1. Saistošie noteikumi Krāslavas novada administratīvajā teritorijā nosaka:
1.1. kārtību, kādā ar nekustamā īpašuma nodokli tiek apliktas vidi degradējošas, sagruvušas vai cilvēku drošību apdraudošas būves;
1.2. kārtību, kādā ar nekustamā īpašuma nodokli tiek apliktas būves, kuru būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais būvdarbu veikšanas ilgums;
1.3. nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas kārtību par daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām (tās daļām), kas ierakstītas zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, un pašvaldībai piederošo vai piekritīgo zemi, uz kuras šīs mājas atrodas;
1.4. kārtību, kādā tiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli inženierbūves – laukumi, kas tiek izmantoti kā transportlīdzekļu maksas stāvlaukumi;
1.5. nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas paziņojumu piespiedu izpildes termiņu.
2. Saistošo noteikumu kontekstā termins – būvei piekritīgā zeme – ir zemes vienība, kas tiek noteikta saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā pieejamajiem datiem un ievērojot šādus nosacījumus:
2.1. ja būve atrodas pilsētas vai ciema teritorijā, tad par būvei piekritīgo zemi uzskatāma visa zemes vienība;
2.2. ja būve atrodas ārpus ciema vai pilsētas teritorijas, tad par būvei piekritīgo zemi uzskatāma zeme ne vairāk kā 2 ha platībā;
2.3. ja uz zemes vienības ir daudzdzīvokļu māja, tad dzīvoklim piekritīgā zeme tiek aprēķināta kā daļa no zemes vienības proporcionāli dzīvokļa platībai.
3. Būvi, kas klasificēta kā vidi degradējoša, sagruvusi vai cilvēku drošību apdraudoša, apliek ar nekustamā īpašuma nodokļa likmi 3 procentu apmērā sākot ar nākamo mēnesi pēc būves klasificēšanas attiecīgajā būvju kategorijā no lielākās turpmāk minētās kadastrālās vērtības:
3.1. būvei piekritīgās zemes kadastrālās vērtības;
3.2. būves kadastrālās vērtības.
4. Pamats 3 procentu nodokļa likmes piemērošanai ir Krāslavas novada būvvaldes lēmums par būves atzīšanu par vidi degradējošu, sagruvušu vai cilvēka drošību apdraudošu, ko būvvalde 10 darba dienu laikā nosūta pašvaldības nekustamā īpašuma nodokļa administratoriem. Maksāšanas paziņojumu par būvi, kas klasificēta kā vidi degradējoša, sagruvusi vai cilvēku drošību apdraudoša, nosūta nodokļa maksātājam viena mēneša laikā no dienas, kad pašvaldības Būvvalde pieņēmusi lēmumu par būves klasificēšanu attiecīgajā kategorijā.
5. Nekustamā īpašuma nodokļa pārrēķinu par būvi likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" noteiktajā apmērā veic, sākot ar nākamo mēnesi pēc lēmuma pieņemšanas par saistošo noteikumu 3. punktā minētā būves statusa atcelšanu.
6. Būvi, kuras būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, ar nākamo mēnesi pēc būvniecības termiņa izbeigšanās līdz mēnesim, kad parakstīts akts par būves pieņemšanu ekspluatācijā, apliek ar nekustamā īpašuma nodokļa likmi 3 procentu apmērā no lielākās turpmāk minētās kadastrālās vērtības:
6.1. būvei piekritīgās zemes kadastrālās vērtības;
6.2. būves kadastrālās vērtības.
7. Krāslavas novada būvvalde kontrolē būves, kurām būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, un 10 darba dienu laikā sniedz informāciju pašvaldības nekustamā īpašuma nodokļa administratoriem par būves klasificēšanu attiecīgajā kategorijā. Maksāšanas paziņojumu par būvi, kuras būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, pašvaldība nosūta nodokļa maksātājam ar nākamo mēnesi pēc tam, kad pieņemts lēmums par būves klasificēšanu attiecīgajā kategorijā.
8. Nekustamā īpašuma nodokļa pārrēķinu par būvi likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" noteiktajā apmērā veic, sākot ar nākamo mēnesi pēc būves pieņemšanu ekspluatācijā.
9. Nekustamā īpašuma lietotāji, kuri īpašuma tiesības uz dzīvojamo māju (tās daļu) ieguvuši līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, vai dzīvokļu īpašumu tiesiskie valdītāji (līdz nekustamā īpašuma reģistrēšanai zemesgrāmatā), par daudzdzīvokļu dzīvojamo māju (tās daļu), kas ierakstīta zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, un pašvaldībai piederošo vai piekritīgo zemi, uz kuras šī māja atrodas, maksā pašvaldībai nekustamā īpašuma nodokli.
10. Inženierbūves – laukumi, kas tiek izmantoti kā transportlīdzekļu maksas stāvlaukumi, apliek ar nekustamā īpašuma nodokļa likmi 1,5 procentu apmērā no inženierbūves kadastrālās vērtības ar nākamo mēnesi pēc inženierbūves kā transportlīdzekļu maksas stāvlaukuma izmantošanas uzsākšanas.
11. Nodokļu maksāšanas paziņojumu piespiedu izpilde uzsākama ne vēlāk kā 7 gadu laikā no nodokļa samaksas termiņa iestāšanās brīža.
13. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Krāslavas novada pašvaldības domes 2021. gada 30. septembra saistošie noteikumi Nr. 2021/13 "Par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanas kārtību Krāslavas novadā".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Krāslavas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā ar nekustamā īpašuma nodokli tiek apliktas vidi degradējošas, sagruvušas vai cilvēku drošību apdraudošas būves, nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas kārtību par daudzdzīvokļu mājām (tās daļām), kas ierakstītas zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, un pašvaldībai piederošo vai piekritīgo zemi, uz kuras šīs mājas atrodas, kārtību, kādā ar nekustamā īpašuma nodokli apliek būves, kuru būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais būvdarbu veikšanas ilgums, un kārtību, kādā tiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli inženierbūves – laukumi, kas tiek izmantoti kā transportlīdzekļu maksas stāvlaukumi, kā arī nosaka nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas paziņojumu piespiedu izpildes termiņu. Atbilstoši saistošo noteikumu regulējumam, nekustamā īpašuma nodokļa likmes tiek aprēķinātas, ievērojot likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta pirmajā daļā noteiktās likmes. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu: – nosakot speciālo regulējumu nekustamā īpašuma nodokļa likmēm par būvēm, kuru būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, paredzama nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu palielināšanās; ieņēmumu palielinājumu nevar noteikt, jo nav zināms, cik ir šādu būvju; – piemērojot paaugstinātu nekustamā īpašuma nodokļa likmi, paredzama nodokļa ieņēmumu palielināšanās, kuru šobrīd nevar aprēķināt. Saistošajiem noteikumiem nav ietekmes uz pašvaldības budžeta izdevumiem, nav nepieciešami papildus resursi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Palielinoties pašvaldības ieņēmumiem, būs iespējams iegūt papildu resursus pašvaldības funkciju realizēšanai. Nosakot palielinātu nekustamā īpašuma nodokli būvēm, kas klasificētas kā vidi degradējošas, sagruvušas, vai cilvēku drošību apdraudošas, tiek veicināta apkārtējās vides sakopšana un drošība. Nosakot palielinātu nekustamā īpašuma nodokli būvēm, kuru būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, tiek veicināta apkārtējās vides sakopšana un drošība. Nav būtiskas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi un konkurenci pašvaldības teritorijā. Saistošie noteikumi neietekmē iedzīvotāju veselību. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Nav paredzēta būtiska ietekme uz administratīvajām procedūrām. Papildus administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas, vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Noteikumu izpildi nodrošina pašvaldības amatpersonas, kuras veic nekustamā īpašuma administrēšanas funkcijas, kā arī pašvaldības Būvvalde, kura pieņem lēmumu par būvju atzīšanu par vidi degradējošu, sagruvušu vai cilvēka drošību apdraudošu, kā arī uzrauga normatīvajos aktos noteiktais kopējo būvdarbu veikšanas ilgumu. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu izstrādes procesā nav notikušas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai sabiedrības viedokļa noskaidrošana notika no 2024. gada 20. novembra līdz 2024. gada 5. decembrim. Sabiedrības viedokļi netika sniegti. 2025. gada 2. janvārī tika saņemta Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas vēstule Nr. 1-19/9, kurā ministrija sniedz pozitīvu atzinumu, taču vienlaikus izsaka trīs priekšlikumus, kurus pašvaldība ņēma vērā un iestrādāja saistošo noteikumu projektā. |