Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2/2025
Ādažos 2025. gada 30. janvārī
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2025. gada 30. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2 § 8)
Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma
61. pantu
Izdarīt šādus grozījumus Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 28. novembra saistošajos noteikumos Nr. 53/2024 "Ādažu novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 2024., Nr. 238):
1. Papildināt noteikumu 13. punktu ar 13.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"13.4. iesniedzot projektu līdzdalības budžeta platformā GeoLatvija.lv, sadaļā "Līdzdalības budžets"."
2. Papildināt ar Pārejas noteikumu šādā redakcijā:
"Pārejas noteikums
Šo noteikumu 4. punktā noteiktais pieejamais finansējums vienam Projektam 2025. un 2026. gadā ir no 3 000 euro līdz 17 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli)."
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
Paskaidrojuma raksta sadaļa un norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums
1.1. Atbilstoši Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punktam pašvaldībām sākot ar 2025. gadu jāparedz finansējums līdzdalības budžetam. Ādažu novada pašvaldības dome 2024. gada 28. novembrī pieņēma saistošos noteikumus Nr. 53/2024 "Ādažu novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums" (turpmāk - SN Nr. 53/2024), kas stājās spēkā 07.12.2024. 1.2. Pašvaldību likuma 59. panta otrajā daļā noteikts, ka gadskārtējā pašvaldības budžetā jāparedz finansējums līdzdalības budžetam vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. 1.3. Ņemot vērā Pašvaldību likuma 59. panta otrajā daļā minimāli noteikto finansējuma apmēru līdzdalības budžeta konkursam, kā arī Projektu īstenošanai ieteicamo finansējumu, SN Nr. 53/2024 tika noteikts, ka viena Projekta realizācijai tiks piešķirts no 10 000 līdz 50 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli). 1.4. Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 19. pantā noteikts, ka pašvaldības dome gadskārtējā pašvaldības budžetā 2025. gadam paredz finansējumu līdzdalības budžetam ne mazāk kā 0,1 procenta apmērā, 2026. gadā ne mazāk kā 0,2 procentu apmērā, 2027. gadā ne mazāk kā 0,3 procentu apmērā un 2028. gadā ne mazāk kā 0,4 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. 1.5. Pašvaldība līdzdalības budžeta konkursam 2025. un 2026. gadā plāno noteikt finansējumu atbilstoši likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" noteiktajam, t.i., mazākā apmērā, nekā noteikts SN Nr. 53/2024. Lai nodrošinātu iespēju finansējumu saņemt vismaz 3 projektiem, nepieciešams samazināt katram Projektam pieejamo gan minimālo, gan maksimālo atbalsta apmēru. Minimāli pieejamais finansējums vienam projektam noteikts 3 000 euro, kas ir maksimāli pieejamais finansējums vienam projektam pašvaldības iniciatīvu atbalsta konkursā "Sabiedrība ar dvēseli", lai rosinātu iedzīvotājus līdzdalības budžeta konkursā pieteikt finansiālā ziņā nelielas projektu idejas. 1.6. Ņemot vērā iepriekšminēto, saistošie noteikumi papildināti ar pārejas noteikumu. 1.7. Pašvaldības pilnvarojums izstrādāt saistošos noteikumus izriet no Pašvaldību likuma 44. panta otrās daļas, kas noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. 1.8. Saistošie noteikumi ir nepieciešami, lai atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" precizētu finansējumu pašvaldības līdzdalības budžeta projektu ideju konkursam gan 2025., gan 2026. gadā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu
2025. un 2026. gada budžetā vienas projekta idejas realizācijai var piešķirt no 3 000 līdz 17 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli). 2025. gada budžetā šim mērķim plānoti 52 568 euro. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību,
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci
3.1. Sociālā ietekme - tiesiskais regulējums attiecināms uz sabiedrībai pieejamu publisku ārtelpu ar neierobežotu piekļuvi, un uzskatāms, ka saistošie noteikumi pozitīvi ietekmēs novada iedzīvotāju dzīvesveidu, labsajūtu un sabiedrību kopumā, jo veicinās iedzīvotāju iniciatīvu iesaisti un līdzdalību piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanā. 3.2. Saistošie noteikumi paredz līdzvērtīgu attieksmi pret visām sabiedrības grupām, tajā skaitā personām ar invaliditāti. 3.3. Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums neradīs mērķgrupām jaunas tiesības, bet nodrošinās vienlīdzīgas iespējas. 3.4. Ietekme uz vidi - saistošie noteikumi paredz ieguldījumus publiskās ārtelpas infrastruktūrā, un ir paredzama ietekme uz vidi labiekārtojot un attīstot novada teritoriju. Veiktās pārmaiņas neietekmēs cilvēku veselību un drošību, jo tās tiks realizētas atbilstoši būvniecību regulējošiem normatīvajiem aktiem. 3.5. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz iedzīvotāju veselību, taču iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kas paredzēti sabiedrības veselības uzlabošanai, piemēram, pastaigu takas, āra trenažieri, u.tml. 3.6. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi - ar saistošajiem noteikumiem iespējams tiks veicināta uzņēmējdarbības vide, jo tiks sakārtotas publiski pieejamas teritorijas, kas var atstāt pozitīvu ietekmi uz blakus esošajām uzņēmējdarbības teritorijām. 3.7. Ietekme uz konkurenci - nav. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām
4.1. Privātpersonas jautājumos par saistošo noteikumu projekta piemērošanu var vērsties Ādažu novada pašvaldībā. 4.2. Konsultācijas par saistošo noteikumu projektu iesniegšanu sniedz pašvaldības Centrālā pārvalde. 4.3. Projektu īstenošanu veic pašvaldība. 4.4. Visas izmaksas, kas saistītas ar projekta pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs. 4.5. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. 4.6. Līdzdalības budžeta informācijas sistēmas moduli, kas pašvaldībām nodrošina iespēju organizēt līdzdalības budžeta konkursus (izmantojot tapis.gov.lv sadaļu "Līdzdalības budžets"), bet iedzīvotājiem - aktīvi iesaistīties vietējās kopienas attīstībā, iesniedzot projektus un balsojot par nozīmīgām iniciatīvām (izmantojot GeoLatvija.lv sadaļu "Līdzdalības budžets"), izstrādāja Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.2.1.i. investīcijas "Centralizētās platformas un sistēmas" projekta Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/012 "Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana" ietvaros. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
5.1. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. 5.2. Pašvaldība ir noteikusi speciālistus, kuriem piešķirt lietotāju tiesības līdzdalības budžeta informācijas sistēmas sadaļas izmantošanai. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu
6.1. Līdzdalības budžeta projektu idejas izskata konkursa vērtēšanas komisija, ko izveido un apstiprina ar Centrālās pārvaldes vadītāja rīkojumu. 6.2. Līdzdalības budžeta ideju konkursa projektus administrē pašvaldības Centrālā pārvalde. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz
mērķa sasniegšana
7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. 7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. 7.3. Saistošie noteikumi izstrādāti, lai nodrošinātu vienlīdzīgu iespēju saņemt finansējumu projektu īstenošanai katrā līdzdalības budžeta plānošanas vienībā. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām
un institūcijām
8.1. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija 17.01.2025. informēja, ka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.2.1.i. investīcijas "Centralizētās platformas un sistēmas" projekta Nr. 2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/012 "Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana" ietvaros ir izstrādāta līdzdalības budžeta platforma, kas pašvaldībām nodrošina iespēju organizēt līdzdalības budžeta konkursus (izmantojot tapis.gov.lv sadaļu "Līdzdalības budžets"), bet iedzīvotājiem - aktīvi iesaistīties vietējās kopienas attīstībā, iesniedzot projektus un balsojot par nozīmīgām iniciatīvām (izmantojot GeoLatvija.lv sadaļu "Līdzdalības budžets"). 8.2. Konsultācijām ar sabiedrību tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai, pēc saistošo noteikumu izskatīšanas pašvaldības Izglītības, kultūras, sporta un sociālās komitejas sēdē, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī sociālā tīkla Facebook pašvaldības profilā, lai noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. 8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā 09.01.2025.-23.01.2025. par Saistošo noteikumu projektu tika saņemti 7 komentāri un priekšlikumi: 8.3.1. Carnikavas pagasta iedzīvotāju padomes 2 priekšlikumi; 8.3.2. fiziskas personas E.T. priekšlikums (pamatojoties uz E.T. veiktās iedzīvotāju aptaujas rezultātiem, kurā piedalījās 54 respondenti); 8.3.3. fiziskas personas M.S. priekšlikums; 8.3.4. biedrības "Ādažu Dižģimenes" priekšlikums; 8.3.5. Ādažu pilsētas padomes priekšlikums; 8.3.6. Ādažu pilsētas iedzīvotāju (I.A., Ā.S., M.Ķ., N.N., E.K., E.O., M.D., U.K., D.S., V.G., D.A., L.U., M.K., A.E.) kopīgs priekšlikums. 8.4. Netika atbalstīti 3 priekšlikumi: 8.4.1. Carnikavas pagasta iedzīvotāju padome un persona E.T. rosina saglabāt pašvaldības domes 28.11.2024. saistošo noteikumu Nr. 53/2024 punktā Nr. 4 noteikto pieejamo finansējuma apjomu vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem. Carnikavas pagasta padome rosina saglabāt arī viena projekta finansēšanai pieejamo finanšu apjomu - no 10 000 līdz 50 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli). Minētie priekšlikumi netika atbalstīti, jo ņemot vērā, ka pašvaldībā 2025. un 2026. gadā tiks turpināti un uzsākti vairāki finansiāli apjomīgi investīciju projekti, kā arī, lai nodrošinātu pašvaldības obligāto funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, pašvaldība veido sabalansētu budžeta projektu un līdzdalības budžeta līdzekļus. 8.4.2. Netika atbalstīts personas M.S. ierosinājums papildināt saistošo noteikumu projektu ar jaunu 24.1. punktu: "24.1. Par vienu Projektu nodoto balsu skaitu aprēķina summējot procentuālo nobalsojušo Projekta realizācijas ciema iedzīvotāju grupas skaitu ar procentuālo nobalsojušo pārējo novada iedzīvotāju skaitu". Ierosinājums netika atbalstīts, jo priekšlikums ir pretrunā Pašvaldību likuma 60. panta ceturtās daļas noteikumam, kas nosaka, ka balsojumā var piedalīties pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētas fiziskās personas. Likums neparedz balsotāju segregāciju pēc to piekritības ciemu teritorijai. 8.5. Tika atbalstīti 4 priekšlikumi - Carnikavas pagasta iedzīvotāju padomes, biedrības "Ādažu Dižģimenes", Ādažu pilsētas iedzīvotāju un Ādažu pilsētas domes priekšlikumi izmainīt minimālo un maksimālo vienam projektam pieejamo finansējumu, tādējādi nodrošinot iespēju konkursā apstiprināt vismaz 3 projektus - pa vienam projektam katrā līdzdalības budžeta plānošanas vienībā. Finansējums vienam projektam noteikts no 3 000 euro (kas ir maksimālais slieksnis pašvaldības konkursā "Sabiedrība ar dvēseli") līdz 17 000 euro. |
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone