Valsts reģionālās attīstības aģentūras ĢIS risinājumi un to izmantošanas iespējas. Lai iegūtu Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā un Zemes pārvaldības likumā noteikto informāciju par augsni, nepieciešams izveidot vienotu augšņu datubāzi, kas ietver datus par augšņu kartēšanas un augšņu agroķīmiskās izpētes rezultātiem, kā arī citiem augsni un zemes kvalitāti raksturojošiem rādītājiem. Uzkrātā informācija par augšņu tipiem un to klasifikāciju nodrošinās datu analīzi atbilstoši Pasaules augšņu klasifikatoram (PAK), kā arī dos iespēju pilnveidot augšņu novērtējuma sistēmu. Tas palīdzētu valsts politikas veidotājiem un lauksaimniekiem pieņemt ekonomiski un ekoloģiski pamatotus lēmumus. Papildus tam paredzēts izstrādāt automatizētu datu izgūšanu par augu aizsardzības līdzekļu (AAL) pārdošanas datiem no tirgotājiem, paātrinot AAL pārdošanas un lietošanas atskaites procesu un samazinot administratīvo slogu |
||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte, nepieciešamība, risināmā problēma) |
1. Eiropas Savienības Zaļais kurss un Latvijas KLP
stratēģiskais plāns 2023.-2027. gadam (KLP SP) paredz tādu
datu apstrādi, kādi zemkopības nozares iestādēs pašlaik
netiek uzkrāti.
2. Pašlaik zemkopības nozares iestādēm nav iespējas izmantot vienotu vidi ģeotelpiskās informācijas uzturēšanai, tostarp satelītattēlu analīzes un pieejamības iespējas. 3. Zemkopības nozares iestādēm nav vajadzīgo risinājumu, lai plānotu un kontrolētu gudrās un ilgtspējīgās lauksaimniecības metodes un prognozētu lauksaimniecības attīstības scenārijus zemkopības nozares politikas veidošanai. 4. Esošā AAL un mēslošanas līdzekļu (ML) aprites uzraudzības sistēma nenodrošina elektronisku informācijas sasaisti, sākot no AAL un ML ievešanas valstī un to izplatīšanas līdz galalietotājam. AAL un ML reģistriem nav sasaistes ar lauksaimniecībā izmantojamās zemes (LIZ) pārvaldības sistēmu, lai reģistrētu konkrēto izlietojumu konkrētā LIZ platībā, kā to paredz Latvijas KLP SP prasības un Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 23. novembra Regula (ES) 2022/2379 par statistiku par lauksaimniecības ielaidi un izlaidi un ar ko groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 617/2008 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1165/2008, (EK) Nr. 543/2009 un (EK) Nr. 1185/2009 un Padomes Direktīvu 96/16/EK (turpmāk - regula 2022/2379) |
||
3.3. Projekta ieguvumi1 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 | vērtība | sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. Ieguvums nozarei:
izveidots jauns zemkopības nozares koplietošanas ĢIS risinājums, kurā nozares iestādēm nodrošināta kopīga piekļuve tām nepieciešamajiem ģeotelpiskās informācijas slāņiem, ģeotelpisko datu centralizēta iegāde, kā arī iespēja veidot, uzturēt un koplietot jaunus ģeotelpiskās informācijas slāņus |
Iestādes, kas izmantos zemkopības nozares koplietošanas ĢIS risinājumu | 5 | 2026. g. |
3.3.2. Ieguvums iestādei:
nodrošināts atbalsts datu apstrādei, kas nepieciešams ES Zaļā kursa un KLP īstenošanai. Nodrošināti dati un kontroles iespējas atbilstoši ES Zaļā kursa un KLP prasībām, uzskaitot AAL un ML iegādes un izlietošanas apjomu |
Pieejami dati par saimniecībām | 18 000 | 2026. g. |
3.3.3. Ieguvums sabiedrībai:
iespēja operatīvi apmainīties ar informāciju par novērotajiem kaitīgajiem organismiem, atbalsts lēmumu pieņemšanai par kaitīgo organismu izplatības ierobežošanu atbilstoši ES Zaļā kursa un KLP atbalsta pasākumu prasībām |
To lietotāju skaits, kuri izmanto VAAD sistēmu, lai lauksaimnieki pieņemtu pamatotus lēmumus par AAL izmantošanu kaitīgo organismu izplatības ierobežošanai | 3000 | 2026. g. |
3.3.4. Ieguvums valsts politikas veidotājiem, zinātniekiem,
lauksaimniekiem:
izveidota vienota datubāze ar visaptverošu informāciju par augsni, lai palīdzētu pieņemt ekonomiski un ekoloģiski pamatotus lēmumus |
Pieejama datu kopa par augšņu rādītājiem | 1 | 2026. g. |
3.3.5. Ieguvums oficiālās statistikas nodrošināšanai: iegūta statistika atbilstoši regulas 2022/2379 prasībām CSP un EUROSTAT vajadzībām par ML, AAL un citiem rādītājiem un mainīgajiem, tostarp tiem, ko prasīs tematiskās īstenošanas regulas | Pieejama statistika par ML, AAL un citiem rādītājiem | 1 | 2026. g. |
4. Nepieciešamā finansējuma apmērs un tā sadalījums pa projekta darbībām un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4 | |
2 442 000 EUR | 484 173 EUR |
Avansa maksājuma apmērs, ja
tiks pieprasīts
Nav paredzēts |
Projektā īstenojamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais apmērs5 | Darbības iznākums |
Projekta pārvaldība un īstenošana |
136 413 EUR |
136 413 EUR |
Nodrošināts projekta vadības un īstenošanas personāls |
Informācijas sistēmu projektēšana, izstrāde, kvalitātes kontrole un ieviešana |
2 305 587 EUR |
2 305 587 EUR |
Papildināta VAAD IS un LAD IS |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts6 | Valsts mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 | Zemkopības nozares koplietošanas ĢIS risinājums | Nodrošinās kopīgu piekļuvi nozares iestāžu izmantotajiem un uzturētajiem ģeotelpiskās informācijas slāņiem | Jā | 28.04.2023. | 2026. g. I cet. |
ZM un padotības iestādēs nodarbinātie (250)
CSP nodarbinātie (15) |
1 | VAAD IS | Sistēmā nodrošināts atbalsts AAL un ML izlietotā daudzuma uzskaitei un kontrolei. | Jā | 28.04.2023. | 2026. g. I cet. | AAL/ML
izmantotāju dati (18 000) |
Modulis lauksaimniekiem pamatotu lēmumu pieņemšanai par AAL izmantošanu kaitīgo organismu izplatības ierobežošanai atbilstoši ES Zaļā kursa un KLP atbalsta pasākumu prasībām |
Iekšējie/ārējie lietotāji, tostarp pēc starpsistēmu
integrācijas (3000) CSP nodarbinātie (15) |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu8 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
N/A | N/A | N/A | N/A |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
2 | Dati par AAL un ML iegādes un izlietošanas apjomu | 2026. g. I cet. |
1 | Dati par augšņu rādītājiem | 2026. g. I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9
Projekta īstenošanai tiks izveidota projekta darba grupa,
kas nodrošinās projekta vadību un īstenošanu. Projekta
darba grupā tiks iesaistīts projekta īstenotāja un
sadarbības partneru personāls.
• Projekta vadību nodrošinās: 1) ZM projekta vadītājs (esošais ZM Administratīvā departamenta nodarbinātais, pildot pašreizējos pienākumus; papildu pienākumi tiks finansēti no projekta budžeta) - 1 nodarbinātais; 2) projekta partnera (VAAD) projektu vadības personāls (esošais VAAD nodarbinātais; papildu pienākumi tiks finansēti no projekta budžeta) - 1 nodarbinātais; 3) projekta partnera (LAD) projektu vadības personāls (esošais LAD nodarbinātais; papildu pienākumi tiks finansēti no projekta budžeta) - 1 nodarbinātais. • Projekta īstenošanu nodrošinās: 1) ZM speciālisti (esošie ZM nodarbinātie; papildu pienākumi tiks finansēti no projekta budžeta) - 4 nodarbinātie; 2) VAAD speciālisti (esošie VAAD Stratēģijas un metodoloģijas departamenta un Informācijas daļas, Augu karantīnas departamenta, Augu aizsardzības departamenta un Agroķīmijas departamenta nodarbinātie, pildot esošos pienākumus) - 4 nodarbinātie; 3) LAD speciālisti (esošie LAD Informācijas departamenta un Kontroles departamenta nodarbinātie, pildot esošos pienākumus) - 2 nodarbinātie; 4) LAD speciālisti (ĢIS un datubāzu speciālisti, pildot esošos pienākumus) - 2 nodarbinātie |
7. Izmaksu un ieguvumu analīze, tostarp ietekme uz pārvaldes nodarbināto skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīzes pamatā galvenokārt ir problēmu
risināšana, normatīvo prasību ievērošanas nodrošināšana un
nākotnes attīstības plānošana ilgtermiņā.
Lai nodrošinātu ES Zaļā kursa un KLP īstenošanu, tostarp pilnībā izsekojamus datus visā AAL un ML aprites procesā, nepieciešams uzkrāt papildu datus un kontrolēt īstenotās darbības, un to nodrošinās pilnveidojumi zemkopības nozares iestāžu IS. 1. Ieguvums iestādēm: nodrošinot iespēju koplietot ĢIS datu slāņus, laika ietaupījums ģeotelpisko datu sagatavošanai un pārvaldībai ir 25 %, un 13 gadu laikposmā tas naudas izteiksmē kopumā veido 279 288 EUR lielu ietaupījumu, kā arī ir pieejama statistika par radītājiem, kas izriet no regulas 2022/2379 prasībām. 2. Ieguvums iestādei: nodrošinot IS atbalstu AAL un ML iegādes un izlietošanas apjoma kontrolei, laika ietaupījums ir 35 %, un 13 gadu laikposmā tas naudas izteiksmē kopumā veido 293 252 EUR lielu ietaupījumu. 3. Sociālekonomiskais ieguvums: nodrošinot lauksaimniekiem uz lauka īstenoto darbību uzskaiti un kontroli, tostarp AAL un ML uzskaites un pārskatu sniegšanas iespējas, par 50 % tiek samazināts administratīvais slogs, un 13 gadu laikposmā tas naudas izteiksmē kopumā veido 4 727 531 EUR lielu ietaupījumu. Aprēķiniem izmantotie parametri: • pilnveidoto sistēmas risinājumu uzturēšanas izmaksas gada laikā ir plānotas 230 559 euro apmērā, kas ir 10 % no izstrādes kopējām izmaksām; • valsts pārvaldes darbinieku vidējā alga 2021. gadā bija 1293 euro (CSP dati); • lauksaimnieku skaits - 65 000 (nozares dati); • esošās darbinieku slodzes darbību īstenošanai un to plānotais samazinājums no 25-35 % (zemkopības nozares iestāžu dati). Kopējais projekta lietderīgums: no projekta ieguvumiem kopsummā 5 425 751 euro, atņemot nepieciešamos uzturēšanas izdevumus 2 305 590 euro un investīcijas 2 442 000 euro, iegūst kopējo projekta lietderīgumu 678 161 euro. Projekta ieviešana iestādei dos resursu ietaupījumu 698 220 euro un sabiedrībai sociālo ieguvumu 4 727 531 euro, kopā 5 425 751 euro, kas ir lielāks par 2 442 000 euro ieguldījumu tā īstenošanai. Projekta īstenošanai ir neitrāla ietekme uz valsts pārvaldē nodarbināto skaitu. Apstrādājamās informācijas apjoms palielinās, tāpēc iestādēm būtu nepieciešams piesaistīt jaunus resursus, bet, pilnveidojot sistēmas, to iespējams atrisināt ar esošajiem iestāžu nodarbināto resursiem un vienlaikus paaugstināt sniegtā pakalpojuma kvalitāti un ātrumu |
8. Cita būtiska informācija
Lai veiksmīgi īstenotu projektu, pastāv daži
priekšnosacījumi un riska faktori, kas var kavēt tā
ieviešanu:
1) projekta īstenošanas termiņa un finansējuma ierobežojumi 2) IT nozares speciālistu trūkums 3) pasūtītāja un izpildītāja speciālistu mainība 4) ģeopolitiskā situācija pasaulē Projektā netiks sniegts komercdarbības atbalsts, bet tiks attīstīti zemkopības nozares informācijas tehnoloģiju koplietošanas risinājumi. Tādējādi atbalsta izmantotāji ir finansējuma saņēmējs - Zemkopības ministrija - un projekta partneri - Lauku atbalsta dienests un Valsts augu aizsardzības dienests. Projekta īstenošanas periodā tiks nodrošināta iekšējās kontroles sistēma, lai netiktu pieļauts interešu konflikts, korupcija un krāpšana, dubultfinansējums, kā arī komercdarbības atbalsts. Lai nodrošinātu regulas 2022/2379 izpildi, projekta uzraudzības padomē tiks iekļauts CSP pārstāvis |
Lietotie saīsinājumi:
AAL - augu aizsardzības līdzeklis
CSP - Centrālās statistikas pārvalde
ERAF - Eiropas Reģionālās attīstības fonds
ES - Eiropas Savienība
ĢIS - Ģeogrāfiskās informācijas sistēma
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IS - informācijas sistēma
IT - informācijas tehnoloģijas
KLP - kopējā lauksaimniecības politika
LAD - Lauku atbalsta dienests
LAD IS - Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēma
ML - mēslošanas līdzeklis
VAAD IS - Valsts augu aizsardzības dienesta informācijas sistēma
VAAD - Valsts augu aizsardzības dienests
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
ZM - Zemkopības ministrija"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi - ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā (5. punkts).
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks - 2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot ar Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "N/A".
6 Informācija, kas noteikta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tostarp IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.