Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta rīkojums Nr. 65

Rīgā 2025. gada 4. februārī (prot. Nr. 5 12. §)

Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 17. marta rīkojumā Nr. 140 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība - E-lietas 2. posms" pases apstiprināšanu"

Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 17. marta rīkojumā Nr. 140 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība - E-lietas 2. posms" pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 57. nr.) šādu grozījumu:

1. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).

Ministru prezidentes pienākumu izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere

Tieslietu ministres vietā ‒
iekšlietu ministrs R. Kozlovskis

 

Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 4. februāra
rīkojumam Nr. 65

"Tieslietu ministrijas iesniegtajā redakcijā

Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 17. marta
rīkojumam Nr. 140

2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība - E-lietas 2. posms" pase

1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu

1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) Latvijas Republikas prokuratūra (turpmāk - Prokuratūra)
1.2. Projekta īstenošanas partneri Tieslietu ministrijas resors: Tiesu administrācija, Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts probācijas dienests.

Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs (turpmāk - IeM IC).

2. Saistīto projektu programma

2.1. Programmas nosaukums "E-lietas programma"

Investīcijas nolūks: sabiedriskās kārtības un drošības procesu, izmeklēšanas un tiesvedības procesu, kā arī soda izpildes un uzraudzības procesu un saistīto pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā e-lietas attīstība

2.2. Saistība ar citiem projektiem Atbilstoši IeM IC ieviestā projekta "Jaunās paaudzes Iekšlietu integrētā informācijas sistēma" grafikam sasaiste datu savstarpējā apmaiņā.

Plānotie projekti:

1) Iekšlietu ministrijas Informācijas centra īstenotais projekts "Tehniskā nodrošinājuma un digitālo risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa uzlabošanai", kura ietvaros tiek īstenota Kriminālprocesa informācijas sistēmas (E-KRASS) izstrādes un ieviešanas 1. kārta 2026. gada I cet. (ID Nr. 2.1.1.1.i.0/1/23/I/VARAM/009);

2) Tiesu administrācijas E-lietas 2. posma ietvaros īstenotais projekts "E-lietas programma - izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide - 2. posms" 2023. gada I cet.-2026. gada I cet. (ID Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/002).

Īstenotie ERAF projekti:

- Tiesu informatīvās sistēmas attīstība; 15.03.2018.-30.11.2021.;

- Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība (ID Nr. 2.2.1.1/17/I/010 "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība") 16.03.2018.-30.11.2021.;

- Probācijas klientu uzskaites sistēmas pilnveidošana 23.04.2018.-30.11.2021.;

- Ieslodzījuma vietu pārvaldes informācijas sistēmas pilnveidošana 03.2018.-30.11.2021.

- "Jaunās paaudzes Integrētā Iekšlietu informācijas sistēma 2 (IIIS2) - ERAF finansējums, 14.04.2020.-23.04.2023.

Finansējuma saņēmējs apliecina, ka nepastāv dubultā finansējuma risks ar plānotajiem un īstenotajiem projektiem, tai skaitā ar projektu, kurā līdz šim tika izstrādāta/attīstīta Prokuratūras informācijas sistēma, kurai tiek plānota turpmāka attīstība/pilnveide šajā investīcijas projektā

3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi

3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs Prokuratūras informācijas sistēmas (turpmāk - ProIS) pilnveidojumi:

- lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu kopīgajā elektronisko lietu katalogā un ieviešamo koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes;

- lai nodrošinātu un nostiprinātu vienotu pieeju datu apmaiņā izmeklēšanas un tiesvedības procesu ietvaros, tai skaitā pilnveidojot informācijas sistēmu biznesa funkcionalitāti.

3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) Elektronisko lietu katalogā (ELK) publicēto IeM IC koplietošanas klasifikatoru integrācija un izmantošana Prokuratūras informācijas sistēmā (ProIS). Vienoto lietu numuru izgūšanas papildinājumu integrācija.

Dežurējošo prokuroru elektroniska kalendāra izveide un datu koplietošana E-lietas platformā, lai veicinātu ātrāku un efektīvāku sadarbību ar izmeklēšanas iestādes pārstāvjiem.

ProIS attīstība, uzlabojot, automatizējot un pilnveidojot sadarbības procesus ar tiesu un sodu izpildes iestādēm (pirmstiesas procesā un ar sodu izpildi saistīto jautājumu izskatīšanā, procesuālo darbību saskaņošanā, ar sodu izpildes jautājumiem saistīto dokumentu aprites automatizācija).

E-lietas platformā integrētajās informācijas sistēmās izvietoto lielapjoma materiālu atskaņošanas funkcionalitātes integrācija ProIS, izmantojot E-lietas platformu.

Audio-video rīka (AVR) ieviesto pilnveidojumu integrācija ProIS.

Integrācija ar E-lietas platformas vienoto krimināllietu mantu un dokumentu reģistru, t.sk. nodrošinot integrāciju ar Nodrošinājuma valsts aģentūru.

ProIS integrācija ar E-lietas platformas koplietošanas anonimizācijas risinājumu.

TIS un ProIS savstarpējās dokumentu plūsmas efektivizācija, pilnveidojot vienotu mehānismu pierādījumu numerācijai katrā no pamatdarbības sistēmām, tai skaitā ietverot numerāciju veidojamos dokumentos.

ProIS pilnveidojumi, nodrošinot integrāciju ar E-lietas platformas koplietošanas autentifikācijas risinājuma komponenti, kas nodrošinās īslaicīgo piekļuvi E-lietas portāla autorizētajam saturam.

3.3. Projekta ieguvumi1 Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 Vērtība Sasniegšanas laiks (gads)
Institūcijas ieguvums

1. Elektroniska procesuālo dokumentu aprite pirmstiesas procesā ar tiesu un sodu izpildes iestādēm.

2. Ietaupīti institūciju resursi saistībā ar datu un dokumentu elektronisku apriti un pieejamību.

3. Koplietojamā automatizētā anonimizācijas risinājuma integrācija ProIS, samazinot manuālu anonimizēto nolēmumu apstrādi.

Kapacitātes stiprināšana un cilvēkresursu efektivizācija, nodrošinot digitālā vidē personu iepazīstināšanu ar lietas materiāliem E-lietas portālā (2023.g. vērtība 15 000) 200% pieaugums attiecībā pret sākotnējo vērtību jeb 45 000 2026.
4. Elektroniska procesuālo dokumentu aprite ar sodu izpildes jautājumu saistīto lietu izskatīšanā tiesā.

5. Tiks efektivizēts ekonomisko lietu izmeklēšanas process, izskatot jautājumu tiesā par mantas atzīšanu par noziedzīgi iegūtu.

6. Uzlabota ar mantu izlemjamo jautājumu kvalitāte un lēmuma pieņemšanai nepieciešamās informācijas aprite ar Nodrošinājuma valsts aģentūru (NVA).

Integrācija ar Nodrošinājuma valsts aģentūru (NVA) nodrošinās: uzglabāto mantu aprakstu iegūšanu, glabāšanas izmaksu tūlītēju noteikšanu, izmantošanai gala nolēmumos, kurus pieņem prokurors. Prokuratūra informēs NVA par nepieciešamo gala rīcību ar mantu automatizēti, izmantojot platformas funkcionalitāti. Tiks samazināta aptuveni 3000 dokumentu aprite gadā, kas tiek īstenota ārpus platformas un tiek veikta manuāli  
Sabiedrības ieguvums

1. Nolēmumu ātrāka anonimizācija, izmantojot E-lietas platformas anonimizācijas risinājumu, ar iespēju ātrāk iepazīties ar anonimizētiem gala nolēmumiem.

2. Paplašināta iespēja iepazīties ar paplašinātām atvērtu datu kopām.

Pabeigto lietu skaits prokuratūrā pret manuālu anonimizāciju.

Aptuveni 10 000 gadījumu gadā

70 % 2026.
Nozares ieguvums

1. Pirmstiesas, tiesvedības un sodu izpildes procesā izlemjamo jautājumu elektronizācijas turpināšana, kas ļaus radīt, saskaņot un virzīt dažādu kategoriju lietu materiālus jautājumu izskatīšanu (datnes un metadati) elektroniski.

2. Prokurors un sodu izpildes iestādes varēs efektīvāk apstrādāt gala nolēmumus un virzīt jautājumus tiesai par galīgā soda noteikšanu, t.sk. prokurors sniegt rakstveida viedokli, jo informācija, kas tiks saņemta būs strukturēta un automātiski sasaistāma ar saistīto krimināllietu, kurā jāuzsāk soda izpilde.

3. Nodrošinot lielapjoma datņu straumēšanu, tiks nodrošināta digitāli radītu pierādījumu izmantošanas efektivitāte un atvieglota lietu izskatīšana kriminālvajāšanas uzsākšanas un tiesvedības stadijā.

Aptuveni 1400 lietas gadā, kurās tiek izskatīti ar sodu izpildi saistīti jautājumi vai atzīta manta par noziedzīgi iegūtu, vai izskatīti jautājumi pirmstiesas procesos, kuros prokurors ir procesa virzītājs, šobrīd tiek nosūtītas uz tiesu t.sk. papīra dokumentu formātā, vai ārpus platformas, kas padara konkrēto procesu izskatīšanu ilgāku, kā arī netiek automātiski ielasīti dati atskaišu un pārskatu sagatavošanai elektroniskā vidē, jo lietas materiāli tiek veidoti papīra formātā. Veicot elektronizāciju, tiek aizstāti papīra dokumenti, kas tiek sūtīti uz tiesu gadījumos, kad nepieciešams pieņemt lēmumu izmeklēšanas tiesnesim vai atzīt mantu par noziedzīgi iegūtu.

Institūciju sadarbība lietu izskatīšanas un sodu izpildes digitālā vidē efektivizācija, saņemot notifikācijas 1200 lietās.

Tiesām tiks nodrošināta piekļuve aptuveni 4600 lielapjoma datnēm gadā, lai padarītu tiesas procesu efektīvāku.

70% lietu, kurās tiek izskatīti ar sodu izpildi saistīti jautājumi vai atzīta manta par noziedzīgi iegūtu, vai izskatīti jautājumi pirmstiesas procesos, kuros prokurors ir procesa virzītājs, izskatīšanai prokuratūra nosūta elektroniski. 2026.

4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem

4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4
890 000,00 euro 159 600,00 euro Avansa maksājuma apmērs, ja tiks pieprasīts
       
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums Izmaksu apmērs (indikatīvi) Maksimālais apmērs5 Darbības iznākums
4.3. ProIS pilnveidojumu izstrāde 760 000,00 euro 760 000,00 euro Tiks veikti nepieciešamie papildinājumi Prokuratūras informācijas sistēmā (ProIS)
4.4. Projekta administrēšanas izmaksas (projekta ieviešanas personāla izmaksas) 130 000,00 euro 130 000,00 euro Īstenots projekts

5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā

5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi

Skaits IKT risinājuma nosaukums Īss apraksts6 Valsts mākonī
(jā/nē)

Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) Risinājuma lietotāji (skaits)
  Prokuratūras informācijas sistēma (ProIS) Informācijas sistēma, kas nodrošina visu pamatdarbības procesu un administratīvā atbalsta procesu elektronizāciju un automatizāciju (tai skaitā integrāciju ar E-lietas platformu, e-pakalpojumiem, Latvijas Atvērto datu portālu, portālu latvija.lv, E-adreses platformu un citām būtiskajām valsts IT infrastruktūras komponentēm)

Prokuratūras resurss ir izvietots IeM IC atbilstoši IeM IC mākoņdatošanas pakalpojumu attīstībai

2024. gada III cet. 2026. gada I cet. 866

5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi

Skaits Pakalpojums (pakalpojumu grupa) Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) Norāde uz Ministru kabineta lēmumu par attīstības plānu8 Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis)
  Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 435) 4. pielikumam projekta ietvaros netiek plānots attīstīt centralizētas funkcijas un koplietošanas pakalpojumus, jo Tiesu administrācija ir atbildīgā par E-lietas platformas izstrādi. Prokuratūra veido savas informācijas sistēmas pielāgojumus, lai tie būtu sadarbspējīgi ar E-lietas platformu n/a n/a n/a

5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas

Skaits Saturu raksturojošs nosaukums Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis)
1 Anonimizēto nolēmumu statistika un pieejamība 2026. gada I cet.

6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9

Projekta īstenošana un uzraudzība tiks īstenota saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 435.

Projekta īstenošanai ar ģenerālprokurora 2024. gada 13. marta rīkojumu Nr. P-101-101-2024-00005 izveidota projekta ieviešanas grupa. Projekta ieviešanas grupas viens no galvenajiem pienākumiem veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu projekta efektīvu un kvalitatīvu īstenošanu, nodrošinot noteiktajā termiņā un apjomā projekta mērķa - pilnveidots ProIS - sasniegšanu. Projekta kopējai pārvaldībai ar ģenerālprokurora 2023. gada 30. oktobra rīkojumu Nr. P-101-101-2023-00040 izveidota "Projekta "E-lietas programma - izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide - 2. posms" koordinācijas darba grupa" (turpmāk - Koordinācijas darba grupa). Koordinācijas darba grupas viens no uzdevumiem veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu projekta un ProIS pilnveides kvalitatīvu īstenošanu un noteikto mērķu sasniegšanu, kā arī sekmētu rezultātu izmantošanu ilgtermiņā, nodrošinot ProIS darbības nepartrauktību.

Projekta plānoto darbību īstenošana tiks nodrošināta esošo institūciju informācijas sistēmu izstrādes un uzturēšanas līgumu ietvaros atbilstoši noslēgto līgumu nosacījumiem.

7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu

Projekta īstenošanas rezultātā Prokuratūrai:

• samazināsies nolēmumu anonimizēšanai nepieciešamie resursi. Projekta ietvaros īstenotais koplietojamais anonimizācijas risinājums nodrošinās daļēji automatizētu Kriminālprocesa likuma 375. panta otrās daļas izpildi, paātrinot anonimizēto nolēmumu publicēšanu procesiem, kuri ir pabeigti prokuratūrā;

• lēmumu anonimizācija un elektroniska publikācija ļaus efektivizēt procesu par 90 %, samazinot to dokumentu skaitu, kas tiek izsniegti personām papīra formā ar krimināllietu saistītajos procesos;

• samazināsies administratīvais slogs saistībā ar lietu meklēšanu, procesos, ar krimināllietām saistītajos procesos, piemēram, process par mantas atzīšanu par noziedzīgi iegūtu, kā arī ar sodu izpildi saistīto dokumentu apritē u.c. (aptuveni 10 000 gadījumi gadā) - lietu elektronizācija radīs lietā iesaistītajiem dalībniekiem iespēju iepazīties ar lietas materiāliem elektroniski, izmantojot E-lietas portālu. Ja īstenosies prognoze, ka līdz 2038. gadam to gadījumu īpatsvars, kad ar lietas materiāliem iepazīstina elektroniski, palielināsies līdz 90 %, tad projekta pārskata periodā būs iespējams ietaupīt 1,1 milj. euro (diskontētā vērtība);

• samazināsies papīra dokumentu aprite, veicinot efektīvāku apriti kriminālprocesā. Tiks ekonomēts laika resurss informācijas nodošanai starp tiesas un sodu izpildes iestādēm, kā arī tiks samazināts laika patēriņš manuālo darbību veikšanai attiecībā uz nolēmumu anonimizāciju;

• projekta ietvaros radīts lielapjoma video un audio straumēšanas rīks, jo pašreizējais risinājums nesniedz iespējas E-lietas projektā iesaistītajām pusēm veikt efektīvu lielapjoma datu apmaiņu un rada papildu izmaksas saistībā ar datu ielādi ārējos datu nesējos vai lejupielādi

• netiks palielināts personāla skaits projekta ietvaros paredzēto uzlabojumu izmantošanai.

Projekta ietvaros tiks pilnveidota E-lietas platforma, veicinot E-lietas programmas mērķa sasniegšanu - efektīvāks tiesvedības process, samazinoties un tiesvedības procesu norises ilgumam un izmaksām un palielinoties sabiedrības uzticēšanās līmenim izmeklēšanas un tiesvedības sistēmām

8. Cita būtiska informācija

Projekta īstenošanas gaitā jāņem vērā šādu iespējamo vispārīgo risku iestāšanās varbūtība un nepieciešamība laikus novērst minētos riskus:

1) nepietiekami efektīva programmas un tajā ietilpstošo projektu pārvaldības nodrošināšana, ņemot vērā iesaistīto partneru skaitu un īstenojamo risinājumu apjomu;

2) netiek veikta savstarpēji integrēta biznesa vajadzību identifikācija un prioritizēšana, datu un biznesa procesu modeļu saskaņošana starp biznesa procesa īpašniekiem (procesos, kur iesaistīta vairāk nekā viena biznesa informācijas sistēma);

3) laikus netiek veikta normatīvajos aktos nepieciešamo grozījumu identifikācija un likumdošanas iniciatīvu virzība, lai uzsāktu risinājumu ekspluatāciju;

4) IIIS2 projekta īstenošanas gaita var ietekmēt projekta īstenošanas termiņus un izstrādes prioritātes;

5) ģeopolitiskā situācija.

Projekta atbalsta mērķis ir veicināt prokuratūras funkciju izpildi, lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu kopīgajā elektronisko lietu katalogā un ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes, kā arī lai nodrošinātu un nostiprinātu vienotu pieeju datu apmaiņā izmeklēšanas un tiesvedības procesu ietvaros, tai skaitā pilnveidojot informācijas sistēmu biznesa funkcionalitāti. Atbalsts komercdarbībai netiks sniegts

Lietotie saīsinājumi:

IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas

VARAM - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

ERAF - Eiropas Reģionālās attīstības fonds"


1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi - ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.

2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks - 2026. gads.

3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.

4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.

5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".

6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.

7 Tā sauktajā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.

8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.

9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.

04.02.2025