Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta noteikumi Nr. 409

Rīgā 2025. gada 1. jūlijā (prot. Nr. 26 24. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.6. pasākuma "Zinātniskās darbības digitalizācija un dalība Eiropas Atvērtajā zinātnes mākonī" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1. prioritātes "Pētniecība un prasmes" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.6. pasākumu "Zinātniskās darbības digitalizācija un dalība Eiropas Atvērtajā zinātnes mākonī" (turpmāk – pasākums);

1.2. pasākuma mērķi;

1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;

1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem; 

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.

2. Noteikumos lietoti šādi termini:

2.1. Eiropas Atvērtās zinātnes mākonis (European Open Science Cloud) (turpmāk – EOSC) – Eiropas līmeņa iniciatīva pētniecības datu pārvaldības un to izmantošanas tehnoloģiju attīstībai, lai nodrošinātu Eiropas Savienības valstu pētniekiem uzticamu un atvērtu vidi pētniecības datu, rīku, procesa un rezultātu pārvaldībai, uzglabāšanai, pieejamībai un izmantošanai, ietverot federāciju un tehniskos risinājumus EOSC mezglu sadarbībai;

2.2. Eiropas Atvērtās zinātnes mākoņa nacionālais mezgls (turpmāk – EOSC nacionālais mezgls) – Latvijas pētniecības datu un ar to apstrādi saistītie koplietošanas resursi un infrastruktūra ar noteiktu politiku un atbildību, kas saistīta ar EOSC infrastruktūru, lai dalītos informācijā un resursos EOSC kopienā un izmantotu kopīgus pakalpojumus;

2.3. pētniecības dati – informācija, kas nav zinātniska publikācija un kas tiek apkopota un/vai radīta zinātniskās pētniecības laikā un tiek izmantota pētniecības procesā vai ir nepieciešama, lai apstiprinātu zinātnisko pētījumu rezultātus;

2.4. pētniecības datu pārvaldība – pētniecības procesa daļa, kurā tiek sagatavoti, organizēti un apstrādāti pētniecības dati, lai nodrošinātu to efektīvu izmantošanu, drošu saglabāšanu un iespēju atkalizmantot, ietverot, piemēram, datu pārvaldības un izmantošanas plānošanu, datu aprakstīšanu, datu sagatavošanu, strukturētu glabāšanu, arhivēšanu, metadatu veidošanu, piekļuves un izmantošanas organizēšanu un nodrošināšanu;

2.5. pētniecības organizācija – zinātniskā institūcija, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula (ES) Nr.  651/2014), 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai;

2.6. pētniecības infrastruktūra – pētniecības un inovācijas aprīkojums (iekārtas, resursi un saistītie pakalpojumi), kas atbilst Regulas (ES) Nr. 651/2014 2. panta 91. punktā noteiktajai definīcijai;

2.7. digitālā pētniecības infrastruktūra un pakalpojumi – pētniecības infrastruktūra un pakalpojumi, kas atbalsta digitalizētas informācijas apkopošanu, radīšanu un apstrādi pētniecības vajadzībām un pētniecības pārvaldībai, ietverot datu pārraides, uzglabāšanas un skaitļošanas resursus un pakalpojumus, programmatūru un citus rīkus, datu apstrādes pakalpojumus, pakalpojumus šādas pētniecības pārvaldībai, kā arī to organizatorisko nodrošinājumu;

2.8. FAIR (findable – atrodami, accessible – pieejami, interoperable – sadarbspējīgi, reusable – atkārtoti lietojami) datu pārvaldības principi – vadlīnijas pētniecības datu radīšanā un pārvaldībā iesaistītajām pusēm, kas definētas, lai veicinātu pētniecības datu izmantošanu. Dati, kas pārvaldīti atbilstoši FAIR datu pārvaldības principiem, ir atrodami, pieejami, sadarbspējīgi un atkārtoti lietojami;

2.9. pētnieks – pētniecībā nodarbinātais:

2.9.1. kurš ieņem akadēmisko amatu (vadošais pētnieks, pētnieks, zinātniskais asistents, profesors, asociētais profesors, docents, lektors, asistents);

2.9.2. viesprofesors, viesdocents, vieslektors, vadošais viespētnieks, viespētnieks, viesasistents;

2.9.3. jaunais zinātnieks – maģistrants, doktorants un doktora zinātniskā grāda pretendents (tai skaitā no ārvalstīm);

2.9.4. zinātnes tehniskais un zinātni apkalpojošais personāls. 

3. Pasākuma mērķis ir nodrošināt Latvijas pētniekiem drošu, mūsdienīgu un ērtu piekļuvi un dalīšanos ar kvalitatīvi pārvaldītiem pētniecības datiem, piekļuvi datu apstrādes rīkiem un digitāliem pētniecības pakalpojumiem, nodrošināt Latvijas iekļaušanos Eiropas Pētniecības telpā, starpnozaru un starptautisko sadarbību, lielo datu un mākslīgā intelekta potenciāla izmantošanu, izveidojot un ieviešot EOSC nacionālo mezglu un koplietošanas pakalpojumus datu izmantošanai.

4. Pasākuma mērķa grupa ir pētnieki publiskajā un privātajā sektorā, pētniecības organizācijas, augstskolas un valsts tiešās pārvaldes iestādes, kas iesaistītas augstākās izglītības un pētniecības digitālo pakalpojumu izstrādē, ieviešanā un sniegšanā.

5. Pasākuma ietvaros tiek īstenots projekts, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Finansējuma saņēmējs atbilstoši šo noteikumu 21. punktā uzskaitītajām atbalstāmajām darbībām pakalpojumus sniedz bez ekskluzivitātes un diskriminācijas, un pētniecības sektoram šie pakalpojumi ir brīvi pieejami. Sadarbības partneri projektā piedalās ar savu kompetenci, un nav paredzēta finansējuma un aktīvu pārnese no finansējuma saņēmēja uz partneriem, līdz ar to netiek sniegts tāds atbalsts, kas kvalificējams kā valsts atbalsts. Sadarbības partneriem projektā netiek piešķirts finansējums, un attiecībā uz tiem nav jāvērtē atbilstība komercdarbības atbalsta normām.

6. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 30. novembrim ir sasniedzams šāds iznākuma rādītājs: pētniecības un inovācijas aprīkojuma nominālā vērtība – 2 700 000 euro.

7. Pasākumā ir sasniedzami šādi nacionālie rādītāji: 

7.1. līdz 2026. gada 1. aprīlim izveidots viens drošs EOSC nacionālā mezgla nacionālais pētniecības un akadēmisko datu pārraides tīkls (turpmāk – tīkls);

7.2. līdz 2026. gada 30. oktobrim nodrošināti vismaz 26 EOSC nacionālā mezgla tīkla lietotāji (institūcijas);

7.3. līdz 2029. gada 31. martam izveidoti vismaz 3 lietotājiem pieejami EOSC nacionālā mezgla pārvaldības un drošības pakalpojumi ar pilnībā darbojošos funkcionalitāti;

7.4. līdz 2029. gada 31. martam izveidoti vismaz 5 lietotājiem pieejami EOSC nacionālā mezgla datu izmantošanas pakalpojumi ar pilnībā darbojošos funkcionalitāti;

7.5. līdz 2029. gada 30. novembrim izveidots viens lietotājiem pieejams EOSC nacionālais mezgls ar pilnībā darbojošos funkcionalitāti ar tīkla, drošības pakalpojumu, datu izmantošanas rīku pārvaldības un meklēšanas vidi un datu drošās glabāšanas un apstrādes vidi;

7.6. līdz 2029. gada 30. novembrim nodrošināti vismaz 26 EOSC nacionālā mezgla un tajā iekļauto pārvaldības, drošības un datu izmantošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas).

8. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs uzkrāj Viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) rādītājus par kopējiem pētniecības un attīstības kapitālizdevumiem: ēkām, iekārtām, intelektuālā īpašuma tiesībām, datoru programmatūru (euro). Pasākuma ietvaros pieejamais publiskais finansējums attiecas uz RIS3 informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomu.

9. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).

10. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 21 750 002 euro (no tā elastības finansējums – 5 007 778 euro), tai skaitā ERAF finansējums 18 487 501 euro (no tā elastības finansējums – 4 256 611 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 262 501 euro (no tā elastības finansējums – 751 167 euro).

11. Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu plāno ne vairāk kā 16 742 224 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 14 230 890 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 2 511 334 euro apmērā.

12. Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Pārējo finansējumu – 15 procentus no kopējā projekta attiecināmā finansējuma – veido valsts budžeta līdzfinansējums.

13. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 10. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.

14. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā vienas atlases kārtas ietvaros. Projekta iesnieguma iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pieejamo finansējumu.

15. Pasākuma ietvaros ERAF finansējumu piešķir granta veidā.

II. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem

16. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir biedrība "Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs", kura pilda pārvaldes uzdevumu izveidot un uzturēt augstākās izglītības un pētniecības digitālos pakalpojumus. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu un projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajā kārtībā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu, projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.

17. Finansējuma saņēmējs īsteno projektu sadarbībā ar zinātnes universitātēm: Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti, Latvijas Universitāti, Rīgas Stradiņa universitāti un Rīgas Tehnisko universitāti. Finansējuma saņēmējs sadarbības partnerus iesaista šo noteikumu 21. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā. Sadarbības partneriem ir jāatbilst pētniecības organizācijas statusam.

18. Projekta iesniedzējs pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē ar katru šo noteikumu 17. punktā minēto sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, tai skaitā paredzot sadarbības partnera atbildību un ieguldījumu pasākuma mērķa sasniegšanā, īstenojamās darbības un sasniedzamajos rādītājus.

19. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā iekļauj informāciju par projekta iekšējo vadības un kontroles sistēmu, lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu un projektam piešķirto līdzekļu lietderīgu un efektīvu izlietošanu, kā arī apraksta, kādas darbības un uzraudzības instrumenti ir plānoti vai ieviesti projekta iesniedzēja iestādē šādos procesos:

19.1. finanšu līdzekļu plūsmu plānošana un kontrole, to nodalīšana grāmatvedības uzskaitē un finanšu pārskatu ticamības nodrošināšana;

19.2. iepirkumu organizēšana un sadarbības partneru līdzdalība iepirkumu organizēšanā (ja attiecināms);

19.3. projekta maksājumu pieprasījumu un projekta grozījumu sagatavošana un iesniegšana, tai skaitā datu pilnīguma un atbilstības pārbaude;

19.4. informācijas, dokumentu un pārskatu aprite;

19.5. projekta saturiskās vadības un kvalitātes uzraudzības procesu pārskatāmība.

20. Lai sasniegtu pasākuma mērķi un nodrošinātu šo noteikumu 7.2. un 7.6. apakšpunktā minētā nacionālā rādītāja izpildi, bez šo noteikumu 17. punktā minētajiem projekta sadarbības partneriem projekta iesniedzējs projekta īstenošanas darbības var veikt arī citās pētniecības organizācijās.

III. Atbalstāmās darbības un izmaksas

21. Projekta ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības: 

21.1. EOSC nacionālā mezgla pārvaldības un savienošanas platformas izveidošana, kas ietver savienojumu ar Eiropas Savienības EOSC mezglu un tā federācijas noteikumiem atbilstošas digitālās pētniecības infrastruktūras un pakalpojumu pārvaldības un savienojumu risinājumu izstrādi, ieviešanu un nodrošināšanu projekta norises laikā;

21.2. EOSC nacionālā mezgla tīkla risinājuma izstrāde, ieviešana un nodrošināšana projekta norises laikā. Atbalstāmā darbība ietver tīkla risinājuma iekārtu, aprīkojuma un aparatūras uzstādīšanai nepieciešamo telpu pielāgošanu, atjaunošanu un pārbūvi;

21.3. EOSC nacionālā mezgla un tīkla pārvaldības un drošības pakalpojumu, autorizācijas un autentifikācijas infrastruktūras un pakalpojumu, kā arī kiberdrošības atbilstības un kiberdrošības pakalpojumu izstrāde, ieviešana un nodrošināšana projekta norises laikā;

21.4. FAIR datu pārvaldības principos balstītu EOSC nacionālā mezgla pētniecības datu digitālo pakalpojumu (tai skaitā datu un saistīto digitālo resursu un rīku koplietošanas un publiskošanas platformas, repozitoriju, datu drošās apstrādes vides, datu apstrādes rīku un programmatūras, datos balstītas pētniecības pārvaldības pakalpojumu, datu drošās uzglabāšanas un skaitļošanas resursu un pakalpojumu) izstrāde, ieviešana un nodrošināšana projekta norises laikā;

21.5. EOSC nacionālajā mezglā iekļauto pakalpojumu pārvaldības, meklēšanas un sadarbības vides (lietotāju un administratoru vides) izstrāde, ieviešana un nodrošināšana;

21.6. EOSC nacionālā mezgla uzturēšanas, pārvaldības, attīstības un atbalsta organizācijas sistēmas izveidošana, iekļaujot EOSC nacionālā mezgla monitoringa sistēmas izveidošanu un ieviešanu, atbalsta pakalpojumu, pārvaldības un attīstības funkciju izveidi un to nodrošināšanu projekta norises laikā. Atbalstāmā darbība ietver pētniecības organizāciju sadarbības procedūru izveidi digitālās pētniecības infrastruktūras un pakalpojumu sniegšanai, pakalpojumu koplietošanas un sadarbības organizatorisko struktūru un nosacījumu izstrādi un ieviešanu EOSC nacionālajā mezglā un pētniecības organizācijās;

21.7. ar EOSC nacionālā mezgla infrastruktūras un pakalpojumu ieviešanu, attīstību un pārvaldību saistītā personāla kompetenču pilnveide. Atbalstāmā darbība ietver zinātniskā personāla, pētniecības organizāciju administratīvā personāla, sistēmu lietotāju un apkalpojošā personāla mācības un informēšanu par darbu ar EOSC nacionālā mezgla pakalpojumiem, ieskaitot pasākumus un materiālu sagatavošanu;

21.8. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;

21.9. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi.

22. Šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4. un 21.5. apakšpunktā minēto sistēmu un pakalpojumu ieviešana ietver arī:

22.1. pakalpojumu izstrādāšanu, pārbūvi, adaptāciju, konfigurēšanu un testēšanu;

22.2. sistēmu integrāciju (tai skaitā savienošanu ar sistēmām citās institūcijās un valstīs), uzturēšanu un nodrošināšanu projekta laikā;

22.3. minēto sistēmu un pakalpojumu prasību un biznesa procesu analīzi un izstrādi;

22.4. esošās situācijas analīzi un auditus;

22.5. labāko prakšu analīzi;

22.6. tehnoloģisko standartu, datu standartu un struktūru, procedūru un nosacījumu, pārvaldības pakalpojumu atlasi, izstrādi, pielāgošanu un ieviešanu projekta laikā;

22.7. tīkla un pakalpojumu tehnisko projektēšanu, sistēmu arhitektūras un integrāciju izveidi;

22.8. dokumentācijas sagatavošanu;

22.9. jaunu funkciju un pakalpojumu izveidi;

22.10. piekļūstamības nodrošināšanu saskaņā ar nacionālajiem un starptautiskajiem standartiem, datu sagatavošanu, pārnešanu un pārvaldību.

23. Pasākumā ir šādas attiecināmās izmaksas:

23.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;

23.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.

24. Šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:

24.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas:

24.1.1. projekta vadības personāla izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem, izņemot virsstundas, šo noteikumu 21.8. un 21.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas, paredzot maksimālo ierobežojumu ERAF finansējuma daļai tiešajām projekta vadības personāla izmaksām līdz 84 787 euro kalendāra gadā. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;

24.1.2. projekta īstenošanas personāla, tai skaitā ekspertu, speciālistu, konsultantu, tostarp ārvalstu, izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem, izņemot virsstundas, šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6. un 21.7. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai, kas ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;

24.2. jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas finansējuma saņēmējam, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja personāls ir nodarbināts saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam un ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu; 

24.3. iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas finansējuma saņēmējam šo noteikumu 21. punktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";

24.4. ārvalstu komandējumu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 21. punktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultāta sasniegšanu; 

24.5. transporta izmaksas (maksa par degvielu, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) finansējuma saņēmējam šo noteikumu 21. punktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai"; 

24.6. pārējās transporta pakalpojumu izmaksas (transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana) finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un vadības personālam šo noteikumu 21. punktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai; 

24.7. ar apmācību, semināru, konferenču, diskusiju un pieredzes apmaiņas pasākumu organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas finansējuma saņēmējam, tai skaitā telpu īre (ja projekta aktivitāšu īstenošanai nepieciešams īrēt telpas ārpus finansējuma saņēmēja vai projekta īstenošanas sadarbības partnera juridiskās un faktiskās uzturēšanās adreses) un izdales materiālu nodrošinājuma un publicēšanas izmaksas, kā arī dalībnieku piesaistes un reprezentācijas izmaksas šo noteikumu 21.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

24.8. pakalpojumu un piegādes izmaksas finansējuma saņēmējam šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6. un 21.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tai skaitā projekta īstenošanas gaitā radušos materiālo vērtību apdrošināšanas izmaksas, ja tās attiecināmas uz projekta īstenošanas periodu;

24.9. licenču iegādes un nomas izmaksas, tai skaitā licenču atjauninājumu iegādes izmaksas finansējuma saņēmējam šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4. un 21.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, kā arī licenču atjauninājumu iegādes izmaksas licenču darbības periodā, kas nepārsniedz projekta īstenošanas laiku, tai skaitā par mākoņpakalpojumiem un ar tiem saistītajiem iegādes, ieviešanas un konfigurēšanas pakalpojumiem; 

24.10. ar sistēmu, tīkla un pakalpojumu izveidi un ieviešanu saistītās iekārtu, aprīkojuma un aparatūras iegādes, uzstādīšanas, konfigurēšanas un uzturēšanas izmaksas finansējuma saņēmējam šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4. un 21.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

24.11. tīkla iekārtu, aprīkojuma un aparatūras uzstādīšanai nepieciešamās telpu pielāgošanas, atjaunošanas un pārbūves izmaksas finansējuma saņēmējam šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

24.12. ārvalstu ekspertu piesaistes izmaksas (tai skaitā personāla atlases kompānijas pakalpojumi, vakanču publicēšanas izmaksas, pārcelšanās kompensācijas izmaksas saistībā ar darba pienākumu veikšanu Latvijā, transporta un izmitināšanas izmaksu segšana, ja ārvalstu eksperts projektā darbu veic bez atlīdzības) finansējuma saņēmējam šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6. un 21.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;

24.13. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas šo noteikumu 21.9. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula (ES) 2021/1060), 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.

25. Šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajām tiešajām personāla izmaksām, kas radušās uz darba līguma vai rīkojuma par iecelšanu amatā pamata.

26. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Regulas (ES) 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.

27. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, ja tās atbilst šo noteikumu 21. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām.

28. Finansējuma saņēmējam paredzēto avansu var izmaksāt pa daļām. Kopējais avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ERAF finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procenti no projektam piešķirtā ERAF finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.

IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi

29. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30. novembrim.

30. Projekta īstenošanas uzraudzībai finansējuma saņēmējs izveido projekta uzraudzības padomi, kuras sastāvā iekļauj Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Zinātnes padomes, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas un Ekonomikas ministrijas pārstāvjus. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām institūcijām, tai skaitā no sadarbības partneriem. Padomes darbību nosaka finansējuma saņēmēja izstrādāts un apstiprināts nolikums, kas ir saskaņots ar Izglītības un zinātnes ministriju. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas.

31. Finansējuma saņēmējs vismaz vienu reizi sešos mēnešos projekta uzraudzības padomei iesniedz ziņojumu par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par īstenotajiem mērķa grupas informēšanas pasākumiem un sasniegtajām šo noteikumu 6., 7. un 8. punktā minēto rādītāju vērtībām, un prezentē projekta rezultātus projekta uzraudzības padomē. Finansējuma saņēmējs sagatavo un projekta uzraudzības padomei iesniedz ārējo ekspertu atzinumu par šo noteikumu 7. punktā minēto nacionālo rādītāju izpildi. Pirmajā projekta uzraudzības padomes sēdē finansējuma saņēmējs prezentē projekta kvalitātes vadības sistēmu, tostarp par atgriezeniskās saites sniegšanu un nepieciešamo izmaiņu ieviešanu, pamatojoties uz kvalitātes vadības monitoringa rezultātiem. Projekta uzraudzības padome var uzdot finansējuma saņēmējam veikt izmaiņas projekta īstenošanas gaitā, ja konstatēti riski projekta ieviešanas kvalitātē.

32. Publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs veic atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma sociāli atbildīga publiskā iepirkuma principu ievērošana, vides prasību (zaļais publiskais iepirkums), digitālās piekļūstamības prasību un inovatīvu pakalpojumu integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (inovāciju publiskais iepirkums).

33. Finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Regulas (ES) 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.

34. Finansējuma saņēmējs informāciju par projekta īstenošanas gaitu savā tīmekļvietnē aktualizē, tiklīdz tā pieejama, bet ne retāk kā reizi sešos mēnešos.

35. Finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par šo noteikumu 6., 7. un 8. punktā minētajiem rādītājiem. Finansējuma saņēmējs šo informāciju iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā kopā ar maksājuma pieprasījumu.

36. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.

37. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partnera pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partneru īstenotajām funkcijām projektā. Finansējuma saņēmējs šo informāciju iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā kopā ar maksājuma pieprasījumu.

38. Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas un darbību veidu skaidru nodalīšanu no citām finansējuma saņēmēja finanšu plūsmām un darbību veidiem, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku un pārklāšanos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.

39. Finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir pienākums izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu (iekšējo kārtību), ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismiem.

40. Ja pēc projekta apstiprināšanas radies izmaksu sadārdzinājums, finansējuma saņēmējs to sedz no saviem līdzekļiem.

41. EOSC nacionālais mezgls un tajā iekļautie pakalpojumi projekta laikā un pēc tā noslēguma ir pieejami izmantošanai visai pasākuma mērķa grupai.

42. EOSC nacionālais mezgls un tajā iekļauto pakalpojumu tiesiskais valdītājs Nacionālā kiberdrošības likuma izpratnē projekta laikā un pēc tā noslēguma ir finansējuma saņēmējs, kurš nodrošina digitālās pētniecības infrastruktūras pārvaldību un atbilstību kiberdrošības prasībām.

43. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.

Ministru prezidente E. Siliņa

Izglītības un zinātnes ministre D. Melbārde
05.07.2025