Bauskas novada domes saistošie noteikumi Nr. 8
Bauskā 2025. gada 17. jūlijā (prot. Nr. 9, 1. p.)
Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas
1. punktu un 49. panta pirmo daļu
Izdarīt Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 29. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 9 "Bauskas novada pašvaldības nolikums" (turpmāk - nolikums) šādus grozījumus:
1. Izteikt noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 1. punktu un 49. panta pirmo daļu"
2. izteikt 2.2. apakšnodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"2.2. Domes priekšsēdētāja, domes priekšsēdētāja vietnieku kompetence"
3. Izteikt 14. punktu šādā redakcijā:
"14. Domes priekšsēdētājam ir divi vietnieki:
14.1. Domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības un attīstības jautājumos;
14.2. Domes priekšsēdētāja vietnieks komunikācijas un sociālajos jautājumos."
4. Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības un attīstības jautājumos:
15.1. aizvieto Domes priekšsēdētāju viņa prombūtnes laikā, kā arī aizvieto Domes priekšsēdētāja vietnieku komunikācijas un sociālajos jautājumos viņa prombūtnes laikā;
15.2. veido sadarbību ar dažādām organizācijām un uzņēmumiem investīciju piesaistīšanas jomā;
15.3. koordinē publisko iepirkumu politikas jautājumus pašvaldībā;
15.4. koordinē izglītības nozares attīstību novadā, tai skaitā attīstības stratēģiju un rīcības plāna ieviešanu pašvaldībā, pedagoģisko darbinieku tālākizglītību un izglītības metodisko darbu, kā arī veido sadarbību ar profesionālās izglītības kompetences centriem un augstākajām mācību iestādēm;
15.5. koordinē pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanas un sanitārās tīrības nodrošināšanas jautājumus;
15.6. koordinē pašvaldības investīciju projektu sagatavošanu un īstenošanu;
15.7. koordinē pašvaldības dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu, kā arī dzīvojamo māju pārvaldīšanas jautājumus;
15.8. atbild par normatīvo aktu, Domes lēmumu un rīkojumu izpildi savas pārraudzības jomās;
15.9. veic citus pienākumus, kas paredzēti nolikumā, Domes lēmumos, kā arī pilda citus pienākumus, ko uzdevis Domes priekšsēdētājs."
5. papildināt nolikumu ar 15.1 punktu šādā redakcijā:
"15.1 Domes priekšsēdētāja vietnieks komunikācijas un sociālajos jautājumos:
15.1.1 aizvieto Domes priekšsēdētāja vietnieku tautsaimniecības un attīstības jautājumos viņa prombūtnes laikā, kā arī aizvieto Domes priekšsēdētāju viņa prombūtnes laikā, ja Domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības un attīstības jautājumos atrodas prombūtnē;
15.2.1 koordinē veselības aprūpes pieejamības un veselīga dzīvesveida popularizēšanas pasākumu kopumu Pašvaldībā;
15.3.1 koordinē sociālo jautājumu jomu Pašvaldībā;
15.4.1 koordinē sabiedrības līdzdalības budžeta projektu ideju izvērtēšanu;
15.5.1 koordinē komunikāciju un sadarbību ar iedzīvotāju konsultatīvajām padomēm;
15.6.1 organizē Pašvaldības iesaistīšanos dažādās pašvaldību, valsts un nevalstiskajās programmās, koordinē sadarbību ar nevalstiskajām organizācijām;
15.7.1 atbild par normatīvo aktu, Domes lēmumu un rīkojumu izpildi savas pārraudzības jomās
15.8.1 veic citus pienākumus, kas paredzēti nolikumā, Domes lēmumos, kā arī pilda citus pienākumus, ko uzdevis Domes priekšsēdētājs."
6. izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Rīkojumus attiecībā uz domes priekšsēdētāja vietnieku tautsaimniecības un attīstības jautājumos, kā arī uz domes priekšsēdētāja vietnieku komunikācijas un sociālajos jautājumos izdod un paraksta domes priekšsēdētājs, bet rīkojumus attiecībā uz domes priekšsēdētāju izdod un paraksta domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības un attīstības jautājumos."
7. svītrot 17.17. apakšpunktu;
8. svītrot 17.30. apakšpunktu;
9. svītrot 17.36. un 17.37.apakšpunktā vārdu "speciālā";
10. svītrot 17.46. apakšpunktu;
11. svītrot 18. punktu;
12. papildināt nolikumu ar 22.20. apakšpunktu:
"22.20. Bauskas novada sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija;"
13. svītrot 27. punktā vārdus "un aģentūru".
Bauskas novada domes priekšsēdētājs A. Mačeks
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Bauskas novada pašvaldības saistošie noteikumi
"Grozījumi Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 29.
jūnija saistošajos noteikumos Nr. 9 "Bauskas novada
pašvaldības nolikums"" (turpmāk - Nolikums)
izstrādes mērķis ir noteikt Bauskas novada pašvaldības
domes priekšsēdētāja vietnieku skaitu un kompetenci, kā arī
kārtību, kādā Bauskas novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietnieki aizvieto Bauskas novada
pašvaldības domes priekšsēdētāju viņa prombūtnes laikā.
Līdz šim Bauskas novada pašvaldības domes priekšsēdētājam
bija viens vietnieks, bet Nolikums paredz, ka turpmāk
Bauskas novada pašvaldības domes priekšsēdētājam būs divi
vietnieki - Domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības
un attīstības jautājumos, un Domes priekšsēdētāja vietnieks
komunikācijas un sociālajos jautājumos. Ar Nolikumu tiek
grozīts līdzšinējais vietnieku kompetenču sadalījums.
Pašvaldību likuma 13. panta otrajā daļā noteikts, ka pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieku skaitu nosaka pašvaldības nolikumā. Minētā likuma 17. panta ceturtajā daļā noteikts, ka domes priekšsēdētāja vietnieks aizvieto domes priekšsēdētāju viņa prombūtnes laikā pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā un apjomā. Ja domes priekšsēdētājam ir vairāki vietnieki, šo vietnieku kompetenci, tostarp domes priekšsēdētāja aizvietošanas kārtību, nosaka pašvaldības nolikumā. Ņemot vērā minēto, nav citu alternatīvu kā vien attiecīgo jautājumu noteikšana pašvaldības nolikumā. Pašvaldību likuma 49. panta pirmās daļas 1. punkts nosaka, ka Pašvaldības nolikums ir saistošie noteikumi, kas nosaka pašvaldības institucionālo sistēmu un darba organizāciju, tostarp pašvaldības administrācijas struktūru. Ievērojot minēto tiesību normu, Nolikumā tiek aktualizēts un precizēts Bauskas novada pašvaldību iestāžu un komisiju skaits. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
2025. gadā finansējums otrā Bauskas novada pašvaldības
domes priekšsēdētāja atalgojumam tiks nodrošināts no
Bauskas novada pašvaldības iestādes "Bauskas novada
administrācija" budžeta.
Palielinot Bauskas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieku skaitu no viena uz diviem vietniekiem, Bauskas novada pašvaldības 2025. gada budžetā nepieciešamais papildus izdevumu apjoms vietniekam ir 30 366 EUR, savukārt 2026. gada budžetā papildus nepieciešams papildus izdevumu apjoms 67 063 EUR apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Nolikumam nav sociālās ietekmes, ietekmes uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā vai konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Nav ietekmes. Administratīvās procedūras netiek mainītas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Nolikumā paredzēts, ka Bauskas novada pašvaldības domes
priekšsēdētājam ir divi vietnieki: Domes priekšsēdētāja
vietnieks tautsaimniecības un attīstības jautājumos, un
Domes priekšsēdētāja vietnieks komunikācijas un sociālajos
jautājumos.
Atbilstoši Nolikumam, pašvaldībā tiks izveidota jauna amata vieta - vēl viens Bauskas novada pašvaldības domes vietnieks. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Nolikuma izpildi nodrošinās izpildi nodrošinās Bauskas novada administrācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Nolikums ir atbilstošs iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. Izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka tiesību normām, proti Pašvaldību likuma 13. panta otrajai daļai un 17. panta ceturtajai daļai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Par nolikumu izstrādes gaitā nav veiktas konsultācijas ar
privātpersonām un institūcijām. Saistošo noteikumu projekts
un tam pievienotais paskaidrojuma raksts 26.06.2025.
publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē
www.bauskasnovads.lv, paredzot termiņu viedokļu sniegšanai
līdz 11.07.2025.
[1] Bauskas novada pašvaldībā ir saņemti 18 iedzīvotāju iesniegumi: 1) 5 iedzīvotāji (no kuriem 1 iesniegumu ir parakstījušas 35 personas) ir norādījuši, ka ir pret divu vietnieku amatu izveidošanu, nenorādot vispār iemeslus; 2) 6 iedzīvotāji norādījuši, ka otra vietnieka amata izveidošana ir nelietderīga un lieka līdzekļu izšķērdēšana; 3) 1 iedzīvotājs norāda, ka nav pārliecinošu pierādījumu, ka otra vietnieka būtiski uzlabotu domes darba efektivitāti. Šāds lēmums var mazināt sabiedrības uzticību pašvaldības lēmumu pieņemšanai; 4) 1 iedzīvotāja norāda, ka funkcijas dublē citas iestādes un pašvaldību institūcijas. Līdzekļus, kas paredzēti priekšsēdētāja vietniekam varētu novirzīt citiem projektiem. Citās pašvaldībās ir tikai viens vietnieks; 5) 3 no minētajiem iesniegumi iedzīvotāji ir norādījuši, ka otra priekšsēdētāja amata vieta var radīt funkciju dublēšanos nevis darba efektivitāti, kā arī nevienprātību lēmumu pieņemšanā. Darba efektivitāti un uzlabojumus var panākt arī pārskatot pašvaldības departamentu kompetences un pienākumus; 6) 1 iesniegums, kuru iesniegusi iedzīvotāju padome ir norādīts, ka atbalsta divu vietnieku amatu izveidošanu, jo vēlēšanu rezultāti un iedzīvotāju viedokļi signalizē, ka atsevišķās pašvaldības darbības jomās nepieciešami uzlabojumi un korekcijas. Iedzīvotāji sagaida pārmaiņas, kas veicinātu efektīvāku pārvaldību un lielāku atklātību. Lai gan pašvaldības pamatfunkciju nodrošināšanai nav nepieciešamas radikālas strukturālas pārmaiņas, jo tās paredz likums, īpaša uzmanība būtu jāpievērš komunikācijas uzlabošanai ar iedzīvotājiem par pašvaldības plānotajām un īstenotajām aktivitātēm, kā arī sabiedrības līdzdalības procesu pilnveidei. Stiprinot iedzīvotāju uzticēšanos un iesaisti, iespējams panākt pozitīvāku pašvaldības darba novērtējumu iedzīvotāju acīs visā novadā. Iepazīstoties ar iespējamo divu vietnieku darbības jomu sadalījumu, uzskatām, ka divi vietnieki spētu nodrošināt augstāku novada pārvaldības kvalitāti. Viens no vietniekiem varētu īpaši koncentrēties uz komunikācijas ar sabiedrību organizēšanu, nodrošinot savlaicīgu un pilnvērtīgu informācijas apriti, kā arī attīstot sabiedrības līdzdalības procesus un aktivizējot konsultatīvo padomju darbu. Savukārt otrs vietnieks varētu pievērsties novada attīstības un stratēģisko jautājumu koordinēšanai, tādējādi sekmējot līdzsvarotu un mērķtiecīgu attīstību visā teritorijā. Lai arī šāds risinājums prasītu papildu finanšu līdzekļus viena vietnieka atalgojumam un darba vietas aprīkojumam, ilgtermiņā tas sniegtu būtisku ieguvumu: uzlabotu iedzīvotāju informētību, veicinātu pilsonisko aktivitāti un sabiedrības iesaisti lēmumu pieņemšanā. Tas rezultētos iedzīvotāju pozitīvākā vērtējumā par pašvaldības darbu, kā arī stiprinātu novada attīstību un iedzīvotāju saliedētību kopumā. Divi pašvaldības vadītāja vietnieki spēs efektīvāk attīstīt un aktivizēt svarīgākās novada darbības jomas, nodrošinot mūsdienīgu un iedzīvotājiem atvērtu pārvaldību - tieši to, pēc kā ilgojas Bauskas novada iedzīvotāji; 7) 1 iedzīvotājs lūdz papildināt 15. punktu ar sekojošu apakšpunktu: "Domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības un attīstības jautājumos pilda Vides un attīstības komitejas un Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja pienākumus". Papildināt pašvaldības nolikuma 15.1 punktu ar sekojošu apakšpunktu: "Domes priekšsēdētāja vietnieks komunikācijas un sociālajos jautājumos pilda Sociālās un veselības komitejas priekšsēdētāja pienākumus." Tas ļauj administrācijas darbiniekiem kvalitatīvāk sagatavot domes lēmumu projektus izskatīšanai komiteju sēdēs, jo operatīvāk ir iespējama tieša komunikācija ar attiecīgās komitejas vadītāju. Bez tam tas nedaudz samazina administrācijas izdevumus, jo nav jāpiemaksā par komitejas vadīšanu. [2] Bauskas novada pašvaldība ir izvērtējusi iedzīvotāju iesniegumus un norāda, ka 2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Pašvaldību likums un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Kā papildus funkcijas un pienākumi pašvaldībai ir parādījušies vairāki elementi - Sabiedrības līdzdalība, kolektīvais iesniegums, līdzdalības budžets, iedzīvotāju padomes un darbs ar jaunatni. Lai pilnvērtīgi nodrošinātu minētos pienākumus, tas prasa papildus resursus. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta desmitajā daļā ir noteikts, ka viens no valsts pārvaldes principiem ir, ka valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. Valsts pārvaldes institucionālo sistēmu pastāvīgi pārbauda un, ja nepieciešams, pilnveido, izvērtējot arī funkciju apjomu, nepieciešamību un koncentrācijas pakāpi, normatīvā regulējuma apjomu un detalizāciju un apsverot deleģēšanas iespējas vai ārpakalpojuma izmantošanu. Izveidojot divu vietnieku amatus, tiks nodrošināta pašvaldību funkciju sadalīšana un efektivitātes uzlabošana, jo vietnieki uzņemas atbildību par nolikumā paredzētajām konkrētām nozarēm, kas ļauj priekšsēdētājam koncentrēties uz stratēģiskiem jautājumiem. Tas uzlabo darba organizāciju un novērš pārslodzi. Katrs vietnieks var specializēties savā jomā, kas ļauj pieņemt labāk pamatotus un profesionālākus lēmumus. Tas stiprina pašvaldības kapacitāti risināt sarežģītus jautājumus visās nozarēs, kas ietilpst pašvaldības pienākumos. Divu vietnieku amatu izveidošana novērš to, ka domes priekšsēdētājam ir jārisina visi jautājumi vienpersoniski un tas var aizkavēt lēmumu pieņemšanu. Vietnieki dod iespēju ātrāk reaģēt uz konkrētas jomas problēmām vai iedzīvotāju vajadzībām. Iedzīvotājiem un uzņēmējiem būtu vieglāk sazināties ar konkrētās jomas atbildīgo vietnieku, nevis gaidīt tikšanos ar priekšsēdētāju, kurš var būt noslogots ar citiem uzdevumiem. Attiecībā uz priekšlikumu papildināt Nolikuma 15. un 15.1 punktu, Bauska novada pašvaldības norāda, ka minētie punkti paliek nemainīgi, jo pašvaldības dome ir lēmusi attiecībā uz komiteju sastāvu un apstiprinājusi komiteju izvirzītos priekšsēdētājus. |
Bauskas novada domes priekšsēdētājs A. Mačeks