1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.9. pasākumu "Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī nosacījumus, kas jāievēro, lai saņemtu komercdarbības atbalstu;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
4. Pasākumā piemērota teritoriālā pieeja, veicot ieguldījumus pilsētu funkcionālajās teritorijās, kas noteiktas plānošanas reģionu attīstības programmās.
5. Pasākuma ietvaros tiek atbalstīti Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamiem un aprīkojamiem objektiem (patvertnēm) (turpmāk – Ministru kabineta rīkojums) ietvertie objekti. Ministru kabineta rīkojumā norāda informāciju par projekta iesniedzēju, atbalstāmajiem objektiem, Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu un sasniedzamajām iznākuma rādītāja vērtībām.
6. Pēc Ministru kabineta rīkojuma izdošanas sadarbības iestāde izsludina ierobežotu projektu iesniegumu atlasi un nosūta Ministru kabineta rīkojumā norādītājiem projektu iesniedzējiem uzaicinājumu atlases nolikumā noteiktajā kārtībā iesniegt projektu iesniegumus par prioritāri atbalstāmajiem civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamiem un aprīkojamiem objektiem (patvertnēm).
7. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8. Nodrošinot šo noteikumu 4. punktā minēto nosacījumu izpildi, projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā piedalās attiecīgā plānošanas reģiona pārstāvis.
9. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā piedalās Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta pārstāvis, lai vērtētu projektu ietvaros attīstāmo objektu atbilstību šo noteikumu 14. punktā minētajām prasībām. Pēc sadarbības iestādes pieprasījuma Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests sniedz viedokli par objektu atbilstību šo noteikumu 14. punktā minētajām prasībām projekta ieviešanas vai pēcuzraudzības laikā.
11. Pasākuma mērķis ir esošu telpu pārbūve vai atjaunošana, pielāgojot tās III kategorijas patvertņu ierīkošanai, kas paredzētas cilvēku aizsardzībai no bīstamiem faktoriem, mazinot ārēja sprādziena triecienviļņa un šķembu ietekmi, kas rodas katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
13. Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādu iznākuma rādītāju – civilās aizsardzības mērķiem pielāgoti un aprīkoti vismaz 500 objekti.
14. Objekta atbilstību III kategorijas patvertnes prasībām nodrošina, izpildot vismaz šādas funkcionālās prasības:
14.1. prasības attiecībā uz drošības apstākļiem patvertnes telpās vai telpu grupās:
14.1.1. sienas un griesti ir veidoti no dzelzsbetona, blokiem, ķieģeļiem vai citiem līdzīgas izturības materiāliem;
14.1.2. ieejām ir nodrošināti apstākļi, kas mazina ārēju iedarbību un ietekmi no sprādziena triecienviļņiem un šķembām;
14.1.3. atverēm (tai skaitā logiem) ir nodrošinātas aizsargvairoga konstrukcijas vai citi risinājumi ēkas atveru aizsegšanai apdraudējuma gadījumā;
14.1.4. ir nodrošināti apstākļi, kas ikdienā patvertnei neļauj applūst (tai skaitā gruntsūdeņu, virszemes ūdeņu, tehnoloģisko ūdeņu vai notekūdeņu ietekmē);
14.1.5. telpu apdarei ir izmantoti degtnespējīgi un nedrūpoši materiāli;
14.1.6. patvertne ir izvietota pagrabstāvā vai pazemes stāvā, vai cokolstāvā, ja cokolstāva pazemes daļa ir vismaz 1,5 metri, izņemot gadījumu, ja objekts vēsturiski ir uzskatāms par civilās aizsardzības aizsargbūvi;
14.2. prasības attiecībā uz piekļūstamību telpām vai telpu grupām:
14.2.1. personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām ir nodrošināta iespēja iekļūt telpās patstāvīgi vai ar palīdzību;
14.2.2. ir nodrošinātas divas vai vairākas izejas vai alternatīva avārijas izeja (piemēram, logs vai lūka), izņemot gadījumu, ja patvertnes lietderīgā platība ir mazāka par 250 kvadrātmetriem;
14.2.3. patvertnes ieejas ir noslēgtas, lai mazinātu dūmu, putekļu un citu piesārņotāju iekļūšanu, un ieejas durvis ir izgatavotas no degtnespējīgiem materiāliem;
14.3. elektroapgādes un apgaismojuma prasības – telpas vai telpu grupas ir nodrošinātas ar apgaismojumu (tai skaitā elektroenerģijas padeves traucējumu vai pārtraukuma gadījumā);
14.4. ventilācijas un gaisa kvalitātes prasības – telpās vai telpu grupās ir nodrošināta ventilācija (tai skaitā elektroenerģijas padeves traucējumu vai pārtraukuma gadījumā);
14.5. sanitārās un higiēnas prasības telpās vai telpu grupās:
14.5.1. ir nodrošināti sanitārajām un higiēnas prasībām atbilstoši apstākļi, tai skaitā nodrošināta pieejamība dzeramajam ūdenim;
14.5.2. ir nodrošināts atkritumu savākšanas risinājums;
14.6. uzturēšanās komforta prasības telpās vai telpu grupās:
14.6.1. ir nodrošināta iespēja izmantot personīgās mobilo sakaru ierīces, ja nav traucēta mobilo sakaru operatoru darbība;
14.6.2. ir nodrošināta iespēja uzlādēt elektroierīces;
14.7. ugunsdrošības prasības – telpās vai telpu grupās ir nodrošināts ugunsdrošības risinājums, tai skaitā uzstādīti dūmu detektori un pieejami ugunsdzēsības pārklāji;
14.8. pirmās medicīniskās palīdzības prasības – telpās vai telpu grupās ir nodrošināta medicīniskā pirmās palīdzības aptieciņa;
14.9. informācijas piekļūstamības prasības – ēka ir aprīkota ar vizuālu zīmi, kas vēsta, ka ēkā atrodas patvertne, tai skaitā, ja iespējams, pievienota norāžu plāksne vai zīme Braila rakstā un starptautiskā invaliditātes zīme;
14.10. objekta darba organizācijas prasības – ir izstrādāta kārtība, kādā tiek nodrošināta piekļūstamība patvertnei, patvertnes izmantošana un uzturēšanās patvertnē, un darba organizēšanas kārtība patvertnes izmantošanai civilajai aizsardzībai katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
15. Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 26 113 520 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 22 196 492 euro un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums, pašvaldību finansējums) ne mazāks kā 3 917 028 euro.
16. Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums projektā nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
17. Projekta iesniedzēja finansējums ir ne mazāks kā 15 procenti no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
18. Šo noteikumu 20. punktā minētais projekta iesniedzējs iesniedz vienu vai vairākus projektus, ievērojot, ka projektos paredzētais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums nepārsniedz Ministru kabineta rīkojumā norādīto finansējumu un projektos plānotā iznākuma rādītāja vērtība nav mazāka par Ministru kabineta rīkojumā norādīto iznākuma rādītāja vērtību.
19. Ja sadarbības iestādei ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, tā pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, finansējuma saņēmējam ir pabeigts preču vai pakalpojumu iepirkums vai noslēgts piegādes vai pakalpojuma līgums). Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Ja finansējuma saņēmējs ir valsts kapitālsabiedrība vai valsts budžeta daļēji finansēta atvasināta publiska persona, kas projektu īsteno tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procenti no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
20. Projekta iesniedzējs ir valsts tiešās pārvaldes iestāde, pašvaldība vai tās izveidota iestāde, valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība vai valsts zinātniskā institūcija.
21. Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
22. Projektā iekļauj šādas atbalstāmās darbības, kas sekmē šo noteikumu 11. punktā minētā mērķa un šo noteikumu 13. punktā minētā iznākuma rādītāja sasniegšanu:
22.1. esošu telpu pārbūve vai atjaunošana atbilstoši III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām;
22.2. telpu aprīkošana atbilstoši III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām;
22.3. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
22.4. komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
23. Pasākuma ietvaros atbalstāmas šādas izmaksas:
23.1. tiešās attiecināmās izmaksas;
23.2. netiešās attiecināmās izmaksas.
24. Projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas telpu pārbūvei vai atjaunošanai un aprīkošanai atbilstoši III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām, ir:
24.1. personāla izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 20 procentu apmērā no šo noteikumu 24.2., 24.3., 24.4., 24.5., 24.6. un 24.7. apakšpunktā minētajām pārējām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām;
24.2. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā būvniecības ieceres dokumentācijas izstrāde visām projektā paredzētajām būvniecības darbībām, tehniskās apsekošanas, izpētes un ekspertīzes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādei;
24.3. telpu attīrīšanas izmaksas, tai skaitā būvgružu izvešanas un utilizācijas izmaksas;
24.4. izmaksas, kas saistītas ar telpu pārbūvi vai atjaunošanu atbilstoši III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām, tai skaitā:
24.4.1. telpām vai telpu grupām nepieciešamās elektroenerģijas pieejamības nepārtrauktības infrastruktūras (tostarp inženiertīklu pievadu) izbūve, pārbūve vai atjaunošana;
24.4.2. telpu vai telpu grupu ieejas durvju, lūku un citu evakuācijas ceļu risinājumu izveide vai esošo aizvietošana ar tādiem, kas ir ugunsizturīgi vai veidoti no degtnespējīgiem materiāliem, tai skaitā būvniecība, kas nodrošina ārēja sprādziena triecienviļņa ietekmes mazināšanu;
24.4.3. telpu vai telpu grupu logu un tehnisko atveru nodrošināšana ar aizsargvairoga konstrukcijām vai citiem alternatīviem risinājumiem, kas nodrošina ārējas ietekmes mazināšanu sprādziena gadījumā;
24.4.4. telpu vai telpu grupu esošo sanitārtehnisko telpu pārbūve vai atjaunošana, kā arī norobežojumu izveide telpās alternatīvu sanitārtehnisko risinājumu (piemēram, sauso tualešu) ierīkošanai;
24.4.5. iekšējo konstrukciju (izņemot nesošās konstrukcijas) demontāžas darbi, tai skaitā starpsienu nojaukšana;
24.4.6. risinājumi telpu vai telpu grupu piekļūstamības nodrošināšanai (patstāvīgi vai ar citu personu vai palīglīdzekļu palīdzību) personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām;
24.4.7. telpām vai telpu grupām nepieciešamās ventilācijas (mehāniskās vai dabīgās) sistēmas atjaunošana vai pārbūve;
24.4.8. telpām vai telpu grupām nepieciešamās dzeramā ūdens apgādes sistēmas atjaunošana vai pārbūve;
24.4.9. pasākumi, kas saistīti ar objekta nodošanu ekspluatācijā;
24.5. izmaksas, kas saistītas ar III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām atbilstoša telpu vai telpu grupu aprīkojuma iegādi un uzstādīšanu, tai skaitā:
24.5.1. elektroenerģijas autonomas ražošanas un uzglabāšanas iekārtu iegāde un uzstādīšana vai citi alternatīvi elektroenerģijas padeves risinājumi;
24.5.2. sanitārtehniskā aprīkojuma iegāde un uzstādīšana (piemēram, sausās tualetes, tualešu teltis un citi autonomi tualešu risinājumi un to darbības nodrošināšanas papildaprīkojums), tai skaitā atbilstoši pielāgots aprīkojums personām ar kustību ierobežojumiem un, ja iespējams, aprīkojums mazu bērnu aprūpei;
24.5.3. autonomu dūmu detektoru un ugunsdzēsības pārklāju iegāde;
24.5.4. medicīnisko materiālu iegāde pirmās palīdzības aptieciņai;
24.5.5. atkritumu savākšanas un šķirošanas tvertņu iegāde;
24.5.6. sēdēšanai un gulēšanai paredzēta aprīkojuma (piemēram, solu, krēslu, gultu) iegāde un uzstādīšana;
24.5.7. apgaismojuma avota (tai skaitā autonoma apgaismojuma risinājuma) aprīkojuma iegāde un uzstādīšana;
24.5.8. interneta tīkla maršrutētāja iegāde un uzstādīšana;
24.5.9. aprīkojuma mobilo sakaru nodrošināšanai telpās vai telpu grupās iegāde un uzstādīšana;
24.5.10. elektroierīču uzlādei paredzēta aprīkojuma iegāde, kas nepieciešams patvertnes funkciju nodrošināšanai;
24.5.11. darba instrumentu (piemēram, lāpstas, liekšķeres, laužņi, cirvji, zāģi, iekārtas armatūras pārgriešanai) iegāde, lai nodrošinātu iespēju atbrīvot telpu vai telpu grupu ieeju un izeju no gruvešiem;
24.5.12. patvertnes norādes zīmes (tai skaitā norāžu plāksnes vai zīmes Braila rakstā un starptautiskās invaliditātes zīmes) iegāde un uzstādīšana;
24.6. autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas;
24.7. ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas.
25. Šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
26. Neparedzētie izdevumi nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
27. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu, ja vien tie nav atgūstami atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
28. Pasākuma ietvaros atbalsts esošu telpu pārbūvei vai atjaunošanai, pielāgojot tās III kategorijas patvertņu ierīkošanai, tiek sniegts ar saimniecisko darbību nesaistītu darbību īstenošanai tajās. Ja pasākuma ietvaros pārbūvētās vai atjaunotās, kā arī aprīkotās telpas, kas atbilst III kategorijas patvertnes prasībām, izmanto ar saimniecisko darbību saistītām darbībām, tad sniegtais atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts un tiek piemēroti šo noteikumu 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36. un 37. punktā minētie komercdarbības atbalsta nosacījumi.
29. Komercdarbības atbalstu projekta iesniedzējam, kas projektā iekļautajā objektā veic vai pēc projekta īstenošanas plāno veikt saimniecisko darbību, par šo noteikumu 24. punktā minētajām izmaksām sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula 2023/2831), ievērojot šādus nosacījumus:
29.1. de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus. Ja komersants vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas neietilpst regulas 2023/2831 darbības jomā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu;
29.2. pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai projekta iesniedzējam triju gadu periodā līdz atbalsta piešķiršanas brīdim de minimis atbalsts kopā ar plānoto de minimis atbalstu nepārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, vērtē piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
30. De minimis atbalstu piešķir un tā uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
31. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu 2023/2831 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
32. Komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā minēto nosacījumu izpildi.
33. Ja papildu de minimis atbalsts tiek piešķirts projekta īstenošanas laikā, par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad tiek parakstīti attiecīgie civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu grozījumi.
34. Atbalstu, ko piešķir šo noteikumu ietvaros, var kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu:
34.1. ja atbalsts attiecas uz tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas daļēji vai pilnībā pārklājas, tikai tādā gadījumā, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegtas maksimālās atbalsta intensitātes vai atbalsta apmērs, kāds noteikts komercdarbības atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā, kā arī tiek ievērots maksimālais iespējamais de minimis apjoms;
34.2. ja atbalsts attiecas uz atšķirīgām attiecināmajām izmaksām.
35. Ja projekta iesniedzējs ir saņēmis vai plāno saņemt citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu saskaņā ar šo noteikumu 34. punktu, tas iesniedz sadarbības iestādē informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu vai plānoto atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un intensitāti. Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem vai atzinumu par lēmumā minēto nosacījumu izpildi izdod tikai pēc tam, kad visas iesaistītās institūcijas ir pieņēmušas lēmumu par atbalsta piešķiršanu.
36. Dokumentāciju par de minimis atbalsta piešķiršanu sadarbības iestāde glabā 10 gadus no pasākuma ietvaros pēdējā piešķirtā atbalsta, bet finansējuma saņēmējs – 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
37. Ja tiek pārkāpti regulas 2023/2831 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
38. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas no 2025. gada 1. jūnija. Projekta iesniegumā neiekļauj pabeigtas darbības un finansējumu tām nepiešķir.
39. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
40. Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
42. Finansējuma saņēmējs:
42.1. nodrošina patvertnes uzturēšanu, lai katastrofas, militāra iebrukuma vai kara draudu gadījumā cilvēki varētu iekļūt patvertnē un izmantot to;
42.2. nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc projekta īstenošanas pabeigšanas;
42.3. uzkrāj datus par:
42.3.1. projekta ietekmi uz šo noteikumu 13. punktā minēto iznākuma rādītāju;
42.3.2. horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju "civilās aizsardzības pasākumu (objektu) skaits, kuros ir nodrošināti piekļūstami pakalpojumi un informācija personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem" un īsteno vismaz vienu horizontālā principa vispārīgo un divas specifiskas darbības;
42.4. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu;
42.5. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
43. Finansējuma saņēmējs nodrošina, lai projektā paredzētās atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
44. Ieguldījumus infrastruktūrā finansējuma saņēmējs var veikt savā īpašumā vai valdījumā esošā īpašumā, ja valdījuma tiesības ir iegūtas uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem no dienas, kad veikts projekta noslēguma maksājums finansējuma saņēmējam. Īpašuma vai valdījuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā vai arī īpašuma vai valdījuma tiesības nostiprina zemesgrāmatā līdz projekta noslēguma maksājuma veikšanai (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā vai ja valsts īpašums uz pārvaldīšanas līguma vai cita tiesību akta pamata ir nodots tiešās pārvaldes iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā vai publiskas personas kapitālsabiedrības – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā).
45. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu un pakalpojumu iepirkumu veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru, un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai, var īstenot sociāli atbildīgu iepirkumu, kā arī piemērot inovatīvā publiskā iepirkuma nosacījumus, ja attiecināms.