Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta rīkojums Nr. 543

Rīgā 2025. gada 2. septembrī (prot. Nr. 34 15. §)

Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu"

Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 66. nr.; 2024, 99. nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:

"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" (turpmāk - projekts) pasi (​pielikums) un projekta izmaksas 2 550 085 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu investīcijai 2 123 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 427 085 euro apmērā."

2. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).

Ministru prezidente E. Siliņa

Zemkopības ministrs A. Krauze

 

Zemkopības ministrijas iesniegtajā redakcijā

Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 2. septembra
rīkojumam Nr. 543

"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 30. marta
rīkojumam Nr. 176

2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pase

1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu

1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) Zemkopības ministrija
1.2. Projekta īstenošanas partneri Pārtikas un veterinārais dienests

2. Saistīto projektu programma

2.1. Programmas nosaukums Datu pārvaldības attīstības programma
2.2. Saistība ar citiem projektiem Saistībā ar specifiskā atbalsta mērķi 2.2.1. "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" īstenotie projekti: "Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība" (Nr. 2.2.1.1/17/I/001) un "Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība, 2. kārta" (Nr. 2.2.1.1/20/I/003).

Abos projektos īstenoti un plānoti ieguldījumi Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas pilnveidē: veterināro zāļu reģistrācijas pieteikumu apstrādes funkcionalitāte, atvērto datu kopu sagatavošana.

Investīcijas 2.1.3.1.i. projektā plānota Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas papildināšana sadarbībai ar jauno eVETIS risinājumu un datu nodošanas nodrošināšana Eiropas Zāļu aģentūrai (EZA). Šīm darbībām nav saistības ar saistītajos projektos iepriekš paveikto, tādēļ nepastāv dubultā finansējuma risks.

3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi

3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs Nodrošināt veterināro zāļu aprites procesa digitālu norisi un kontroli, sākot ar veterināro zāļu reģistrēšanas, veterināro elektronisko recepšu, veterināro darbību un lietoto zāļu, tostarp vakcīnu, uzskaiti katram dzīvniekam vai to grupām
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte, nepieciešamība, risināmā problēma) ES ir pieņemts jauns regulējums par veterināro zāļu reģistrēšanas un aprites kārtību. Pašreizējais PVD IS risinājums nenodrošina pilnībā izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā, t. i., kā veterinārās zāles ražo, laiž tirgū, importē un eksportē, piegādā, izplata, kā īsteno to farmakovigilanci, kā tās kontrolē un lieto; netiek nodrošināta integrācija ar ES un EZA centralizētajām datubāzēm. Tādējādi PVD nevar izpildīt ES regulējuma prasības
3.3. Projekta ieguvumi1

Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2

Vērtība

Sasniegšanas laiks (gads)

3.3.1. Ieguvums nozarei:

izveidota veterinārārsta darba vieta

To reģistrēto veterinārārstu, pilnvaroto palīgu un lietotāju skaits, kuri izmantos sistēmu (pašlaik - 0)

1000

2026.

3.3.2. Ieguvums sabiedrībai:

lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem ir piekļuve savu dzīvnieku veselības datiem

Lauksaimnieki un dzīvnieku īpašnieki, kas izmantos iespēju apskatīt savu dzīvnieku veselības datus (pašlaik - 0)

50 000

2026.

3.3.3. Ieguvums nozarei:

informācija no lieltirgotavām par zāļu pieejamību (daudzumu) noliktavā - veterinārārstam iespēja pārliecināties par zāļu pieejamību, pirms viņš izraksta recepti

Lieltirgotavas, ar kurām nodrošināta datu apmaiņa par zāļu atlikumu (pašlaik - 0)

10

2026.

3.3.4. Ieguvums nozarei:

visa informācija par zāļu apriti veterinārārsta praksē pieejama vienkopus un elektroniski, tādējādi aizstājot papīra formā aizpildāmus dokumentus un ietaupot veterinārārsta darba laiku

Veterinārārstu skaits, kuriem nodrošināta iespēja sistēmu izmantot visiem ar dzīvnieka ārstēšanu un zāļu apriti saistītiem ierakstiem

300

2030.

3.3.5. Ieguvums institūcijai:

visa informācija par zāļu apriti un dzīvnieku ārstēšanu pieejama vienkopus, tādējādi dodot PVD iespēju veikt veterinārārstu prakšu dokumentācijas pārbaudi attālināti, samazināt klātienes inspekciju skaitu un veikt tikai uz riska analīzi balstītas inspekcijas

Klātienes inspekciju skaita samazinājums gadā laikā

no aptuveni 235 līdz aptuveni 150

2030.

4. Nepieciešamā finansējuma apmērs un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākuma sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem

4.1. Atveseļošanas fonda finansējums (kopā) 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana,3 un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4

2 123 000 euro

427 085 euro

Avansa maksājuma apmērs, ja tiks pieprasīts

     

Projektā īstenojamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums

Izmaksu apmērs (indikatīvi)

Maksimālais apmērs5

Darbības iznākums

Projekta pārvaldība un īstenošana

89 260 euro

89 260 euro

Nodrošināts projekta vadības un īstenošanas personāls
Informācijas sistēmu projektēšana un izstrāde

2 033 740 euro

2 033 740 euro

Papildinātas PVD IS

5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā

5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi

Skaits

IKT risinājuma nosaukums

Īss apraksts

Valsts mākonī

(jā/nē)

Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai6 (gads, ceturksnis)

Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis)

Risinājuma lietotāji (skaits)

1

VZRIS pilnveidots VZRIS papildināts, lai varētu nodrošināt eVETIS darbībai nepieciešamos datus un datu apmaiņu, kā arī datu nodošanu EZA

2023. g. I cet. 2026. g. I cet.

PVD nodarbinātie (15)

1

eVETIS izveidots Iespēja veterinārārstiem reģistrēt zāļu lietošanas darbības dzīvnieka ambulatorajā kartē, redzēt veterināro zāļu pieejamību lieltirgotavās, izrakstīt e-receptes; veterinārārstu sertifikātu piešķiršanas, pagarināšanas, apturēšanas un anulēšanas procesa nodrošinājums

2023. g. I cet. 2026. g. I cet.

Veterinārārsti un iekšējie lietotāji

(1000 darbavietu)

5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi

Skaits

Pakalpojums

(pakalpojumu grupa)

Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas)

Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu7

Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis)

 

N/A

N/A

N/A

N/A

5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas

Skaits

Saturu raksturojošs nosaukums

Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis)

3 Antibiotikas - antimikrobiālo līdzekļu lietošanas dati 2026. g. I cet.
Dati EZA (EMA) un Latvijas Atvērto datu portālam - zāļu lietojums pa sugām 2026. g. I cet.
  Statistika par izrakstīto veterināro parasto un īpašo recepšu skaitu 2026. g. I cet.

6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte8

Projektā tiks nodrošināts vadības un īstenošanas personāls no projekta finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera puses:

projekta vadību nodrošinās ZM projekta vadītājs (viens esošais ZM Administratīvā departamenta nodarbinātais, pildot pašreizējos pienākumus, atbilstoši papildu pienākumiem finansēts no projekta budžeta) un no projekta partnera (PVD) puses - projektu vadības personāls (viens esošais PVD nodarbinātais atbilstoši papildu pienākumiem finansēts no projekta budžeta).

projekta īstenošanu nodrošinās

1) ZM esošie speciālisti (esošie ZM nodarbinātie atbilstoši papildu pienākumiem finansēti no projekta budžeta) - 4 nodarbinātie;

2) PVD Resursu vadības departamenta Informācijas tehnoloģiju daļas speciālisti (pildot esošos pienākumus) - 2 nodarbinātie;

3) PVD Veterinārās uzraudzības departamenta veterināro zāļu reģistrācijas daļas speciālisti (pildot esošos pienākumus) - 2 nodarbinātie;

4) PVD Veterinārās uzraudzības departamenta Veterināro objektu uzraudzības daļas speciālisti (pildot esošos pienākumus) - 2 nodarbinātie.

7. Izmaksu un ieguvumu analīze, tostarp ietekme uz pārvaldē nodarbināto skaitu

Izmaksu un ieguvumu analīzes pamatā galvenokārt ir problēmu risināšana un normatīvo prasību ievērošanas nodrošināšana, kā arī nākotnes attīstības plānošana ilgtermiņā. Lai ievērotu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK izpildi par veterināro zāļu reģistrēšanas un aprites kārtību nosacījumus, kas stājušies spēkā 2022. gada 28. janvārī, pieprasot nodrošināt pilnībā izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā, nepieciešams automatizēt datu apstrādes un kontroles procesus.

Sociālekonomiskie ieguvumi:

1) ieguvums nozarei - par 35 % samazināts laika patēriņš, jo var izrakstīt e-receptes (tostarp iespēja pārliecināties par zāļu pieejamību noliktavās), un tas 13 gadu periodā kopumā naudas izteiksmē veido 102 232,68 euro lielu ietaupījumu;

2) ieguvums nozarei - par 50 % samazināts laika patēriņš veterināro zāļu izlietojuma statistikas apkopošanai un analīzei, kā arī datu apkopošanai, jo ir izveidotas centralizēti pārvaldāmas datu kopas, un tas 13 gadu periodā kopumā naudas izteiksmē veido 224 327,71 euro ietaupījumu;

3) sociālais ieguvums lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem - par 20 % samazināts laika patēriņš elektroniskā informācijas apmaiņā ar veterinārārstu par dzīvnieku veterinārajām zālēm, un tas 13 gadu periodā kopumā naudas izteiksmē veido 5 493 022,30 euro ietaupījumu.

Aprēķiniem izmantotie parametri:

• pilnveidoto sistēmas risinājumu uzturēšanas izmaksas gada laikā ir plānotas 203 374 euro, kas ir 10 % no izstrādes kopējām izmaksām;

• valsts pārvaldes darbinieku vidējā alga 2021. gadā bija 1293 euro (Centrālās statistikas pārvaldes dati);

• dzīvnieku skaits - 208 884 (nozares dati);

• novietņu skaits - 143 723 (nozares iestāžu dati);

• projektā radīto un pilnveidoto risinājumu plānotais dzīves cikls - 10 gadi.

Kopējais projekta lietderīgums: aprēķināts no projekta ieguvumiem kopsummā 5 819 582 euro, atņemot nepieciešamos uzturēšanas izdevumus 2 033 740 euro un investīcijas 2 123 000 euro, iegūstot kopējo projekta lietderīgumu 1 662 842 euro.

Projekta ieviešana iestādei dos resursu ietaupījumu 224 327,71 euro un sabiedrībai sociālo ieguvumu 5 595 254,98 euro, kopā 5 819 582 euro, kas ir lielāks par 2 123 000 euro ieguldījumu tā īstenošanai.

Projekta īstenošanai ir neitrāla ietekme uz valsts pārvaldē nodarbināto skaitu. Tā kā apstrādājamās informācijas apjoms palielinās, iestādēm būtu nepieciešams piesaistīt jaunus resursus, bet, ieviešot pilnveidojumus sistēmās, to iespējams atrisināt ar esošajiem iestāžu personāla resursiem un vienlaikus paaugstināt sniegtā pakalpojuma kvalitāti un ātrumu

8. Cita būtiska informācija

Veiksmīgu projekta īstenošanu var kavēt daži priekšnosacījumi un riska faktori:

1) IT nozares izstrādātāju resursu trūkums;

2) projekta īstenošanai ir īss termiņš un nepietiekams finansējums;

3) ģeopolitiskā situācija pasaulē.

4) vēl sagatavošanā un saskaņošanā esošie ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulu (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK saistītie normatīvie akti;

5) EZA IS ir izstrādes procesā;

6) komunikācijas nepilnības (lēna informācijas apmaiņa sadarbībā ar EZA (EMA));

7) novirzes no projekta laika grafika;

8) gan pasūtītāja, gan izpildītāja speciālistu mainība.

Īstenojot projektu, netiks sniegts komercdarbības atbalsts, bet tiks attīstīti Pārtikas un veterinārā dienesta informācijas tehnoloģiju risinājumi. Tādējādi atbalsta izmantotāji ir finansējuma saņēmējs - Zemkopības ministrija - un projekta partneris - Pārtikas un veterinārais dienests. Projekta īstenošanas laikā tiks nodrošināta iekšējās kontroles sistēma, lai netiktu pieļauts interešu konflikts, korupcija un krāpšana, dubultfinansējums, kā arī komercdarbības atbalsts.

Lietotie saīsinājumi:

EZA (EMA) - Eiropas Zāļu aģentūra (angļu val. European Medicines Agency)

ES - Eiropas Savienība

eVETIS - Veterinārās e-veselības informācijas sistēma

IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas

IS - informācijas sistēma

PVD - Pārtikas un veterinārais dienests

VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

VZRIS - veterināro zāļu reģistra informācijas sistēma

ZM - Zemkopības ministrija"


1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlams - divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi - ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā; tos norāda 5. punktā.

2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks - 2026. gads.

3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.

4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.

5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "N/A".

6 Tostarp IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.

7 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.

8 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.

02.09.2025