Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-25-343-sn
Rīgā 2025. gada 30. maijā (prot. Nr. 147, 7. §)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
1. Izdarīt Rīgas domes 2023. gada 12. jūlija saistošajos noteikumos Nr. RD-23-221-sn "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rīgas valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 144; 2025, Nr. 41) šādus grozījumus:
1.1. papildināt 12. punktu ar teikumu šādā redakcijā:
"Pabalsts piešķirams, ja tā pieprasītāja deklarētās dzīvesvietas adrese līdz bērna piedzimšanai vismaz 12 mēnešus ir bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā.";
1.2. papildināt IV nodaļu ar 13.1 punktu šādā redakcijā:
"13.1 Papildus noteikumu 13. punktā noteiktajam personai noteikumu 15.2 apakšpunktā minētajā gadījumā jāiesniedz izraksts no dzemdību vēstures (9. ieliekamā lapa veidlapā Nr. 096/u) vai izraksts no stacionārā/ambulatorā pacienta medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u).";
1.3. izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Pabalsta apmērs viena jaundzimušā bērna gadījumā - 450 euro.";
1.4. papildināt IV nodaļu ar 15.1 un 15.2 punktu šādā redakcijā:
"15.1 Pabalsta apmērs, ja vienās dzemdībās dzimuši:
15.11. divi bērni - 4500 euro;
15.12. divi bērni un kopā ģimenē ir trīs vai vairāk bērnu - 6000 euro;
15.13. trīs vai vairāk bērnu - 7500 euro.
15.2 Ja jaundzimušais bērns ir ekstremāli vai ļoti agrīni priekšlaicīgi dzimis (mazāk nekā 32 grūtniecības nedēļas), papildus noteikumu 15. un 15.1 punktā noteiktajam pabalsta apmēram - 1500 euro."
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā, izņemot 1.3. apakšpunktu, kas stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot
iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma
izstrādi
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26. panta pirmajā daļā noteikts, ka pašvaldība atbalsta ģimeni, it īpaši daudzbērnu ģimeni, un sniedz tai palīdzību. Pašvaldību likuma 10. pants paredz domes tiesības izlemt ikvienu pašvaldības kompetences jautājumu, un saskaņā ar šī likuma 10. panta pirmās daļas 21. punktu dome pieņem lēmumus ārējos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos, tostarp atbilstoši likuma "Par pašvaldību budžetiem" 30. pantam pašvaldības budžeta izpildes gaitā paredz jaunu uzdevumu finansēšanu. Ilgstošā laika periodā bērnu dzimstība Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā ir kritusies:
Pabalsts par bērna piedzimšanu ir pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva ar mērķi sniegt materiālu atbalstu personu pamatvajadzību nodrošināšanai pēc bērna piedzimšanas, tas varētu veicināt bērnu dzimstību Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušajiem iedzīvotājiem. Vienlaicīgi nepieciešams sniegt diferencētu atbalstu ģimenēm atkarībā no vienās dzemdībās piedzimušo bērnu skaita (dvīņi, trīnīši un vairāk) un nepieciešamā aprūpes līmeņa priekšlaicīgu dzemdību gadījumā. 2025. gada 21. martā Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušu iedzīvotāju ģimenē piedzima trīnīši, un saistībā ar šo faktu Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja nolēma piešķirt ģimenei vienreizēju materiālo pabalstu 7500 euro apmērā (nepārsniedzot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli kopējo summu 10 068 euro). Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja vienreizēju materiālo pabalstu 7500 euro apmērā piešķīra arī citai Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušu iedzīvotāju ģimenei, kurā trīnīši piedzima 2025. gada 3. aprīlī. Rīgas domes Budžeta komisija 2025. gada 10. janvārī kā vienu no Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2025. gada budžeta izdevumu prioritātēm noteica atbalstu ģimenēm un bērniem, tas ir nostiprināts Rīgas domes 2025. gada 22. janvāra saistošajos noteikumos Nr. RD-25-319-sn "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2025. gada budžetu" (paskaidrojuma raksts). Iepriekš, 2023. gada 6. martā, Rīgā piedzima trīnīši, un Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komiteja nolēma piešķirt finansējumu no Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2023. gada pamatbudžeta programmas 01.19.00. "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem (Rīgas domes rezerves fonds)" vienreizēja pabalsta izmaksai 5844,15 euro apmērā (4500 euro pēc nodokļa nomaksas). Pabalsta apmēra dvīņu un trīnīšu piedzimšanas gadījumā noteikšana pašvaldības saistošajos noteikumos dos iedzīvotājiem tiesisko noteiktību par materiālo atbalstu un tā apmēru noteiktā situācijā, kā arī veicinās uzticību valsts pārvaldei. Atšķirīga pabalsta apmēra noteikšana, palielinot apmēru atkarībā no bērnu skaita un aprūpes līmeņa, individualizē atbalsta intensitāti atkarībā no paredzamajām vajadzībām. Ar saistošajiem noteikumiem "Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 12. jūlija saistošajos noteikumos Nr. RD-23-221-sn "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rīgas valstspilsētas pašvaldībā"" (turpmāk - Saistošie noteikumi): 1. No 2025. gada 1. jūlija pabalsta apmērs tiek noteikts: - ja vienās dzemdībās dzimuši divi bērni - 4500 euro apmērā; - ja vienās dzemdībās dzimuši divi bērni un kopā ģimenē ir trīs vai vairāk bērnu - 6000 euro apmērā; - ja vienās dzemdībās dzimuši trīs vai vairāk bērnu - 7500 euro apmērā; - ja jaundzimušais bērns ir ekstremāli vai ļoti agrīni priekšlaicīgi dzimis (mazāk nekā 32 grūtniecības nedēļas), papildus minētajiem pabalstiem - 1500 euro apmērā. 2. No 2026. gada 1. janvāra pabalsta apmērs par vienu jaundzimušo bērnu tiek noteikts 450 euro apmērā. Lai precizētu regulējumu attiecībā uz deklarēto dzīvesvietu, nodrošinātu sociālās drošības sistēmas ilgtspēju, taisnīgu interešu līdzsvarošanu un efektīvu publisko līdzekļu izlietošanu, tiek noteikts, ka pabalsta pieprasītāja dzīvesvietai vismaz 12 mēnešus līdz bērna piedzimšanai jābūt deklarētai Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā. Lai precizētu grozāmo saistošo noteikumu 15.2 apakšpunktā ietvertā regulējuma izpildi, ir paredzēts, ka pabalsta pieprasītājs kā pamatojumu apliecinošu dokumentu iesniegumam pievieno izrakstu no dzemdību vēstures (9. ieliekamā lapa veidlapā Nr. 096/u) vai izrakstu no stacionārā/ambulatorā pacienta medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u). |
||||||||||||||
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus
2024. gadā tika izmaksāti 570 900 euro par 3806 jaundzimušajiem. 2025. gadā pabalsta izmaksai budžeta programmā 18.02.00. "Sociālie pabalsti Rīgas valstspilsētas iedzīvotājiem" ir ieplānoti 592 500 euro sakarā ar bērna piedzimšanu (150 euro * 3950 cilvēki). Ņemot vērā pašreizējo dzimstības samazināšanās tendenci un 2024. gada rādītājus, 2026. gadā pabalstu izmaksai būtu nepieciešams papildu 1,15 milj. euro. Saskaņā ar SIA "Rīgas Dzemdību nams" sniegto informāciju 2024. gadā piedzima 35 dvīņu pāri un 19 priekšlaicīgi dzimuši bērni (mazāk nekā 32 grūtniecības nedēļas), kam kā deklarētā dzīvesvieta tika uzrādīta Rīga. Tas nozīmē, ka, ņemot vērā pagājušo gadu, pašvaldības budžetā būtu nepieciešami 217 500 euro. Dzimstības rādītāji Rīgā pēdējo piecu gadu laikā konstanti ir samazinājušies - vidēji par 10 % gadā, tāpēc papildu finansējums (aptuveni 60 000 euro) tiks kompensēts no neizmaksātā piedzimšanas pabalsta. Papildu finansējums 2025. gadam būtu nepieciešams 30 000 līdz 40 000 euro apmērā, kas tiktu finansēts no pamatbudžeta programmas 01.19.00. "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem (Rīgas domes rezerves fonds)". Jāņem vērā, ka Saistošie noteikumi stāsies spēkā ne ātrāk kā 2025. gada 1. jūlijā, tādējādi finansējums nav nepieciešams pilnam 2025. gadam. |
||||||||||||||
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību,
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija,
prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai
konkurencei)
Sociālā ietekme - Saistošie noteikumi pozitīvi ietekmēs ģimeņu ar bērniem labklājību, sniedzot materiālu atbalstu pamatvajadzību nodrošināšanai, tostarp veselības aprūpei. Tas var veicināt dzimstību. Saistošajiem noteikumiem nav tiešas ietekmes uz vidi, uzņēmējdarbības vidi un konkurenci. |
||||||||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām
gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan
fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām,
gan budžeta finansētām institūcijām
Izpildot Saistošos noteikumus, jaunas administratīvās procedūras nav paredzētas. Papildu izdevumi Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav paredzēti. Institūcija, kurā persona var vērsties jautājumos par Saistošo noteikumu piemērošanu, ir Rīgas Sociālais dienests. |
||||||||||||||
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
||||||||||||||
6. Izpildes nodrošināšana
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Rīgas Sociālais dienests. |
||||||||||||||
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz
mērķa sasniegšana
Saistošie noteikumi neizvirza pabalsta saņēmējiem papildu prasības, un to izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami papildu pašvaldības resursi, tādēļ Saistošo noteikumu izpildes regulējums ir atbilstošs iecerētā mērķa - sniegt lielāku atbalstu pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotājiem - sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. |
||||||||||||||
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām
un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā
gūtā informācija
Izstrādes gaitā tika veiktas konsultācijas ar SIA "Rīgas Dzemdību nams". Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošo noteikumu projekts un tiem pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2025. gada 4. aprīļa līdz 2025. gada 25. aprīlim tika publicēts Rīgas valstspilsētas pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv. Minētajā periodā tika saņemti 11 sabiedrības viedokļi par Saistošo noteikumu projektu. Septiņi iedzīvotāji atbalsta priekšlikumu un uzsver, ka tas ir nepieciešams, lai atbalstītu jaunās, īpaši daudzbērnu, ģimenes. Tiek norādīts, ka arī ģimenēm ar vienu bērnu būtu nepieciešams lielāks atbalsts, jo pašreizējais pabalsts ir nepietiekams. Daži iedzīvotāji uzskata, ka pašreizējā pabalstu sistēma ir netaisnīga, jo daudzbērnu ģimenes saņem ievērojami lielākus pabalstus nekā ģimenes ar vienu bērnu. Ir izteikti priekšlikumi pārskatīt pabalstu apmērus, lai nodrošinātu taisnīgāku sadali. Iedzīvotāji uzsver, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldības pabalsts par vienu bērnu ir viens no mazākajiem Latvijā. Citu pašvaldību, piemēram, Jūrmalas un Mārupes, pabalsti ir ievērojami lielāki, kas rada neapmierinātību Rīgas iedzīvotāju vidū. Daudzi iedzīvotāji norāda uz finansiālajām grūtībām, ar kurām saskaras jaunās ģimenes, īpaši mātes, kas bērnu audzina vienas. Ir uzsvērts, ka pašreizējais pabalsts nesedz visas nepieciešamās izmaksas, kas saistītas ar bērna piedzimšanu un aprūpi. Saistošo noteikumu projekts tika izskatīts un atbalstīts Rīgas domes Sociālo jautājumu komitejas sēdē 2025. gada 21. maijā. |
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis