Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 8

Daugavpilī 2025. gada 30. aprīlī (prot. Nr. 8, 1. §)

Grozījumi Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 20. februāra saistošajos noteikumos Nr. 6 "Līdzfinansējums daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai"

APSTIPRINĀTI
ar Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes
2025. gada 30. aprīļa lēmumu Nr. 234

Izdoti saskaņā ar likuma
"Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
27.2 panta piekto daļu

Izdarīt Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 20. februāra saistošajos noteikumos Nr. 6 "Līdzfinansējums daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai" (Latvijas Vēstnesis, 2024, Nr. 41) šādus grozījumus:

1. Izteikt nosaukumu šādā redakcijā:

"Līdzfinansējums energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem daudzdzīvokļu dzīvojamajās mājās un tām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai".

2. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:

"1. Saistošie noteikumi (turpmāk - noteikumi) nosaka kārtību, kādā Daugavpils valstspilsētas pašvaldība (turpmāk - pašvaldība) piešķir līdzfinansējumu energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem daudzdzīvokļu dzīvojamajās mājās un tām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai (turpmāk - līdzfinansējums), kā arī līdzfinansējuma apmēru un tā piešķiršanas nosacījumus."

3. Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:

"4. Līdzfinansējums energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem tiek piešķirts tehniskās dokumentācijas un ēkas energosertifikāta izstrādei, ja dzīvojamās mājas īpašnieki ir pieteikušies atbalstam energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem Eiropas Savienības struktūrfondu atbalsta programmas ietvaros un tehniskās dokumentācijas un ēkas energosertifikāta izstrāde netiek finansēta no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem, šādā apmērā:

4.1. 100 % apmērā no atbalstāmajām izmaksām, veicot pilnu dzīvojamās mājas renovāciju, bet ne vairāk kā 20 000 eiro bez PVN;

4.2. 50 % apmērā no atbalstāmajām izmaksām, veicot atsevišķus energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus dzīvojamajā mājā, bet ne vairāk kā 10 000 eiro bez PVN;

4. Papildināt ar 4.1 punktu šādā redakcijā:

"4.1 Ja dzīvojamās mājas īpašnieki ir pieteikušies atbalstam energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem Eiropas Savienības struktūrfondu atbalsta programmas ietvaros, veicot pilnu dzīvojamās mājas renovāciju, papildus tiek piešķirts viens no šādiem līdzfinansējuma veidiem:

4.11. līdzfinansējums būvdarbiem, kas ir iekļauti dzīvojamās mājas pilnas renovācijas tehniskajā dokumentācijā un kas nav finansēti no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem, - 10.00 eiro uz 1m2 dzīvokļu kopējās platības bez PVN, bet ne vairāk kā 50 000 eiro bez PVN;

4.12. līdzfinansējums zemesgabala labiekārtošanai noteikumu 5. punktā noteiktajā apmērā.".

5. Papildināt ar 7.1-7.6 punktu šādā redakcijā:

"7.1 Ja energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus plānots veikt daudzdzīvokļu dzīvojamajā mājā, kurā kāds no dzīvokļiem tiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai, un ja attiecīgā dzīvokļa vai ēkas īpašnieks pretendē uz atbalstu, kas saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad līdzfinansējumu kā de minimis atbalstu piešķir saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Regula Nr. 2023/2831) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.

7.2 Komisija veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem uz līdzfinansējuma piešķiršanas brīdi.

7.3 De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad Komisija pieņēmusi lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu.

7.4 Piešķirot de minimis atbalstu, Komisija pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā noteiktajam.

7.5 De minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.

7.6 Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.".

6. Izteikt 8.1. un 8.2. apakšpunktu šādā redakcijā:

"8.1. akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" lēmuma kopiju par aizdevuma vai garantijas piešķiršanu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apjoms un maksimālā pieejamā kapitāla atlaide.

8.2. dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku lēmuma kopiju par dalību energoefektivitātes uzlabošanas pasākumos vai zemesgabala labiekārtošanas pasākumos;"

7. Papildināt 8. punktu ar 8.5. apakšpunktu šādā redakcijā:

"8.5. De minimis atbalsta pretendents iesniegumam pievieno De minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai izdruku (PDF faila formātā) vai iesniegumā norāda De minimis atbalsta uzskaites sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru, ja līdzfinansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts uzskatāms par komercdarbības atbalstu.".

8. Izteikt 12. punktu šāda redakcijā:

"12. Komisija pieņem lēmumu par līdzfinansējumu tehniskās dokumentācijas un ēkas energosertifikāta izstrādei pēc 8.1. apakšpunktā minētā lēmuma kopijas saņemšanas, bet lēmumu par līdzfinansējumu būvdarbiem un zemesgabala labiekārtošanai - pēc visu atbalstāmo aktivitāšu veikšanas un būvdarbu pieņemšanas - nodošanas akta apliecinātas kopijas saņemšanas.".

9. Papildināt ar 15.1-15.6 punktu šādā redakcijā:

"15.1 Pašvaldība vienas darba dienas laikā pēc atbalsta piešķiršanas veic piešķirtā de minimis atbalsta reģistrāciju De minimis atbalsta uzskaites sistēmā.

15.2 Pašvaldība uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šajos noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts, atbilstoši Regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam.

15.3 De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas atbilstoši Regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam.

15.4 De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.

15.5 Ja tiek pārkāpti Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt pašvaldībai šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

15.6 De minimis atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir līdz 2031. gada 30. jūnijam.".

Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Elksniņš

 

Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2025. gada 30. aprīļa saistošo noteikumu Nr. 8 "Līdzfinansējums daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām piesaistīto zemesgabalu labiekārtošanai"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 panta piekto daļu kārtību, kādā tiek sniegta šā panta otrajā daļā minētā palīdzība, un palīdzības apmēru nosaka pašvaldība savos saistošajos noteikumos. Šā panta otrās daļas 4. un 5. punkts nosaka, ka pašvaldība var sniegt palīdzību dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem) vai dzīvokļu īpašniekiem, piešķirot finansējumu energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamā mājā un dzīvojamai mājai piesaistītā zemesgabala labiekārtošanai.

2026. gada 31. augustā tiks noslēgta atbalsta programma daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai, kas tiek īstenota Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 460 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.1.i. investīcijas "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu" īstenošanas noteikumi" (turpmāk tekstā- 1.2.1.1.i. investīcija) ietvaros. Kopumā programmā iesniegti 168 projekti par kopējo projektu summu 88 milj. EUR, rezervējot visu 1.2.1.1.i. investīcijai pieejamo finansējumu. Līdz ar to 2024. gada 5. septembrī jaunu pieteikumu pieņemšana tika pārtraukta.

Lai nodrošinātu atbalstu daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošanai, tika izstrādāta jauna atbalsta programma daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošanai un apstiprināti jauni Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr. 880 "Atbalsta programmas nosacījumi energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās" (turpmāk - MK Nr. 880).

Jauno MK Nr. 880 noteikumu anotācijā (https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/666030b5-f2aa-41d7-8ac1-44d6a7100171) norādīts, ka lai sekmētu virzību uz daudzdzīvokļu māju atjaunošanu arī Latgales plānošanas reģionā, ir nepieciešams nodrošināt finansējumu projektiem arī atsevišķu pasākumu īstenošanai (neveicot kompleksu ēku atjaunošanu) un pieļaujot kopējās primārās enerģijas samazinājumu mazākā apmērā kā 30 % (bet ne mazāk kā 10 %, lai nodrošinātu programmas virsmērķi). Šāda pieeja nodrošinātu, ka atbalsta programmas ietvaros tiktu atbalstīti arī tie projekti, kas sasniedz nelielu kopējās primārās enerģijas samazinājumu, piemēram, projekti, kuru ietvaros tiek veikta tikai logu nomaiņa.

Šāda pieeja Latgales plānošanas reģionam izvēlēta, pamatojoties ar zemiem apguves datiem iepriekšējos Eiropas Savienības plānošanas periodu ietvaros, kur Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda 2007.-2013. gada ietvaros kopā īstenoti 740 projekti, no tiem Latgales plānošanas reģionā - 57 jeb 7 %. Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda 2014.-2020. gads ietvaros kopā atjaunotas 606 daudzdzīvokļu mājas, no kurām Latgales plānošanas reģionā 24 (4 %). Atjaunošanas un noturības mehānisma ietvaros šobrīd dažādos statusos (rezervēta kapitāla atlaide, precizē projektus) ir iesniegti 6 daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pieteikumi.

Ņemot vērā, ka dzīvokļu īpašnieku aktivitāte dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanā ir visai zema, pašvaldība iecerējusi sniegt daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašniekiem atbalstu tehniskās dokumentācijas un ēkas energosertifikāta izstrādei:

100 % apmērā, veicot pilnu dzīvojamās mājas renovāciju, bet ne vairāk kā 20000 eiro bez PVN;

50 % apmērā, veicot atsevišķus energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus dzīvojamajā mājā, bet ne vairāk kā 10000 eiro bez PVN, lai motivētu dzīvokļu īpašniekus piedalīties Eiropas Savienības struktūrfondu finansētajā atbalsta programmā. Šis atbalsts tiks piešķirts uzreiz pēc akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" lēmuma (par aizdevuma vai garantijas piešķiršanu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apjoms un maksimālā pieejamā kapitāla atlaide) iesniegšanas pašvaldībā.

Turklāt, ja dzīvojamā māja pieņēmusi lēmumu piedalīties Eiropas Savienības struktūrfondu programmā pilnai mājai renovācijai, tā var pretendēt uz pašvaldības finansējumu būvdarbiem, kas ir iekļauti daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pilnas renovācijas tehniskajā dokumentācijā, bet nav finansēti no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem, 10.00 eiro uz 1m2 dzīvokļu kopējās platības bez PVN, bet ne vairāk kā 50 000 eiro bez PVN, vai uz līdzfinansējumu zemesgabala labiekārtošanai noteikumos noteiktajā apmērā.

Jaunu pašvaldības atbalsta veidu ieviešanai ir jāveic grozījumi saistošajos noteikumos. Kā arī, ņemot vērā, ka ir pieņemti jaunie Ministru kabineta noteikumi, kas regulē līdzfinansējuma piešķiršanu daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošanai, saistošajos noteikumos ir jāizdara tehniskie grozījumi.

Saistošie noteikumi ir jāpapildina ar de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.

Saistošo noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Finanšu ministrijas metodiskajiem norādījumiem un paredz papildināt pašvaldībā iesniedzamo informāciju de minimis atbalsta saņemšanai (saistošo noteikumu 8.5. apakšpunkts) un de minimis atbalsta nosacījumus (saistošo noteikumu 7.1-7.6 un 15.1-15.6 punkts).

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Saistošo noteikumu grozījumu izpildei nepieciešamais pašvaldības finansējums būs atkarīgs no dzīvojamo māju īpašnieku aktivitātes, iesaistoties dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumos ar akciju sabiedrības "Altum" atbalstu.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Saistošajiem noteikumiem nav sociālas ietekmes vai ietekmes uz vidi, iedzīvotāju veselību.

Saistošie noteikumi pozitīvi ietekmēs to daudzdzīvokļu māju īpašniekus, kuri būs pieteikušies akciju sabiedrības "Altum" atbalstam dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Esošās administratīvās procedūras netiek mainītas. Pieteikumus izskata, lēmumus pieņem, atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam nosacījumiem uz līdzfinansējuma piešķiršanas brīdi veic Mājokļu komisija.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošie noteikumi nodrošina likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 panta otrās daļas 4.punktā noteiktā izpildi, proti, pašvaldība var sniegt palīdzību dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem) vai dzīvokļu īpašniekiem, piešķirot finansējumu energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamā mājā.

Papildu cilvēkresursu iesaiste saistošo noteikumu īstenošanā netiek paredzēta.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami.

Saistošo noteikumu izpildē iesaistītā institūcija ir pašvaldības domes izveidotā Mājokļu komisija.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai, nav citu saudzējošāku līdzekļu, lai sasniegtu leģitīmo mērķi un pašvaldības rīcība ir atbilstoša.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 10. panta pirmajai daļai, saistošo noteikumu projekts tika iesniegts sākotnējai izvērtēšanai Finanšu ministrijai, kura neiebilda pret tā apstiprināšanu (Finanšu ministrijas 2025. gada 02. aprīļa vēstule Nr. 7-4/18/1039).

Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu, saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un saistošo noteikumu paskaidrojuma rakstā norāda projekta izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām.

Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai saistošo noteikumu projekts publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.daugavpils.lv sadaļā "Sabiedrības līdzdalība", termiņš viedokļu iesniegšanai no 2025. gada 20. marta līdz 2025. gada 3. aprīlim.

Iedzīvotāju iebildumi, priekšlikumi saņemti netika.

Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Elksniņš

10.05.2025