Ogres novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 23/2025
Ogrē 2025. gada 9. jūlijā
APSTIPRINĀTI
ar Ogres novada pašvaldības domes
09.07.2025. sēdes lēmumu
(prot. Nr. 2; 8.)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
49. panta pirmo daļu un
Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma
5. panta trešo daļu
1. Izdarīt Ogres novada pašvaldības 2024. gada 27. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 25/2024 "Ogres novada pašvaldības nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 2024, Nr. 2024/124A.8) šādus grozījumus:
1.1. Izteikt saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 49. panta pirmo daļu un Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma 5. panta trešo daļu";
1.2. izteikt 7.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
"7.11. dod uzdevumus un rīkojumus domes priekšsēdētāja vietniekam un domes priekšsēdētāja birojam, ciktāl tas nepieciešams domes priekšsēdētāja pilnvaru īstenošanai;";
1.3. izteikt 10., 11. un 12. punktu šādā redakcijā:
"10. Domes priekšsēdētāja darba plānošanai, sadarbības organizēšanai ar iedzīvotājiem līdzdalības budžeta īstenošanā un iedzīvotāju padomju darbībā ir izveidots domes priekšsēdētāja birojs, kas ir īpaša statusa Centrālās administrācijas struktūrvienība un funkcionāli tieši pakļauts domes priekšsēdētājam.
11. Domes priekšsēdētāja vietnieka un domes priekšsēdētāja biroja darbinieku amati ir algoti. Atlīdzību nosaka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam un pašvaldības iekšējiem noteikumiem.
12. Domes priekšsēdētāja biroja darbinieki tiek pieņemti darbā uz darba līguma pamata, ko noslēdz pašvaldības izpilddirektors, iepriekš saskaņojot to ar domes priekšsēdētāju, ievērojot normatīvajos aktos noteikto darba tiesisko attiecību regulējumu.";
1.4. svītrot 13. punktu;
1.5. izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Domē ir šādas pastāvīgās komitejas (turpmāk - komitejas):
15.1. Finanšu komiteja trīspadsmit locekļu sastāvā;
15.2. Sociālo un veselības jautājumu komiteja sešu locekļu sastāvā;
15.3. Izglītības, sporta un uzņēmējdarbības veicināšanas komiteja sešu locekļu sastāvā;
15.4. Kultūras komiteja sešu locekļu sastāvā;
15.5. Attīstības un infrastruktūras komiteja sešu locekļu sastāvā;
15.6. Ielu, ceļu un transporta jautājumu komiteja sešu locekļu sastāvā.";
1.6. izteikt 19., 20., 21. un 22. punktu šādā redakcijā:
"19. Finanšu komiteja papildus tiesību aktos tai noteiktajiem pienākumiem un šo noteikumu 16. punktā noteiktajam sagatavo izskatīšanai domes sēdē jautājumus par:
19.1. starptautiskās sadarbības jautājumiem;
19.2. investīciju projektu sagatavošanu un realizāciju, dažādu finanšu avotu līdzekļu piesaistīšanu novada attīstības mērķiem;
19.3. sabiedriskās kārtības, civilās un vides aizsardzības pasākumiem;
19.4. jaunu pašvaldības iestāžu, aģentūru, kapitālsabiedrību, struktūrvienību vai amata vietu izveidošanu;
19.5. pašvaldības iestāžu, izņemot izglītības iestāžu, un aģentūru vadītāju iecelšanu amatā un atbrīvošanu no tā.
20. Attīstības un infrastruktūras komiteja papildus šo noteikumu 16. punktā noteiktajam sagatavo izskatīšanai domes sēdē jautājumus par:
20.1. pašvaldības dzīvojamā un nedzīvojamā fonda uzturēšanu, nedzīvojamo telpu nomu un nedzīvojamo telpu izmantošanu;
20.2. komunālo pakalpojumu organizāciju (ūdensapgāde un kanalizācija; siltumapgāde; sadzīves atkritumu apsaimniekošana; notekūdeņu savākšana, novadīšana un attīrīšana);
20.3. pašvaldības teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; atkritumu savākšanas un izvešanas kontrole; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana; dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);
20.4. publiskā lietošanā esošajiem mežiem un ūdeņiem, ja likumos nav noteikts citādi;
20.5. zemes izmantošanas un apbūves kārtību saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu;
20.6. vides jautājumiem (vides piesārņojums, trokšņi u.c.);
20.7. meliorācijas sistēmu uzturēšanu un kopšanu;
20.8. pašvaldības teritorijas plānojuma un tā grozījumu izstrādi, kā arī nodrošināt tā administratīvo pārraudzību;
20.9. pašvaldības lokālplānojumu un detālplānojumu projektu izstrādi;
20.10. pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģijas un attīstības programmu izstrādi, un to īstenošanu saskaņā ar pašvaldības ikgadējo budžetu.
21. Izglītības, sporta un uzņēmējdarbības veicināšanas komiteja papildus šo noteikumu 16. punktā noteiktajam sagatavo izskatīšanai domes sēdē jautājumus par:
21.1. iedzīvotāju izglītību (iedzīvotājiem noteikto tiesību nodrošināšana pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iegūšanā; pirmsskolas un skolas vecuma bērnu nodrošināšana ar vietām mācību un audzināšanas iestādēs; organizatoriska un finansiāla palīdzība ārpusskolas mācību un audzināšanas iestādēm un izglītības atbalsta iestādēm u.c.);
21.2. pedagoģisko darbinieku tālākizglītības organizēšanu un izglītības metodisko darba pilnveidošanu un uzlabošanu;
21.3. pašvaldības izglītības iestāžu vadītāju iecelšanu amatā un atbrīvošanu no tā;
21.4. jaunatnes politikas attīstības plānošanas dokumentiem;
21.5. sporta attīstības un plānošanas dokumentiem;
21.6. uzņēmējdarbības atbalsta un attīstības iespējām novadā;
21.7. sadarbību ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras biznesa inkubatoru.
22. Kultūras komiteja papildus šo noteikumu 16. punktā noteiktajam sagatavo izskatīšanai domes sēdē jautājumus par:
22.1. kultūras un tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību (organizatoriska un finansiāla palīdzība kultūras iestādēm un pasākumiem, atbalsts kultūras pieminekļu saglabāšanai u.c.);
22.2. novada tūrisma infrastruktūras un tūrisma produktu attīstību;
22.3. novada vērtību popularizēšanu nacionālā un starptautiskā līmenī un saistītos pasākumos;
22.4. sabiedrības integrāciju un reemigrāciju.";
1.7. izteikt 24. punktu šādā redakcijā:
"24. Ielu, ceļu un transporta komiteja papildus šo noteikumu 16. punktā noteiktajam sagatavo izskatīšanai domes sēdē jautājumus par:
24.1. pašvaldības ielu un ceļu būvniecību, infrastruktūras tīkla uzturēšanu, pārvaldību un attīstību;
24.2. satiksmes, ielu un ceļu, sabiedriskā transporta plānošanu, apsaimniekošanu un attīstību;
24.3. sabiedriskā transporta pieturvietu izvietošanu, uzturēšanu un autoostu darbību;
24.4. transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās, kuras ir noteiktas attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumā ceļu satiksmes drošības uzlabošanai, sabiedrības veselības, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai, kā arī dabas, īpaši aizsargājamo kultūrvēsturisko teritoriju un kultūras pieminekļu aizsardzībai;
24.5. velo satiksmes infrastruktūras attīstību.";
1.8. izteikt 25. punktu šādā redakcijā:
"25. Katrai komitejai ir viens priekšsēdētāja vietnieks, izņemot Finanšu komiteju un Izglītības, sporta un uzņēmējdarbības veicināšanas komiteju, kuru priekšsēdētājiem ir divi vietnieki.";
1.9. izteikt 39.1.13. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.1.13. Audita un pašvaldības kapitāla daļu uzraudzības nodaļa;";
1.10. papildināt ar 39.1.16. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.1.16. Domes priekšsēdētāja birojs;";
1.11. papildināt ar 39.2.14.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.2.14.5. Taurupes muižas klēts;";
1.12. izteikt 39.3., 39.4., 39.5., 39.6., 39.7., 39.8., 39.9., 39.10., 39.11., 39.12., 39.13., 39.14., 39.15., 39.16., 39.17., 39.18., 39.19., 39.20., 39.21., 39.22., 39.23., 39.24., 39.25., 39.26., 39.27., 39.28., 39.29., 39.30., 39.31., 39.32., 39.33., 39.34., 39.35., 39.36., 39.37., 39.38., 39.39., 39.40., 39.41., 39.42., 39.43., 39.44., 39.45., 39.46., 39.47., 39.48., 39.49., 39.50., 39.51., 39.52., 39.53., 39.54., 39.55., 39.56., 39.57. un 39.58. apakšpunktu šādā redakcijā:
"39.3. Ikšķiles pilsētas un Tīnūžu pagasta apvienības pārvalde ar šādām struktūrvienībām:
39.3.1. Administratīvā daļa;
39.3.2. Saimniecības daļa;
39.3.3. Ikšķiles pilsētas Tautas nams;
39.3.4. Ikšķiles pilsētas bibliotēka;
39.3.5. Tīnūžu pagasta Tautas nams;
39.3.6. Kultūras mantojuma centrs "Tīnūžu muiža";
39.3.7. Tīnūžu pagasta bibliotēka;
39.4. Lielvārdes pilsētas un pagasta apvienības pārvalde ar šādām struktūrvienībām:
39.4.1. Administratīvā daļa;
39.4.2. Saimniecības daļa;
39.4.3. Lielvārdes pilsētas Kultūras nams;
39.4.4. Lielvārdes pilsētas bibliotēka ar tās struktūrvienību - Lāčplēša bibliotēka;
39.4.5. Andreja Pumpura Lielvārdes muzejs;";
39.5. Ogres novada Izglītības pārvalde ar šādām struktūrvienībām:
39.5.1. Vispārējās izglītības nodaļa;
39.5.2. Profesionālā atbalsta nodaļa;
39.5.3. Profesionālās ievirzes un interešu izglītības nodaļa;
39.5.4. Administratīvā un projektu nodaļa;
39.6. Ogres novada Kultūras un tūrisma pārvalde;
39.7. Ogres novada pašvaldības policija;
39.8. Ogres novada Sociālais dienests ar šādām struktūrvienībām:
39.8.1. Saimniecības nodaļa;
39.8.2. Sociālo pakalpojumu nodaļa;
39.8.3. Atbalsta nodaļa ģimenēm ar bērniem;
39.8.4. Sociālās palīdzības nodaļa;
39.8.5. Ģimenes atbalsta dienas centrs;
39.8.6. Dienas centrs "Saime";
39.8.7. Specializētās darbnīcas Ogrē;
39.8.8. Specializētās darbnīcas Jumpravā;
39.8.9. Sociālais dienas aprūpes centrs;
39.8.10. Sociālais rehabilitācijas pakalpojumu centrs;
39.8.11. HIV profilakses punkts;
39.8.12. Grupu dzīvokļa pakalpojums/Atelpas brīža pakalpojums personām ar GRT;
39.8.13. Dienas aprūpes centrs bērniem ar FT;
39.8.14. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu centrs Ogrē;
39.9. Vispārējā tipa pansionāts "Madliena";
39.10. Ogres novada bāriņtiesa;
39.11. Ogres pirmsskolas izglītības iestāde "Cīrulītis";
39.12. Ogres pirmsskolas izglītības iestāde "Dzīpariņš";
39.13. Ogres pirmsskolas izglītības iestāde "Riekstiņš";
39.14. Ogres pirmsskolas izglītības iestāde "Saulīte";
39.15. Ogres pirmsskolas izglītības iestāde "Strautiņš";
39.16. Ogres pirmsskolas izglītības iestāde "Zelta sietiņš";
39.17. Ogresgala pirmsskolas izglītības iestāde "Ābelīte";
39.18. Madlienas pirmsskolas izglītības iestāde "Taurenītis";
39.19. Lielvārdes pirmsskolas izglītības iestāde "Pūt vējiņi";
39.20. Ķeguma pirmsskolas izglītības iestāde "Gaismiņa";
39.21. Birzgales pirmsskolas izglītības iestāde "Birztaliņa";
39.22. Ikšķiles pirmsskolas izglītības iestāde "Urdaviņa";
39.23. Ikšķiles pirmsskolas izglītības iestāde "Čiekuriņš";
39.24. Ogres Centra pamatskola;
39.25. Tīnūžu sākumskola;
39.26. Ogresgala pamatskola;
39.27. Ķeipenes pamatskola;
39.28. Taurupes pamatskola ar šādām struktūrvienībām:
39.28.1. Taurupes pamatskolas Mazozolu filiāle;
39.28.2. Taurupes pamatskolas Meņģeles filiāle;
39.29. Lielvārdes pamatskola;
39.30. Birzgales pamatskola;
39.31. Jumpravas pamatskola;
39.32. Lēdmanes pamatskola;
39.33. Valdemāra pamatskola;
39.34. Ogres Valsts ģimnāzija;
39.35. Ogres Kalna pamatskola;
39.36. Jaunogres pamatskola;
39.37. Madlienas vidusskola;
39.38. Suntažu pamatskola;
39.39. Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskola;
39.40. Ķeguma pamatskola;
39.41. Ikšķiles vidusskola;
39.42. Ogres Mūzikas un mākslas skola;
39.43. Kārļa Kažociņa Madlienas Mūzikas un mākslas skola;
39.44. Ikšķiles Mūzikas un mākslas skola;
39.45. Lielvārdes Mūzikas un mākslas skola;
39.46. Birzgales Mūzikas skola;
39.47. Ogres novada Sporta centrs ar tās struktūrvienību - Ogres novada Sporta centra Veselības veicināšanas nodaļa;
39.48. Ogres Basketbola skola;
39.49. Lielvārdes Sporta centrs;
39.50. Ogres novada Kultūras centrs ar šādām struktūrvienībām:
39.50.1. Ogresgala Tautas nams;
39.50.2. Ciemupes Tautas nams;
39.51. Ogres teātris;
39.52. Ogres Centrālā bibliotēka ar šādām struktūrvienībām un filiālbibliotēku:
39.52.1. Ogres Centrālās bibliotēkas mobilā filiālbibliotēka;
39.52.2. Ciemupes bibliotēka;
39.52.3. Ogresgala bibliotēka;
39.53. Ogres Vēstures un mākslas muzejs ar filiāli;
39.54. Aģentūra "Tūrisma, sporta un atpūtas kompleksa "ZILIE KALNI" attīstības aģentūra";
39.55. aģentūra "Rosme";
39.56. aģentūra "Ogres komunikācijas";
39.57. Lauberes komunālo pakalpojumu iestāde "SARMA";
39.58. Madlienas komunālo pakalpojumu iestāde "ABZA".";
1.13. svītrot 39.59. apakšpunktu;
1.14. izteikt 44.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"44.1. lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma izmantošanu un nodošanu valdījumā;";
1.15. izteikt 50. punktu šādā redakcijā:
"50. Pašvaldība ir kapitāla daļu turētāja šādās privātās kapitālsabiedrībās:
50.1. SIA "D&F", kur pašvaldībai pieder 23,99 procentu kapitāla daļas;
50.2. AS CATA", kur pašvaldībai pieder 5,39 procentu kapitāla daļas;
50.3. SIA "MOTO ZZ", kur pašvaldībai pieder 99,89 procentu kapitāla daļas;
50.4. akciju sabiedrībā "Rīgas piena kombināts" 0,013 procentu kapitāla daļas.";
1.16. izteikt 55. punktu šādā redakcijā:
"55. Šo noteikumu 54. punktā noteiktajā gadījumā konsultatīvās padomes un komisijas darbību reglamentē domes apstiprināts nolikums. Nolikumā norāda konsultatīvās padomes vai komisijas:
55.1. izveidošanas kārtību un skaitlisko sastāvu;
55.2. priekšsēdētāja (vadītāja) ievēlēšanas kārtību;
55.3. kompetenci;
55.4. organizatoriskās un tehniskās apkalpošanas kārtību;
55.5. sadarbības formu ar attiecīgo komiteju, pašvaldības institūciju vai pašvaldības amatpersonu;
55.6. citus jautājumus, ko dome uzskata par svarīgiem. ";
1.17. izteikt 56. punktu šādā redakcijā:
"56. Atsevišķu pašvaldības funkciju pildīšanai dome izveidojusi šādas komisijas:
56.1. Ogres novada vēlēšanu komisija;
56.2. Ogres novada pašvaldības administratīvās komisija ar Bērnu lietu apakškomisiju;
56.3. Ogres novada sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija;
56.4. Ogres novada pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisija;
56.5. Daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala pārskatīšanas komisija;
56.6. Ogres novada pašvaldības stipendiju komisija;
56.7. Ogres novada pašvaldības Dzīvokļu komisija;
56.8. Ogres novada pašvaldības Apbalvojumu un atbalsta svētkos piešķiršanas komisija;
56.9. Ogres novada pašvaldības interešu izglītības programmu licencēšanas un neformālās izglītības programmu atļauju izsniegšanas komisija;
56.10. Ogres novada pašvaldības pedagogu darba samaksai piešķirtā valsts budžeta mērķdotācijas sadales komisija;
56.11. Ogres novada Interešu izglītības programmu izvērtēšanas un mērķdotācijas sadales komisija;
56.12. Ogres novada pašvaldības darījumu ar lauksaimniecības zemi izvērtēšanas komisija;
56.13. Iepirkumu komisija;
56.14. Mājokļa vides pielāgošanas personām ar kustību traucējumiem vērtēšanas komisija;
56.15. Konkursa "Sakrālā mantojuma celtņu saglabāšana Ogres novadā" ietvaros iesniegto iesniegumu vērtēšanas komisija;
56.16. Konsultatīvā komisija nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusa piešķiršanai;
56.17. Ogres novada pašvaldības mantas novērtēšanas un izsoles komisija;
56.18. Ogres novada pašvaldības medību koordinācijas komisija;
56.19. Ogres novada reliģisko lietu komisija;
56.20. Ogres novada sporta attīstības konsultatīvā komisija;
56.21. Ogres novada jaunatnes lietu konsultatīvā komisija;
56.22. Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes komisija;
56.23. Ogres novada pašvaldības maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu un atlīdzības noteikšanas komisija;
56.24. Ogres novada pašvaldības komisija palīdzības piešķiršanai daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai;
56.25. Ogres novada kultūras komisija;
56.26. Ogres novada pašvaldības autoceļu uzraudzības un sabiedriskā transporta komisija;
56.27. Ogres novada pašvaldības komisija atbalsta pasākumiem Ogres novada iedzīvotājiem, kuri sniedz palīdzību Ukrainai vai Ukrainas bēgļiem;
56.28. Ogres novada pašvaldības Derīgo izrakteņu ieguves ieceres publiskās apspriešanas komisija;
56.29. Ogres novada pašvaldības Bērnu tiesību aizsardzības sadarbības grupa;
56.30. Veselības jautājumu komisija;
56.31. Ogres novada privatizācijas komisija;
56.32. Domes deputātu ētikas komisija;
56.33. Ogres novada Senioru konsultatīvā padome;
56.34. Ogres novada pilsoniskās sabiedrības organizāciju konsultatīvā padome.";
1.18. svītrot 57. punktu;
1.19. izteikt 93. punktu šādā redakcijā:
"93. Pašvaldība domes noteiktā kārtībā atbalsta pilsoniskās sabiedrības organizācijas (turpmāk - sabiedrības organizācijas) to mērķu sasniegšanai, kas vērsti uz pašvaldības teritorijas attīstību un vairākuma sabiedrības interešu īstenošanu.";
1.20. izteikt 106.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"106.1. pēc ne mazāk kā puses domes deputātu iniciatīvas;";
1.21. svītrot 111. punktu;
1.22. izteikt 125. punktu šādā redakcijā:
"125. Viedokli par saistošo noteikumu projektu var iesniegt, nosūtot to uz elektroniskā pasta adresi ogredome@ogresnovads.lv vai rakstiski, iesniedzot Ogres novada Valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros vai apvienības pārvaldēs, ievērojot šo noteikumu 124. punktā noteikto termiņu.".
2. Šo noteikumu 1.5., 1.6. un 1.7. apakšpunkts stājas spēkā 2025. gada 1. augustā.
3. Šo noteikumu 39.40. apakšpunkts stājas spēkā 2025. gada 1. septembrī.
Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Krauja
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Ogres novada pašvaldības domes saistošo noteikumu "Grozījumi Ogres novada pašvaldības 2024. gada 27. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 25/2024 "Ogres novada pašvaldības nolikums"" (turpmāk - noteikumi) izstrādes mērķis ir nodrošināt efektīvāku Ogres novada pašvaldības pārvaldību, izpildot 2025. gada pašvaldību vēlēšanās vēlētājiem dotos solījumus, reaģējot uz sabiedrības aktuālajām vajadzībām un izmantojot citu pašvaldību domju pozitīvo pieredzi to sadarbībā ar iedzīvotājiem. Izmaiņas paredz administratīvās struktūras pilnveidi, tostarp nepieciešamo izmaiņu veikšanu pēc attiecīgo institūciju reorganizācijas. Īpaši tiek akcentēta domes priekšsēdētāja biroja loma gan priekšsēdētāja darba plānošanā, gan sadarbības ar iedzīvotāju padomēm organizēšanā. Tas sekmēs pašvaldības darba efektivitāti un pieejamību iedzīvotājiem, kā arī sadarbību līdzdalības budžeta īstenošanā. Noteikumi precizē domes komiteju atbildības jomas un tiek veikti uzlabojumi komisiju darbībā. Tostarp izveidotas jaunas iedzīvotāju līdzdalības institūcijas - Ogres novada pašvaldības veselības jautājumu komisija, Domes deputātu ētikas komisija, Ogres novada Senioru konsultatīvā padome un Ogres novada pilsoniskās sabiedrības organizāciju konsultatīvā padome. Šīs izmaiņas ieviestas ar mērķi nodrošināt pārskatāmāku un efektīvāku pašvaldības lēmumu pieņemšanas procesu. Līdz ar to noteikumi paredz, ka Ogres novada pašvaldības darbs kļūs saprotamāks, iekļaujošāks un efektīvāks, vienlaikus stiprinot iedzīvotāju līdzdalību, uzlabojot pārvaldības kvalitāti un veicinot atklātību. Īpašs uzsvars likts uz nepieciešamību veicināt ciešāku sadarbību starp pašvaldības domi un iedzīvotāju padomēm, tādējādi uzlabojot teritoriālo pakalpojumu sniegšanas kvalitāti visā novadā, tostarp tā perifērijās. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Noteikumiem nav fiskālas ietekmes uz pašvaldības budžetu, jo tas iekļaujas pašvaldībām administratīvajām izmaksām paredzētajā finansējumā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Noteikumiem paredzama pozitīva sociālā ietekme, jo tie mērķtiecīgi veicina sabiedrības iesaisti pašvaldības lēmumu pieņemšanā un stiprina iedzīvotāju piederības sajūtu vietējai pārvaldei. Priekšsēdētāja biroja izveide kā koordinējoša un sabiedrības līdzdalību atbalstoša struktūra sekmēs atvērtākas, iekļaujošākas un uz iedzīvotāju vajadzībām balstītas pārvaldības attīstību Ogres novadā. Tas īpaši nozīmīgi ir lielā un teritoriāli daudzveidīgā novadā, kur iedzīvotāju interešu pārstāvība un līdzdalības mehānismu koordinācija prasa īpašu uzmanību un profesionālu kapacitāti. Vienlaikus noteikumiem nav tiešas ietekmes uz vidi, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā vai konkurenci. Grozījumi Ogres novada pašvaldības nolikumā skar pašvaldības iekšējo pārvaldes struktūru un organizatoriskos jautājumus, līdz ar to tie neietekmē uzņēmējdarbības vidi vai ekonomiskos procesus pašvaldības teritorijā, kā arī nerada ierobežojumus vai priekšrocības konkrētiem tirgus dalībniekiem. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Noteikumiem nav tiešas ietekmes uz administratīvajām procedūrām vai izmaksām. Tiek saglabāti esošie sabiedrības līdzdalības mehānismi un pieejas, tādējādi netiek ieviesti jauni pienākumi vai administratīvā sloga pieaugumi dažādām sociālajām grupām. Attiecībā uz pašvaldības budžeta finansētām institūcijām iespējama neliela ietekme, taču ar to saistīties izdevumi iekļaujas pašvaldības budžeta ietvaros un tiek pamatoti ar nepieciešamību stiprināt koordināciju un sabiedrības līdzdalības kvalitāti. Izmaiņas būtiski nepalielina kopējo administratīvo slogu, bet vērstas uz pārvaldības efektivitātes uzlabošanu un atbalstu sabiedrības iesaistei |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Noteikumi izstrādāti, lai uzlabotu Pašvaldību likuma 4. pantā noteikto funkciju izpildi un nodrošinātu demokrātiskās procedūras, kas izriet no pašvaldības darbības pamatprincipiem, tai skaitā sabiedrības līdzdalības stiprināšanu. Jaunu darba vietu izveide un to finansējums paredzēts pašvaldības budžeta ietvaros, atbildīgi plānojot un pārvaldot administratīvās izmaksas. Tādējādi tiek nodrošināta gan pašvaldības kapacitātes stiprināšana, gan iedzīvotāju interešu pārstāvības kvalitātes uzlabošana, nepalielinot nepamatoti publisko izdevumu apjomu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Noteikumu izpildi nodrošinās pašvaldības administrācija, izmantojot jau iepriekš budžetā plānotos finanšu resursus. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanai un satur tikai tādus risinājumus, kas ir nepieciešami šī mērķa īstenošanai. Noteikumu tiesiskā regulējuma ietvaros izvēlētie līdzekļi ir leģitīmi, un paredzētā rīcība ir samērīga, atbilst augstāka juridiskā spēka tiesību normām, tostarp Pašvaldību likuma 17. panta sestajai daļai un 49. pantam. Ar noteikumiem tiek īstenots pašvaldības pienākums nodrošināt demokrātisku pārvaldību un iedzīvotāju līdzdalību, izmantojot efektīvākos un situācijai atbilstošākos pārvaldības līdzekļus. Nav identificēti saudzējošāki, mazāk ierobežojoši līdzekļi, kas spētu tikpat efektīvi nodrošināt leģitīmā mērķa sasniegšanu. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2025. gada 20. jūnija līdz 2025. gada. 4. jūlijam publicēts Ogres novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē ogresnovads.lv. Šāda viedokļa noskaidrošanas laikā ir saņemta viena vēstule no Ogres novada pilsoniskās sadarbības un attīstības biedrības (turpmāk - biedrība), kurā tiek pausts iebildums pret domes priekšsēdētāja biroja izveidi un jaunu štata vietu radīšanu (pašvaldībā saņemta 2025. gada 3. jūlijā un reģistrēta ar Nr. 2-4.1/3598). Biedrība uzskata, ka šāda rīcība ir nepamatota administratīvā aparāta paplašināšana un publisko līdzekļu neefektīva izmantošana. Tāpat tiek paustas bažas, ka biroja izveide varētu būt pretrunā ar labas pārvaldības principiem, apdraudēt iedzīvotāju līdzdalības caurskatāmību un veicināt politiski angažētu struktūru rašanos. Biedrība aicina atteikties no šādas struktūras izveides, stiprinot sadarbību ar sabiedrību esošajās institucionālajās formās, veicinot caurspīdīgumu, atbildību un sabiedrības iesaisti. Izvērtējot minēto viedokli, tiek secināts, ka domes priekšsēdētāja biroja izveide ir leģitīma un objektīvi pamatota politiska izšķiršanās. Tā balstās Eiropas Vietējo pašvaldību hartas 6. panta pirmajā daļā noteiktajā principā, kas paredz pašvaldībām tiesības patstāvīgi noteikt savu iekšējo administratīvo struktūru, lai to pielāgotu vietējām vajadzībām un nodrošinātu efektīvu pārvaldi. Vienlaikus šis lēmums izriet no vēlētājiem doto solījumu nepieciešamības stiprināt iedzīvotāju līdzdalību pašvaldības darbā. Turklāt, saskaņā ar Pašvaldību likuma 17. panta sesto daļu, šāda biroja izveide ir domes priekšsēdētāja likumīga prerogatīva, ja viņš to uzskata par nepieciešamu savas darbības nodrošināšanai. Priekšsēdētāja biroja izveides mērķis ir tieši priekšsēdētāja līmenī nodrošināt profesionālu, koordinētu un caurskatāmu sadarbību ar iedzīvotāju padomēm, kā arī veicināt sabiedrības līdzdalību pašvaldības lēmumu pieņemšanā. Līdzīga prakse jau sekmīgi tiek īstenota vairākās Latvijas lielajās pašvaldībās, tostarp Rīgā, Liepājā un Jūrmalā, kur priekšsēdētāju biroji darbojas kā rīcībpolitikas koordinācijas un stratēģiskās komunikācijas vienības. Līdz ar to biroja izveide nav uzskatāma par nepamatotu administratīvā aparāta paplašināšanu vai birokrātijas pieaugumu, bet gan par mērķtiecīgu administratīvās kapacitātes stiprināšanu. Tās nolūks ir uzlabot pārvaldības efektivitāti, veicināt sabiedrības iesaisti un nodrošināt kvalitatīvu iedzīvotāju interešu pārstāvību Ogres novadā - īpaši ņemot vērā tā lielo teritoriju un strukturālo daudzveidību. Papildus par nepieciešamajiem grozījumiem Ogres novada pašvaldības nolikumā ir saņemti arī priekšlikumi no Ogres novada pašvaldības administrācijas, kas saistīti ar redakcionāliem precizējumiem nolikuma tekstā, kā arī nolikuma normu regulējuma skaidrību. Priekšlikumi ir ņemti vērā un iekļauti noteikumos. |
Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Krauja