1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Ķekavas novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība):
1.1. sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas (turpmāk – atbalsts), privātajai izglītības iestādei, kas nodrošina pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību bērniem no pusotra gada vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai (turpmāk – privātā izglītības iestāde), un, kura normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrējusi bērnu Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk – VIIS);
1.2. piešķir un izmaksā pašvaldības kompensāciju (turpmāk – kompensācija), kas paredzēta norēķiniem ar bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēju (turpmāk – aukles pakalpojums), kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrēts VIIS uzturētajā Bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzēju reģistrā.
2. Atbalsta apmēru nosaka un apstiprina pašvaldības izpilddirektors līdz kārtējā saimnieciskā gada 20. janvārim.
4. Pašvaldība par vienu bērnu piešķir un izmaksā tikai vienu pabalsta veidu saskaņā ar noteikumu 1. punktu.
6. Pašvaldība aprēķina un izmaksā atbalstu privātajai izglītības iestādei atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātai metodikai vidējo izmaksu noteikšanai pirmsskolas izglītības programmas nodrošināšanai pašvaldības izglītības iestādēs. Vienam izglītojamam nepieciešamās vidējās izmaksas kārtējam saimnieciskajam gadam aprēķina pašvaldības iestāde "Ķekavas novada centrālā administrācija" un publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.kekava.lv. Ar pašvaldības domes lēmumu, atbalsta maksimālais apmērs var tikt noteikts lielāks, atbilstoši pašvaldības budžeta iespējām.
7. Atbalstu piešķir, ja ir izpildīti visi šā punkta nosacījumi:
7.1. bērna un viena bērna likumiskā pārstāvja dzīvesvieta ir deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā;
7.2. bērns sasniedzis 18 (astoņpadsmit) mēnešu vecumu;
7.3. bērns, atbilstoši pašvaldības domes apstiprināto saistošo noteikumu prasībām, reģistrēts pašvaldības reģistrā, kurā reģistrē pieteikumus pašvaldības finansēta pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanai un bērnu nenodrošina ar pakalpojumu, sasniedzot 18 (astoņpadsmit) mēnešu vecumu;
7.4. bērns nav reģistrēts citas pašvaldības izglītības iestādē un par šo bērnu pašvaldība neveic attiecīgās pašvaldības padotībā esošās izglītības iestādes uzturēšanas izdevumu finansēšanu.
8. Lai saņemtu atbalstu, privātā izglītības iestāde iesniedz pašvaldībai šādus dokumentus:
8.1. iesniegumu un izmaksu tāmi, atbilstoši privātās izglītības iestādes apstiprinātiem iepriekšējā gada pēc naudas plūsmas uzskaitītiem izdevumiem, vai, ja tiek dibināta jauna privātā izglītības iestāde, atbilstoši apstiprinātai plānoto izdevumu tāmei, kurā norādītas vienam izglītojamajam nepieciešamās vidējās izmaksas pirmsskolas izglītības programmas īstenošanai privātajā izglītības iestādē, atsevišķi aprēķinot izmaksas bērniem no 1,5–4 gadu vecumam un pirmsskolas obligātās sagatavošanas vecuma bērniem, kā arī valsts mērķdotācija, ko saņem privātā pirmsskolas izglītības iestāde;
8.2. apliecinājumu, ka privātā izglītības iestāde nav nodokļu parādnieks Publisko iepirkumu likuma izpratnē.
9. Noteikumu 8. punktā minētos dokumentus privātā izglītības iestāde iesniedz pašvaldības
e-adresē: _DEFAULT@90000048491 vai parakstītus ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot uz pašvaldības oficiālo e-pasta adresi: novads@kekava.lv
10. Pēc noteikumu 8. punktā minēto dokumentu saņemšanas, pašvaldības iestādes "Ķekavas novada centrālā administrācija" par izglītības jomu atbildīgā struktūrvienība (turpmāk – atbildīgā struktūrvienība) pārbauda tajos norādītās informācijas atbilstību noteikumu prasībām un valsts datu bāzēs un reģistros publicētajām ziņām, un:
10.1. ja informācija atbilst atbalsta piešķiršanas noteikumiem, noformē līgumu par kārtību, kādā tiek sniegts atbalsts, kuru, pēc parakstīšanas no pašvaldības puses, iesniedz parakstīšanai privātajai izglītības iestādei;
10.2. ja informācija neatbilst atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, atbildīgā struktūrvienība pieņem motivētu lēmumu par atteikumu piešķirt pieprasīto atbalstu.
11. Atbildīgā struktūrvienība, atbilstoši noslēgtajam līgumam par kārtību, kādā tiek sniegts atbalsts, izmaksā atbalstu privātajai izglītības iestādei vienu reizi mēnesī, atbalsta aprēķinam par pamatu ņemot privātās izglītības iestādes izrakstīto e-rēķinu XML formātā un PDF formātā, un tam pievienoto atskaiti – izglītojamo sarakstu, kuru iegūst VIIS sistēmā attiecīgās privātās izglītības iestādes apakšsadaļā Izdrukas/BUP atbalsta finansējuma pieprasījumi, un, kuru iesniedz Excel formātā. Pirms atbalsta izmaksas privātajai izglītības iestādei, atbildīgā struktūrvienība pārbauda iepriekš minētājā sarakstā iekļauto bērnu atbilstību atbalsta piešķiršanas noteikumiem.
12. Privātā izglītības iestāde līdz katra mēneša 5. datumam iesniedz pašvaldībai e-rēķinu un izglītojamo sarakstu par iepriekšējo mēnesi atbalsta saņemšanai, savukārt pašvaldība 10 darbdienu laikā pēc privātās izglītības iestādes pieprasījuma saņemšanas, pārskaita atbalstu par iepriekšējo mēnesi attiecīgās privātās izglītības iestādes kredītiestādes kontā.
13. Pašvaldība pārtrauc atbalsta izmaksu, ja:
13.1. bērna un viena bērna likumiskā pārstāvja dzīvesvieta vairs nav deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā;
13.2. bērns tiek atskaitīts no privātās izglītības iestādes;
13.3. bērns tiek nodrošināts ar vietu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē;
13.4. privātā izglītības iestāde tiek likvidēta vai pārtrauc darbību reorganizācijas vai citu iemeslu dēļ.
14. Ja izglītības pakalpojuma izmaksas privātā izglītības iestādē ir mazāks nekā noteiktais atbalsts, atbalstu nodrošina apmērā, kas atbilst pirmsskolas izglītības pakalpojuma izmaksām privātajā izglītības iestādē.
15. Atbalstu nepiešķir par dienām, kad bērns bez attaisnojoša iemesla neapmeklē privāto izglītības iestādi. Šādā gadījumā atbalstu aprēķina proporcionāli apmeklējuma dienu skaitam. Par attaisnojošu iemeslu uzskatāma bērna prombūtne veselības stāvokļa dēļ, ko apliecina bērna likumiskā pārstāvja sniegta informācija par saslimšanas gadījumu, ja atsevišķais saslimšanas gadījums nav ilgāks par piecām darbdienām, vai ārsta izsniegta izziņa, vai citi gadījumi, par kuriem bērna likumiskie pārstāvji izglītības iestādi rakstiski informējuši pirms plānotās prombūtnes, kas kopumā nav ilgāka par 60 dienām kalendāra gada laikā.
16. Pašvaldība piešķir kompensāciju pašvaldības domes noteiktajā apmērā par pilna laika aukles pakalpojuma sniegšanu darba dienās, ne mazāk kā astoņas stundas dienā.
17. Kompensāciju piešķir, ja:
17.1. bērna un viena bērna likumiskā pārstāvja dzīvesvieta ir deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā;
17.2. bērns sasniedzis 18 (astoņpadsmit) mēnešu vecumu;
17.3. bērns, atbilstoši pašvaldības domes apstiprināto saistošo noteikumu prasībām, reģistrēts pašvaldības reģistrā, kurā reģistrē pieteikumus pašvaldības finansēta pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanai un bērnu nenodrošina ar pakalpojumu, sasniedzot 18 (astoņpadsmit) mēnešu vecumu;
17.4. bērns nav reģistrēts citas pašvaldības izglītības iestādē un par šo bērnu pašvaldība neveic attiecīgās pašvaldības padotībā esošās izglītības iestādes uzturēšanas izdevumu finansēšanu;
17.5. izvēlētais bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējs nav bērna likumiskais pārstāvis;
17.6. bērna likumiskais pārstāvis ir noslēdzis rakstveida līgumu ar aukli, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām;
17.7. bērns, atbilstoši pašvaldības domes apstiprināto saistošo noteikumu prasībām, reģistrēts pašvaldības reģistrā, kurā reģistrē pieteikumus pašvaldības finansēta pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanai un bērnam sasniedzot 18 (astoņpadsmit) mēnešu vecumu piedāvāta vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē vai pašvaldības finansētā grupā privātajā izglītības iestādē, bet pamatojoties uz ārstniecības personas (psihologs, ģimenes ārsts, pediatrs) atzinumu, bērns nevar apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi psiholoģiskās sagatavotības vai veselības stāvokļa dēļ, līdz atzinumā norādītajam laikam, bet ne ilgāk kā līdz bērns sasniedzis piecu gadu vecumu.
(Grozīts ar Ķekavas novada domes 18.09.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 21/2025)
18. Lai saņemtu kompensāciju, bērna likumiskais pārstāvis iesniedz pašvaldībā:
18.1. iesniegumu par kompensācijas piešķiršanu;
18.2. līguma kopiju, kas noslēgts starp aukli un bērna likumisko pārstāvi, par aukles pakalpojumu.
19. Noteikumu 18. punktā minētos dokumentus iesniedz pašvaldības e-adresē: _DEFAULT@90000048491 vai parakstītus ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot uz pašvaldības oficiālo e-pasta adresi: novads@kekava.lv, vai klātienē pašvaldībā.
20. Pēc noteikumu 18. punktā minēto dokumentu saņemšanas, atbildīgā struktūrvienība pārbauda tajos norādītās informācijas atbilstību noteikumu prasībām un valsts datu bāzēs publicētajām ziņām, un:
20.1. ja informācija atbilst kompensācijas piešķiršanas noteikumiem, atbildīgās struktūrvienības speciālists noformē līgumu par pašvaldības kompensācijas izmaksas kārtību, kuru, pēc parakstīšanas no pašvaldības puses, iesniedz parakstīšanai bērna likumiskajam pārstāvim;
20.2. ja informācija neatbilst noteikumu 17. punktā noteiktajam, atbildīgā struktūrvienība pieņem motivētu lēmumu par atteikumu piešķirt pieprasīto kompensāciju un paziņo par to bērna likumiskajam pārstāvim.
21. Atbildīgā struktūrvienība, atbilstoši noslēgtajam līgumam par kompensācijas izmaksas kārtību, izmaksā auklei kompensāciju vienu reizi mēnesī. Aukle līdz katra mēneša 5. datumam iesniedz pašvaldībai e-rēķinu XML formātā un PDF formātā, tam pievienojot darba pieņemšanas-nodošanas aktu un darba dienu uzskaites tabulu par iepriekšējo mēnesi kompensācijas saņemšanai, savukārt pašvaldība 10 darbdienu laikā pēc aukles maksājuma dokumenta saņemšanas, ja atbilst noteikumu 17. punktā noteiktajam, pārskaita kompensāciju par iepriekšējo mēnesi attiecīgās aukles kredītiestādes kontā.
(Grozīts ar Ķekavas novada domes 18.09.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 21/2025)
22. Kompensācijas izmaksu pārtrauc un līgumu izbeidz, ja:
22.1. bērns sasniedzis piecu gadu vecumu;
22.2. bērnam piedāvāta vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, izņemot noteikumu 17.7. apakšpunktā noteiktajā gadījumā, vai bērns uzņemts privātajā izglītības iestādē, vai citas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē;
22.3. aukle tiek izslēgta no VIIS uzturētā Bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēju reģistra vai aukles kā bērna uzraudzības pakalpojuma sniedzēja darbība ir apturēta;
22.4. bērna un viena no bērna likumiskā pārstāvja dzīvesvieta nav deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā. Kompensācijas izmaksu pārtrauc ar datumu, kad pēc Iedzīvotāju reģistrā esošās informācijas ir mainīta deklarētā dzīvesvieta;
22.5. bērna likumiskais pārstāvis atsaucis pieteikumu bērna reģistrācijai pašvaldības finansēta pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanai. Kompensācijas izmaksu pārtrauc ar datumu kad bērns vairs nav reģistrēts pašvaldības reģistrā uz pašvaldības finansētu pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanu.
(Grozīts ar Ķekavas novada domes 18.09.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 21/2025)
23. Ja bērns tiek uzņemts pašvaldības vai privātajā pirmsskolas izglītības iestādē, kompensāciju aprēķina proporcionāli dienu skaitam, kad bērns ir saņēmis aukles pakalpojumu.
24. Kompensāciju nepiešķir par dienām, kad bērns bez attaisnojoša iemesla nesaņem aukles pakalpojumu. Šādā gadījumā pašvaldības kompensāciju aprēķina proporcionāli apmeklējuma dienu skaitam. Par attaisnojošu iemeslu uzskatāma bērna prombūtne veselības stāvokļa dēļ, ko apliecina bērna likumiskā pārstāvja sniegta informācija par saslimšanas gadījumu, ja atsevišķais saslimšanas gadījums nav ilgāks par piecām darbdienām, vai ārsta izsniegta izziņa, vai citi gadījumi, par kuriem bērna likumiskie pārstāvji aukli rakstiski informējuši pirms plānotās prombūtnes, kas kopumā nav ilgāka par 60 dienām kalendāra gada laikā.
25. Ja bērnam rakstiski tiek piedāvāta vieta pašvaldības dibinātā izglītības iestādē vai pašvaldības finansētā grupā privātajā izglītības iestādē, kurā viņš ir reģistrēts uzņemšanai (neatkarīgi no tā, vai bērns reģistrēts uzņemšanai vienā vai vairākās pirmsskolas izglītības iestādēs), un bērna likumiskais pārstāvis atsakās no piedāvātās vietas, un bērnam uz paziņojuma nosūtīšanas datumu ir piešķirta kompensācija, kompensācijas izmaksu pārtrauc pēc 30 dienām no plānotās uzņemšanas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē vai no faktiskā programmas apguves uzsākšanas laika.
(Ķekavas novada domes 18.09.2025. saistošo noteikumu Nr. 21/2025 redakcijā)
26. Iesnieguma veidlapa par kompensācijas piešķiršanu pieejama pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.kekava.lv.
27. Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
28. Ar noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē pašvaldības 2023. gada 22. februāra saistošie noteikumi Nr. 2/2023 "Par pašvaldības atbalsta vai kompensācijas piešķiršanas un izmaksas kārtību norēķiniem ar privāto izglītības iestādi vai bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēju".
29. Pārvaldes amatpersonas lēmumu par atbalsta vai kompensācijas piešķiršanu, atteikumu piešķirt atbalstu vai kompensāciju un atbalsta vai kompensācijas izmaksas pārtraukšanu var apstrīdēt pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā.
30. Pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.