Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Skatīt Ministru kabineta 1997. gada 11. februāra noteikumus Nr. 71 "Valsts iestādes "AIDS profilakses centrs" nolikums".

Ministru kabineta noteikumi nr. 207

(prot. nr. 38, 21.§) Rīgā 1995. gada 18. jūlijā

Nacionālā AIDS centra nolikums

Izdoti saskaņā ar Satversmes 81.pantā noteiktajā kārtībā izdoto
Ministru kabineta 1994.gada 30.augusta noteikumu nr.177
"Ārstniecības noteikumi" 71.pantu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Nacionālais AIDS centrs (tālāk tekstā - "centrs") ir Ministru kabineta izveidota iestāde Labklājības ministrijas pakļautībā. Centrs realizē tā kompetencē nodotos valsts epidemioloģiskās uzraudzības, profilakses un ārstniecības pasākumus.

2. Centrs īsteno valsts politiku cilvēka imūndeficīta vīrusa (tālāk tekstā - "CIV") infekcijas un AIDS epidēmijas ierobežošanas jomā, izstrādājot, ieviešot un koordinējot kopīgi ar attiecīgajām ārstniecības iestādēm, kā arī sadarbībā ar citām ieinteresētajām valsts, pašvaldību un sabiedriskajām organizācijām, privāto tiesību subjektiem un attiecīgajām starptautiskajām institūcijām CIV infekcijas un AIDS epidemioloģiskās uzraudzības, profilakses un diagnostikas, kā arī medicīniskās un psihosociālās aprūpes pasākumus.

3. Centrs savā darbībā pamatojas uz Satversmi, Latvijas Republikā spēkā esošajiem tiesību aktiem, Labklājības ministrijas rīkojumiem, Seksuāli transmisīvo slimību un AIDS epidēmijas ierobežošanas koordinācijas valsts komisijas lēmumiem, kā arī šo nolikumu.

4. Centrs savā darbībā ņem vērā Pasaules Veselības organizācijas globālās AIDS programmas un ANO AIDS programmas rekomendācijas.

5. Centrs savu darbību realizē ar centra štata darbinieku, kā arī pieaicinātu speciālistu un ekspertu līdzdalību, izmantojot centra rīcībā esošo materiāli tehnisko bāzi un mērķtiecīgi koordinējot dažādu veselības aprūpes iestāžu, zinātnisko iestāžu, kā arī citu ieinteresēto valsts un sabiedrisko institūciju darbību.

6. Centrs sadarbojas ar līdzīgām organizācijām citās valstīs, pārstāv Latvijas Republiku Pasaules Veselības organizācijas globālās AIDS programmas un citu starptautisku AIDS programmu institūcijās un koordinē šo institūciju darbību Latvijas Republikā.

7. Centrs ir juridiska persona, tam ir konti bankās, zīmogs ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un sava veidlapa.

II. Centra struktūra un pārvalde

8. Centra sastāvā ir divas funkcionāli saistītas struktūrvienības, kas izveidotas uz valsts iestāžu - Nacionālā vides veselības centra un Valsts infektoloģijas centra - bāzes:

8.1. CIV infekcijas un AIDS preventīvā (epidemioloģiskās uzraudzības) daļa;

8.2. AIDS diagnostikas, ārstēšanas un dispanserizācijas daļa.

9. Centra struktūru, štatu sarakstu un darba samaksas fondu, kā arī izmaiņas centra struktūrā un štata vienību sadalījumā apstiprina labklājības ministrs saskaņā ar centra direktora ieteikumu un ievērojot spēkā esošos tiesību aktus.

10. CIV infekcijas un AIDS preventīvās (epidemioloģiskās uzraudzības) daļas vadītājs vienlaikus ir centra direktors, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata labklājības ministrs.

11. Centra daļu funkciju sadali nosaka šis nolikums, kā arī centra direktora un centra bāzes institūciju vadītāju sadarbības līgumi, kas saskaņoti ar labklājības ministru.

12. Centra direktors:

12.1. ir galvenais centra finansu un kredītu rīkotājs;

12.2. nosaka centra štatu sarakstu un darba samaksas fondu šiem nolūkiem paredzētās tāmes ietvaros atbilstīgi spēkā esošajiem tiesību aktiem;

12.3. savas kompetences ietvaros izdod rīkojumus, kas ir obligāti centra struktūrvienībām, kā arī reģionālajiem CIV infekcijas un seksuāli transmisīvo slimību diagnostikas un konsultatīvajiem centriem;

12.4. pārstāv centru valsts un pašvaldību institūcijās, kā arī citās institūcijās, uzņēmumos, iestādēs un organizācijās;

12.5. veic nacionālā AIDS koordinatora funkcijas starptautiskajos sakaros un programmās.

13. Centra direktors ir tiesīgs:

13.1. pieņemt darbā un atlaist no darba centra darbiniekus;

13.2. savas kompetences ietvaros kontrolēt centra struktūrvienību un reģionālo CIV infekcijas un seksuāli transmisīvo slimību diagnostiskas un konsultatīvo centru darbību;

13.3. pēc saskaņošanas ar labklājības ministru izdarīt izmaiņas centra struktūrā, štata vienību sadalījumā un darba samaksas fondā;

13.4 rīkoties ar centra līdzekļiem un mantu;

13.5. slēgt darba līgumus, saimnieciskos un sadarbības līgumus un citus līgumus;

13.6. savas kompetences ietvaros izsniegt pilnvaras;

13.7. stimulēt (piemēram, prēmēt) vai disciplināri sodīt centra darbi-niekus, ievērojot Latvijas darba likumu kodeksu.

III. Centra galvenie uzdevumi

14. Centra galvenie uzdevumi ir:

14.1. veicināt savstarpēji koordinētu seksuāli transmisīvo slimību apkarošanas un AIDS epidēmijas ierobežošanas valsts programmu izstrādi un īstenošanu;

14.2. piedalīties un sniegt konsultatīvu palīdzību to likumu un citu tiesību un normatīvo aktu projektu izstrādē, kas saistīti ar dažādiem CIV infekcijas un AIDS problēmu aspektiem;

14.3. nodrošināt ar CIV infekcijas un AIDS problēmām saistīto jautājumu mērķtiecīgi koordinētu risināšanu dažāda tipa valsts veselības aprūpes, izglītības, sabiedriskās kārtības sargāšanas un zinātniskajās iestādēs un citās ieinteresētajās institūcijās;

14.4. organizēt un veikt Latvijas Republikā CIV infekcijas un AIDS epidemioloģiskās uzraudzības un preventīvos pasākumus;

14.5. nodrošināt Latvijas Republikas iedzīvotājiem CIV infekcijas diagnostikas un konsultatīvos pasākumus, kā arī, stingri ievērojot konfidencialitātes principus, veikt to personu dispanserizāciju, ārstēšanu un psihosociālo rehabilitāciju, kuras inficētas ar CIV vai slimo ar AIDS;

14.6. veicināt cilvēktiesību pārkāpumu novēršanu attiecībā pret personām, kuras inficētas ar CIV vai slimo ar AIDS;

14.7. nodrošināt konsultatīvu un metodisku palīdzību CIV infekcijas un AIDS profilakses un sociālās rehabilitācijas jautājumos valsts un pašvaldību veselības aprūpes un sabiedriskās kārtības sargāšanas iestāžu un sabiedrisko organizāciju vadītājiem un darbiniekiem, kā arī personām, kuras inficētas ar CIV;

14.8. veikt medicīnas, izglītības un sociālās jomas darbinieku un studentu, kā arī citu ieinteresēto institūciju darbinieku profesionālo apmācību un kvalifikācijas celšanu centra darbības jautājumos. Ar apmācībām saistītie izdevumi tiek finansēti saskaņā ar likumu par valsts budžetu;

14.9. sadarbībā ar izglītības un sociālās jomas speciālistiem, masu informācijas līdzekļiem un sabiedriskajām un nevalstiskajām organizācijām veicināt sabiedrības veselības izglītību seksuāli transmisīvo slimību, CIV infekcijas un AIDS profilakses jomā;

14.10. sadarbībā ar Latvijas Medicīnas akadēmiju, Latvijas Universitātes Biomedicīnas pētījumu un studiju centru un citām ieinteresētajām institūcijām plānot, veikt un koordinēt zinātniski praktisko darbību sociālo, epidemioloģisko, imunoloģisko un virusoloģisko pētījumu jomās, kas saistītas ar dažādiem CIV infekcijas un AIDS problēmu aspektiem;

14.11. organizēt un piedalīties zinātniskās konferencēs, simpozijos un semināros Latvijas Republikā un ārvalstīs, kuri saistīti ar centra darbības jomām;

14.12. uzturēt starptautiskos sakarus ar ANO, Pasaules Veselības organizāciju un citām starptautiskajām organizācijām un nodrošināt Latvijas Republikas iesaistīšanos starptautiskajās AIDS apkarošanas programmās;

14.13. plānot un pieprasīt CIV infekcijas un AIDS epidēmijas ierobežošanas valstisko pasākumu kompleksa (valsts programmas) realizēšanai nepieciešamos valsts budžeta līdzekļus, kā arī koordinēt un kontrolēt šo līdzekļu racionālu izmantošanu.

IV. Centra funkcijas

15. CIV infekcijas un AIDS preventīvā (epidemioloģiskās uzraudzības) daļa atbilstīgi centra galvenajiem uzdevumiem veic šādas funkcijas:

15.1. vada un koordinē CIV infekcijas un AIDS pretepidēmiskos pasākumus Latvijas Republikā, kā arī nodrošina to īstenošanu;

15.2. atbilstīgi Pasaules Veselības organizācijas koncepcijai izstrādā un realizē Latvijas Republikā vienotu CIV infekcijas un AIDS epidemioloģiskās uzraudzības stratēģiju;

15.3. vāc un analizē informāciju par CIV infekcijas un AIDS epidēmijas izplatību valstī un savlaicīgi sniedz šo informāciju ieinteresētajām Latvijas Republikas, citu valstu un starptautiskajām institūcijām, iesaistoties Pasaules Veselības organizācijas Eiropas reģiona CIV infekcijas un AIDS epidemioloģiskās uzraudzības sistēmā;

15.4. izstrādā un ar CIV infekcijas diagnostikas referenslaboratorijas starpniecību īsteno Latvijas Republikā vienotu Pasaules Veselības organizācijas Eiropas reģiona prasībām atbilstīgu CIV diagnostikas stratēģiju:

15.4.1. izstrādā valstī vienotu CIV infekcijas diagnostikas algoritmu (metodes, manipulācijas un diagnostikas materiālus) un īsteno to;

15.4.2. nodrošina (centralizēti) ar kvalitatīvām un pārbaudītām CIV infekcijas testu sistēmām tās diagnostikas laboratorijas, kuras valstī veic CIV infekcijas un AIDS epidemioloģiskās uzraudzības funkcijas;

15.4.3. iesaistās Pasaules Veselības organizācijas Eiropas reģiona CIV diagnostikas kvalitātes kontroles sistēmā;

15.4.4. veic Latvijas Republikā CIV diagnostikas laboratoriju kvalitātes kontroli;

15.4.5. veic CIV diagnostikas laboratoriju akreditāciju;

15.4.6. nodrošina CIV infekcijas apstiprinošo diagnostiku Latvijas Republikā;

15.4.7. veic CIV infekcijas diagnostikas laboratoriju darbinieku profesionālo apmācību un kvalifikācijas celšanu, nodrošina metodisko un konsultatīvo palīdzību, kā arī sagatavo attiecīgus normatīvos dokumentus un rekomendācijas. Ar apmācībām saistītie izdevumi tiek finansēti saskaņā ar likumu par valsts budžetu;

15.4.8. nodrošina to personu imunoloģisko kontroli, kuras inficētas ar CIV vai slimo ar AIDS;

15.4.9. veic zinātniski praktiskus pētījumus centra darbības jomās, kā arī ievieš un aprobē jaunus CIV infekcijas diagnostikas preparātus un tehnoloģijas;

15.5. veicina valstī reģionālo CIV infekcijas un seksuāli transmisīvo slimību diagnostikas un konsultatīvo centru tīkla (Rīgā, Liepājā, Ventspilī, Daugavpilī un Valmierā) izveidi un darbību;

15.6. sadarbībā ar masu informācijas līdzekļiem un ieinteresētajām institūcijām veic informācijas vākšanu, apstrādi, izplatīšanu un valsts iedzīvotāju izglītošanu veselības veicināšanas, CIV infekcijas, AIDS un seksuāli transmisīvo slimību profilakses jomā;

15.7. veicina profesionālo izglītību un speciālistu kvalifikācijas celšanu centra darbības jomās.

16. AIDS diagnostikas, ārstēšanas un dispanserizācijas daļa atbilstīgi centra galvenajiem uzdevumiem veic šādas funkcijas:

16.1. nodrošina AIDS un oportūnisko infekciju diagnostiku;

16.2. nodrošina to personu dispanserizāciju un psihosociālo un medicī nisko aprūpi, kuras inficētas ar CIV vai slimo ar AIDS;

16.3. veic ārstniecības personu profesionālo apmācību un kvalifikācijas celšanu, kā arī Latvijas Medicīnas akadēmijas studentu un ārstu rezidentu apmācību AIDS diagnostikas, terapijas un profilakses jomā;

16.4. nodrošina jaunu AIDS ārstniecības metožu aprobāciju un ieviešanu;

16.5. centra darbības jomās sniedz konsultatīvu palīdzību Latvijas Republikas ārstniecības iestādēm;

16.6. nodrošina AIDS uzticības telefona diennakts darbību.

V. Centra finansu līdzekļi

17. Centra uzturēšana un darbība tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem.

18. Centra budžeta līdzekļu sadali veic labklājības ministrs, pamatojoties uz centra direktora priekšlikumiem.

19. Centra finansēšanas papildu avoti ir:

19.1. līdzekļi no starptautiskajām AIDS apkarošanas programmām un fondiem;

19.2. Latvijas Republikas, citu valstu un starptautisko organizāciju projektu finansējums zinātniski praktisko darbu veikšanai centra darbības jomās;

19.3. fizisko un juridisko personu brīvprātīgie ziedojumi;

19.4. līdzekļi no līgumiem un pakalpojumiem izglītības, informācijas un citās centra darbības jomās (atbilstīgi Latvijas Republikā spēkā esošajiem tiesību aktiem);

19.5. citi līdzekļi.

20. Finansēšanas papildu avotus centrs izmanto savu galveno uzdevumu veikšanai. Finansēšanas papildu avoti nevar ietekmēt finansēšanu no valsts budžeta.

VI. Centra darbības kontrole

21. Centra darbības kontroli veic labklājības ministrs un viņa norīkotās personas.

22. Centra darbības un seksuāli transmisīvo slimību apkarošanas un AIDS epidēmijas ierobežošanas valsts programmu efektivitātes izvērtēšanu veic Pasaules Veselības organizācijas eksperti (atbilstīgi sadarbības līgumiem).

Ministru prezidents M.Gailis

Labklājības ministrs, Ministru prezidenta biedrs A.Bērziņš

27.07.1995