Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 3/2025
Alūksnē 2025. gada 27. martā (prot. Nr. 4, 9. p.)
Izdoti saskaņā ar
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta otro un trešo daļu, Ministru kabineta
2003. gada 27. maija
noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas
pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma
izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta"
6. punktu
Izdarīt Alūksnes novada pašvaldības domes 2022. gada 2. maija saistošajos noteikumos Nr. 11/2022 "Par sociālajiem pakalpojumiem Alūksnes novadā" šādus grozījumus:
1. Papildināt 2. punktu ar teikumu "Iesniedzot iesniegumu par Sociālā pakalpojuma pieprasīšanu, persona, personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene dod atļauju iegūt un izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par sevi un/vai personu, kurai pieprasa Sociālo pakalpojumu, kā arī veikt personas datu apstrādi sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā (turpmāk - SOPA)."
2. Papildināt 3. punktu aiz vārda "ja" ar vārdiem "Noteikumos vai".
3. Svītrot 9.2.1. apakšpunktu.
4. Svītrot IV nodaļu.
5. Izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
"20. Pakalpojumu piešķir uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk - VDEĀVK) noteikto invaliditātes periodu, bet ne ilgāk par trim gadiem."
6. Izteikt 34. punktu šādā redakcijā:
"34. Pakalpojumu piešķir uz vienu gadu."
7. Izteikt 51. punktu šādā redakcijā:
"51. Sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā (turpmāk šajā nodaļā - Pakalpojums) mērķis ir nodrošināt personām ar funkcionāliem traucējumiem un personām ar invaliditāti, kuras objektīvu apstākļu dēļ nespēj sevi aprūpēt, pašaprūpes un aprūpes vajadzību apmierināšanu, nezaudējot drošo vidi - mājas."
8. Izteikt 53. punktu šādā redakcijā:
"53. Pakalpojumu ir tiesīga saņemt:
53.1. pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējumiem, kuras vecuma, garīgu vai fizisku traucējumu dēļ nevar veikt ikdienas mājas darbus un savu personisko aprūpi un, kurām nav likumīgu apgādnieku, vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj sniegt nepieciešamo palīdzību (turpmāk - pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējumiem);
53.2. bērns no piecu gadu vecuma ar invaliditāti, kuram ir VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību;
53.3. pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, kurai ir VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību."
9. Papildināt noteikumus ar 53.1 punktu šādā redakcijā:
"53.1 Pakalpojumu var saņemt bērns no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, bez mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanas, ja, likumiskie pārstāvji vai audžuģimene ir nodarbināti vai apgūst vispārējo, profesionālo, pamata, vidējo, augstāko izglītību vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmu, tālākizglītības programmu un bērns no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti dzīvo ģimenē vai audžuģimenē."
10. Papildināt noteikumus ar 53.2 punktu šādā redakcijā:
"53.2 Pieprasot Pakalpojumu bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, iesniegumā jānorāda:
53.21. informāciju par personu (vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvieta, Pakalpojuma saņemšanas adrese), kurai nepieciešams Pakalpojums;
53.22. informāciju par personas pārstāvi vai audžuģimeni (vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvieta, kontaktinformācija);
53.23. Pakalpojuma pieprasīšanas mērķi un vēlamo apjomu."
11. Papildināt noteikumus ar 53.3 punktu šādā redakcijā:
"53.3 Pieprasot Pakalpojumu bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
53.31. izglītības iestādes vai tālākizglītības vai pilnveides izglītības organizētāja apliecinājumu par izglītības apgūšanu attiecīgajā izglītības iestādē, izglītības ieguves formu, studiju vai mācību dienām un sesijas laiku, ka likumiskais pārstāvis apgūst kādu izglītības programmu;
53.32. pārstāvības tiesību apliecinoša dokumenta kopiju;
53.33. izziņu no darba devēja vai apliecinājumu par saimniecisko darbību, par algota darba vai saimnieciskās darbības veikšanu un darba laiku, ja likumiskais pārstāvis strādā."
12. Papildināt noteikumus ar 53.4 punktu šādā redakcijā:
"53.4 Pakalpojuma nepieciešamību un apjomu bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, Pārvalde izvērtē pēc Sociālās aprūpes pakalpojuma, bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti dzīvesvietā nepieciešamības novērtēšanas un apjoma noteikšanas veidlapas (pielikums) un nosaka:
53.41. Pakalpojuma apjomu līdz 40 stundām mēnesī, ja likumiskais pārstāvis vai audžuģimene ir nodarbināti nepilnu darba laiku vai iegūst vispārējo, profesionālo, pamata, vidējo, augstāko izglītību vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmu, tālākizglītības programmu tiešsaistes, tālmācības vai nepilna laika klātienes formā;
53.42. Pakalpojuma apjomu līdz 80 stundām mēnesī, ja likumiskais pārstāvis vai audžuģimene ir nodarbināti uz normālu darba laiku vai iegūst vispārējo, profesionālo, pamata, vidējo, augstāko izglītību vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmu, tālākizglītības programmu pilna laika klātienes formā."
13. Izteikt 54. punktu šādā redakcijā:
"54. Pakalpojumu piešķir uz šādu periodu:
54.1. pilngadīgai personai ar funkcionāliem traucējumiem uz vienu gadu;
54.2. bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti uz laika periodu, kas nepārsniedz VDEĀVK atzinumā norādīto periodu par īpašas kopšanas nepieciešamību."
14. Izteikt 55. punktu šādā redakcijā:
"55. Pakalpojuma izmaksas sedz:
55.1. pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējiem un/vai tās apgādnieki un/vai Pašvaldība;
55.2. Pašvaldība pilnā apmērā pilngadīgai personai ar funkcionāliem traucējumiem, ja tai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un tai nav apgādnieku;
55.3. Pašvaldība pilnā apmērā bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, ja tām ir VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību."
15. Svītrot 55.1 punktu.
16. Papildināt noteikumus ar 55.2 punktu šādā redakcijā:
"55.2 Pakalpojumu sniedz sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzējs ar kuru Pārvaldei ir noslēgts līgums par Pakalpojuma sniegšanu."
17. Aizstāt 65.2. apakšpunktā vārdu "divas" ar vārdu "četras".
18. Izteikt 74.25. punktu šādā redakcijā:
"74.25. Specializēto darbnīcu pakalpojumu piešķir uz vienu gadu."
19. Izteikt 103. punktu šādā redakcijā:
"103. Pārvaldes amatpersonu izdotos lēmumus var apstrīdēt Pārvaldes vadītājam."
20. Papildināt noteikumus ar 103.1 punktu šādā redakcijā:
"103.1 Pārvaldes vadītāja izdotos lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā."
21. Svītrot 104. punktu.
22. Papildināt noteikumus ar pielikumu šādā redakcijā:
"Pielikums
Alūksnes novada pašvaldības domes
2025. gada 27. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. 3/2025
Sociālās aprūpes pakalpojuma, bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti dzīvesvietā nepieciešamības novērtēšanas un apjoma noteikšanas veidlapa
1. Klienta vārds, uzvārds |
2. Personas kods __/__/__/__/__/__/ - __/__/__/__/__/
3. Klienta dzīvesvietas adrese | |
4. Sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā pieprasīšana | ||||||
4.1. Sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā pieprasīšanas mērķis un apjoms (Klients vai Klienta likumiskie pārstāvji, vai audžuģimene norāda visus aktuālos iemeslus) | ||||||
|
||||||
Kopējais vēlamais pakalpojuma apjoms _____ stundas mēnesī. | ||||||
4.2. Klienta ikdienas aktivitātes (norādīt visas atbilstošās) | ||||||
4.2.1. apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi
_________________________________________
____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī |
||||||
4.2.2. apgūst izglītību:
|
||||||
4.2.3. izmanto izglītības iestādes pagarinātās dienas
pakalpojumu
|
||||||
4.2.4. apgūst profesionālās ievirzes izglītības iestādes
izglītības programmu
|
||||||
4.2.5. saņem sociālos pakalpojumus:
|
||||||
5. Klienta aprūpes un uzraudzības nodrošināšana (norāda ziņas par visām pilngadīgajām personām mājsaimniecībā) | ||||||
5.1. Mājsaimniecības pilngadīgo locekļu skaits _____ | ||||||
5.2. Mājsaimniecības pilngadīgā locekļa, kurš ikdienā
pastāvīgi īsteno Klienta aprūpi un uzraudzību prombūtnes
laikā Klienta aprūpi un uzraudzību pārējie mājsaimniecības
pilngadīgie locekļi
|
||||||
5.3. Klients bez pilngadīgas personas klātbūtnes var palikt
viens (aizpilda, ja Klienta vecums ir no 7 līdz 18
gadiem)
|
||||||
6. Klienta fizisko un garīgo spēju izvērtējums | ||||||
Pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju novērtēšanas kritēriji | spēj | prot | ||||
1. Veic patstāvīgi/funkcionalitāte nav traucēta - 3 punkti.
2. Mēģina un spēj patstāvīgi ar palīdzību, funkcionalitāte biežāk nav traucēta - 2 punkti. 3. Mēģina un spēj patstāvīgi ar palīdzību, funkcionalitāte biežāk ir traucēta - 1 punkts. 4. Nespēj veikt patstāvīgi/funkcionalitāte ir traucēta - 0 punktu. Piezīmes: 1. "Spēj" - novērtē personas psihiskās vai fiziskās īpašības, kas rada iespēju sekmīgi veikt konkrētu darbību, uzdevumu, uztvert un reaģēt atbilstoši situācijai un sociālai videi. 2. "Prot" - novērtē personas zināšanas, iemaņas un prasmes veikt kādu darbību, uzdevumu. (Sadaļās, kur tiek vērtētas spējas un prasmes (spēj un prot), vērtējums tiek dubultots, kur katrā ailē maksimālais punktu skaits - 6 = 3 + 3) |
||||||
6.1. Sevis apzināšanās | ||||||
6.1.1. Spēj un prot
nosaukt (zina) savu vārdu un uzvārdu. Kontroljautājums: Kāds ir Jūsu vārds, uzvārds? |
||||||
6.1.2. Zina savu
dzimšanas gadu un datumu, vecumu, dzimumu,
dzīvesvietu. Kontroljautājums: Cik Jums gadu? Kad Jums ir dzimšanas diena? Kāda ir Jūsu adrese? |
-- | |||||
6.1.3. Spēj
apzināties savas stiprās un vājās puses. Kontroljautājums: Ko Jūs spējat darīt vislabāk? Ko vislabāk patīk darīt? Ko nepatīk darīt? |
-- | |||||
6.1.4. Spēj izprast
un apzināties savas rīcības sekas. Kontroljautājums: Izstāstiet (Klients spēj informēt), kas būs, ja Jūs kaitināsiet svešu suni? |
-- | |||||
6.1.5. Spēj un prot
pastāstīt (spēj informēt) par savu ģimeni,
tuviniekiem. Kontroljautājums atkarīgs no tā, vai Klientam ir ģimene, tuvinieki: Kādas Jums ir attiecības ar ģimeni? |
||||||
Punktu skaits 15/6 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 21 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.2. Ēšana, ēdiena gatavošana, šķidruma uzņemšana | ||||||
6.2.1. Spēj ēst
patstāvīgi. Kontroljautājums: Kur ēdat brokastis, pusdienas, vakariņas? |
-- | |||||
6.2.2. Spēj sakošļāt
un norīt barību. Kontroljautājums: Kas vislabāk garšo? Ko visgrūtāk apēst/norīt? |
-- | |||||
6.2.3. Spēj un prot
atbilstoši lietot galda piederumus. Kontroljautājums: Kādus galda piederumus parasti izmantojat, lai paēstu? |
||||||
6.2.4. Spēj un prot
sevi apkalpot pie galda, ielikt ēdienu šķīvī, ieliet tēju,
sagriezt maizi. Kontroljautājums: Kā ieliekat ēdienu šķīvī? Kādas sviestmaizes vislabāk garšo? |
||||||
6.2.5. Spēj un prot
sagatavot uzkodas. Kontroljautājums: Kā var pagatavot, piemēram, sviestmaizes? |
||||||
6.2.6. Spēj un prot
uzņemt nepieciešamo šķidruma daudzumu. Kontroljautājums: Ko Jūs labprāt dzerat - tīru ūdeni, sulu, tēju, kafiju vai kādu citu dzērienu? Cik daudz šķidruma dienā izdzerat? |
||||||
6.2.7. Spēj un prot
lietot virtuves tehniku: plīti, mikroviļņu krāsni
utt. Kontroljautājums: Uz kā var pagatavot ēst? Ar ko var uzvārīt ūdeni? |
||||||
6.2.8. Spēj un prot
uzklāt un novākt galdu. Kontroljautājums: Kādi trauki nepieciešami, lai paēstu, piemēram, zupu? Pastāstiet (Klients zina), kā uzklājat un novācat galdu? |
||||||
6.2.9. Spēj un prot
nomazgāt, noslaucīt un nolikt vietā traukus. Kontroljautājums: Kad paēdat, ko dara ar netīriem traukiem? Kur liek tīros traukus? |
||||||
6.2.10. Spēj un prot
izvērtēt, ko drīkst ēst un ko nedrīkst ēst atbilstoši
noteiktai diētai. Kontroljautājums: Kādi produkti ir veselīgi un kādus nav ieteicams ēst bieži un daudz? Pastāstiet (Klients zina vai spēj informēt), vai ir kādi produkti, kurus nedrīkstat lietot? Kādēļ? |
||||||
Punktu skaits 30/24 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 54 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.3. Ģērbšanās | ||||||
6.3.1. Spēj un prot
apģērbties un noģērbties pats. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Cik reižu dienā Jūs pārģērbjaties? |
||||||
6.3.2. Spēj un prot
aizpogāt un atpogāt apģērbu. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kādas pogas kreklam/blūzei Jums patīk vislabāk - lielas vai mazas? Cik laika paiet, kamēr aizpogājat vai atpogājat savu kreklu/blūzi? |
||||||
6.3.3. Spēj un prot
tikt galā ar rāvējslēdzēju apģērbā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kuram apģērbam ir rāvējslēdzējs? Cik bieži Jūs to velkat? |
||||||
6.3.4. Spēj un prot
sasiet un atsiet auklas apģērbā un apavos. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kuram apģērbam ir sienamās auklas? Vai bieži to nēsājat? Kurām kurpēm vai zābakiem ir sienamās auklas? Kā Jūs tiekat galā ar auklām? |
||||||
6.3.5. Spēj un prot
izvēlēties apģērbu un apavus atbilstoši
laikapstākļiem. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kurš apģērbs Jums vislabāk patīk? Ko Jūs parasti valkājat vasarā, ko ziemā? Kad jāsāk vilkt kādu siltāku jaku? |
||||||
Punktu skaits 15/15 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 30 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.4. Personīgās higiēnas uzturēšana | ||||||
6.4.1. Saprot
personīgās higiēnas nepieciešamību (Klients zina vai
spēj informēt). Kontroljautājums: Pastāstiet, kādēļ cilvēks mazgājas? |
-- | |||||
6.4.2. Spēj un prot
nomazgāties dušā, vannā. Kontroljautājums: Kur jūs parasti mazgājaties? Kur vēl var nomazgāties? |
||||||
6.4.3. Spēj un prot
rūpēties par saviem matiem (mazgāt, ķemmēt, žāvēt,
skūties). Kontroljautājums: Kurš Jums mazgā matus? Kad Jūs ķemmējat matus? Kad Jūs parasti skujaties - no rītiem vai vakaros? |
||||||
6.4.4. Spēj un prot
iztīrīt savus zobus/kopt mutes dobumu un zobu
protēzes. Kontroljautājums: Kad Jūs parasti tīrāt zobus? Ja Klientam ir zobu protēzes - kā tīrāt savas zobu protēzes? |
||||||
6.4.5. Spēj un prot
lietot higiēnas procedūrām nepieciešamos līdzekļus (ziepes,
sūkli, šampūnus, krēmus, kabatas lakatiņu, dezodorantu
u.c.). Kontroljautājums: Kādā krāsā ir Jūsu sūklis? Kādas ziepes vai šampūns Jums vislabāk patīk? Kādus higiēnas līdzekļus pazīstat, kādus parasti lietojat? Kur Jūs tos glabājat? |
||||||
6.4.6. Spēj un prot
apmeklēt tualeti pats gan pa dienu, gan naktī. Kontroljautājums: Kur atrodas tualetes telpa? Kas Jums palīdz nokļūt līdz tualetes telpai? Kā Jūs varat aiziet līdz tualetei naktī, kad ir tumšs? |
||||||
6.4.7. Spēj un prot
lietot autiņbikses, ieliktņus, higiēniskās paketes. Kontroljautājums: Kad vajag lietot autiņbikses? Ja Klientam nepieciešamas autiņbikses - kurš palīdz uzlikt autiņbikses? Ja Klients ir sieviete - kad vajag lietot higiēniskās paketes? |
||||||
Punktu skaits 24/18 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 42 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.5. Veselības uzturēšana | ||||||
6.5.1. Ir izpratne
par medikamentu lietošanu, ja tas
nepieciešams (Klients zina vai spēj
informēt). Kontroljautājums: Kādos gadījumos ir jālieto medikamenti? Kādus medikamentus Jums ir nepieciešams lietot? |
-- | |||||
6.5.2. Spēj izprast
uzvedības traucējumu saistību ar medikamentu lietošanas
regularitāti, ja ir vai mēdz būt uzvedības
traucējumi (Klients zina vai spēj
informēt). Kontroljautājums: Kā medikamentu lietošana ietekmē Jūsu veselības stāvokli/uzvedību? |
-- | |||||
6.5.3. Spēj un prot
ievērot medikamentu lietošanas laikus (Klients zina
vai spēj informēt). Kontroljautājums: Kā Jūs parasti lietojat medikamentus? |
||||||
6.5.4. Spēj un prot
pateikt (Klients zina vai spēj informēt), ka
jūtas slikti vai par sāpēm (zobu, vēdera, galvas, muguras,
kāju, roku) un spēj aprakstīt pašsajūtu. Kontroljautājums: Kā parasti stāstāt, ja Jums kaut kas sāp? |
||||||
6.5.5. Spēj un prot
meklēt medicīnisko palīdzību (Klients zina vai spēj
informēt), ja nepieciešams (traumas, saslimšanas
u.c.). Kontroljautājums: Kam Jūs parasti stāstāt, ka kaut kas sāp vai ka jūtaties slims? |
||||||
6.5.6. Spēj atpazīt
un aprakstīt maņu sajūtas (Klients spēj
informēt). Kontroljautājums: Pastāstiet par to, kā redzat un dzirdat? Var iedot iepriekš sagatavotus maisiņus ar zirņiem, pupām, putraimiem, miltiem un iedot Klientam aptaustīt - Kādas atšķirības sajūtat? |
-- | |||||
Punktu skaits 15/12 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 27 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.6. Mobilitāte | ||||||
6.6.1. Spēj un prot
mainīt pozu un sēdēt. Novēro Klientu izvērtēšanas intervijas laikā, jautā: Kā jūtaties, ilgstoši sēžot? |
||||||
6.6.2. Spēj un prot
apsēsties uz krēsla, piecelties no tā. Novēro Klientu izvērtēšanas intervijas laikā, jautā (Klients spēj informēt): Kādas grūtības sagādā piecelšanās vai apsēšanās uz/no krēsla? |
||||||
6.6.3. Spēj un prot
iekāpt un izkāpt no gultas. Kontroljautājums: Pastāstiet (Klients zina), kā parasti iekāpjat gultā? Kā tiekat ārā no gultas? |
||||||
6.6.4. Spēj un prot
piecelties pēc kritiena. Kontroljautājums (Klients zina): Ko darāt, ja nejauši paklūpat un nokrītat? |
||||||
6.6.5. Spēj un prot
pārvietoties telpā, lietot tehniskos palīglīdzekļus, ja ir
nepieciešams. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, apmēram, cik liela ir Jūsu istaba? Ar kādām kurpēm Jūs parasti staigājat pa istabu? Kur ejat skatīties televizoru? Ja persona izmanto tehniskos palīglīdzekļus - Kurš palīdz lietot, piemēram, ratiņus, spieķi u.c. |
||||||
6.6.6. Spēj un prot
pārvietoties pa kāpnēm. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kurš Jums palīdz nokāpt vai uzkāpt pa kāpnēm? |
||||||
6.6.7. Spēj
uzturēties un pārvietoties svaigā gaisā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kur Jūs parasti pastaigājaties? Cik ilgi Jūs staigājat ārā? |
-- | |||||
Punktu skaits 21/18 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 39 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.7. Orientēšanās spējas telpā un vidē | ||||||
6.7.1. Spēj un prot
orientēties telpā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kādas telpas ir tuvu Jūsu istabai. |
||||||
6.7.2. Spēj un prot
orientēties apkārtnē/teritorijā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Uz kuru pusi ir parks, dīķis, u. c.? Kur Jums vislabāk patīk uzturēties, kad esat izgājis ārā? |
||||||
6.7.3. Ir izpratne
par drošību uz ielas un rīcību atbilstoši
situācijai (Klients zina vai spēj
informēt). Kontroljautājums: Pastāstiet, ko zināt par to, kā pareizi uzvesties uz ielas? Kur drīkst iet pāri ielai? Kur nedrīkst iet pāri ielai? Ja stāvat ielas malā un Jums ir nepieciešams iet pāri, ko darāt vispirms? |
--- | |||||
6.7.4. Spēj un prot
lietot sabiedrisko transportu, nopirkt biļeti. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kad pēdējo reizi braucāt ar autobusu, vilcienu vai pilsētas sabiedrisko transportu? Kur Jūs parasti iekāpjat autobusā vai citā transportlīdzeklī (atkarībā no tā, ko Klients izmanto vai ir izmantojis)? Kā Jūs zināt, kur jāizkāpj? Kur pērkat biļeti? |
||||||
6.7.5. Spēj un prot
atpazīt sev vajadzīgo braukšanas maršrutu, izkāpt vēlamajā
pieturā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Ar kuru autobusu Jums jābrauc, lai nokļūtu . (atbilstoši Klienta braukšanas maršrutam)? Līdz kādai pieturai Jums jābrauc? |
||||||
Punktu skaits 12/15 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 27 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.8. Drošība | ||||||
6.8.1. Izprot tādus
apzīmējumus kā "gājēju pāreja",
"luksofors", "autobusa pietura",
"tualete" u.c. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Klientam parāda attēlus ar šiem apzīmējumiem un jautā, ko tie nozīmē? |
-- | |||||
6.8.2. Ir zināšanas
par ugunsdrošības noteikumiem, prot atbilstoši
rīkoties. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Ko Jūs zināt par ugunsdrošību? Kā rīkotos, ja sajustu dūmu smaržu telpās? Kā rīkotos, ja redzētu, ka aizdedzies papīrgrozs? |
-- | |||||
Punktu skaits 3/3 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 6 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.9. Orientācija laikā | ||||||
6.9.1. Sapratne par
laiku (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Kas tagad ir - rīts, pusdienlaiks, pēcpusdiena vai vakars? |
-- | |||||
6.9.2. Spēj saprast
jēdzienus (Klients zina vai spēj informēt):
datums, diena, gads, mēnesis, sezona. Kontroljautājums: Kāds šodien datums, kāda nedēļas diena? Kāds mēnesis? Kāds gads? Kāda sezona? |
-- | |||||
6.9.3. Spēj izprast
kalendāru (Klients zina vai spēj
informēt). Kontroljautājums: Lūdzu, parādiet kalendārā - kā ir apzīmēta šodiena. |
-- | |||||
6.9.4. Spēj un prot
nosaukt pulksteņa laiku (Klients zina vai spēj
informēt). Kontroljautājums: Sakiet, lūdzu, cik ir pulkstenis? |
||||||
6.9.5. Spēj un prot
lietot pulksteņa modinātāju. Kontroljautājums: Parādiet, kā lieto pulksteņa modinātāju. |
||||||
6.9.6. Spēj saprast
vajadzību būt laikā, nenokavēt (Klients
zina). Kontroljautājums: Pastāstiet, cikos parasti ceļaties? Cikos parasti ir brokastis? |
-- | |||||
Punktu skaits 18/6 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 24 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.10. Saskarsme | ||||||
6.10.1. Spēj verbāli
komunicēt (Klients spēj informēt): saprotamā
valodā izteikties, risināt sarunu, veidot dialogu. Novēro Klientu izvērtēšanas intervijas laikā. |
-- | |||||
6.10.2. Izprot
dažādus neverbālus signālus (Klients zina vai spēj
informēt): sejas mīmiku, balss toņa, žestu un pozu
nozīmi. Kontroljautājums: Kāds parasti izskatās, izklausās priecīgs cilvēks? Kāds skumjš? Kāds dusmīgs? |
-- | |||||
6.10.3. Spēj un prot
saprotami pastāstīt par savām vēlmēm un jūtām. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kas Jūs iepriecina? Ko Jūs gribētu? |
||||||
6.10.4. Spēj izprast
un respektēt citu cilvēku vajadzības (Klients
zina). Kontroljautājums: Kā jūs rīkojaties, ja kāds no tuviniekiem ir aizmidzis? |
-- | |||||
6.10.5. Spēj un prot
adekvāti uzvesties konfliktsituācijās. Kontroljautājums (Klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja esat sastrīdējies ar kādu no tuviniekiem? |
||||||
6.10.6. Spēj veidot
kontaktu ar apkārtējiem. Kontroljautājums: Vai Jums ir draugi? |
-- | |||||
6.10.7. Spēj atpazīt
savējos, veidot kontaktu ar piederīgajiem. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kā sauc ..? |
-- | |||||
Punktu skaits 18/9 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 27 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.11. Uzvedība | ||||||
6.11.1. Spēj un prot
uzvesties atbilstoši savam vecumam un dzimumam. Klientu novēro izvērtēšanas intervijas laikā. |
||||||
6.11.2. Spēj un prot
ievērot elementārās pieklājības normas (sasveicināties,
pateikties, uzrunāt utt.). Kontroljautājums (Klients zina): Kā uzvedas pieklājīgi cilvēki? Novēro Klienta uzvedību izvērtēšanas intervijas laikā |
||||||
6.11.3. Spēj un prot
novērtēt un kontrolēt savu uzvedību. Kontroljautājums (Klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja kāds Jūs lūdz pagaidīt, būt pacietīgam? |
||||||
6.11.4. Spēj
rīkoties ar apdomu, nav impulsīvs. Kontroljautājums (Klients zina): Kā rīkojaties, ja nenotiek tā, kā Jūs vēlaties? Ja kāds neļauj darīt to, ko Jūs gribat? |
-- | |||||
6.11.5. Spēj un prot
rīkoties mērķtiecīgi, jēgpilni. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Vai Jūs lasāt? Kādēļ to darāt? (jautājums atbilstoši personas teiktajam par brīvā laika pavadīšanu un darītajiem darbiem) |
||||||
Punktu skaits 15/12 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 27 | ||||||
Piezīmes | ||||||
Kopējais punktu skaits (maksimālais - 324) | ||||||
6.12. Noteiktais Klienta pašaprūpes, neatkarības un patstāvības līmeņa kopējais punktu skaits: | ||||||
Spēj: ___________ Prot: _______________ Kopā: ___________________ | ||||||
7. Kopsavilkums | ||||||
7.1. Nepieciešamais Klienta aprūpes un uzraudzības kopējais apjoms mēnesī (starpība starp 7.1.1. apakšpunktā norādīto stundu skaitu un 7.1.2., 7.1.3., 7.1.4. norādīto stundu summu) | ||||||
7.1.1. Vidējais stundu skaits kalendāra mēnesī | 730 | |||||
7.1.2. Vidējais nepieciešamais stundu skaits Klienta naktsmieram mēnesī (30 dienas x 8 stundas) | 240 | |||||
7.1.3. Mājsaimniecības pilngadīgo locekļu nodrošinātais Klienta aprūpes un uzraudzības stundu skaits mēnesī (neieskaitot 7.1.2. apakšpunktā norādītās stundas) (5. punktā norādītais kopējais stundu skaits) | ||||||
7.1.4. Iestāžu nodrošinātais bērna/personas aprūpes un uzraudzības stundu skaits mēnesī | ||||||
8. Atbilstošais aprūpes pakalpojuma apjoms: | |||
līmenis | punktu skaits | aprūpes pakalpojuma maksimālais apjoms (st./mēn.) | |
165 - 324 | 40 | ||
0 - 164 | 80 | ||
Klienta vai Klienta likumiskā pārstāvja, vai audžuvecāka paraksts un tā atšifrējums | |||
Sociālā darbinieka pilns amata nosaukums, paraksts un tā atšifrējums | |||
Datums |
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Informācija |
1. Projekta mērķis un nepieciešamības pamatojums | 04.12.2024. stājušies spēkā grozījumi Invaliditātes likumā, ar kuriem no Invaliditātes likuma ir izslēgta 12. panta 6.2 daļa, kura bija tiesiskais pamatojums Alūksnes novada pašvaldības domes 2021. gada 23. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 25/2021 "Par aprūpes pakalpojuma bērniem ar invaliditāti piešķiršanu Alūksnes novadā". Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektā daļa nosaka, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Ņemot vērā, ka spēku zaudējuši Alūksnes novada pašvaldības domes 2021. gada 23. septembra saistošie noteikumi Nr. 25/2021 "Par aprūpes mājās pakalpojuma nepilngadīgai personai ar invaliditāti piešķiršanu Alūksnes novadā", nepieciešams izdarīt grozījumus Alūksnes novada pašvaldības domes 2022. gada 2. maija saistošajos noteikumos Nr. 11/2022 "Par sociālajiem pakalpojumiem Alūksnes novadā", papildinot X nodaļu "Sociālās aprūpes pakalpojums dzīvesvietā" ar sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā piešķiršanas kārtību bērniem no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti. |
2. Projekta fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu grozījumu izpilde neparedz papildu finansējumu no pašvaldības budžeta, jo 2025. gada Pārvaldes budžetā ir paredzēti finanšu līdzekļi sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā nodrošināšanai bērniem ar invaliditāti. |
3. Projekta sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - nodrošinot iespēju saņemt sociālās
aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā bērniem no piecu gadu
vecuma un pilngadīgām personām līdz 24 gadu vecumam ar
invaliditāti un, kurām ir atzinums par īpašas kopšanas
nepieciešamību, vecākiem tiek nodrošināta iespēja būt
nodarbinātam un/vai iegūt izglītību, tādējādi atvieglojot
vecāku ikdienu, uzlabojot ģimenes dzīves kvalitāti,
labklājību, spēju sociāli funkcionēt un iekļauties
sabiedrībā.
3.2. Ietekme uz vidi - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - nodrošinot iespēju saņemt sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā bērniem no piecu gadu vecuma un pilngadīgām personām līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti un, kurām ir atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību tiks atvieglota vecāku ikdiena, uzlabota ģimenes dzīves kvalitāte, spējas sociāli funkcionēt un iekļauties sabiedrībā, līdz ar to, netiešā veidā, var tikt uzlabota vecāku psiholoģiskā un fiziskā veselība. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci. |
4. Projekta ietekme uz administratīvajām procedūrām |
4.1. Visas personas, kuras skar šo noteikumu piemērošana,
var vērsties Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldē,
Uzvaras ielā 1, Alūksnē, Alūksnes novadā vai Alūksnes
novada valsts un pašvaldības vienotajos klientu
apkalpošanas centros.
4.2. Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldes amatpersonas lēmumu par Pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt var apstrīdēt Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldes vadītājam viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas, savukārt Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldes vadītāja lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un ievietoti Alūksnes novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - nav administratīvo procedūru izmaksu. |
5. Projekta ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldības autonomā funkcija ir nodrošināt
iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī
iespēju saņemt personai nepieciešamus un atbilstošus
sociālos pakalpojumus.
5.2. Papildu cilvēkresursi nav nepieciešami. |
6. Informācija par projekta izpildes nodrošināšanu | Projekta izpilde ir Alūksnes novada pašvaldības iestādes - Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldes - kompetencē. |
7. Projekta prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Projekts ir piemērots šī paskaidrojuma raksta 1.
punktā noteiktā mērķa sasniegšanai.
7.2. Pašvaldības rīcība ir atbilstoša normatīvo aktu prasībām. |
8. Projekta izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Ievērojot Pašvaldību likuma 46. panta trešās daļas nosacījumus, Projekts tika publicēts Alūksnes novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai laika periodā no 10.02.2025. līdz 24.02.2025. |
9. Informācija par sabiedrības izteiktajiem viedokļiem par saistošo noteikumu projektu | Sabiedrības viedoklis par saistošo noteikumu projektu nav saņemts. |
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers