Ministru kabineta instrukcija Nr. 3
Rīgā 2025. gada 22. aprīlī (prot. Nr. 16 4. §)
Izdota saskaņā ar Likuma par budžetu un
finanšu vadību 2. panta trešo daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2018. gada 10. aprīļa instrukcijā Nr. 2 "Instrukcija par valsts budžeta izpildes analīzi" (Latvijas Vēstnesis, 2018, 73. nr.; 2019, 131. nr.; 2021, 123. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Ministrijas nodrošina šajā instrukcijā minēto prasību izpildi un sniegtās informācijas patiesumu, kā arī ir atbildīgas par nepieciešamās informācijas pieprasīšanu no padotības iestādēm un tās izvērtēšanu."
2. Izteikt 7.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"7.1. par sešiem, deviņiem un 12 mēnešiem:
7.1.1. "Paskaidrojums par valsts budžeta izpildi";
7.1.2. "Valsts sociālo pabalstu, izdienas pensiju, valsts atbalsta sociālajai apdrošināšanai, valsts speciālā budžeta sociālo pabalstu un iemaksu valsts pensiju, invaliditātes apdrošināšanai un apdrošināšanai bezdarba gadījumā izpilde";".
3. Svītrot 7.2.1. apakšpunktu.
4. Izteikt 7.2.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"7.2.2. "Mērķfinansējuma izpildes analīze";".
5. Izteikt 7.2.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"7.2.3. "Rezultātu, to rezultatīvo rādītāju un prioritāro pasākumu izpildes analīze"."
6. Svītrot 7.2.4. apakšpunktu.
7. Svītrot 7.3. apakšpunktu.
8. Izteikt 11. punktu šādā redakcijā:
"11. Ministrijas informāciju par valsts budžeta izpildes analīzi sagatavo, paraksta un iesniedz un Finanšu ministrija minēto informāciju saņem Valsts kases e-pakalpojumu portālā."
9. Papildināt ar 11.2 punktu šādā redakcijā:
"11.2 Sagatavoto informāciju par valsts budžeta izpildes analīzi paraksta iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona."
10. Papildināt ar 11.3 punktu šādā redakcijā:
"11.3 Informatīviem mērķiem Valsts kases e-pakalpojumu portālā tiek nodrošināti valsts budžeta izpildes analīzes kopsavilkuma pārskati."
11. Svītrot 12. punktu.
12. Izteikt 13. punktu šādā redakcijā:
"13. Visās izpildes veidlapās norāda:
13.1. iestādes nosaukumu, kā arī citas ziņas un apzīmējumus iestādes identificēšanai;
13.2. periodu, par kuru iesniegta informācija budžeta izpildes analīzei;
13.3. finansējuma apmēru - veselos euro, bet procentus - ar vienas desmitdaļas precizitāti."
13. Izteikt 14. punktu šādā redakcijā:
"14. Finanšu ministrija savā tīmekļvietnē publicē informāciju par izpildes veidlapām."
14. Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Veidlapā "Paskaidrojums par valsts budžeta izpildi" ministrijas analizē un sniedz skaidrojumus par budžeta izpildi:
15.1. norāda informāciju par galvenajiem pārskata perioda pasākumiem:
15.1.1. trīs līdz pieci pasākumi, kuriem ir novirzīti ministrijas izdevumi;
15.1.2. trīs līdz pieci pasākumi, kuri ir ietekmējuši ministrijas izdevumu plāna neizpildi (pasākumi bija plānoti, bet netika īstenoti vai tika īstenoti daļēji). Šos pasākumus norāda, ja budžeta resora kopējā izdevumu neizpildes procentuālā novirze no pārskata perioda plāna pārsniedz 15 procentus;
15.2. sniedz skaidrojumu par valsts pamatfunkciju īstenošanu sadalījumā pa programmām (ja tām nav apakšprogrammu) un apakšprogrammām (ja programma sadalīta apakšprogrammās):
15.2.1. sadaļā "Paveiktais":
15.2.1.1. norāda pārskata periodā paveikto - pasākumus un (vai) aktivitātes (ieteicams līdz piecām vienībām), kas ir bijušas būtiskas ministrijas mērķu sasniegšanai un aptver būtisku daļu no kopējā pārskata periodā izlietotā finansējuma, uzsverot lietderību un ieguldījumu sabiedrības un nozares interesēs;
15.2.1.2. sniedz skaidrojumu, kā šīs instrukcijas 15.2.1.1. apakšpunktā minētie pasākumi un (vai) aktivitātes ietekmē gadskārtējā valsts budžeta paskaidrojumos plānoto darbības rezultatīvo rādītāju vērtību sasniegšanu. Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par sešiem un deviņiem mēnešiem;
15.2.2. sadaļā "Izmaiņas":
15.2.2.1. norāda pārskata perioda izpildes izmaiņas pret iepriekšējā gada atbilstošā pārskata perioda izpildi, ja finansējuma izmaiņu apmēra novirze (gan pozitīvā, gan negatīvā izteiksmē) pārsniedz 15 procentus un vienlaikus ir lielāka par 20 000 euro vai ja minētā novirze nesasniedz 15 procentus, bet ir lielāka par 500 000 euro. Norāda pasākumus un (vai) aktivitātes (ieteicams līdz piecām vienībām), un iemeslus, kas ir veicinājuši šīs izmaiņas (sadārdzinājums, izmaksu samazināšanās, publisko pakalpojumu apjoma izmaiņas, naudas plūsmas laika nobīde un citi), un, ja ir iespējams novērtēt, katram no tiem norāda finansējuma izmaiņu apmēru euro un procentos. Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par 12 mēnešiem;
15.2.2.2. attiecībā uz programmu 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" informāciju par izmaiņām nesniedz;
15.2.3. sadaļu "Neizpilde" aizpilda, ja pārskata perioda plāna neizpilde (gan pozitīvā, gan negatīvā izteiksmē) programmā (apakšprogrammā) un (vai) atsevišķi kādā no izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem (atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likuma struktūrai) pārsniedz 15 procentus un vienlaikus ir lielāka par 20 000 euro vai ja minētā neizpilde nesasniedz 15 procentus, bet ir lielāka par 500 000 euro:
15.2.3.1. norāda pasākumus un (vai) aktivitātes, kas ir radījušas ietekmi uz neizpildi, un skaidro būtiskākos neizpildes iemeslus. Ja neizpildes iemesli ir saistīti ar apropriāciju izmaiņām, norāda attiecīgo Finanšu ministrijas rīkojumu numurus. Tām pamatfunkciju programmām (apakšprogrammām), kuras tiek īstenotas pēc projektu principa un kurās būtiskas finansējuma svārstības ir objektīvi atkarīgas no iepriekš neplānotu projektu un to posmu ieviešanas, atsevišķus neizpildes iemeslus par sešiem un deviņiem mēnešiem var neuzskaitīt, bet kopumā skaidrot programmas (apakšprogrammas) mainīgo finansējuma apguvi;
15.2.3.2. sniedz skaidrojumu, kādas ir plānotās darbības finansējuma apguvei gada ietvaros (ja neizpildes iemesli nav saistīti ar apropriāciju izmaiņām) (neattiecas uz tām pamatfunkciju programmām (apakšprogrammām), kuras tiek īstenotas pēc projektu principa un kurās būtiskas finansējuma svārstības ir objektīvi atkarīgas no iepriekš neplānotu projektu un to posmu ieviešanas). Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par sešiem un deviņiem mēnešiem;
15.2.3.3. sniedz skaidrojumu, kāds ir vērtējums par potenciāli slēdzamajiem asignējumiem gada beigās sadalījumā pa izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likuma struktūrai. Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par sešiem un deviņiem mēnešiem;
15.2.3.4. sniedz skaidrojumu, kā potenciāli slēdzamie asignējumi ietekmē gadskārtējā valsts budžeta paskaidrojumos plānoto darbības rezultatīvo rādītāju vērtību sasniegšanu. Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par sešiem un deviņiem mēnešiem;
15.2.3.5. sniedz skaidrojumu, kādi ir iemesli, kāpēc slēgtie asignējumi budžeta izpildes laikā netika pārvirzīti citiem mērķiem, kur finansējums ir bijis nepietiekams. Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par 12 mēnešiem;
15.2.3.6. sniedz skaidrojumu, kāds ir finansējuma apjoms, ja nākamajā gadā potenciāli ir plānots pieprasīt finansējumu no 74. budžeta resora programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve". Attiecībā uz programmu 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" šādu informāciju nesniedz. Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par sešiem un deviņiem mēnešiem;
15.3. sniedz skaidrojumu par Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto un finansēto projektu un pasākumu īstenošanu sadalījumā pa programmām (ja tām nav apakšprogrammu) un apakšprogrammām (ja programma sadalīta apakšprogrammās):
15.3.1. sadaļā "Paveiktais" norāda pārskata periodā paveikto - specifiskā atbalsta mērķus un (vai) pasākumus, un (vai) projektus (izvēlas apakšprogrammai atbilstošāko) (ieteicams līdz piecām vienībām), kas visuzskatāmāk sniedz informāciju par finansējuma izlietojumu, un apraksta pārskata periodā tajos paveiktās darbības un (vai) sasniegumus (ieteicams līdz piecām vienībām katrā), aptverot būtisku daļu no kopējā pārskata periodā izlietotā finansējuma un uzsverot lietderību un ieguldījumu sabiedrības un nozares interesēs. Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par 12 mēnešiem;
15.3.2. sadaļu "Neizpilde" aizpilda, ja pārskata perioda plāna neizpilde programmā (apakšprogrammā) un (vai) atsevišķi kādā no izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem (atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likuma struktūrai) pārsniedz 15 procentus un vienlaikus ir lielāka par 20 000 euro vai ja minētā neizpilde nesasniedz 15 procentus, bet ir lielāka par 500 000 euro. Skaidrojumu sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par 12 mēnešiem:
15.3.2.1. norāda specifiskā atbalsta mērķus un (vai) pasākumus, un (vai) projektus, kas ir radījuši ietekmi uz neizpildi, un skaidro būtiskākos neizpildes iemeslus;
15.3.2.2. sniedz skaidrojumu, kādi ir iemesli, kāpēc slēgtie asignējumi budžeta izpildes laikā netika pārvirzīti citu projektu un pasākumu īstenošanai, kur finansējums ir bijis nepietiekams un ir bijis pieprasīts no 74. budžeta resora programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai";
15.4. sadaļā "Citi jautājumi":
15.4.1. norāda, vai plānots pieprasīt papildu finansējumu no 74. budžeta resora programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai". Ja ir plānots, norāda finansējuma apmēru un skaidrojumu. Informāciju sniedz, aizpildot budžeta izpildes analīzi par sešiem un deviņiem mēnešiem;
15.4.2. ja nepieciešams, norāda citus analītiskos skaidrojumus, tai skaitā atbildes uz Finanšu ministrijas papildu jautājumiem."
15. Izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Veidlapā "Mērķfinansējuma izpildes analīze" ministrijas analizē un sniedz skaidrojumu par mērķfinansējuma ieņēmumu un izdevumu plānu izpildi pārskata periodā. Ja informācija par faktisko izpildi pārskata periodā nav pieejama, sniedz izpildes novērtējumu:
16.1. aizpilda aiļu grupu "Ieņēmumi" - budžeta klasifikācijas kods un nosaukums, mērķfinansējuma nosaukums, plāns un izpilde (vai izpildes novērtējums) euro un procentos;
16.2. aizpilda aiļu grupu "Izdevumi" - programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums, plāns un izpilde (vai izpildes novērtējums) euro un procentos;
16.3. aizpilda aili "Novirze";
16.4. ailē "Novirzes skaidrojums":
16.4.1. ja iespējams, norāda pasākumus, kuri tiks veikti, lai nodrošinātu plānoto ieņēmumu izpildi, ja ieņēmumu neizpilde pārsniedz 15 procentus un vienlaikus ir lielāka par 20 000 euro vai ja minētā neizpilde nesasniedz 15 procentus, bet ir lielāka par 500 000 euro;
16.4.2. sniedz skaidrojumu par ieņēmumu un izdevumu plānu izpildi, ja procentuālā ieņēmumu pret izdevumiem novirze pārsniedz 15 procentus (gan pozitīvā, gan negatīvā izteiksmē);
16.4.3. ja nepieciešams, sniedz papildu informāciju un apraksta pieņēmumus, uz kuriem balstīts analītiski iegūtais novērtējums;
16.5. ailē "MK lēmums" norāda atbilstošo Ministru kabineta lēmumu saskaņā ar šīs instrukcijas 6. punktu."
16. Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
"17. Veidlapā "Valsts sociālo pabalstu, izdienas pensiju, valsts atbalsta sociālajai apdrošināšanai, valsts speciālā budžeta sociālo pabalstu un iemaksu valsts pensiju, invaliditātes apdrošināšanai un apdrošināšanai bezdarba gadījumā izpilde" Labklājības ministrija norāda informāciju par pabalstu un pensiju saņēmēju skaitu vidēji mēnesī, pabalsta (atlīdzības) un pensijas izmaksas apmēru vidēji mēnesī un par naudas plūsmas izdevumiem atsevišķi katram izdevumu veidam n-1 un n gadam."
17. Izteikt 18. punktu šādā redakcijā:
"18. Veidlapā "Rezultātu, to rezultatīvo rādītāju un prioritāro pasākumu izpildes analīze" ministrijas vidējam termiņam norāda rezultatīvos rādītājus, kas norādīti likumam par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru pievienotajos paskaidrojumos (politikas un resursu vadības kartēs, prioritāro pasākumu tabulā un budžeta programmu (apakšprogrammu) sadaļā), un sniedz informāciju par valsts budžeta rezultātu, to rezultatīvo rādītāju un prioritāro pasākumu izpildi pārskata periodā:
18.1. aili "Politikas un resursu vadības kartes numurs un nosaukums" aizpilda rindās, kurās sniedz skaidrojumu par politikas un resursu vadības kartes (turpmāk - karte) politikas rezultatīvajiem rādītājiem, raksturojošākiem darbības rezultatīvajiem rādītājiem un kvalitātes rādītājiem, norādot kartes numuru un nosaukumu;
18.2. aili "Prioritārā pasākuma numurs un nosaukums" aizpilda rindās, kurās sniedz skaidrojumu par prioritāro pasākumu darbības rezultatīvajiem rādītājiem, amata vietām, izdevumiem un ieņēmumiem, norādot prioritārā pasākuma numuru un nosaukumu;
18.3. aili "Programmas (apakšprogrammas) numurs un nosaukums" aizpilda rindās, kurās sniedz skaidrojumu par šīs programmas (apakšprogrammas) darbības rezultatīvajiem rādītājiem, un rindās, kurās sniedz informāciju par prioritārajiem pasākumiem, norādot attiecīgās programmas (apakšprogrammas) numuru un nosaukumu;
18.4. ailē "Darbības rezultāts" norāda darbības rezultāta nosaukumu, kas attiecas uz programmu (apakšprogrammu) darbības rezultatīvajiem rādītājiem un prioritāro pasākumu darbības rezultatīvajiem rādītājiem, amata vietām, izdevumiem un ieņēmumiem, kā arī raksturojošākiem darbības rezultatīvajiem rādītājiem, ja ir pieejama šāda informācija;
18.5. ailē "Rādītāja veids" norāda šādus rādītāju apzīmējumus: politikas rezultatīvie rādītāji - POLRR, raksturojošākie darbības rezultatīvie rādītāji - RDRR, kvalitātes rādītāji - KV, prioritāro pasākumu darbības rezultatīvie rādītāji - PPDRR, prioritāro pasākumu amata vietas - PPA, prioritāro pasākumu izdevumi - PPIzd, prioritāro pasākumu ieņēmumi - PPIe, programmu (apakšprogrammu) darbības rezultatīvie rādītāji - DRR;
18.6. ailē "Rādītāja nosaukums" norāda atbilstošā rādītāja nosaukumu, iekavās norādot mērvienību;
18.7. ailē "Mērvienība" atsevišķi norāda rādītāja mērvienību;
18.8. ailē "Gads" norāda rādītāja plāna vērtības gadu;
18.9. ailē "Plānotā vērtība" norāda plānoto rādītāja vērtību;
18.10. ailē "Izpildes vērtība" norāda rādītāja faktisko izpildi pārskata periodā. Ja rezultatīvajiem rādītājiem nav iespējams norādīt rādītāja izpildi pārskata periodam, norāda rādītāja pēdējo pieejamo faktisko izpildi, ailē "Iemesli/faktori, kas ir noteikuši izpildi/neizpildi" sniedzot informāciju par gadu, par kuru norādīta rādītāja pēdējā pieejamā faktiskā izpilde;
18.11. ailē "Izpilde: sievietes" un ailē "Izpilde: vīrieši" norāda rezultatīvo rādītāju izpildi dalījumā pēc dzimuma, ja rezultatīvā rādītāja mērvienība ir personu skaits un ja ministriju iekšējā uzskaitē ir pieejama šāda informācija;
18.12. ailē "Izpildes/novērtējuma novirze no plānotās vērtības, %" aprēķina rādītāja vērtības pārskata periodā faktiskās izpildes procentuālo novirzi no pārskata periodam plānotās rādītāja vērtības. Ja pārskata periodā faktiskās izpildes procentuālā novirze no kārtējam gadam plānotās rādītāja vērtības pārsniedz 15 procentus (gan pozitīvā, gan negatīvā izteiksmē), sniedz atbildes uz turpmākajās ailēs norādītajiem jautājumiem. Papildus sniedz skaidrojumu par tiem rādītājiem, kurus ministrija uzskata par būtiskiem skaidrojumu sniegšanai. Ja pārskata perioda prioritāro pasākumu izdevumu izpildes novirze pārsniedz 15 procentus vai ir lielāka par 500 000 euro, sniedz atbildes uz turpmākajās ailēs norādītajiem jautājumiem;
18.13. ailē "Iemesli/faktori, kas ir noteikuši izpildi/neizpildi" sniedz skaidrojumu par būtiskajiem iemesliem un faktoriem, kuri ir ministrijas ietekmē;
18.14. ailē "Izdarītais, lai sasniegtu plānoto vērtību" sniedz skaidrojumu par izdarīto (piemēram, veikts pētījums, ieviesta reforma, apmācīts personāls);
18.15. ailē "Priekšlikumi rādītāja neizpildes novēršanai" sniedz skaidrojumu, ja izpildes procentuālā novirze ir negatīva;
18.16. ailē "Ārējie faktori, kas radījuši ietekmi uz rādītāja izpildi/novērtējumu" sniedz skaidrojumu par ārējo faktoru ietekmi (piemēram, iedzīvotāju skaita izmaiņas, pieejamie informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumi);
18.17. aili "Prioritārā pasākuma mērķis" aizpilda rindā, kurā tiek skaidroti prioritāro pasākumu izdevumi (PPIzd), - norāda prioritārā pasākuma mērķi, kas ir minēts prioritārā pasākuma pieteikumā vidējam termiņam;
18.18. aili "Prioritārā pasākuma mērķa sasniegšana vai virzība uz mērķi" aizpilda rindā, kurā tiek skaidroti prioritāro pasākumu izdevumi (PPIzd), - sniedz skaidrojumu par prioritārā pasākuma mērķa sasniegšanu vai virzību uz mērķi un sabiedrībai sniegto labumu."
18. Izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
"19. Šīs instrukcijas 18. punktā minētajā izpildes veidlapā prioritāro pasākumu rādītāju izpildi analizē trīs gadus pēc kārtas, sākot ar gadu, kad tie norādīti budžeta paskaidrojumos prioritāro pasākumu tabulā. Terminēto prioritāro pasākumu rādītāju izpildi norāda trīs gadus vai mazāk, ja prioritāro pasākumu plānots uzsākt vēlāk vai pabeigt ātrāk. Neterminēto prioritāro pasākumu rādītāju izpildi norāda trīs gadus vai mazāk, ja prioritāro pasākumu plānots uzsākt vēlāk. Rādītāju "prioritāro pasākumu ieņēmumi" norāda, ja ministriju iekšējā uzskaitē ir pieejama šāda informācija."
19. Svītrot 20. punktu.
20. Svītrot 20.1 punktu.
21. Izteikt 22. punktu šādā redakcijā:
"22. Aizpildot veidlapu "Mērķfinansējuma izpildes analīze", analīzi veic par mērķfinansējumu, par kura piešķiršanu lēmumi bija pieņemti 2017. gadā un turpmākajos gados."
22. Izteikt 23. punktu šādā redakcijā:
"23. Aizpildot veidlapu "Rezultātu un to rezultatīvo rādītāju izpildes analīze", analīzi veic par prioritārajiem pasākumiem, par kuriem finansējuma piešķiršanas lēmumi bija pieņemti 2017. gadā un turpmākajos gados."
23. Svītrot 1. pielikumu.
24. Svītrot 1.1 pielikumu.
25. Svītrot 2. pielikumu.
26. Svītrot 3. pielikumu.
27. Svītrot 3.1 pielikumu.
28. Svītrot 4. pielikumu.
29. Svītrot 5. pielikumu.
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Finanšu ministra pienākumu izpildītājs
‒
iekšlietu ministrs R. Kozlovskis