Darbības ar dokumentu

Konkurences padomes lēmums Nr. 8

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2025. gada 12. jūnijā (prot. Nr. 30, 7. §)

Par pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu

Lietā Nr. PP/2.2-8/25/1
"Par Konkurences likuma 9.4 panta pirmās daļas pārkāpuma konstatēšanu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" darbībās"

Satura rādītājs

I Lietas būtība

II Lietas dalībnieks

Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS"

III Administratīvais process iestādē

IV Lietas faktisko apstākļu izklāsts

V Lietas faktisko apstākļu izvērtējums

1. Piemērojamais normatīvais regulējums

2. Pārkāpuma izvērtējums

3. SILTUMTEHSERVISS viedoklis

4. Atbildība

I Lietas būtība

1 Lietas ietvaros Konkurences padome (turpmāk - KP) vērtēja, vai Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" (turpmāk - SILTUMTEHSERVISS) darbības KP amatpersonu veikto procesuālo darbību laikā atbilst Konkurences likuma (turpmāk - KL) 9.4 panta pirmajā daļā noteiktā procesuālā pārkāpuma sastāva pazīmēm.

II Lietas dalībnieks

Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS"

2 SILTUMTEHSERVISS 21.01.1997. reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr. 42402005862. Tās juridiskā adrese ir Maskavas iela 5A, Rēzekne, LV-4604.

3 SILTUMTEHSERVISS 89,98 % dalībnieks ir M.A. un 10,02 % dalībnieks ir O.S. SILTUMTEHSERVISS valdes loceklis ir M.A.

III Administratīvais process iestādē

4 KP 26.09.2024., pamatojoties uz KL 8. panta pirmās daļas 1. punktu un 22. panta pirmo daļu, ierosināja lietu Nr. KL/2.2-3.2/24/21 "Par Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma pārkāpumu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS", SIA "Apkure IM", Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Alpex", Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Infrakom" un Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "ADAPTERIS" darbībās" (KP 26.09.2024. sēdes protokols Nr. 54, 2.§) (turpmāk - Pamatlieta).

5 Lai iegūtu Pamatlietā nepieciešamo informāciju un pierādījumus, KP amatpersonas, pamatojoties uz KL 9. panta piektās daļas 4. punktu, Rīgas pilsētas tiesas 02.10.2024. lēmumu lietā Nr. 3-12/21723-24/15 (turpmāk - Tiesas atļauja) un KP Izpildinstitūcijas vadītāja 07.10.2024. pilnvaru Nr. 1.6-2\46 (turpmāk - Pilnvara), policijas klātbūtnē bez iepriekšēja brīdinājuma 08.10.2024. veica procesuālās darbības SILTUMTEHSERVISS juridiskajā adresē Maskavas ielā 5A, Rēzeknē. Pamatojoties uz KL 9. panta piektās daļas 1., 2. un 5.1 punktu, 11.10.2024. KP amatpersonas turpināja KL 9. panta piektās daļas 4. punkta b) un e) apakšpunktā noteiktās procesuālās darbības pie SILTUMTEHSERVISS KP telpās Brīvības ielā 55, Rīgā.

6 Izvērtējot SILTUMTEHSERVISS rīcību procesuālo darbību laikā, KP, pamatojoties uz KL 8. panta pirmās daļas 1. punktu un 22. panta pirmo daļu, 19.12.2024. ierosināja procesuālā pārkāpuma lietu Nr. PP/2.2-8/25/1 "Par Konkurences likuma 9.4 panta pirmās daļas pārkāpuma konstatēšanu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" darbībās" (KP 19.12.2024. sēdes protokols Nr. 70, 10.§) (turpmāk - Lieta) par SILTUMTEHSERVISS iespējami pieļautiem procesuāliem pārkāpumiem, kas izpaudušies kā SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. 08.10.2024. neierašanās procesuālo darbību veikšanas vietā Maskavas ielā 5A, Rēzeknē un SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. elektroniskās informācijas sistēmā saglabāto ziņu (datu) dzēšana, kas fiksēta 11.10.2024. procesuālo darbību laikā KP telpās Brīvības ielā 55, Rīgā.

7 Izvērtējot KP papildus iegūto informāciju, KP, pamatojoties uz KL 8. panta pirmās daļas 4. punktu un Administratīvā procesa likuma (turpmāk - APL) 63. panta pirmās daļas 4. punktu, 27.02.2025. izbeidza Lietu daļā (KP 27.02.2025. sēdes protokols Nr. 10, 4.§) par SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. 08.10.2024. neierašanos procesuālo darbību veikšanas vietā Maskavas ielā 5A, Rēzeknē.

8 Atbilstoši KL 26. panta sestajai un septītajai daļai KP 08.04.2025. uz SILTUMTEHSERVISS elektroniskā pasta adresi un elektronisko adresi nosūtīja paziņojumu Nr. 2.2-8/420 "Paziņojums par Konkurences padomes lēmuma pieņemšanai nepieciešamo faktu konstatēšanu un par uzaicinājumu iepazīties ar lietā Nr. PP/2.2-8/25/1 "Par Konkurences likuma 9.4 panta pirmās daļas pārkāpuma konstatēšanu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" darbībās" esošajiem pierādījumiem un viedokļa izteikšanu" (turpmāk - Paziņojums), vienlaikus nodrošinot iespēju iepazīties ar Lietas materiāliem.

9 28.04.2025. KP saņemts SILTUMTEHSERVISS rakstveida viedoklis par Paziņojumā norādītajiem faktiem (turpmāk - Viedoklis).

10 29.04.2025. telefonsarunā SILTUMTEHSERVISS informēja, ka vēlas tikt uzklausīta mutvārdu procesā, norādot, ka informāciju par iespējamajiem ierašanās laikiem KP telpās Brīvības ielā 55, Rīgā nosūtīs KP rakstveidā līdz 06.05.2025.

11 Ņemot vērā, ka minētā informācija no SILTUMTEHSERVISS saņemta netika, KP, ievērojot telefonsarunā izteikto lūgumu un labu pārvaldību, 13.05.2025. uz SILTUMTEHSERVISS elektroniskā pasta adresi un elektronisko adresi nosūtīja vēstuli Nr. 2.2-8/545, aicinot SILTUMTEHSERVISS uz mutvārdu uzklausīšanu 20.05.2025. plkst. 11.00 KP telpās Brīvības ielā 55, Rīgā (2. korp., 3. stāvs).

12 15.05.2025. KP saņemts SILTUMTEHSERVISS pilnvarotā pārstāvja R.A. lūgums pārcelt mutvārdu uzklausīšanu Lietā uz datumu pēc 05.06.2025. sakarā ar R.A. dalību 20.05.2025. tiesas sēdē civillietā (turpmāk - Lūgums).

13 Izvērtējot Lūgumu un konstatējot, ka ir ievērotas un SILTUMTEHSERVISS ir izmantojusi tai APL 62. panta pirmajā daļā un KL 26. panta septītajā daļā noteiktās tiesības tikt uzklausītai, iesniedzot Viedokli, kā arī ņemot vērā, ka atbilstoši KL 27. panta pirmajai daļai KP jāpieņem lēmums 6 mēnešu laikā no lietas ierosināšanas dienas un SILSTUMTEHSERVISS, vēršoties ar motivētu lūgumu KP, ir bijusi nodrošināta iespēja tikt mutvārdos uzklausītai jau kopš Paziņojuma nosūtīšanas dienas, ko SILTUMTEHSERVISS nav izmantojusi, ar KP 19.05.2025. vēstuli Nr. 2.2-8/557 Lūgums tika noraidīts.

IV Lietas faktisko apstākļu izklāsts

14 KP amatpersonas 08.10.2024. plkst. 11.30 ieradās SILTUMTEHSERVISS juridiskajā adresē Maskavas ielā 5A, Rēzeknē, lai policijas klātbūtnē bez iepriekšēja brīdinājuma veiktu KL 9. panta piektās daļas 4. punktā minētās procesuālās darbības atbilstoši Tiesas atļaujai un Pilnvarai. Procesuālo darbību norises gaita un konstatētie fakti atbilstoši KL 9.2 panta prasībām fiksēti 08.10.2024. procesuālo darbību protokolā "Par Konkurences likuma 9. panta piektās daļas 4. un/vai 5. punktā paredzēto procesuālo darbību veikšanu" (turpmāk - 08.10.2024. Procesuālo darbību protokols).

15 No 08.10.2024. Procesuālo darbību protokola izriet, ka:

Plkst. 11:30 - Konkurences padomes amatpersonas un Valsts policijas amatpersonas, kas minētas šī protokola 1. lapā (turpmāk - KP amatpersonas) ierodas uzņēmuma juridiskajā un faktiskajā adresē. Ierodoties minētajā adresē, KP amatpersonas konstatē, ka telpās atrodas Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" darbiniece [R.M.] un SIA "Apkure IM" prokūrists [I.S.], kurš runā pa telefonu. KP amatpersonas klātesošās personas informē, ka ir no valsts iestādes, kas policijas klātbūtnē ieradušās veikt pārbaudi. [R.M.] tiek vaicāts, kur atrodas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" valdes loceklis [M.A.]. [R.M.] informē, ka [M.A.] neatrodas ofisā.

Plkst. 11:35 - KP amatpersona lūdz [R.M.] piezvanīt [M.A.] no sava tālruņa, ko viņa izdara. Tālrunis tiek nodots KP amatpersonai, kura informē [M.A.], ka ir no valsts iestādes un [M.A.] jāierodas Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" juridiskajā adresē paskaidrojumu sniegšanai. [M.A.] norāda, ka atrodas Valmierā un ieradīsies trīs stundu laikā.

Plkst. 12:05 - SIA "Apkure IM" un Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" amatpersonām tiek uzrādītas KP amatpersonu dienesta apliecības un izsniegti šī protokola 1. lapā norādītie dokumenti - tiesneša atļauja, padomes sēdes protokola izraksts un pilnvara. KP amatpersonas uzņēmumu amatpersonām/pārstāvjiem izskaidro KP amatpersonu veicamo procesuālo darbību priekšmetu un mērķi, lietas būtību, kā arī KP amatpersonu tiesības un tirgus dalībnieku un citu personu tiesības un pienākumus KP amatpersonu veikto procesuālo darbību laikā, t.sk. par tiesībām pieaicināt juridiskās palīdzības sniedzēju. Vienlaikus KP amatpersonas izskaidro, ka juridiskās palīdzības sniedzējs tiks gaidīts vienu stundu, KP amatpersonas arī paskaidro, ka juridiskās palīdzības sniedzēja gaidīšana attiecās uz paskaidrojumu sniegšanu. Citas procesuālās darbības, piemēram, datoru, mobilo telefonu apskati KP amatpersonas var veikt, nesagaidot juridiskās palīdzības sniedzēja ierašanos. Uzņēmumu pārstāvji tiek informēti par atbildību, kas var iestāties, ja netiek pildītas KP amatpersonu likumīgās prasības. Par to, ka uzņēmuma pārstāvjiem ir izskaidrotas KP amatpersonu tiesības, procesuālo darbību priekšmets un mērķis, tirgus dalībnieku un citu personu tiesības un pienākumi, tiek veikts paraksts šajā protokolā. Papildus uzņēmumu pārstāvji tiek informēti par iespēju pieteikties iecietības programmai.

Plkst. 16:20 - KP amatpersonas uz telefona numuru (*) zvana [M.A.], kurš vēl nav ieradies Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" juridiskajā adresē paskaidrojumu sniegšanai. Minētais tālrunis ir izslēgts. Uz minēto telefona numuru zvana arī [O.S.] no sava privātā telefona, arī viņam neizdodas sazvanīt [M.A.], jo [M.A.] telefons ir izslēgts. [O.S.] nezina citu iespēju, t.sk. telefona numuru, pa kuru varētu sazināties ar [M.A.].

Plkst. 16:27 - [I.S.] zvana [M.A.], kura telefons ir izslēgts. KP Amatpersona apskata [I.S.] telefonu, pārbaudot, vai [I.S.] procesuālo darbību laikā nav sazinājies ar [M.A.]. Apskatot telefonu, saziņa netiek konstatēta.

Plkst. 16:29 - [I.S.] atkārtoti zvana [M.A.], telefons vēljoprojām ir izslēgts.

Plkst. 18:35 - KP amatpersona atkārtoti mēģina sazināties ar [M.A.], viņa telefons ir izslēgts.

Plkst. 19:46 - KP amatpersona nodod Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" dalībniekam [O.S.] 08.10.2024. [M.A.] adresētu aicinājumu ierasties KP telpās 11.10.2024. plkst 11:00 procesuālo darbību veikšanai, līdzi ņemot elektroniskās ierīces, ko izmanto darba vajadzībām, vēstule tiek pievienota šī protokola pielikumā. [O.S.] parakstās par aicinājuma saņemšanu.

16 08.10.2024. Procesuālo darbību protokola pielikumā pievienots SILTUMTEHSERVISS valdes loceklim M.A. adresēts 08.10.2024. uzaicinājums "Par pienākumu ierasties" (turpmāk - Uzaicinājums) par ierašanos 11.10.2024. plkst. 11.00 KP telpās Brīvības ielā 55, Rīgā, KL 9. panta piektās daļas 1., 2. un 5.1 punktā paredzēto procesuālo darbību veikšanai, līdzi ņemot elektroniskās ierīces, ko izmanto darba vajadzībām. Uzaicinājums izsniegts SILTUMTEHSERVISS dalībniekam O.S., par ko uz tā veikts paraksts.

17 11.10.2024. SILTUMTEHSERVISS valdes loceklis M.A. kopā ar juridiskās palīdzības sniedzēju [R.A] ieradās KP telpās Brīvības ielā 55, Rīgā, uz KL 9. panta piektās daļas 1., 2. un 5.1 punktā paredzēto procesuālo darbību veikšanu, t.i., paskaidrojumu sniegšanu un KL 9. panta piektās daļas 4. punkta b) un e) apakšpunktā noteikto procesuālo darbību turpināšanu. Procesuālo darbību norises gaita un konstatētie fakti atbilstoši KL 9.2 panta prasībām fiksēti 11.10.2024. procesuālo darbību protokolā "Par Konkurences likuma 9. panta piektās daļas 1., 2., 4. un 5.1 punktā paredzēto procesuālo darbību veikšanu" (turpmāk - 11.10.2024. Procesuālo darbību protokols).

18 No 11.10.2024. Procesuālo darbību protokola izriet, ka:

Plkst. 11:09 - [..]. KP amatpersonas uzrāda dienesta apliecības un informē, ka šī protokola 1. lapā minēto dokumentu - tiesneša lēmuma, pilnvaras un KP sēdes protokola izraksta par izpētes lietas ierosināšanu - normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apliecināti atvasinājumi tika izsniegti SILTUMTEHSERVISS 08.10.2024. KL 9. panta piektās daļas 4. punktā paredzēto procesuālo darbību laikā SILTUMTEHSERVISS juridiskajā un faktiskajā adresē Maskavas ielā 5A, Rēzeknē. SILTUMTEHSERVISS valdes loceklis [M.A.] apliecina, ka minētie dokumenti ir viņa rīcībā. [..].

Plkst. 13:46 - KP amatpersonas ar SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa [M.A.] atļauju un viņa un juridiskās palīdzības sniedzēja [R.A.] klātbūtnē uzsāk SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa [M.A.] mobilā telefona (*), kas tiek izmantots darba vajadzībām, un tajā saglabātās informācijas apskati. KP amatpersonas jautā, kādas aplikācijas tiek izmantotas saziņai darba vajadzībām, uz ko tiek saņemta atbilde, ka gan īsziņas, gan WhatsApp. Mobilā telefona apskate tiek veikta, ievērojot procesuālo darbību tvērumu.

Plkst. 14:00 - KP amatpersonas, pārbaudot SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa [M.A.] WhatsApp saraksti ar Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Infrakom" valdes locekli [A.Z.] (*) un SIA "Apkure IM" prokūristu [I.S.] (*), konstatē, ka minētās sarakstes ir dzēstas. Tiek veikta minēto sarakšu fotofiksācija, 4 bildes ieliktas arhīvā ar nosaukumu sia_siltumtehserviss.7z ar MD5 jaucējsummu: 2604F1EC78BFEB39A260AB56C99F66F0.

Plkst. 14:19 - KP amatpersonas pabeidz SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa [M.A.] mobilā telefona (*), kas tiek izmantots darba vajadzībām, un tajā saglabātās informācijas apskati.

V Lietas faktisko apstākļu izvērtējums

1. Piemērojamais normatīvais regulējums

19 Saskaņā ar KL 9. panta piektās daļas 4. punktu KP, veicot tirgus uzraudzību vai izmeklējot šā likuma pārkāpumus un nodrošinot savu lēmumu izpildi, ir tiesīga, pamatojoties uz tiesneša lēmumu, policijas klātbūtnē bez iepriekšēja brīdinājuma iekļūt tirgus dalībnieka vai tirgus dalībnieku apvienības un šā tirgus dalībnieka vai tirgus dalībnieku apvienības darbinieku īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošajos transportlīdzekļos un citos kustamos un nekustamos objektos, atverot tos un tajos esošās glabātavas, veikt šo objektu un tajos esošo glabātavu piespiedu pārmeklēšanu un tajos esošo mantu un dokumentu, tai skaitā elektroniskās informācijas sistēmā - datoros, disketēs un citos informācijas nesējos - saglabāto ziņu (datu) apskati. Pārmeklēšanas un apskates laikā KP amatpersonas, cita starpā, ir tiesīgas:

b) iepazīties ar dokumentos un elektroniskās informācijas sistēmā iekļauto informāciju (arī komercnoslēpumu saturošu informāciju);

e) veikt elektroniskās informācijas sistēmā saglabāto ziņu (datu) izdrukāšanu vai ierakstīšanu elektroniskās informācijas nesējos.

20 Atbilstoši KL 9. panta piektās daļas 5.1 punktam KP amatpersonas ir tiesīgas turpināt šīs daļas 4. punkta b) un e) apakšpunktā noteiktās procesuālās darbības KP telpās vai citās attiecīgi noteiktās telpās.

21 Saskaņā ar KL 9. panta sesto daļu KL 9. panta piektās daļas 4. un 5. punktā minēto procesuālo darbību laikā pēc KP amatpersonu likumīga pieprasījuma tirgus dalībnieka vai tirgus dalībnieka apvienības, šā tirgus dalībnieka vai tirgus dalībnieka darbinieku un citu ar izmeklējamo pārkāpumu saistīto personu pienākums ir:

2) nodrošināt piekļuvi jebkurā veidā, vietā un formā sastādītiem vai uzglabātiem dokumentiem, kā arī elektroniskās informācijas sistēmā saglabātajām ziņām (datiem);

3) noteiktā termiņā sniegt pilnīgu un patiesu pieprasīto informāciju.

22 Saskaņā ar KL 9.3 panta pirmo daļu, uzsākot šā likuma 9. panta piektās daļas 3., 4. un 5. punktā minētās procesuālās darbības, KP amatpersona informē tirgus dalībnieku vai citu personu, attiecībā uz kuru tiek veiktas šīs darbības, par tās tiesībām.

2. Pārkāpuma izvērtējums

23 Atbilstoši KL 9. panta piektās daļas 5.1 punktam, turpinot šīs daļas 4. punkta b) apakšpunktā noteiktās darbības, KP amatpersonām ir tiesības iepazīties ar dokumentos un elektroniskās informācijas sistēmās iekļauto informāciju (arī komercnoslēpumu saturošu informāciju). Savukārt, saskaņā ar KL 9. panta sestās daļas 2. un 3. punktu tirgus dalībniekam un citām personām ir pienākums nodrošināt, ka KP šīs tiesības var netraucēti realizēt. KP pirms procesuālo darbību uzsākšanas informē tirgus dalībnieku par tā tiesībām un pienākumiem, kā arī atbildību, kas var iestāties, ja pienākumi netiek pildīti vai arī KP tiek kavēta veikt nepieciešanās procesuālās darbības, lai savlaicīgi novērstu iespējamos riskus, kas saistīti ar elektroniskā veidā saglabātas informācijas izmainīšanu vai dzēšanu. Nav pieļaujams, ka tirgus dalībnieks (t.sk. tā valdes loceklis vai darbinieks) liek apzinātus šķēršļus, liedzot veikt procesuālās darbības.

24 Konkrētajā gadījumā KP amatpersonu tiesības un no šīm tiesībām izrietošie tirgus dalībnieka pienākumi SILTUMTEHSERVISS bija skaidri un saprotami, par ko liecina SILTUMTEHSERVISS dalībnieka O.S. paraksts 08.10.2024. Procesuālo darbību protokolā. Savukārt, apstāklis, ka par minēto tiesību un pienākumu iepazīstināšanu 08.10.2024. Procesuālo darbību protokolā ir parakstījies SILTUMTEHSERVISS dalībnieks, nenozīmē, ka citas personas - SILTUMTEHSERVISS valdes loceklis un darbinieki - šīs tiesības un pienākumus var neievērot.

25 Saskaņā ar Tiesas atļaujā norādīto KP amatpersonām procesuālo darbību laikā pie SILTUMTEHSERVISS ir tiesības iegūt pierādījumus, lai noskaidrotu, vai SILTUMTEHSERVISS un SIA "Apkure IM" (turpmāk - Apkure IM), kā arī SIA "ADAPTERIS", SIA "Alpex" un Sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Infrakom" (turpmāk - Infrakom) ir savstarpēji apmainījušies ar komerciāli sensitīvu informāciju un neatļauti vienojušies par dalības noteikumiem iepirkumos par remonta un būvniecības darbu veikšanu inženierkomunikāciju tīklos, tostarp, iesniedzot savstarpēji saskaņotus piedāvājumus. Proti, procesuālo darbību mērķis ir noskaidrot, vai minēto Pamatlietas dalībnieku darbībās ir konstatējamas KL 11. panta pirmās daļas pārkāpuma sastāva pazīmes.

26 No 08.10.2024. Procesuālo darbību protokola izriet, ka pirms procesuālo darbību uzsākšanas SILTUMTEHSERVISS pārstāvim - dalībniekam - ir izsniegta Tiesas atļauja, kā arī minētā persona ir tikusi informēta par KP amatpersonu ierašanās iemesliem. Tas nozīmē, ka tirgus dalībnieks bija informēts par procesuālo darbību tvērumu un meklējamās informācijas saturu - to, ka KP amatpersonu mērķis procesuālo darbību laikā ir, tostarp, noskaidrot informāciju par iespējamo SILTUMTEHSERVISS saistību un iespējamo pret konkurenci vērsto rīcību, t.sk. ar Apkure IM un Infrakom, piedaloties iepirkumos par remonta un būvniecības darbu veikšanu inženierkomunikāciju tīklos. Papildus arī no 11.10.2024. Procesuālo darbību protokola izriet, ka SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. rīcībā, ierodoties uz KL 9. panta piektās daļas 4. punkta b) un e) apakšpunktā norādīto procesuālo darbību turpināšanu KP telpās, bija Tiesas atļauja.

27 No Uzaicinājuma, kas izsniegts SILTUMTEHSERVISS 08.10.2024. procesuālo darbību laikā, izriet, ka KL 9. panta piektās daļas 1., 2. un 5.1 punktā paredzētās procesuālās darbības, tostarp, KL 9. panta piektās daļas 4. punkta b) un e) apakšpunktā noteiktās procesuālās darbības, iepazīstoties ar SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. elektroniskās informācijas sistēmās iekļauto informāciju un veicot tajās saglabāto ziņu (datu) izdrukāšanu vai ierakstīšanu elektroniskās informācijas nesējos (ja tiktu konstatēta pirmšķietami uz Pamatlietas izpētes priekšmetu attiecināma informācija), tiks turpinātas 11.10.2024. KP telpās. Tādējādi SILTUMTEHSERVISS bija zināms, ka KP amatpersonu 08.10.2024. uzsāktās procesuālās darbības pie SILTUMTEHSERVISS tiks turpinātas 11.10.2024., un attiecīgi SILTUMTEHSERVISS līdz procesuālo darbību pabeigšanai nedrīkst likt apzinātus šķēršļus, liedzot veikt procesuālās darbības, t.sk. izmainīt vai dzēst elektroniskā veidā saglabātu informāciju.

28 Neskatoties uz minēto, kā tas izriet no šajā lēmumā aprakstītajiem faktiskajiem apstākļiem, SILTUMTEHSERVISS esot informētai un saprotot tās tiesības un pienākumus procesuālo darbību laikā, procesuālo darbību tvērumu un meklējamās informācijas saturu, procesuālo darbību laikā tika dzēstas SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. WhatsApp sarakstes ar citu Pamatlietas dalībnieku pārstāvjiem. Šādas SILTUMTEHSERVISS darbības ir vērtējamas kā apzināta rīcība, kas vērsta uz izmeklēšanas kavēšanu.

29 Ievērojot minēto, ar savām darbībām SILTUMTEHSERVISS nenodrošināja KP piekļuvi elektroniskās informācijas sistēmā saglabātajām ziņām (datiem). SILTUMTEHSERVISS amatpersonas darbības, konkrēti, WhatsApp ziņu dzēšana procesuālo darbību laikā, piekļuves nenodrošināšana neizmainītām elektroniski uzglabātām ziņām un rezultātā pilnīgas un patiesas informācijas nesniegšana, ir vērtējamas kā nesadarbošanās un KP amatpersonu likumīgo prasību nepildīšana, kā rezultātā pārkāpts KL 9. panta sestās daļas 2. un 3. punkts.

3. SILTUMTEHSERVISS viedoklis

30 SILTUMTEHSERVISS norāda, ka no Lietas materiāliem, t.sk. SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. mobilā telefona WhatsApp sarakšu izdrukām ar Infrakom valdes locekli A.Z. un Apkure IM prokūristu I.S., nav konstatējams, ka jebkādas ziņas attiecīgajā sarakstē būtu dzēstas. Paziņojumā nav norādīts uz objektīviem apstākļiem vai pierādījumiem, kuri apstiprina KP norādīto apgalvojumu par ziņu dzēšanu.

31 KP paskaidro, ka Lietas materiālos atrodas SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. mobilā telefona apskates laikā veiktie konkrēto WhatsApp sarakšu attēli, ar kuriem SILTUMTEHSERVISS tika nodrošināta iespēja iepazīties un uz kuriem Viedoklī atsaucas arī pati SILTUMTEHSERVISS. No attēliem konstatējams, ka SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. sarakstes ar Infrakom valdes locekli A.Z.1 un Apkure IM prokūristu I.S.2 ir dzēstas tās pašas nedēļas, kurā notika konkrētā mobilā tālruņa apskate, trešdienā, t.i., 09.10.2024. - vienu dienu pēc tam, kad KP uzsāka procesuālās darbības pie SILTUMTEHSERVISS. Par minēto liecina attiecīgajās sarakstēs atspoguļotais paziņojums par ziņu šifrēšanu3, kas tiek attēlots, kad aplikācijā WhatsApp izvēlas funkciju "notīrīt saraksti". Papildus SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. sarakstē ar Apkure IM prokūristu I.S. redzams, ka dienu pirms 11.10.2024. veiktās SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. mobilā telefona apskates4 ir dzēsts arī zvanu žurnāls. Turklāt no bildēm5 redzams, ka arī izgaistošās ziņas6 abām sarakstēm ir izslēgtas7.

32 Attiecīgi KP amatpersonas 11.10.2024., SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. un juridiskās palīdzības sniedzēja klātbūtnē veicot konkrētā mobilā telefona apskati, konstatēja, ka SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. WhatsApp sarakstes ar Infrakom valdes locekli A.Z. un Apkure IM prokūristu I.S. ir dzēstas, kas ir fiksēts 11.10.2024. Procesuālo darbību protokolā un norādīts Paziņojumā.

33 SILTUMTEHSERVISS norāda, ka 11.10.2024. Procesuālo darbību protokolā KP amatpersonas it kā konstatēja, ka SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. mobilā telefona apskates brīdī WhatsApp ziņas it kā ir dzēstas, bet nav konstatēts, ka 11.10.2024. procesuālo darbību laikā (t.i., KP amatpersonu sarunas ar SILTUMTEHSERVISS valdes locekli M.A. laikā) KP amatpersonu klātbūtnē vai slepeni no tām, SILTUMTEHSERVISS valdes loceklis M.A. būtu veicis jebkādu ziņu dzēšanu. Nav iespējams konstatēt, kurā datumā un tieši kādas ziņas it kā tika dzēstas, lai vērtētu jautājumu, vai iespējamā ziņu dzēšana ir notikusi procesuālo darbību veikšanas brīdī vai brīdī, kad attiecībā pret SILTUMTEHSERVISS vispār būtu uzsākta Pamatlieta vai veikta jebkāda procesuālā darbība, lai vērtētu to kā izmeklēšanas kavēšanu vai pretdarbību.

34 Kā izriet no šī lēmuma 2. nodaļā aprakstītā pārkāpuma izvērtējuma, pirms procesuālo darbību uzsākšanas 08.10.2024. SILTUMTEHSERVISS tika izskaidrots procesuālo darbību mērķis un priekšmets, izskaidrota Pamatlietas būtība un procesuālo darbību tvērums. Procesuālo darbību tvēruma norādīšana paredzēta, lai tirgus dalībnieks spētu saprast tā pienākuma sadarboties apjomu. Lietas faktiskajos apstākļos, apzinoties, ka SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. 08.10.2024. procesuālo darbību vietā tirgus dalībnieka juridiskajā adresē neierašanās dēļ procesuālās darbības pie SILTUMTEHSERVISS tiks turpinātas 11.10.2024., līdz to pabeigšanai SILTUMTEHSERVISS nedrīkstēja likt apzinātus šķēršļus, liedzot KP veikt procesuālās darbības, t.sk. izmainīt vai dzēst elektroniskā veidā saglabātu informāciju.

35 To, ka procesuālās darbības pie konkrētā tirgus dalībnieka tiks turpinātas, nenoliedz arī pati SILTUMTEHSERVISS, piemēram, Viedokļa 2.2.1. sadaļā norādot, ka "[..] procesuālās darbības attiecībā pret SIA "SILTUMTEHSERVISS" tika uzsāktas 08.10.2024. un turpinātas 11.10.2024.", taču no minētajā sadaļā turpmāk norādītā izriet, ka SILTUMTEHSERVISS kļūdaini uzskata, ka ziņu dzēšanai būtu bijis obligāti jānotiek tieši 08.10.2024. vai 11.10.2024., t.i., laikā, kad tika sastādīti attiecīgie procesuālo darbību protokoli. Šāda pieeja ir klaji formāla un balstās tikai uz SILTUMTEHSERVISS subjektīvo izpratni un viedokli par KP procesuālo darbību mērķi un jēgu. Apstākļos, kādi pastāv Lietā, it īpaši ņemot vērā, ka SILTUMTEHSERVISS valdes loceklis M.A. pēc KP amatpersonu aicinājuma 08.10.2024. neieradās SILTUMTEHSERVISS procesuālo darbību veikšanas vietā Maskavas ielā 5A, Rēzeknē, tirgus dalībnieks varētu izvairīties no atbildības un KP veicamo procesuālo darbību efektivitāte būtu apdraudēta, ja KP būtu pienākums fiksēt nesadarbošanās vai pretdarbības faktu no tirgus dalībnieku pārstāvjiem nepastarpināti procesuālo darbību vietā un laikā. Šādas interpretācija pretēji likumdevēja mērķim tieši motivē nesadarboties, izvairīties un pretdarboties KP procesuālajām darbībām un likumīgajām prasībām.

36 Proti, personas, kuras rīcībā var būt informācija, kurai var būt nozīme KP izmeklējamā lietā, pienākumam ievērot KP likumīgās prasības ir būtiska ietekme uz iespējamā konkurences tiesību pārkāpuma lietā veikto izpētes darbību efektivitāti un KL 2. pantā noteiktā mērķa sasniegšanu, nodrošinot objektīvu un likumā noteiktajā termiņā izpētes lietas apstākļu noskaidrošanu. Ja tirgus dalībnieks šo pienākumu nepilda, tas kavē iespējamā konkurences tiesību pārkāpuma lietas izpētes mērķu sasniegšanu.

37 Tādējādi nav arī nozīmes Viedoklī norādītajam apstāklim, ka Pamatlietā par pie SILTUMTEHSERVISS veiktajām procesuālajām darbībām 08.10.2024. un 11.10.2024. ir sastādīti divi procesuālo darbību protokoli, jo minētais apstāklis nemaina faktu, ka Lietas faktiskajos apstākļos sadarbības pienākums SILTUMTEHSERVISS pastāvēja no 08.10.2024. līdz procesuālo darbību pie šī tirgus dalībnieka pabeigšanai (konkrētajā gadījumā 11.10.2024.).

38 Tāpat KP paskaidro, ka pretēji SILTUMTEHSERVISS norādītajam, no Lietas materiāliem ir konstatējams, kurā datumā SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. WhatsApp sarakstes ar Infrakom valdes locekli A.Z. un Apkure IM prokūristu I.S. ir dzēstas8. Proti, tas ir noticis 09.10.2024. - pēc tam, kad Pamatlieta un procesuālās darbības tajā pie SILTUMTEHSERVISS tika uzsāktas un kad SILTUMTEHSERVISS bija zināms procesuālo darbību mērķis un priekšmets, kā arī Pamatlietas būtība. Apstāklis, ka tika dzēstas sarakstes tieši ar Pamatlietas dalībnieku pārstāvjiem, liecina, ka šādas darbības SILTUMTEHSERVISS veikusi ar mērķi liegt KP iegūt iespējami uz Pamatlietu attiecināmu informāciju.

39 KP vērš uzmanību, ka, lai sauktu pie atbildības par KL 9.4 panta pirmajā daļā paredzēto procesuālo pārkāpumu, nav nozīmes tam, kāda informācija ir dzēsta, bet gan faktam, ka tirgus dalībnieks nav izpildījis tam noteikto pienākumu nodrošināt KP amatpersonām piekļuvi neizmainītām un nedzēstām elektroniskās informācijas sistēmā saglabātajām ziņām (datiem) un tā rezultātā noteiktā termiņā sniegt pilnīgu un patiesu informāciju. Šādu SILTUMTEHSERVISS darbību rezultātā KP tika likti šķēršļi efektīvai procesuālo darbību veikšanai, t.i., savlaicīgai un pilnīgas informācijas iegūšanai. Pieprasāmās un pārbaudāmās informācijas attiecināmību uz Pamatlietu izvērtē KP amatpersonas, pildot ar likumu noteiktos pienākumus, nevis persona, pie kuras tiek veiktas procesuālās darbības. Tāpat norādāms, ka atbildība, ka elektroniskā informācijas sistēmā saglabātās ziņas (dati), tiek izdzēstas, pastāv pat neatkarīgi no tā, vai tas darīts apzināti vai neapzināti9.

40 Lai arī atbildības piemērošanai nav nozīmes tam, kādas tieši ziņas ir dzēstas, KP papildus vērš uzmanību, ka Lietas materiālos, ar kuriem arī SILTUMTEHSERVISS tika nodrošināta iespēja iepazīties, atrodas 08.10.2024. procesuālo darbību laikā pie Infrakom un Apkure IM kā pirmšķietami uz Pamatlietu attiecināmas izņemtās Infrakom valdes locekļa A.Z. un Apkure IM prokūrista I.S. WhatsApp sarakstes ar SILTUMTEHSERVISS valdes locekli M.A.

41 Piemēram, no Infrakom valdes locekļa A.Z. mobilā tālruņa tika izņemta WhatsApp sarakste ar SILTUMTEHSERVISS valdes locekli M.A. laika periodā no 02.09.2022. līdz 15.07.2024. un konstatēts, ka tajā ir bieža komunikācija, kurā pārsūtītas gan iepirkumu tāmes, gan informācija par objektiem, kā arī sarakstes dalībnieki vienojušies par tikšanos klātienē. Savukārt, no Apkure IM prokūrista I.S. mobilā tālruņa WhatsApp sarakstes konstatējama 17.03.2023. komunikācija ar SILTUMTEHSERVISS valdes locekli M.A., kas atrasta ar atslēgas vārdu "konkur*" (krieviski), apspriežot Rīgas Tehniskās Universitātes iepirkumu, kuru pirmšķietami uzvarēja Apkure IM. Proti, tika izņemta uz Pamatlietas priekšmetu attiecināma informācija.

42 SILTUMTEHSERVISS norāda, ka Paziņojumā netiek norādīts, vai KP būtu vērsusies ar attiecīgiem pieprasījumiem un veikusi Infrakom valdes locekļa A.Z. un Apkure IM prokūrista I.S. elektronisko ierīču pārbaudi, lai konstatētu faktus atbilstoši veicamās pārbaudes tvērumam, t.sk. tos apstākļus, kurus iestādei it kā nebija iespējams konstatēt sakarā ar iespējamo SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. WhatsApp ziņu dzēšanu.

43 Kā paskaidrots šī lēmuma 39. rindkopā, atbildības piemērošanai nav nozīmes tam, kāda informācija ir dzēsta. Tikai no SILTUMTEHSERVISS neatkarīgu apstākļu dēļ KP ieguva konkrētās WhatsApp sarakstes 08.10.2024. procesuālo darbību pie citiem Pamatlietas dalībniekiem laikā, taču konkrētajā gadījumā šo sarakšu esība KP rīcībā vien papildus norāda, ka tajās atradās pirmšķietami uz Pamatlietas izpētes priekšmetu attiecināma informācija. Attiecīgi arī maz ticams, ka WhatsApp sarakstes no SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. mobilā telefona ir dzēstas neapzināti, ņemot vērā, ka minētais fakts noticis un konstatēts pēc tam, kad pie tirgus dalībnieka bija uzsāktas procesuālās darbības un tam bija izskaidrots procesuālo darbību mērķis un priekšmets, Pamatlietas būtība un procesuālo darbību tvērums. Pat gadījumā, ja KP rīcībā nebūtu konkrētās sarakstes, tas neatbrīvotu SILTUMTEHSERVISS no atbildības par šajā lēmumā konstatētā procesuālā pārkāpuma izdarīšanu.

44 SILTUMTEHSERVISS norāda, ka no Paziņojuma nav iespējams konstatēt, kādas konkrēti KP prasības M.A. nav izpildījis, kad un kādā veidā attiecīgās prasības tika tam izvirzītas. No Paziņojuma, Uzaicinājuma un 11.10.2024. Procesuālo darbību protokola un pārējiem Lietas materiāliem nav iespējams konstatēt, ka KP amatpersonas būtu izvirzījušas M.A. jebkādas prasības attiecībā uz elektroniskajā ierīcē esošo datu saturu.

45 Pirmkārt, SILTUMTEHSERVISS viedoklī nepamatoti uzsver uz KP amatpersonu M.A. izvirzītajām prasībām, taču norādāms, ka atbildība konkrētajā gadījumā tiek piemērota tirgus dalībniekam - SILTUMTEHSERVISS - un konkurences tiesībās pārstāvju un darbinieku atbildību nenodala no tirgus dalībnieka atbildības. Tirgus dalībnieks ir atbildīgs par tā pārstāvju un darbinieku rīcību, neatkarīgi no tā, kāds ir bijis konkrētās personas subjektīvais mērķis vai nodoms.

46 Otrkārt, KP norāda, ka 08.10.2024., uzsākot procesuālās darbības pie SILTUMTEHSERVISS, KP amatpersonas informēja tirgus dalībnieku par tā tiesībām un pienākumiem (t.sk. arī KL 9. panta sestās daļas 2. un 3. punktā noteiktajiem, ko SILTUMTEHSERVISS konkrētajā gadījumā pārkāpa), KP amatpersonu tiesībām procesuālo darbību laikā, kā arī atbildību, kas var iestāties, ja pienākumi netiek pildīti vai arī KP tiek kavēta veikt nepieciešamās procesuālās darbības, lai savlaicīgi novērstu iespējamos riskus, kas saistīti ar elektroniskā veidā saglabātas informācijas izmainīšanu vai dzēšanu. KP amatpersonu tiesības un no šīm tiesībām izrietošie tirgus dalībnieka pienākumi SILTUMTEHSERVISS bija skaidri un saprotami, par ko liecina SILTUMTEHSERVISS dalībnieka O.S. paraksts 08.10.2024. Procesuālo darbību protokolā. Pienākums neizmainīt vai nedzēst elektroniskā veidā saglabātu informāciju izriet no šiem KL 9. panta sestās daļas 2. un 3. punktā noteiktajiem tirgus dalībnieka pienākumiem, un tie ir norādīti arī Paziņojumā.

47 Tā kā SILTUMTEHSERVISS bija zināms, ka KL 9. panta piektās daļas 4. punkta b) un e) apakšpunktā noteiktās procesuālās darbības attiecībā uz to tiks turpinātas, iepazīstoties ar SILTUMTEHSERVISS valdes locekļa M.A. elektroniskās informācijas sistēmās iekļauto informāciju un veicot tajās saglabāto ziņu (datu) izdrukāšanu vai ierakstīšanu elektroniskās informācijas nesējos (ja tiktu konstatēta pirmšķietami uz Pamatlietas izpētes priekšmetu attiecināma informācija), pienākums nodrošināt piekļuvi elektroniskās informācijas sistēmā saglabātajām ziņām (datiem) un noteiktā termiņā sniegt pilnīgu un patiesu pieprasīto informāciju, kas, cita starpā, ietver liegumu izmainīt vai dzēst elektroniskā veidā saglabātu informāciju, SILTUMTEHSERVISS bija saistošs līdz procesuālo darbību pabeigšanai. Turklāt no Uzaicinājumā norādītā, t.sk. tajā norādītajām KL normām, SILTUMTEHSERVISS bija zināms, ka, turpinot procesuālās darbības 11.10.2024., tai ir likumisks pienākums KP amatpersonām nodrošināt piekļuvi tās pārstāvja elektroniskajām ierīcēm, kas tiek izmantotas darba vajadzībām.

4. Atbildība

48 Ņemot vērā Lietā konstatētos faktus, SILTUMTEHSERVISS darbības - elektroniskās informācijas sistēmā saglabāto ziņu (datu), kas ietilpst KP amatpersonu veikto procesuālo darbību tvērumā, neatgriezeniska dzēšana procesuālo darbību laikā - atbilst KL 9.4 panta pirmās daļas 5. punktā paredzētā procesuālā pārkāpuma sastāva pazīmēm. Atbilstoši minētajai normai KP ir tiesīga uzlikt naudas sodu par atteikšanos pildīt KP amatpersonu likumīgās prasības.

49 Nosakot naudas soda apmēru, KP ņem vērā procesuālā pārkāpuma lietas apstākļus, t.sk. procesuālā pārkāpuma smagumu, ilgumu, atbildību mīkstinošus un pastiprinošus apstākļus.

50 Attiecībā par pārkāpuma smagumu, KP ņem vērā, ka SILTUMTEHSERVISS procesuālo pārkāpumu ir pieļāvusi ierosinātā KL 11. panta pirmās daļas pārkāpuma lietā, kur KP pārbauda, vai, cita starpā, SILTUMTEHSERVISS, Infrakom un Apkure IM darbībās ir saskatāms aizliegtas vienošanās (karteļa) pārkāpums, kas saskaņā ar Ministru kabineta 29.03.2016. noteikumu Nr. 179 "Kārtība, kādā nosaka naudas sodu par konkurences tiesību un negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma pārkāpumiem un piespiedu naudu par Konkurences padomes noteiktā tiesiskā pienākuma nepildīšanu" (turpmāk - Noteikumi Nr. 179) regulējumu ir uzskatāms par sevišķi smagu pārkāpumu.

51 KP arī ņem vērā, ka SILTUMTEHSERVISS procesuālo pārkāpumu ir pieļāvusi KP amatpersonu veikto procesuālo darbību laikā. Sava slēptā rakstura dēļ karteļa vienošanās ir grūti atklājams un pierādāms pārkāpums, tādēļ to pierādīšanai ir jāizmanto iespējami efektīvākie pierādījumu iegūšanas līdzekļi. Šāda pārkāpuma gadījumā visbūtiskākie pierādījumi ir uzņēmumu rīcībā esošie pierādījumi, t.sk. elektroniskās informācijas sistēmā saglabātās ziņas (dati).

52 Tāpat attiecībā uz procesuālā pārkāpuma smagumu KP ņem vērā, ka procesuālais pārkāpums ir izpaudies kā elektroniskās informācijas sistēmā saglabāto ziņu (datu) neatgriezeniska dzēšana. Šādu ziņu (datu) dzēšana ir nopietns šķērslis konkurences tiesību pārkāpumu izmeklēšanai un būtiski kavē KP uzdevumu efektīvu izpildi, jo mūsdienu digitālajā vidē elektroniskie dati bieži vien ir galvenie pierādījumu šādu pārkāpumu atklāšanā un pierādīšanā. Turklāt tika veikta tādu elektroniskās informācijas sistēmā saglabāto ziņu (datu) dzēšana, kuras KP amatpersonas jau bija identificējušas kā ietilpstošu procesuālo darbību tvērumā. Šādas SILTUMTEHSERVISS darbības vērtējamas kā tirgus dalībnieka nesadarbošanās, un šīs rīcības rezultātā KP tika kavēta veikt nepieciešamās procesuālās darbības. Vienlaikus no SILTUMTEHSERVISS gribas neatkarīgu iemeslu dēļ KP amatpersonas ieguva šīs elektroniskās informācijas sistēmā saglabātās ziņas (datus), 08.10.2024. veicot procesuālās darbības pie Infrakom un Apkure IM.

53 Lietas apstākļi norāda, ka SILTUMTEHSERVISS zināja savu darbību raksturu un juridisko novērtējumu, ir bijusi informēta par Pamatlietas priekšmetu, sapratusi KP norādītās KL normas, kas nosaka tirgus dalībnieka pienākumu nodrošināt KP amatpersonām piekļuvi elektroniskās informācijas sistēmā saglabātajām ziņām (datiem), taču, neskatoties uz minēto, SILTUMTEHSERVISS nav nodrošinājusi KP amatpersonām piekļuvi neizmainītām un nedzēstām elektroniskās informācijas sistēmā saglabātajām ziņām (datiem)10 un tā rezultātā noteiktā termiņā nav sniegusi pilnīgu un patiesu pieprasīto informāciju.

54 Ņemot vērā minēto, KP uzskata, ka SILTUMTEHSERVISS darbības ir uzskatāmas par sevišķi smagu procesuālo pārkāpumu.

55 Atbildības piemērošanai konkurences tiesībās prioritāri ir preventīvs raksturs. Proti, atbildība tiek piemērota ar mērķi gan atturēt tirgus dalībniekus no līdzīgu pārkāpumu pieļaušanas nākotnē (ģenerālā prevencija), gan arī atbilstoši sodīt par pieļauto konkurences tiesību pārkāpumu (individuālā prevencija).11 Procesuālo pārkāpumu izdarīšanas gadījumā ģenerālās un individuālās prevencijas mērķis ir vienlīdz sasniedzams.

56 Saskaņā ar KL 9.4 panta otro daļu par šā panta pirmās daļas pārkāpumu, kas izpaudies 9. panta pirmās daļas 5. punktā noteiktajā veidā, KP ir tiesīga uzlikt naudas sodu līdz vienam procentam no tirgus dalībnieka pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne mazāk kā 50 euro.

57 Saskaņā ar KL 9.4 panta trešo daļu, finanšu gada neto apgrozījumu, no kura aprēķina naudas sodu, nosaka atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas izdoti saskaņā ar šā likuma 12. panta piekto daļu. Tādējādi, nosakot SILTUMTEHSERVISS finanšu gada neto apgrozījumu, KP ņem vērā Noteikumu Nr. 179 regulējumu. Noteikumu Nr. 179 3. punktā ir noteikts, ka naudas sodu aprēķina procentos no tirgus dalībnieka pēdējā noslēgtā pārskata (finanšu) gada neto apgrozījuma pirms pārkāpuma konstatēšanas dienas. Tādējādi ir izmantojams pēdējais noslēgtais finanšu gads pirms iestādes lēmuma, ar kuru tiek konstatēts pārkāpums, pieņemšanas. Saskaņā ar KP rīcībā esošo informāciju SILTUMTEHSERVISS neto apgrozījums 2024. gadā bija 3 348 254 euro.

58 Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus, KP saskaņā ar KL 9.4 panta otro daļu uzskata par pamatotu uzlikt SILTUMTEHSERVISS naudas sodu 0,8 % apmērā no SILTUMTEHSERVISS pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, kas ir 26 786,03 euro.

59 Papildus, izvērtējot Lietas materiālus, nav konstatējami SILTUMTEHSERVISS atbildību pastiprinoši vai mīkstinoši apstākļi. Uz tādiem nav norādījusi arī SILTUMTEHSERVISS.

Ņemot vērā iepriekš minēto un saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta pirmās daļas 3. punktu, un 9.4 panta pirmās daļas 5. punktu, otro un trešo daļu un Administratīvā procesa likuma 13. pantu, 66. panta pirmo daļu, kā arī Ministru Kabineta 29.03.2016. noteikumu Nr. 179 "Kārtība, kādā nosaka naudas sodu par konkurences tiesību un negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma pārkāpumiem un piespiedu naudu par Konkurences padomes noteiktā tiesiskā pienākuma nepildīšanu" 3. punktu, Konkurences padome

nolēma:

1) konstatēt Konkurences likuma 9.4 panta pirmās daļas 5. punkta pārkāpumu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "SILTUMTEHSERVISS" darbībās;

2) uzlikt Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "SILTUMSERVISS" naudas sodu 26 786,03 euro (divdesmit seši tūkstoši septiņi simti astoņdesmit seši euro un trīs euro centi) apmērā. Uzlikto naudas sodu 45 dienu laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas ieskaitīt valsts budžetā (Valsts kasē, reģ. Nr. 90000050138, kontā LV78TREL1060001019900, kods TRELLV22), norādot lēmuma par naudas soda uzlikšanu numuru un datumu, un 10 dienu laikā pēc naudas soda samaksas paziņot par to Konkurences padomei.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.


(*) - Ierobežotas pieejamības informācija

1 Datne: 2024-10-11-140135.jpg.

2 Datne: 2024-10-11-141112.jpg.

3 "Сообщения и звонки защищены сквозным шифрованием. Третьи лица, включая WhatsApp, не могут прочитать ваши сообщения или прослушать звонки. Нажмите, чтобы узнать подробнее." (no krievu val. - Ziņojumus un zvanus aizsargā end-to-end šifrēšana. Trešās puses, tostarp WhatsApp, nevar lasīt jūsu ziņas vai klausīties jūsu zvanus. Noklikšķiniet, lai uzzinātu vairāk.)

4 Ko apliecina konkrētajā WhatsApp sarakstē esošā norāde "Вчера" (no krievu val. - vakar).

5 Datnes: 2024-10-11-140905.jpg (kontaktpersona "Aivars INFRAKOM"); 2024-10-11-141102.jpg (kontaktpersona "Igorj Skurjat").

6 "Исчезающие сообщения" (no krievu val. - izgaistošās ziņas).

7 "Выкл." (no krievu val. - Izsl. (izslēgtas)).

8 Skat. arī šī lēmuma 31. rindkopu.

9 Skat. Eiropas Komisijas 28.03.2012. lēmuma Nr. CaseComp/39793, EPH and others, 89. punktu kontekstā ar Eiropas Savienības Tiesas 15.12.2010. sprieduma lietā Nr. T-141/08, E.ON Energie AG, 289. punktu.

10 Kas ir izpaudies kā pretdarbība KP procesuālajām darbībām, dzēšot elektroniskās informācijas sistēmā saglabātās ziņas (datus).

11 Senāta 05.05.2009. rīcības sēdes lēmuma lietā Nr. SKA-420/2009, Lattelecom, 27. punkts; arī Administratīvās apgabaltiesas 24.05.2013. sprieduma lietā Nr A43005811, Banku lieta, 23.1. punkts.

Konkurences padomes priekšsēdētāja p.i. I. Šmite