Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 06.08.2025. - 31.08.2025. / Spēkā esošā
Tukuma novada domes saistošie noteikumi Nr. 25

Tukumā 2025. gada 31. jūlijā (prot. Nr. 15, 7. §)
Tukuma novada pašvaldības nolikums
IZDOTI
ar Tukuma novada domes
31.07.2025. lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/494 (prot. Nr. 15, 7. §)


Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
49. panta pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Nolikums) nosaka Tukuma novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) institucionālo sistēmu un darba organizāciju.

2. Pašvaldība savas kompetences ietvaros realizē vietējo pārvaldi Tukuma novada administratīvajā teritorijā.

3. Tukuma novada teritorijā ir šāds teritoriālais iedalījums:

3.1. pilsētas – Tukums un Kandava;

3.2. pagasti – Cēres, Degoles, Džūkstes, Engures, Irlavas, Jaunpils, Jaunsātu, Kandavas, Lapmežciema, Lestenes, Matkules, Pūres, Sēmes, Slampes, Smārdes, Tumes, Vānes, Viesatu, Zantes, Zemītes un Zentenes.

4. Pašvaldības administratīvais centrs atrodas Tukuma pilsētā ar juridisko adresi: Talsu iela 4, Tukums, Tukuma novads, LV-3101.

II. Pašvaldības administrācijas struktūra

5. Pašvaldības administrāciju veido Pašvaldības iestādes un amatpersonas.

6. Pašvaldības lēmējinstitūcija ir novada dome (turpmāk – Dome), kas pieņem lēmumus, nosaka Pašvaldības institucionālo struktūru, lemj par autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu īstenošanu un par kārtību, kādā Pašvaldība nodrošina tai deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi, izstrādā un izpilda Pašvaldības budžetu. Dome atbilstoši kompetencei ir atbildīga par Pašvaldības institūciju tiesisku darbību un finanšu līdzekļu atbilstošu izlietojumu.

7. Dome sastāv no 19 (deviņpadsmit) deputātiem. Deputāti ir politiskas amatpersonas, kuras ievēlē saskaņā ar Pašvaldības domes vēlēšanu likumu.

8. Dome no deputātu vidus Pašvaldību likumā noteiktā kārtībā ievēlē Domes priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietniekus un pastāvīgo komiteju locekļus.

9. Lai nodrošinātu savu darbību un sagatavotu jautājumus izskatīšanai Domes sēdē, Dome izveido šādas pastāvīgās komitejas:

9.1. Finanšu komiteju 11 (vienpadsmit) locekļu sastāvā;

9.2. Sociālo un veselības jautājumu komiteju 11 (vienpadsmit) locekļu sastāvā;

9.3. Izglītības, kultūras un sporta komiteju 11 (vienpadsmit) locekļu sastāvā;

9.4. Attīstības komiteju 11 (vienpadsmit) locekļu sastāvā.

10. Lai pildītu savas funkcijas, Dome normatīvajos aktos un šajā nolikumā noteiktajā kārtībā veido Pašvaldības iestādes un dibina kapitālsabiedrības.

11. Dome izveido centrālo pārvaldi – Pašvaldības iestādi, kas nodrošina Domes sēdēs izskatāmo lēmumu projektu sagatavošanu, Domes pieņemto lēmumu izpildi, Domes darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu, Pašvaldības pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem, pilda citas šai nolikumā un iestādes nolikumā noteiktās funkcijas. Centrālās pārvaldes funkciju izpildi nodrošina Pašvaldības iestāde "Pašvaldības administrācija" (turpmāk – Centrālā pārvalde). Centrālā pārvalde ir patstāvīga Pašvaldības iestāde, kuras struktūru nosaka Domes apstiprināts nolikums.

12. Centrālajā pārvaldē ir šādas struktūrvienības:

12.1. Attīstības nodaļa;

12.2. Audita un kontroles nodaļa;

12.3. Finanšu nodaļa;

12.4. Izglītības pārvalde;

12.5. Īpašumu nodaļa;

12.6. Juridiskā nodaļa;

12.7. Komunālā nodaļa;

12.8. Kultūras, sporta un komunikācijas nodaļa;

12.9. Lietvedības un IT nodaļa;

12.10. Personāla nodaļa;

12.11. Tukuma novada būvvalde;

12.12. Tukuma novada Dzimtsarakstu nodaļa;

12.13. Tukuma novada pašvaldības policija;

12.14. Tūrisma un mantojuma attīstības nodaļa.

13. Centrālo pārvaldi vada Pašvaldības izpilddirektors. Centrālās pārvaldes struktūrvienības darbojas saskaņā ar struktūrvienību nolikumiem, kurus apstiprina Pašvaldības izpilddirektors.

14. Pašvaldības sniegto pakalpojumu pieejamību Tukuma novada pagastos nodrošina šādas iestādes (turpmāk – pagastu pārvaldes):

14.1. Irlavas un Lestenes pagastu pārvalde;

14.2. Jaunpils un Viesatu pagastu pārvalde;

14.3. Pūres un Jaunsātu pagastu pārvalde;

14.4. Sēmes un Zentenes pagastu pārvalde;

14.5. Tumes un Degoles pagastu pārvalde;

14.6. Džūkstes pagasta pārvalde;

14.7. Engures pagasta pārvalde;

14.8. Lapmežciema pagasta pārvalde;

14.9. Slampes pagasta pārvalde;

14.10. Smārdes pagasta pārvalde;

14.11. Kandavas pilsētas, Cēres un Kandavas pagastu pārvalde;

14.12. Matkules un Vānes pagastu pārvalde;

14.13. Zantes un Zemītes pagastu pārvalde.

15. Pagastu pārvalžu darbību koordinē Pašvaldības izpilddirektors un viņa vietnieks.

16. Pašvaldības administrācijas struktūrā ir šādas Domes izveidotas Pašvaldības iestādes:

16.1. Pašvaldības administrācija;

16.2. Tukuma novada sociālais dienests;

16.3. Tukuma novada bāriņtiesa;

16.4. Tukuma novada vēlēšanu komisija;

16.5. Tukuma Raiņa Valsts ģimnāzija;

16.6. Tukuma 2. vidusskola;

16.7. Zemgales vidusskola;

16.8. Kandavas Kārļa Mīlenbaha vidusskola;

16.9. Engures vidusskola;

16.10. Jaunpils pamatskola;

16.11. Tukuma E. Birznieka-Upīša 1. pamatskola;

16.12. Tukuma 3. pamatskola;

16.13. Džūkstes pamatskola;

16.14. Irlavas pamatskola;

16.15. Pūres pamatskola;

16.16. Tumes pamatskola;

16.17. Kandavas Reģionālā pamatskola;

16.18. Zantes pamatskola;

16.19. Lapmežciema pamatskola;

16.20. Smārdes pamatskola;

16.21. Cēres sākumskola;

16.22. Sēmes sākumskola;

16.23. Milzkalnes sākumskola;

16.24. Tukuma novada pamatskola "Spārni";

16.25. Tukuma pirmsskolas izglītības iestāde "Karlsons";

16.26. Tukuma pirmsskolas izglītības iestāde "Lotte";

16.27. Tukuma pirmsskolas izglītības iestāde "Pasaciņa";

16.28. Tukuma pirmsskolas izglītības iestāde "Pepija";

16.29. Tukuma pirmsskolas izglītības iestāde "Taurenītis";

16.30. Tukuma pirmsskolas izglītības iestāde "Vālodzīte";

16.31. Pūres pirmsskolas izglītības iestāde "Zemenīte";

16.32. Slampes pirmsskolas izglītības iestāde "Pienenīte";

16.33. Kandavas pilsētas pirmsskolas izglītības iestāde "Zīļuks";

16.34. Engures pirmsskolas izglītības iestāde "Spārīte";

16.35. Tukuma novada pirmsskolas izglītības iestāde "Zemīte";

16.36. Tukuma Mākslas skola;

16.37. Tukuma Mūzikas skola;

16.38. Tukuma Sporta skola;

16.39. Kandavas Mākslu skola;

16.40. Kandavas Bērnu un jaunatnes sporta skola;

16.41. Engures Mūzikas un mākslas skola;

16.42. Tukuma bibliotēka;

16.43. Tukuma pilsētas Kultūras nams;

16.44. Tukuma muzejs;

16.45. Tukuma novada pašvaldības sociālās aprūpes centrs "Rauda";

16.46. Džūkstes pagasta pārvalde;

16.47. Irlavas un Lestenes pagastu pārvalde;

16.48. Pūres un Jaunsātu pagastu pārvalde;

16.49. Sēmes un Zentenes pagastu pārvalde;

16.50. Slampes pagasta pārvalde;

16.51. Engures pagasta pārvalde;

16.52. Tumes un Degoles pagastu pārvalde;

16.53. Jaunpils un Viesatu pagastu pārvalde;

16.54. Smārdes pagasta pārvalde;

16.55. Lapmežciema pagasta pārvalde;

16.56. Kandavas pilsētas, Cēres un Kandavas pagastu pārvalde;

16.57. Matkules un Vānes pagastu pārvalde;

16.58. Zantes un Zemītes pagastu pārvalde.

(16.10. un 16.39. apakšpunkts stājas spēkā 01.09.2025.; sk. 124. punktu)

17. Pašvaldības pārziņā ir publisko tiesību subjekts Engures ostas pārvalde, kas darbojas saskaņā ar Ostu likumu un Engures ostas pārvaldes nolikumu.

18. Pašvaldība ir kapitāla daļu turētāja šādās kapitālsabiedrībās – sabiedrībās ar ierobežotu atbildību (turpmāk – SIA):

18.1. SIA "Tukuma ūdens";

18.2. SIA "Tukuma siltums";

18.3. Pašvaldības SIA "Tukuma ledus halle";

18.4. SIA "Tukuma slimnīca";

18.5. SIA "Irlavas Sarkanā Krusta slimnīca";

18.6. SIA "Komunālserviss TILDe";

18.7. SIA "Atkritumu apsaimniekošanas sabiedrība "Piejūra"";

18.8. SIA "Kandavas komunālie pakalpojumi";

18.9. SIA "Jaunpils pils";

18.10. Pašvaldības SIA "Šlokenbekas pils".

19. Pašvaldība ir kapitāla daļu turētāja šādās privātās kapitālsabiedrībās:

19.1. Pūres kooperatīvā krājaizdevu sabiedrībā;

19.2. Kandavas kooperatīvā krājaizdevu sabiedrībā;

19.3. SIA "Sky port".

20. Pašvaldības iestāžu tiesības un pienākumi ir noteikti nolikumos, kurus izdod Dome. Pašvaldības kapitālsabiedrību pienākumi un tiesības noteikti kapitālsabiedrību statūtos.

21. Pašvaldības administrācijas struktūras shēma attēlota Nolikuma pielikumā.

22. Atsevišķu Pašvaldības funkciju pildīšanai Dome izveido šādas komisijas (turpmāk – komisijas):

22.1. Administratīvā komisija;

22.2. Administratīvo aktu strīdu komisija;

22.3. Apbalvojumu izvērtēšanas un piešķiršanas komisija;

22.4. Ārvalstu sadarbības komisija;

22.5. Darījumu ar lauksaimniecības zemi izvērtēšanas komisija;

22.6. Dzīvokļu komisija;

22.7. Ētikas komisija;

22.8. Iepirkumu komisija;

22.9. Īpašumu apsaimniekošanas un privatizācijas komisija;

22.10. Jaunatnes lietu komisija;

22.11. Koku vērtēšanas komisija;

22.12. Komisija darbam ar sabiedriskajām organizācijām;

22.13. Kultūras un tūrisma komisija;

22.14. Medību koordinācijas komisija;

22.15. Nacionālās pretošanās kustības dalībnieku iesniegumu izskatīšanas komisija;

22.16. Sabiedrības labklājības veicināšanas komisija;

22.17. Satiksmes organizācijas un kustības drošības komisija;

22.18. Sporta komisija;

22.19. Tukuma novada Civilās aizsardzības komisija;

22.20. Tukuma pilsētas zemes komisija;

22.21. Vēsturisko ēku atjaunošanas izvērtēšanas komisija;

22.22. Zemes īpašumu pārvaldīšanas komisija;

22.23. Zvejniecības komisija.

23. Lai iesaistītu sabiedrību atsevišķu Pašvaldības funkciju vai uzdevumu pildīšanā, Dome izveido šādas konsultatīvās padomes (turpmāk arī – konsultatīvās padomes):

23.1. Degoles pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.2. Džūkstes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.3. Irlavas pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.4. Engures pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.5. Lapmežciema pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.6. Smārdes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.7. Jaunsātu pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.8. Lestenes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.9. Pūres pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.10. Sēmes pagasta konsultatīvā padome;

23.11. Slampes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.12. Tumes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.13. Zentenes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.14. Tukuma pilsētas iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.15. Cēres pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.16. Matkules pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.17. Vānes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.18. Zantes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.19. Zemītes pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.20. Kandavas pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.21. Kandavas pilsētas iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.22. Viesatu pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.23. Jaunpils pagasta iedzīvotāju konsultatīvā padome;

23.24. Uzņēmēju konsultatīvā padome.

24. Komisiju un konsultatīvo padomju darbību, kompetenci, sastāvu un darba organizāciju nosaka Domes pieņemts komisijas vai konsultatīvās padomes nolikums, iekšējie un ārējie normatīvie akti un Domes lēmums. Komisijas vai konsultatīvās padomes nolikumā norāda:

24.1. izveidošanas kārtību;

24.2. komisijas vai konsultatīvās padomes priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieka, sekretāra pienākumus;

24.3. kompetenci;

24.4. organizatoriskās un tehniskās apkalpošanas kārtību;

24.5. Domes pastāvīgo komiteju, amatpersonu vai citu institūciju, kuras padotībā atrodas attiecīgā komisija vai konsultatīvā padome;

24.6. citus jautājumus, kurus Dome uzskata par svarīgiem.

25. Atsevišķu Pašvaldības uzdevumu veikšanai Dome var lemt par komisiju un darba grupu izveidošanu uz noteiktu laiku. Šāda komisija vai darba grupa darbojas uz Domes apstiprināta nolikuma pamata, atbilstoši Nolikuma 24. punktam, vai tās kompetence var tikt noteikta Domes lēmumā, ar kuru tā izveidota.

26. Pašvaldība ir dalībnieks šādās nevalstiskās organizācijās (biedrībās un nodibinājumos):

26.1. Abavas ielejas attīstības centrs;

26.2. Dzimtsarakstu nodaļu darbinieku asociācija;

26.3. Kandavas Partnerība;

26.4. Kurzemes tūrisma asociācija;

26.5. Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācija;

26.6. Latvijas Pašvaldību mācību centrs;

26.7. Latvijas Pašvaldību savienība;

26.8. Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienība;

26.9. Latvijas Personāla vadīšanas asociācija;

26.10. Latvijas tūrisma informācijas organizāciju asociācija "LATTŪRINFO";

26.11. Partnerība Laukiem un Jūrai;

26.12. Reģionālo attīstības centru apvienība.

27. Pašvaldība ir šādu institūciju dalībnieks:

27.1. Eiropas Savienības Mazo pašvaldību harta;

27.2. Pasaules Ņūkāslu alianse;

27.3. Ķemeru Nacionālā parka konsultatīvā padome;

27.4. Latvijas Pašvaldību izpilddirektoru asociācija;

27.5. Kurzemes plānošanas reģions.

28. Tukuma novadam un novadā ietilpstošajām teritoriālajām vienībām ir sadraudzības pašvaldības, ar kurām ir noslēgti līgumi par sadarbību un sadraudzību:

28.1. Tukuma pilsētai:

28.1.1. Šenevjēra (Francija);

28.1.2. Khoni (Gruzija);

28.1.3. Andrihova (Polija);

28.1.4. Bnei-Aiša (Izraēla);

28.1.5. Izjuma (Ukraina);

28.1.6. Šēsele (Vācija);

28.1.7. Tidaholma (Zviedrija);

28.2. Tukuma pilsētai un Jaunpils pagastam: Pluņģe (Lietuva);

28.3. Pūres pagastam:

28.3.1. Luhe (Vācija);

28.3.2. Babti (Lietuva);

28.4. Jaunpils pagastam:

28.4.1. Dušeti (Gruzija);

28.4.2. Gotlande (Zviedrija);

28.4.3. Perāno (Itālija);

28.4.4. Feštelica, Redeni, Andrešul de Žosa (Moldova);

28.5. Kandavas pilsētai:

28.5.1. Geleuza, Strešenu rajons (Moldova);

28.5.2. Lejre (Dānija);

28.5.3. Saku (Igaunija);

28.5.4. Strengnēsa (Zviedrija);

28.5.5. Šilale (Lietuva);

28.6. Engures, Smārdes, Lapmežciema pagastiem:

28.6.1. Keušeni (Moldova);

28.6.2. Kvareli (Gruzija);

28.7. Zemītes pagastam: Sunda (Somija).

29. Domes darbību nodrošina Domes priekšsēdētājs, Domes priekšsēdētāja vietnieki, Pašvaldības izpilddirektors, Pašvaldības izpilddirektora vietnieks un Centrālās pārvaldes darbinieki.

30. Par darbu konsultatīvās padomes, komisijas vai darba grupas sēdēs, kā arī par minēto institūciju uzdoto pienākumu pildīšanu konsultatīvās padomes, komisijas vai darba grupas loceklis, izņemot Pašvaldības iestāžu amatpersonas, kuru tiešajos darba pienākumos ir noteikts veikt konkrētos darba pienākumus, var saņemt atlīdzību Domes noteiktajā kārtībā, no Pašvaldības budžeta, atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam.

31. Pašvaldības institūciju darbības tiesiskuma un lietderības kontroli veic Centrālās pārvaldes Audita un kontroles nodaļa.

32. Finanšu pārskata revīziju veikšanai Dome slēdz revīzijas pakalpojuma līgumu ar zvērinātu revidentu vai zvērinātu revidentu komercsabiedrību, kuru darbu apmaksā no Pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem. Par revīzijas pakalpojuma līguma noslēgšanu lēmumu pieņem Dome.

33. Dome ar lēmumu ieceļ amatā un atbrīvo no amata Pašvaldības iestāžu vadītājus, kā arī citas amatpersonas normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos.

III. Domes priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieku pilnvaras

34. Domes priekšsēdētājs ir politiski un likumā noteiktajā kārtībā tiesiski atbildīgs par Domes darbu. Priekšsēdētājs īsteno savas pilnvaras Pašvaldību likuma 17. pantā noteikto tiesību ietvaros, kā arī:

34.1. vada Domes sēdes un Domes darbu, koordinē jautājumu izskatīšanu komitejās;

34.2. ierosina jautājumu izskatīšanu Domē, komitejās un komisijās;

34.3. vada Finanšu komitejas darbu, darbojas komitejās, komisijās, darba grupās, valdēs un padomēs, kurās viņu ievēlē Dome;

34.4. koordinē Pašvaldības budžeta izstrādi un organizē tā izpildes lietderības kontroli;

34.5. dod rīkojumus Domes priekšsēdētāja vietniekiem, Pašvaldības izpilddirektoram, Pašvaldības iestāžu un citu Pašvaldības institūciju vadītājiem, ciktāl tas nepieciešams Domes priekšsēdētāja pilnvaru īstenošanai;

34.6. pārrauga Pašvaldības administrācijas darbības tiesiskumu, lietderību un atbilstību labas pārvaldības principiem;

34.7. vada Tukuma novada Civilās aizsardzības komisiju;

34.8. pārstāv Domi un Pašvaldību Ministru kabinetā un citās valsts pārvaldes institūcijās vai pilnvaro personas, kas veic pārstāvību;

34.9. pārstāv Pašvaldību attiecībās ar valsti, citām pašvaldībām un jebkuru citu personu;

34.10. veic biedra funkcijas biedrībās, kurās Pašvaldība ir biedrs, vai pilnvaro šīs funkcijas veikt Domes priekšsēdētāja vietniekiem vai citai Pašvaldības amatpersonai, ja vien Domes lēmumā nav noteikta cita kārtība;

34.11. Domes vārdā izdod pilnvaras, slēdz publisko tiesību līgumus un paraksta privāto tiesību līgumus atbilstoši Pašvaldības darba reglamentā noteiktajai kārtībai;

34.12. ir pilnvarots Pašvaldības iestāžu un institūciju vadītājiem, kurus ieceļ, ievēlē vai apstiprina amatā Dome, izsniegt atļauju valsts amatpersonas amata savienošanai ar citu amatu saskaņā ar likumu "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā";

34.13. paraksta juridiskus dokumentus – vēstules, kas adresētas valsts pārvaldes un citām valsts institūcijām, nostiprinājuma lūgumus zemesgrāmatai, paskaidrojumus, prasības pieteikumus un pieteikumus tiesai, sarakstes dokumentus ar tiesībsargājošām iestādēm u.c. dokumentus atbilstoši normatīvos aktos noteiktam pilnvarojumam;

34.14. Domes apstiprinātā saimnieciskā gada budžeta ietvaros Domes vārdā izdod rīkojumus par Domes priekšsēdētāja vietnieku komandējumiem un atvaļinājumiem;

34.15. Domes vārdā atver un slēdz kontus kredītiestādēs un Valsts kasē;

34.16. bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Domi tiesā un uzrauga tiesas spriedumu izpildi lietās, kurās viena no pusēm ir Pašvaldība;

34.17. koordinē jautājumus, kas attiecas uz sabiedrisko kārtību un drošību, kā arī civilo aizsardzību Tukuma novada administratīvajā teritorijā;

34.18. pārrauga informācijas sniegšanu iedzīvotājiem un Pašvaldības sadarbības partneriem;

34.19. ir tiesīgs ārkārtas gadījumos izdot rīkojumus par jautājumiem, kas ir Domes kompetencē, pēc tam rīkojumi apstiprināmi kārtējā Domes sēdē;

34.20. ir tiesīgs ar rīkojumu normatīvajos aktos noteiktajā apmērā piešķirt līdzekļus neparedzētiem gadījumiem no Pašvaldības budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, nepārsniedzot rezervēto līdzekļu apjomu;

34.21. pārrauga sadarbību ar sadraudzības pašvaldībām un citiem ārvalstu partneriem, ar rīkojumu nosakot delegāciju sastāvu;

34.22. veic citus pienākumus, kas paredzēti normatīvajos aktos, Domes lēmumos un šajā Nolikumā.

35. Domes priekšsēdētājam ir divi vietnieki, kuri ir politiskas amatpersonas un kuru amats ir algots:

35.1. Domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības politikas jautājumos;

35.2. Domes priekšsēdētāja vietnieks sociālās un izglītības politikas jautājumos.

36. Domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības politikas jautājumos:

36.1. saskaņā ar rīkojumu pilda Domes priekšsēdētāja pienākumus un īsteno tiesības viņa prombūtnes laikā vai viņa uzdevumā, kā arī pilda Domes priekšsēdētāja vietnieka sociālās un izglītības politikas jautājumos pienākumus un īsteno tiesības viņa prombūtnes laikā;

36.2. koordinē infrastruktūras attīstības, teritoriālās attīstības, īpašumu, komunālos, vides un uzņēmējdarbības veicināšanas jautājumus, organizē un vada Pašvaldības politikas izstrādi un realizāciju, kā arī investīciju piesaisti minētajās jomās;

36.3. savas darbības jomās koordinē Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta līdzekļu piesaistīšanu Pašvaldības attīstības projektiem;

36.4. veicina Pašvaldības sadarbību ar ministrijām un Tukuma novada attīstības projektu virzību izskatīšanai ministrijās un Ministru kabinetā;

36.5. atbilstoši kompetencei un pārraudzības jomām ierosina jautājumu izskatīšanu Domē, komitejās, komisijās, darba grupās;

36.6. dod rīkojumus Pašvaldības izpilddirektoram, pašvaldības iestāžu un citu institūciju vadītājiem, ciktāl tas nepieciešams Domes priekšsēdētāja vietnieka pilnvaru īstenošanai atbilstoši savai kompetencei un pārraudzības jomām;

36.7. atbild par normatīvo aktu, Domes lēmumu un rīkojumu izpildi savas pārraudzības jomās;

36.8. savas darbības jomās koordinē un pārrauga Pašvaldības administrācijas un Pašvaldības institūciju pakalpojumu sniegšanu Tukuma pilsētā, Kandavas pilsētā un pagastu pārvaldēs;

36.9. iesniedz Domes priekšsēdētājam priekšlikumus izveidot darba grupas un komisijas savu pienākumu un tiesību realizācijai, iesaistot tajās Pašvaldības administrācijas, valsts un Pašvaldības institūciju darbiniekus, pieaicinot speciālistus un Pašvaldības teritorijas iedzīvotājus;

36.10. savas darbības jomās organizē Pašvaldības iesaistīšanos dažādās pašvaldību, valsts un nevalstiskajās programmās, sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām;

36.11. savas darbības jomās bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Pašvaldību valsts pārvaldes institūcijās, Latvijas Pašvaldību savienībā un citās organizācijās;

36.12. pārrauga Pašvaldības funkciju nodrošināšanu, atbild par komunikāciju ar iedzīvotājiem un pārstāv šādas Pašvaldības teritoriālās vienības: Tukuma pilsēta, Džūkstes pagasts, Irlavas pagasts, Jaunpils pagasts, Lestenes pagasts, Slampes pagasts, Smārdes pagasts, Viesatu pagasts;

36.13. veic citus uzdevumus un pilda pienākumus, kurus nosaka atsevišķi Domes lēmumi un Domes priekšsēdētāja rīkojumi.

37. Domes priekšsēdētāja vietnieks sociālās un izglītības politikas jautājumos:

37.1. saskaņā ar rīkojumu pilda Domes priekšsēdētāja pienākumus un īsteno tiesības viņa prombūtnes laikā vai viņa uzdevumā, kā arī pilda Domes priekšsēdētāja vietnieka attīstības politikas jautājumos pienākumus un īsteno tiesības viņa prombūtnes laikā;

37.2. koordinē sociālās palīdzības, mājokļu politikas un mājokļu pieejamības, personāla politikas, izglītības, kultūras, sporta, tūrisma, nevalstisko organizāciju jautājumus, sadarbību ar ārvalstu partneriem, veselības aprūpes pieejamības un veselīga dzīvesveida popularizēšanas, komunikācijas jautājumus;

37.3. organizē un vada Pašvaldības politikas izstrādi un realizāciju, kā arī investīciju piesaisti minētajās jomās;

37.4. savās darbības jomās koordinē Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta līdzekļu piesaistīšanu Pašvaldības attīstības projektiem;

37.5. veicina Pašvaldības sadarbību ar ministrijām savas darbības jomās;

37.6. atbilstoši kompetencei un pārraudzības jomām ierosina jautājumu izskatīšanu Domē, komitejās, komisijās un darba grupās;

37.7. dod rīkojumus Pašvaldības izpilddirektoram, pašvaldības iestāžu un citu institūciju vadītājiem, ciktāl tas nepieciešams Domes priekšsēdētāja vietnieka pilnvaru īstenošanai atbilstoši savai kompetencei un pārraudzības jomām;

37.8. atbild par normatīvo aktu, Domes lēmumu un rīkojumu izpildi savas pārraudzības jomās;

37.9. savas darbības jomās koordinē un pārrauga Pašvaldības administrācijas, Pašvaldības institūcijas pakalpojumu sniegšanu Tukuma pilsētā, Kandavas pilsētā un pagastu pārvaldēs;

37.10. iesniedz Domes priekšsēdētājam priekšlikumus izveidot darba grupas un komisijas savu pienākumu un tiesību realizācijai, iesaistot tajās Pašvaldības administrācijas, valsts un Pašvaldības institūciju darbiniekus, pieaicinot speciālistus un Pašvaldības teritorijas iedzīvotājus;

37.11. savas darbības jomās organizē Pašvaldības iesaistīšanos dažādās pašvaldību, valsts un nevalstiskajās programmās, sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām;

37.12. savas darbības jomās bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Pašvaldību valsts pārvaldes institūcijās, Latvijas Pašvaldību savienībā un citās organizācijās;

37.13. pārrauga tūrisma attīstības jautājumus Pašvaldībā un koordinē Pašvaldības sadarbību ar Pašvaldības sadraudzības pilsētām;

37.14. pārrauga Pašvaldības funkciju nodrošināšanu, atbild par komunikāciju ar iedzīvotājiem un pārstāv šādas Pašvaldības teritoriālās vienības: Kandavas pilsēta, Cēres pagasts, Degoles pagasts, Engures pagasts, Jaunsātu pagasts, Kandavas pagasts, Lapmežciema pagasts, Matkules pagasts, Pūres pagasts, Sēmes pagasts, Tumes pagasts, Vānes pagasts, Zantes pagasts, Zemītes pagasts, Zentenes pagasts;

37.15. veic citus uzdevumus un pilda pienākumus, kurus nosaka atsevišķi Domes lēmumi un Domes priekšsēdētāja rīkojumi.

38. Rīkojumus attiecībā uz Domes priekšsēdētāja vietniekiem izdod un paraksta Domes priekšsēdētājs. Komandējumu Domes priekšsēdētāja vietniekiem un deputātiem Domes apstiprinātā saimnieciskā gada budžeta ietvaros piešķir ar Domes priekšsēdētāja rīkojumu. Atvaļinājumu Domes priekšsēdētāja vietniekiem piešķir ar Domes priekšsēdētāja rīkojumu. Par Domes priekšsēdētāja atvaļinājumu vai komandējumu lemj Dome.

IV. Pašvaldības izpilddirektora un Pašvaldības izpilddirektora vietnieka pilnvaras

39. Pašvaldības izpilddirektoru uz pieciem gadiem ieceļ Dome. Pirms Domes lēmuma pieņemšanas Dome pārliecinās, ka amata kandidāts atbilst Pašvaldību likuma 21. panta ceturtās daļas prasībām. Pašvaldības izpilddirektors ir iecelts amatā, ja par to nobalso vairāk nekā puse Domes deputātu.

40. Darba līgumu ar Pašvaldības izpilddirektoru slēdz Domes priekšsēdētājs.

41. Pašvaldības izpilddirektoru izraugās atklātā konkursā. Dome ar lēmumu apstiprina atklāta konkursa komisijas sastāvu un pilnvaras, nosaka Pašvaldības izpilddirektora amata kandidāta vērtēšanas kārtību un kritērijus, izglītības, iepriekšējās darba pieredzes un kompetences prasības.

42. Pašvaldības izpilddirektors ir Centrālās pārvaldes vadītājs, kurš īsteno savas pilnvaras Pašvaldību likuma 22. pantā noteikto tiesību ietvaros, kā arī pilda Domes lēmumos, Domes priekšsēdētāja rīkojumos un šajā Nolikumā noteiktos uzdevumus:

42.1. nodrošina Domes lēmumu izpildi;

42.2. vada Centrālo pārvaldi, pieņem darbā un atbrīvo no darba Centrālās pārvaldes darbiniekus, paraksta darba līgumus un darba līgumu uzteikumus;

42.3. slēdz darba līgumus ar Pašvaldības iestāžu vadītājiem, ierosina Domei iecelt amatā vai atbrīvot no tā Pašvaldības iestāžu vadītājus;

42.4. amata kompetences ietvaros piedalās un veic Pašvaldības administrācijas personāla resursu sadali, piedalās Pašvaldības administrācijas struktūras, struktūrvienību darbības mērķu un amata vietu noteikšanā;

42.5. plāno, vada un koordinē Centrālās pārvaldes struktūrvienību darbību atbilstoši struktūrvienību nolikumiem;

42.6. normatīvajos aktos un Domes lēmumos noteiktajā kārtībā veic kapitāla daļu turētāja pārstāvja pienākumus kapitālsabiedrībās, kurās Pašvaldībai ir kapitāla daļas;

42.7. sniedz Domei priekšlikumus par Pašvaldības iestāžu un citu Pašvaldības institūciju, kā arī Pašvaldības kapitālsabiedrību izveidošanu, reorganizēšanu, likvidēšanu, kā arī rīcību ar Pašvaldības kapitāla daļām;

42.8. paraksta koplīgumu ar Centrālās pārvaldes darbiniekiem, saskaņo Pašvaldības iestāžu koplīgumus;

42.9. pārrauga Pašvaldības īpašumu apsaimniekošanu;

42.10. nodrošina Pašvaldības administrācijas darba nepārtrauktību Domes nomaiņas gadījumā;

42.11. organizē Domes izdoto saistošo noteikumu un citu normatīvo aktu izpildi;

42.12. kontrolē un koordinē Pašvaldības administrācijas darbu, ir tiesīgs dot rīkojumus Pašvaldības iestāžu vadītājiem;

42.13. ir tiesīgs apturēt vai atcelt Pašvaldības iestādes vadītāja nelikumīgu vai nelietderīgu lēmumu, ja vien tas nav administratīvais akts vai likumā nav noteikts citādi;

42.14. vienu reizi mēnesī kārtējā Domes sēdē sniedz rakstveida pārskatu par savu darbu, ziņo Domei par Centrālās pārvaldes darbu, kā arī pēc Domes vai Domes priekšsēdētāja pieprasījuma sniedz ziņojumus un pārskatus par atsevišķiem pieprasītajiem jautājumiem;

42.15. piedalās Domes un pastāvīgo komiteju sēdēs;

42.16. ir tiesīgs piedalīties komisiju, konsultatīvo padomju un darba grupu sēdēs un iesaistīties tajās izskatāmo jautājumu apspriešanā;

42.17. organizē Pašvaldības iekšējās kontroles sistēmas izveidi, uzrauga un sistemātiski pilnveido to;

42.18. Domes noteiktajā kārtībā un ietvaros rīkojas ar Pašvaldības mantu un finanšu resursiem, slēdz saimnieciskus darījumus, paraksta privāto tiesību līgumus;

42.19. organizē Pašvaldības attīstības programmas projekta, teritorijas plānojuma projekta un budžeta projekta izstrādāšanu, kā arī saimnieciskā un gada publiskā pārskata sagatavošanu;

42.20. dod atļauju pašvaldības kustamās mantas, kuras vērtība nepārsniedz normatīvajos aktos noteikto apmēru, norakstīšanai;

42.21. nodrošina nodoto pārvaldes uzdevumu izpildes kontroles un uzraudzības kārtību;

42.22. savas kompetences ietvaros bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Centrālo pārvaldi attiecībās ar citām institūcijām un izdod pilnvaras;

42.23. pēc kārtējām Domes vēlēšanām un Domes priekšsēdētāja amata zaudēšanas gadījumā organizē lietvedības, dokumentu un materiālo vērtību nodošanu jaunajam Domes priekšsēdētājam Pašvaldības darba reglamentā noteiktā kārtībā;

42.24. veic citus pienākumus, kas paredzēti citos normatīvajos aktos, šajā Nolikumā, Centrālās pārvaldes nolikumā, Domes lēmumos un Domes priekšsēdētāja vai viņa vietnieku uzdevumā.

43. Dome ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms Pašvaldības izpilddirektora pilnvaru termiņa beigām, pamatojoties uz viņa darba novērtējumu, lemj par pilnvaru termiņa pagarināšanu uz pieciem gadiem, ja Pašvaldības izpilddirektors tam piekrīt, vai rīko atklātu konkursu uz Pašvaldības izpilddirektora amatu. Pašvaldības izpilddirektora pilnvaru termiņš ir pagarināts, ja par to nobalso vairāk nekā puse Domes deputātu.

44. Lēmumu par izpilddirektora atbrīvošanu no amata pirms viņa pilnvaru termiņa beigām pieņem Dome saskaņā ar Darba likumā noteikto kārtību. Pašvaldības izpilddirektors ir atbrīvots no amata, ja par to nobalso vairāk nekā puse Domes deputātu.

45. Pašvaldības izpilddirektoram ir vietnieks.

46. Pašvaldības izpilddirektora vietnieku Dome ieceļ amatā Nolikuma 39. punktā un 41. punktā noteiktajā kārtībā. Darba līgumu ar Pašvaldības izpilddirektora vietnieku slēdz Domes priekšsēdētājs.

47. Dome lemj par Pašvaldības izpilddirektora vietnieka pilnvaru termiņa pagarināšanu Nolikuma 43. punktā noteiktajā kārtībā.

48. Pašvaldības izpilddirektora vietnieku atbrīvo no amata Nolikuma 44. punktā noteiktajā kārtībā.

49. Pašvaldības izpilddirektora vietnieks:

49.1. plāno, vada un koordinē Centrālās pārvaldes struktūrvienību (Attīstības nodaļa (daļā par projektu realizāciju), Īpašumu nodaļa, Komunālā nodaļa, Tukuma novada būvvalde, Tukuma novada pašvaldības policija, Juridiskā nodaļa (daļā par publisko iepirkumu organizēšanu un kapitālsabiedrību pārvaldību)) un pagastu pārvalžu darbību atbilstoši to nolikumiem;

49.2. pārzina pakļautības struktūrvienību darbību reglamentējošos normatīvos aktus, organizē un nodrošina šo struktūrvienību darbību atbilstoši normatīvo aktu prasībām, Domes lēmumiem un Domes priekšsēdētāja, Domes priekšsēdētāja vietnieku, Pašvaldības izpilddirektora rīkojumiem;

49.3. regulāri iepazīstas ar izmaiņām normatīvajos aktos, nodrošina normatīvo aktu prasību izpildi Pašvaldības funkciju realizācijā amata kompetences ietvaros;

49.4. veic pakļautībā esošo struktūrvienību darbības attīstības stratēģijas izstrādi, plāno, vada, koordinē un kontrolē stratēģijas ieviešanu;

49.5. izstrādā priekšlikumus par Pašvaldības ilgtermiņa prioritātēm un attīstības virzieniem pārraudzībā esošajās nozarēs;

49.6. plāno, organizē un vada pakļautības struktūrvienību operatīvo darbību;

49.7. veic un nodrošina struktūrvienību vadītāju metodisko vadību atbilstoši amata kompetencei;

49.8. nodrošina Domes lēmumu realizāciju Tukuma novadā;

49.9. veic un nodrošina Pašvaldības iestāžu vadītāju metodisko vadību un kontroli pārraudzībā esošo nozaru jomā;

49.10. plāno, organizē un kontrolē Pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma saimnieciski izdevīgu apsaimniekošanu, pārvaldīšanu un iznomāšanu;

49.11. atbilstoši amata kompetencei sagatavo rīkojumu, ieteikumu, saistošo noteikumu un Domes lēmumu projektus, piedalās Domes un tās komiteju sēdēs, kad tiek izskatīti pārraugāmo nozaru vai amata kompetencē esoši jautājumi;

49.12. plāno pārraugāmo nozaru attīstībai nepieciešamos finanšu līdzekļus un kontrolē nozares finanšu līdzekļu izlietojumu;

49.13. amata kompetences ietvaros veic, koordinē vai organizē Pašvaldības izpilddirektora rīkojumu projektu sagatavošanu tehniskajos un nekustamā īpašuma jautājumos;

49.14. atbilstoši amata kompetencei sagatavo ieteikumus vai metodiskos norādījumus, nepieciešamības gadījumā iesniedz tos apstiprināšanai Pašvaldības izpilddirektoram un veic to ieviešanu, izpildi un kontroli;

49.15. koordinē Pašvaldības īstenojamo projektu vadību;

49.16. piedalās ar pārraugāmo nozaru darbību saistītu programmu un projektu sagatavošanā un realizācijā;

49.17. izstrādā priekšlikumus par Tukuma pilsētas komunālās saimniecības attīstības ilgtermiņa prioritātēm un attīstības virzieniem, plāno, organizē, vada un kontrolē to ieviešanu;

49.18. organizē un nodrošina pašvaldības sniegto pakalpojumu un informācijas pieejamību Tukuma pilsētas administratīvajā teritorijā;

49.19. amata pienākumu izpildē koordinē sadarbību ar citām valsts, pašvaldību, sabiedriskajām un nevalstiskajām organizācijām un fiziskām personām;

49.20. piedalās gada publiskā pārskata sagatavošanā, amata kompetences ietvaros nodrošina un sekmē tā sagatavošanu;

49.21. nodrošina un veic apmeklētāju pieņemšanu, konsultē Pašvaldības iedzīvotājus, Pašvaldības iestāžu vadītājus par racionālas saimniekošanas paņēmieniem un pārraudzībā esošo struktūrvienību attīstības perspektīvām, stratēģijas ieviešanu un sniegtajiem pakalpojumiem;

49.22. sagatavo atbildes uz fizisko un juridisko personu iesniegumiem atbilstoši amata kompetencei;

49.23. piedalās pārraugāmo nozaru funkciju izpildei nepieciešamo iepirkumu procedūru dokumentu sagatavošanā, nodrošina un veic attiecīgo līgumu izpildītāju darbības kontroli atbilstoši kompetencei;

49.24. piedalās Pašvaldības saistošo noteikumu projektu sagatavošanā atbilstoši amata kompetencei;

49.25. nodrošina Domes lēmumu un Domes priekšsēdētāja, Domes priekšsēdētāja vietnieku, Pašvaldības izpilddirektora rīkojumu savlaicīgu un kvalitatīvu izpildi;

49.26. sadarbojas ar Pašvaldības administrācijas darbiniekiem, iestāžu vadītājiem, citām iestādēm un organizācijām saistībā ar pamatdarbību un tiešajiem amata pienākumiem;

49.27. piedalās pakļautības struktūrvienību budžeta izdevumu tāmju un to izmaiņu projektu sagatavošanā, plāno, kontrolē un nodrošina piešķirto finanšu līdzekļu un materiālo resursu racionālu izlietojumu;

49.28. piedalās pakļautībā esošo Centrālās administrācijas struktūrvienību un pagastu pārvalžu vadītāju un darbinieku amatu aprakstu sagatavošanā;

49.29. aizvieto Pašvaldības izpilddirektoru viņa prombūtnes laikā saskaņā ar Domes priekšsēdētāja vai Pašvaldības izpilddirektora rīkojumu;

49.30. pilda citus ar Domes lēmumu, Domes priekšsēdētāja, Domes priekšsēdētāja vietnieku vai Pašvaldības izpilddirektora rīkojumu uzliktos pienākumus.

50. Domes priekšsēdētāja, viņa vietnieku, deputātu, Pašvaldības izpilddirektora, viņa vietnieka, Centrālās pārvaldes darbinieku, Pašvaldības iestāžu un citu Pašvaldības amatpersonu atlīdzība tiek noteikta atbilstoši Valsts un pašvaldības institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam.

V. Domes pastāvīgo komiteju kompetence

51. Lēmumu projektus, kas saistīti ar finansiālajiem jautājumiem, nodod izskatīšanai Finanšu komitejai. Finanšu komiteja:

51.1. nodrošina Pašvaldības budžeta projekta izstrādāšanu, izskata citu komiteju sagatavotos budžeta projekta priekšlikumus un iesniedz tos izskatīšanai Domes sēdē;

51.2. sniedz atzinumu par Pašvaldības budžeta projektu un izdarāmajiem grozījumiem gadskārtējā Pašvaldības budžetā;

51.3. sniedz atzinumu par prioritātēm līdzekļu sadalījumā no Pašvaldības budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, kā arī gadījumos, ja netiek izpildīta budžeta ieņēmumu daļa;

51.4. sniedz atzinumu par projektiem, kas saistīti ar finanšu resursu izlietošanu, kā arī par Domes lēmumu projektiem, ja šo lēmumu realizācija saistīta ar budžetā neparedzētiem izdevumiem vai grozījumiem budžeta ieņēmumu daļā;

51.5. sniedz atzinumus par investīciju projektu sagatavošanu un īstenošanu un dažādu finanšu avotu līdzekļu piesaistīšanu Pašvaldības attīstības mērķu īstenošanai;

51.6. sniedz atzinumus par Pašvaldības attīstības plānošanas dokumentu izstrādi, aktualizāciju, izpildes kontroli;

51.7. sniedz priekšlikumus par Pašvaldības īpašumu apsaimniekošanu;

51.8. sniedz priekšlikumus par dzīvojamā un nedzīvojamā fonda uzturēšanu un nedzīvojamo telpu nomu;

51.9. sniedz priekšlikumus par nedzīvojamo telpu izmantošanu;

51.10. sniedz priekšlikumus par denacionalizāciju un dzīvojamo māju privatizāciju;

51.11. sniedz atzinumus par Pašvaldības nekustamo īpašumu atsavināšanu un iegūšanu īpašumā;

51.12. sniedz atzinumus par Pašvaldības kustamās mantas, kuras vērtība pārsniedz normatīvajos aktos noteikto apmēru, atsavināšanu vai norakstīšanu;

51.13. savas kompetences ietvaros izskata amatpersonu, iestāžu, kapitālsabiedrību, to valžu, komisiju, darba grupu budžeta līdzekļu pieprasījumus un projektus;

51.14. normatīvajos aktos un Domes lēmumos noteiktā kārtībā pārrauga Pašvaldības budžeta izpildi un sniedz atskaiti Domei;

51.15. izskata iesniegumus un dod atzinumu par nekustamā īpašuma nodokļu atlaižu piemērošanu;

51.16. apstiprina Pašvaldības finanšu pārskatu un Pašvaldības gada publiskā pārskata projektu;

51.17. izskata jautājumus par kapitālsabiedrību, kurās Pašvaldība ir kapitāla daļu turētāja, darbību;

51.18. veic citus ar Domes lēmumiem noteiktos pienākumus.

52. Sociālo un veselības jautājumu komiteja:

52.1. sagatavo izskatīšanai Domes sēdēs jautājumus par:

52.1.1. sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem,

52.1.2. bērnu tiesību aizsardzības jautājumiem,

52.1.3. palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā,

52.1.4. dzīvojamo telpu izmantošanu,

52.1.5.veselības aprūpi un aizsardzību,

52.1.6. ārvalstnieku un bezvalstnieku jautājumiem,

52.1.7. investīciju projektu sagatavošanu un realizāciju sociālo jautājumu jomā,

52.1.8. sociālās palīdzības iestāžu, veselības aprūpes iestāžu, bāriņtiesas darbības izvērtēšanu,

52.1.9. amatpersonu, iestāžu, uzņēmumu, komisiju un darba grupu budžeta līdzekļu pieprasījumiem atbilstoši kompetencei un iesniedz tos izskatīšanai Finanšu komitejā;

52.2. sniedz atzinumus par lēmumu projektiem Nolikuma 52.1. apakšpunktā minētajos jautājumos, sagatavo priekšlikumus sociālās un veselības jautājumu jomas attīstībai, organizē un vada pašvaldības politikas izstrādi un īstenošanu minētajā jomā;

52.3. izskata jautājumus par Pašvaldības iestādes "Tukuma novada sociālais dienests", Tukuma novada sociālās aprūpes centra "Rauda", Tukuma novada bāriņtiesas, Tukuma novada Dzimtsarakstu nodaļas darbību;

52.4. iepazīstas ar Pašvaldības kapitālsabiedrību, kas darbojas sociālajā vai veselības aprūpes jomā, darbību (ceturkšņa atskaites, gada pārskats), izskata un virza lēmumu projektus izskatīšanai Domes sēdē par izvērtējumu Pašvaldības līdzdalībai kapitālsabiedrībās;

52.5. veic citus ar Domes lēmumiem noteiktos pienākumus.

53. Izglītības, kultūras un sporta komiteja:

53.1. sagatavo izskatīšanai Domes sēdēs jautājumus par:

53.1.1. izglītības, kultūras, sporta, brīvā laika nodarbību un tūrisma jautājumiem,

53.1.2. jaunatnes lietām,

53.1.3. starptautisko sadarbību,

53.1.4. sadarbību ar biedrībām, nodibinājumiem, reliģiskajām konfesijām un draudzēm;

53.2. sniedz atzinumu par lēmumu projektiem Nolikuma 53.1. apakšpunktā minētajos jautājumos, sagatavo priekšlikumus izglītības, kultūras, sporta un tūrisma jomu attīstībai, organizē un vada Pašvaldības politikas izstrādi un īstenošanu minētajās jomās;

53.3. izskata jautājumus par Pašvaldības izglītības, kultūras, sporta un tūrisma iestāžu darbību;

53.4. savas kompetences ietvaros izskata amatpersonu, iestāžu, komisiju un darba grupu budžeta līdzekļu pieprasījumus un iesniedz tos Finanšu komitejai;

53.5. izstrādā ieteikumus un sniedz atzinumus jautājumos par Pašvaldības kultūras pieminekļu uzturēšanu;

53.6. izstrādā ieteikumus un sniedz atzinumus sabiedrisko attiecību, komunikācijas un mārketinga jautājumos;

53.7. izstrādā ieteikumus un sniedz atzinumus jautājumos par Pašvaldības simbolikas (ģerboņa, karoga, pilsētu un pagastu zīmolu utt.) izveidi un izmantošanu;

53.8. iepazīstas ar Pašvaldības kapitālsabiedrību, kas darbojas kultūras vai sporta jomā, darbību (ceturkšņa atskaites, gada pārskats), izskata un virza lēmumu projektus izskatīšanai Domes sēdē par izvērtējumu Pašvaldības līdzdalībai kapitālsabiedrībās;

53.9. veic citus ar Domes lēmumiem noteiktos pienākumus.

54. Attīstības komiteja:

54.1. sagatavo izskatīšanai Domes sēdēs jautājumus par:

54.1.1. Tukuma pilsētas, Kandavas pilsētas un pagastu pārvalžu jautājumiem, to skaitā finanšu un personāla politikas, kā arī materiāltehniskajiem jautājumiem,

54.1.2. Tukuma novada teritoriālajās vienībās sniegto Pašvaldības pakalpojumu pilnveidi, to skaitā ūdenssaimniecības, kanalizācijas, siltumapgādes jomā,

54.1.3. jaunu Pašvaldības struktūrvienību vai amata vietu izveidošanu Centrālajā pārvaldē un pagastu pārvaldēs,

54.1.4. teritorijas attīstības plānu un apbūves kārtību, īpašumu un teritorijas izmantošanu, Pašvaldības īpašumu uzturēšanu un apsaimniekošanu, dzīvojamā un nedzīvojamā fonda uzturēšanu, telpu izmantošanu,

54.1.5. investīcijas projektu sagatavošanu un īstenošanu, Pašvaldības budžeta izmantošanu novada attīstības mērķiem,

54.1.6. būvniecības procesu un teritorijas labiekārtošanu, dzīvojamo māju privatizāciju, zemes lietām,

54.1.7. uzņēmējdarbības atbalsta jautājumiem,

54.1.8. Pašvaldības autoceļu tīkla uzturēšanu un attīstību,

54.1.9. Pašvaldības mežu un publisko ūdeņu apsaimniekošanu, vides attīstības politiku,

54.1.10. Ķemeru Nacionālā parka un Abavas senlejas apsaimniekošanu un dabas aizsardzību,

54.1.11. Engures ostas pārvaldes darbību;

54.2. sniedz atzinumus par lēmumu projektiem Nolikuma 54.1. apakšpunktā minētajos jautājumos, sagatavo priekšlikumus Pašvaldības teritorijas attīstības un uzņēmējdarbības atbalsta jomās, organizē un vada politikas izstrādi un īstenošanu minētajās jomās;

54.3. izskata drošības, kārtības, ugunsdrošības un civilās aizsardzības jautājumus;

54.4. savas kompetences ietvaros izskata amatpersonu, iestāžu, komisiju un darba grupu budžeta līdzekļu pieprasījumus un iesniedz tos Finanšu komitejai;

54.5. veicina dabas un vēstures pieminekļu apzināšanu, uzskaiti un saglabāšanu, veicina degradēto teritoriju apzināšanu, veic to klasifikāciju un veicina teritoriju sakārtošanu;

54.6. iepazīstas ar kapitālsabiedrību, kas darbojas komunālo pakalpojumu sniegšanas vai nekustamo īpašumu pārvaldības jomā, darbību (ceturkšņa atskaites, gada pārskats), izskata un virza lēmumu projektus izskatīšanai Domes sēdē par izvērtējumu Pašvaldības līdzdalībai kapitālsabiedrībās;

54.7. veic citus ar Domes lēmumiem noteiktos pienākumus.

VI. Publisko tiesību līgumu noslēgšanas procedūra

55. Administratīvie līgumi un deleģēšanas līgumi tiek noslēgti, pamatojoties uz Domes lēmumu, redakcijā, kas pievienota Domes lēmuma projektam.

56. Deleģēšanas līgumu paraksta Domes priekšsēdētājs.

57. Administratīvo līgumu Domes vārdā slēdz Pašvaldības izpilddirektors, ja Domes lēmumā nav noteikts citādi.

58. Par starptautisku sadarbības līgumu parakstīšanu lemj Dome, un līgumu paraksta Domes priekšsēdētājs.

59. Normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos par līguma slēgšanu lemj Dome. Ja lēmumu par līguma noslēgšanu pieņem Dome, tad lēmumā norāda termiņu, līdz kuram noslēdzams līgums, un par līguma projekta sagatavošanu un līguma noslēgšanu atbildīgo institūciju un amatpersonu.

60. Publisko tiesību līgumu projektu saskaņošanas procedūrai piemērojamas Pašvaldības darba reglamenta normas.

VII. Administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtība

61. Pašvaldības iestāžu vadītāji var izdot administratīvos aktus autonomās kompetences jautājumos, ja administratīvā akta izdošanas tiesības izriet no likumiem vai Ministru kabineta noteikumiem.

62. Dome ar saistošajiem noteikumiem var deleģēt tiesības izdot administratīvos aktus autonomās kompetences jautājumos Pašvaldības iestādēm un amatpersonām citos jautājumos, ja tas nav pretrunā ar augstāka spēka normatīvajiem aktiem.

63. Pašvaldības izdotos administratīvos aktus apstrīd Administratīvo aktu strīdu komisijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

64. Administratīvo aktu strīdu komisijas sastāvu un kompetenci nosaka Domes apstiprināts komisijas nolikums, kurā noteikta lēmumu pieņemšanas kārtība un komisijas darba organizācija.

65. Tukuma novada būvvaldes izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību apstrīd Domē. Apstrīdēšanas iesniegumu izskata Attīstības komiteja un galīgo lēmumu pieņem Domes sēdē.

66. Domes izdotos administratīvos aktus, Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumus, to institūciju un komisiju izdotos administratīvos aktus, kurus neizskata Administratīvo aktu strīdu komisija, kā arī Domes priekšsēdētāja, Domes priekšsēdētāja vietnieku vai Pašvaldības izpilddirektora un izpilddirektora vietnieka parakstītos administratīvos aktus var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

67. Ja persona apstrīd administratīvo aktu vai faktisko rīcību un vienlaikus prasa atlīdzināt mantiskos zaudējumus vai personisko kaitējumu, tai skaitā arī nemantisko kaitējumu, tad iesniegumu izskata un lēmumu par to pieņem Dome. Šādu Domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

VIII. Apmeklētāju pieņemšana un iesniegumu izskatīšanas kārtība

68. Domes priekšsēdētājs, Domes priekšsēdētāja vietnieki, Pašvaldības izpilddirektors un Pašvaldības izpilddirektora vietnieks saskaņā ar iepriekšēju pierakstu apmeklētājus pieņem pirmdienās no plkst. 14.00 līdz plkst. 17.00 Centrālās pārvaldes telpās Talsu ielā 4, Tukumā, Tukuma novadā.

69. Domes priekšsēdētājs vai Domes priekšsēdētāja vietnieks, Pašvaldības izpilddirektors vai Pašvaldības izpilddirektora vietnieks saskaņā ar iepriekšēju pierakstu pieņem apmeklētājus katra mēneša pirmajā trešdienā no plkst. 13.00 līdz plkst. 16.00 un trešajā trešdienā no plkst. 9.00 līdz plkst. 12.00 Kandavas pilsētas, Cēres un Kandavas pagastu pārvaldes telpās, Dārza ielā 6, Kandavā.

70. Atsevišķos gadījumos Domes priekšsēdētājs vai Domes priekšsēdētāja vietnieks, Pašvaldības izpilddirektors vai Pašvaldības izpilddirektora vietnieks saskaņā ar iepriekšēju pierakstu pieņem apmeklētājus citās, Nolikuma 68. un 69. punktā neminētās, Pašvaldības telpās Tukuma novadā tikšanās pušu savstarpēji saskaņotā laikā.

71. Apmeklētāju pierakstu uz Nolikuma 68., 69. un 70. punktā minētajiem pieņemšanas laikiem veic Centrālās pārvaldes Klientu apkalpošanas centra atbildīgais darbinieks.

72. Deputāti var noteikt apmeklētāju pieņemšanas laiku Centrālās pārvaldes ēkas telpās vai citās vispārpieejamās telpās, saskaņojot telpu nodrošinājumu ar institūcijas, kas atbild par telpu uzturēšanu, vadītāju. Saskaņojot ar Domes priekšsēdētāju vai Pašvaldības izpilddirektoru, deputāts jautājumu izskatīšanā savos pieņemšanas laikos ir tiesīgs uzaicināt Centrālās pārvaldes un Pašvaldības administrācijas darbiniekus.

73. Centrālās pārvaldes atbildīgie darbinieki apmeklētājus pieņem saskaņā ar Pašvaldības izpilddirektora apstiprinātu apmeklētāju pieņemšanas laika sarakstu, kas ir jāizvieto pie informācijas stenda Pašvaldības telpās, pagastu pārvaldēs un jāpublicē Pašvaldības tīmekļvietnē www.tukums.lv. Pašvaldības iestāžu vadītāji apmeklētājus pieņem iestādes nolikumā noteiktos laikos, kas jāizvieto iestādē apmeklētājiem pieejamā vietā, vēlams, pie ārdurvīm vai informācijas stendā.

74. Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu reģistrēšanu dokumentu vadības sistēmā organizē Centrālās pārvaldes Klientu apkalpošanas centrs un Pašvaldības iestādes. Aizliegta dokumentu nodošana tālāk Centrālās pārvaldes darbiniekiem vai Pašvaldības institūcijām bez to reģistrēšanas.

75. Iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus izskata un atbildes vēstules uz fizisko un juridisko personu iesniegumiem paraksta Domes priekšsēdētājs, viņa vietnieki, Pašvaldības izpilddirektors vai viņa vietnieks, Pašvaldības iestāžu un kapitālsabiedrību vadītāji atbilstoši savai kompetencei.

76. Kārtību, kādā notiek iesniegumu virzība Centrālās pārvaldes struktūrvienībās un citās Pašvaldības institūcijās, nosaka ar Pašvaldības izpilddirektora rīkojumu apstiprināti iekšējie normatīvie akti un dokumentu vadības sistēmas procedūras.

77. Saņemot anonīmu iesniegumu vai iesniegumu, kas noformēts neatbilstoši normatīvo aktu prasībām, Pašvaldības darbinieks vai amatpersona iesniedz to reģistrēšanai Pašvaldības dokumentu vadības sistēmā. Pēc iesnieguma reģistrēšanas Domes priekšsēdētājs vai institūcijas vadītājs pieņem lēmumu par iesnieguma tālāku virzību.

78. Izskatot iesniegumu, informācijas iegūšana ir attiecīgās Pašvaldības institūcijas vai amatpersonas pienākums, izņemot normatīvajos aktos noteiktos gadījumus, kad informācijas iegūšana un sniegšana ir personas pienākums. Persona pēc iespējas piedalās informācijas iegūšanā un izvērtēšanā.

79. Ikvienai personai ir tiesības iegūt informāciju Centrālajā pārvaldē un Pašvaldības administrācijā par viņa iesnieguma virzību Pašvaldības institūcijās un līdz iesnieguma izskatīšanai ir tiesības iesniegt iesnieguma papildinājumus un precizējumus.

IX. Kārtība, kādā pašvaldības amatpersonas rīkojas ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem

80. Rīcība ar Pašvaldības mantu, tajā skaitā finanšu līdzekļiem, ir saprotama kā lēmuma sagatavošana vai pieņemšana par Pašvaldības mantas iegūšanu, tās nodošanu īpašumā, lietošanā vai atsavināšanu citām personām, kā arī par Pašvaldības finanšu līdzekļu pārdali.

81. Rīcība ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem pieļaujama tikai normatīvajos aktos, Domes apstiprinātā budžeta un Domes lēmumos noteiktajā kārtībā un ietvaros.

82. Kārtība, kādā Pašvaldība atsavina mantu un rīkojas ar nekustamo īpašumu, ir noteikta normatīvajos aktos. Par Pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu vai par nekustamās mantas iegūšanu Pašvaldības īpašumā lemj Dome un līgumu slēdz Domes priekšsēdētājs.

83. Domes priekšsēdētājs vai Pašvaldības izpilddirektors ir tiesīgi bez Domes saskaņojuma pašvaldības vārdā pieņemt valsts institūciju piešķirtos finanšu līdzekļus vai kustamo mantu līdz 300 000 euro. Par lielāka apmēra piešķīruma pieņemšanu lemj Dome.

84. Ja finanšu līdzekļi tiek izlietoti publiskā iepirkuma rezultātā, Domes priekšsēdētājs vai Pašvaldības izpilddirektors ir tiesīgi slēgt attiecīgā iepirkuma līgumu neatkarīgi no iepirkuma līguma summas apjoma, ja konkrētā iepirkuma nepieciešamība iekļauta Tukuma novada attīstības programmā, pašvaldības budžetā vai Dome lēmusi par aizņēmumu iepirkuma priekšmeta iegādei.

85. Pašvaldības manta ir izmantojama likumīgi un atbilstoši iedzīvotāju interesēm, novēršot tās izšķērdēšanu un nelietderīgu izmantošanu.

86. Izbeidzoties darba tiesiskajām attiecībām, amatpersonai, darbiniekam ir pienākums viņa rīcībā nodoto mantu atdot darba devējam iekšējos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un termiņos.

87. Amatpersonai un darbiniekam ir pienākums rūpīgi izturēties pret Pašvaldības mantu.

88. Jebkurai amatpersonas rīcībai ar Pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem jābūt likumīgai, lietderīgai, samērīgai, efektīvai un atbilstošai apstiprinātajam Pašvaldības budžetam.

89. Rīkojoties ar Pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem, Pašvaldības amatpersonām savā darbībā ir jāizvērtē korupcijas un interešu konflikta riski un apstākļi saskaņā ar normatīvo aktu nosacījumiem.

90. Pašvaldības iestādes rīkojas ar Pašvaldības mantu vai finanšu resursiem budžetā paredzēto līdzekļu apmērā un iestādes nolikumā paredzētās kompetences ietvaros. Ar Pašvaldības budžetā piešķirtajiem finanšu līdzekļiem Pašvaldības iestādes vai institūcijas vadītājs rīkojas lietderīgi, kā gādīgs un rūpīgs saimnieks. Līgumu slēdz Pašvaldības iestādes vadītājs, ja tas paredzēts iestādes nolikumā vai atsevišķā Domes lēmumā. Iestādes vadītājs ir atbildīgs par Pašvaldības budžeta līdzekļu efektīvu un racionālu izlietojumu atbilstoši paredzētajiem mērķiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Izdevumi pēc naudas plūsmas nedrīkst pārsniegt attiecīgajai budžeta programmai tāmē apstiprinātos, plānotos Pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajām un funkcionālajām kategorijām.

91. Pašvaldības mantas un finanšu resursu uzskaite tiek veikta centralizēti. Centralizētu mantas un finanšu resursu uzskaiti nodrošina Centrālās pārvaldes Finanšu nodaļa.

92. Centrālās pārvaldes Finanšu nodaļa administrē Pašvaldības kontus kredītiestādēs un Valsts kasē, kuros tiek saņemti Pašvaldības naudas līdzekļi. Pašvaldības vārdā Domes priekšsēdētājs vai Domes priekšsēdētāja vietnieks slēdz līgumus ar kredītiestādēm un Valsts kasi par Pašvaldības kontu apkalpošanu, grupas konta pakalpojumu sniegšanu, POS termināļu ieviešanu budžeta iestādēs, maksājumu karšu darījumu apstrādi, kā arī slēdz citus līgumus Pašvaldības finanšu resursu administrēšanas nolūkos.

93. Finanšu resursu pārpalikumu kalendārā gada beigās Pašvaldības iestāde atgriež Pašvaldības budžetā.

X. Pašvaldības sadarbība ar pilsoniskās sabiedrības organizācijām, sabiedrības iesaiste Pašvaldības darbā

94. Saziņai ar iedzīvotājiem Pašvaldība par Pašvaldības budžeta līdzekļiem izdod Pašvaldības informatīvo izdevumu, kurš ir pieejams iedzīvotājiem bez maksas, un uztur Pašvaldības tīmekļvietni www.tukums.lv, kā arī citu Pašvaldības teritoriālo vienību tīmekļvietnes un informatīvos materiālus.

95. Pēc nepieciešamības Domes priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieki, Pašvaldības izpilddirektors un viņa vietnieks organizē tikšanās ar preses un citu plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem, lai sabiedrībai paustu viedokli atsevišķos jautājumos, atbildētu uz jautājumiem, informētu par Pašvaldības administrācijas darbu.

96. Pašvaldība sabiedrībai sniedz patiesu un objektīvu informāciju, izmantojot ne tikai oficiālo tīmekļvietni un informatīvo izdevumu, bet arī sociālos tīklus.

97. Sabiedrības iesaiste Pašvaldības darbā notiek, organizējot apmeklētāju pieņemšanu un konsultēšanu par Pašvaldības darbības jomām, publisko apspriešanu, iedzīvotāju sapulces, sabiedrības viedokļa noskaidrošanu ne tikai par Pašvaldības izdotiem saistošajiem noteikumiem, bet arī aptauju veidā par citiem iedzīvotājiem svarīgiem jautājumiem, kā arī organizējot Pašvaldības referendumu Vietējo pašvaldību referendumu likumā noteiktā kārtībā. Pašvaldības referendumu var rīkot par: 1) pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģiju vai tās grozījumiem, 2) Domes lēmumu, ar kuru pašvaldība ierosinājusi jaunbūves būvniecību (ja plānots būvēt publisku ēku vai objektu, kuram saskaņā ar likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 4. panta pirmās daļas 1. punktu piemērojama ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra), 3) Domes atlaišanu. Pašvaldības teritorijas attīstības veicināšanai un vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvībai Pašvaldība var izveidot Iedzīvotāju padomes, kuru izveidošanas un darbības nosacījumus paredz padomes nolikumā – saistošajos noteikumos.

98. Pašvaldība sadarbojas ar Tukuma novadā reģistrētām biedrībām un nodibinājumiem, amatu sarakstā iekļaujot uzņēmējdarbības un nevalstisko organizāciju konsultantu, kurš koordinē un uztur kontaktus ar biedrībām un nodibinājumiem pašvaldībā, citu pašvaldību nevalstiskajām organizācijām, konsultē biedrības par iniciatīvu konkursiem un atskaitēm, kā arī sniedzot materiālu atbalstu nevalstisko organizāciju īstenotām aktivitātēm Domes izdotos normatīvos aktos noteiktā kārtībā. Dome ir izveidojusi Komisiju darbam ar sabiedriskajām organizācijām, kura izskata nevalstisko organizāciju iesniegumus un sniedz Domei priekšlikumus par dažādiem biedrību un nodibinājumu darbības jautājumiem, sagatavo budžeta līdzekļu pieprasījumu ikgadējā finansējuma saņemšanai biedrību un nodibinājumu darbības atbalstam.

99. Pašvaldība nolūkā veicināt pilsoniskas sabiedrības attīstību tās teritorijā piedāvā Tukuma novada nevalstiskajām organizācijām nedzīvojamo telpu nomas maksas atlaides Domes izdotos normatīvos aktos noteiktā kārtībā.

100. Pašvaldības atsevišķu funkciju vai uzdevumu pildīšanā sabiedrības loceklis var piedalīties, iesaistoties atsevišķu Nolikuma 22. punktā minēto komisiju un Nolikuma 23. punktā minēto konsultatīvo padomju darbā šo institūciju nolikumos noteiktā kārtībā.

101. Pašvaldība ar sabiedrības iesaistes palīdzību īsteno līdzdalības budžetu atbilstoši ikgadējā Pašvaldības budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem un saskaņā ar Tukuma novada domes 2024. gada 19. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 45 "Tukuma novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums".

102. Saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.tukums.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu, kas nav mazāks par divām nedēļām. Konkrētu termiņu viedokļu iesniegšanai nosaka komitejas lēmumā par saistošo noteikumu nodošanu sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Komiteja lēmumā var norādīt, kādām pilsoniskās sabiedrības organizācijām (biedrībām un nodibinājumiem) nododams saistošo noteikumu projekts, lai tās izteiktu savu viedokli vai atzinumu par to.

103. Sabiedrība (fiziskas un juridiskas personas) viedokli par saistošo noteikumu projektu komitejas lēmumā noteiktajā termiņā nosūta uz e-pastu: saistosie@tukums.lv. Vienlaikus ar viedokli un saistošo noteikumu nosaukumu, par kuru viedoklis tiek izteikts, fiziska persona norāda savu vārdu, uzvārdu, deklarēto dzīvesvietu, faktisko dzīvesvietu, ja tā atšķiras no deklarētās, bet juridiska persona norāda nosaukumu, reģistrācijas numuru, juridisko adresi, likumisko pārstāvi. Viedoklis, kura iesniedzējs nav identificējams, kura saturs nav attiecināms uz konkrēto saistošo noteikumu projekta tekstu vai nav saprotams, par kuru saistošo noteikumu projektu tas izteikts, vai viedoklis, kura saturs ir objektīvi nesaprotams vai aizskarošs, netiek ņemts vērā.

104. Saņemtos viedokļus par saistošo noteikumu projektu Pašvaldība reģistrē dokumentu vadības sistēmā, Domes lēmumā par saistošo noteikumu nodošanu sabiedrības viedokļa noskaidrošanai norādītais Pašvaldības atbildīgais speciālists vai institūcija tos apkopo un atspoguļo saistošo noteikumu projekta paskaidrojuma rakstā, norādot iesniedzēju, vērā ņemtos viedokļus, vērā neņemtos viedokļus un pamatojumu. Pēc viedokļu apkopošanas un atspoguļošanas paskaidrojuma rakstā saistošie noteikumi tiek virzīti izskatīšanai Domes attiecīgās komitejas sēdē.

105. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai netiek nodoti saistošie noteikumi par Pašvaldības budžetu, kā arī saistošie noteikumi teritorijas plānošanas jomā, kur piemērojama citos normatīvajos aktos noteiktā apspriešanas kārtība.

XI. Publiskās apspriešanas kārtība

106. Lai nodrošinātu iedzīvotāju līdzdalību īpaši svarīgu vietējās nozīmes jautājumu izlemšanā, gadījumos, kas ir noteikti šajā Nolikumā vai citos normatīvajos aktos, ar Domes lēmumu visā Pašvaldības administratīvajā teritorijā vai tās daļā organizē publisku apspriešanu šādos gadījumos:

106.1. par Pašvaldības administratīvās teritorijas robežu grozīšanu;

106.2. par Pašvaldības attīstības programmām un projektiem, kas būtiski ietekmē Pašvaldības iedzīvotājus;

106.3. par citiem Pašvaldības autonomās kompetences vai normatīvos aktos noteiktajiem jautājumiem.

107. Publisko apspriešanu nerīko par:

107.1. Pašvaldības amatpersonu iecelšanu amatā vai atbrīvošanu no tā;

107.2. Pašvaldības iekšējās darba organizācijas jautājumiem;

107.3. jautājumu, kas attiecas uz konkrētu fizisku vai juridisku personu, it īpaši administratīvu aktu pieņemšanu;

107.4. Pašvaldības sniegto pakalpojumu maksu;

107.5. jautājumiem, kas ir saistīti ar Pašvaldības budžetu, nodevu un nodokļu likmēm;

107.6. jautājumiem, kas ir citu institūciju kompetencē.

108. Par publiskās apspriešanas rīkošanu Dome var lemt:

108.1. pēc Domes iniciatīvas, ja par to nobalsojusi vairāk nekā puse klātesošo Domes deputātu;

108.2. pēc ne mazāk kā piecu procentu Pašvaldības iedzīvotāju iniciatīvas (personai jābūt sasniegušai 18 gadu vecumu, ar Pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētu dzīvesvietu vai Pašvaldības administratīvās teritorijas zemesgrāmatā reģistrētu īpašumu);

108.3. pēc Domes priekšsēdētāja iniciatīvas;

108.4. citos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.

109. Iesniedzot ierosinājumu publiskās apspriešanas rīkošanai, to paraksta tā iesniedzējs un pievieno jautājumu vai dokumenta projektu, kas nododams apspriešanai. Ja publisko apspriešanu ierosina Dome, attiecīgo dokumenta projektu pievieno Domes lēmumam.

110. Publiskās apspriešanas ilgums nav mazāks par 30 dienām, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.

111. Par publiskās apspriešanas rīkošanu un rezultātu apkopošanu atbildīgs ir Pašvaldības izpilddirektors, kura pienākums ir organizēt pausto viedokļu apkopošanu, publicēt Pašvaldības informatīvajā izdevumā un/vai vietējā laikrakstā, un Pašvaldības tīmekļvietnē www.tukums.lv informatīvu ziņojumu (kopsavilkumu) par apspriešanas rezultātiem, kā arī publicēt pieņemto Domes lēmumu, kurā izmantoti publiskās apspriešanas rezultāti.

112. Šajā Nolikumā noteiktā publiskās apspriešanas kārtība nav piemērojama attiecībā uz publisku apspriešanu, kuru organizē citos normatīvajos aktos, tai skaitā Būvniecības likumā, paredzētajos gadījumos.

113. Dome, pieņemot lēmumu, ņem vērā, ka publiskās apspriešanas rezultātam ir konsultatīvs raksturs.

114. Publiskās apspriešanas organizēšanas izmaksas sedz no Pašvaldības budžeta.

XII. Kārtība, kādā iedzīvotāji var piedalīties Domes un tās komiteju sēdēs

115. Ikviens iedzīvotājs var piedalīties Domes un tās komiteju sēžu atklātajās daļās, pirms sēdes piesakoties pie Domes sēdes vai komitejas sekretāra, nosaucot savu, vārdu, uzvārdu, uzrādot personu apliecinošu dokumentu. Ja iedzīvotājs nokavē sēdes sākumu un nav pieteicies pie sēdes sekretāra, viņam var liegt dalību sēdē. Sēdes slēgtā daļa iedzīvotājam ir jāpamet pēc pirmā attiecīgās sēdes vadītāja uzaicinājuma.

116. Ja Domes vai tās komitejas sēde notiek attālināti, izmantojot tiešsaistes videokonferences sarunu rīku (attēla un skaņas pārraidi reālajā laikā), un iedzīvotājs vēlas tajā piedalīties, viņš ne vēlāk kā vienu darbdienu pirms attiecīgās sēdes piesaka dalību sēdē, nosūtot pieteikumu uz elektroniskā pasta adresi pasts@tukums.lv. Centrālās pārvaldes Lietvedības un IT nodaļa nosūta iedzīvotājam uz viņa norādīto elektroniskā pasta adresi pieslēgšanās saiti ne vēlāk kā stundu pirms sēdes sākuma.

117. Iedzīvotājam, kas piedalās Domes vai tās komitejas sēdē, nav tiesību piedalīties debatēs, ja sēdes vadītājs nedod vārdu, vai jebkādā veidā traucēt sēdes gaitu.

118. Personai, kura ir pilnvarota pārstāvēt kolektīvā iesnieguma iesniedzējus, ir tiesības Pašvaldības darba reglamentā noteiktajā kārtībā ziņot par kolektīvo iesniegumu Domes vai tās komitejas sēdē, kurā tas tiek izskatīts, kā arī piedalīties tā apspriešanā un debatēs.

XIII. Domes lēmumu projektu pieejamība un gadījumi, kad Domes sēde var notikt attālināti

119. Domes kārtējās sēdes darba kārtība, Domes lēmumu projekti tiek publicēti Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.tukums.lv ne vēlāk kā trīs darbdienas pirms Domes kārtējās sēdes, izņemot lēmumu projektus, kas skar Pašvaldību likuma 27. panta ceturtajā daļā minētos jautājumus.

120. Domes priekšsēdētājs var noteikt, ka Domes sēdes norisē tiek izmantots tiešsaistes videokonferences sarunu rīks (attēla un skaņas pārraide reālajā laikā), ja:

120.1. valstī vai Tukuma novadā izsludināta ārkārtējā situācija vai valsts noteikusi pulcēšanās ierobežojumus;

120.2. sasaukta Domes ārkārtas sēde;

120.3. Domes deputāts Domes sēdes laikā atrodas citā vietā un veselības stāvokļa vai komandējuma dēļ nevar ierasties Domes sēdes norises vietā.

121. Domes priekšsēdētājs var noteikt, ka Domes deputāts klātienes Domes sēdē piedalīsies attālināti, izmantojot tiešsaistes videokonferences sarunu rīku, ja deputāts nevar ierasties sēdes norises vietā uz:

121.1. Domes kārtējo sēdi veselības stāvokļa vai komandējuma dēļ;

121.2. Domes ārkārtas sēdi.

122. Nolikuma 120. un 121. punktus nepiemēro Domes sēdē, kurā izskatāms jautājums par Domes priekšsēdētāja, Domes priekšsēdētāja vietnieka ievēlēšanu vai Pašvaldības izpilddirektora iecelšanu, kad balsošana notiek ar vēlēšanu zīmēm.

XIV. Noslēguma jautājumi

123. Ar saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienu spēku zaudē Tukuma novada domes 2023. gada 30. marta saistošie noteikumi Nr. 6 "Tukuma novada pašvaldības nolikums".

124. Nolikuma 16.10. un 16.39. apakšpunkti stājas spēkā 2025. gada 1. septembrī.

Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa

Saistošo noteikumu Nr. 25 "Tukuma novada pašvaldības nolikums"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija 

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Pašvaldību likuma 49. panta pirmā daļa noteic, ka pašvaldības nolikums ir saistošie noteikumi, kas nosaka pašvaldības institucionālo sistēmu un darba organizāciju.

Ir izstrādāti jauni saistošie noteikumi, kas nosaka Tukuma novada pašvaldības institucionālo sistēmu un darba organizāciju, tostarp:

1) pašvaldības administrācijas struktūru;

2) publisko tiesību līgumu noslēgšanas procedūru;

3) pašvaldības administrācijas izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtību;

4) kārtību, kādā domes deputāti un pašvaldības administrācija pieņem apmeklētājus un izskata iesniegumus;

5) kārtību, kādā pašvaldības amatpersonas rīkojas ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem;

6) kārtību, kādā pašvaldība sadarbojas ar pilsoniskās sabiedrības organizācijām (biedrībām un nodibinājumiem) un nodrošina sabiedrības iesaisti pašvaldības darbā;

7) kārtību, kādā organizējama publiskā apspriešana;

8) kārtību, kādā iedzīvotāji var piedalīties domes un tās komiteju sēdēs;

9) kārtību, kādā noskaidro sabiedrības viedokli par saistošo noteikumu projektiem;

10) citus Pašvaldību likumā noteiktos jautājumus.

Vienlaikus saistošajos noteikumos tiek aktualizēta pašvaldības administrācijas struktūra, kā arī amatpersonu kompetence.

Atsevišķi domes un pašvaldības darba organizācijas jautājumi saskaņā ar Pašvaldību likuma 50. panta otro daļu ietverti iekšējā normatīvajā aktā – pašvaldības darba reglamentā.

Jauns pašvaldības nolikums sagatavots, jo Tukuma novada domes 2023. gada 30. marta saistošajos noteikumos Nr. 6 "Tukuma novada pašvaldības nolikums" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 6) jau bija izdarīti seši grozījumi un plānotās nolikuma izmaiņas padarītu Saistošo noteikumu Nr. 6 tekstu grūti uztveramu.

Būtiskākās Tukuma novada pašvaldības institucionālās sistēmas un darba organizācijas izmaiņas saistītas ar 1) Tautsaimniecības un teritoriālās attīstības komitejas nosaukuma maiņu uz "Attīstības komiteja" un vienas komitejas – Vides un komunālo jautājumu komitejas – likvidēšanu; 2) deputātu skaita izmaiņām komitejās; 3) vienas pašvaldības izpilddirektora vietnieka amata vietas likvidēšanu; 4) Jaunpils vidusskolas statusa maiņu uz Jaunpils pamatskolu no 2025. gada 1. septembra, par ko Tukuma novada dome 2024. gada 29. februārī pieņēmusi lēmumu "Par Jaunpils vidusskolas reorganizāciju" (prot. Nr. 3, 10. §); 5) Kandavas Mākslu skolas izveidi no 2025. gada 1. septembra, par ko Tukuma novada dome 2025. gada 27. februārī pieņēmusi lēmumu "Par Kandavas Mākslas un mūzikas skolas un Kandavas Deju skolas reorganizāciju" (prot. Nr. 2, 33. §); 6) Licencēšanas komisijas likvidēšanu, par ko Tukuma novada dome 2025. gada 31. jūlijā pieņēmusi lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/492 "Par Licencēšanas komisijas likvidēšanu" (prot. Nr. 15, 23. §).

Sagatavojot pašvaldības nolikumu, ņemta vērā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas 2025. gada 8. aprīļa vēstule Nr. 1-18/1880 "Par saistošajiem noteikumiem Nr. 7" (atzinums par 2025. gada 27. martā veiktajiem grozījumiem Saistošajos noteikumos Nr. 6).

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Samazinot pašvaldības izpilddirektora vietnieku skaitu un atsakoties no Vides un komunālo jautājumu komitejas, pašvaldības budžeta ietaupījums plānots ap 84 133 euro gadā.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Saistošie noteikumi neparedz ietekmi uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi, konkurenci.
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Saistošie noteikumi neietekmē līdzšinējās administratīvās procedūras vai to izmaksas.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošie noteikumi neietekmē pašvaldības funkcijas.

Papildu cilvēkresursu iesaiste saistošo noteikumu īstenošanā netiek paredzēta.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Izpildi nodrošina Tukuma novada dome un pašvaldības administrācija.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un papildu izmaksas pašvaldībai nerada.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Saistošo noteikumu projekts ar Tukuma novada domes 2025. gada 10. jūlija lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/474 (prot. Nr. 13, 2. §) nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Tukuma novada pašvaldības tīmekļvietnē www.tukums.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas: no 2025. gada 10. jūlija līdz 2025. gada 24. jūlijam.

Minētajā termiņā saņemti seši iedzīvotāju priekšlikumi, no kuriem pieci ir identiski – lūgums no saistošo noteikumu teksta svītrot 83. un 84. punktu. Viens priekšlikums saistīts ar sadraudzības pilsētas – Sunda (Somija) – iekļaušanu Tukuma novada sadraudzības pašvaldību sarakstā, priekšlikumam pievienojot 2024. gada 28. novembrī abpusēji parakstītu Sadraudzības līgumu. Ņemot vērā, ka 2024. gada 31. oktobrī Tukuma novada dome ir pieņēmusi lēmumu Nr. TND/1-1.1/24/645 "Par Sundas (Somija) un Tukuma novada pašvaldību sadarbības līgumu" (prot. Nr. 15, 19. §) un to, ka līgums ir abpusēji parakstīts, Tukuma novada dome papildina saistošo noteikumu 28. punktu ar 28.7. apakšpunktu "Zemītes pagastam: Sunda (Somija)".

Par 83. un 84. punkta svītrošanu izteiktos priekšlikumus Tukuma novada dome noraida, jo tie iekļauti saistošajos noteikumos, pamatojoties uz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas 2025. gada 8. aprīļa vēstules Nr. 1-18/1880 "Par saistošajiem noteikumiem Nr. 7" 3. punktu. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija pārrauga pašvaldības darbību, un tās norādes un sniegtās rekomendācijas darbības uzlabošanai ir pašvaldībai saistošas.

Tukuma novada dome nolemj 83. punktu precizēt un izteikt šādā redakcijā: "83. Domes priekšsēdētājs vai Pašvaldības izpilddirektors ir tiesīgi bez Domes saskaņojuma pašvaldības vārdā pieņemt valsts institūciju piešķirtos finanšu līdzekļus vai kustamo mantu līdz 300 000 euro. Par lielāka apmēra piešķīruma pieņemšanu lemj Dome."

84. punkts nav svītrojams, jo noteic kārtību publisko iepirkumu līgumu noslēgšanai. Tukuma novada dome noraida iedzīvotāju bažas par korupciju, jo publisko iepirkumu institūts ir mehānisms, kas nodrošina valsts funkcionēšanu un publisko resursu lietderīgu izmantošanu, novēršot korupcijas riskus. Saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 2. pantu Publisko iepirkumu likuma (līdz ar to publiskā iepirkuma kā tāda) mērķis ir nodrošināt iepirkumu atklātumu, piegādātāju brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret tiem, pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu, maksimāli samazinot tā risku. Saistošo noteikumu 81. punkts noteic: "Rīcība ar pašvaldības mantu un finanšu resursiem pieļaujama tikai normatīvajos aktos, Domes apstiprinātā budžeta un Domes lēmumos noteiktajā kārtībā un ietvaros". Ņemot vērā iedzīvotāju viedokli par augstu korupcijas risku, ko rada saistošo noteikumu 84. punkts, Tukuma novada dome nolemj papildināt 84. punktu ar atsauci uz pašvaldības budžetu, Tukuma novada attīstības programmu vai Tukuma novada domes lēmumu par aizņēmumu. Tas nozīmē, ka publisko iepirkumu līgumi nevar tikt noslēgti tad, ja par līdzekļu piešķiršanu vai par konkrēta pakalpojuma nepieciešamību lēmumu nav pieņēmusi Tukuma novada dome, apstiprinot pašvaldības budžetu vai balsojot par attīstības programmu vai aizņēmumu.

Tukuma novada dome norāda, ka korupcijas risku izvērtēšanas pienākums ir noteikts saistošo noteikumu 89. punktā un Krimināllikumā personām ir noteikta kriminālatbildība par kukuļdošanu, kukuļa piesavināšanos vai kukuļņemšanu.

Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa
06.08.2025