Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2025/14

2025. gada 24. aprīlī

Par grozījumiem Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2023. gada 29. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 27 "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības līdzfinansējumu kultūras pieminekļu saglabāšanai Dienvidkurzemes novadā"

APSTIPRINĀTI
ar Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes
24.04.2025. sēdes lēmumu Nr. 329 (prot. Nr. 5 78. §)

Izdoti saskaņā ar likuma
"Par kultūras pieminekļu aizsardzību"
24. panta otro daļu un Pašvaldību likuma
44. panta pirmo daļu

1. Izdarīt Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2023. gada 29. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 27 "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības līdzfinansējumu kultūras pieminekļu saglabāšanai Dienvidkurzemes novadā" (turpmāk - Noteikumi) šādus grozījumus:

1.1. Papildināt Noteikumus ar 15.1 punktu, izsakot to šādā redakcijā:

"15.1 Ja saskaņā ar Noteikumu 15 punktu finansējums tiek piešķirts personai, kas nav saimnieciskās darbības veicējs vai komersants, tad maksimālais līdzfinansējuma apmērs tiek rēķināts kā summa, kas tiek izmaksāta pēc Iedzīvotāju ienākumu nodokļa samaksas, ieturēšanas."

1.2. Izteikt Noteikumu 16. punktu šādā redakcijā:

"16. Uz līdzfinansējumu projekta īstenošanai nevar pretendēt, ja kopējais līdzfinansējums vienai ēkai vai būvei šajā projekta konkursā atbalstu sasniedzis 50 000 EUR."

1.3. Izteikt Noteikumu VI nodaļu šādā redakcijā:

"VI. DE MINIMIS ATBALSTA NOSACĪJUMI SAIMNIECISKĀS DARBĪBAS VEICĒJIEM, KAS PRETENDĒ UZ LĪDZFINANSĒJUMA SAŅEMŠANU

36. Ēku (dzīvokļu) īpašniekiem, kuri ēku (dzīvokli) izmanto saimnieciskās darbības veikšanai un kuriem atbalsts (līdzfinansējums) saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, pašvaldības līdzfinansējuma daļa kultūras pieminekļu saglabāšanai Dienvidkurzemes novadā tiek piešķirta saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Regula Nr. 2023/2831) nosacījumiem, Regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā minēto termiņu un ievērojot MKN Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" noteikto kārtību.

37. Gadījumā, ja ēka (dzīvoklis) tiek izmantota saimnieciskās darbības veikšanai un atbalsts (līdzfinansējums) tam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, pretendents, iesniedzot Pašvaldībai pieteikumu līdzfinansējuma saņemšanai, pieteikumam pievieno ēkas (dzīvokļa) īpašnieka de minimis sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru.

38. Pašvaldība veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Pēc pretendenta veidlapas pārbaudīšanas un lēmuma pieņemšanas pašvaldība vienas darba dienas laikā reģistrē de minimis atbalsta uzskaites sistēmā informāciju par piešķirto atbalstu.

39. Ja atbalsts tiek sniegts kultūras pieminekļa saglabāšanai īpašumā, kura daļā tiek veikta saimnieciskā darbība, vai kultūras pieminekļa saglabāšanai daudzdzīvokļu mājā, kuras kādā no dzīvokļiem tiek veikta saimnieciskā darbība, un atbalsts saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, šo noteikumu 36. punktā norādītajām personām, piesakoties de minimis atbalstam, ir tiesības norādīt, ka proporcionāli šīs personas īpašuma vai kopīpašuma daļai kultūras pieminekļa saglabāšanas izmaksas ir uzskatāmas par neattiecināmām un tiek segtas no citiem privātiem līdzekļiem bez valsts vai pašvaldības atbalsta, proporcionāli samazinot pašvaldības piešķirtā atbalsta (līdzfinansējuma) daļu.

40. De minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.

41. Piešķirot de minimis atbalstu, Pašvaldība pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/283 2. panta 2. punktā noteiktajai viena vienota uzņēmuma definīcijai.

42. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %.

Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.

43. Par atbalsta (līdzfinansējums) piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kad noslēgts līgums ar atbalsta pretendentu (līdzfinansējuma saņēmēju).

44. Pašvaldība uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šajos noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts.

45. De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.

46. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, atbalsta saņēmējam (līdzfinansējuma saņēmējam) ir pienākums atmaksāt pašvaldībai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

1.4. Izteikt Noteikumu pielikuma Nr. 1, apliecinājumu jaunā redakcijā:

"Apliecinu, ka pozitīva lēmuma saņemšanas gadījumā no pašvaldības, ne vēlāk kā 3 mēnešu laikā tiks iesniegts:

Dienvidkurzemes novada Būvvaldē un Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldē apstiprināta dokumentācija.

Apliecinu, ka pēc komisijas pieprasījuma, 3 darba dienu laikā tiks iesniegts:

Restaurācijas un nesošo konstrukciju konservācijas gadījumā - darbu veicēja meistarības apliecinājums - Latvijas Amatniecības kameras, izsniegts amata meistara vai zeļļa prakses sertifikāts, restauratora sertifikāts un citi dokumenti, tajā skaitā ziņas par darba pieredzi saturošs dokuments: darbu saraksts un atsauksmes.

Apliecinu, ka visi pielikumā pievienotie dokumenti ir patiesi un atbilst oriģinālam.

Parakstot pieteikumu apliecinu, ka sniegtā informācija ir patiesa un korekti norādīta.

Visu pielikumā pievienoto dokumentu kopijas vai noraksti atbilst to oriģināliem.

Pieteikuma iesniedzēja paraksts, atšifrējums

Pieteikuma iesniegšanas datums"

Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības jautājumos A. Galeckis

 

Paskaidrojuma raksts
Dienvidkurzemes novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 2025/14 "Par grozījumiem Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2023. gada 29. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 27 "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības līdzfinansējumu kultūras pieminekļu saglabāšanai Dienvidkurzemes novadā""

Paskaidrojuma raksta sadaļa Norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums  Dienvidkurzemes novada domes 2023. gada 29. jūnija saistošo noteikumu Nr. 27 "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības līdzfinansējumu kultūras pieminekļu saglabāšanai Dienvidkurzemes novadā " (turpmāk - Saistošie noteikumi) IV nodaļā ir noteikti nosacījumi, kas jāievēro gadījumos, ja līdzfinansējums kvalificējams kā de minimis atbalsts.

Saistošajos noteikumos ir iestrādātas normas, kas izriet no Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra regulas Nr. 1407/2013 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam".

2024. gada 1. janvārī stājās spēkā Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, kas paredz, ka de minimis tiek palielināts un, ka kopējais de minimis atbalsts jeb robežlielums, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, jebkurā triju gadu periodā nepārsniedz 300 000 eiro. Regula nosaka, ka trīs gadu laikposms noteikts kā slīdošs periods, tas ir, turpmāk de minimis atbalsta kopsumma, ko piešķir vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā no tā piešķiršanas brīža nedrīkst pārsniegt noteikto robežlielumu (no datuma, kurā plānots piešķirt atbalstu skatās trīs kalendāro gadu laikā piešķirto atbalstu

Līdz 2024. gada 30. jūnijam de minimis atbalsta piešķiršanai var piemērot Nr. 1407/2013 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam", bet sākot ar 01.07.2024. ir piemērojama Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.

Ņemot vērā minēto, Saistošajos noteikumos ir nepieciešams veikt grozījumus - aktualizēt normas par de minimis atbalstu atbilstoši Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulai (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.

Ņemot vērā palielinātas darbu un materiālu izmaksas un vairāk pašvaldības Attīstības programmā noteikto par to, ka novads ir bagāts ar nozīmīgiem kultūrvēsturiskiem areāliem un unikāliem arhitektūras un mākslas pieminekļiem; Liepājas valstspilsētas un Dienvidkurzemes novada vizītkarte (pilsētbūvniecības pieminekļi - Aizputes un Durbes vēsturiskais centrs, Grobiņas arheoloģiskais ansamblis, Rucavas un Bārtas kultūrtelpa, 153 valsts nozīmes kultūras pieminekļi), tiek palielināts par 10 000 EUR līdzfinansējuma apmērs vienai ēkai, kā arī palielināts līdzfinansējuma apmērs fiziskām personām, kas nav saimnieciskās darbības veicēji vai komersanti.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi Dienvidkurzemes novada pašvaldības budžeta finansējuma apmērs projektu realizācijai attiecīgajā gadā tiks noteikts pašvaldības budžetā.

Projektu konkursa norisei Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2025. gada budžetā plānots finansējums 38 430,00 EUR apmērā.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  Restaurējot un konservējot Aizputes, Durbes un Grobiņas pilsētās, un Dienvidkurzemes novadā esošās vēsturiskās ēkas, uzlabojas vides kvalitāte kopumā, vienlaicīgi radot pozitīvu iespaidu uz uzņēmējdarbības vidi, īpaši tūrisma infrastruktūras, kultūras un komercpakalpojumu sfēras attīstību

Ar saistošajam noteikumiem nav paredzēta sociālā ietekme, ietekme uz vidi un iedzīvotāju veselību.

Saistošie noteikumi ietekmē pozitīvi uzņēmējdarbības vidi. Saglabājot kultūras pieminekļus, uzlabojas pilsētas un novada vides kvalitāte kopumā, vienlaicīgi radot pozitīvu iespaidu uz uzņēmējdarbības vidi, īpaši tūrisma infrastruktūras, kultūras un komercpakalpojumu sfēras attīstību. Saistošiem noteikumiem nav tiešas ietekmes uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Dienvidkurzemes novada pašvaldība, Attīstības un uzņēmējdarbības daļai organizējot projektu konkursu.

Pieteikumu par finansējuma piešķiršanu izvērtē Dienvidkurzemes novada pašvaldības priekšsēdētāja rīkojumu izveidota komisija.

Komisija ar lēmumu piešķir finansējumu tiem pieteikumiem, kuri saņēmuši vislielāko punktu skaitu, esošā budžeta ietvaros.

Līdzfinansējuma saņēmējs pēc finansējuma izlietošanas sagatavo un iesniedz Pašvaldībai finanšu pārskatu un pieteikuma satura pārskatu.

Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", informatīvajā izdevumā "Dienvidkurzeme" un Dienvidkurzemes novada pašvaldības mājaslapā: www.dkn.lv.

Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā, ir Dienvidkurzemes novada pašvaldība.

Administratīvo procesu izmaksas saimnieciskās darbības veicējiem palielināsies saistībā ar resursiem, kas nepieciešami lai sagatavotu pieteikumus finansējuma saņemšanai.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi - pašvaldību autonomā funkcija saskaņā ar Pašvaldības likuma 4. panta 1. daļas 5. punktā noteikto pat pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un 4. panta 1. daļas 12. punktā noteikto saistībā ar saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un atbalsta sniegšanu tai.

Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  Saistošo noteikumu izpildē iesaistīti Dienvidkurzemes novada pašvaldības Attīstības un uzņēmējdarbības daļa un Dienvidkurzemes novada pašvaldības priekšsēdētāja izveidota izvērtēšanas komisija.

Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija, reorganizācija, vai jaunu darba vietu izveide. 

Izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

Saistošo noteikumu prasības un to izpilde neradīs papildus izmaksas pašvaldībai, ārpus piešķirtā līdzfinansējuma kopējā apmēra.

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

Prasības noteiktas atbilstoši Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulai (ES) Nr.  2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  Saistošo noteikumu projektu izstrādājusi Pašvaldības speciālistu darba grupa.

Izstrādes procesā notika konsultācijas ar Finanšu ministriju, sabiedrības pārstāvjiem, tostarp biedrībām.

Saistošo noteikumu projekts virzīts izskatīšanai Finanšu komitejā, ņemti vērā izteiktie priekšlikumi vai iebildumi.

Atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 10. panta pirmās daļas nosacījumiem, Saistošo noteikumu projekts tika iesniegts Finanšu ministrijai sākotnējai izvērtēšanai un ir saņemts pozitīvs atzinums.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts publicēts Dienvidkurzemes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.dkn.lv divas nedēļas no 26.02.2025.-13.03.2025. Noteiktā termiņa ietvaros priekšlikumi par saistošo noteikumu projekta redakciju nav saņemti.

Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības jautājumos A. Galeckis

08.05.2025