Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 13
2025. gada 26. jūnijā (prot. Nr. 32 (136), 6. p., lēmums Nr. 1584)
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma
3. panta trešo daļu,
Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļu,
Ministru kabineta 2003. gada 27. maija
noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība,
kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas
no pašvaldības budžeta"
6. punktu
1. Izdarīt Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 5. oktobra saistošajos noteikumos Nr. 14 "Par sociālajiem pakalpojumiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 201; 2024, Nr. 82) šādus grozījumus:
1.1. Izteikt saistošo noteikumu izdošanas tiesiskā pamatojuma norādi šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu, Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu";
1.2. Izteikt 8.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"8.2. aprūpes mājās pakalpojums bērniem;";
1.3. Izteikt 10. punktu šādā redakcijā:
"10. Tiesības saņemt pakalpojumu dienas laikā ir pensijas vecuma personām, pilngadīgām personām, kurām ir noteikta I vai II invaliditātes grupa un personām atveseļošanās laikā pēc traumas vai pēcoperācijas periodā, kurām funkcionālo traucējumu dēļ ir grūtības veikt ikdienas darbus pamatvajadzību apmierināšanai un veikt savu personisko aprūpi.";
1.4. Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Lai nodrošinātu personas individuālajām vajadzībām atbilstošu pakalpojumu, tiek noteikts šāds maksimālais aprūpes stundu skaits:
12.1. pirmā līmeņa aprūpei līdz 16 stundām mēnesī;
12.2. otrā līmeņa aprūpei līdz 24 stundām mēnesī;
12.3. trešā līmeņa aprūpei līdz 32 stundām mēnesī;
12.4. ceturtā līmeņa aprūpei līdz 60 stundām mēnesī.";
1.5. Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
"17. Aprūpes mājās birojs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un termiņos pēc 14. un 15. punktā minēto dokumentu saņemšanas un reģistrēšanas apmeklē personu dzīvesvietā un izvērtē personas vajadzības pēc pakalpojuma un Pašvaldības iespējas sniegt personas vajadzībām atbilstošu pakalpojumu, kā arī kopā dzīvojošo ģimenes locekļu vai citu personu, ar kurām personai ir kopēji izdevumi par uzturu un kuras mitinās vienā mājoklī, vai apgādnieku (ja personai tādi ir) līdzdarbības iespējas.";
1.6. Papildināt ar 21.5.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"21.5.1 vai apgādnieks nav veicis maksājumus par saņemtajiem pakalpojumiem vairāk nekā trīs mēnešus;";
1.7. Izteikt IV nodaļu šādā redakcijā:
"IV. Aprūpes mājās pakalpojums bērniem
23. Aprūpes mājās pakalpojumu bērniem (turpmāk šajā nodaļā - pakalpojums) sniedz Pārvaldes Sociālo pakalpojumu nodaļa sadarbībā ar Pārvaldes struktūrvienību: Aprūpes mājās birojs (turpmāk šajā nodaļā - Aprūpes mājās birojs).
24. Tiesības saņemt pakalpojumu ir bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk - valsts komisija) atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta, ja personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā.
25. Pakalpojumu nav tiesības saņemt personai, kura ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē, ieslodzījuma vietā.
26. Pakalpojums ietver personisko aprūpi (palīdzība personiskās higiēnas nodrošināšanā, palīdzība apģērbties un noģērbties, ēdiena gatavošana vai uzsildīšana, palīdzība paēst, palīdzība iekļūt gultā un izkļūt no tās, pozicionēšana un pārvietošanās, ārstniecības personu izsaukšana un medikamentu lietošanas nodrošināšana) un uzraudzību, pašaprūpes spēju attīstību un brīvā laika saturīga pavadīšanu laikā, kad likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā un Pārvalde ir konstatējusi šāda pakalpojuma nepieciešamību.
27. Pakalpojuma maksimālais apjoms ir līdz 80 stundām mēnesī. Pašvaldība var noteikt lielāku pakalpojuma apjomu, nepārsniedzot 160 stundas mēnesī.
28. Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 1 gadam.
29. Lai saņemtu pakalpojumu, bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene vēršas Pārvaldes Sociālo pakalpojumu nodaļā un, uzrādot personu apliecinošu dokumentu (iesniedzot iesniegumu elektroniskā veidā, personas identitāti apliecina elektroniskais paraksts), iesniedz šādus dokumentus:
29.1. iesniegumu, kurā norāda:
29.1.1. bērna vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarēto un faktisko dzīvesvietas adresi, kurā nepieciešams sniegt pakalpojumu;
29.1.2. likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarētās dzīvesvietas adresi, tālruņa numuru un e-pastu;
29.1.3. pakalpojuma pieprasīšanas mērķi un vēlamo pakalpojuma apjomu, norādot kopējo stundu skaitu kalendāra nedēļā un/vai mēnesī un konkrētu nedēļas dienu vai dienas, kad pakalpojums būs nepieciešams (ja zināms);
29.1.4. vai likumiskais pārstāvis, audžuģimene, nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt aprūpi un uzraudzību bērnam nepieciešamajā apjomā.
29.2. darba devēja vai Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par nodarbinātību vai citus dokumentus, kas apliecina apstākļus, ka persona nevar nodrošināt aprūpi un uzraudzību bērnam nepieciešamajā apjomā;
29.3. saimnieciskās darbības veicēja pašapliecinājumu par saimnieciskās darbības izpildei veicamajām darbībām izmantojamajām stundām kalendāra nedēļā, ja bērna likumiskie pārstāvji vai audžuģimene ir pašnodarbinātas personas vai individuālie komersanti, vai pašapliecinājumu par saimnieciskās darbības izpildei veicamajām darbībām izmantojamajām stundām kalendāra nedēļā, ja bērna likumiskie pārstāvji vai audžuģimene ir amatpersonas, kas veic kapitālsabiedrības vai biedrības valdes vai padomes locekļa pienākumus;
29.4. Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk arī - NVA) apliecinājumu par piedalīšanos NVA organizētajos pasākumos, norādot pasākumos pavadāmās stundas kalendāra nedēļā, ja bērna likumiskie pārstāvji vai audžuģimene ir reģistrēti NVA kā darba meklētāji vai bezdarbnieki;
29.5. citus dokumentus pēc sociālā darbinieka pieprasījuma, ja tie nepieciešami pakalpojuma saņemšanai un ja tie nav Pārvaldes rīcībā.
30. Pārvaldes Sociālo pakalpojumu nodaļa normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un termiņos, pēc 29. punktā minēto dokumentu saņemšanas, izvērtē:
30.1. bērna pašaprūpes un ar mājas dzīvi saistītās prasmes (atbilstoši bērna vecuma posmam un funkcionālo traucējumu veidam);
30.2. ar bērnu kopā dzīvojošo ģimenes (mājsaimniecības) locekļu iespējas sniegt nepieciešamo atbalstu;
30.3. likumisko pārstāvju vai audžuģimenes iespējas iesaistīties aprūpē un uzraudzībā (t.sk. vērtējot nepieciešamību veltīt laiku citiem bērniem, noslodzi darbā);
30.4. skolas dienas pārklājumu (vai bērns apgūst vispārējo izglītību dzīves vietas izglītības iestādē, izglītību apgūst mājas apmācībā, izglītību apgūst speciālās izglītības iestādē, uz kuru dodas dažas dienas nedēļā, vai ir iespēja izmantot skolas pagarinātās dienas pakalpojumu u.tml.);
30.5. laiku, ko bērns pavada dienas aprūpes centrā vai citās aktivitātēs;
30.6. citu sociālo pakalpojumu vai atbalsta pasākumu esamību, kas pamatoti izslēdz vai samazina aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamību;
30.7. iespējas saņemt sociālos un ārstniecības pakalpojumus (t.sk., bērna uzraudzības iespējas dienas aprūpes centrā, kā arī rehabilitācijas, terapijas un citus pakalpojumus).
31. Lēmuma projektu par pakalpojuma piešķiršanu, izbeigšanu vai atteikumu sagatavo Pārvaldes Sociālo pakalpojumu nodaļa.
32. Lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu, izbeigšanu vai atteikumu pieņem Pārvalde.
33. Pēc lēmuma pieņemšanas par pakalpojuma piešķiršanu, līguma projektu ar aprūpētāju sagatavo Aprūpes mājās birojs.
34. Pārvaldes Sociālo pakalpojumu nodaļa sagatavo līguma projektu ar bērna likumisko pārstāvi vai audžuģimeni.
35. Pakalpojumu izbeidz, pamatojoties uz Pārvaldes lēmumu, ja:
35.1. bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene iesniedz Pārvaldē iesniegumu par pakalpojuma izbeigšanu;
35.2. bērna dzīvesvieta deklarēta citas pašvaldības administratīvajā teritorijā;
35.3. beidzies lēmumā, ar ko piešķirts pakalpojums, noteiktais pakalpojuma sniegšanas periods;
35.4. netiek pagarināta invaliditāte un netiek izsniegts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību;
35.5. Pārvalde konstatē, ka mainījušies apstākļi, kas dod pamatu saņemt pakalpojumu vai ir radušies apstākļi, kuru dēļ bērna likumiskais pārstāvis pats vai audžuģimene pati var nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību;
35.6. bērns tiek ievietots ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai ieslodzījuma vietā;
35.7. Pārvalde konstatē, ka pakalpojums faktiski netiek izmantots.
36. Pakalpojums tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem, vienas pakalpojuma stundas likme ir atbilstoša minimālās stundas tarifa likmei valstī, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu."
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. augustā.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pagaidu administrācijas vadītāja G. Puce
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
1.1. Saistošo noteikumu projekta "Grozījumi Rēzeknes
valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 5. oktobra
saistošajos noteikumos Nr. 14 "Par sociālajiem
pakalpojumiem Rēzeknes valstspilsētas
pašvaldībā"" mērķis ir precizēt Rēzeknes
valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 5. oktobra
saistošo noteikumu Nr. 14 "Par sociālajiem
pakalpojumiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā"
izdošanas tiesisko pamatojumu un normas, kas nosaka aprūpes
mājās pakalpojuma saņemšanas kārtību Rēzeknes
valstspilsētas pašvaldībā atbilstoši Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likumam un Ministru kabineta 2021. gada
18. maija noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par
asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām
ar invaliditāti", kā arī paplašināt to pilngadīgo
personu loku, kam ir tiesības saņemt aprūpes mājās
pakalpojumu.
1.2. Līdz 2024. gada 3. decembrim Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļa noteica, ka Ministru kabinets nosaka šā panta pirmās daļas 4.2 punktā minētā aprūpes pakalpojuma minimālās vienas stundas izmaksas un maksimālo aprūpes pakalpojuma apjomu. Pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka šā panta pirmās daļas 4.2 punktā minētā aprūpes pakalpojuma piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai un prasības aprūpes pakalpojuma sniedzējam. Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 4.2 punkts noteica, ka personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi, izņemot personas, kuras atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā, nodrošinot tiesības pašvaldībā pēc to deklarētās dzīvesvietas saņemt no pašvaldības budžeta apmaksātu aprūpes pakalpojumu. Ar 07.11.2024. grozījumiem Invaliditātes likumā, minētās normas tika izslēgtas. Turpmāk aprūpes mājās pakalpojums tiek sniegts saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumiem Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" un Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti". 1.3. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 23. panta ceturtā daļa nosaka, ka Ministru kabinets nosaka maksimālo apjomu, kādā aprūpes mājās pakalpojumu var piešķirt bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta. Savukārt minētā panta piektā daļa nosaka, ka aprūpes mājās pakalpojumu bērni ar invaliditāti, kuriem ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, saņem bez maksas. Pēc pilngadības sasniegšanas līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai personai aprūpes mājās pakalpojumu turpina sniegt bez maksas, ja persona ir saņēmusi Valsts komisijas atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību. 1.4. Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumu Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti" 44. punkts nosaka, ka bērnam ar invaliditāti, kuram komisija izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai pēc pilngadības sasniegšanas turpinās īpašas kopšanas nepieciešamība, aprūpes mājās pakalpojuma maksimālais apjoms ir 80 stundas mēnesī. Pašvaldība var noteikt lielāku pakalpojuma apjomu, nepārsniedzot 160 stundas mēnesī. Savukārt 45.1 punkts nosaka, ka valsts līdzfinansējuma apmērs aprūpes mājās pakalpojumam ir 50 procenti no pašvaldības faktiskajām izmaksām par bērnam sniegto aprūpes mājās pakalpojumu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
2.1. Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvaldei
"Sociālais dienests" Aprūpes mājās pakalpojuma
nodrošināšanai 2025. gadā paredzēti budžeta līdzekļi:
2.1.1. aprūpes mājās pakalpojums pilngadīgām personām 199 364 EUR (t.sk. ieņēmumi - 75 514 EUR) apmērā; 2.1.2. aprūpes mājās pakalpojums bērniem 31 795 EUR (t.sk. valsts līdzfinansējums - 15 897 EUR) apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. Saistošo noteikumu projektam ir pozitīva sociāla
ietekme attiecībā uz personām, kurām nepieciešama aprūpe
dzīvesvietā, lai apmierinātu šo personu pašaprūpes un
aprūpes vajadzības, ja tās objektīvu apstākļu dēļ nevar
sevi aprūpēt.
3.2. Saistošo noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz iedzīvotāju veselību, jo tiek paplašināts to personu loks, kam ir tiesības uz aprūpes mājās pakalpojumu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Neattiecas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Neattiecas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu projekta izpildes īstenošanā netiks likvidēta vai reorganizēta Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvalde "Sociālais dienests". |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Saistošo noteikumu projekts ir piemērots iecerētā
mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas
ir nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai.
7.2. Ar saistošo noteikumu projektu netiek ierobežotas personu pamattiesības. Izdodot saistošos noteikumus, pašvaldība rīkojas atbilstoši normatīvajos aktos paredzētajam deleģējumam. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
8.1. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai saistošo noteikumu
projekts publicēts Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības
oficiālajā tīmekļvietnē www.rezekne.lv, sadaļā
"Saistošo noteikumu projekti", termiņš viedokļu
iesniegšanai - no 2025. gada 4. jūnija līdz 2025. gada 18.
jūnijam. Sabiedrības viedoklis par saistošo noteikumu
projektu netika saņemts.
8.2. Par saistošo noteikumu projektu 30.05.2025. saņemts Labklājības ministrijas viedoklis. Viedoklis izvērtēts un daļēji ņemts vērā saistošo noteikumu projekta izstrādē. Izvērtējot Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvaldes "Sociālais dienests" pieejamos resursus, tika pieņemts lēmums nepaplašināt to personu loku, kam ir tiesības saņemt transporta pakalpojumu, līdz ar to atstājot Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 5. oktobra saistošo noteikumu Nr. 14 "Par sociālajiem pakalpojumiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" 130.-131. punktu līdzšinējā redakcijā. |
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pagaidu administrācijas vadītāja G. Puce