1. Šie noteikumi nosaka apstākļus un kārtību, kādā Nacionālo bruņoto spēku dienesti var pieprasīt civilās aviācijas gaisa kuģa (tālāk tekstā — “gaisa kuģis”) piespiedu nosēšanos.
2. Šie noteikumi ir izstrādāti, pamatojoties uz normatīvajiem dokumentiem un starptautisko civilās aviācijas organizāciju ieteikumiem, lai: 2.1. nodrošinātu:
2.1.1. valsts interešu aizsardzību un Latvijas Republikas gaisa telpas suverenitāti virs tās sauszemes teritorijas un teritoriālajiem ūdeņiem;
2.1.2. lidojumu drošību Latvijas Republikas gaisa telpā;
2.2. noteiktu:
2.2.1. gadījumus, kad var tikt pieprasīta gaisa kuģa piespiedu nosēdināšana;
2.2.2. kas ir tiesīgs pieprasīt gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu;
2.2.3. atbildību par gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu.
3. Nacionālo bruņoto spēku dienesti var pieprasīt gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu šādos gadījumos:
3.1. gaisa kuģis patvaļīgi ielidojis aizliegtā zonā;
3.2. gaisa kuģis pārkāpis valsts robežu;
3.3. Latvijas Republikas gaisa telpā lido nenoskaidrots objekts, kuru iespējams identificēt tikai vizuāli;
3.4. ārkārtējā situācijā vai izņēmuma stāvoklī, kad valsts drošības interesēs jāatbrīvo Latvijas Republikas gaisa telpa.
4. Lēmumu par gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu pieņem aizsardzības ministrs. Ja aizsardzības ministrs ir aizkavēts pildīt savu amatu, lēmumu par gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu pieņem Ministru prezidents.
(MK 03.05.2005. noteikumu Nr. 299 redakcijā)
5. Piespiedu nosēšanos gaisa kuģa kapteinim pieprasa gaisa satiksmes vadības institūcija tās atbildības zonā Latvijas Republikas teritorijā.
6. Ja gaisa kuģa kapteinis neveic darbības, kas nepieciešamas, lai nosēdinātu gaisa kuģi, un neatbild uz gaisa satiksmes vadības institūcijas norādījumiem vai izsaukumiem, aizsardzības ministrs pieņem lēmumu par gaisa kuģa pārtveršanu. Ja aizsardzības ministrs ir aizkavēts pildīt savu amatu, lēmumu par gaisa kuģa pārtveršanu pieņem Ministru prezidents.
(MK 03.05.2005. noteikumu Nr. 299 redakcijā)
8. Par gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu ir noteikta šāda atbildība:
8.1. lēmuma par gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu pieņēmējs uzņemas visu atbildību par sekām, kā arī sedz izdevumus, kuri saistīti ar pasažieru un gaisa kuģa apkalpes personāla tiesību nodrošināšanu un gaisa kuģa apsardzi;
8.2. lēmuma par gaisa kuģa piespiedu nosēdināšanu pieņēmējam radītos zaudējumus, kā arī izdevumus vai kaitējumu, kas radies citām fiziskajām vai juridiskajām personām, likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā sedz gaisa kuģa īpašnieks (ekspluatants).