Alūksnes novada pašvaldības iestādes "Būvvalde" lēmums Nr. BUV/3-7/25/3
Alūksnē 2025. gada 8. janvārī
Alūksnes novada pašvaldības iestāde "Būvvalde" (turpmāk - Būvvalde) pamatojoties uz Būvvaldes būvinspektora 07.02.2024. atzinumu Nr. BUV/3-11/24/10 par būves pārbaudi (turpmāk - Atzinums), saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi", 158. punktu, Alūksnes novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta nolikuma Nr. 5/2024 "Alūksnes novada pašvaldības iestādes "Būvvalde" NOLIKUMS" 7.12. punktu,
konstatē:
[1] Būvvaldes būvinspektors, saskaņā ar Būvniecības likuma 21. panta piektajā un sestajā daļā noteikto, veica Laivu novietnes ēkas "Iekšezers 5", Alūksnē, Alūksnes novadā (kadastra apzīmējums 3601 008 6607 001) (turpmāk - Ēka) vispārējo vizuālo apskati.
Veicot Ēkas vispārējo vizuālo pārbaudi, būvinspektors, pamatojoties uz Būvniecības likuma 21. panta sesto daļu un Alūksnes novada pašvaldības domes 2024. gada 25. aprīļa saistošo noteikumu Nr. 14/2024 "Par Alūksnes novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr. 14/2024) 7. punktu, pārbaudīja, vai tiek nodrošināta būves un tās elementu uzturēšana ekspluatācijas laikā, lai tā atbilstu Būvniecības likuma 9. panta būvei noteiktajām būtiskajām prasībām un saistošo noteikumu Nr. 14/2024 prasībām.
[2] Saistošo noteikumu Nr. 14/2024 7. punkts nosaka: Pilsētvides ainavas vai ainaviski vērtīgās teritorijas uzturēšanas prasības būvju fasādēm un citām ārējām konstrukcijām (tai skaitā logu, durvju, balkonu, lodžiju, izkārtņu u.c. ārējo konstrukciju) paredz to uzturēšanu tādā tehniskā un vizuālā kārtībā, kas atbilst būves arhitektoniskajam veidolam, nedegradē vidi un nebojā apkārtesošo pilsētvides ainavu, netraucē uztvert kultūrvēsturiskos pieminekļus, neizjauc kultūrvēsturiskās vides tēlu, kā arī kultūrvēsturisko vērtību kopuma radīto noskaņu, tāpēc to īpašnieks vai tiesiskais valdītājs.
7.1. nodrošina būvju fasāžu savlaicīgu remontu un krāsošanu atbilstoši būves arhitektoniskajam stilam un apkārt esošajai pilsētvides ainavai, nepieļaujot nesakoptas fasādes stāvokli - fasādi, kurai ir bojāts krāsojums (samelnējis, plankumains vai pilnīgi zudis), ir atsegts ārējo konstrukciju pamatmateriāls, plaisas, izdrupumi vai apdares materiālu atslāņojumi, korozija, satrupējumi, erozija.
7.3. nepieļauj būtiskus bojājumus būvju lietus ūdens novadīšanas sistēmu elementos, caurrūsējumu, detaļu neesamību, detaļu deformāciju vai līdzīgus bojājumus.
[3] Ēka atbilstoši Alūksnes novada pašvaldības domes 2015. gada 27. augusta saistošo noteikumu Nr. 14/2015 "Alūksnes novada teritorijas plānojums 2015.-2027. gadam, Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi un grafiskā daļa" atrodas ūdeņu teritorijā (Alūksnes ezerā, kurš, atbilstoši Civillikuma I Pielikumam, ir publiskais ezers) un robežojas ar dabas un apstādījumu teritoriju, kas arī ir publiskā ārtelpa, kā arī atrodas pilsētbūvniecības kultūras piemineklī - "Alūksnes pilsētas vēsturiskais centrs" (valsts aizsardzības Nr. 7424).
[4] Atzinumā konstatētie fakti:
[4.1.] Vizuālās apskates laikā konstatēts, ka ēkas fasāžu izskats pilnīgi neatbilst šo noteikumu prasībām, fasādēs parādās samelnējums, krāsa izbalējusi, plankumaina, jumta segums ir nolietojies. Lietus ūdens novadīšanas sistēmas elementi deformēti, atdalījušies, iztrūkstoši, pieļauts nesakoptas fasādes stāvoklis.
[4.2.] Ēka atrodas publiskās apbūves teritorijas tuvumā, atrodas Valsts aizsargājamā kultūras pieminekļa "Alūksnes pilsētas vēsturiskais centrs (Nr. 7424)" aizsardzības zonā. Estētiskā kvalitāte un nolietojums negatīvi ietekmē vēsturiskā centra un tā aizsargzonas apbūves arhitektonisko kvalitāti.
[5] Ēka netiek uzturēta atbilstoši saistošo noteikumu Nr. 14/2024 7. punkta prasībām - Ēkas fasādē parādās daļēji zudusi koka apdare, koka konstrukcijas elementos sākusies trupēšana, fasādēs parādās samelnējums, krāsa izbalējusi, plankumaina notiek krāsas aizsargslāņa erozija, ēkai nav vienots krāsojums. Jumtu sedz apkārtējai videi kaitīgs viļņoto azbestcementa lokšņu segums, kura virskārtu sedz veģetācijas apaugums un vērojamas virskārtas erozija, plaisas, izdrupumi, jumta segums būtu jānomaina pret kultūrvēsturiskai videi atbilstošu jumta segumu.
[6] Ēkas lietotāji 2024. gada 28. martā, Alūksnes novada pašvaldības organizētā sapulcē, tika informēti par Ēkas neatbilstību saistošo noteikumu Nr. 14/2024 prasībām un par Būvvaldes inspektora Atzinumu, kā arī tika aicināti izteikt viedokli par tālākajām darbībām ar Ēku. Ēkas lietotāju viedoklis saņemts Būvvaldē 2024. gada 26. februārī un 14. martā kurās norādīts, ka veiks fasādes sakārtošanas darbus.
[7] Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" (turpmāk - MK noteikumi), 158. punkts noteic, ka: Būve ir jāsakārto, jāveic tās konservācija vai jānojauc (atkarībā no konkrētiem apstākļiem), ja: 158.2. būves fasādes un citu ārējo konstrukciju tehniskais stāvoklis vai ārējais izskats neatbilst pilsētvides ainavas vai ainaviski vērtīgās teritorijas prasībām (būve ir vidi degradējoša vai bojā ainavu), kuras ir noteiktas pašvaldības saistošajos noteikumos par namu un to teritoriju un būvju uzturēšanu.
[8] Lai nodrošinātu normatīvo aktu prasību ievērošanu, Ēku fasādes ir jāsakārto, jāveic koka daļu remonts, logu nomaiņa jāveic atbilstoši sākotnējai fasādes arhitektūrai, nav pieļaujami PVC materiāla logi. Atbilstoši Būvvaldē saskaņotai krāsu pasei jāveic visas fasādes krāsošana un jumta materiāls jānomaina ar kultūrvēsturiskai videi atbilstošu segumu. (SIA "ARHITEKTA L.ŠMITA DARBNĪCA" veiktajā izpētē "Alūksnes pilsētas vēsturiskā centra un vēsturiski nozīmīgās pilsētvides apbūves arhitektoniskās apsekošanas un teritorijas attīstības ieteikumi" norādīts, ka viļņoto azbestcementa lokšņu segumi ir vēsturiskajai apbūvei neatbilstoši. Ieteikumu 8. punktā tiek norādīti vēsturiskajai apbūvei atbilstoši seguma veidi (pieejams: https://aluksne.lv/wp-content/uploads/2021/03/Aluksnes-vesturiskais-centrs_2021.01.29.pdf)). Tā kā Ēka atrodas publiskā ārtelpā, publiskā ezerā un nozīmīgā kultūrvēsturiskā pilsētbūvniecības pieminekļa teritorijā, tā nav nožogota un ir brīvi piekļūstama, kā arī apkārtējā teritorija ir sabiedrībai nozīmīga un pieejama publiskā infrastruktūra un rekreācijas teritorija, Būvvaldes ieskatā samērīgs termiņš Ēkas sakārtošanai ir nosakāms līdz 2026. gada 2. novembrim.
[9] Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 65. panta otro daļu un 66. panta pirmo daļu, Būvvaldei, apsverot administratīvā akta izdošanas vai tā satura lietderību, jālemj par administratīvā akta nepieciešamību, piemērotību un vajadzību tiesiska (leģitīma) mērķa sasniegšanai un administratīvā akta atbilstību, salīdzinot privātpersonas tiesību aizskārumu un sabiedrības interešu ieguvumu, ņemot vērā, ka privātpersonas tiesību būtisku ierobežošanu var attaisnot tikai ievērojams sabiedrības ieguvums. Būvvaldes ieskatā, iedzīvotāju Latvijas Republikas Satversmē garantētās tiesības uz veselību un tiesībām dzīvot veselībai un dzīvībai labvēlīgā un drošā vidē, ir lielāks ieguvums nekā administratīvajā aktā noteiktais privātpersonu pienākums sakārtot Ēku.
[10] Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 1. panta trešajā daļā norādītajai administratīvā akta definīcijai Administratīvais akts ir arī tāds lēmums, kuru likumā paredzētajos gadījumos iestāde izdod attiecībā uz individuāli nenoteiktu personu loku, kas atrodas konkrētos un identificējamos apstākļos (vispārīgais administratīvais akts). Lai arī šis Būvvaldes lēmums ir kvalificējams kā vispārīgais administratīvais akts, kas vērsts uz lietu (Ēku), tas ietekmē arī konkrētas personas, kurām ir tiesiska saikne ar attiecīgo lietu un kurš identificējams kā šā vispārīgā administratīvā akta adresāts, uz kuru iedarbojas ar aktu noteiktās konkrētās tiesiskās attiecības, respektīvi, pienākums sakārtot Ēku.
Ņemot vērā iepriekš norādīto, vadoties no lietderības un samērīguma apsvērumiem, pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 1. panta trešo daļu, 65., 66., 68., 70. panta pirmo un otro daļu, 76. panta pirmo un otro daļu, 79. pantu, Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumi Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi", 158. un 159. punktu, Alūksnes novada pašvaldības domes 2024. gada 25. aprīļa saistošo noteikumu Nr. 14/2024 "Par Alūksnes novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" 7. punktu, Būvvalde nolemj:
Ēkas sakārtošanas darbu veikšanas termiņu noteikt līdz 2026. gada 2. novembrim.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmo un otro daļu, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas tiek paziņots adresātam. Ņemot vērā, ka šis administratīvais akts ir adresēts individuāli nenoteiktu adresātu lokam, saskaņā ar Paziņošanas likuma 11. panta pirmās daļas 1. punktu, otro un piekto daļu, šis administratīvais akts uzskatāms par paziņotu nākamajā darba dienā pēc tā publiskas paziņošanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta pirmo un otro daļu, 79. panta pirmo daļu un Alūksnes novada pašvaldības domes 2023. gada 30. marta saistošo noteikumu Nr. 2/2023 "Alūksnes novada pašvaldības nolikums" 27.3. apakšpunktu, administratīvo aktu var apstrīdēt Alūksnes novada pašvaldības domē viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
Būvvaldes vadītāja - arhitekte S. Smildziņa