Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 12

Talsos 2025. gada 26. jūnijā (prot. Nr. 12, 26. p., lēmums Nr. 139)

Grozījums Talsu novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr. 17 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"

Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā" 11. panta ceturto daļu, 15. pantu,
21.5 panta ceturto daļu, 21.6 panta otro daļu

Izdarīt Talsu novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr. 17 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" šādu grozījumu:

1. Izteikt saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu šādā redakcijā:

"Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 11. panta ceturto daļu, 15. pantu, 21.5 panta ceturto daļu, 21.6 panta otro daļu".

2. Aizstāt visā noteikumu tekstā vārdus "Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļa" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Centrālā pārvalde" (attiecīgā locījumā).

Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš

 

Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2025. gada 26. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr. 12 "Grozījums Talsu novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr.17 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā""

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi
 
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi

Precizēt saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu.

1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi

1. 2023. gada 1. janvārī stājies spēkā Pašvaldību likums. Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 1. punkts nosaka, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par pašvaldībām".

Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektā daļa nosaka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Minētais nozīmē, ja saistošie noteikumi izdoti uz šobrīd spēku zaudējušā likuma "Par pašvaldībām" pamata, tad šie saistošie noteikumi zaudējuši spēku.

Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punkts nosaka, ka līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Minētais nozīmē, ka līdz 2024. gada 30. jūnijam varēja piemērot (ciktāl tie nav pretrunā Pašvaldību likumam) spēku zaudējušos saistošos noteikumus.

Atzīmējams, ka atsevišķos gadījumos saistošie noteikumi izdoti ne tikai uz likuma "Par pašvaldībām" pamata, bet reizē arī uz citu normatīvo aktu pamata. Šādos gadījumos vērtējams, vai pietiek ar saistošo noteikumu izdošanas tiesiskā pamatojuma grozīšanu vai izdodami jauni saistošie noteikumi.

2. Talsu novada pašvaldības dome 2021. gada 26. augustā izdevusi saistošos noteikumus Nr. 17 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" (turpmāk - Saistošie noteikumi). Saistošie noteikumi izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punktu, 21. panta pirmās daļas 16. punktu un likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 11. panta trešo daļu, 21.1 panta otro daļu, 21.2 panta otro daļu, 21.5 panta ceturto daļu, 21.6 panta otro daļu.

Likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punkts noteica, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir sniegt palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā. Minētā tiesību norma nepilnvaro domi izdot saistošos noteikumus, bet nosaka vienu no pašvaldības autonomajām funkcijām. Ņemot vērā minēto, Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietvertā norāde uz likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punktu ir lieka.

Likuma "Par pašvaldībām" 21. panta pirmās daļas 16. punkts noteica: "[..] tikai dome var [..] apstiprināt saistošus noteikumus un noteikt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu;". Minētā tiesību norma nepilnvaro domi izdot saistošos noteikumus saistībā ar palīdzības sniegšanu dzīvokļa jautājumu risināšanā, bet satur norādi, ka tikai dome pašvaldībā ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un noteikt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu. Ņemot vērā minēto, Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietvertā norāde uz likuma "Par pašvaldībām" 21. panta pirmās daļas 16. punktu ir lieka.

Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 11. panta trešā daļa cita starpā nosaka: "Pašvaldības dome vai tās deleģēta institūcija ar atsevišķu lēmumu ir tiesīga pašvaldībai piederošai vai tās nomātai neizīrētai dzīvojamai telpai noteikt speciālistam izīrējamas dzīvojamās telpas statusu." Minētā tiesību norma nepilnvaro domi izdot saistošos noteikumus, bet nosaka, ka pašvaldības dome ar atsevišķu lēmumu noteiktos gadījumos ir tiesīga dzīvojamai telpai noteikt speciālistam izīrējamas dzīvojamās telpas statusu. Turklāt Saistošajos noteikumos netiek risināts jautājums par speciālistam izīrējamas dzīvojamās telpas statusa noteikšanu (šāds jautājums tiek risināts citos saistošajos noteikumos - Talsu novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr. 18 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību kvalificētiem speciālistiem nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu"). Ņemot vērā minēto, Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietvertā norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 11. panta trešo daļu ir lieka.

Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.1 panta otrā daļa nosaka: "Pašvaldība, izvērtējot pašvaldības attīstības programmā ietvertās nozares (rīcības virzieni, jomas u.c.) un ar valsts vai pašvaldības funkciju nodrošināšanu saistītos pārvaldes uzdevumus, ar saistošajiem noteikumiem nosaka, kurās darbības nozarēs vai kādu pārvaldes uzdevumu veikšanai nepieciešami speciālisti." Saistošajos noteikumos netiek risināts jautājums par dzīvojamo telpu izīrēšanu speciālistam. Ņemot vērā minēto, Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietvertā norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.2 panta otro daļu ir lieka.

Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.2 panta otrā daļa nosaka: "Kārtību, kādā pašvaldība izīrē dzīvojamo telpu speciālistam, nosaka pašvaldība savos saistošajos noteikumos." Saistošajos noteikumos netiek risināts jautājums par dzīvojamo telpu izīrēšanu speciālistam. Ņemot vērā minēto, Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietvertā norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.2 panta otro daļu ir lieka.

Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.5 panta ceturtā daļa nosaka: "Sociālā dzīvokļa statusu pašvaldībai piederošai dzīvojamai telpai, kura neatrodas sociālajā dzīvojamā mājā, piešķir pašvaldības dome vai tās deleģēta institūcija saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā." Piemēram, Saistošo noteikumu 14.2 punktā noteikta kārtība, kādā dzīvojamai telpai, kura neatrodas sociālajā dzīvojamā māja, nosaka sociālā dzīvokļa statusu. Ņemot vērā minēto, saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietverama norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.5 panta ceturto daļu.

Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.6 panta otrā daļa nosaka: "Pašvaldības dome savos saistošajos noteikumos var noteikt arī citas personu kategorijas, kurām sniedzama palīdzība, izīrējot sociālo dzīvokli." Saistošo noteikumu 14.1 apakšpunkts cita starpā nosaka, ka sociālo dzīvokli ir tiesīgas īrēt arī vecuma pensijas vecumu sasniegušas personas, kuras uz 2023. gada 1. janvāri jau īrē sociālo dzīvokli. Ņemot vērā minēto, saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietverama norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.6 panta otro daļu.

Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 11. panta ceturtā daļa nosaka: "Pašvaldības dome izdod saistošos noteikumus, kuros nosaka pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas izīrēšanas kārtību un nosacījumus, kā arī termiņu, uz kādu slēdzams dzīvojamās telpas īres līgums." Saistošie nosaka pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas izīrēšanas kārtību un nosacījumus, tāpēc saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ieverama norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 11. panta ceturto daļu.

Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 15. pants nosaka: "Pašvaldības dome savos saistošajos noteikumos var noteikt arī citas personu kategorijas, kuras nav minētas šā likuma 13. un 14. pantā un kurām sniedzama palīdzība, izīrējot dzīvojamo telpu." Piemēram, Saistošo noteikumu 14. punktā noteiktas citas personu kategorijas, kuras nav minētas likuma 13. un 14. pantā. Ņemot vērā minēto, saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietverama norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 15. pantu.

Iepriekš minētais ļauj secināt, ka Talsu novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošo noteikumus Nr. 17 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" iespējams grozīt, tas ir, izteikt to izdošanas pamatojumu jaunā redakcijā.

3. Talsu novada pašvaldības domes Attīstības komitejas 2025. gada 10. jūnija sēdē tika vērsta uzmanība saistošajos noteikumos lietotajai norādei uz Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļu. Jautājuma būtība - pašvaldībā vairs nav tāda institūcija.

Arī Saistošajos noteikumos lietota norāde uz Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļu. Saistošajos noteikumos nav risināmi pašvaldības organizatoriskās struktūras jautājumi, tas ir, saistošajos noteikumos nav jānorāda iestādes struktūrvienību, iestādes institūciju kompetence nosakāma iestādes un tās struktūrvienību nolikumos un reglamentos. Šī iemesla dēļ Saistošajos noteikumos Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļa aizstāta ar Centrālo pārvaldi.

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums

Skatīt paskaidrojuma raksta 1.2. apakšpunktu.

1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība

Skatīt paskaidrojuma raksta 1.2. apakšpunktu.

1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu:
 
1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte

Neattiecināms.

1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām

Neattiecināms.

1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas - pamatots sabiedrības interešu aizskārums

Neattiecināms.

1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas

Neattiecināms.

1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi - darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība

Neattiecināms.

1.5.6. Korespondējošās tiesību normas - saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība

Neattiecināms.

1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā

Neattiecināms.

1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums

Neattiecināms.

1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs

Neattiecināms.

1.5.10. Soda piemērotāja - kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, - izvēles apsvērumi

Neattiecināms.

1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā

Neattiecināms.

1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības

Skatīt paskaidrojuma raksta 1.2. apakšpunktu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus
 
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus:
 
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu

Neietekmē.   

2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu

Neietekmē.

2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām)

Neietekmē.

2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu)

Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)
 
3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību

Neietekmē.

3.2. Ietekme uz vidi - ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība

Neietekmē.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi:
 
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību

Neietekmē.

3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā

Neietekmē.

3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā

Neietekmē.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot:
 
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja

Neietekmē.

3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c.

Neietekmē.

3.5. Ietekme uz konkurenci - iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei

Neietekmē.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām
 
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā

Centrālā pārvalde.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību

Neietekmē.

4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas:
 
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem

Neietekmē.

4.3.2. Fiziskajām personām

Neietekmē.

4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām

Neietekmē.

4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām

Neietekmē.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
 
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi

Saistošie noteikumi izstrādāti saistošo noteikumu izdošanas tiesiskā pamatojuma grozīšanai.

5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.).

Neietekmē.

6. Izpildes nodrošināšana
 
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija

Neietekmē.

6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2.punktā norādīto)

Neietekmē.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana
 
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai

Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.

7.2. Samērīguma tests
 
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai

Jā.

7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai

Nē.

7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša

Jā.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46.panta trešajā daļā minēto informāciju
 
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā

Nav notikušas konsultācijas.

8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli)

Nav notikušas konsultācijas.

8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā

Nav saņemti.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums)

Nav saņemti.

8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas

Nav lūgts sniegt viedokļus un atzinumus par šo saistošo noteikumu redakciju.

8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas

Nav notikusi cita (iepriekš neminēta) saziņa un konsultācijas.

Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš

02.07.2025