Tukuma novada domes saistošie noteikumi Nr. 11
Tukumā 2025. gada 27. martā (prot. Nr. 4, 6. §)
IZDOTI
ar Tukuma novada domes
27.03.2025. lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/153
(prot. Nr. 4, 6. §)
Precizēti ar Tukuma novada domes
24.04.2025. lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/235
(prot. Nr. 6, 4. §)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu,
likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā"
25.2 panta piekto daļu,
Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra
noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām
bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam,
kurš ir ārpusģimenes aprūpē,
kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās"
24.9, 24.11, 24.13 un
24.14 punktu,
Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija
noteikumu Nr. 354 "Audžuģimenes noteikumi"
78. punktu
Izdarīt Tukuma novada domes 2023. gada 30. novembra saistošajos noteikumos Nr. 27 "Par ārpusģimenes aprūpes un sociālo garantiju nodrošināšanu bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem Tukuma novada pašvaldībā"" (turpmāk - Saistošie noteikumi) šādus grozījumus:
1. papildināt 1. punktu aiz vārda "bērniem" ar vārdiem "tai skaitā bērniem vecumā no 18 līdz 24 gadiem, kuri par bāreņiem palikuši pēc pilngadības sasniegšanas,"
2. izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Tukuma novada pašvaldība audžuģimenēm, kuras, pamatojoties uz Tukuma novada bāriņtiesas lēmumu par bērna ievietošanu audžuģimenē, nodrošina aprūpi Tukuma novada pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētam bērnam, pamatojoties uz noslēgto līgumu starp Tukuma novada sociālo dienestu un audžuģimeni, izmaksā pabalstu par audžuģimenes pienākumu pildīšanu:
3.1. 25,00 euro mēnesī par katru Tukuma novada pašvaldības teritorijā dzīvesvietu deklarējušu un ar Tukuma novada bāriņtiesas lēmumu audžuģimenē ievietotu bērnu;
3.2. 1000,00 euro mēnesī, ja audžuģimene aprūpē bērnu ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, bet kopumā ģimenes aprūpē ir ne vairāk kā divi bērni un audžuģimenei ir vispārīgas zināšanas par bērna ar smagiem funkcionāliem traucējumiem aprūpi;
3.3. 2000,00 euro mēnesī, ja audžuģimene aprūpē bērnu, kuram ir konstatēts multiplu problēmu kopums un kā viena no problēmām ir traucēta sociālā funkcionēšana alkohola, narkotisko vielu pastiprinātas lietošanas dēļ, ja šo multiplu problēmu kopumu nav iespējams risināt ar pieejamajiem resursiem, nodrošinot ārpusģimenes aprūpi ierastā veidā. Ja attiecīgā situācija atbilst minētajiem nosacījumiem, starpprofesionālā sadarbības grupa, ņemot vērā tās rīcībā esošo informāciju par bērnu, viņam nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem un individuālajām vajadzībām, sniedz rekomendāciju bāriņtiesai par to, ka bērnam ir nepieciešama īpaša aprūpe audžuģimenē, kurai ir specifiskās zināšanas, pieredze un vides resursi, lai nodrošinātu bērnam nepieciešamo aprūpi, atbalstu un iespēju saņemt nepieciešamos rehabilitācijas pakalpojumus, un attiecīgā audžuģimene spēj to nodrošināt. Audžuģimenes aprūpē nevar būt vairāk kā viens bērns, atsevišķos gadījumos, pēc bāriņtiesas ieskatiem, ne vairāk kā divi bērni, un par šo bērnu ievietošanu audžuģimenē ir lēmusi Tukuma novada bāriņtiesa.",
3. papildināt ar 3.1 un 3.2 punktiem šādā redakcijā:
"3.1 Saistošo noteikumu 3.3. apakšpunktā noteikto starpprofesionālo sadarbības grupu pēc nepieciešamības sasauc Tukuma novada bāriņtiesa. Starpprofesionālā sadarbības grupā piedalās bāriņtiesas, sociālā dienesta un Valsts policijas pārstāvis, kā arī psihologs un ārstniecības persona. Ja nepieciešams, uz starpprofesionālo sadarbības grupu tiek uzaicināti citi speciālisti, bērna vecāki vai citas ar bērnu saistītas personas, kurām ir nozīme attiecīgā jautājuma izskatīšanā un situācijas objektīvai izvērtēšanai.
3.2 Pašvaldība pārtrauc saistošo noteikumu 3. punktā noteikto pabalstu izmaksu, ja audžuģimene nesadarbojas ar atbalsta centru vai sociālo dienestu, nepilda noslēgto vienošanos.",
4. Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā tekstu "27., 30., 31. un 31.1" aizstāt ar tekstu "24.9, 24.11, 24.13 un 24.14".
Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 32. pants noteic, ka
ārpusģimenes aprūpes mērķis ir radīt bērnam aizsargātības
sajūtu, nodrošināt apstākļus viņa attīstībai un
labklājībai, sagatavot bērnu patstāvīgai dzīvei sabiedrībā,
pēc iespējas respektējot viņa individualitāti un ievērojot
viņa spējas un intereses. Pašreiz Tukuma novadā nav
audžuģimeņu, kuras var nodrošināt atbilstošus apstākļus
bērna attīstībai un labklājībai, ja bērnam ir traucēta
sociālā funkcionēšana alkohola, narkotisko vielu
pastiprinātas lietošanas dēļ. Bērniem ar šādām sociālajām
un veselības problēmām ir nepieciešama aprūpe, kura iekļauj
rehabilitācijas un ārstniecības pasākumus, kā arī 24 stundu
uzraudzību, izglītības apguvi mājās un citus individuāli
šim bērnam nepieciešamus atbalsta pasākumus un piemērotu
sociālo vidi. Tas nozīmē, ka audžuvecākiem nav citas
iespējas veikt algotu darbu, turklāt audžuvecākiem ir
nepieciešamas specifiskas zināšanas, kā arī vide, lai
varētu nodrošināt bērna aprūpi nepieciešamā apmērā.
Esošā audžuģimenes atlīdzība nav pietiekama, lai motivētu audžuģimenes uzņemties rūpes par bērniem ar alkohola, narkotiku lietošanas un uzvedības problēmām, iesaistīties bērna rehabilitācijas un ārstniecības pasākumos, jo tas prasa papildu zināšanas, atdevi un nereti apdraud audžuģimeņu vecāku veselību, dzīvību, personiskās mantas, līdz ar to audžuģimenes darbam jābūt adekvāti novērtētam, atlīdzībai jābūt vismaz 2000,00 euro apmērā (pielīdzināts vecākā sociālā darbinieka amata atlīdzībai). Taču bērnu, kuriem nepieciešama šāda specifiska aprūpe, paliek arvien vairāk. Ja savlaicīgi bērnam netiek sniegts atbalsts, bērna ieradumi nemainās, bērns nespēj pats saviem spēkiem mainīt situāciju, arī vecāki to nespēj mainīt, un pašvaldībai kā bērnu tiesību aizsardzības subjektam, ja vecākiem ir atņemtas aizgādības tiesības, ir pienākums radīt bērnam labvēlīgus, drošus apstākļus bērna attīstībai, lai attīstītu bērna sociālo funkcionēšanu un sekmētu bērna iekļaušanos darba tirgū. Pretējā gadījumā situācija nemainās, sociālās funkcionēšanas spējas tikai pazeminās un bērns, arī sasniedzot pilngadību, turpina būt valsts un pašvaldības aprūpē. Līdzīga ir situācija bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem. Arī šiem bērniem praktiski nav iespējams atrast audžuģimeni, tāpēc bērni tiek ievietoti ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās, kuru izmaksas ir ļoti lielas, un šāda veida aprūpe saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu pieļaujama tikai tad, ja bērnam nav iespējams nodrošināt audžuģimeni. Tas liecina, ka bērna aprūpe audžuģimenē ir vērtējama kā bērna attīstībai, individuālajām vajadzībām un interesēm labvēlīgāks aprūpes veids. Individuāla pieeja un mērķtiecīgi uz konkrētā bērna vajadzībām balstīti pakalpojumi bieži spēj attīstīt bērna spējas, prasmes, iemaņas tā, ka bērns, sasniedzot pilngadību, var dzīvot pēc iespējas neatkarīgāku dzīvi. Lai veicinātu, ka audžuģimenes nodrošina aprūpi bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, ir nepieciešams noteikt lielāku atlīdzību, vismaz 1000,00 euro mēnesī (pielīdzināts sociālā aprūpētāja amata atlīdzībai). Saistošie noteikumi nepieciešami, lai palielinātu personu loku, kuriem ir tiesības uz sociālajām garantijām. Grozījumi paredz, ka noteikumos noteiktās sociālās garantijas ir tiesīgi saņemt arī tie bērni, kuri par bāreņiem kļuvuši pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas un turpina apgūt izglītību. Vēsturiski šādas tiesības tika ar saistošajiem noteikumiem pašvaldībā noteiktas, jo bērns, kurš sasniedzis 18 gadu vecumu, mācās vispārīgās izglītības iestādē vai augstskolā un ir palicis bez vecākiem, pēc būtības pats sevi nodrošināt finansiāli nespēj un ir tādā pat situācijā, kā bērns, kurš vecākus zaudējis līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai. Šai personu grupai ir nepieciešams pašvaldības atbalsts, lai minimālā apmērā nodrošinātu iespēju šiem bērniem turpināt iegūt izglītību, profesiju, tādējādi sekmējot šo bērnu iekļaušanu darba tirgū kā kvalificētiem speciālistiem. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Saistošo noteikumu ietekme uz budžetu ir:
- 2000 euro mēnesī par bērnu, kuram ir traucēta sociālā funkcionēšana alkohola, narkotisko vielu pastiprinātas lietošanas dēļ (ietekme uz budžetu 2000 x 12 = 24 000 euro gadā par 1 (viena) bērna aprūpi); - 1000 euro mēnesī, ja audžuģimene aprūpē bērnu ar smagiem funkcionāliem traucējumiem (ietekme uz budžetu 1000 x 12 = 12 000 euro gadā par 1 (viena) bērna aprūpi). Jaunas pašvaldības institūcijas un papildu darbinieku resursi nav nepieciešami. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošajiem noteikumiem nav ietekmes uz vidi. Audžuģimenes pakalpojums nav pielīdzināms komercdarbībai, līdz ar to ietekmi uz konkurenci privātā sektorā saistošie noteikumi neradīs, neietekmēs uzņēmējdarbības vidi. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu ieviešanai nav nepieciešama jaunu administratīvo procesu ieviešana, minētie pasākumi plānoti esošo pašvaldības sociālā dienesta administratīvo resursu, procedūru un tam paredzēto izmaksu ietvaros. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu ieviešana nerada jaunas funkcijas vai uzdevumus. Noteikumu ieviešanu īsteno sociālais dienests esošo funkciju un uzdevumu ietvaros, kā arī cilvēkresursu ietvaros. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Diferencētas atlīdzības audžuģimenēm ieviešana nodrošinās kvalitatīvāku un lietderīgāku ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem vai kompleksām sociālām problēmām. Ieguldot bērna attīstībā, labklājībā, izglītošanā, tiek veicināta bērna sociālā funkcionēšana, tādējādi sekmējot bērna iemaņas dzīvot patstāvīgi, nebūt atkarīgam no pašvaldības atbalsta. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekts ar Tukuma novada domes Sociālo un veselības jautājumu komitejas 2025. gada 13. februāra lēmumu Nr. TND/1-7.1/25/2 (prot. Nr. 2, 3. §) nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Tukuma novada pašvaldības tīmekļvietnē www.tukums.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas, no 2025. gada 17. februārī līdz 2025. gada 3. martam. Minētajā termiņā neviens sabiedrības viedoklis nav saņemts. |
Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa