Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: vēl nav spēkā

Jūrmalas domes saistošie noteikumi Nr. 6

Jūrmalā 2025. gada 27. februārī (prot. Nr. 2, 28. p.)

Grozījumi Jūrmalas domes 2023. gada 24. augusta saistošajos noteikumos Nr. 20 "Kārtība, kādā piešķir Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības finansējumu kultūras pieminekļu saglabāšanai"

Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma 4. panta piekto daļu,
10. panta pirmās daļas 1. punktu, 44. pantu,
likuma "Par kultūras pieminekļu aizsardzību"
24. panta otro daļu un Sakrālā mantojuma
saglabāšanas finansēšanas likuma 2. panta otro daļu

Izdarīt Jūrmalas domes 2023. gada 24. augusta saistošajos noteikumos Nr. 20 "Kārtība, kādā piešķir Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības finansējumu kultūras pieminekļu saglabāšanai" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 176) šādus grozījumus:

1. Papildināt ar 3.5. apakšpunktu šādā redakcijā:

"3.5. kultūras pieminekļa sastāvā ietilpstošās vēsturisko fona apbūvi veidojošas ēkas, kas pieejamas sabiedrības apskatei un atrodas uz Jomas ielas posmā no Ātrās ielas līdz Turaidas ielai, kas prioritāri paredzēta un labiekārtota gājēju satiksmei, fasāžu, jumtu, logu un dekoratīvo būvelementu atjaunošanai.";

2. Svītrot 9. punktu.

3. Papildināt ar 10.4. apakšpunktu šādā redakcijā:

"10.4. kultūras pieminekļu saglabāšanai, kuri atbilst 3.5. apakšpunkta prasībām līdz 50 % no kopējām projekta izmaksām, bet ne vairāk kā 5000 euro.";

4. Izteikt 18.3. apakšpunktu šādā redakcijā:

"18.3. de minimis atbalsta pretendents projekta pieteikumā norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas identifikācijas numuru vai iesniedz tās izdruku (.pdf formātā), atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība";

5. Izteikt 38. punktu šādā redakcijā:

"38. Pamatojoties uz komisijas lēmumu par pieteikuma apstiprināšanu, Iestāde piecu darba dienu laikā sagatavo un virza parakstīšanai līgumu par finansējuma piešķiršanu.".

6. Izteikt VII nodaļu šādā redakcijā:

"VII. DE MINIMIS atbalsta nosacījumi projektu iesniedzējiem, kas pretendē uz finansējuma saņemšanu

54. Finansējums kvalificējams kā de minimis atbalsts un tiek piešķirts, ievērojot Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2023/2831) nosacījumus, ja tas tiek piešķirts Noteikumu 5. punktā minētajam Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā esoša kultūras pieminekļa īpašniekam (valdītājam), kura īpašumā (valdījumā) esošais kultūras piemineklis tiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai un līdzfinansējuma piešķiršana tam ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm.

55. Noteikumu 54. punkta izpratnē par saimniecisko darbību nav uzskatāma komersanta, biedrības vai nodibinājuma juridiskās adreses reģistrācija kādā no dzīvojamās mājas īpašumiem, ievērojot nosacījumu, ka dzīvojamā mājā ir reģistrēts tikai viens no minētajiem tiesību subjektiem un netiek veikta nekāda komersantu, biedrību vai nodibinājumu saistīta saimnieciska darbība.

56. Pašvaldība veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi.

57. De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad tiek noslēgts līgums par līdzfinansējuma piešķiršanu.

58. Piešķirot de minimis atbalstu tiek pārbaudīts, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā noteiktajam.

59. De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Noteikumiem.

60. Šo Noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %.

61. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.

62. Pašvaldība uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šajos Noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam.

62.1 De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam.

62.2 De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Atbalsta pretendents atbalsta pieteikumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk - Sistēma) sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai izdruku vai atbalsta pieteikumā norāda Sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru.

62.3 Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Pašvaldībai šo Noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

62.4 De minimis atbalstu šo Noteikumu ietvaros piešķir līdz 2031. gada 30. jūnijam."

7. Svītrot 5. pielikuma aili Nr. 3.

Jūrmalas domes priekšsēdētāja R. Sproģe

 

Paskaidrojuma raksts
Jūrmalas domes 2025. gada 27. februāra saistošajiem noteikumiem Nr. 6 "Grozījumi Jūrmalas domes 2023. gada 24. augusta saistošajos noteikumos Nr. 20 "Kārtība, kādā piešķir Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības finansējumu kultūras pieminekļu saglabāšanai""

Paskaidrojuma raksta sadaļa Norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu grozījumu mērķis ir paplašināt vēsturisko ēku klāstu, kuru saglabāšanai Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk - pašvaldība) piešķir finansējumu, paredzot, ka uz finansējumu var pretendēt arī kultūras pieminekļa sastāvā ietilpstošās vēsturiskā fona apbūvi veidojošās ēkas, kas pieejamas sabiedrības apskatei un atrodas uz Jomas ielas posmā no Ātrās ielas līdz Turaidas ielai, kas prioritāri paredzēta un labiekārtota gājēju satiksmei, fasāžu, jumtu, logu un dekoratīvo būvelementu atjaunošanai. Atbilstoši TIAN vēsturisko fona apbūvi veidojošu ēku kategorijā ir ietvertas ēkas, kas veido Jūrmalas tradicionālo pilsētbūvniecisko struktūru. Saistošie noteikumi tiek papildināti ar 3.5. apakšpunktu. Spēkā esošie saistošie noteikumi nosaka, ka uz līdzfinansējumu var pretendēt kultūras pieminekļa (pilsētbūvniecības pieminekļu teritorijas) sastāvā esošie arhitektūras pieminekļi un kultūrvēsturiski vērtīgas - saglabājamas būves. Lai sekmētu Jomas ielas attīstību, pilnveidi un veicinātu Jomas ielai piegulošo ēku fasāžu atjaunošanu, ir nepieciešami grozījumi saistošajos noteikumos;

1.2. Vienlaikus ar grozījumiem saistošie noteikumi tiek papildināti ar 9.4. punktu, nosakot, ka vēsturiskā fona apbūvi veidojošas ēkas var pretendēt uz pašvaldības finansējumu līdz 50 % no kopējām projekta izmaksām, bet ne vairāk kā 5000 euro. Šāda maksimālā piešķiramā pašvaldības finansējuma summa ir noteikta, ņemot vērā fona apbūvi veidojošu vēsturisko ēku arhitektoniskās kvalitātes un pilsētbūvniecisko nozīmi;

1.3. Vienlaikus tiek veikti tehniskie precizējumi, kas ir saistīti ar grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", kā arī lai ievērotu Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam. (saistošo noteikumu VII nodaļa);

1.4. Saistošo noteikumu grozījumos tiek veikti tehniski precizējumi saistošo noteikumu 38. punktā, papildinot spēkā esošo saistošo noteikumu redakcijā iztrūkstošo teikuma beigu daļu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  Saistošie noteikumi nosaka, ka pašvaldības finansējums kultūras pieminekļu atjaunošanai tiek piešķirts konkursa kārtībā, atbilstoši pieejamajam pašvaldības budžeta finansējumam. Grozījumi nerada fiskālu ietekmi uz pašvaldības budžetu.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību - finansējot kultūras pieminekļu saglabāšanu un atjaunošanu, tiks nodrošināta Jūrmalas kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana;

3.2. ietekme uz vidi - ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība - finansējot kultūras pieminekļu saglabāšanu un atjaunošanu, tiks sakārtota pilsētvide;

3.3. nav ietekme uz iedzīvotāju veselību;

3.4. nav ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā - Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības iestāde "Jūrmalas Kultūrtelpas un vides dizaina centrs";

4.2. galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību - finansējuma pieteikuma un pielikumu sagatavošana, pieteikuma iesniegšana izvērtēšanai, pieteikuma izvērtēšana, līguma par finansējumu saņemšanas noslēgšana, pieminekļu atjaunošana un saglabāšanas būvdarbi, atskaišu par paveikto darbu un finanšu izlietojumu iesniegšana un izvērtēšana;

4.3. nav paredzētās administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi - nodrošināt pašvaldības autonomo funkciju - [..] sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu;

5.2. pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.) - paredzams, ka šo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Atbilstoši Jūrmalas domes 2021. gada 30. septembra lēmumam Nr. 407 "Par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības iestādes "Jūrmalas Kultūrtelpas un vides dizaina centrs" izveidi" un 2021. gada 30. septembra nolikuma Nr. 16 "Jūrmalas Kultūrtelpas un vides dizaina centra nolikums" 8.8. apakšpunktam, kultūras pieminekļu saglabāšanas finansējuma programmas realizācija no 2021. gada 15. novembra ir Jūrmalas Kultūrtelpas un vides dizaina centra kompetence.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošo noteikumu grozījumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs saistošo noteikumu mērķa sasniegšanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, no 2025. gada 21. janvāra līdz 2025. gada 5. februārim informācija tika ievietota Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības tīmekļvietnē www.jurmala.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, nodrošinot ikvienam interesentam iespēju iesniegt savus priekšlikumus vai iebildumus.

Minētajā periodā nav saņemti sabiedrības priekšlikumi, iebildumi vai komentāri par saistošo noteikumu projektu.

Jūrmalas domes priekšsēdētāja R. Sproģe

04.03.2025