Tiesību akts: spēkā esošs
Dobeles novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 12

2025. gada 25. jūnijā
Dobeles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta nolikums
APSTIPRINĀTI
ar Dobeles novada domes
2025. gada 25. jūnija lēmumu Nr. 267/10

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 61. pantu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – nolikums) nosaka kārtību, kādā Dobeles novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) organizē līdzdalības budžeta projektu ideju konkursu (turpmāk – konkurss) un piešķir finansējumu Dobeles novada līdzdalības budžeta projektu ideju (turpmāk – projekts) īstenošanai, tostarp:

1.1. finansējuma piešķiršanas nosacījumus;

1.2. projekta ideju pieteikuma iesniegšanu un konkursa norisi;

1.3. projekta dokumentus, to noformēšanas prasības un iesniegšanas kārtību.

2. Konkursa mērķi:

2.1. veicināt pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā;

2.2. nodrošināt sabiedrības iesaisti pašvaldības lēmumu pieņemšanas procesos;

2.3. sekmēt efektīvu, atklātu un atbildīgu pašvaldības darbu un šī darba atbilstību administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēm;

2.4. radīt publiski pieejamu, radošu un atvērtu sabiedrisko vidi, ieviest jaunu sadarbības formu sabiedrībai ar pašvaldību un stimulēt sabiedrības savstarpējo sadarbību;

2.5. veicināt sabiedrības iespēju tiešā veidā ieteikt konkrētas novada infrastruktūras attīstības vajadzības un citas sabiedrībai aktuālas iniciatīvas, ko īstenos pašvaldība.

3. Konkursu izsludina un organizē pašvaldības iestāde Dobeles novada pašvaldības Centrālā pārvalde.

II. Finansējuma piešķiršanas nosacījumi

4. Konkrētajā gadā konkursa realizācijai pieejamais finansējums tiek noteikts pašvaldības budžetā ne mazāk kā Pašvaldību likuma 59. panta otrajā daļā noteiktā apmērā.

5. Viena projekta realizācijai piešķir ne vairāk kā ¼ daļu no konkrētā gadā noteiktā līdzdalības budžeta kopējā finansējuma, tai skaitā, tehniskās dokumentācijas izstrādei, ja tāda ir nepieciešama.

6. Projektus īsteno šādās līdzdalības budžeta plānošanas vienībās:

6.1. Dobeles pilsēta;

6.2. Auces pilsēta;

6.3. Dobeles novada lielo pagastu plānošanas vienības:

6.3.1. Auru pagasts;

6.3.2. Tērvetes pagasts;

6.3.3. Bērzes pagasts;

6.3.4. Bēnes pagasts;

6.3.5. Krimūnu pagasts;

6.4. Dobeles novada mazo pagastu plānošanas vienības:

6.4.1. Jaunbērzes pagasts;

6.4.2. Annenieku pagasts;

6.4.3. Augstkalnes pagasts;

6.4.4. Vītiņu pagasts;

6.4.5. Penkules pagasts;

6.4.6. Bikstu pagasts;

6.4.7. Dobeles pagasts;

6.4.8. Naudītes pagasts;

6.4.9. Vecauces pagasts;

6.4.10. Bukaišu pagasts;

6.4.11. Zebrenes pagasts;

6.4.12. Lielauces pagasts;

6.4.13. Īles pagasts;

6.4.14. Ukru pagasts.

7. Konkursam iesniedzamajām projektu idejām ir jāatbilst šādiem kritērijiem:

7.1. projekts paredz ieguldījumus pašvaldībai piederošā īpašumā, savukārt ieguldījumus citai publiskai personai vai privātpersonai piederošā īpašumā – gadījumā, kad ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas;

7.2. īstenošanas vietai ir jābūt sabiedrībai pieejamai, publiskā lietošanā esošajā pašvaldībai piederošajā īpašumā vai citai publiskai personai vai privātpersonai piederošajā īpašumā, gadījumā, kad ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas;

7.3. projekta mērķis nodrošina pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. pantu un tas atbilst Dobeles novada attīstības programmā 2021.–2027. gadam noteiktajiem stratēģiskiem mērķiem un Rīcības plānā noteiktajiem virzieniem;

7.4. projekts paredz citu pašvaldības rīcību, kuras rezultātā tiek uzlabota pašvaldības autonomo funkciju vai brīvprātīgo iniciatīvu īstenošana;

7.5. projektā paredzētie ieguldījumi ir ekonomiski pamatoti, tostarp izvērtējot investīciju uzturēšanu un ilgtspējai nepieciešamo finansējumu, kā arī projekta rezultāts ir plaši pieejams iedzīvotājiem;

7.6. paredzētajā projekta īstenošanas vietā pašvaldība nav uzsākusi darbus cita projekta īstenošanai;

7.7. projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī projekta ietvaros plānotās darbības nepārklājas ar darbībām, kas tiek finansētas citu Eiropas Savienības fondu specifisko atbalsta mērķu un citu ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros, kā arī no valsts un pašvaldību budžeta līdzekļiem;

7.8. projektā plānotiem pasākumiem nav pieejams finansējums citās pašvaldības atbalsta programmās;

7.9. projekts nav saistīts ar komercdarbības atbalstu, politiskām un reliģiskām aktivitātēm;

7.10. projekta idejai jābūt īstenojamai;

7.11. iesniegtajam izmaksu aprēķinam (tāme) jāatbilst realizējamajām projekta idejas iespējām un tajā jāiekļauj visas iespējamās izmaksas, papildus finansējums netiks piešķirts;

7.12. iesniegtajam projektam jāparedz pilnīga tā realizācija;

7.13. nav pieļaujams īstenot projektu vairākās kārtās.

8. Attiecīgajā gadā apstiprināto projektu neapgūtais līdzdalības budžeta finansējums tiek pārcelts šo projektu īstenošanai nākamajā gadā.

III. Projekta iesniegšanas kārtība

9. Projekta idejas pieteikuma iesniedzējs ir fiziska persona, kura ir sasniegusi 16 gadu vecumu, vai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrēta biedrība vai nodibinājums (turpmāk – iesniedzējs).

10. Paziņojumu par konkursa izsludināšanu publicē pašvaldības tīmekļvietnē https://www.dobele.lv un informatīvajā izdevumā "Dobeles novada ziņas", norādot:

10.1. projekta pieteikumu iesniegšanas vietu;

10.2. projekta pieteikumu iesniegšanas konkrēto termiņu;

10.3. informāciju par iespēju saņemt konsultācijas projekta pieteikuma aizpildīšanai.

11. Projekta pieteikuma iesniegšanas termiņš ir 45 (četrdesmit piecas) kalendārās dienas no konkursa izsludināšanas dienas.

12. Projekta pieteikumu veido šādi dokumenti:

12.1. aizpildīta projekta pieteikuma forma valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portāla GeoLatvija.lv sadaļā "Līdzdalības budžets" (https://geolatvija.lv/main?participation-budget=open);

12.2. dokuments, kas apliecina iesniedzēja pilnvarotās personas tiesības rīkoties iesniedzēja vārdā, ja projekta pieteikumu iesniedz iesniedzēja pilnvarotā persona;

12.3. ja paredzēti uzlabojumi infrastruktūrā, iesniedzama projekta skice (norādāmi visu projekta būtisko elementu izmēri un to izvietojums uz zemesgabala robežu plāna vai izdrukas no tīmekļvietnes https://topografija.lv, https://www.kadastrs.lv/ vai https://geolatvija.lv);

12.4. projekta ietvaros plānoto darbu izmaksu aprēķins. Izmaksu aprēķinā jāietver visu darbu, materiālu, objektu kopējās izmaksas, kas nodrošina pilnīgu projekta realizāciju bez papildus finansējuma piesaistes, tai skaitā – ja nepieciešams izstrādāt atbilstošu projektēšanas dokumentāciju (paskaidrojuma rakstu, labiekārtojuma projektu, interjera projektu u.c.);

12.5. apliecinājums vai saskaņojums no zemes īpašnieka (1.pielikums), ja projektu plānots īstenot uz citai personai piederoša īpašuma, par gatavību slēgt patapinājuma līgumu uz laiku, kas sakrīt ar infrastruktūras amortizācijas periodu, ja projekta realizēšanas rezultātā paredzami ieguldījumi infrastruktūrā vai plānoto aktivitāšu norisei nepieciešams noteikts īpašums;

12.6. apliecinājums, ka projekta ideju nav plānots realizēt citos projektos, tās īstenošanai nav paredzēts piešķirt vai nav piešķirts finansējums no kāda cita ārējā finanšu avota.

13. Visas izmaksas, tajā skaitā priekšizpēti (ja nepieciešama), kas saistīta ar 12. punktā minēto dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.

14. Projekta pieteikumi iesniedzami elektroniski, autorizējoties līdzdalības budžeta informācijas sistēmas valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portāla https://geolatvija.lv sadaļā "Līdzdalības budžets" atbilstoši nolikumā noteiktajiem nosacījumiem.

15. Projekta pieteikumi, kas iesniegti pēc nolikumā paredzētā termiņa, netiek izskatīti.

16. Iesniedzējs ir tiesīgs pirms konkursa projektu iesniegšanas termiņa beigām grozīt vai atsaukt iesniegto projekta pieteikumu.

17. Iesniedzēja iesniegtais projekta pieteikums ir apliecinājums tam, ka viņš ir iepazinies ar konkursa nolikumu, ievēros to pilnībā un uzņemas atbildību par tajā minēto prasību izpildi.

IV. Konkursa komisijas izveide un kompetence

18. Konkursam iesniegtos projektu pieteikumus vērtē konkursa vērtēšanas komisija piecu komisijas locekļu sastāvā (turpmāk – komisija), kuru apstiprina ar Dobeles novada domes priekšsēdētāja rīkojumu no Dobeles novada Centrālā pārvaldes amatpersonu un darbinieku sastāva.

19. Komisijas darbu vada tās priekšsēdētājs vai priekšsēdētāja vietnieks, kurus apstiprina ar Dobeles novada domes priekšsēdētāja rīkojumu.

20. Komisija ir lemttiesīga, ja tās sēdēs piedalās vairāk nekā puse no komisijas locekļiem.

21. Pirms komisijas sēdes katrs komisijas loceklis paraksta apliecinājumu, ka viņš nav personīgi ieinteresēts kādā no konkursam iesniegtajiem projektu pieteikumiem.

22. Komisijas loceklis atstata sevi no iesniegtā projekta pieteikuma izskatīšanas, ja viņam rodas interešu konflikta situācija normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos. Šajā gadījumā komisijas loceklis par to informē komisijas priekšsēdētāju, un tas tiek fiksēts komisijas sēdes protokolā.

23. Komisija lēmumu pieņem sēdes laikā, atklāti balsojot. Lēmumu atzīst par pieņemtu, ja par to balsojis komisijas locekļu vairākums. Balsīm sadaloties vienādi, izšķirošā ir komisijas priekšsēdētāja balss.

24. Komisijas sēdes protokolē. Protokolu paraksta visi klātesošie komisijas locekļi un komisijas sekretārs, kurš nav komisijas loceklis.

25. Komisijas kompetencē ir:

25.1. izvērtēt konkursam iesniegtos projektu pieteikumus atbilstoši nolikumā noteiktajiem atlases kritērijiem (2. pielikums), noteikt projektus, kuri virzāmi iedzīvotāju balsojumam, un apstiprināt to īstenošanai nepieciešamā prognozējamā finansējuma apjomu;

25.2. lūgt iesniedzējam precizēt projekta pieteikumā ietverto informāciju, ja tas nepieciešams iesniegtā projekta pieteikuma vērtēšanai, norādot atbildes sniegšanas termiņus;

25.3. nepieciešamības gadījumā pieaicināt komisijas darbā nozaru ekspertus viedokļa sniegšanai;

25.4. veikt projektu pieteikumos matemātisko aprēķinu kļūdu labojumus;

25.5. veikt projekta izmaksu aprēķinos labojumus vai korekcijas, pamatojoties uz 26.3. apakšpunktā minēto ekspertu un institūciju atzinumiem;

25.6. sniegt atbildes uz iesniedzēju uzdotajiem jautājumiem;

25.7. noraidīt projekta pieteikumu, ja:

25.7.1. projekts neatbilst konkursa nolikumā noteiktajiem kritērijiem

25.7.2. konkursa ietvaros nav pieejams finansējums projekta īstenošanai;

25.8. lemt par atkārtota konkursa izsludināšanu;

25.9. pieņemt lēmumu par iedzīvotāju balsojumā katrā līdzdalības budžeta plānošanas vienībā visvairāk balsu ieguvušo projektu virzīšanu uz domes sēdi;

25.10. pieņemt citus lēmumus atbilstoši nolikumam.

26. Iedzīvotāju balsojumam virzāmi visi projekti, kuri atbilst nolikumā noteiktajiem kritērijiem.

27. Informāciju par visiem komisijas apstiprinātajiem projektiem publicē pašvaldības tīmekļvietnē https://www.dobele.lv un informatīvajā izdevumā "Dobeles novada ziņas", norādot iesniedzēju.

V. Iedzīvotāju balsojums

28. Sabiedrības balsojums jāveic līdzdalības budžeta informācijas sistēmā valsts ģeotelpiskās informācijas portāla https://geolatvija.lv sadaļā "Līdzdalības budžets" atbilstoši autorizācijas noteikumiem vai klātienē Dobeles novada Valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros, pagastu pārvaldēs un novada bibliotēkās.

29. Balsot par projektiem var elektroniski portālā https://geolatvija.lv sadaļā "Līdzdalības budžets" atbilstoši autorizācijas noteikumiem. Balsojumā var piedalīties Dobeles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētas fiziskās personas, kuras sasniegušas vismaz 16 gadu vecumu.

30. Balsojumu par projektiem organizē 4 (četrās) līdzdalības budžeta plānošanas vienībās:

30.1. Pirmā plānošanas vienība – Dobeles pilsēta;

30.2. Otrā plānošanas vienība – Auces pilsēta;

30.3. Trešā plānošanas vienība – Dobeles novada lielo pagastu plānošanas vienība;

30.4. Ceturtā plānošanas vienība – Dobeles novada mazo pagastu plānošanas vienība.

31. Katram balsstiesīgajam pašvaldības iedzīvotājam ir iespēja nobalsot par neierobežotu projektu skaitu, taču par katru no projektiem – ne vairāk kā 1 (vienu) reizi.

32. Balsošanas termiņa periodā balsstiesīgajam novada iedzīvotājam ir iespēja savu balsi par projektu atsaukt.

33. Balsošana notiek 3 (trīs) nedēļas. Balsošanas periodu norāda pašvaldības tīmekļvietnē https://www.dobele.lv

34. Ja konkurss ir noslēdzies ar vienādu balsu skaitu vairākiem projektiem vienā līdzdalības budžeta plānošanas vienībā, kuru realizācija vienlaikus nav iespējama, komisija pieņem lēmumu realizēt to projektu, kurš iesniegts pirmais.

35. Noslēdzoties konkursa balsojuma termiņam, pašvaldības dome pieņem lēmumu par nepieciešamā finansējuma piešķiršanu tiem projektiem, kas balsojuma rezultātā katrā līdzdalības budžeta plānošanas vienībā saņēmuši vislielāko balsu skaitu. Piešķirtā finansējuma apjoms var būt atkarīgs arī no tā, kādu vietu konkrētais projekts ir ieņēmis kopējā balsojumā.

36. Pēc pašvaldības domes lēmuma pieņemšanas pašvaldības izpilddirektors norīko pašvaldības iestādi vai struktūrvienību, kuras kompetencē būs atbalstītā projekta īstenošana.

37. Paziņojumu par konkursa rezultātiem publicē pašvaldības tīmekļvietnē https://www.dobele.lv un informatīvajā izdevumā "Dobeles novada ziņas".

VI. Projektu īstenošanas nosacījumi

38. Konkursa kārtībā apstiprināto projektu īsteno šo saistošo noteikumu 36.punkta kārtībā noteiktais projekta īstenotājs, ievērojot projekta finanšu līdzekļu piešķiršanas, sadalīšanas un apmaksas kārtības iekšējos noteikumus un pašvaldības darbību reglamentējošos normatīvos aktus, sadarbojoties ar iesniedzēju.

39. Projekta īstenošanu uzsāk triju mēnešu laikā pēc konkursa rezultātu paziņošanas un īsteno divu gadu laikā.

40. Pašvaldībai ir tiesības, sazinoties ar iesniedzēju, nākamajos gados, ārpus līdzdalības budžeta, realizēt kādu no pieteiktajiem projektiem, ja tas atbilst pašvaldības ilgtspējīgas attīstības programmai un ja pieejams finansējums projekta realizācijai.

41. Ja projekta īstenošanas stadijā objektīvu apstākļu dēļ jāveic izmaiņas projektā, par to informē iesniedzēju.

42. Ja projekta īstenošanas stadijā konstatē objektīvus apstākļus, kas liedz īstenot projektu, projekts netiek īstenots. Neizmantotie finanšu līdzekļi tiek novirzīti nākamā gada līdzdalības budžeta projektu īstenošanai.

43. Projektu īstenošanas gaitu uzrauga pašvaldības izpilddirektora vietnieks.

44. Gadījumā, ja apstiprinātais projekts netiek realizēts divu gadu laikā neparedzētu apstākļu dēļ vai nesamērīga sadārdzinājuma dēļ, tad šim mērķim paredzētos finanšu līdzekļus novirza attiecīgi nākamā gada Līdzdalības budžeta projektu konkursam.

45. Pēc projekta īstenošanas pašvaldības izpilddirektors iesniedz pašvaldības domei:

45.1. atskaiti par projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma izlietojumu;

45.2. atskaiti par Projekta īstenošanas gaitu un rezultātiem.

Dobeles novada pašvaldības domes priekšsēdētājs I. Gorskis
1. pielikums
Dobeles novada pašvaldības domes
25.06.2025. saistošajiem noteikumiem
Nr. 12 "Dobeles novada pašvaldības
sabiedrības līdzdalības budžeta nolikums"
Īpašnieka saskaņojums par zemesgabala izmantošanu
  
 (vārds, uzvārds vai juridiskas personas nosaukums)
  
 (personas kods vai reģistrācijas numurs)
  
 (adrese)
  
 (tālruņa numurs, e-pasts)
  
Piekrītu sev piederošā zemesgabala, kurš atrodas 
 (norādīt adresi)
   
ar kadastra numuru izmantošanai Dobeles novada
 (norādīt kadastra numuru) 
  
pašvaldības līdzdalības budžeta projekta 
 (projekta nosaukums)

īstenošanai.

Piekrītu, ka projekta īstenošanas gadījumā manā īpašumā esošais zemesgabals būs publiski pieejams turpmākos 10 gadus no projekta īstenošanas brīža, kā arī piekrītu slēgt ar pašvaldību līgumu par zemesgabala izmantošanu.

   
(datums) (paraksts, atšifrējums)

Pēc nepieciešamības tiek pievienota pilnvara pārstāvēt juridisku vai fizisku personu atsevišķi.

Dobeles novada pašvaldības domes priekšsēdētājs I. Gorskis
2. pielikums
Dobeles novada pašvaldības domes
25.06.2025. saistošajiem noteikumiem
Nr.12 "Dobeles novada pašvaldības
sabiedrības līdzdalības budžeta nolikums"
Dobeles novada pašvaldības līdzdalības budžeta projektu pieteikumu vērtēšanas kritēriji
Nr.KritērijsAtbilstNeatbilst
1.Projekta pieteikums iesniegts noteiktajā termiņā un kārtībā.  
2.Projekta pieteikuma iesniedzējs atbilst Nolikuma 9. punktā noteiktajām prasībām.  
3.Ja projekta realizēšanas rezultātā ir paredzami ieguldījumi infrastruktūrā vai plānotas citas pašvaldības rīcības, projekta idejas realizēšanas vieta ir sabiedrībai pieejams īpašums, kas pieder pašvaldībai, vai citai personai, kura ir sniegusi rakstisku piekrišanu vai saskaņojumu.  
4.Ir iesniegts izmaksu aprēķins (tāme) un iesniegtais aprēķins atbilst realizējamajām projekta idejas izmaksām un tajā iekļautas visas iespējamās izmaksas.  
5.Ja paredzēti uzlabojumi infrastruktūrā, iesniedzama projekta skice, kurā uzskatāmi attēlots projekta īstenošanas rezultāts.  
6.Projekta mērķis nodrošina pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu atbilstoši Pašvaldību likuma 4.pantam un atbilst Dobeles novada attīstības programmas 2021.–2027. gadam Rīcības plāna uzdevumiem un Dobeles novada teritorijas plānojumam.  
7.Projekts ir saistīts ar jaunas infrastruktūras izveidošanu, vai jau esošas infrastruktūras uzlabošanu vai atjaunošanu, kurai ir paliekoša un sabiedriski nozīmīga vērtība, kā arī projekta idejas rezultāts būs plaši pieejams iedzīvotājiem.  
8.Projekta ideju nav plānots realizēt citos projektos, tās īstenošanai nav paredzēts piešķirt vai nav piešķirts finansējums no kāda cita ārējā finanšu avota, un par to ir iesniegts projekta idejas iesniedzēja apliecinājums. (2. pielikuma 3. punkts)  
9.Projekta īstenošanai nav piešķirts finansējums no pašvaldības kārtējā gada budžeta.  
10.Iesniegtajai projekta idejai paredzēta pilnīga tās realizācija.  
11.Projekta ideju nav paredzēts īstenot vairākās kārtās.  
Dobeles novada pašvaldības domes priekšsēdētājs I. Gorskis
Dobeles novada domes saistošo noteikumu Nr. 12 "Dobeles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta nolikums"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija 
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu mērķis ir veicināt Dobeles novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā un īstenot sabiedrības ierosinātos pašvaldības teritorijas attīstības projektus, lai izpildītu pašvaldības autonomās funkcijas un brīvprātīgās iniciatīvas, nodrošinot sabiedrības iesaisti pašvaldības lēmumu pieņemšanas procesos, un veicināt sabiedrības iespēju tiešā veidā ieteikt konkrētas novada infrastruktūras attīstības vajadzības un citas sabiedrībai aktuālas iniciatīvas, ko īstenos pašvaldība;

1.2. problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi – līdzdalības budžeta nolikums nepieciešams, lai sniegtu iespēju iedzīvotājiem noteikt, kā tiek iztērēta daļa no pašvaldības budžeta;

1.3. pastāvošais tiesiskais regulējums – Pašvaldību likuma 59., 60., 61., 62. pants un likuma Pārejas noteikumu 7. pants, kas pašvaldībām uzliek par pienākumu gadskārtējā budžetā paredzēt finansējumu līdzdalības budžeta ieviešanai līdz 2025. gadam;

1.4. pamatojoties uz Pašvaldību likuma 61. pantu, pašvaldībām jāizstrādā Līdzdalības budžeta nolikums, ko jāpieņem kā saistošos noteikumus.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Pašvaldību likuma 59. panta otrā daļa nosaka, ka gadskārtējā pašvaldības budžetā sākot ar 2025. gadu jāparedz finansējums līdzdalības budžetam vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Sociālā ietekme – tiesiskais regulējums attiecināms uz sabiedrībai pieejamu publisku ārtelpu ar neierobežotu piekļuvi, veicinās iedzīvotāju iniciatīvu iesaisti un līdzdalību Dobeles novada attīstībā.

Ietekme uz vidi – ņemot vērā to, ka saistošie noteikumi paredz ieguldījumus publiskās ārtelpas infrastruktūrā, paredzama ietekme uz vidi, labiekārtojot un attīstot jaunas Dobeles novada teritorijas.

Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un konkurenci – nav.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Noteikumu izpildei nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai esošo institūciju paplašināšana. Visas izmaksas, kas saistītas ar projekta pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošie noteikumi veicinās Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2., 4., 5., 6., 7. un 20. punktā noteikto funkciju izpildi, savukārt, atbilstoši 44. panta otrajai daļai, dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas vai jaunas darba vietas.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaNoteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai un tās rīcība ir atbilstoša.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Noteikumu izstrādes procesā ir notikušas konsultācijas ar to izpildes nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām.

8.2. Sabiedrības līdzdalības veids – informācijas publicēšana pašvaldības tīmekļvietnē un iesniegto priekšlikumu izvērtēšana.

8.3. Noteikumu projekts bija publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.dobele.lv no 2025. gada 12. marta līdz 2025. gada 15. maijam (ieskaitot).

8.4. Publicēšanas laikā par noteikumu projektu tika saņemts fiziskas personas viedoklis, kas tika izskatīts Budžeta un finanšu komitejas sēdē.

Izvērtējums par personas sniegto viedokli :

 

Nr.p.k.Saistošo noteikumu projekta esošās redakcijas punktsIesniedzējas viedoklisRezultāts, komentārs
1.6. Projektus īsteno šādās līdzdalības budžeta plānošanas vienībās:

6.1. Dobeles pilsēta;

6.2. Auces pilsēta;

6.3. Dobeles novada lielo pagastu plānošanas vienības:

6.3.1. Auru pagasts;

6.3.2.Tērvetes pagasts;

6.3.3. Bērzes pagasts;

6.3.4. Bēnes pagasts;

6.3.5. Krimūnu pagasts;

6.4. Dobeles novada mazo pagastu plānošanas vienības:

6.4.1. Jaunbērzes pagasts;

6.4.2. Annenieku pagasts;

6.4.3. Augstkalnes pagasts;

6.4.4. Vītiņu pagasts;

6.4.5. Penkules pagasts;

6.4.6. Bikstu pagasts;

6.4.7. Dobeles pagasts;

6.4.8. Naudītes pagasts;

6.4.9. Vecauces pagasts;

6.4.10. Bukaišu pagasts;

6.4.11. Zebrenes pagasts;

6.4.12. Lielauces pagasts;

6.4.13. Īles pagasts;

6.4.14. Ukru pagasts.

Nav skaidrs, kā noteiktas līdzdalības budžeta plānošanas vienība un šāds pamatojums nav iekļauts saistošo noteikumu projekta paskaidrojuma rakstā. Var nojaust, ka visdrīzāk dalījums grupās veidots atkarībā no iedzīvotāju skaita, tomēr pieļauju, ka dati liecina, ka Auces iedzīvotāju skaits ir līdzvērtīgs lielo pagastu vienību grupas pagastu iedzīvotāju skaitam un ja tas tā tiešām ir, tad Auce būtu ieskaitāma lielo pagastu grupā. Šobrīd piedāvātais paredz, ka Dobele un Auce nekad nekonkurēs ar lielajiem pagastiem, kas būtu atbalstāms Dobeles gadījumā, bet ne Auces gadījumā. Nav pamatota balsošana četrās grupās.Izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

6. Projektus īsteno šādās līdzdalības budžeta plānošanas vienībās:

6.1. Dobeles pilsēta;

6.2. Auces pilsēta;

6.3. Dobeles novada lielo pagastu plānošanas vienības:

6.3.1. Auru pagasts;

6.3.2. Tērvetes pagasts;

6.3.3. Bērzes pagasts;

6.3.4. Bēnes pagasts;

6.3.5. Krimūnu pagasts;

6.4. Dobeles novada mazo pagastu plānošanas vienības:

6.4.1. Jaunbērzes pagasts;

6.4.2. Annenieku pagasts;

6.4.3. Augstkalnes pagasts;

6.4.4. Vītiņu pagasts;

6.4.5. Penkules pagasts;

6.4.6. Bikstu pagasts;

6.4.7. Dobeles pagasts;

6.4.8. Naudītes pagasts;

6.4.9. Vecauces pagasts;

6.4.10. Bukaišu pagasts;

6.4.11. Zebrenes pagasts;

6.4.12. Lielauces pagasts;

6.4.13. Īles pagasts;

6.4.14. Ukru pagasts.

Komentārs:

Pēc būtības tā ir politiskā izšķiršanās.

2.Visas izmaksas, tajā skaitā priekšizpēti (ja nepieciešama), kas saistīta ar 12.punktā minēto dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.Kopumā manā ieskatā piedāvātais saistošo noteikumu projekts ir sarežģīts un iedzīvotājam grūti uztverams, nemotivēs uzņemties iedzīvotājus iniciēt līdzdalības budžeta pieteikumus, īpaši, kritiski vērtējami punkti saistībā ar izmaksu segšanu pieteikuma dokumentācijas sagatavošanai. Ir izprotams, ka pašvaldība vēlētos saņemt pārdomātas un pamatotas idejas, tomēr lielākajai daļai iedzīvotāju iecerētās prasības būs grūti izpildāmas. Uzskatu, ka Dobeles novada pašvaldība, veidojot sarežģītu regulējumu un izvirzot pārmērīgas prasības neveicina iedzīvotāju interesi iesaistīties, kā līdzīgs piemērs minama situācija ar iedzīvotāju padomju nolikumu, kurā izvirzītās prasības neizriet no Pašvaldību likuma un no kura apstiprināšanas novada teritorijā ir izveidota tikai viena iedzīvotāju padome.Visas izmaksas, tajā skaitā priekšizpēti (ja nepieciešama), kas saistīta ar 12.punktā minēto dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.

Komentārs:

Nevar piekrist viedoklim, ka saistošo noteikumu projekts "Dobeles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta nolikums" ir sarežģīts un iedzīvotājam grūti uztverams. Salīdzinot ar citu pašvaldību jau spēkā esošiem 35 saistošajiem noteikumiem saistošo noteikumu projekts "Dobeles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta nolikums" ir viegli uztverams un neparedz liekus procesus. Pilnīgi visos jau spēkā esošajos citu pašvaldību saistošajos noteikumos ir ietvertas normas, kas paredz, ka visas izmaksas, kas saistītas ar projekta idejas pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.

 

3.Pašvaldībai ir tiesības, sazinoties ar iesniedzēju, nākamajos gados, ārpus līdzdalības budžeta, realizēt kādu no pieteiktajiem projektiem, ja tas atbilst pašvaldības ilgtspējīgas attīstības programmai un ja pieejams finansējums projekta realizācijai.Neatbalstu saistošo noteikumu projekta 41. punktu – īstenojamie projekti katru gadu jānosaka iedzīvotāju balsojumā. Iespējams, ka var paredzēt, ka vienu un to pašu ideju var iesniegt atkārtoti nākamajā gadā, tomēr iepriekšējo gadu projektu īstenošana ārpus kārtas nav atbalstāma, jo iedzīvotāju intereses mainās.Pašvaldībai ir tiesības, sazinoties ar iesniedzēju, nākamajos gados, ārpus līdzdalības budžeta, realizēt kādu no pieteiktajiem projektiem, ja tas atbilst pašvaldības ilgtspējīgas attīstības programmai un ja pieejams finansējums projekta realizācijai.

Komentārs:

Nevar piekrist viedoklim, ka nav atbalstāms saistošo noteikumu projekta 41. punkts (40. punkts). Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. un 5. pantu pašvaldībai ir pienākums pildīt pašvaldības autonomās funkcijas un tiesības savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs realizēt brīvprātīgās iniciatīvas. Tas, ka konkrētā līdzdalības projekta ideja nav uzvarējusi līdzdalības konkursa balsojumā neliedz tiesības pašvaldībai savas kompetences ietvaros īstenot šādu vai līdzīga satura projektu savas kompetences ietvaros.

Citu personu viedokļi par projektu netika saņemti.

Dobeles novada pašvaldības domes priekšsēdētājs I. Gorskis
03.07.2025