Tiesību akts: spēkā esošs
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 2

2025. gada 17. janvārī (prot. Nr. 17 (121), 3. p., lēmums Nr. 1429)
Par dzīvokļu izīrēšanas kārtību zemas īres dzīvojamās mājās Rēzeknes valstspilsētā
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Šie saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka:

1.1. kārtību, kādā Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) teritorijā mājsaimniecībām tiek izīrēti dzīvokļi zemas maksas īres dzīvojamās mājās, kuras uzbūvētas saskaņā ar 14.07.2022. Ministru kabineta noteikumiem Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" (turpmāk – Noteikumi Nr. 459) (turpmāk – dzīvokļi) un kuru sākotnējā īres maksa noteikta atbilstoši MK noteikumu Nr. 459 22.1 un 22.2. apakšpunktiem;

1.2. kārtību, kādā nosakāmi un reģistrējami zemas īres dzīvojamo māju dzīvokļu īrnieki (turpmāk – mājsaimniecība) un piešķiramas dzīvokļu īres tiesības.

2. Šie Noteikumi neattiecas uz:

2.1. kārtību, kādā tiek izīrētas Pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas;

2.2. kārtību, kādā tiek sniegta Pašvaldības palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā un reģistrējamas personas, kurām izīrējamas Pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas.

3. Lēmumu par mājsaimniecības reģistrēšanu vai atteikumu reģistrēt elektroniskajā reģistrā, izslēgšanu no elektroniskā reģistra, lēmumu par dzīvokļa izīrēšanu mājsaimniecībai, lēmumu par šāda dzīvokļa apmaiņu pret citu zemas maksas īres dzīvokli, izīrēšanas secību, minēto lēmumu atcelšanu un īres tiesību izbeigšanu, ņemot vērā konkrētos apstākļus un šajos Noteikumos noteikto īrnieku kategoriju statusa maiņu, kā arī atļauju nekustamā īpašuma attīstītājam (turpmāk – Attīstītājs) slēgt dzīvokļa zemas īres mājoklī īres līgumu ar mājsaimniecību pieņem Pašvaldības Dzīvokļu komisija (turpmāk – Dzīvokļu komisija).

4. Dzīvokļu komisijai ir pienākums informēt mājsaimniecību par trūkstošajiem dokumentiem un noteikt 30 dienu termiņu trūkumu novēršanai.

5. Dzīvokļu komisijas pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

6. Dzīvokļu komisijas sēdes ar iedzīvotāju iesniegumiem saistīto jautājumu izskatīšanai tiek sasauktas pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā vienu reizi mēnesī.

II. Zemas īres dzīvojamo māju dzīvokļu reģistrs

7. Dzīvokļu un mājsaimniecību reģistrācijas secības uzskaites pamatdokuments ir īres dzīvokļu elektroniskais reģistrs (turpmāk – elektroniskais reģistrs).

8. Elektronisko reģistru veido pēc sekojoša principa:

8.1. Vienas istabas īres dzīvokļu elektroniskais reģistrs;

8.2. Divu istabu īres dzīvokļu elektroniskais reģistrs;

8.3. Trīs vai vairāk istabu īres dzīvokļu elektroniskais reģistrs.

III. Mājsaimniecības, kuras reģistrē zemas īres dzīvojamo māju dzīvokļu reģistrā

9. Elektroniskajā reģistrā vispārējā kārtībā mājsaimniecības, kas atbilst Noteikumu Nr. 459 apakšpunktos 35.1., 35.2., 35.3. un 35.4. minētajiem nosacījumiem, tiek reģistrētas, sākot ar atzīmi būvatļaujā par būvniecības uzsākšanas nosacījumu izpildi.

10. Atbilstoši Noteikumu 9. punktā minētajiem kritērijiem un ienākumu slieksnim elektroniskajā reģistrā prioritārā kārtā tiek reģistrētas mājsaimniecības šādā secībā:

10.1. vismaz viens no mājsaimniecībā esošajiem pilngadīgajiem ģimenes locekļiem ir kvalificēts speciālists, kas nodarbināts kādā no pašvaldības attīstības programmā ietvertajām attīstāmajām nozarēm un kura īpašumā nav citas dzīvojamās telpas Pašvaldības administratīvajā teritorijā:

10.1.1. apstrādes rūpniecība (Eiropas Savienības Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas 2. red. C sadaļas 10.‒33. nodaļa, izņemot 12. nodaļa);

10.1.2. informācijas un komunikāciju pakalpojumi (J sadaļas 58.‒63. nodaļa);

10.1.3. profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi (M sadaļas 71.‒75. nodaļa);

10.1.4. valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana (O sadaļas 84. nodaļa);

10.1.5. izglītība (P sadaļas, 85. nodaļa);

10.1.6. veselības un sociālā aprūpe (Q sadaļas 86.‒88. nodaļa);

10.1.7. māksla, izklaide un atpūta (R sadaļas 90.‒93. nodaļa, izņemot 92. nodaļu).

10.2. mājsaimniecība, kurā dzīvo un kuras apgādībā ir vismaz viens bērns vecumā līdz 24 gadu vecumam, kurš ir pirmskolas vecumā vai iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību, un kuras īpašumā nav citas dzīvojamās telpas;

10.3. mājsaimniecība, kurā dzīvo persona ar invaliditāti un kuras īpašumā nav citas dzīvojamās telpas.

IV. Mājsaimniecību reģistrācija zemas īres dzīvojamo māju dzīvokļu reģistrā

11. Mājsaimniecība, kura vēlas īrēt dzīvokli, iesniedz Pašvaldībā šādus dokumentus:

11.1. rakstveida iesniegumu, ko paraksta visas mājsaimniecībā esošās pilngadīgās personas un, kur norāda:

11.1.1. visu mājsaimniecībā esošo personu vārdus, uzvārdus un personas kodus;

11.1.2. cik istabu dzīvokli vēlas īrēt, attiecināms, ja mājsaimniecība atbilst Noteikumu Nr. 459 apakšpunktos 35.1. un 35.2. minētajiem nosacījumiem;

11.1.3. kontaktinformāciju un vēlamo saziņas veidu;

11.1.4. apliecinājumu, ka nevienai no mājsaimniecībā esošajām personām Pašvaldības administratīvajā teritorijā nepieder cita dzīvošanai derīga dzīvojamā telpa vai dzīvojamā māja.

11.2. Valsts ieņēmumu dienesta, Kredītinformācijas biroja vai līdzvērtīgas ārvalstu nodokļu administrācijas izziņu par mājsaimniecības iepriekšējā taksācijas gadā kopējiem mēneša neto vidējiem ienākumiem, par kuriem maksāts iedzīvotāju ienākumu nodoklis;

11.3. izziņu no darba devēja par kvalificētā speciālista darba tiesiskajām attiecībām, ja atbilst Noteikumu 10.1. apakšpunktiem.

12. Dzīvokļu komisija pārbauda, vai mājsaimniecība ir iesniegusi visus Noteikumu 9. punktā nepieciešamos dokumentus.

13. Ja Dzīvokļu komisija konstatē, ka mājsaimniecība nav norādījusi visu nepieciešamo informāciju vai iesniegusi visus nepieciešamos dokumentus, tā informē mājsaimniecību par nepieciešamību iesniegt trūkstošo informāciju vai dokumentus, norādot 30 dienu termiņu trūkumu novēršanai.

14. Pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas Dzīvokļu komisija viena mēneša laikā izvērtē iesniegumu un pieņem lēmumu reģistrēt mājsaimniecību īres dzīvokļu rindā vai nosūta paziņojumu par atteikšanos reģistrēt, norādot iemeslus.

15. Pēc mājsaimniecības reģistrēšanas elektroniskajā reģistrā atbilstoši secībai, kādā ir saņemti iesniegumi, paziņo par to mājsaimniecībai, izmantojot 11.1.3. apakšpunktā norādīto vēlamo saziņas kanālu.

V. Īres tiesību piešķiršanas kārtība

16. Dzīvokļi tiek izīrēti mājsaimniecībām, kuras ir reģistrētas elektroniskajā reģistrā un, slēdzot dzīvokļa īres līgumu ar Attīstītāju, atbilst šo Noteikumu 9. punktam un 10. punktam.

17. Elektroniskajā reģistrā reģistrētajām mājsaimniecībām dzīvokļus īres tiesību piešķiršanai piedāvā prioritārajām mājsaimniecībām saskaņā ar šo Noteikumu 10.1. līdz 10.4. apakšpunktiem.

18. Piedāvājot mājsaimniecībai Noteikumos noteikto dzīvojamo telpu, papildus Noteikumu III daļā noteiktajiem kritērijiem ievēro šādus kritērijus:

18.1. dzīvoklis, kas ir pielāgots personai ar kustību traucējumiem, tiek izīrēts mājsaimniecībai, kurā ir vismaz viena persona ar kustību traucējumiem un ir iesniegti dokumenti, kas to apliecina;

18.2. divu istabu dzīvokli piešķir mājsaimniecībai, kuru veido vismaz 2 personas.

19. Šo noteikumu 10. punktā noteiktajām prioritārajām grupām dzīvoklis tiek piešķirts tiklīdz ir pieejams dzīvoklis īrei atbilstoši Noteikumu kritērijiem un secībai, kādā ir saņemti prioritāro mājsaimniecību iesniegumi.

20. Ja šo Noteikumu 7. punktā elektroniskajā reģistrā nav reģistrēta neviena prioritārā grupa un nav saņemts iesniegums par maiņu, tad brīvo dzīvokli piešķir īrei nākamajai attiecīgajā reģistrā reģistrētajai mājsaimniecībai.

VI. Mājsaimniecību izslēgšanas kārtība no zemas īres maksas dzīvokļu reģistra

21. No elektroniskā reģistra tiek izslēgtas mājsaimniecības:

21.1. pieņemot lēmumu par atļauju Attīstītājam ar mājsaimniecību slēgt zemas īres maksas mājokļa īres līgumu;

21.2. kuras ir iesniegušas iesniegumu par iesnieguma atsaukšanu;

21.3. kuras piešķiršanas brīdī vairs neatbilst Noteikumos minētajiem kritērijiem.

VII. Īrētā dzīvokļa apmaiņā pret citu īrējamu dzīvokli īres mājā

22. Mājsaimniecība, kura jau īrē dzīvokli īres mājā, norādot pamatotus apstākļus, var īrēto dzīvokli apmainīt:

22.1. pret lielāku sakarā ar bērna piedzimšanu vai citiem pamatotiem apstākļiem, ja ir brīvs dzīvoklis vai īrnieks ir vienojies rakstiski ar citu īrnieku par maiņu;

22.2. pret mazāku, ja ir brīvs dzīvoklis vai īrnieks ir rakstiski vienojies ar citu īrnieku par maiņu.

23. Noteikumu 22.1. apakšpunktā noteiktā īrēto dzīvokļu maiņa tiek veikta, ja mājsaimniecībai par dzīvokli nav īres un/vai pakalpojumu maksājumu parāda.

24. Ja mājsaimniecībai ir īres un/vai pakalpojumu maksājumu parāds, noteikumu 22.1. apakšpunktā noteiktā īrēto dzīvojamo telpu maiņa tiek veikta, noslēdzot vienošanos par parāda apmaksu.

Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības
pagaidu administrācijas vadītāja G. Puce
Paskaidrojuma raksts
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības 17.01.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 2 "Par dzīvokļu izīrēšanas kārtību zemas īres dzīvojamās mājās Rēzeknes valstspilsētā"
Paskaidrojuma raksta sadaļasNorādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsSaskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 459), tika apstiprināta zemas īres maksas mājokļu būvniecības atbalsta programma.

Atbalsta programmas mērķis ir dzīvojamo īres māju būvniecība, lai veicinātu būvniecības standartiem un energoefektivitātes prasībām atbilstošu zemas īres maksas mājokļu pieejamību mājsaimniecībām, kas nevar atļauties mājokli uz tirgus nosacījumiem (MK noteikumu Nr. 459 3. punkts).

Viens no atbalsta aizdevuma un kapitāla atlaides veidā saņemšanas nosacījumiem nekustamā īpašuma attīstītājiem ir pašvaldības saistošo noteikumu kopijas, kas nosaka MK noteikumu Nr. 459 ietvaros finansēto dzīvojamo īres māju īrnieku reģistrēšanu rindā, iesniegšana akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum". MK noteikumu Nr. 459 35.4. apakšpunktā noteikts, ka dzīvokļi tiek izīrēti mājsaimniecībām, kas ir reģistrētas rindā atbilstoši pašvaldību saistošo noteikumu ietvaros noteiktajai izīrēšanas kārtībai, tajā skaitā paredzot prioritāro secību noteiktām iedzīvotāju grupām.

Pašvaldību likuma 3. panta otrās daļas 1. punktā noteikts, ka publisko tiesību jomā pašvaldība īsteno autonomo kompetenci – autonomās funkcijas un brīvprātīgās iniciatīvas, kas tiek īstenotas kā autonomās funkcijas. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktu, pašvaldības autonomā funkcija ir sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu. Atbilstoši minētā panta trešajai daļai autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība.

Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 1. punkts noteic, ka dome ir tiesīga izlemt ikvienu pašvaldības kompetences jautājumu un tikai domes kompetencē ir izdot saistošos noteikumus. Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa paredz tiesības izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) saistošajiem noteikumiem "Par dzīvokļu izīrēšanas kārtību zemas īres dzīvojamās mājās Rēzeknes valstspilsētā" (turpmāk – Noteikumi) izdošana ir pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva, kas veicinās jaunu būvniecības standartiem un energoefektivitātes prasībām atbilstošu zemas īres maksas mājokļu pieejamību mājsaimniecībām, kas nevar atļauties mājokli uz tirgus nosacījumiem, kā arī palielinās nekustamo īpašumu attīstītāju aktivitāti Pašvaldības administratīvajā teritorijā.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu.Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu nav.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci.Sociālā ietekme – Noteikumi paplašinās mājokļu pieejamību mājsaimniecībām, kas nevar atļauties mājokli uz tirgus nosacījumiem, kā arī veicinās kvalificētu speciālistu piesaisti pašvaldības iestādēs vai institūcijās, kā arī citās minētajās nozarēs, veicinās nodarbinātību novadā kopumā.

Prioritārās grupas izvēlētas, ņemot vērā iedzīvotāju pieprasījumu pēc dzīvojamām telpām, kuras saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" pašvaldība nevar nodrošināt ar dzīvojamo telpu, jo tās nav maznodrošinātas mājsaimniecības, vai neatbilst citiem minētā likuma priekšnosacījumiem.

Ietekme uz vidi – nav attiecināms.

Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav attiecināms.

Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – ar Noteikumiem tiks veicināta uzņēmējdarbības aktivitāte nekustamā īpašuma projektu attīstītāju starpā, kuri vēlēsies iesaistīties zemas īres maksas mājokļu būvniecības projektā.

Ietekme uz konkurenci – nav attiecināms.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām.

Mājsaimniecība, kura vēlas īrēt dzīvokli, iesniedz Pašvaldībā Noteikumos norādītos dokumentus, un tām jāatbilst šajos saistošajos noteikumos un Noteikumos Nr. 459 noteiktajiem kritērijiem.

Pašvaldības Dzīvokļu komisijas pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Atkarībā no iedzīvotāju intereses var palielināties darba pienākumu apjoms Pašvaldības darbiniekiem, kuri veic dokumentu pieņemšanu pārbaudot sniegtās informācijas patiesumu par mājsaimniecībām, izmantojot pieejamās ziņas un Dzīvokļu komisijai izskatot iesniegumus un pieņemot lēmumus. Iedzīvotāju interese un aktivitāte nav prognozējama.

Jaunu institūciju vai darba vietu izveide nav nepieciešama, līdz ar ko Noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti Pašvaldības cilvēkresursi – Iedzīvotāju apkalpošanas centra darbinieki (pieņemot iesniegumus un tos reģistrējot), Pilsētvides un attīstības pārvaldes Infrastruktūras pārraudzības nodaļas Nekustamā īpašuma daļas speciālists (pieprasot papildus ziņas), Dzīvokļu komisija (izvērtējot iesniegumus, pieņemot lēmumus u.c.). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā Pašvaldības juristi.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Noteikumi piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai un pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai, un pašvaldības rīcība ir atbilstoša.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmSaistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2024. gada 5. decembra līdz 2024. gada 20. decembrim. Norādītajā laika posmā sabiedrības pārstāvju priekšlikumi un iebildumi netika saņemti. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pašvaldības tīmekļvietnē www.rezekne.lv.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības
pagaidu administrācijas vadītāja G. Puce
30.01.2025