Tiesību akts: spēkā esošs
Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 15/2025

Ādažos 2025. gada 27. martā
Par aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu bērniem un pilngadīgām personām līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2025. gada 27. marta sēdes lēmumu (prot. Nr. 7 § 7)


PRECIZĒTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2025. gada 24. aprīļa sēdes lēmumu (prot. Nr. 9 § 49)


Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Ādažu novada pašvaldība piešķir aprūpes mājās pakalpojumu (turpmāk – pakalpojums) bērniem un pilngadīgām personām ar invaliditāti līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, pakalpojumu samaksas kārtību, kā arī lēmuma par pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.

2. Tiesības saņemt pakalpojumu ir Ādažu novadā deklarētiem:

2.1. bērniem ar invaliditāti, kuriem ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums (turpmāk – VDEĀVK) par īpašas kopšanas nepieciešamību, ja viņu likumiskais pārstāvis vai audžuģimene objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt bērna aprūpi;

2.2. personām līdz 24 gadu vecumam, kurām pēc pilngadības sasniegšanas turpinās īpašas kopšanas nepieciešamība.

3. Pakalpojumu nodrošina Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajos gadījumos.

4. Pakalpojumu ir tiesīga sniegt:

4.1. juridiskas personas, kas reģistrējušas aprūpes mājās pakalpojumu Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, un ar kurām pašvaldība noslēgusi līgumu;

4.2. fiziskas personas (tostarp pakalpojuma saņēmēja pirmās pakāpes radinieki vai vienas mājsaimniecības locekļi, ja izņēmuma gadījumā atbilstošu aprūpes pakalpojuma sniedzēju trūkuma vai citu objektīvi pamatotu iemeslu dēļ aprūpes pakalpojumu nav iespējams nodrošināt), kurām ir darba vai personiskā pieredze saskarsmē ar bērnu ar invaliditāti.

5. Ja Pakalpojumu sniedz 4.2. punktā norādītās fiziskās personas, Pakalpojumu finansē no pašvaldības budžeta līdzekļiem, sedzot pakalpojuma vienas pakalpojuma stundas izmaksas, par pamatu ņemot kārtējā gadā lielāko minimālo stundas tarifa likmi, tajā skaitā, visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu.

II. Pakalpojuma apjoms bērnam ar invaliditāti

6. Pakalpojums tiek nodrošināts, ievērojot šādus nosacījumus:

6.1. pakalpojuma apjoms līdz 20 stundām kalendāra mēnesī tiek piešķirts, ja bērns apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi, klātienē iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, saņem dienas aprūpes centra pakalpojumu, un ar bērnu vienā mājsaimniecībā dzīvojošie viens vai abi bērna likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes pārstāvji nav nodarbināti, nav darba ņēmēji, nav reģistrēti kā saimnieciskās darbības veicēji, neapgūst izglītības programmu izglītības iestādē vai nepiedalās Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – NVA) organizētajos pasākumos;

6.2. pakalpojuma apjoms līdz 40 stundām kalendāra mēnesī tiek piešķirts, ja bērns apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi, klātienē iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, saņem dienas aprūpes centra pakalpojumu, un ar bērnu vienā mājsaimniecībā dzīvojošie bērna likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes pārstāvji ir nodarbināti, ir darba ņēmēji, ir reģistrēti kā saimnieciskās darbības veicēji, apgūst izglītības programmu izglītības iestādē vai piedalās NVA organizētajos pasākumos;

6.3. pakalpojuma apjoms līdz 40 stundām kalendāra mēnesī tiek piešķirts, ja bērns neapmeklē pirmsskolas izglītības iestādi, klātienē neiegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, nesaņem dienas aprūpes centra pakalpojumu, un ar bērnu vienā mājsaimniecībā dzīvojošie viens vai abi bērna likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes pārstāvji nav nodarbināti, nav darba ņēmēji, nav reģistrēti kā saimnieciskās darbības veicēji, neapgūst izglītības programmu izglītības iestādē vai nepiedalās NVA organizētajos pasākumos;

6.4. pakalpojuma apjoms līdz 80 stundām kalendāra mēnesī tiek piešķirts, ja bērns neapmeklē pirmsskolas izglītības iestādi, klātienē neiegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, nesaņem dienas aprūpes centra pakalpojumu, un ar bērnu vienā mājsaimniecībā dzīvojošie bērna likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes pārstāvji ir nodarbināti, ir darba ņēmēji, ir reģistrēti kā saimnieciskās darbības veicēji, apgūst izglītības programmu izglītības iestādē vai piedalās NVA organizētajos pasākumos.

III. Pakalpojuma apjoms pilngadību sasniegušai personai līdz 24 gadu vecumam

7. Pakalpojums tiek nodrošināts atbilstoši veiktajam personas vajadzību izvērtējumam, ievērojot šādus nosacījumus:

7.1. pakalpojuma apjoms līdz 40 stundām kalendāra mēnesī tiek piešķirts, ja persona klātienē iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē saņem dienas aprūpes centra pakalpojumu, saņem specializētās darbnīcas pakalpojumu, vai ir nodarbināta;

7.2. pakalpojuma apjoms līdz 60 stundām kalendāra mēnesī tiek piešķirts, ja persona klātienē neiegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, nesaņem dienas aprūpes centra pakalpojumu, nesaņem specializētās darbnīcas pakalpojumu, vai nav nodarbināta;

7.3. ja līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai piešķirtā pakalpojuma stundu skaits ir lielāks, nekā aprēķinātais apjoms pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas, pakalpojuma stundu apjomu saglabā apjomā, kāds tika noteikts līdz 18 gadu vecumam.

IV. Pakalpojuma piešķiršanas un samaksas kārtība

8. Pakalpojuma saņemšanai pieprasītājs vai likumiskais pārstāvis iesniedz iesniegumu, norādot vēlamo pakalpojuma saņemšanas apjomu un pakalpojumu sniedzēju:

8.1. Ādažu novada sociālajā dienestā (turpmāk – Sociālais dienests), Gaujas iela 13/15, Ādaži, Ādažu novads, vai Garā iela 20, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;

8.2. Ādažu Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā, Gaujas iela 33A, Ādaži, Ādažu novads, vai Stacijas iela 5, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;

8.3. valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv, nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi;

8.4. ar drošu elektronisko parakstu parakstītu iesniegumu nosūtot uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi socialais.dienests@adazunovads.lv.

9. Iesniegumam pievieno dokumentus, kas apliecina tiesības saņemt pakalpojumu:

9.1. VDEĀVK atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, ja atzinums nav Sociālā dienesta rīcībā;

9.2. dienas aprūpes centra, dienas centra vai cita sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēja apliecinājumu par attiecīgo pakalpojumu sniegšanu, ja pakalpojums tiek sniegts un šī informācija nav Sociālā dienesta rīcībā;

9.3. citus dokumentus, ja tie nepieciešami Sociālajam dienestam lēmuma pieņemšanai.

10. Pakalpojuma saņemšanai papildus jāiesniedz:

10.1. izglītības iestādes apliecinājumu, ja bērna vecāks apgūst izglītības programmu izglītības iestādē;

10.2. NVA apliecinājumu par dalību NVA organizētajos nodarbinātības pasākumos, ja bērna vecāks piedalās tajos un šāda informācija nav Sociālā dienesta rīcībā.

11. Pakalpojumu piešķir viena mēneša laikā no iesnieguma un visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas uz pakalpojuma saņēmēja noteikto invaliditātes periodu, bet ne ilgāk par trīs gadiem, bez mājsaimniecības ienākumu un materiālā stāvokļa novērtēšanas, vienu reizi gadā pārvērtējot pakalpojuma piešķiršanu.

12. Pēc lēmuma pieņemšanas par pakalpojuma piešķiršanu Sociālais dienests slēdz līgumu ar bērna likumisko pārstāvi vai pakalpojuma saņēmēju un pakalpojuma sniedzēju. Līgumā nosaka pakalpojuma apjomu, tā sniegšanas periodu un izpildes kārtību, līdzēju tiesības, pienākumus un atbildību, norēķinu kārtību (4.2. punktā norādītajā gadījumā) un citus būtiskus jautājumus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, kā arī līguma izbeigšanas nosacījumus.

13. Pakalpojuma sniedzējs reizi mēnesī iesniedz Sociālajā dienestā apliecinājumu par iepriekšējā mēnesī sniegto pakalpojumu, un Sociālais dienests kontrolē līguma saistību izpildi. Apliecinājumā norāda pakalpojuma sniegšanas datumus un tajos nostrādāto stundu skaitu, kā arī līdzēju apliecinājumus par sniegto un saņemto pakalpojumu.

14. Bērna likumiskais pārstāvis vai pakalpojuma saņēmējs ne biežāk kā divas reizes kalendāra gada laikā ir tiesīgs atteikties no pakalpojuma sniedzēja un izvēlēties citu pakalpojuma sniedzēju, iesniedzot Sociālajā dienestā pamatotu iesniegumu.

15. Pakalpojums netiek piešķirts vai pārtraukts, ja:

15.1. pakalpojuma pieprasītājs vai saņēmējs atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, stacionārā veselības iestādē vai ieslodzījuma vietā;

15.2. pakalpojuma pieprasītājs vai saņēmējs jau saņem viņa vajadzībām atbilstošu citu aprūpes pakalpojumu pilnā apjomā vai aprūpes mājās pakalpojumu, kas tiek nodrošināts no valsts vai cita finansējuma;

15.3. nav ievēroti citi šajos noteikumos vai citā ārējā normatīvā aktā noteiktie nosacījumi.

16. Pakalpojumu izbeidz, ja:

16.1. pakalpojuma saņēmējs vai tā likumiskais pārstāvis iesniedz Sociālajā dienestā iesniegumu par atteikšanos no pakalpojuma;

16.2. pakalpojuma saņēmēja dzīvesvieta deklarēta citas pašvaldības administratīvajā teritorijā;

16.3. beidzies lēmumā noteiktais pakalpojuma sniegšanas periods;

16.4. mainījušies apstākļi pakalpojuma saņemšanai, vai pakalpojums vairs nav nepieciešams;

16.5. Sociālais dienests konstatē, ka pakalpojums faktiski netiek izmantots.

17. Pakalpojuma saņēmējam vai tā likumiskajam pārstāvim ir pienākums informēt Sociālo dienestu par apstākļiem, kas ir par pamatu pakalpojuma izbeigšanai.

18. Ja pakalpojuma saņēmējs vai tā likumiskais pārstāvis savlaicīgi nav informējis par apstākļiem, kas ir par pamatu pakalpojuma izbeigšanai, un Sociālais dienests ir veicis atlīdzības izmaksu pakalpojuma sniedzējam, pakalpojuma saņēmējam vai tā likumiskajam pārstāvim ir pienākums atlīdzināt saņemto atlīdzību no dienas, kad radušies minētie apstākļi.

V. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

19. Sociālā dienesta lēmumus var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.

20. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā likumā noteiktajā kārtībā.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības domes 2025. gada 27. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 15/2025 "Par aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu bērniem ar invaliditāti"

Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. 2024. gada 4. decembrī stājās spēkā likums "Grozījumi Invaliditātes likumā" un likums "Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā".

1.2. Ir zudis Ādažu novada pašvaldības domes 2021. gada 27. oktobra saistošo noteikumu 18/2021 "Par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu bērniem ar invaliditāti" tiesiskais pamatojums un saistošie noteikumi zaudēja spēku 2024. gada 4. decembrī. Ņemot vērā, ka ar likumu grozījumiem deleģējums pašvaldībai izdot saistošos noteikumus par aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanu bērniem ar invaliditāti, kuriem izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personām līdz 24 gadu vecumam, kurām īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek ietverts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, nepieciešams izdot saistošos noteikumus no jauna.

1.3. Ar minētajiem likumiem no Invaliditātes likuma izslēgta 12. panta 6.2 daļa, bet Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 23. pants papildināts ar ceturto un piekto daļu, kas noteic, ka:

1) Ministru kabinets nosaka maksimālo apjomu, kādā aprūpes mājās pakalpojumu var piešķirt bērnam ar invaliditāti, kuram izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta.

2) aprūpes mājās pakalpojumu saņem bez maksas bērni ar invaliditāti, kuriem izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību. Pēc pilngadības sasniegšanas līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai personai aprūpes mājās pakalpojumu turpina sniegt bez maksas, ja persona ir saņēmusi Valsts komisijas atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību.

1.4. Šajos noteikumos noteikts pakalpojuma apjoms bērnam ar invaliditāti, un pilngadību sasniegušai personai līdz 24 gadu vecumam.

1.5. Šajos noteikumos (atšķirībā no iepriekšējā regulējuma) norādīti vairāki iesniegumu iesniegšanas kanāli, t.i., gan klātienē Sociālā dienesta telpās Gaujas iela 13/15, Ādažos, gan Garā iela 20, Carnikavā, gan izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv, gan nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi, vai nosūtot uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi soc.dienests@adazunovads.lv ar drošu elektronisko parakstu parakstītu iesniegumu, vai Ādažu Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā, Gaujas iela 33A, Ādaži, Ādažu novads, vai Stacijas iela 5, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads.

1.6. Citas būtiskais izmaiņas šajos noteikumos nav veiktas.

2. Fiskālā ietekme un pašvaldības budžetu

2.1. Noteikumu īstenošana:

2.1.1. samazina vai palielina pašvaldības budžetu izdevumu daļu – 2025. gadā budžetā pašvaldības pabalstiem aprūpei mājās bērniem ar invaliditāti ir asignēti EUR 85 200 euro un papildu finansējums nav nepieciešams;

2.1.2. saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumu Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti45.1 punktu, valsts līdzfinansējuma apmērs aprūpes mājās pakalpojumam ir 50 procenti no pašvaldības faktiskajām izmaksām par bērnam sniegto aprūpes mājās pakalpojumu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme – plānots, ka šie noteikumi pozitīvi ietekmēs mērķa grupu, uz kuru attiecināms tiesiskais regulējums: Ādažu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarēti bērni ar invaliditāti, kuriem izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personas līdz 24 gadu vecumam, kurām īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta.

3.2. Šo noteikumu tiesiskais regulējums neietekmēs uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.3. Ietekme uz vidi – neradīs ietekmi uz vidi.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināma.

3.5. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcija, kurā fiziska persona var vērsties šo noteikumu piemērošanā, ir Sociālais dienests.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz šie noteikumi, ir šādi – lai saņemtu pabalstu, privātpersona iesniedz Sociālajam dienestam iesniegumu un pamatojošos dokumentus. Sociālais dienests lēmumu pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas, kā arī, pamatojoties uz noslēgto līgumu sagatavo darba laika uzskaites tabeli vai saimnieciskās darbības veicējiem rēķinu un nodod pašvaldības Centrālās pārvaldes Grāmatvedības nodaļai, kas pabalstus izmaksā uz iesniedzēja norādīto kredītiestādes kontu.

4.3. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.4. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. 

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Šo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

5.2. Šie noteikumi izstrādāti pamatojoties uz Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu - dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti šo noteikumu īstenošanā, ir Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbinieki (pieņemot iesniegumus), Sociālā dienesta darbinieki (pieņemot un izvērtējot iesniegumu atbilstību un pieņemot lēmumu) un Grāmatvedības nodaļas darbinieki (izmaksājot atlīdzību). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā – Administratīvo aktu strīdus komisija, kuras sastāvā ir deputāti, pašvaldības izpilddirektors un juristi.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Šie noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt lielāku atbalstu aprūpei mājās Ādažu novada ģimenēm, kurās aug bērni ar invaliditāti.

8. Izstrādes gaitā netika veiktas konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Šo noteikumu projekts tika izskatīts Ādažu novada pašvaldības domes Izglītības, kultūras, sporta un sociālajā komitejā. Pēc tam šo noteikumu projekts tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā – pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.2. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 06.03.2025. līdz 20.03.2025. netika saņemti priekšlikumi vai ieteikumi.

8.3. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
26.04.2025