1. Lauku atbalsta dienests (turpmāk – dienests) ir zemkopības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
2. Dienesta darbības tiesiskais pamats un funkcijas ir noteiktas Lauku atbalsta dienesta likumā un citos normatīvajos aktos, kas regulē dienesta darbību.
3. Lai nodrošinātu funkciju izpildi, dienests veic šādus uzdevumus:
3.1. ievieš administratīvo, finanšu un tehniskās vadības sistēmu, lai īstenotu valsts atbalsta un Eiropas Savienības atbalsta pasākumus, kā arī citus lauksaimniecības politikas pasākumus;
3.2. veic valsts un Eiropas Savienības atbalsta pretendentu un saņēmēju plānveida un ārpuskārtas kontroli un pārbaudes, izmantojot dažādas tehnoloģijas;
3.3. veido, uztur un aktualizē dienesta informācijas sistēmu, lai administrētu lauksaimniecības un lauku atbalsta politikas, valsts atbalsta un Eiropas Savienības atbalsta pasākumus;
3.4. veido, uztur un aktualizē dienesta informācijas sistēmu par dzīvniekiem, to reģistrāciju un identifikāciju, objektiem, ciltsdarbu un ar to saistīto informāciju;
3.5. uzrauga un kontrolē dzīvnieku izsekojamību, audzēšanu, ciltsdarbu un tajā iesaistīto personu darbību;
3.6. sniedz maksas pakalpojumus saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto cenrādi, nodrošinot dzīvnieku reģistrāciju un identifikāciju;
3.7. dienesta informācijas sistēmā uzskaita to naftas produktu daudzumu, kam piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa;
3.8. pārbauda lauksaimniecībā izmantojamās zemes platības;
3.9. nodrošina sezonas laukstrādnieku ienākuma nodokļa informācijas sistēmas darbību;
3.10. uztur un uzrauga zemkopības nozares kritisko infrastruktūru un modulāro servertelpu un nodrošina valsts datu apstrādes mākoņpakalpojumus;
3.11. sagatavo un sniedz informāciju Zemkopības ministrijai un citām valsts un pašvaldību iestādēm, starptautiskajām organizācijām, kā arī citām juridiskām un fiziskām personām;
3.12. īsteno informatīvus un konsultatīvus pasākumus, lai nodrošinātu iestādes kompetencē esošo programmu izpildi;
3.13. piedalās Eiropas Komisijas un Eiropas Savienības Padomes darba grupu un komiteju sanāksmēs;
3.14. pilda citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.
4. Dienests atbilstoši kompetencei ir tiesīgs:
4.1. bez maksas saņemt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistru un datubāzu uzturēšanai nepieciešamo informāciju;
4.2. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pārbaudīt valsts atbalsta un Eiropas Savienības atbalsta saņēmējus;
4.3. sagatavot un sniegt priekšlikumus par dienesta uzdevumu izpildei nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta;
4.4. sadarboties ar Eiropas Komisijas institūcijām un citām Eiropas Savienības dalībvalstu iestādēm;
4.5. sadarboties ar valsts pārvaldes iestādēm, biedrībām un nodibinājumiem, mācību iestādēm, zinātniskās pētniecības iestādēm, nozaru speciālistiem, kā arī citiem sabiedrības pārstāvjiem;
4.6. iestāties starpvalstu un starptautiskajās organizācijās un izstāties no tām, sadarboties un slēgt līgumus ar citu valstu iestādēm, kā arī starpvalstu vai starptautiskajām organizācijām;
4.7. organizēt nacionālos un starptautiskos pasākumus, apspriedes, konferences un piedalīties to darbā, kā arī sniegt konsultācijas un piedalīties apmācības organizēšanā par dienesta kompetencē esošiem jautājumiem;
4.8. izveidot padomes, komisijas un citas konsultatīvas un metodiskas institūcijas, pieaicināt ekspertus un speciālistus;
4.9. īstenot citas normatīvajos aktos noteiktās darbības.
5. Dienesta darbības tiesiskumu nodrošina dienesta direktors. Dienesta direktors izveido dienesta iekšējās kontroles un lēmumu pārbaudes sistēmu.
6. Dienesta amatpersonu pieņemtos lēmumus var apstrīdēt un pārsūdzēt Lauku atbalsta dienesta likumā noteiktajā kārtībā.
7. Dienestam ir centrālā struktūrvienība un deviņas teritoriālās struktūrvienības – reģionālās lauksaimniecības pārvaldes (pielikums).
8. Dienests ne retāk kā reizi gadā iesniedz zemkopības ministram pārskatu par dienesta darbību, dienesta funkciju izpildi un valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.
9. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2004. gada 19. oktobra noteikumus Nr. 876 "Lauku atbalsta dienesta nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 2004, 168. nr.; 2007, 84. nr.; 2009, 121. nr.; 2010, 78. nr.; 2012, 102. nr.; 2015, 20. nr.; 2020, 87. nr.).
Nr. p. k. | Reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Reģionālās lauksaimniecības pārvaldes aptvertās administratīvās teritorijas (novadi) un valstspilsētas |
1. | Ziemeļkurzemes reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Talsu, Tukuma un Ventspils novads un Ventspils valstspilsēta |
2. | Dienvidkurzemes reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Dienvidkurzemes, Kuldīgas un Saldus novads un Liepājas valstspilsēta |
3. | Zemgales reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Bauskas, Dobeles un Jelgavas novads un Jelgavas valstspilsēta |
4. | Lielrīgas reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Aizkraukles, Ādažu, Mārupes, Ķekavas, Ogres, Olaines, Ropažu, Salaspils, Saulkrastu un Siguldas novads, Rīgas un Jūrmalas valstspilsēta |
5. | Viduslatvijas reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Madonas un Jēkabpils novads |
6. | Ziemeļvidzemes reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Cēsu, Limbažu, Smiltenes, Valkas un Valmieras novads |
7. | Ziemeļaustrumu reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Alūksnes, Balvu un Gulbenes novads |
8. | Austrumlatgales reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Ludzas un Rēzeknes novads un Rēzeknes valstspilsēta |
9. | Dienvidlatgales reģionālā lauksaimniecības pārvalde | Augšdaugavas, Krāslavas, Līvānu un Preiļu novads un Daugavpils valstspilsēta |