1. Noteikumi nosaka:
1.1. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gada 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.2. pasākuma "AER īstenošanas un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos" (turpmāk – 2.1.1.2. pasākums) un 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku samazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.4. pasākuma "Uzņēmējdarbības zaļināšanas un energoefektīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumos" (turpmāk – 6.1.1.4. pasākums) (turpmāk abi kopā – pasākums) mērķi;
1.2. prasības atbalsta saņēmējam;
1.3. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.4. kārtību, kādā īsteno pasākuma mērķi;
1.5. finanšu instrumentu īstenošanas kārtību.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. atbalsta piešķiršanas brīdis – diena, kad akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") ir pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu;
2.2. atbalsta saņēmējs – gala saņēmējs, kura atbalsta pieteikums ir apstiprināts;
2.3. cits finansētājs – kredītiestāde, tās filiāle, tās meitas sabiedrība vai ieguldījumu fonds, kas ir tiesīgs sniegt finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā, vai starptautiska finanšu institūcija (piemēram, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka, Eiropas Investīciju banka, Ziemeļu Investīciju banka, Eiropas Padomes Attīstības banka);
2.4. saistītās personas – saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto uzņēmumu definīcijai;
2.5. viens vienots uzņēmums – uzņēmums, kas, sniedzot atbalstu saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831), ietver visus ar to saistītos uzņēmumus, kuru starpā pastāv vismaz vienas no attiecībām, kas minētas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā;
2.6. sīkais (mikro), mazais vai vidējais saimnieciskās darbības veicējs – saimnieciskās darbības veicējs, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikumā noteiktajai definīcijai;
2.7. lielais saimnieciskās darbības veicējs – saimnieciskās darbības veicējs, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punkta nosacījumiem;
2.8. grūtībās nonācis saimnieciskās darbības veicējs – saimnieciskās darbības veicējs, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta nosacījumiem;
2.9. darbu sākums – ar ieguldījumu saistīts darbu sākums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktu.
3. 2.1.1.2. pasākuma mērķis ir veicināt ieguldījumus energoefektivitātes uzlabošanā, viedās energovadības un atjaunojamo energoresursu izmantošanā rūpniecībā un saimnieciskās darbības veicējos.
4. 6.1.1.4. pasākuma mērķis ir nodrošināt pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku visvairāk skarto reģionu uzņēmumos, un tā mērķa grupa ir saimnieciskās darbības veicēji visvairāk skartos reģionos.
6. Pasākumam pieejamais un plānotais kopējais attiecināmais finansējums un pasākuma ietvaros sasniedzamie rādītāji līdz 2029. gada 31. decembrim ir noteikti normatīvajos aktos, kas nosaka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgos īstenošanas noteikumus.
7. Šo noteikumu 6. punktā minēto finansējumu sabiedrība "Altum" izmanto:
7.1. atbalsta sniegšanai;
7.2. sabiedrības "Altum" aprēķināto sagaidāmo kredītriska zaudējumu segšanai. Zaudējumus, kas pārsniedz sabiedrības "Altum" Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajā daļā minētos aprēķinātos sagaidāmos kredītriska zaudējumus, sedz no sabiedrības "Altum" pašu finansējuma. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības atteikties no turpmākās aizdevumu piešķiršanas, ja faktiskie un prognozētie zaudējumi pārsniedz pieejamo publisko finansējumu zaudējumu segšanai;
7.3. pārvaldības maksai, kas aprēķināta atbilstoši normatīvajiem aktiem, kuri nosaka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgos īstenošanas noteikumus.
8. Pēc šo noteikumu 6. punktā minētā pieejamā finansējuma izlietojuma sabiedrība "Altum" var izmantot pasākumu ietvaros atmaksāto finansējumu (klientu maksājumus un pamatsummas atmaksas) šādiem mērķiem:
8.1. atbalsta sniegšanas turpināšanai pasākumu ietvaros, tai skaitā kredītriska zaudējumu segšanai, sākotnēji sagaidāmo zaudējumu segšanai no neatgūtajiem aizdevumiem un kapitāla atlaides segšanai saskaņā ar šiem noteikumiem;
8.2. pēc 2029. gada 31. decembra – pasākumu pārvaldības maksas segšanai.
9. Pasākumos atbalstu nodrošina un piešķir sabiedrība "Altum" kombinēta finanšu instrumenta veidā ar kapitāla atlaidi pamatsummas daļējam samazinājumam, kas tiek piemērots, ja tiek izpildīti visi noteiktie nosacījumi.
10. Atbalstu veido:
10.1. sabiedrības "Altum" aizdevums ar kapitāla atlaidi, ja projekta finansēšanā nav iesaistīts cits finansētājs;
10.2. sabiedrības "Altum" garantija ar kapitāla atlaidi, ja projektu finansē cits finansētājs. Kapitāla atlaidi piemēro cita finansētāja izsniegtajam aizdevumam, kam piesaistīta sabiedrības "Altum" garantija.
11. Atbalsts pasākumu ietvaros tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 vai kā atbalsts saskaņā ar šādiem Komisijas regulas Nr. 651/2014 pantiem:
11.1. ar 38. pantu, ja izmaksas tiek veiktas energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, kas nav ēkās, saskaņā ar šo noteikumu 26. punktu;
11.2. ar 38.a pantu, ja izmaksas tiek veiktas ēku energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem saskaņā ar šo noteikumu 23. punktu;
11.3. ar 41. pantu, ja izmaksas tiek veiktas, lai nodrošinātu jaunu atjaunīgās enerģijas jaudu uzstādīšanu saskaņā ar šo noteikumu 30. punktu.
12. Atbalsts tiek sniegts tikai kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831:
12.1. 6.1.1.4. pasākuma ietvaros – ja izmaksas tiek veiktas, lai nodrošinātu jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādi un ieviešanu saskaņā ar šo noteikumu 34. punktu;
12.2. ja atbalsts tiek sniegts saimnieciskās darbības veicējiem, kas ir energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēji;
12.3. ja atbalsts tiek sniegts lieliem saimnieciskās darbības veicējiem garantijas veidā.
13. Lai nodrošinātu finansējumu aizdevuma piešķiršanai, sabiedrība "Altum" var piesaistīt valsts aizdevumu līdz 20 000 000 euro saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iekļauj gadskārtējā valsts budžeta likumprojektā valsts aizdevumu pieprasījumus, un valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtību vai aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām. Kapitāla atlaidi sedz no pasākumos piešķirtā publiskā finansējuma. Valsts aizdevumu piešķir kredītlīnijas veidā uz 20 gadiem, tam nepiemēro riska likmi, un to nodrošina ar komercķīlu, sabiedrībai "Altum" ieķīlājot prasījuma tiesības un to nākamās sastāvdaļas kā lietu kopību, kas izrietēs no sabiedrības "Altum" izsniegtajiem aizdevumiem.
14. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programmas īstenošanai un atbalsta sniegšanai saimnieciskās darbības veicējiem atbilstoši šiem noteikumiem. Lai nodrošinātu pieeju datiem, sabiedrība "Altum", ja nepieciešams, slēdz vienošanos ar attiecīgās valsts informācijas sistēmas turētāju.
15. Izmaksu attiecināmības termiņš sākas ar 2025. gada 1. janvāri, bet nepārsniedz 2029. gada 31. martu, vienlaikus ievērojot šo noteikumu 81.1. apakšpunkta un 89. punkta nosacījumus.
16. Šo noteikumu ietvaros noteikto atbalstu var saņemt sīkais (mikro), mazais vai vidējais saimnieciskās darbības veicējs vai lielais saimnieciskās darbības veicējs.
17. Atbalstu nepiešķir, ja atbalsta saņēmējs darbojas kādā no šīm nozarēm:
17.1. tabakas izstrādājumu ražošana (NACE 2.1. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana");
17.2. azartspēles un derības (NACE 2.1. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
17.3. zivsaimniecība un akvakultūra atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta "a" apakšpunktam;
17.4. Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a" un "c" apakšpunktā minētajās nozarēs vai tad, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu 1. panta 1. punkta "b" un "d" apakšpunktā minētajās nozaru darbībās;
17.5. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu (turpmāk – regula Nr. 2021/1058) 7. panta 1. punktā noteiktajās nozarēs.
18. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas šo noteikumu 17. punktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt, ja tiek nodalītas nozares darbības un finanšu plūsmas, nodrošinot, ka darbības šo noteikumu 17. punktā minētajās nozarēs negūst labumu no piešķirtā atbalsta.
19. Atbalsta saņēmējs atbalsta piešķiršanas brīdī atbilst šādiem nosacījumiem:
19.1. tas atbilst šo noteikumu 16. punktā minētajiem nosacījumiem;
19.2. tas ir reģistrēts Komercreģistrā vai Uzņēmumu reģistrā;
19.3. tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē publiski pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos;
19.4. ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu:
19.4.1. tas nav uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktam šis nosacījums tiek piemērots uzņēmuma grupas līmenī;
19.4.2. uz to neattiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktu. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punktam šis nosacījums tiek piemērots uzņēmuma grupas līmenī.
20. De minimis atbalstu nepiešķir, ja atbalsta saņēmējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināts vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ja tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru, kā arī atbalsta saņēmējam, kas atbilst lielā saimnieciskās darbības veicēja statusam, kura kredītreitings ir zemāks par "B–" atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 3. punkta "a" apakšpunktam un 6. punkta "a" apakšpunktam.
21. Atbalstu piešķir šādām darbībām:
21.1. nedzīvojamu ēku (kompleksu) energoefektivitāti paaugstinošu darbu veikšanai;
21.2. energoefektivitātes paaugstināšanai esošajās iekārtās;
21.3. energoefektīvāku iekārtu vai tehnikas iegādei, kas aizstāj esošās iekārtas vai tehniku;
21.4. komercteritorijas inženiersistēmu atjaunošanai, pārbūvei vai izveidei, ja tas veicina energoefektivitāti vai atjaunīgo energoresursu izmantošanu;
21.5. atjaunīgo enerģijas avotu un enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtu ieviešanai;
21.6. jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādei un ieviešanai, lai nodrošinātu videi nekaitīgus ražošanas procesus vai resursu efektivitāti;
21.7. jaunas energopārvaldības sistēmas ieviešanai, ja tā tiek veikta kopā ar citām šajā punktā minētajām darbībām.
22. Atbalstu nepiešķir šādām darbībām:
22.1. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā noteiktajām darbībām, ja atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu;
22.2. darbībām, kas noteiktas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "e" un "f" apakšpunktā, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;
22.3. kodolenerģijas ražošanai;
22.4. darbībām, kuras uzskatāmas par faktiski pabeigtām vai pilnībā īstenotām pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 58. panta 2. punktu;
22.5. Eiropas Savienības fondu projektu līdzfinansēšanai, kā arī priekšfinansēšanai saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 58. panta 7. punktu;
22.6. esošu vai jaunu saistību dzēšanai, tai skaitā parāda procentiem, saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "a" apakšpunktu;
22.7. darbībām, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu, 9. pantā, ja projekts tiek īstenots 6.1.1.4. pasākuma ietvaros.
23. Pasākuma ietvaros ēku energoefektivitātes jomā attiecināmas ir šādas izmaksas:
23.1. būvdarbu veikšanas izmaksas nedzīvojamās ēkas (saskaņā ar būvju klasifikācijas normatīvajiem aktiem ēkas, sākot ar 113 kodu) norobežojošās konstrukcijās;
23.2. nedzīvojamās ēkas (saskaņā ar būvju klasifikācijas normatīvajiem aktiem ēkas, sākot ar 113 kodu) inženiersistēmu atjaunošanas, pārbūves vai izveides izmaksas, tai skaitā efektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšanas, pieslēguma izveidošanas centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveides izmaksas;
23.3. energoefektīva apgaismojuma uzstādīšanas izmaksas;
23.4. iekšējo un ārējo individuālo un lokālo siltumtīklu un aukstumtīklu, kā arī siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmu pārbūves izmaksas;
23.5. izmaksas, kas nepieciešamas energoefektivitātes paaugstināšanai un sasniegto rezultātu ilgtspējai vienlaikus ar vienu vai vairākām šo noteikumu 23.1., 23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunktā minētajām izmaksām:
23.5.1. tāda integrēta aprīkojuma uzstādīšana objektā, kas no atjaunīgajiem energoresursiem ražo elektroenerģiju, nodrošina siltumapgādi vai aukstumapgādi, tostarp (bet ne tikai) fotoelementu paneļiem un siltumsūkņiem;
23.5.2. aprīkojuma uzstādīšana atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtu objektā saražotās enerģijas akumulēšanai. Ja projektā atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada laikā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtas;
23.5.3. efektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšana;
23.5.4. ēkas lietotāju vajadzībām paredzētas automašīnu uzlādes infrastruktūras un ar to saistītās infrastruktūras (piemēram, kabeļu kanālu) izbūve un uzstādīšana vietā, kur autostāvvieta atrodas (ēkas iekšienē vai fiziski blakus ēkai);
23.5.5. aprīkojuma uzstādīšana ēkas digitalizācijai, jo īpaši, lai palielinātu tās viedgatavību, tostarp pasīvo iekšējo instalāciju ierīkošanai vai strukturēto kabeļu ievilkšanai datu tīklu vajadzībām un platjoslas infrastruktūras palīgdaļai īpašumā, uz kura atrodas attiecīgā ēka, izņemot instalāciju ierīkošanu vai kabeļu ievilkšanu datu tīklu vajadzībām ārpus minētā īpašuma;
23.5.6. ieguldījumi zaļajos jumtos un aprīkojumā lietusūdens uzkrāšanai un izmantošanai;
23.5.7. ārējo noēnošanas ierīču uzstādīšana.
24. Šo noteikumu 23. punktā minētās izmaksas ir attiecināmas, ja ēkas, kurās tiek veiktas šo noteikumu 21.1. apakšpunktā noteiktās darbības, ir saimnieciskās darbības veicēja īpašumā vai saimnieciskās darbības veicējam ir ilgtermiņa (vismaz 10 gadi, bet ne mazāk par aizdevuma atmaksas vai garantijas termiņu) nomas vai apbūves tiesības uz nekustamo īpašumu, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības. Atbalstu piešķir, ja īpašuma, nomas vai apbūves tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā līdz brīdim, kad iesniegts pirmais pieprasījums naudas līdzekļu izsniegšanai.
25. Ja šo noteikumu 23. punktā minētās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a pantu, tad attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas, kas ir tieši saistītas ar augstāka energoefektivitātes līmeņa sasniegšanu ēkā, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a pantu.
26. Pasākuma ietvaros energoefektivitātes un atjaunīgās enerģijas veicināšanas jomā, kas nav ēkās, attiecināmas ir šādas izmaksas:
26.1. izmaksas jaunas energoefektīvākas elektroenerģiju vai siltumenerģiju izmantojošas iekārtas vai tehnikas iegādei un uzstādīšanai, aizstājot saimnieciskās darbības veicēja īpašumā esošu iekārtu vai tehniku;
26.2. izmaksas sekundāro energoresursu, tostarp atlikumsiltuma, atgūšanai no tehnoloģiskajiem procesiem vai cits tāds skaidri nosakāms ieguldījums esošajās iekārtās vai saimniecisko darbību nodrošinošos procesos, kura vienīgais mērķis ir uzlabot energoefektivitāti;
26.3. izmaksas komercteritorijas inženiersistēmu atjaunošanai, pārbūvei vai izveidei, tai skaitā efektīvas centralizētās siltumapgādes vai centralizētas aukstumapgādes sistēmas vai kombinētas centralizētās siltumapgādes un aukstumapgādes sistēmas un ar to saistītā aprīkojuma pieslēgšanai, pieslēguma izveidošanai efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveidei;
26.4. izmaksas esošo enerģijas ražošanas iekārtu vai kurināmo patērējošu ražošanas iekārtu nomaiņai uz elektroenerģiju izmantojošām iekārtām;
26.5. tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas esošo neefektīvu vai fosilos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas un elektroenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņai ar šādām jaunām iekārtām:
26.5.1. saules enerģiju izmantojošām elektroenerģijas ražošanas tehnoloģijām;
26.5.2. vēja enerģiju izmantojošām elektroenerģijas ražošanas tehnoloģijām;
26.5.3. atjaunīgos energoresursus izmantojošiem bezemisiju siltumenerģijas ražošanas avotiem, tai skaitā saules kolektoriem, siltumsūkņiem (gaiss, ūdens, zeme) un bezemisiju tehnoloģiju hibrīdsistēmām ar cietās biomasas tehnoloģijām (tai skaitā gaisu piesārņojošo vielu emisiju attīrīšanas iekārtām);
26.6. izmaksas iekārtu iegādei un uzstādīšanai, aizstājot esošās saimnieciskās darbības veicēja īpašumā esošās iekārtas ar šādām iekārtām:
26.6.1. atjaunīgā ūdeņraža ražošanas tehnoloģijām;
26.6.2. biogāzes ražošanas tehnoloģijām, kas nodrošina biogāzes iegūšanu no izejvielām, kuras norādītas Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" 4. pielikumā, ja minēto izejvielu īpatsvars kopējā izejvielu apjomā ir vismaz 60 procenti;
26.6.3. biodegvielas, bioloģiskā šķidrā kurināmā un gāzveida biomasas kurināmā vai biomasas degvielas ražošanas un uzkrāšanas iekārtām;
26.7. izmaksas saražotās enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē ar atjaunīgās enerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgās enerģijas iekārtu. Ja projektā atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada laikā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas iekārtas;
26.8. sistēmas pieslēguma ierīkošanas vai pārbūves izmaksas, kas nepieciešamas šo noteikumu 26.4., 26.5., 26.6. vai 26.7. apakšpunktā minēto iekārtu pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai;
26.9. energopārvaldības sistēmas ieviešanas izmaksas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
27. Šo noteikumu 26.5., 26.6. un 26.7. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas, ja vismaz 80 procenti no saražotās enerģijas tiek izmantoti saimnieciskās darbības veicēja pašpatēriņam gada laikā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos saimnieciskās darbības veicēja objektos kopā, ja saimnieciskās darbības veicējs ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks. Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā.
28. Ja šo noteikumu 26. punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu, atbalstu sniedz tādām papildu ieguldījumu izmaksām, kas nepieciešamas, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu.
29. Ar šo noteikumu 26.1. apakšpunktā minētajām izmaksām nefinansē N1, M1, N2, M2 kategorijas transportlīdzekļus atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regulas (ES) 2018/858 par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšanu un tirgus uzraudzību un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 715/2007 un (EK) Nr. 595/2009 un atceļ Direktīvu 2007/46/EK, 4. pantam.
30. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas, lai nodrošinātu jaunu atjaunīgās enerģijas jaudu uzstādīšanu un efektīvu izmantošanu:
30.1. atjaunīgā ūdeņraža ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 3. punktā ietvertajiem nosacījumiem;
30.2. biogāzes ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 2. punktā ietvertajiem nosacījumiem, nodrošinot biogāzes iegūšanu no izejvielām, kuras norādītas Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" 4. pielikumā, ja minēto izejvielu īpatsvars kopējā izejvielu apjomā ir vismaz 60 procenti;
30.3. biodegvielas bioloģiskā šķidrā kurināmā un gāzveida biomasas kurināmā vai biomasas degvielas ražošanas un uzkrāšanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 1.a un 2. punktā ietvertajiem nosacījumiem;
30.4. atjaunīgos energoresursus izmantojošu augstas efektivitātes koģenerācijas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 4. punktā ietvertajiem nosacījumiem;
30.5. saules enerģiju izmantojošu elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
30.6. vēja enerģiju izmantojošu elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
30.7. atjaunīgos energoresursus izmantojošu bezemisiju siltumenerģijas ražošanas avotu, tai skaitā saules kolektoru un siltumsūkņu (gaiss, ūdens, zeme) un bezemisiju tehnoloģiju hibrīdsistēmu ar cietās biomasas tehnoloģiju (tai skaitā gaisu piesārņojošo vielu emisiju attīrīšanas iekārtu), iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta 2. un 3. punktā noteiktos ierobežojumus;
30.8. saražotās enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē ar atjaunīgās enerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtu. Ja projektā atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada laikā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas iekārtas;
30.9. sistēmas pieslēguma ierīkošanas vai pārbūves izmaksas, kas nepieciešamas šo noteikumu 30.1., 30.2., 30.3., 30.4., 30.5., 30.6., 30.7. vai 30.8. apakšpunktā minēto iekārtu pieslēgšanai elektroenerģijas sistēmai.
31. Ja šo noteikumu 30. punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu, ņem vērā Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. panta nosacījumus.
32. Šo noteikumu 30.1., 30.2., 30.3., 30.4., 30.5., 30.6. un 30.7. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas, ja vismaz 80 procenti no saražotās enerģijas tiek izmantoti saimnieciskās darbības veicēja pašpatēriņam gada laikā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos saimnieciskās darbības veicēja objektos kopā, ja saimnieciskās darbības veicējs ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks. Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā. Elektroenerģijas ražošanas gadījumā saimnieciskās darbības veicēja pašpatēriņš tiek vērtēts attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos saimnieciskās darbības veicēja objektos kopā, ja saimnieciskās darbības veicējs ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks.
33. Šo noteikumu 30.4. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas, ja biomasas tehnoloģiju ieviešanas gadījumā projektā atbalstītais biomasas kurināmais atbilst Enerģētikas likuma 58.6 panta pirmajā daļā noteiktajiem kritērijiem attiecībā uz iekārtām, kas atbilst Enerģētikas likuma 58.6 panta ceturtajā daļā noteiktajiem nosacījumiem.
34. 6.1.1.4. pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādes un ieviešanas izmaksas, lai nodrošinātu videi nekaitīgus ražošanas procesus vai resursu efektivitāti:
34.1. jaunu iekārtu vai iekārtu komplektējošo daļu iegādes, piegādes, uzstādīšanas un apkalpojošā personāla instruktāžas izmaksas;
34.2. programmatūras izmaksas (ja iesniegts iekārtas ražotāja apliecinājums, ka programmatūra nodrošina projektā paredzamās tehnoloģijas darbību);
34.3. licenču un patentu iegādes izmaksas;
34.4. materiālu un līdzīgu produktu izmaksas (piemēram, produkti, kas veic līdzīgas funkcijas vai atbalsta līdzīgus tehnoloģiskos procesus), ieskaitot piegādes izmaksas, kā arī izmaksas jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādei;
34.5. ārējo pakalpojumu izmaksas jaunā produkta vai tehnoloģijas testēšanai un sertificēšanai;
34.6. izmaksas, kas saistītas ar energopārvaldības sistēmas ieviešanu.
35. Papildus šo noteikumu 23., 26. un 30. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām attiecināmas ir arī šādas izmaksas, ja tās veido ieguldījumu pamatlīdzekļu vērtībā:
35.1. autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas;
35.2. būvlaukuma teritorijas sakārtošanas izmaksas.
36. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
37. Īstenojot projektu 2.1.1.2. pasākuma ietvaros, saimnieciskās darbības veicējs ievēro šādus nosacījumus:
37.1. projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika;
37.2. projekta ietvaros atbalstu sniedz, lai finansētu šo noteikumu 23., 26., 30. un 35. punktā minētās izmaksas;
37.3. projekts paredz, ka tiek nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 30 procentu apmērā. Ja projekta ietvaros vienlaikus tiek veiktas šo noteikumu 23. un 26. punktā minētās izmaksas, projekts paredz, ka pēc šo noteikumu 23. punktā minēto izmaksu veikšanas tiek sasniegts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā. Projektam aprēķina arī enerģijas galapatēriņa ietaupījumu.
38. Īstenojot projektu 6.1.1.4. pasākuma ietvaros, saimnieciskās darbības veicējs ievēro šādus nosacījumus:
38.1. projekta īstenošanas vieta ir Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskais reģions saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa klasifikāciju;
38.2. projekta ietvaros atbalstu sniedz, lai finansētu šo noteikumu 23., 26., 30., 34. un 35. punktā minētās izmaksas;
38.3. projekts paredz, ka tiek izpildīts vismaz viens no šiem nosacījumiem, lai nodrošinātu siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu:
38.3.1. nodrošināts primārās enerģijas ietaupījums vismaz 20 procentu apmērā. Projektam aprēķina arī enerģijas galapatēriņa ietaupījumu;
38.3.2. aizstāts enerģijas galapatēriņš ar atjaunīgiem energoresursiem.
39. Projekta ietvaros saimnieciskās darbības veicējs ievēro principus "energoefektivitāte pirmajā vietā" un "klimatdrošināšana", kā arī principu "nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088, 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā, tai skaitā:
39.1. veicot ēkas atjaunošanu, paredz lietus notekūdens sistēmu risinājumu un hidroizolācijas ieviešanu saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 327 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 223-15 "Kanalizācijas būves"" un Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumiem Nr. 693 "Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21";
39.2. radītos būvniecības vai demontāžas atkritumus nodod attiecīgā atkritumu veida apsaimniekotājiem, paredzot, ka vismaz 70 procenti no radītajiem būvniecības (ne bīstamajiem) vai demontāžas atkritumiem tiek pārstrādāti;
39.3. azbestu un azbestu saturošu izstrādājumu apstrādi un pārvadāšanu veic atbilstoši normatīvajiem aktiem par azbesta un azbesta izstrādājumu ražošanas radīto vides piesārņojumu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu;
39.4. veic trokšņa, putekļu un piesārņotāju emisiju samazināšanas pasākumus būvniecības procesa laikā;
39.5. paredz gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanas pasākumus un emisiju attīrīšanas iekārtu iegādi, atjaunošanu vai nomaiņu (piemēram, elektrostatisko filtru uzstādīšana) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām.
39.6. ja projekts tiek realizēts valstspilsētās, projekta ietvaros iegādājoties, uzstādot vai nomainot siltumenerģijas ražošanas avotus, tiek ievērota šāda prioritāra kārtība:
39.6.1. izveidot pieslēgumu efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai un ierīkot siltummezglu;
39.6.2. uzstādīt efektīvu bezemisiju siltumapgādes tehnoloģiju;
39.6.3. uzstādīt bezemisiju tehnoloģiju hibrīdsistēmu ar cietās biomasas tehnoloģiju.
40. Pēc projektā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanas tiek veikta objektā saražotā un patērētā elektroenerģijas un siltumenerģijas apjoma precīza datu uzskaite. Ja projekta ietvaros tiek veikta iekārtas vai tehnikas nomaiņa, saražotās un patērētās elektroenerģijas un siltumenerģijas apjoma uzskaiti nodrošina uzstādītajai iekārtai vai tehnikai.
41. Atbalsta saņēmējs piecu gadu periodā pēc projekta īstenošanas ik gadu iesniedz sabiedrībā "Altum" pārskatu par enerģijas patēriņu (tai skaitā enerģijas galapatēriņa ietaupījumu).
42. Ja atbalsts tiek sniegts saimnieciskās darbības veicējam, kas ir energoefektivitātes pakalpojuma sniedzējs, tas šo noteikumu 37., 38., 39., 40. un 41. punktā noteikto nosacījumu ievērošanu nodrošina katram energoefektivitātes pakalpojuma saņēmējam atsevišķi.
43. Īstenojot projektu, atbalsta saņēmējs nodrošina, ka:
43.1. vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas projektā veiktie ieguldījumi un radītie pamatlīdzekļi tiek izmantoti projektā paredzētajam mērķim;
43.2. vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas tiek nodrošināta veikto ieguldījumu ilgtspēja un iekārtu uzturēšana darba kārtībā;
43.3. tiek uzkrāti dati par projekta ietekmi uz šo noteikumu 39. punktā minēto horizontālo principu īstenošanu.
44. Lai pretendētu uz atbalstu šo noteikumu ietvaros, saimnieciskās darbības veicējs sabiedrībā "Altum" elektroniski, izmantojot sabiedrības "Altum" tīmekļvietni, iesniedz atbalsta pieteikumu, norādot, vai projekta attiecināmo izmaksu segšanai plānots saņemt sabiedrības "Altum" vai cita finansētāja aizdevumu. Sabiedrības "Altum" aizdevuma gadījumā atbalsta pieteikums ir arī aizdevuma pieteikums, kurā iekļauj:
44.1. vienu no šiem projekta ietvaros sasniedzamo rādītāju pamatojošiem dokumentiem:
44.1.1. ēkas energosertifikātu ar pielikumu – pārskatu par ekonomiski pamatotām ēkas norobežojošo konstrukciju un inženiersistēmu energoefektivitāti uzlabojošām aktivitātēm;
44.1.2. energoaudita ziņojumu iekārtu nomaiņai;
44.1.3. uzņēmuma energoauditu;
44.1.4. elektroenerģijas ražošanas un uzkrāšanas iekārtu ražības simulāciju. Šis nosacījums piemērojams arī siltumenerģiju ražojošām iekārtām un akumulācijas iekārtām;
44.1.5. produkta vides deklarāciju vai tai līdzvērtīgu dokumentu;
44.2. apliecinājumu par:
44.2.1. atbilstību atbalsta saņemšanas prasībām un dubultā finansējuma neesību;
44.2.2. korupcijas, krāpšanas un interešu konflikta novēršanas prasību ievērošanu;
44.2.3. atbilstību šo noteikumu 38. un 39. punkta prasībām;
44.2.4. citu informāciju, kas nodrošina saimnieciskās darbības veicēja un projekta izvērtēšanu atbilstoši šiem noteikumiem.
45. Šo noteikumu 44.1.2., 44.1.4. un 44.1.5. apakšpunktā minētos dokumentus sagatavo un paraksta konkrētajā jomā sertificēti speciālisti.
46. Ja sešu mēnešu laikā kopš atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienas sabiedrībā "Altum" nav iesniegta pilnīga un korekta tehniskā dokumentācija vai ja aizdevējs ir cits finansētājs, tas nav iesniedzis garantijas pieteikumu, sabiedrība "Altum" pieņem lēmumu par atbalsta pieteikuma noraidīšanu.
47. Atbalsta saņēmēja un projekta atbilstību atbalsta piešķiršanas nosacījumiem sabiedrība "Altum" var pārbaudīt 14 dienas pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu.
48. Sabiedrība "Altum", pieņemot lēmumu par aizdevuma vai garantijas piešķiršanu, nosaka atbalsta maksimālo apmēru, atbalsta intensitāti un maksimālo pieejamo kapitāla atlaidi. Atbalstu piešķir, ja saimnieciskās darbības veicējs atbalsta piešķiršanas brīdī atbilst šajos noteikumos noteiktajām valsts atbalsta saņemšanas prasībām.
49. Ja saimnieciskās darbības veicējs projekta attiecināmo izmaksu segšanai plāno saņemt cita finansētāja aizdevumu, tad papildus šo noteikumu 44. punktā minēto dokumentu iesniegšanai sabiedrībā "Altum" saimnieciskās darbības veicējs piesakās aizdevumam pie cita finansētāja. Cits finansētājs pieņem lēmumu par projekta attiecināmo izmaksu finansēšanu un sabiedrībā "Altum" iesniedz garantijas pieteikumu.
50. Garantiju piešķir cita finansētāja aizdevumam, ar kuru sedz šajos noteikumos noteiktās attiecināmās izmaksas.
51. Garantijas gada prēmijas likme tiek noteikta atbilstoši programmas rādītāju novērtējumam, kas ir veikts saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešo daļu.
53. Garantija sedz līdz 80 procentiem no cita finansētāja aizdevuma apmēra attiecināmajām izmaksām projekta īstenošanai. Pēc kapitāla atlaides piemērošanas tiek atbilstoši samazināts garantijas apjoms.
54. Sabiedrība "Altum":
54.1. izvērtē saimnieciskās darbības veicēja biznesa idejas potenciālu un ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu un likviditāti, saimnieciskās darbības veicēja esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību, kā arī identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus faktorus garantijas kvalitātes noteikšanai. Garantiju piešķir, ja saimnieciskās darbības veicēja saimnieciskā darbība ir ekonomiski dzīvotspējīga;
54.2. pieņem lēmumu par garantijas piešķiršanu, pamatojoties uz šo noteikumu nosacījumiem, kā arī uz sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politiku.
55. Garantiju izsniegšanas kārtību, kompensāciju izmaksas un zaudējumu samazināšanas nosacījumus nosaka saskaņā ar sadarbības līgumu, kas noslēgts starp sabiedrību "Altum" un citu finansētāju.
57. Sabiedrības "Altum" maksimālā aizdevuma summa saimnieciskās darbības veicējam ir 10 000 000 euro.
58. Sabiedrības "Altum" aizdevuma, tai skaitā tā pagarinājuma (ja attiecināms), termiņš nepārsniedz 20 gadus.
59. Sabiedrība "Altum":
59.1. izvērtē saimnieciskās darbības veicēja investīciju projekta ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu, nodrošinājuma pietiekamību, saimnieciskās darbības veicēja esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību projektā paredzēto darbību veiksmīgai īstenošanai, kā arī identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus faktorus aizdevuma kvalitātes noteikšanai. Aizdevumu piešķir tikai tādām darbībām, kuras ir atzinusi par ekonomiski dzīvotspējīgām;
59.2. pieņem lēmumu par aizdevuma piešķiršanu, pamatojoties uz šo noteikumu nosacījumiem, kā arī uz sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politiku.
60. Ja atbalstu sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, saimnieciskās darbības veicējs papildus šo noteikumu 44. un 49. punkta nosacījumiem sabiedrībā "Altum" iesniedz informāciju par iepriekš saņemto de minimis atbalstu, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Saimnieciskās darbības veicējs informē par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un iesniegtās veidlapas identifikācijas numuru.
61. Sabiedrības "Altum" aizdevuma termiņa pagarinājums ir iespējams, nepārsniedzot šo noteikumu 58. punktā minēto maksimālo aizdevuma termiņu:
61.1. ja atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un šis termiņa pagarinājums nerada sākotnēji piešķirtā valsts atbalsta summas un intensitātes pārsniegumu, nodrošinot Komisijas regulas Nr. 651/2014 5. pantā vai Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. pantā noteiktos atbalsta pārredzamības nosacījumus, tas ir, netiek piešķirts jauns atbalsts;
61.2. ja atbalstu sniedz kā jaunu atbalstu, ko sākotnēji sniedza saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831. Ja saimnieciskās darbības veicējs atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 valsts atbalsta saņemšanas prasībām, atbalstu piešķir brīdī, kad sabiedrība "Altum" pieņem jaunu lēmumu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apmērs.
62. Aizdevumus ar kapitāla atlaidi izsniedz sabiedrība "Altum", noslēdzot civiltiesisku līgumu ar gala saņēmēju (turpmāk – aizdevuma līgums). Ja aizdevuma līgums netiek īstenots atbilstoši tajā ietvertajiem nosacījumiem, sabiedrībai "Altum" ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma.
63. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības neslēgt aizdevuma līgumu ar saimnieciskās darbības veicēju vai atteikt atbalsta izmaksu, tai skaitā gadījumos, kad lēmums par atbalsta piešķiršanu jau ir pieņemts, ja sabiedrībai "Altum" kļuvuši zināmi apstākļi, ka saimnieciskās darbības veicējs vai projekts vairs neatbilst šo noteikumu nosacījumiem un atbalstu nevar izsniegt saskaņā ar sabiedrībai "Altum" saistošajiem normatīvajiem aktiem.
65. Lēmumu par kapitāla atlaides piešķiršanu sabiedrība "Altum" pieņem vienlaikus ar lēmumu par aizdevuma vai garantijas piešķiršanu, pamatojoties uz šo noteikumu nosacījumiem, kā arī uz sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politiku.
66. Kapitāla atlaide, ko piešķir saistītajām personām sabiedrības "Altum" aizdevuma vai cita finansētāja pamatsummas daļējam samazinājumam, ir ne vairāk kā 3 000 000 euro, nepārsniedzot šajos noteikumos minēto pieļaujamo atbalsta intensitāti vai vienam vienotam uzņēmumam pieejamo de minimis limita apmēru, bet ne vairāk kā 30 procenti no sabiedrības "Altum" vai cita finansētāja aizdevuma, kas piešķirts projekta attiecināmo izmaksu segšanai.
67. Saimnieciskās darbības veicējs pēc projekta pabeigšanas un projekta rādītāju sasniegšanas līdz 2029. gada 31. martam iesniedz sabiedrībā "Altum" kapitāla atlaides piemērošanas pieteikumu un pārskatu par projekta ietvaros sasniegtajiem rezultātiem.
68. Sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi piemēro pēc projekta pabeigšanas, ja saimnieciskās darbības veicējs izmantojis sabiedrības "Altum" vai cita finansētāja aizdevumu noteiktajam mērķim un sabiedrības "Altum" noteiktajos termiņos iesniedzis dokumentus, kas apliecina projekta ietvaros sasniegtos rādītājus.
69. Kapitāla atlaidi piemēro, ja saimnieciskās darbības veicējs pēc projekta pabeigšanas iegūst īpašumtiesības uz iekārtām, kuras projekta ietvaros uzstādītas, ja tiek veikta tikai iekārtu iegāde.
70. Ja sabiedrība "Altum" secina, ka projekta rādītāji nav sasniegti vai pārskats netiek iesniegts šo noteikumu 67. punktā minētajā termiņā, kapitāla atlaide netiek piemērota.
71. Ja līdz brīdim, kad tiek piemērota kapitāla atlaide, aizdevuma pamatsumma vai cita finansētāja aizdevuma pamatsumma ir atmaksāta tādā apmērā, ka tās atlikums ir mazāks par piemērojamo kapitāla atlaidi, piemērojamās kapitāla atlaides apmēru samazina līdz faktiskajam aizdevuma vai cita finansētāja aizdevuma pamatsummas atlikuma apmēram.
72. Ja saimnieciskās darbības veicējs projekta īstenošanai piesaista cita finansētāja aizdevumu un sabiedrības "Altum" garantiju, sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi projekta īstenošanai ieskaita cita finansētāja atvērtajā kontā kā aizdevuma pamatsummas daļēju atmaksu saskaņā ar sadarbības līgumu, kas noslēgts starp sabiedrību "Altum" un citu finansētāju. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības pārbaudīt cita finansētāja aizdevuma izlietojuma atbilstību šajos noteikumos noteiktajām attiecināmajām izmaksām.
73. Ja saimnieciskās darbības veicējs projekta īstenošanai piesaista sabiedrības "Altum" aizdevumu, sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi piemēro piešķirtās kapitāla atlaides apmērā, samazinot atmaksājamo aizdevuma pamatsummu.
74. Ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 11., 14. un 15. punktu, 38. panta 4., 5. un 6. punktu un 41. panta 7. un 8. punktu, kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz:
74.1. 45 procentus lielajam saimnieciskās darbības veicējam;
74.2. 55 procentus vidējam saimnieciskās darbības veicējam;
74.3. 65 procentus sīkajam (mikro) un mazajam saimnieciskās darbības veicējam.
75. Ja atbalsts šo noteikumu 30.8. apakšpunktā minētajām izmaksām tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pantu, kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz:
75.1. 30 procentus lielajam saimnieciskās darbības veicējam;
75.2. 40 procentus vidējam saimnieciskās darbības veicējam;
75.3. 50 procentus sīkajam (mikro) un mazajam saimnieciskās darbības veicējam.
76. Ja atbalstu sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievēro šādus nosacījumus:
76.1. plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējo triju gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā minēto limitu, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 8. punkta nosacījumus uzņēmumu apvienošanās vai iegādes gadījumā un Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 9. punkta nosacījumus uzņēmuma sadalīšanas gadījumā;
76.2. kapitāla atlaides apmērs un sabiedrības "Altum" aizdevums kopā nepārsniedz šo noteikumu 76.1. apakšpunktā minēto limitu, vienlaikus ievērojot šo noteikumu 79. punktā minētos nosacījumus.
77. Sabiedrības "Altum" aizdevumam subsīdijas ekvivalentu aprēķina, summējot kapitāla atlaides un aizdevuma subsīdijas ekvivalenta daļas:
77.1. sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas ir vienāda ar piešķirto kapitāla atlaidi, subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar saimnieciskās darbības veicējam piešķirto kapitāla atlaides apmēru;
77.2. sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas pārsniedz piešķirtās kapitāla atlaides apjomu, subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, faktiski piemērojamo procentu summu atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē), kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības "Altum" izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam.
78. Sabiedrības "Altum" garantijai un kapitāla atlaidei subsīdijas ekvivalentu aprēķina, summējot kapitāla atlaides un garantijas subsīdijas ekvivalenta daļas:
78.1. atlaidei subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar saimnieciskās darbības veicējam piešķirto kapitāla atlaides apmēru;
78.2. garantijai subsīdijas ekvivalentu aprēķina:
78.2.1. sīkajam (mikro), mazajam un vidējam saimnieciskās darbības veicējam – kā starpību starp atbilstošās kredīta kvalitātes klases gada drošās zonas prēmijas likmi (pielikums) un piemēroto gada prēmijas likmi naudas izteiksmē. Ja garantijas ilgums pārsniedz gadu, starpība starp likmēm tiek diskontēta, izmantojot atsauces likmi, kas aprēķināma saskaņā ar šo noteikumu 77.2. apakšpunktā minēto Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi;
78.2.2. lielajam saimnieciskās darbības veicējam – piemērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkta nosacījumus.
79. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus.
80. Finansējumu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, šo noteikumu ietvaros nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja izmaksas tiek finansētas no Eiropas Savienības fondu saņemtā finansējuma.
81. Lai saņemtu atbalstu:
81.1. saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, saimnieciskās darbības veicējs nodrošina, ka sniegtajam atbalstam ir stimulējoša ietekme atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētajām pazīmēm:
81.1.1. atbalsta pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju un ir iesniegts pirms darbu sākšanas projektā. Ja darbi pie projekta ir uzsākti pirms atbalsta pieteikumu iesniegšanas, atbalsta pieteikums ir noraidāms;
81.1.2. par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek sniegts atbalsts vairāku valsts atbalsta programmu ietvaros, saimnieciskās darbības veicējs darbus projektā var uzsākt tikai pēc tam, kad visās valsts iestādēs, kurās šim pašam projektam saimnieciskās darbības veicējs ir pieteicies vai plāno pieteikties, ir saņemts atbalsta pieteikums par projekta īstenošanu, kurā sniegta visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tam pašam projektam (tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām), norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta sniedzēju, atbalsta darbības un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un intensitāti;
81.2. saimnieciskās darbības veicējs apliecina, ka tas nav veicis un neveiks Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 16. punktā norādītās darbības.
82. Sabiedrība "Altum" informāciju par atbalstu, kas izsniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, publicē atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktam.
83. Sabiedrība "Altum":
83.1. nodrošina informācijas uzskaiti par sniegto finansējumu atbilstoši Eiropas Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam un glabā to 10 gadus no dienas, kad šo noteikumu ietvaros ir piešķirts pēdējais atbalsts;
83.2. visus ar de minimis saistītos datus glabā 10 gadus no dienas, kad saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam.
84. Šo noteikumu 83. punktā noteikto informāciju sabiedrība "Altum" pēc pieprasījuma iesniedz Ekonomikas ministrijai, Finanšu ministrijai kā Eiropas Savienības fondu revīzijas iestādei un Eiropas Savienības fondu vadošajai iestādei, Centrālajai finanšu un līguma aģentūrai kā sadarbības iestādei un Eiropas Komisijas pilnvarotajām personām.
85. Saimnieciskās darbības veicējs nodrošina, ka:
85.1. tiek veikta informācijas uzskaite par sniegto finansējumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam. Minēto informāciju glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu, un pēc pieprasījuma iesniedz Ekonomikas ministrijai, Finanšu ministrijai kā Eiropas Savienības fondu revīzijas iestādei un Eiropas Savienības fondu vadošajai iestādei, Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei, kā arī Eiropas Komisijas pilnvarotajām personām;
85.2. informāciju par de minimis atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
86. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, saimnieciskās darbības veicējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
87. Atbalsts, kas sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a pantu, nepārsniedz paziņošanas robežvērtības, kas ir atrunātas Eiropas Komisijas regulas Nr. 651/2014 4. panta "sc" apakšpunktā:
87.1. atbalsta pretendentam, tai skaitā saistīto uzņēmumu grupas līmenī;
87.2. katra projekta ietvaros, par kuru noslēgts atbalsta līgums.
88. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, saimnieciskās darbības veicējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
89. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 un Komisijas regulu Nr. 2023/2831 var pieņemt līdz šo regulu darbības beigām.
Nr. p. k. | Kredīta kvalitātes klase | Reitingu aģentūras "Standard and Poor's" reitings | Reitingu aģentūras "Fitch" reitings | Reitingu aģentūras "Moody's" reitings | Gada drošās zonas prēmijas likme | ||
Nodrošinājuma līmenis1 | |||||||
augsts | parasts | zems | |||||
1. | Visaugstākā kvalitāte | AAA | AAA | Aaa | 0,4 % | 0,4 % | 0,4 % |
2. | Ļoti augsta maksātspēja | AA + AA AA – | AA + AA AA – | Aa 1 Aa 2 Aa 3 | 0,4 % | 0,4 % | 0,4 % |
3. | Augsta maksātspēja | A + A A – | A + A A – | A 1 A 2 A 3 | 0,55 % | 0,55 % | 0,55 % |
4. | Pietiekama maksātspēja | BBB + BBB BBB – | BBB + BBB BBB – | Baa 1 Baa 2 Baa 3 | 0,8 % | 0,8 % | 0,8 % |
5. | Maksātspēja jutīgi reaģē uz nelabvēlīgiem apstākļiem | BB + BB | BB + BB | Ba 1 Ba 2 | 2 % | 2 % | 2 % |
6. | Maksātspēju varētu mazināt nelabvēlīgi apstākļi | BB – B + | BB – B + | Ba 3 B 1 | 3,8 % | 3,8 % | 3,8 % |
B B – | B B – | B 2 B 3 | 6,3 % | 6,3 % | 6,3 % | ||
7. | Maksātspēja ir atkarīga no labvēlīgu apstākļu noturīguma | CCC + CCC CCC – CC | CCC + CCC CCC – CC C | Caa 1 Caa 2 Caa 3 | – | – | – |
8. | Netiek pildītas vai gandrīz netiek pildītas saistības | SD D | DDD DD D | Ca C | – | – | – |
Piezīme. 1 Augsts nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir 30 % vai mazāki. Parasts nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir no 31 % līdz 59 %. Zems nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir lielāki par 60 %. Jaundibinātiem saimnieciskās darbības veicējiem gada drošās zonas prēmijas likme ir 3,8 %, bet ne mazāka par drošās zonas prēmijas likmi, ko piemēro mātes sabiedrībai. |