1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.2. pasākumu "RIS3 pētniecības un inovācijas centri" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partnerim;
1.5. atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus un komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts – projekts, kas atbilst šādiem kritērijiem:
2.1.1. projektu īsteno zinātniskā institūcija, kas atbilst šo noteikumu 2.8. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai;
2.1.2. projektā īstenojamās darbības atbilst šo noteikumu 2.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
2.2. darbība, kurai nav saimnieciska rakstura, – pētniecības organizācijas pamatdarbība, kura neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktajā darbības jomā un kuras izpausmes veidi ir šādi:
2.2.1. publiska izglītība, kuras mērķis ir vairot un uzlabot cilvēkresursu prasmes un kas tiek nodrošināta valsts izglītības sistēmas ietvaros un galvenokārt vai pilnībā ir valsts finansēta un uzraudzīta;
2.2.2. neatkarīga pētniecība un izstrāde, lai gūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp kopīga pētniecība un izstrāde, pētniecības organizācijai vai pētniecības infrastruktūrai iesaistoties efektīvā sadarbībā. Pētniecības un izstrādes pakalpojumu sniegšana, pētniecība un izstrāde, ko veic uzņēmumu uzdevumā, netiek uzskatīta par neatkarīgu pētniecību un izstrādi;
2.2.3. tiek veikta pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru;
2.2.4. zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības, ja:
2.2.4.1. zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības veic pētniecības organizācijas nodaļa vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums (tāda komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentus vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums un kura atbilst šo noteikumu 2.8. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai), pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām vai pētniecības organizācija ar trešajām pusēm, atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem;
2.2.4.2. visa peļņa no šādas darbības tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas pamatdarbībā;
2.3. papildinoša saimnieciskā darbība – pētniecības organizācijas vai pētniecības infrastruktūras saimnieciskā pamatdarbība, kura atbilst šādiem kritērijiem:
2.3.1. tā ir tieši saistīta ar pētniecības organizācijas vai pētniecības infrastruktūras darbību un izmantošanu ar saimniecisku darbību nesaistītā jomā;
2.3.2. tai tiek patērēti tādi paši resursi (piemēram, materiāli, aprīkojums, darbaspēks un pamatkapitāls) kā ar saimniecisku darbību nesaistītām pamatdarbībām;
2.3.3. tai katru gadu piešķirtā kapacitāte nepārsniedz 20 procentus no pētniecības organizācijas kopējās gada finansiālās vai laika resursu kapacitātes;
2.4. materiālie aktīvi – aktīvi, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), 2. panta 29. punktā noteiktajai definīcijai;
2.5. nemateriālie aktīvi – aktīvi, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 30. punktā noteiktajai definīcijai;
2.6. pētniecības infrastruktūra – iekārtas, resursi un saistītie pakalpojumi, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 91. punktā noteiktajai definīcijai;
2.7. pētniecības infrastruktūras amortizācijas periods – projekta ietvaros modernizēto aktīvu lietderīgās lietošanas laiks, kuru nosaka atbilstoši noteikumiem par grāmatvedības uzskaites kārtību budžeta iestādēs;
2.8. pētniecības organizācija – institūcija, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai;
2.9. tehniskā priekšizpēte – darbības, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punktā noteiktajai definīcijai.
3. Pasākuma mērķis ir atbalstīt tādas pētniecības infrastruktūras izveidi, pilnveidi vai attīstību, kas zinātniskajā institūcijā veicina izcilības centra attīstību vienā vai vairākās Latvijas viedās specializācijas stratēģijas (Research and Innovation Strategy for Smart Specialization) (turpmāk arī – RIS3) jomās atbilstoši zinātniskās institūcijas sniegumam un stratēģiskajai specializācijai, paredzot Latvijas inovācijas sistēmas kapacitātes palielināšanu atbilstoši RIS3 stratēģijai.
4. Pasākuma mērķa grupa ir:
4.1. zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas valsts zinātniskās institūcijas;
4.2. zinātniskie darbinieki.
5. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 42 468 679 euro (no tā elastības finansējums – 6 698 385 euro), tai skaitā ERAF finansējums – 36 098 377 euro (no tā elastības finansējums – 5 693 628 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 6 370 302 euro (no tā elastības finansējums – 1 004 757 euro).
6. Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs ir 85 procenti no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
7. Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 35 770 294 euro apmērā, ko veido ERAF finansējums – 30 404 749 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums – 5 365 545 euro apmērā.
8. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 5. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
9. Pasākuma ietvaros atbilstoši šo noteikumu 5. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji un to sasniedzamās vērtības:
9.1. iznākumu rādītāji:
9.1.1. atbalstītajos pētniecības objektos strādājošie pētnieki pilna laika ekvivalenta (PLE) izteiksmē – 755;
9.1.2. pētniecības un inovāciju aprīkojuma nominālā vērtība – 31 851 510 euro;
9.2. nacionālais rādītājs – finansējuma saņēmēja pētniecības un attīstības līgumdarbos un intelektuālā īpašuma tiesību nodošanā iegūtais finansējums, kā arī starptautisku pētniecības un attīstības konkursu kārtībā iegūtais finansējums pētniecības un attīstības projektiem – 191 607 889 euro.
10. Pasākuma ietvaros Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj šādi RIS3 rādītāji katrā no RIS3 jomām sadalījumā pa labuma guvēju veidiem:
10.1. tehniski ekonomiskā priekšizpēte (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
10.2. kopējie pētniecības un attīstības izdevumi – iekšējie izdevumi pētniecības un attīstības darbiem (kapitālizdevumi – ēkas, iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra, euro);
10.3. pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro);
10.4. pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro);
10.5. kopējais iekšējais pētniecības un attīstības personāls (pilna laika ekvivalents):
10.5.1. pētnieki (zinātnieki un citi profesionāļi):
10.5.1.1. jaunie zinātnieki;
10.5.1.2. doktora grāda ieguvēji;
10.5.1.3. doktoranti un doktora grāda pretendenti;
10.5.1.4. maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji;
10.5.1.5. personāls ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par 10.5.1.4. apakšpunktā minēto;
10.5.2. pētniecības un attīstības tehniskais personāls, tai skaitā atbalsta personāls:
10.5.2.1. jaunie zinātnieki;
10.5.2.2. doktora grāda ieguvēji;
10.5.2.3. doktoranti un doktora grāda pretendenti;
10.5.2.4. maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji;
10.5.2.5. personāls ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par 10.5.2.4. apakšpunktā minēto;
10.5.2.6. pētniecības un attīstības atbalsta personāls;
10.6. kopējais iekšējais pētniecības un attīstības personāls (skaits):
10.6.1. pētnieki (zinātnieki un citi profesionāļi):
10.6.1.1. jaunie zinātnieki;
10.6.1.2. doktora grāda ieguvēji;
10.6.1.3. doktoranti un doktora grāda pretendenti;
10.6.1.4. maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji;
10.6.1.5. personāls ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par 10.6.1.4. apakšpunktā minēto;
10.6.2. pētniecības un attīstības tehniskais personāls, tai skaitā atbalsta personāls:
10.6.2.1. jaunie zinātnieki;
10.6.2.2. doktora grāda ieguvēji;
10.6.2.3. doktoranti un doktora grāda pretendenti;
10.6.2.4. maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji;
10.6.2.5. personāls ar cita līmeņa izglītību, kas zemāka par 10.6.2.4. apakšpunktā minēto;
10.6.2.6. pētniecības un attīstības atbalsta personāls.
11. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 10. punktā minēto informāciju iesniedz kopā ar maksājumu pieprasījumu vai 10 darbdienu laikā pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma.
14. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
15. Pasākuma ietvaros tiek atbalstīti ar saimniecisku darbību nesaistīti un kombinēta atbalsta pētniecības infrastruktūras attīstības projekti, tai skaitā starpdisciplināri projekti, kas sniedz ieguldījumu Latvijas viedās specializācijas stratēģijā noteikto tautsaimniecības transformācijas virzienu un izaugsmes prioritāšu īstenošanā un specializācijas jomu attīstībā:
15.1. zināšanu ietilpīga bioekonomika;
15.2. biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija;
15.3. fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas;
15.4. viedā enerģētika un mobilitāte;
15.5. informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
16. Projekta iesniedzējs iesniedz sadarbības iestādē vienu projekta iesniegumu un projektu īsteno individuāli vai sadarbībā ar citu zinātnisko institūciju.
17. Šo noteikumu 16. punktā minētais ierobežojums par viena projekta iesnieguma iesniegšanu vienam projekta iesniedzējam neattiecas uz gadījumiem, kad projekta īstenošanas laikā pēc strukturālo reformu veikšanas projekta iesniedzējam saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu par reorganizāciju ir pienākums īstenot vairākus projektus.
18. Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, ir:
18.1. Daugavpils Universitāte;
18.2. Elektronikas un datorzinātņu institūts, kas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partneri – Fizikālās enerģētikas institūtu;
18.3. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, kas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partnerus – Agroresursu un ekonomikas institūtu un Dārzkopības institūtu;
18.4. Latvijas Organiskās sintēzes institūts, kas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partneri – Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centru;
18.5. Latvijas Universitāte, kas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partnerus – Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūtu un Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūtu;
18.6. Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts;
18.7. Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava";
18.8. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR";
18.9. Rīgas Stradiņa universitāte;
18.10. Rīgas Tehniskā universitāte, kas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partneri – Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmiju;
18.11. Ventspils Augstskola;
18.12. Vidzemes Augstskola.
19. Katram projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim plānotais kopējais attiecināmais publiskais finansējums nepārsniedz:
19.1. Daugavpils Universitātei – 1 382 331 euro;
19.2. Elektronikas un datorzinātņu institūtam un sadarbības partnerim – 1 120 117 euro, tai skaitā:
19.2.1. Elektronikas un datorzinātņu institūtam (bez sadarbības partnera) – 1 000 306 euro;
19.2.2. Fizikālās enerģētikas institūtam kā sadarbības partnerim – 119 811 euro;
19.3. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei un sadarbības partneriem – 3 013 206 euro, tai skaitā:
19.3.1. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei (bez sadarbības partneriem) – 1 887 783 euro;
19.3.2. Agroresursu un ekonomikas institūtam kā sadarbības partnerim – 727 879 euro;
19.3.3. Dārzkopības institūtam kā sadarbības partnerim – 397 544 euro;
19.4. Latvijas Organiskās sintēzes institūtam un sadarbības partnerim – 6 460 739 euro, tai skaitā:
19.4.1. Latvijas Organiskās sintēzes institūtam (bez sadarbības partneriem) – 4 836 308 euro;
19.4.2. Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centram – 1 624 431 euro;
19.5. Latvijas Universitātei un sadarbības partneriem – 12 728 760 euro, tai skaitā:
19.5.1. Latvijas Universitātei (bez sadarbības partneriem) – 9 102 269 euro;
19.5.2. Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūtam kā sadarbības partnerim – 2 494 391 euro;
19.5.3. Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūtam kā sadarbības partnerim – 1 132 100 euro;
19.6. Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūtam – 1 214 784 euro;
19.7. Latvijas Valsts mežzinātnes institūtam "Silava" – 2 595 735 euro;
19.8. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskajam institūtam "BIOR" – 841 357 euro;
19.9. Rīgas Stradiņa universitātei – 3 262 040 euro;
19.10. Rīgas Tehniskajai universitātei un sadarbības partnerim – 8 877 621 euro, tai skaitā:
19.10.1. Tehniskajai universitātei (bez sadarbības partnera) – 8 629 209 euro;
19.10.2. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijai kā sadarbības partnerim – 248 412 euro;
19.11. Ventspils Augstskolai – 501 824 euro;
19.12. Vidzemes Augstskolai – 470 165 euro.
20. Katram projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim pieejamais kopējais attiecināmais finansējums nepārsniedz:
20.1. Daugavpils Universitātei – 1 164 303 euro;
20.2. Elektronikas un datorzinātņu institūtam un sadarbības partnerim – 943 446 euro, tai skaitā:
20.2.1. Elektronikas un datorzinātņu institūtam (bez sadarbības partnera) – 842 532 euro;
20.2.2. Fizikālās enerģētikas institūtam kā sadarbības partnerim – 100 914 euro;
20.3. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei un sadarbības partneriem – 2 537 948 euro, tai skaitā:
20.3.1. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei (bez sadarbības partneriem) – 1 590 032 euro;
20.3.2. Agroresursu un ekonomikas institūtam kā sadarbības partnerim – 613 074 euro;
20.3.3. Dārzkopības institūtam kā sadarbības partnerim – 334 842 euro;
20.4. Latvijas Organiskās sintēzes institūtam un sadarbības partnerim – 5 441 717 euro, tai skaitā:
20.4.1. Latvijas Organiskās sintēzes institūtam – 4 073 500 euro;
20.4.2. Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centram – 1 368 217 euro;
20.5. Latvijas Universitātei un sadarbības partneriem – 10 721 112 euro, tai skaitā:
20.5.1. Latvijas Universitātei (bez sadarbības partneriem) – 7 666 611 euro;
20.5.2. Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūtam kā sadarbības partnerim – 2 100 962 euro;
20.5.3. Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūtam kā sadarbības partnerim – 953 539 euro;
20.6. Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūtam – 1 023 182 euro;
20.7. Latvijas Valsts mežzinātnes institūtam "Silava" – 2 186 322 euro;
20.8. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskajam institūtam "BIOR" – 708 654 euro;
20.9. Rīgas Stradiņa universitātei – 2 747 533 euro;
20.10. Rīgas Tehniskajai universitātei un sadarbības partnerim – 7 477 396 euro, tai skaitā:
20.10.1. Rīgas Tehniskajai universitātei (bez sadarbības partnera) – 7 268 164 euro;
20.10.2. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijai kā sadarbības partnerim – 209 232 euro;
20.11. Ventspils Augstskolai – 422 673 euro;
20.12. Vidzemes Augstskolai – 396 008 euro.
21. Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams iznākuma rādītājs "Atbalstītajos pētniecības objektos strādājošie pētnieki PLE izteiksmē":
21.1. Daugavpils Universitātes projektā – vismaz 45;
21.2. Elektronikas un datorzinātņu institūta projektā – vismaz 18;
21.3. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes projektā – vismaz 53;
21.4. Latvijas Organiskās sintēzes institūta projektā – vismaz 65;
21.5. Latvijas Universitātes projektā – vismaz 194;
21.6. Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūta projektā – vismaz 16;
21.7. Latvijas Valsts mežzinātnes institūta "Silava" projektā – vismaz 34;
21.8. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" projektā – vismaz 13;
21.9. Rīgas Stradiņa universitātes projektā – vismaz 60;
21.10. Rīgas Tehniskās universitātes projektā – vismaz 236;
21.11. Ventspils Augstskolas projektā – vismaz 17;
21.12. Vidzemes Augstskolas projektā – vismaz 4.
22. Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams iznākuma rādītājs "Pētniecības un inovāciju aprīkojuma nominālā vērtība":
22.1. Daugavpils Universitātes projektā – vismaz 1 036 748 euro;
22.2. Elektronikas un datorzinātņu institūta projektā – vismaz 840 088 euro;
22.3. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes projektā – vismaz 2 259 905 euro;
22.4. Latvijas Organiskās sintēzes institūta projektā – vismaz 4 845 554 euro;
22.5. Latvijas Universitātes projektā – vismaz 9 546 570 euro;
22.6. Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūta projektā – vismaz 911 088 euro;
22.7. Latvijas Valsts mežzinātnes institūta "Silava" projektā – vismaz 1 946 801 euro;
22.8. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" projektā – vismaz 631 018 euro;
22.9. Rīgas Stradiņa universitātes projektā – vismaz 2 446 530 euro;
22.10. Rīgas Tehniskās universitātes projektā – vismaz 6 658 216 euro;
22.11. Ventspils Augstskolas projektā – vismaz 376 368 euro;
22.12. Vidzemes Augstskolas projektā – vismaz 352 624 euro.
23. Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams nacionālais rādītājs "Finansējuma saņēmēja pētniecības un attīstības līgumdarbos un intelektuālā īpašuma tiesību nodošanā iegūtais finansējums, kā arī starptautisku pētniecības un attīstības konkursu kārtībā iegūtais finansējums pētniecības un attīstības projektiem":
23.1. Daugavpils Universitātes projektā – vismaz 6 440 424 euro;
23.2. Elektronikas un datorzinātņu institūta projektā – vismaz 8 004 064 euro;
23.3. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes projektā – vismaz 8 974 894 euro;
23.4. Latvijas Organiskās sintēzes institūta projektā – vismaz 43 196 288 euro;
23.5. Latvijas Universitātes projektā – vismaz 51 518 955 euro;
23.6. Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūta projektā – vismaz 2 560 116 euro;
23.7. Latvijas Valsts mežzinātnes institūta "Silava" projektā – vismaz 14 993 481 euro;
23.8. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" projektā – vismaz 3 623 560 euro;
23.9. Rīgas Stradiņa universitātes projektā – vismaz 9 832 521 euro;
23.10. Rīgas Tehniskās universitātes projektā – vismaz 34 753 916 euro;
23.11. Ventspils Augstskolas projektā – vismaz 3 609 495 euro;
23.12. Vidzemes Augstskolas projektā – vismaz 4 100 175 euro.
24. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši šajos noteikumos un projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Projekta iesniegumam pievieno:
24.1. projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ja projekta kopējās izmaksas, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, pārsniedz 1 000 000 euro, atbilstoši sadarbības iestādes izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem. Veicot izmaksu un ieguvumu analīzi, projekta iesniedzējs nodrošina, ka aprēķinātā projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli;
24.2. vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšanas pamatojumu un vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķinu (1. pielikums), ko veic atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā minētajai vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšanas metodikai, ja plāno īstenot kombinēta atbalsta projektu;
24.3. šo noteikumu 26. punktā minēto sadarbības līgumu, ja projekta īstenošanā tiek iesaistīts sadarbības partneris;
24.4. šo noteikumu 27.7. apakšpunktā minēto ar pētniecības infrastruktūras attīstības plānu izvērtēšanas komisiju saskaņotu pētniecības infrastruktūras attīstības plānu;
24.5. stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu, kas paredz nodrošināt vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai.
25. Izglītības un zinātnes ministrija kā nozares ministrija izveido pētniecības infrastruktūras attīstības plānu izvērtēšanas komisiju. Komisijas sastāvā iekļauj Izglītības un zinātnes ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Veselības ministrijas un Zemkopības ministrijas pārstāvjus. Komisijas darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts reglaments.
26. Projekta iesniedzējs ar sadarbības partneri pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē noslēdz sadarbības līgumu par projekta īstenošanu. Sadarbības līgumā papildus informācijai, kas noteikta normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, iekļauj šādu informāciju:
26.1. sadarbības mērķus un principus;
26.2. pienākumu un atbildības sadalījumu projekta mērķu un rezultātu sasniegšanā;
26.3. projekta finansējumu;
26.4. projekta finanšu plūsmas nodrošināšanas kārtību;
26.5. sankcijas, ja netiek izpildītas sadarbības līgumā minētās saistības.
27. Projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim noteiktas šādas prasības:
27.1. projekta iesniedzējs un sadarbības partneris nav sniedzis nepatiesu informāciju sadarbības iestādei, atbildīgajai iestādei vai citai kompetentai institūcijai saistībā ar Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanu;
27.2. projekta iesniedzējs un sadarbības partneris nav saņēmis un neplāno saņemt finansējumu no valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem vai citiem finanšu resursiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām vai pētniecības rezultātiem;
27.3. ja projekta iesniedzējs un sadarbības partneris veic gan saimnieciskas darbības, gan darbības, kurām nav saimnieciska rakstura, tas nodala darbību veidus un to izmaksas, finansējumu un ieņēmumus tā, lai efektīvi novērstu saimnieciskās darbības šķērssubsidēšanu;
27.4. projekta iesniedzējs un sadarbības partneris, kas atbilst pētniecības organizācijas definīcijai, nodala:
27.4.1. ar saimniecisko darbību nesaistītu pamatdarbību (un ar to saistītās finanšu plūsmas) no saimnieciskās pamatdarbības;
27.4.2. pamatdarbību un ar to saistītās finanšu plūsmas no pārējām zinātniskās institūcijas darbībām un ar tām saistītajām finanšu plūsmām;
27.5. projekta iesniedzējs un sadarbības partneris vismaz reizi gadā iesniedz datus par tā rīcībā esošo un projekta ietvaros izveidoto vai iegādāto pētniecības infrastruktūru Nacionālajā zinātniskās darbības informācijas sistēmā;
27.6. projekta iesniedzējs ievēro horizontālos principus "Klimatdrošināšana" un "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu (ja attiecināms);
27.7. projekta iesniedzējs 30 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās iesniedz pētniecības infrastruktūras attīstības plānu izvērtēšanas komisijai saskaņošanai projektā paredzētās pētniecības infrastruktūras attīstības plānu, kurā tai skaitā ir:
27.7.1. uzskaitīta visa projektā iegādājamā pētniecības infrastruktūra, kuras iegāde pārsniedz 100 000 euro vai 10 procentus no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas;
27.7.2. pamatota projekta ietvaros attīstāmās pētniecības infrastruktūras nozīme zinātniskās institūcijas attīstības stratēģijas mērķu sasniegšanā stratēģiskās specializācijas jomās;
27.7.3. pamatota ieguldījumu atbilstība 2019. gada zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma rekomendācijām;
27.7.4. pamatota ieguldījumu atbilstība 2023. gada zinātniskās infrastruktūras kartējuma rekomendācijām;
27.7.5. iekļauts apraksts par to, kā tiks veicināta sadarbība ar privāto sektoru;
27.7.6. iekļauta esošās pētniecības infrastruktūras noslodzes analīze un sniegta informācija par plānoto infrastruktūras noslodzi;
27.7.7. iekļauts apraksts par to, kā projekta darbības veicinās šo noteikumu 3. punktā noteiktā mērķa sasniegšanu attiecībā uz Latvijas inovācijas sistēmas kapacitātes palielināšanos atbilstoši RIS3 stratēģijai un šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētā nacionālā rādītāja sasniegšanu;
27.8. ja tiek īstenots šo noteikumu 29.2.2. apakšpunktā minētais kombinēta atbalsta projekts, projekta iesniedzējs un sadarbības partneris nav grūtībās nonācis saimnieciskās darbības veicējs atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā noteiktajai definīcijai. Projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim jāapliecina atbilstība regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktam. Grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes vērtē individuāli projekta iesniedzējam un tā saistīto personu grupai (ja attiecināms);
27.9. ja tiek īstenots šo noteikumu 29.2.2. apakšpunktā minētais kombinēta atbalsta projekts, uz projekta iesniedzēju un sadarbības partneri neattiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums, kas minēts regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktā, šo nosacījumu vērtējot uzņēmuma grupas līmenī.
28. Ja pētniecības infrastruktūras attīstības plānu izvērtēšanas komisija, izvērtējot šo noteikumu 27.7. apakšpunktā minēto pētniecības infrastruktūras attīstības plānu, secina, ka to nepieciešams precizēt, pētniecības infrastruktūras attīstības plānu izvērtēšanas komisija informē projekta iesniedzēju par nepieciešamajiem precizējumiem un atkārtota pētniecības infrastruktūras attīstības plāna iesniegšanas kārtību un termiņiem.
29. Pasākuma ietvaros var īstenot šādus projektus:
29.1. ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, ja finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris atbilst pētniecības organizācijas definīcijai un projekta ietvaros modernizēto infrastruktūru tās amortizācijas periodā izmanto šādu darbību īstenošanai:
29.1.1. pētniecības organizācijas darbībai, kurai nav saimnieciska rakstura;
29.1.2. papildinošai saimnieciskajai darbībai, ja labuma guvēja institūcijā saimnieciskajai pamatdarbībai piešķirtā kapacitāte nepārsniedz 20 procentus no attiecīgās infrastruktūras kopējās gada finansiālās vai laika resursu kapacitātes un pētniecības organizācijas rīcībā ir atbilstoša resursu vadības sistēma finanšu, personāla un pamatdarbības procesu uzskaitei;
29.1.3. papildpakalpojumiem, tai skaitā ēdināšanas, autostāvvietu, kopēšanas un citiem pakalpojumiem, kurus sniedz pētniecībā nodarbinātam personālam, lai finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris īstenotu ar saimniecisku darbību nesaistītas pamatdarbības, ja minētie papildpakalpojumi neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm (pakalpojumi ir vietēji);
29.2. kombinēta atbalsta projektu, kuru veido:
29.2.1. ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta daļa, uz kuru attiecināmi ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta nosacījumi;
29.2.2. ar saimniecisku darbību saistīta projekta daļa, kuras ietvaros modernizēto infrastruktūru tās amortizācijas periodā izmanto pētniecības organizācijas saimnieciskajā pamatdarbībā.
30. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta vai projekta daļas ietvaros modernizēto infrastruktūru izmanto, ievērojot šādus nosacījumus:
30.1. pakalpojumu sniedz par pašizmaksu, neietverot to nolietojuma izmaksu daļu, kas tiek segta no publiskā finansējuma, un neiekļaujot uzcenojumu, ja pētniecības infrastruktūras lietotājs (trešā puse) ir zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta zinātniskā institūcija, kas atbilst pētniecības organizācijas definīcijai un pētniecības infrastruktūru izmanto ar saimniecisku darbību nesaistītas pamatdarbības veikšanai;
30.2. pakalpojumu sniedz par tirgus cenu, ja pētniecības infrastruktūras lietotājs (trešā puse) pētniecības infrastruktūru izmanto saimnieciskās pamatdarbības veikšanai.
31. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris institūcijas finanšu vadības un grāmatvedības politikas aprakstā ietver kārtību, kādā institūcija nodrošina projekta atbilstību šo noteikumu 29. un 30. punktā minētajiem nosacījumiem.
32. Pasākuma ietvaros atbalstāmas šādas darbības:
32.1. projekta tehniski ekonomiskā priekšizpēte:
32.1.1. projekta izmaksu un ieguvumu analīze, kas ietver finanšu analīzi, sociālekonomisko analīzi un jutīguma analīzi;
32.1.2. pētniecības infrastruktūras pilnveides vai modernizācijas iepirkumu dokumentācijas izstrāde;
32.2. pētniecības infrastruktūras attīstība:
32.2.1. zinātniskās aparatūras, aprīkojuma, instrumentu komplektu, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju un citu materiālo aktīvu iegāde vai izveide, piegāde, uzstādīšana, testēšana un apkalpojošā personāla instruktāža, lai nodrošinātu zinātnisko institūciju attīstības stratēģijās noteikto virzienu attīstību;
32.2.2. ar pētniecības infrastruktūras izveidi vai iegādi saistītie pakalpojumi, tai skaitā materiālo aktīvu demontāža un pārvietošana;
32.2.3. nemateriālo aktīvu iegāde vai izveide;
32.3. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana, tai skaitā minimālās stratēģiski svarīgo projektu komunikācijas aktivitātes, nodrošinot projekta komunikācijas plāna izstrādi un īstenošanu, kas paredz vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākuma īstenošanu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai. Visās stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas aktivitātēs (īpaši, plašāka mēroga publicitātes pasākumi, preses relīzes) finansējuma saņēmējs nodrošina ciešu sadarbību ar Izglītības un zinātnes ministriju, nodrošinot savlaicīgu publicitātes informāciju, kā arī sadarbību ar Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā;
32.4. projekta vadība.
33. Projekta īstenošanas rezultātā finansējuma saņēmējs nodrošina finansējuma saņēmēja attīstības stratēģijā noteikto virzienu attīstību:
33.1. cilvēkresursu attīstība pasākumā attīstāmās infrastruktūras pētniecības jomās (tai skaitā palielinās ar modernizētu aparatūru strādājoša personāla skaits);
33.2. zinātniskās kapacitātes un konkurētspējas attīstība, ko raksturo viens vai vairāki šādi rezultāta rādītāji:
33.2.1. zinātnisko rakstu skaita pieaugums Web of Science datubāzēs un Scopus žurnālos;
33.2.2. pētniecībai paredzētā ārvalstu finansējuma īpatsvara pieaugums;
33.2.3. sekmības rādītāja (procentos) pieaugums, lai piedalītos Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programmu un tehnoloģiju ierosmju ietvaros izsludinātajos konkursos.
34. Projekta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
34.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
34.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
35. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas:
35.1. projekta tehniskās priekšizpētes izmaksas:
35.1.1. projekta izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas;
35.1.2. pētniecības infrastruktūras pilnveides vai modernizācijas iepirkumu dokumentācijas izstrādes izmaksas;
35.2. projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību, tai skaitā minimālās stratēģiski svarīgo projektu komunikācijas pasākumu, nodrošināšanas izmaksas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. un 50. pantu un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā šo noteikumu 32.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Ja projektam sniegtais atbalsts ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu, komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas var būt attiecināmas projekta ietvaros. Publiskā finansējuma piešķiršana tam nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts;
35.3. pētniecības infrastruktūras attīstības izmaksas:
35.3.1. zinātniskās aparatūras, aprīkojuma, instrumentu komplektu, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras un citu materiālo aktīvu iegādes vai izveides izmaksas, tostarp savietojamības nodrošināšana ar pētniecības informācijas pārvaldības sistēmu;
35.3.2. nemateriālo aktīvu iegādes vai izveides izmaksas, ja darījums ir veikts konkurences apstākļos un nav bijis slepenu norunu;
35.3.3. ar pētniecības infrastruktūras izveidi vai iegādi saistītās pakalpojumu izmaksas:
35.3.3.1. materiālo aktīvu piegādes, uzstādīšanas, testēšanas, kalibrēšanas, standartizācijas, validācijas un aprobācijas izmaksas un apkalpojošā personāla instruktāžas izmaksas, kas nav uzturēšanas izmaksas un kas ir saistītas ar ilgtermiņa ieguldījuma (materiālo aktīvu) sagatavošanu izmantošanai paredzētajiem mērķiem līdz brīdim, kad to nodod ekspluatācijā;
35.3.3.2. materiālo aktīvu demontāžas, pārvietošanas un ar pētniecības rezultātu atkārtojamības nodrošināšanu saistītu pakalpojumu izmaksas;
35.3.3.3. pētniecības aprīkojuma un aparatūras uzstādīšanai nepieciešamās ēku un telpu pielāgošanas, atjaunošanas un pārbūves izmaksas;
35.3.3.4. izveidotās pētniecības infrastruktūras, tai skaitā testēšanas, kalibrēšanas un pētniecības laboratoriju, sertifikācijas un akreditācijas izmaksas;
35.4. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas), ievērojot šādus nosacījumus:
35.4.1. finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta vadības personāls uz darba līguma pamata ir nodarbināts projektā normālo darba laiku vai nepilnu darba laiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, attiecīgi veicot projekta vadības personāla darba laika uzskaiti par veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāk kā 30 procentu noslodze;
35.4.2. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām Eiropas Savienības fondu daļai tiek plānots finansējums līdz 84 787 euro kalendāra gadā, ja projekta summa tiešajām attiecināmajām izmaksām lielāka par 5 000 000 euro;
35.4.3. projektiem, kuros tiešās attiecināmās izmaksas ir līdz 5 000 000 euro (ieskaitot), projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas Eiropas Savienības fondu daļai tiek aprēķinātas, minimālo izmaksu bāzei 34 422 euro kalendāra gadā pieskaitot 0,64 % no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām (neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas) un summu reizinot ar projekta īstenošanas ilgumu gados;
35.4.4. ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendāra gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam;
35.5. jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai nepieciešamā aprīkojuma (biroja mēbeles un tehnika, datorprogrammas un licences) iegādes izmaksas. Darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, attiecināmas ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja projekta vadības personāls ir nodarbināts normālo darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam;
35.6. izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumu, pacēlāju, pandusu un indukcijas cilpu nomas izmaksas, ja tās ir nepieciešamas vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai.
36. Ar saimniecisku darbību nesaistītam projektam un kombinēta atbalsta projekta ar saimniecisko darbību nesaistītajai daļai netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 35.4. apakšpunktā minētajām projekta tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām.
37. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" un "ii" punktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
38. Projekta izmaksas ir attiecināmas:
38.1. no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, ja īsteno ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu vai ar saimniecisko darbību nesaistītu kombinēta atbalsta projekta daļu, kā arī īstenojot šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētās tehniskās priekšizpētes ietvaros atbalstāmās darbības. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē pabeigtām darbībām;
38.2. no dienas, kad projekta iesniegums iesniegts sadarbības iestādē, ja īsteno ar saimniecisko darbību saistītu kombinēta atbalsta projekta daļu, izņemot šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētās tehniskās priekšizpētes ietvaros atbalstāmās darbības.
39. Projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
40. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
40.1. projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas sedz no saviem līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta;
40.2. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību pasākumu īstenošanu saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un izstrādā stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu, kas paredz vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākuma īstenošanu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai, kā arī iesniedz stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu informācijai atbildīgajā iestādē;
40.3. ne retāk kā reizi trijos mēnešos savā tīmekļvietnē ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanas gaitu;
40.4. uzkrāj datus par šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētā nacionālā rādītāja vērtību un izpildi un nodrošina šo noteikumu 9.1.1. un 9.2. apakšpunktā minēto sasniegto rādītāju ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma saņemšanas.
41. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
41.1. skaidri nodala projekta īstenošanas finanšu plūsmas un darbību veidus no citu finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera darbību finanšu plūsmām un darbību veidiem, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku un pārklāšanos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu instrumentiem;
41.2. projekta ietvaros nepieciešamos ārpakalpojumus pērk atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību integrēšana preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums);
41.3. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izstrādā nosacījumus, kā pārliecināties par interešu konflikta neesību, tostarp identificē apstākļus, kas izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu;
41.4. veic ieguldījumus infrastruktūrā, ja tā ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera īpašumā vai tā ir valsts vai atvasinātas publiskas personas manta, kas ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera valdījumā vai lietojumā uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Valdījuma vai lietošanas tiesības, kā arī īpašumtiesības kopumā gadījumā, ja ieguldījumus veic infrastruktūrā, kas ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera īpašumā, ir reģistrētas Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā;
41.5. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju ieguldījumu gadījumā pārliecinās, vai ieguldījumi plānoti publiskās pārvaldes īpašumā esošajos digitālajos risinājumos, tai skaitā īpašumā atrodas pirmkodi, intelektuālā īpašuma tiesības, risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
42. Lai atbalsts infrastruktūrai ar saimniecisko darbību nesaistīta projekta ietvaros netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, infrastruktūrā pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā ir pieļaujams veikt papildinošu saimniecisko darbību ne vairāk kā 20 procentu apmērā no infrastruktūras gada jaudas laika vai finanšu izteiksmē un ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus. Ar papildinošu saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiāli, aprīkojums, darbaspēks, pamatkapitāls) apjomu kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām. Ar papildpakalpojumiem saprot tādus pakalpojumus infrastruktūrā, kurus galvenokārt izmanto tikai ar saimniecisko darbību nesaistītai darbībai un kuriem pašiem par sevi nebūtu ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
43. Lai ievērotu Komisijas regulas Nr. 651/2014 26. panta 7. punkta un šo noteikumu 58. punkta nosacījumus, atbildīgā iestāde izstrādā publiskā finansējuma ikgadēju uzraudzības un atgūšanas mehānismu, kuru sadarbības iestāde piemēro visā infrastruktūras amortizācijas periodā, ja konstatē, ka:
43.1. šo noteikumu 29.1.2. un 29.2.1. apakšpunktā minētajā gadījumā tiek pārsniegti šo noteikumu 2.3. apakšpunktā minētie ierobežojumi;
43.2. šo noteikumu 29.2.2. apakšpunktā minētajā gadījumā saimnieciskās darbības īpatsvars ir lielāks, nekā valsts atbalsta piešķiršanas dienā prognozēts.
44. Sadarbības iestāde saskaņā ar atbildīgās iestādes līdz projekta īstenošanai izstrādāto papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzības metodiku nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību visā projekta dzīves ciklā. Finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā ik gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts 20 procentu ierobežojums no infrastruktūras gada jaudas laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto pārkāpumu.
45. Šo noteikumu 29.2.2. apakšpunktā minētajos gadījumos:
45.1. atbalstu sniedz pārredzamu atbalsta kategoriju veidā (dotācija);
45.2. atbalstāmās darbības var uzsākt no dienas, kad labuma guvējs ir iesniedzis sadarbības iestādē projekta iesniegumu, ievērojot regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētos nosacījumus par stimulējošo ietekmi. Ja atbalstāmās darbības uzsāktas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas atbalsta sniedzējam, projekts ir noraidāms;
45.3. komercdarbības atbalstu piešķir ar dienu, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par atbalsta piešķiršanu.
46. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 29. vai 30. punktā minētā projekta īstenošanas laikā var saņemt avansa maksājumu, kuru var izmaksāt pa daļām. Avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā publiskā finansējuma kopsummas. Pēc tam kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu, sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja vadības sistēmā iesniegtu avansa pieprasījumu, nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības fondu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Avansa un starpposma maksājumu kopsumma nedrīkst pārsniegt 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
48. Projektu īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija izveido projektu īstenošanas uzraudzības padomi (turpmāk – padome), kuras sastāvā iekļauj vismaz Latvijas Zinātnes padomes un Ekonomikas ministrijas pārstāvjus. Padomes sastāvā novērotāju statusā var tikt iekļauti arī pārstāvji no citām institūcijām, tai skaitā atbildīgās iestādes pārstāvji un sadarbības iestādes pārstāvji. Padomes sēdes projekta uzraudzības jautājumos tiek sasauktas atbilstoši nepieciešamībai, bet ne retāk kā reizi gadā. Padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums, kas nosaka, ka:
48.1. padome projekta īstenošanas uzraudzībā veic šādus uzdevumus:
48.1.1. regulāri uzrauga projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu un izskata šo noteikumu 49. punktā minēto finansējuma saņēmēja iesniegto pārskatu par projekta īstenošanas gaitu;
48.1.2. analizē projekta īstenošanas problēmas, apdraudējumus un riskus un sniedz finansējuma saņēmējam priekšlikumus projekta īstenošanas pilnveidei, lai sekmētu projekta efektīvu un kvalitatīvu rezultātu un rādītāju sasniegšanu atbilstoši projekta mērķim;
48.1.3. iesniedz atbildīgajai iestādei argumentētu un datos balstītu atzinumu (turpmāk – padomes atzinums) par finansējuma saņēmēja iesniegto pārskatu par projekta īstenošanas gaitu un, ja attiecināms, konstatētajiem riskiem un būtiskām atkāpēm no projektā plānotā, kā arī sniedz priekšlikumus risku novēršanai un tālākai rīcībai.
48.2. veicot projekta īstenošanas uzraudzību, padomei ir tiesības:
48.2.1. sniegt priekšlikumus finansējuma saņēmējam projekta īstenošanas uzlabošanai, kas nodrošina projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu;
48.2.2. lūgt projekta īstenošanas uzraudzībai aktuālo informāciju.
49. Finansējuma saņēmējs ne retāk kā reizi gadā padomei iesniedz pārskatu par projekta īstenošanas gaitu, tai skaitā par atbilstību infrastruktūras plānam, sasniegto rezultātu progresu un saturisko kvalitāti, kā arī atbilstību projekta mērķim un šo noteikumu 9. punktā noteiktajām sasniedzamo rādītāju vērtībām, uzraudzības un nacionālo rādītāju izpildes progresu un ietekmi uz projekta mērķa sasniegšanu.
50. Atbildīgā iestāde izvērtē šo noteikumu 48.1.3. apakšpunktā minēto padomes atzinumu un informē sadarbības iestādi par iespējamo neatbilstību un nacionālo rādītāju neizpildi vai daļēju izpildi. Sadarbības iestāde ņem vērā atbildīgās iestādes atzinumu, vērtējot projekta mērķa sasniegšanu.
51. Publisko finansējumu ar saimniecisku darbību saistītas kombinēta atbalsta projekta daļas īstenošanai piešķir saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 26. pantu.
52. Ar saimniecisku darbību saistītas kombinēta atbalsta projekta daļas maksimālais attiecināmais publiskā finansējuma apmērs saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 26. panta 6. punktu ir 50 procenti.
53. Ar saimniecisku darbību saistītas kombinēta atbalsta projekta daļas īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu 50 procentu apmērā finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina no finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera rīcībā esošā saimnieciskās darbības rezultātā gūtā privātā finansējuma, kredītresursu līdzekļiem vai citiem privātiem finanšu resursiem, par kuriem nav saņemts nekāds publiskais atbalsts, tai skaitā nav saņemts valsts vai pašvaldību galvojums vai valsts vai pašvaldību kredīts ar atvieglotiem nosacījumiem.
54. Īstenojot kombinēta atbalsta projektu, projekta iesniedzējs projekta iesniegumā atbilstoši šo noteikumu 1. un 2. pielikumam ietver:
54.1. projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma atbalsta intensitātes un publiskā finansējuma apmēra aprēķinu;
54.2. detalizētu projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķina pamatojumu, kurā:
54.2.1. norāda informāciju par projekta ietvaros plānoto ieguldījumu sadali starp projekta iesniedzēju un vienu vai vairākiem sadarbības partneriem;
54.2.2. norāda procentuālo apmēru, kādā materiālos un nemateriālos aktīvus finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris plāno izmantot ar saimniecisku darbību saistītām pamatdarbībām un ar saimniecisku darbību nesaistītām pamatdarbībām;
54.2.3. veic šo noteikumu 34.2. apakšpunktā minēto netiešo izmaksu un 35.3.3. apakšpunktā minēto ar pētniecības infrastruktūras iegādi vai izveidi saistīto pakalpojumu izmaksu, 35.1. apakšpunktā minēto tehniskās priekšizpētes izmaksu, 35.2. apakšpunktā minēto projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksu un šo noteikumu 35.4. apakšpunktā minēto projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanas izmaksu vidējās svērtās ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas (procentos) un ar saimniecisku darbību saistītās projekta daļas (procentos) aprēķinu, ņemot vērā vidējo svērto procentuālo apmēru, kādā projekta ietvaros iegādātos vai izveidotos materiālos un nemateriālos aktīvus projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) plāno izmantot ar saimniecisku darbību nesaistītām pamatdarbībām;
54.2.4. aprēķina projekta īstenošanai nepieciešamā privātā līdzfinansējuma apmēru atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā minētajai metodikai.
55. Kombinēta atbalsta projektam publiskā finansējuma apmēru un publiskā finansējuma intensitāti nosaka, ņemot vērā šādus nosacījumus:
55.1. ar saimniecisku darbību nesaistītajai projekta daļai, kuras ietvaros plānotos ieguldījumus paredzēts izmantot finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera ar saimniecisku darbību nesaistītajā pamatdarbībā vai papildinošā saimnieciskajā darbībā, piemēro ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta īstenošanas nosacījumus;
55.2. ar saimniecisku darbību saistītajai projekta daļai, kuras ietvaros plānotos ieguldījumus paredzēts izmantot finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera saimnieciskajā pamatdarbībā, piemēro ieguldījumu atbalstu pētniecības infrastruktūrai, kuru piešķir saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 26. pantu;
55.3. ar saimniecisku darbību nesaistītajā projekta daļā:
55.3.1. ir atbalstāmas šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētās projekta tehniskās priekšizpētes ietvaros atbalstāmās darbības;
55.3.2. ir attiecināmas šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minētās projekta tehniskās priekšizpētes izmaksas, 35.3. apakšpunktā minētās pētniecības infrastruktūras attīstības izmaksas, 35.2. apakšpunktā minētās projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas un 35.4. apakšpunktā minētās projekta vadības nodrošināšanas izmaksas;
55.4. ar saimniecisku darbību saistītajā projekta daļā:
55.4.1. nav atbalstāmas šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētās tehniskās priekšizpētes ietvaros atbalstāmās darbības un 32.3. apakšpunktā minētās komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu darbības;
55.4.2. nav attiecināmas šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minētās projekta tehniskās priekšizpētes izmaksas un 35.2. apakšpunktā minētās komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas;
55.4.3. ir attiecināmas šo noteikumu 35.4. apakšpunktā minētās projekta vadības nodrošināšanas izmaksas, ja:
55.4.3.1. izmaksas veido šo noteikumu 32.2.1. un 32.2.3. apakšpunktā minēto un projekta saimnieciskās daļas ietvaros izveidoto vai iegādāto aktīvu vērtību;
55.4.3.2. finansējuma saņēmējs ievēro šo noteikumu 56.1.3. apakšpunktā minētos stimulējošas ietekmes nosacījumus un darbības ir uzsāktas pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē;
55.4.3.3. izmaksu attiecināmo daļu nosaka, ņemot vērā šo noteikumu 54.2.3. apakšpunktā minēto aprēķinu;
55.5. šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minēto tehniskās priekšizpētes izmaksu un 35.2. apakšpunktā minēto projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksu attiecināmo daļu, kas saistīta ar šo noteikumu 55.1. apakšpunktā minētās projekta daļas īstenošanu, nosaka, ņemot vērā šo noteikumu 54.2.3. apakšpunktā minēto aprēķinu.
56. Finansēšanas nosacījumi kombinēta atbalsta projekta ar saimniecisko darbību saistītas projekta daļas ietvaros:
56.1. finansējumu sniedz:
56.1.1. pārredzamām atbalsta kategorijām dotācijas veidā atbilstoši regulas Nr. 651/2014 5. panta 2. punkta "a" apakšpunktam;
56.1.2. šo noteikumu 32.2. un 32.4. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām, ievērojot šo noteikumu 54., 55. punkta un 1. pielikuma nosacījumus;
56.1.3. ja projekta iesniedzējs pamato projekta ietvaros plānotā publiskā finansējuma stimulējošo ietekmi atbilstoši regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. un 3. punkta nosacījumiem;
56.2. nav atbalstāmas darbības un nozares, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punktam un 3. punkta "c" un "d" apakšpunktam;
56.3. finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina regulas Nr. 651/2014 26. panta 2. un 3. punktā noteikto nosacījumu izpildi.
57. Ar saimniecisku darbību saistītas kombinēta atbalsta projekta daļas ietvaros:
57.1. piešķirto publisko finansējumu neapvieno ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta atbalstu;
57.2. piekļuve jaunizveidotai pētniecības infrastruktūrai ir nodrošināta vairākiem lietotājiem, un to piešķir pārredzamā un nediskriminējošā veidā. Komersantiem, kuri ir finansējuši vismaz 10 procentus no pētniecības infrastruktūras ieguldījumu izmaksām, var piešķirt privileģētu piekļuvi ar izdevīgākiem nosacījumiem atbilstoši regulas Nr. 651/2014 26. panta 4. punktam. Lai novērstu pārmērīgu kompensāciju, nodrošina, ka šī piekļuve ir samērīga ar uzņēmuma daļu ieguldījumu izmaksās un attiecīgie nosacījumi ir publiskoti;
57.3. publiskais atbalsts vienai pētniecības infrastruktūrai nepārsniedz regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "j" apakšpunktā noteikto paziņošanas robežvērtību.
58. Ja kombinētajos projektos (daļa, kas saistīta ar saimniecisku darbību) tiek pārkāptas regulas Nr. 651/2014 prasības vai, īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (labuma guvējam) ir pienākums sadarbības iestādei atmaksāt projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta.
59. Sadarbības iestāde ir atbildīga par komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanas uzraudzību kombinētajos projektos (daļā, kas saistīta ar saimniecisku darbību) vai komercdarbības atbalsta izslēdzošo nosacījumu ievērošanas uzraudzību ar saimniecisku darbību nesaistītos projektos projekta dzīves cikla laikā – 10 gadus.
60. Atbildīgā iestāde, izmantojot Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu (SANI2), 20 darbdienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās nosūta Eiropas Komisijai informācijas kopsavilkumu par atbalsta pasākumu regulas Nr. 651/2014 II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā.
61. Ja atbalsts sniegts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014, atbalsta sniedzējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu. Finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam.
1. Pamatojums vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšanai kombinēta atbalsta projekta ietvaros. (Pamatojumā sniedz informāciju par visām apakšprojekta izdevumu pozīcijām. Pamatojumu pievieno projekta iesniegumam un gala maksājuma pieprasījumam. Pamatojumu sagatavo un iesniedz Microsoft EXCEL datnes formātā, nodrošinot veikto aprēķinu caurskatāmību.)
Labuma guvējs | Objekts | Skaits | IZMAKSAS | IEGULDĪJUMI | |||||||||
bez PVN, EUR | ar PVN, EUR | NPD1 | SPD2 | Attiecināmās kopā, EUR | PF kopā, EUR | privātais līdzfinansējums, EUR | |||||||
% | EUR | t. sk. PF3, EUR | % | EUR | t. sk. PF, EUR | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
[7] = | [8] = | [9] = | [10] = | [11] = | [12] = | [15] = | [14] = | ||||||
Labuma guvējs (nosaukums) | Projekta kopsavilkums | ||||||||||||
[aktīvs 1] | |||||||||||||
[aktīvs 2] | |||||||||||||
…. | |||||||||||||
[aktīvs n] | |||||||||||||
Konsolidācijas izmaksas | n/a | 100 | |||||||||||
Būvobjekta teritorijas labiekārtošanas izmaksas, kas nodrošina modernizētās pētniecības infrastruktūras nodošanu ekspluatācijā | 100 | ||||||||||||
Tehniskā priekšizpēte | |||||||||||||
Izmaksu un ieguvumu analīzes izstrāde | |||||||||||||
… | |||||||||||||
Projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi | |||||||||||||
Projekta vadība un īstenošana | |||||||||||||
Projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas | |||||||||||||
… | |||||||||||||
Būvuzraudzība, autoruzraudzība | |||||||||||||
Pakalpojumi, kas saistīti ar ilgtermiņa ieguldījumu sagatavošanu ekspluatācijai | |||||||||||||
… |
Piezīmes.
1. Ar saimniecisku darbību nesaistīta pamatdarbība.
2. Saimnieciska pamatdarbība.
3. Publiskais finansējums (valsts budžeta finansējums un Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums).
2. Kombinēta atbalsta projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšana.
Nr. | Labuma guvējs | Ieguldījumu izmantošanas veids | Kopējās attiecināmās izmaksas, EUR | PF atbalsta intensitāte (%) | |
[a] | [b] | ||||
1. | Labuma guvējs Nr. 1 [nosaukums] | A1. Ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta daļa (NSP) | 95 | ||
2. | SPD | B1. Ieguldījumu atbalsts pētniecības infrastruktūrai | 50 | ||
3. | Apakšprojekts Nr. 1 | ||||
4. | Labuma guvējs Nr. 2 [nosaukums] | A2. Ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta daļa (NSP) | 95 | ||
5. | SPD | B2. Ieguldījumu atbalsts pētniecības infrastruktūrai | 50 | ||
6. | Apakšprojekts Nr. 2 | ||||
7. | Projekta raksturlielumi: |
I. Vispārīgie jautājumi
1. Publiskā finansējuma intensitāti aprēķina, ņemot vērā Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187) (turpmāk – regula Nr. 651/2014), 26. pantu un Ministru kabineta 2025. gada 4. februāra noteikumus Nr. 88 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.2. pasākuma "RIS3 pētniecības un inovācijas centri" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi).
2. Projekta un labuma guvēja daļas vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķini ietver šādas komponentes:
2.1. pamatojums projekta un katra labuma guvēja daļas vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes noteikšanai;
2.2. projekta un labuma guvēja daļas vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšana (turpmāk – publiskā finansējuma intensitātes aprēķins). Publiskā finansējuma intensitātes aprēķinu ietver noteikumu 1. pielikuma 2. punktā "Kombinēta atbalsta projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšana".
3. Projekta vidējo svērto publiskā finansējuma intensitāti (IP) aprēķina, izmantojot šādu formulu:
IP = ROUND(SUMPRODUCT(a;b)/SUM(a);4), kur:
IP – projekta vidējā svērtā publiskā finansējuma intensitāte (%) (precizitāte – četras zīmes aiz komata);
a – visas atbilstošās komponentes "labuma guvēja daļas kopējās attiecināmās izmaksas" 1. tabulas 2. punkta ailē [a];
b – visas atbilstošās komponentes "labuma guvēja daļas vidējā svērtā atbalsta intensitāte" (precizitāte – vismaz četras zīmes aiz komata) 1. tabulas 2. punkta ailē [b];
ROUND(…;4) – Microsoft Excel funkcija, kas aprēķinu skaitliskās vērtības izsaka ar četrām zīmēm aiz komata;
SUMPRODUCT – Microsoft Excel funkcija, kas reizina visas atbilstošās komponentes ailē [a] un [b] un pēc tam saskaita rezultātus;
SUM – Microsoft Excel funkcija, kas saskaita visas atbilstošās komponentes ailē [a].
4. Labuma guvēja daļas vidējo svērto publiskā finansējuma intensitāti (ILGP) aprēķina, izmantojot šādu formulu (skat. šīs metodikas 1. tabulu):
ILGP = ROUND(SUMPRODUCT(a1:an;b1:bn)/SUM(a1:an);4), kur:
ILGP – labuma guvēja daļas vidējā svērtā publiskā finansējuma intensitāte (%) (precizitāte – četras zīmes aiz komata);
a – visas atbilstošās komponentes 1. tabulas 2. punkta ailē [a];
b – visas atbilstošās komponentes 1. tabulas 2. punkta ailē [b];
ROUND(…;4) – Microsoft Excel funkcija, kas aprēķinu skaitliskās vērtības izsaka ar četrām zīmēm aiz komata;
SUMPRODUCT – Microsoft Excel funkcija, kas reizina visas atbilstošās komponentes ailēs [a] un [b] un pēc tam saskaita rezultātus;
SUM – Microsoft Excel funkcija, kas saskaita visas atbilstošās komponentes ailē [a].
5. Publiskā finansējuma intensitātes aprēķina (1. tabulas 2. punkts) aizpildīšanas kārtība:
5.1. ailē [a] norāda šādas attiecināmās izmaksas, kuru apmēru pamato 1. tabulas 1. punktā veiktie aprēķini:
5.1.1. projekta kopējās attiecināmās izmaksas;
5.1.2. labuma guvēja daļas kopējās attiecināmās izmaksas;
5.1.3. katra labuma guvēja ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas (NPD) un ar saimniecisku darbību saistītās projekta daļas (SPD) attiecināmās izmaksas saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 26. pantu;
5.2. 2. pielikuma 2. punkta ailē [b] norāda publiskā finansējuma intensitāti, kas noteikta atbilstoši ieguldījumu izmantošanas veidam:
5.2.1. ar saimniecisku darbību nesaistīta pamatdarbība – 95 procenti;
5.2.2. ar saimniecisku darbību saistīta pamatdarbība (ieguldījumu atbalsts pētniecības infrastruktūrai) – 50 procenti.
1. tabula
Vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšana
Nr. | Labuma guvējs | Ieguldījumu izmantošanas veids | Kopējās attiecināmās izmaksas (euro) | Publiskā finansējuma intensitāte (%) | |
[a] | [b] | ||||
1. | Labuma guvējs Nr.1 [nosaukums] | A1. Ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta daļa (NPD) | 95 | ||
2. | SPD | B1. Ieguldījumu atbalsts pētniecības infrastruktūrai (SPD) | 50 | ||
3. | Projekta daļa Nr. 1 | ||||
4. | Labuma guvējs Nr.2 [nosaukums] | A2. Ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta daļa (NPD) | 95 | ||
5. | SPD | B2. Ieguldījumu atbalsts pētniecības infrastruktūrai (SPD) | 50 | ||
6. | Projekta daļa Nr. 2 | ||||
7. | Projekts |
II. Pamatojums vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšanai
6. Publiskā finansējuma intensitātes aprēķinu pamatojuma (noteikumu 2. pielikuma 1. punkta) aizpildīšanas kārtība (skat. šīs metodikas 2. tabulu):
6.1. 2. tabulas ailē [Objekts] norāda visas projekta izdevumu pozīcijas (turpmāk – budžeta pozīcijas) sadalījumā pa labuma guvējiem, nodrošinot atbilstību noteikumu nosacījumiem. Budžeta pozīcijas var ietvert:
6.1.1. pētniecības infrastruktūras objektus (turpmāk – aktīvi):
6.1.1.1. materiālie aktīvi – zinātniskās iekārtas, aprīkojums, tai skaitā darba vietas aprīkojums, ēkas, būves, telpas, resursu un rezultātu vadības sistēmas elementi, t.sk. finanšu un grāmatvedības programmatūra;
6.1.1.2. nemateriālie aktīvi (aktīvi, kas nav konkretizēti fiziskā vai finanšu formā, piemēram, patenti, licences, zinātība vai cits intelektuālais īpašums);
6.1.2. ar zinātnisko institūciju konsolidāciju saistītas budžeta pozīcijas;
6.1.3. citas budžeta pozīcijas (CIP), tai skaitā:
6.1.3.1. projekta tehniskā priekšizpēte;
6.1.3.2. projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi;
6.1.3.3. netiešās izmaksas;
6.1.3.4. noteikumu 31.5. apakšpunktā minētie ar pētniecības infrastruktūras izveidi vai iegādi saistītie pakalpojumi (tai skaitā būvuzraudzība un autoruzraudzība, materiālo aktīvu piegāde, uzstādīšana, instruktāža, testēšanas, validācijas, aprobācijas un kalibrēšanas pakalpojumi, demontāžas, pārvietošanas un citi pakalpojumi);
6.1.3.5. projekta vadība;
6.2. ailē [IZMAKSAS/bez PVN, euro] norāda katras budžeta pozīcijas kopējās izmaksas (bez PVN), euro;
6.3. ailē [IZMAKSAS/ar PVN, euro] norāda katras budžeta pozīcijas kopējās izmaksas (ar PVN), euro;
6.4. ar saimniecisku darbību nesaistītā projekta daļa (NPD):
6.4.1. ailē [IZMAKSAS/NPD/%] norāda katrai budžeta pozīcijai atbilstošo ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas procentuālo apmēru, ņemot vērā šādus nosacījumus:
6.4.1.1. aktīvi – norāda, kādu daļu procentos no konkrētā aktīva ekspluatācijas vai izmantošanas laika plānots izmantot ar saimniecisku darbību nesaistītu pamatdarbību vai ierobežotas jomas darbību īstenošanai (turpmāk – [IZMAKSAS/NPD/%_ MA]);
6.4.1.2. konsolidācija – ar saimniecisku darbību nesaistītā projekta daļa NPD-K=100 %;
6.4.1.3. citas budžeta pozīcijas (CIP) – ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas vidējo svērto procentuālo apmēru [IZMAKSAS/NPD/%_CIP] aprēķina, izmantojot šādu formulu:
[IZMAKSAS/NPD/%_CIP] =
= SUMPRODUCT([IZMAKSAS/ar PVN, euro_MA_K];[IZMAKSAS/NPD/%_MA_K])/SUM(([IZMAKSAS/ar PVN, euro_MA_K]), kur:
[IZMAKSAS/NPD/%_CIP] – citu budžeta pozīciju izmaksu ar saimniecisku darbību nesaistītā projekta daļa (%);
[IZMAKSAS/ar PVN, euro_MA_K] – atbilstošo aktīvu un noteikumu 31.1.6. apakšpunktā minētās labiekārtošanas un konsolidācijas izmaksas (ar PVN);
[IZMAKSAS/NPD/%_MA_K] – atbilstošo aktīvu, labiekārtošanas un konsolidācijas ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas procentuālais apmērs;
6.4.1.4. labuma guvēja ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas vidējo svērto procentuālo apmēru [IZMAKSAS/NPD/%_LGP] aprēķina, ņemot vērā visu projekta daļas atbilstošo aktīvu izmaksas, citu budžeta pozīciju (CIP) izmaksas (euro) (aile [IZMAKSAS/ar PVN, euro]) un minētajām budžeta pozīcijām atbilstošo ar saimniecisku darbību nesaistīto projekta daļu procentuālo apmēru, piemērojot Microsoft Excel funkcijas "SUMPRODUCT" / "SUM";
6.5. ailē [IZMAKSAS/NPD/euro attiecināmās] norāda budžeta pozīcijas ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas attiecināmās izmaksas, kuras aprēķina, izmantojot šādu formulu:
[IZMAKSAS/NPD/euro attiecināmās] = [IZMAKSAS/ar PVN, euro] x [IZMAKSAS/NPD/%], kur:
[IZMAKSAS/ar PVN, euro] – budžeta pozīcijas kopējās izmaksas (ar PVN), euro;
[IZMAKSAS/NPD/%] – budžeta pozīcijas ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas procentuālais apmērs;
6.6. ailē [IZMAKSAS/NPD/t.sk. PF, euro] norāda budžeta pozīcijas ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas publisko finansējumu, kuru aprēķina, ievērojot noteikumu nosacījumus un izmantojot šādu formulu:
[IZMAKSAS/NPD/t.sk. PF, euro] = [IZMAKSAS/NPD/euro attiecināmās] x 0.95, kur:
[IZMAKSAS/NPD/t.sk. PF, euro] – budžeta pozīcijas ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas publiskais finansējums, euro;
[IZMAKSAS/NPD/euro attiecināmās] – budžeta pozīcijas ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas attiecināmās izmaksas, euro;
0,95 – ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas publiskā finansējuma intensitāte;
6.7. ar saimniecisku darbību saistītā projekta daļa (SPD) – valsts atbalsta daļa:
6.7.1. ailē [IZMAKSAS/SPD/%] norāda budžeta pozīcijai atbilstošo saimnieciskās daļas procentuālo apmēru (aktīviem norāda, kādu daļu (%) no aktīvu ekspluatācijas vai lietošanas laika plānots izmantot saimniecisko pamatdarbību īstenošanai), kuru aprēķina, izmantojot šādu formulu:
[IZMAKSAS/SPD/%] = 100% – [IZMAKSAS/NPD/%], kur:
[IZMAKSAS/SPD/%] – budžeta pozīcijai atbilstošā saimnieciskā daļa (%);
[IZMAKSAS/NPD/%] – budžeta pozīcijai atbilstošā ar saimniecisku darbību nesaistītā daļa (%);
6.7.2. ailē [IZMAKSAS/SPD/euro attiecināmās] norāda aktīvu saimnieciskās daļas attiecināmās izmaksas, kuras aprēķina, izmantojot šādu formulu:
[IZMAKSAS/SPD/euro attiecināmās] = [IZMAKSAS/bez PVN, euro] x [IZMAKSAS/SPD/%], kur:
[IZMAKSAS/SPD/euro attiecināmās] – budžeta pozīcijas saimnieciskās daļas attiecināmās izmaksas, euro;
[IZMAKSAS/bez PVN, euro] – budžeta pozīcijas izmaksas (bez PVN), euro;
[IZMAKSAS/SPD/%] – budžeta pozīcijas saimnieciskā daļa (%);
6.7.3. ailē [IZMAKSAS/SPD/t.sk. PF, euro] norāda projekta saimnieciskās daļas publisko finansējumu, kuru aprēķina, ievērojot noteikumu nosacījumus un izmantojot šādu formulu:
[IZMAKSAS/SPD/t.sk. PF, euro] = [IZMAKSAS/SPD/euro attiecināmās] x 0,5 , kur:
[IZMAKSAS/SPD/t.sk. PF, euro] – budžeta pozīcijas saimnieciskās daļas publiskais finansējums, euro;
[IZMAKSAS/SPD/euro attiecināmās] – budžeta pozīcijas saimnieciskās daļas attiecināmās izmaksas, euro;
0.5 – aktīvu saimnieciskās daļas publiskā finansējuma intensitāte;
6.8. ailē [IZMAKSAS/Kopējās attiecināmās, euro] norāda budžeta pozīcijas kopējās attiecināmās izmaksas, kuras aprēķina, izmantojot šādu formulu:
[IZMAKSAS/Kopējās attiecināmās, euro] =
=[IZMAKSAS/NPD/euro attiecināmās]+[IZMAKSAS/SPD/euro attiecināmās], kur:
[IZMAKSAS/Kopējās attiecināmās, euro] – budžeta pozīcijas kopējās attiecināmās izmaksas, euro;
[IZMAKSAS/NPD/euro attiecināmās] – budžeta pozīcijas ar saimniecisku darbību nesaistītās daļas attiecināmās izmaksas, euro;
[IZMAKSAS/SPD/euro attiecināmās] – budžeta pozīcijas saimnieciskās daļas attiecināmās izmaksas, euro;
6.9. ailē [IEGULDĪJUMI/PF kopā, euro] norāda kopējo PF finansējumu, kuru aprēķina, izmantojot šādu formulu:
[IEGULDĪJUMI/PF kopā, euro] =
= [IZMAKSAS/NPD/t.sk. PF, euro] +[IZMAKSAS/SPD/t.sk. PF, euro], kur:
[IEGULDĪJUMI/PF kopā, euro] – budžeta pozīcijas kopējais publiskais finansējums, euro;
[IZMAKSAS/NPD/t.sk. PF, euro] – budžeta pozīcijas ar saimniecisku darbību nesaistītās daļas publiskais finansējums, euro;
[IZMAKSAS/SPD/t.sk. PF, euro] – budžeta pozīcijas saimnieciskās daļas publiskais finansējums, euro;
6.10. ailē [IEGULDĪJUMI/privātais finansējums/kopā, euro] norāda privāto līdzfinansējumu, kuru aprēķina, izmantojot šādu formulu:
[IEGULDĪJUMI/privātais finansējums/kopā, euro] =
= [IZMAKSAS/Kopā, euro] – [IEGULDĪJUMI/PF kopā, euro], kur:
[IEGULDĪJUMI/labuma guvēja līdzfinansējums/kopā, euro] – labuma guvēja līdzfinansējums, euro;
[IZMAKSAS/Kopā, euro] – budžeta pozīcijas kopējās izmaksas, euro;
[IEGULDĪJUMI/PF kopā, euro] – budžeta pozīcijas publiskais līdzfinansējums, euro.
III. Nosacījumi vidējās svērtās atbalsta intensitātes aprēķināšanai
7. Aprēķinot publiskā finansējuma intensitāti, nodrošina šādu nosacījumu izpildi:
7.1. nodrošina publiskā finansējuma apmēra atbilstību noteikumu 51. punktam;
7.2. nodrošina budžeta pozīciju izmaksu atbilstību projekta budžeta kopsavilkumā norādītajām izmaksām;
7.3. katrai budžeta pozīcijai atbilstošās aprēķinu skaitliskās vērtības izsaka ar precizitāti divas zīmes aiz komata, piemērojot Microsoft Excel funkciju "=ROUND(A;2)";
7.4. nodrošina pozīciju [IZMAKSAS/ar PVN, euro] un [IZMAKSAS, Kopā, euro] savstarpēju atbilstību;
7.5. projekta un katra labuma guvēja projekta daļas kopsavilkumam atbilstošās izmaksu skaitliskās vērtības izsaka ar precizitāti divas zīmes aiz komata, piemērojot Microsoft Excel funkciju "=ROUND(A;2)".
2. tabula
Pamatojums vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšanai kombinēta atbalsta veida projekta ietvaros
(Pamatojumu sagatavo un iesniedz Microsoft EXCEL datnes formātā, nodrošinot veikto aprēķinu caurskatāmību.)
Labuma guvējs | Objekts | Skaits | IZMAKSAS | IEGULDĪJUMI | |||||||||
bez PVN, EUR | ar PVN, EUR | NPD1 | SPD2 | attiecināmās kopā, EUR | PF kopā, EUR | privātais līdzfinansējums, EUR | |||||||
% | EUR attiecināmās | t.sk. PF3, EUR | % | EUR attiecināmās | t.sk.PF, EUR | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
[7] = | [8] = | [9] = | [10] = | [11] = | [12] = | [13] = | [14]= | ||||||
Labuma guvējs [nosaukums] | Projekta kopsavilkums | ||||||||||||
[aktīvs 1] | |||||||||||||
[aktīvs 2] | |||||||||||||
…. | |||||||||||||
[aktīvs n] | |||||||||||||
Konsolidācijas izmaksas | n/a | 100 | |||||||||||
Būvobjekta teritorijas labiekārtošanas izmaksas, kas nodrošina modernizētās pētniecības infrastruktūras nodošanu ekspluatācijā | 100 | ||||||||||||
Tehniskā priekšizpēte | |||||||||||||
Izmaksu un ieguvumu analīzes izstrāde | |||||||||||||
… | |||||||||||||
Projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi | |||||||||||||
Projekta vadība | |||||||||||||
Projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas | |||||||||||||
… | |||||||||||||
Būvuzraudzība, autoruzraudzība | |||||||||||||
Pakalpojumi, kas saistīti ar ilgtermiņa ieguldījumu sagatavošanu ekspluatācijai | |||||||||||||
… |
Piezīmes.
1. Ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta daļa (NPD).
2. Ar saimniecisku darbību saistīta projekta daļa (SPD).
3. Publiskais finansējums (PF).