1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes (turpmāk – budžeta iestādes) sagatavo un iesniedz Valsts kasei ceturkšņa pārskatu, kā arī Valsts kase – ceturkšņa pārskatu par valsts budžeta finanšu uzskaiti;
1.2. kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības sagatavo un iesniedz Valsts kasei ceturkšņa pārskatu vai konsolidēto ceturkšņa pārskatu, kā arī tā iesniegšanas termiņu;
1.3. kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības apkopo, sagatavo un iesniedz Valsts kasei to kapitālsabiedrību finanšu pārskatus, kā arī minēto pārskatu iesniegšanas termiņu;
1.4. kapitālsabiedrības, par kurām apkopo šo noteikumu 1.3. apakšpunktā minētos finanšu pārskatus.
2. Noteikumus piemēro ministrijas un citas centrālās valsts iestādes (turpmāk – ministrijas), no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības attiecībā uz kapitālsabiedrībām, kurās valstij, no valsts budžeta daļēji finansētai atvasinātai publiskai personai, budžeta nefinansētai iestādei vai pašvaldībai katrai atsevišķi vai kopā ir 20,001–100 procentu no akcionāru vai dalībnieku balsstiesībām kapitālsabiedrībā, un attiecībā uz šādas kapitālsabiedrības meitas sabiedrību, kura klasificēta vispārējās valdības sektorā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par institucionālo sektoru klasifikāciju (turpmāk – kapitālsabiedrība).
3. Šie noteikumi neattiecas uz:
3.1. Valsts drošības iestāžu likumā minētajām valsts drošības iestādēm;
3.2. nekustamā īpašuma nodokļa administrācijas prasībām un saistībām attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokli;
3.3. Valsts ieņēmumu dienestu attiecībā uz šā dienesta administrēto nodokļu, nodevu un citu tā administrēto uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu uzskaiti.
4. Ceturkšņa pārskatu (turpmāk – pārskats) veido:
4.1. informācija par budžeta iestādes finanšu aktīviem un saistībām;
4.2. kapitālsabiedrības finanšu informācija:
4.2.1. informācija par kapitālsabiedrības aktīviem un pasīviem;
4.2.2. anketa par kapitālsabiedrības darbības turpināšanas principa piemērošanu.
5. Šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minēto informāciju sagatavo budžeta iestādes, ministrijas, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības.
6. Šo noteikumu 4.2.1. apakšpunktā minēto informāciju apkopo un iesniedz ministrijas, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības.
7. Šo noteikumu 4.2.2. apakšpunktā minēto informāciju apkopo un iesniedz ministrijas, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes.
8. Pārskata sagatavošanai, pārbaudei, parakstīšanai un iesniegšanai izmanto Valsts kases e-pakalpojumu portālu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus.
9. Ministriju, no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisko personu, budžeta nefinansētu iestāžu un pašvaldību pārskata vai konsolidētā pārskata iesniegšanas termiņi:
9.1. par I ceturksni – līdz pārskata gada 25. aprīlim;
9.2. par II ceturksni – līdz pārskata gada 25. jūlijam;
9.3. par III ceturksni – līdz pārskata gada 25. oktobrim;
9.4. par IV ceturksni – līdz nākamā pārskata gada 28. februārim.
10. Šo noteikumu 4.2.2. apakšpunktā minēto informāciju apkopo un iesniedz šo noteikumu 9.4. apakšpunktā minētajā termiņā.
11. Ārlietu ministrija pārskatā iekļauj datus par Latvijas diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām, ievērojot, ka:
11.1. pārskatā par I ceturksni dati pārskata perioda beigās atbilst datiem pārskata perioda sākumā;
11.2. pārskatā par II ceturksni iekļauj datus par laikposmu no 1. janvāra līdz 31. martam;
11.3. pārskatā par III ceturksni iekļauj datus par laikposmu no 1. aprīļa līdz 30. jūnijam;
11.4. pārskatā par IV ceturksni iekļauj datus par laikposmu no 1. jūlija līdz 31. decembrim.
12. Ministrijas konsolidētajā pārskatā iekļauj konsolidācijā iesaistīto valsts budžeta iestāžu sagatavotos pārskatus.
13. No valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas konsolidētajā pārskatā iekļauj konsolidācijā iesaistīto attiecīgās no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskās personas izveidoto iestāžu pārskatus.
14. Budžeta nefinansētas iestādes konsolidētajā pārskatā iekļauj attiecīgās budžeta nefinansētas iestādes padotības iestāžu sagatavotos pārskatus.
15. Pašvaldības konsolidētajā pārskatā ietver iesaistīto attiecīgās pašvaldības budžeta iestāžu un kopīgo iestāžu (Pašvaldību likuma izpratnē) sagatavotos pārskatus. Kopīgās iestādes pārskatu pašvaldības konsolidētajā pārskatā iekļauj tā pašvaldība, kurai šāds pienākums noteikts kopīgās iestādes nolikumā.
16. Konsolidācijā iesaistīto iestāžu pārskatus sagatavo uz vienu un to pašu pārskata datumu, piemērojot vienotus grāmatvedības uzskaites un pārskatu sagatavošanas principus.
17. Konsolidācijā iesaistīto budžeta iestāžu pārskatus apvieno šādā kārtībā:
17.1. apvieno konsolidācijā iesaistīto iestāžu pārskatos attiecīgajos posteņos norādīto naudas līdzekļu, noguldījumu, vērtspapīru, aizdevumu, ieguldījumu akcijās un citā pašu kapitālā, pārējo finanšu aktīvu, prasību, nākamo periodu izdevumu un saistību summas, tas ir, veido kopsavilkumu, kas aptver vienādu posteņu summēšanu;
17.2. iestāde, kas veic konsolidāciju, koriģē iestāžu pārskatu datus, kuri sagatavoti, piemērojot atšķirīgas grāmatvedības uzskaites metodes un atšķirīgus novērtēšanas un pārskata sagatavošanas principus. Par korekciju summu attiecīgi palielina vai samazina konsolidētā pārskata attiecīgo grāmatvedības kontu aktīvu vai pasīvu posteņu vērtību;
17.3. pilnībā izslēdz konsolidācijā iesaistīto iestāžu savstarpējos darījumus un savstarpējo norēķinu atlikumu summas, tas ir, veido konsolidācijas posteņu izklāstu, kurā norāda posteni un summu, kuru konsolidē;
17.4. veido konsolidēto pārskatu, kas aptver kopsavilkuma, konsolidācijas un korekciju posteņu izklāsta datu summēšanu.
18. Iestāde, kas veic konsolidāciju, nodrošina konsolidācijā iesaistīto iestāžu pārskata atbilstības pārbaudi atbilstoši šo noteikumu prasībām.
19. Pārskatā norāda šādu vispārīgu informāciju:
19.1. informācija par to, vai pārskats ir vienas atsevišķas iestādes vai vairāku iestāžu pārskatu kopsavilkums;
19.2. iestādes nosaukums, kā arī citas ziņas un apzīmējumi, kas nepieciešami iestādes identificēšanai;
19.3. ja pārskatu sniedz konsolidācijā iesaistīta iestāde, – tās ministrijas, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes vai pašvaldības nosaukums, kuras konsolidētajā pārskatā ir ietverta informācija par attiecīgo iestādi;
19.4. pārskata periods (ceturksnis);
19.5. skaitļa precizitātes pakāpe.
21. Pārskatu sagatavo, pamatojoties uz grāmatvedības uzskaites datiem saskaņā ar uzkrāšanas principu.
22. Lai pārskata lietotājiem sniegtu skaidru un patiesu priekšstatu par pārskatā iekļauto informāciju, Finanšu ministrijai (Valsts kasei) ir tiesības pieprasīt:
22.1. papildu skaidrojumus par pārskatā sniegto informāciju;
22.2. prognozes aprēķinu par vispārējās valdības sektorā iekļautās kapitālsabiedrības ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu saskaņā ar struktūru, kas noteikta likuma par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru pielikumā. Finanšu ministrija katru gadu nosaka subjektus, kuri sniedz minēto informāciju, un iesniedzamās informācijas apjomu.
23. Informācija par budžeta iestādes finanšu aktīviem un saistībām ietver:
23.1. finanšu aktīvu (izņemot šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētos finanšu ieguldījumus) uzskaites bruto un neto vērtību, vērtības samazinājumu pārskata perioda sākumā un beigās un uzskaites bruto vērtības izmaiņas pārskata periodā, nodalot darījumus, citas izmaiņas un valūtas kursa svārstības, sadalījumā pa grāmatvedības kontiem un darījuma partneru institucionālajiem sektoriem;
23.2. katra finanšu ieguldījuma uzskaites vērtību pārskata perioda sākumā un beigās un izmaiņas (palielinājumu, samazinājumu, pārvietošanu, pārvērtēšanu, vērtības samazinājumu un valūtas kursu svārstības) pārskata periodā sadalījumā pa grāmatvedības kontiem un darījuma veidiem;
23.3. aizdevumu pamatsummas bruto un neto vērtību, vērtības samazinājumu pārskata perioda sākumā un beigās un uzskaites bruto vērtības izmaiņas pārskata periodā, nodalot darījumus, citas izmaiņas un valūtas kursa svārstības, sadalījumā pa institucionālajiem sektoriem. Aizdevumus klasificē kā ilgtermiņa vai īstermiņa aizdevumus atbilstoši sākotnējam termiņam;
23.4. nākamo periodu izdevumu par apdrošināšanas maksājumiem bruto un neto vērtību, vērtības samazinājumu pārskata perioda sākumā un beigās un uzskaites bruto vērtības izmaiņas pārskata periodā sadalījumā pēc nedzīvības un dzīvības apdrošināšanas līgumiem;
23.5. saistību uzskaites vērtību pārskata perioda sākumā un beigās, uzskaites vērtības izmaiņas pārskata periodā, nodalot darījumus, citas izmaiņas un valūtas kursa svārstības, un kavētos maksājumus pārskata perioda beigās sadalījumā pa grāmatvedības kontiem un darījuma partneru institucionālajiem sektoriem;
23.6. saistību pret starptautiskajām institūcijām uzskaites vērtību pārskata perioda sākumā un beigās un uzskaites vērtības izmaiņas pārskata periodā, nodalot darījumus, citas izmaiņas un valūtas kursa svārstības, sadalījumā pa grāmatvedības kontiem un darījuma partneru institucionālajiem sektoriem;
23.7. nosacījumu, ka šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētās informācijas dati I ceturksnī atbilst iepriekšējā saimnieciskā gada pārskatā norādītajiem datiem pārskata perioda beigās.
24. Informācija par kapitālsabiedrības aktīviem un pasīviem ietver:
24.1. atbilstoši normatīvajos aktos oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanas jomā noteiktajam sadalījumam:
24.1.1. aktīvu uzskaites vērtību pārskata gada sākumā un pārskata perioda beigās;
24.1.2. pasīvu uzskaites vērtību pārskata gada sākumā un pārskata perioda beigās, kavētos saistību maksājumus pārskata perioda beigās;
24.2. aizņēmumu pamatsummas nākotnes naudas plūsmu par nākamajiem trim gadiem, norādot plānoto pamatsummas atlikumu attiecīgā gada sākumā un beigās, aizņēmumu pamatsummas palielinājumu un samazinājumu;
24.3. neatmaksātā aizņēmuma pamatsummu pārskata gada sākumā un pārskata perioda beigās, aizņēmuma pamatsummas palielinājumu un samazinājumu no gada sākuma un pārskata periodā un aprēķinātos procentus pārskata gadā līdz pārskata perioda beigām.
25. Anketā par kapitālsabiedrības darbības turpināšanas principa piemērošanu iekļauj:
25.1. vadības viedokli par vispārējiem riska rādītājiem un veiktajiem pasākumiem, lai samazinātu risku un novērtējumu;
25.2. vadības plānu izvērtējumu attiecībā uz pierādījumiem, kas novērš būtiskas šaubas, trešo personu garantijām un citiem finanšu restrukturizācijas līgumiem, nākotnes finanšu informāciju un vadības plānu vispārējo novērtējumu;
25.3. aprēķinus par detalizētu un vispārēju naudas plūsmas prognozi.
26. Ministrija, no valsts budžeta daļēji finansēta atvasināta publiska persona, budžeta nefinansēta iestāde un pašvaldība nodrošina šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētās informācijas apkopošanu un iesniegšanu par katru kapitālsabiedrību un kopsavilkuma (vienādu posteņu summēšana) sagatavošanu un iesniegšanu Valsts kases e-pakalpojumu portālā.
27. Ja vairākām pašvaldībām vai valstij, no valsts budžeta daļēji finansētai atvasinātai publiskai personai, budžeta nefinansētai iestādei un pašvaldībai pieder kapitāla daļas vienā kapitālsabiedrībā, tad šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētās informācijas iesniegšanu nodrošina tas kapitāla daļu turētājs, kura turējumā ir lielākais kapitāla daļu skaits attiecīgajā kapitālsabiedrībā vai kurš ir noteikts par atbildīgo, vienojoties kapitāla daļu turētājiem, ja kapitāla daļu skaits attiecīgajā kapitālsabiedrībā ir vienāds visiem kapitāla daļu turētājiem.
28. Šos noteikumus pirmo reizi piemēro, sagatavojot ceturkšņa pārskatu par 2025. gada I ceturksni. Ceturkšņa pārskatu par 2024. gada IV ceturksni sagatavo saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 11. jūnija noteikumiem Nr. 344 "Ceturkšņa pārskata sagatavošanas kārtība".