Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Izdarīt Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2008, 1. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2012, 169. nr.; 2014, 57. nr.; 2023, 34. nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1. panta pirmo daļu ar 5., 6., 7., 8., 9. un 10. punktu šādā redakcijā:
"5) vides norāde - komercpaziņojums, kurš izteikts kā apgalvojums vai paziņojums un kurā tieši vai netieši norādīts, ka precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam vai to kategorijām, zīmolam vai komercprakses īstenotājam ir pozitīva ietekme uz vidi vai ka tiem nav ietekmes uz vidi, vai ka negatīvā ietekme uz vidi ir mazāka nekā citiem, vai ka šī ietekme laika gaitā ir uzlabojusies, un kurš jau nav noteikts kā obligāts normatīvajos aktos vai tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos. Šo apgalvojumu vai paziņojumu var attēlot teksta, kā arī ilustrēta, grafiska vai simboliska atveidojuma formā kā marķējumu, zīmolu, komercprakses īstenotāju vai preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura nosaukumu;
6) ilgtspējas marķējums - brīvprātīgi izvietota kvalitātes, uzticamības vai līdzīga zīme, kuras mērķis ir popularizēt un izcelt preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu, procesu vai kādas komercprakses īstenotāja veiktās darbības, pamatojoties uz to vides vai sociālajiem raksturlielumiem vai abiem, un šī zīme jau nav noteikta kā obligāts marķējums normatīvajos aktos vai tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos;
7) vispārināta vides norāde - rakstveidā vai mutvārdos, tostarp audiovizuālajos medijos, sniegta vides norāde, ja tā jau nav ietverta citā ilgtspējas marķējumā un ja konkrētās norādes apraksts nav skaidri un pamanāmi sniegts tajā pašā informācijas nesējā;
8) sertifikācijas shēma - trešās personas verifikācijas shēma, kura apliecina, ka prece, pakalpojums, digitālais pakalpojums vai digitālais saturs, process vai komercprakses īstenotāja veiktās darbības atbilst tādām prasībām, kas atļauj izmantot atbilstīgu ilgtspējas marķējumu, un kuras noteikumi, tostarp shēmas prasības, ir publiski pieejami un atbilst šādiem kritērijiem:
a) shēma saskaņā ar taisnīgiem, pārredzamiem un nediskriminējošiem nosacījumiem ir pieejama visiem, kuri vēlas un spēj izpildīt noteiktās prasības,
b) shēmas prasības izstrādā tās īpašnieks, konsultējoties ar jomas ekspertiem un ieinteresētajām personām,
c) shēma paredz tiesības atsaukt vai apturēt komercprakses īstenotāja izmantoto ilgtspējas marķējumu, kā arī nosaka citas procedūras, kā rīkoties situācijās, kad netiek ievērotas shēmas prasības,
d) komercprakses īstenotāja atbilstība shēmas prasībām tiek uzraudzīta saskaņā ar objektīvu procedūru, ko veic trešā persona, kuras kompetence un neatkarība gan no komercprakses īstenotāja, gan no shēmas īpašnieka balstās uz spēkā esošiem starptautiskiem, Eiropas Savienības vai valsts standartiem un procedūrām;
9) atzīts izcils vides sniegums - vides sniegums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra regulai (EK) Nr. 66/2010 par ES ekomarķējumu vai standartam LVS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)", vai citās dalībvalstīs oficiāli atzītiem standartiem par pirmā tipa ekomarķējuma sistēmām, vai tas ir augstāka līmeņa vides sniegums saskaņā ar citiem tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem;
10) patērējamā sastāvdaļa - preces komponents, kas tiek lietots atkārtoti un kas aizstājams vai papildināms, lai prece darbotos atbilstoši mērķim, kādam tā paredzēta."
2. 9. pantā:
papildināt pirmo daļu ar 5. un 6. punktu šādā redakcijā:
"5) tās ietvaros tiek sniegta vides norāde attiecībā uz turpmāko ar vidi saistīto sniegumu, bet netiek norādītas objektīvas, skaidras, publiski pieejamas un pārbaudāmas apņemšanās, kas izklāstītas detalizētā un reālistiskā īstenošanas plānā. Šajā plānā ir ietverti laikā ierobežoti un izmērāmi mērķrādītāji un citi elementi (resursu piešķiršana u. c.), kas nepieciešami plāna īstenošanai. Plānu regulāri verificē neatkarīgs eksperts, kurš konstatētos faktus dara pieejamus patērētājiem;
6) komercprakses īstenotājs reklamē patērētājiem tādus ieguvumus, kas nav saistīti ar kādu preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura iezīmi vai attiecīgā komercprakses īstenotāja veiktajām darbībām un ir nebūtiski.";
izteikt otrās daļas 1. punktu šādā redakcijā:
"1) preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura esību, raksturu un galvenās īpašības (preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura pieejamību un ieguvumus); ar preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu saistītos riskus; preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura darbību, sastāvu, piederumus un tādus vides vai sociālos raksturlielumus un apritīguma aspektus kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība; pēcpārdošanas apkalpošanu un sūdzību izskatīšanas kārtību; ražošanas un piegādes metodi un datumu; piegādes apstākļus, kā arī preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura nolūku, lietošanu, daudzumu, specifikācijas, ģeogrāfisko vai komerciālo izcelsmi; paredzamos preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura lietošanas rezultātus; preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura testēšanas vai pārbaudes rezultātus vai citas būtiskas īpašības, kas ir attiecināmas;".
3. Papildināt 10. pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Ja komercprakses īstenotājs nodrošina tādu pakalpojumu, kas salīdzina preces, pakalpojumus, digitālos pakalpojumus vai digitālo saturu, un sniedz patērētājam informāciju par tiem vai to piegādātāju tādiem vides vai sociāliem raksturlielumiem un apritīguma aspektiem kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība, par būtisku uzskata informāciju par izmantoto salīdzināšanas metodi, salīdzinātajām precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu un to piegādātājiem un par paredzētajiem pasākumiem minētās informācijas atjaunināšanai."
4. 11. pantā:
papildināt pantu ar 2.1 punktu šādā redakcijā:
"21) izmanto tādu ilgtspējas marķējumu, kurš nav balstīts uz sertifikācijas shēmu vai kuru nav piešķīrušas valsts pārvaldes iestādes;";
papildināt pantu ar 4.1, 4.2 un 4.3 punktu šādā redakcijā:
"41) sniedz vispārinātu vides norādi, nespējot pierādīt ar šo norādi saistītu atzītu izcilu vides sniegumu;
42) sniedz vides norādi attiecībā uz visu preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu vai par komercprakses īstenotāja veiktajām darbībām, bet šī norāde attiecas tikai uz kādu konkrētu preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura iezīmi vai kādu komercprakses īstenotāja veiktu darbību;
43) sniedz norādi, pamatojoties uz siltumnīcefekta gāzu emisiju kompensēšanu, ka siltumnīcefekta gāzu emisiju ziņā precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam ir neitrāla, samazināta vai pozitīva ietekme uz vidi;";
papildināt pantu ar 10.1 punktu šādā redakcijā:
"101) norāda kā īpašu komercprakses īstenotāja piedāvājuma iezīmi tādas prasības, kas Eiropas Savienības tirgū jau ir noteiktas visām attiecīgajām precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālajam saturam;";
papildināt pantu ar 28., 29., 30., 31., 32., 33. un 34. punktu šādā redakcijā:
"28) noklusē informāciju par to, ka programmatūras atjauninājums negatīvi ietekmēs preču ar digitāliem elementiem darbību vai digitālā pakalpojuma vai digitālā satura izmantošanu;
29) norāda programmatūras atjauninājumus precēm ar digitāliem elementiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu kā nepieciešamus, lai gan faktiski tie uzlabo tikai funkcionalitātes īpašības;
30) sniedz jebkādu komercpaziņojumu par preci, kurā ir iestrādāta tās ilgizturību ierobežojoša funkcija, kaut gan komercprakses īstenotājam ir pieejama informācija par attiecīgo funkciju un tās ietekmi uz preces ilgizturību;
31) sniedz patiesībai neatbilstošu informāciju par to, ka precei normālas lietošanas apstākļos ir konkrēta ilgizturība;
32) raksturo preci kā tādu, ko ir iespējams remontēt, lai gan remonts nav iespējams;
33) rosina patērētāju precei nomainīt vai iegādāties papildus patērējamās sastāvdaļas ātrāk, nekā tas ir nepieciešams kādu tehnisku iemeslu dēļ;
34) noklusē informāciju par preces funkcionalitātes pasliktināšanos gadījumā, kad tiek izmantotas tādas patērējamās sastāvdaļas, rezerves daļas vai citi piederumi, kurus nenodrošina to sākotnējais ražotājs, vai sniedz patiesībai neatbilstošu informāciju par to, ka notiks šāda funkcionalitātes pasliktināšanās."
5. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 7. punktu šādā redakcijā:
"7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES."
Likums stājas spēkā 2026. gada 27. septembrī.
Likums Saeimā pieņemts 2025. gada 30. aprīlī.
Valsts prezidents E. Rinkēvičs
Rīgā 2025. gada 15. maijā