1. Saistošie noteikumi nosaka izglītojamos, kuriem ir tiesības saņemt Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) finansētus ēdināšanas maksas atvieglojumus (turpmāk – atvieglojumi), atvieglojumu apmērus un to piešķiršanas kārtību.
2. Atvieglojumus ir tiesības saņemt Jūrmalas domes dibināto izglītības iestāžu (turpmāk – Izglītības iestāde) izglītojamiem 100 % apmērā, kuri:
2.1. apgūst pirmsskolas izglītības programmas;
2.2. apgūst 1.–12. klases izglītības programmas;
2.3. apmeklē Pašvaldības Izglītības iestāžu organizētās bērnu vasaras nometnes un sporta profesionālās ievirzes izglītības programmu nometnes, kuru organizēšanas izdevumus Pašvaldība sedz 100 % apmērā.
3. Tiesības saņemt atvieglojumus ir:
3.1. visiem sporta profesionālās ievirzes izglītības programmu īstenošanai paredzēto sacensību, ja tās notiek citā pašvaldībā Latvijas Republikas teritorijā, un nometņu dalībniekiem šo noteikumu 6. un 7. punktā noteiktajā apmērā;
3.2. visiem izglītojamiem, par kuriem Jūrmalas bāriņtiesa ir pieņēmusi lēmumu par ārpusģimenes aprūpi un kuri apmeklē izglītības iestādi, ieskaitot privātās izglītības iestādi, citā pašvaldībā Latvijas Republikas teritorijā, atvieglojums ir noteikts 100 % apmērā, saskaņā ar attiecīgajā izglītības iestādē noteikto apmēru.
4. Izglītības iestādēs, kur ēdināšanu nodrošina ārpakalpojuma sniedzējs, atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātiem, bet ne vairāk kā:
4.1. izglītojamiem, kuri apgūst pirmsskolas izglītības programmas – 4,01 euro dienā;
4.2. 1.–4. klašu izglītojamiem – 3,09 euro par pusdienu ēdienreizi;
4.3. 5.–12. klašu izglītojamiem – 2,66 euro par pusdienu ēdienreizi.
5. Pašvaldības Izglītības iestāžu organizēto bērnu vasaras nometņu dalībniekiem, kuru organizēšanas izdevumus Pašvaldība sedz 100 % apmērā, atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātiem, bet ne vairāk kā:
5.1. dienas nometnēs – nepārsniedzot 4,34 euro dienā;
5.2. diennakts nometnēs – nepārsniedzot 8,68 euro diennaktī.
6. Sporta profesionālās ievirzes izglītības programmu īstenošanai paredzēto sacensību un nometņu dalībniekiem, ja tās notiek citā pašvaldībā Latvijas Republikas teritorijā, atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātiem, bet ne vairāk kā:
6.1. vienas dienas sacensībās vai dienas nometnēs – nepārsniedzot 4,50 euro dienā;
6.2. vairāku dienu sacensībās vai diennakts nometnēs – nepārsniedzot 11,00 euro diennaktī.
7. Pašvaldības sporta profesionālās ievirzes izglītības programmu nometņu dalībniekiem, kuru organizēšanas izdevumus Pašvaldība sedz 100 % apmērā, atbilstoši iepirkuma procedūras rezultātiem, bet ne vairāk kā:
7.1. dienas nometnēs – nepārsniedzot 5,58 euro dienā;
7.2. diennakts nometnēs – nepārsniedzot 13,64 euro diennaktī.
8. Noteikumu 3.2. apakšpunktā minēto atvieglojumu saņemšanai izglītojamā likumiskais pārstāvis iesniedz iesniegumu Jūrmalas Labklājības pārvaldes Sociālajā dienestā. Iesniegumu atvieglojumu saņemšanai var iesniegt klātienē vai nosūtīt elektroniski uz e-pasta adresi: labklajibas.parvalde@jurmala.lv (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu), vai izmantojot Valsts pārvaldes pakalpojumu portālu www.latvija.lv, norādot izglītības iestādi, kurā tiks nodrošināta bērna izglītības ieguve.
9. Noteikumu 3.2. apakšpunktā minētos atvieglojumus piešķir:
9.1. izglītojamiem, kuri apgūst pamatizglītības, vidējās izglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītība programmas – no dienas, kad saņemts attiecīgs iesniegums, līdz kārtējā mācību gada pēdējai mācību dienai;
9.2. izglītojamiem, kuri apgūst pirmsskolas izglītības programmas – no dienas, kad saņemts attiecīgs iesniegums, līdz kārtējā vai nākamā gada 31. augustam.
10. Jūrmalas Labklājības pārvalde sedz to ēdināšanas izmaksu daļu, kuru būtu jāsedz izglītojamam vai tā likumiskajam pārstāvim. Atvieglojumi tiek nodrošināti atbilstoši izglītojamā ēdināšanas faktiskajām izmaksām mācību iestādē.
11. Atvieglojumu izdevumu segšanai piešķirtie līdzekļi tiek pārskaitīti ēdināšanas pakalpojuma sniedzējam atbilstoši tā izsniegtajam rēķinam Jūrmalas Labklājības pārvaldei, kuru saskaņojusi attiecīgā izglītības iestāde.
12. Noteikumi neattiecas uz izglītojamiem, kuru ēdināšanas izmaksas tiek 100 % apmērā segtas no valsts budžeta līdzekļiem vai citu pašvaldību budžeta līdzekļiem.
13. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Jūrmalas domes 2023. gada 30. novembra saistošie noteikumi Nr. 41 "Par ēdināšanas maksas atvieglojumiem Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības izglītības iestādēs".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošie noteikumi "Par ēdināšanas maksas atvieglojumiem Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības izglītības iestādēs" nosaka izglītojamos, kuriem ir tiesības saņemt Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības finansētus ēdināšanas maksas atvieglojumus, atvieglojumu apmērus un to piešķiršanas kārtību. Saistošo noteikumu grozījuma mērķis ir precizēt izglītojamos, kuriem ir tiesības saņemt Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības finansētus ēdināšanas maksas atvieglojumus, atvieglojumu apmērus un to piešķiršanas kārtību. 1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešams saistošo noteikumu grozījums – Jūrmalas izglītības pārvalde ir secinājusi, ka saistošajos noteikumos nav noteikti atvieglojumi izglītojamiem, par kuriem Jūrmalas valstspilsētas bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi un kuri apmeklē izglītības iestādi citā pašvaldībā Latvijas Republikas teritorijā, atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām un atbalstu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" 6. punktā noteiktajam. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības budžetu – palielinās pašvaldības budžeta daļu indikatīvi par 11192.93 euro gadā (pieci bērni iegūst izglītību pirmskolas izglītības iestādēs, deviņi bērni mācās 1.–4. klasēs un astoņi bērni mācās no 5.–12. klasēs). 2.2. Saistošo noteikumu īstenošanai nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Saistošie noteikumi attiecas uz sabiedrībai nozīmīgas jomas regulējumu – ietekme uz sabiedrību kopumā, kā arī ietekme sociālās atstumtības riskam pakļautām sabiedrības grupām – atbalsts tiks sniegts bērniem bāreņiem un bērniem ārpusģimenes aprūpē. 3.2. Ietekme uz vidi – nav tiešas ietekmes uz vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – pozitīvi vērtējama, veicina izglītojošā veselīga un līdzsvarota uztura lietošanu. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – saistošie noteikumi neskar un neierobežo uzņēmējdabības aktivitātes. 3.5. Ietekme uz konkurenci – neskar un neierobežo konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošajiem noteikumiem nav ietekmes uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošajiem noteikumiem nav ietekmes uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas ir Jūrmalas Izglītības pārvalde un Jūrmalas Labklājības pārvalde. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam – saistošie noteikumi un to paskaidrojuma raksts tika ievietoti pašvaldības tīmekļa vietnē www.jurmala.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, nodrošinot ikvienam interesentam iesniegt savu priekšlikumu vai iebildumu. Minētajā termiņā tika saņemti 24 viedokļi par saistošo noteikumu projektu, neviens no viedokļiem neattiecas uz veiktajām izmaiņām, visi viedokļi ir saistīti ar sporta profesionālās ievirzes izglītības programmu īstenošanai paredzēto sacensību un nometņu dalībnieku ēdināšanas izmaksām – 6. punkts un sporta profesionālās ievirzes izglītības programmu nometņu dalībnieku ēdināšanas izmaksām – 7. punkts. Pēc Centrālās Statistikas pārvaldes datiem vidējais patēriņa cenu līmenis Latvijā 2024. gada novembrī salīdzinot ar 2023. gada novembri ir palielinājies par 2.2 %. Kā liecina dati, pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4.3 %, bet gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-9.1 %) un elektroenerģijai -5.5 %). Tā kā straujākais cenu kāpums notika nevis pēdējā gada laikā, bet gan 2022. gadā un kopš 2019. gada Latvijā gan vidējā alga, gan minimālā alga ir pieaugusi aptuveni par 60 %, nav pamata pārskatīt ar 2023. gada 1. janvāri noteiktās cenas. 8.2. Sabiedrības viedokļa noskaidrošana veikta atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam – saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts no 2024. gada 28. novembra līdz 12. decembrim tiks publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jurmala.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. 8.3. Izvērtējot no Latvijas Republikas Tiesībsarga saņemto dokumentu "Par ēdināšanas maksas atvieglojumu bērnam ārpusģimenes aprūpē" un pamatojoties uz Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumiem Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām un atbalstu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" 6. punktā noteikto, ka pašvaldība, kuras bāriņtiesā pieņēmusi lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi, sedz ar bērna izglītošanos un uzturēšanos izglītības iestādē saistītos izdevumus, tiek izstrādāti grozījumi saistošajos noteikumos. 8.4. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas – nav attiecināms. |