Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 28
Talsos 2024. gada 19. decembrī (prot. Nr. 34, 13. p., lēmums Nr. 378)
Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
1. Izdarīt Talsu novada pašvaldības 2024. gada 25. janvāra saistošajos noteikumos Nr. 1 "Bērnu reģistrācijas un uzņemšanas kārtība mācību uzsākšanai Talsu novada pašvaldības dibinātajās vispārējās izglītības iestādēs pamatizglītības programmas apguvei 1. klasē, 4. klasē un 7. klasē" šādus grozījumus:
1.1. izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Lēmumu par uzņemamajiem bērniem katrā izglītības iestādē pieņem Izglītības pārvalde un uzņemamo bērnu sarakstu nosūta izglītības iestādei šādos termiņos:
12.1. līdz kalendārā gada 10. aprīlim, ņemot vērā noteikumu 9.1., 9.2. un 9.3. apakšpunktos noteiktos kritērijus un situāciju uz 1. aprīli;
12.2. līdz kalendārā gada 10. jūnijam, ņemot vērā noteikumu 9.1.-9.5. apakšpunktos noteiktos kritērijus un situāciju uz 1. jūniju;
12.3. līdz kalendārā gada 10. augustam, ņemot vērā noteikumu 9.6. un 9.7. apakšpunktos noteiktos kritērijus un situāciju uz 1. augustu."
1.2. izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Izglītības iestāde 10 darba dienu laikā no noteikumu 12. punktā minētā bērnu saraksta saņemšanas nosūta vecākam informāciju par bērna iespējamo uzņemšanu izglītības iestādes attiecīgajā klasē. Pēc informācijas saņemšanas vecāks līdz attiecīgā gada 20. augustam iesniedz attiecīgajā izglītības iestādē iesniegumu uzņemšanai iestādē, tam pievienojot Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" 4. punktā noteikto papildus dokumentāciju."
1.3. izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
"17. Pēc iesnieguma saņemšanas, izglītības iestādēs vadītājs Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" noteiktajā kārtībā uzņem izglītojamo izglītības iestādes attiecīgajā izglītības programmā, vai, neuzņemšanas gadījumā, rakstiski informē iesnieguma par uzņemšanu iesniedzēju par atteikumu uzņemt izglītības iestādē un tā iemesliem."
1.4. izteikt 18. punktu šādā redakcijā:
"18. Par atteikumu uzņemt bērnu izglītības iestādē tās vadītājs rakstiski informē Izglītības pārvaldi, kas nekavējoties sniedz vecākam informāciju par brīvajām vietām citās izglītības iestādēs."
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi |
Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt bērnu reģistrācijas un uzņemšanas kārtību mācību uzsākšanai Talsu novada pašvaldības vispārējās izglītības iestādēs pamatizglītības programmu apguvei 1. klasē, 4. klasē un 7. klasē, kā arī noteikt uzņemšanas prioritāro secību attiecīgajā izglītības iestādē. Piemērojot saistošo noteikumu kārtību, bērniem tiek nodrošināta vieta izglītības iestādē tuvāk mājām (ja attiecīgā iestāde īsteno konkrēto izglītības pakāpi), kā arī stiprinātas sākumizglītības posma saglabāšanas iespējas ārpus blīvāk apdzīvotajām vietām.
Minēto grozījumu mērķis - precizēt datumus, kuros, atbilstoši saistošajos noteikumos noteiktajai prioritārajiem kritērijiem, tiek pieņemts lēmums par izglītojamā uzņemšanu konkrētajā izglītības iestādē, kā arī precizēta iesniegumu iesniegšanas procedūra atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteiktajai kārtībai.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izdoti atbilstoši Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, kas nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju - gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību.
Lai nodrošinātu Izglītības likuma 17. panta pirmajā daļā noteikto pašvaldības pienākumu - nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē, kā arī vietu sadali starp bērniem, kuri pretendē uz vietu Talsu novada pašvaldības izglītības iestādē dzīvesvietai tuvākajā izglītības iestādē, un bērniem, kas pretendē uz vietu izglītības iestādē, kas nav viņa dzīvesvietai tuvākā izglītības iestāde (sevišķi uz vietu 1. klasē un sākumizglītības posmā), ir precizēti lēmumu pieņemšanas datumi, kas uzlabo gan vecāku, gan izglītības iestāžu informētību par iespējamo izglītības ieguves iestādi.
1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums |
Izglītības likuma 17. panta pirmajā daļā noteikts pašvaldības pienākums - nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē. Uzņemšanas kārtību izglītības iestādēs reglamentē Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumi Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē", tomēr ne minētais Izglītības likuma, ne Ministru kabineta noteikumu regulējums nenosaka prioritāro secību, kāda jāievēro, ja attiecīgajā pašvaldības izglītības iestādē telpu kapacitātes trūkuma dēļ vai cita pamatota iemesla dēļ nav iespējams uzņemt bērnu izglītības programmas apguvei. Minētais tiesiskais regulējums līdz ar to nenosaka arī prioritārās secības lēmumu pieņemšanas datumus.
1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība |
Tiesiskā regulējuma neesamības gadījumā pastāv risks, ka pašvaldība nevar nodrošināt Izglītības likuma 17.panta pirmajā daļā noteikto pienākumu - nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē, ja šajā izglītības iestādē jau uzņemti pašvaldībā deklarētie bērni, kuriem attiecīgā izglītības iestāde nav dzīvesvietai tuvākā.
Neveicot grozījumus vecāki un iestādes vēl neilgu laiku pirms mācību gada sākuma nav informētas par izglītības iestādi, kurā izglītojamais varēs uzsākt mācības nākamajā mācību gadā.
1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu: |
Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu
1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte |
Neattiecināms
1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām |
Neattiecināms
1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas - pamatots sabiedrības interešu aizskārums |
Neattiecināms
1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas |
Neattiecināms
1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi - darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.5.6. Korespondējošās tiesību normas - saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā |
Neattiecināms
1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums |
Neattiecināms
1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs |
Neattiecināms
1.5.10. Soda piemērotāja - kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, - izvēles apsvērumi |
Neattiecināms
1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā |
Neattiecināms
1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības |
Alternatīvas problēmsituāciju risinājumam nav identificētas.
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus |
Fiskālā ietekmes palielināšanās nav paredzēta.
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus: |
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu |
Neietekmē
2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu |
Neietekmē
2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām) |
Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā.
2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu) |
Saistošo noteikumu izpildi organizē Talsu novada Izglītības pārvalde, iesniegumu reģistrācija tiek organizēta atbilstoši iesniegumu saņemšanas kārtībai Talsu novada pašvaldībā.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) |
Nav paredzēta būtiska ietekme, pastāv iespējamība, ka, ieviešot saistošo noteikumu nosacījumus, var tikt stiprinātas vietējās apdzīvotās teritorijas izglītības iestādes.
3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību |
Saistošo noteikumu piemērošana rada iespējamību, ka, ieviešot saistošo noteikumu nosacījumus, var tikt stiprinātas vietējās apdzīvotās teritorijas izglītības iestādes.
3.2. Ietekme uz vidi - ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība |
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: |
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību |
Neietekmē
3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā |
Neietekmē
3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā |
Neietekmē
3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot: |
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja |
Neietekmē
3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c. |
Neietekmē
3.5. Ietekme uz konkurenci - iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei |
Neietekmē
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā |
Talsu novada Izglītības pārvalde
4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību |
Saistošo noteikumu grozījumi precizē datumus, līdz kuriem izglītības iestāde, atbilstoši noteiktajai prioritārajai secībai, pieņem lēmumus par izglītojamā iespējamo uzņemšanu izglītības iestādē.
4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: |
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem |
Neietekmē
4.3.2. Fiziskajām personām |
Neietekmē
4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām |
Neietekmē
4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām |
Neietekmē
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai izpildītu Izglītības likuma 17. panta pirmajā daļā noteikto pašvaldības pienākumu - nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē.
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.). |
Noteikumos paredzēts, ka iesniegumu reģistrācijai uz konkrēto iestādi var iesniegt pašvaldības apmeklētāju centrā, pagasta pārvaldēs, kā arī nosūtot uz oficiālo epasta adresi vai eAdresi. Saistošo noteikumu īstenošanu veic Talsu novada Izglītības pārvalde un Talsu novada pašvaldības vispārējās izglītības iestādes.
Nav plānots veidot jaunas institūcijas vai darba vietas.
6. Izpildes nodrošināšana |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Talsu novada Izglītības pārvalde un Talsu novada pašvaldības vispārējās izglītības iestādes, kas īsteno pamatizglītības programmas. Uzraudzību nodrošinās Talsu novada Izglītības pārvalde.
Nav plānots veidot jaunas institūcijas vai darba vietas.
6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto) |
Nav nepieciešami
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.
7.2. Samērīguma tests |
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Jā
7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Nav identificēti
7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša |
Jā
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā minēto informāciju |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā |
Konsultācijas notikušas ar Talsu novada izglītības iestādēm par attiecīgo termiņu maiņu, ņemot vērā iepriekšējo pieredzi šo noteikumu piemērošanā.
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) |
Sabiedrības viedokļa noskaidrošana par saistošo noteikumu projektu Talsu novada mājaslapā www.talsunovads.lv no 20.11.2024. līdz 5.12.2024.
8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā |
Nav saņemti
8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) |
8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas |
Nav
8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas |
Informācija tika publicēta arī sociālajā vietnē Facebook un laikrakstā "Talsu Vēstis".
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš