Ministru kabineta noteikumi Nr. 822
Rīgā 2024. gada 17. decembrī (prot. Nr. 53 17. §)
Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma
22. panta ceturto daļu
un Autopārvadājumu likuma
6.1 panta trešo daļu un 30.1 panta trešo
daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 358 "Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 65. nr.; 2013, 58. nr.; 2016, 131. nr.; 2020, 173. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 53.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"53.2. B/C1, B/C, B/D1 un B/D;".
2. Izteikt 53.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"53.3. C1/C, C1/D, D1/C, D1/D, C/D un D/C;".
3. Izteikt 3. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
4. Izteikt 7. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums).
5. Izteikt 8. pielikumu jaunā redakcijā (3. pielikums).
6. Izteikt 12. pielikumu jaunā redakcijā (4. pielikums).
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Satiksmes ministrs K. Briškens
1. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 17. decembra
noteikumiem Nr. 822
"3. pielikums
Ministru kabineta
2010. gada 13. aprīļa
noteikumiem Nr. 358
1. Braukšanas apmācībai izmanto transportlīdzekli, kas atbilst šādām prasībām:
1.1. tam ir veikta sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana un ir dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē;
1.2. tas atbilst prasībām, kas mācību transportlīdzekļiem noteiktas normatīvajos aktos par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un aprīkojumu;
1.3. tas ir aprīkots ar atbilstošu pazīšanas zīmi;
1.4. transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā ir reģistrēta transportlīdzekļa pārbūve par mācību transportlīdzekli (tikai B, C1, C, D1 un D kategorijas transportlīdzeklis);
1.5. tā reģistrētais īpašnieks vai turētājs ir attiecīgā autoskola vai braukšanas mācību instruktors. A1, A2, A un B1 kategorijas transportlīdzekļu vadītāju, kā arī vadītāju invalīdu apmācībai atļauts izmantot transportlīdzekli, kura īpašnieks vai turētājs ir apmācāmā persona.
2. Papildus šā pielikuma 1. punktā minētajām prasībām braukšanas apmācībai izmantojamie transportlīdzekļi atbilst šādām minimālajām prasībām:
2.1. A1 - motocikli bez blakusvāģa, kuru motora darba tilpums ir vismaz 75 cm3;
2.2. A2 - motocikli, kuru motora darba tilpums ir vismaz 250 cm3 un motora jauda ir vismaz 25 kW;
2.3. visu A kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai - motocikli bez blakusvāģa, kuru motora jauda pārsniedz 35 kW;
2.4. B1 - trīsriteņu vai četrriteņu B1 kategorijas mehāniskie transportlīdzekļi;
2.5. B - četrriteņu B kategorijas transportlīdzekļi, kuru maksimālais ātrums ir vismaz 100 km/h;
2.6. BE - iepriekš minētajām prasībām atbilstoša B kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, ja šāds savienojums neietilpst B kategorijā un tā maksimālais ātrums ir vismaz 100 km/h. Piekabes pilnai masai jābūt vismaz 1000 kg, un piekabei jābūt aprīkotai ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums nav mazāks par vilcēja augstumu un platumu;
2.7. C1 - C1 kategorijas transportlīdzekļi, kuru maksimālais ātrums ir vismaz 80 km/h, pilna masa - vismaz 4000 kg, garums - vismaz 5 m un kuri ir aprīkoti ar tahogrāfu, bremžu pretbloķēšanas sistēmu un kravas telpu ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums nav mazāks par transportlīdzekļa kabīnes augstumu un platumu;
2.8. C1E - iepriekš minētajām prasībām atbilstoša C1 kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa ir vismaz 1250 kg, bet transportlīdzekļa sastāva garums - vismaz 8 m un maksimālais ātrums - vismaz 80 km/h. Piekabei jābūt aprīkotai ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums nav mazāks par vilcēja kabīnes augstumu un platumu;
2.9. C - transportlīdzekļi, kuru maksimālais ātrums ir vismaz 80 km/h, pilna masa - vismaz 12 000 kg, garums - vismaz 8 m, platums - vismaz 2,40 m un kuri ir aprīkoti ar tahogrāfu, bremžu pretbloķēšanas sistēmu un kravas telpu ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums nav mazāks par transportlīdzekļa kabīnes augstumu un platumu;
2.10. CE:
2.10.1. iepriekš minētajām prasībām atbilstoša C kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras garums ir vismaz 7,5 m. Transportlīdzekļu sastāva pilnai masai jābūt vismaz 20 000 kg. Transportlīdzekļu sastāvam jābūt aprīkotam ar kravas telpu ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums nav mazāks par transportlīdzekļa kabīnes augstumu un platumu;
2.10.2. C kategorijas vilcēja savienojums ar puspiekabi. Transportlīdzekļu sastāva pilnai masai jābūt vismaz 20 000 kg, garumam - vismaz 14 m, platumam - vismaz 2,40 m, maksimālajam ātrumam - vismaz 80 km/h. Transportlīdzekļu sastāvam jābūt aprīkotam ar tahogrāfu, bremžu pretbloķēšanas sistēmu un kravas telpu ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums nav mazāks par transportlīdzekļa kabīnes augstumu un platumu;
2.11. D1 - D1 kategorijas transportlīdzekļi, kuru maksimālais ātrums ir vismaz 80 km/h, pilna masa - vismaz 4000 kg, garums - vismaz 5 m un kuri ir aprīkoti ar tahogrāfu un bremžu pretbloķēšanas sistēmu;
2.12. D1E - iepriekš minētajām prasībām atbilstoša D1 kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa ir vismaz 1250 kg un maksimālais ātrums - vismaz 80 km/h. Piekabei jābūt aprīkotai ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums ir vismaz 2 m;
2.13. D - D kategorijas transportlīdzekļi, kuru maksimālais ātrums ir vismaz 80 km/h, garums - vismaz 10 m, platums - vismaz 2,40 m un kuri ir aprīkoti ar tahogrāfu un bremžu pretbloķēšanas sistēmu;
2.14. DE - iepriekš minētajām prasībām atbilstoša D kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa ir vismaz 1250 kg un maksimālais ātrums - vismaz 80 km/h. Piekabei jābūt aprīkotai ar slēgtu virsbūvi, kuras augstums un platums ir vismaz 2 m.
3. Mācību telpa ir tik liela, lai apmācāmajām personām būtu iespēja brīvi tajā pārvietoties un no jebkuras sēdvietas būtu skaidri saskatāmi mācību uzskates līdzekļi (piemēram, ceļa zīmes, ceļa apzīmējumi, attēli uz ekrāna). Mācību telpai jābūt aprīkotai ar galdiem un krēsliem.
4. Ēkās, kur notiek nodarbības, ir ierīkotas un pieejamas tualetes.
5. Ja mācību iestādei nav atsevišķas garderobes, mācību telpas ir apgādātas ar drēbju pakaramajiem atbilstoši vietu skaitam.
6. Mācību telpā ir izlikta attiecīgās mācību kartes kopija.
7. Programmas "Ceļu satiksmi reglamentējošie normatīvie akti un ceļu satiksmes drošība" mācību telpā, kurā apmāca attiecīgas kategorijas transportlīdzekļu vadītājus, ir šādi mācību uzskates līdzekļi:
7.1. vertikāli novietojama tāfele, kas izmantojama arī kā magnētiskā tāfele (minimālais izmērs 120 x 90 cm);
7.2. stendi, datorprogramma vai demonstrācijas plēve transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Ceļa zīmes" un "Ceļa apzīmējumi". Ceļa zīmju un ceļa apzīmējumu simbolika atbilst Ceļu satiksmes noteikumiem. Ceļa zīmju izmērs nav mazāks par valsts standartā LVS 77-3:2010 "Ceļa zīmes" noteikto ceļa zīmju izmēru mērogā 1 : 6 (izņemot norādījuma zīmes, virzienu rādītājus un informācijas zīmes, kuru izmērs var būt arī mazāks);
7.3. transportlīdzekļu satiksmes regulēšanas luksofori vai to maketi (darba kārtībā), vai datorprogramma (iespējama arī video versija), ar kuras palīdzību iespējams nodemonstrēt visus iespējamos luksoforu signālu darbības režīmus;
7.4. mācību uzskates līdzekļi transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu sistēma", lai izskaidrotu šādas tēmas:
7.4.1. transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa un aprīkojuma vērtēšana tehniskās apskates laikā;
7.4.2. mehānisko transportlīdzekļu vadītāja kvalifikācijas iegūšanas kārtība;
7.4.3. sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana;
7.5. mācību uzskates līdzekļi transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Ceļu satiksmes noteikumi", lai izskaidrotu šādas tēmas:
7.5.1. noteikumos lietotie termini (apdzīšana, apdzīvota vieta, apsteigšana, braukšanas josla, ceļš, brauktuve, dzelzceļa pārbrauktuve, galvenais ceļš, krustojums);
7.5.2. vadītāja pienākumi īpašos gadījumos;
7.5.3. braukšanas sākšana un braukšanas virziena maiņa (piemēram, uzsākot braukšanu, pārkārtojoties, nogriežoties un apgriežoties braukšanai pretējā virzienā ārpus krustojuma un krustojumā, braucot pa ieskrējiena vai bremzēšanas joslu);
7.5.4. transportlīdzekļu izkārtojums uz brauktuves, braucot ārpus apdzīvotām vietām un apdzīvotās vietās;
7.5.5. ceļa situācijas novērtēšana pirms apdzīšanas. Vietas, kur apdzīt aizliegts. Apsteigšana un samainīšanās ar pretim braucošu transportlīdzekli;
7.5.6. vietas, kur atļauts apstāties un stāvēt, un vietas, kur aizliegts apstāties un stāvēt;
7.5.7. vietas, kur vadītājam jāaptur transportlīdzeklis pirms dzelzceļa pārbrauktuves;
7.5.8. gājēju pāreju šķērsošana un braukšana garām pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu pieturām;
7.5.9. ārējo apgaismes ierīču novietojums un to lietošana, braucot vai apstājoties un stāvot uz ceļa diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos;
7.5.10. gadījumi, kad aizliegts vilkt transportlīdzekli;
7.5.11. brīdinājuma ceļa zīmju uzstādīšanas kārtība;
7.5.12. priekšrocības ceļa zīmju uzstādīšanas kārtība;
7.5.13. transportlīdzekļa apturēšanas vietas izvēle, ja uzstādīta ceļa zīme "Neapstājoties tālāk braukt aizliegts";
7.5.14. aizlieguma ceļa zīmju darbības zona;
7.5.15. vadītāja rīcība (braukšanas virzieni) atbilstoši rīkojuma zīmju prasībām, kas uzstādītas pirms krustojuma vai ceļa posma sākumā;
7.5.16. regulējamu un neregulējamu krustojumu pārbraukšana;
7.6. papildu mācību uzskates līdzekļi C1, C, D1, D, C1E, D1E, CE un DE kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Ceļu satiksmes noteikumi", lai izskaidrotu šādas tēmas:
7.6.1. C1, C, C1E un CE kategorijai - ceļa zīmes, kuru darbība attiecas uz transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa pārsniedz 3,5 t;
7.6.2. D1, D, D1E un DE kategorijai - ceļa zīmes, kuru darbība neattiecas uz pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem;
7.7. mācību uzskates līdzekļi transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Vadītāja atbildība par ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumiem", lai izskaidrotu šādas tēmas:
7.7.1. lēmums par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu un lēmums par atteikumu uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu;
7.7.2. lēmums par soda piemērošanu un lēmums par administratīvā pārkāpuma procesa izbeigšanu;
7.7.3. pārkāpumu uzskaites punktu sistēma;
7.8. mācību uzskates līdzekļi transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Ceļu satiksmes drošība", lai izskaidrotu šādas tēmas:
7.8.1. sagatavošanās braukšanas uzsākšanai (vadītāja stāvoklis pie stūres, atpakaļskata spoguļu regulēšana, roku stāvoklis uz stūres rata un kāju stāvoklis uz pedāļiem, stūres rata griešanas paņēmieni);
7.8.2. spēki, kas darbojas uz automobili (smaguma spēks, kustības pretestības un centrbēdzes spēks, riteņu saķere ar ceļu un apstākļi, kas to ietekmē);
7.8.3. distance un intervāls;
7.8.4. apstāšanās un bremzēšanas ceļš un apstākļi, kas ietekmē minētā ceļa garumu, bremžu pretbloķēšanas sistēmas darbības princips;
7.8.5. apdzīšanas principiālā shēma, apstākļi, kas ietekmē apdzīšanas ceļa garumu un laiku, vadītāju tipiskākās kļūdas apdzenot;
7.8.6. apstākļi, kuros ir paaugstināts slīdes rašanās risks, slīdes rašanās iemesli, slīdes rašanās novēršana, rīcība slīdes gadījumā;
7.8.7. tuvās gaismas lukturu pārbaude ikdienas apstākļos, apžilbināšanas fizikālā būtība;
7.8.8. raksturīgākie ceļu satiksmes negadījumi, šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuvi;
7.8.9. alkoholisko dzērienu, narkotisko vielu un medikamentu lietošanas ietekme uz satiksmes drošību;
7.8.10. automobiļa pasīvā drošība (piemēram, drošības jostas, gaisa spilveni);
7.8.11. bērnu sēdeklīši, to iedalījums grupās;
7.8.12. bīstamas situācijas ceļu satiksmē, to paredzēšana, risku novērtēšana;
7.8.13. citi ceļu satiksmes dalībnieki, to izturēšanās, rīcība un intereses. Toleranta izturēšanās pret citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
8. Programmas "Tehniskā informācija un autopārvadājumi" mācību telpā, kurā apmāca attiecīgas kategorijas transportlīdzekļu vadītājus, ir šādi mācību uzskates līdzekļi:
8.1. mācību uzskates līdzekļi B kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Transportlīdzekļu uzbūves un ekspluatācijas pamati", lai izskaidrotu šādas tēmas:
8.1.1. vieglā automobiļa vispārīgā uzbūve (virsbūve, motors, transmisija, gaitas iekārta, vadības iekārtas un to izvietojums);
8.1.2. vieglā automobiļa stūres iekārtas, bremžu sistēmas, sajūga uzdevums, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.1.3. vieglā automobiļa vadības ierīču, kontrolierīču un pārslēdzēju uzdevums un izvietojums;
8.1.4. vieglā automobiļa raksturīgākie bojājumi, kas ietekmē satiksmes drošību (piemēram, bojājumi darba bremžu sistēmā, stūres iekārtā, ārējās apgaismes ierīcēs, riepās);
8.1.5. vieglā automobiļa ikdienas pārbaude un tehniskā apkope;
8.1.6. riteņa maiņa un drošības pasākumi, veicot šo darbu;
8.2. mācību uzskates līdzekļi C1 un D1 kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Transportlīdzekļu uzbūves un ekspluatācijas pamati", lai izskaidrotu šādas tēmas:
8.2.1. dzirksteļaizdedzes motoru un dīzeļmotoru vispārējā uzbūve;
8.2.2. motoru raksturojošie pamatjēdzieni (piemēram, kompresijas pakāpe, darba tilpums);
8.2.3. četrtaktu dzirksteļaizdedzes motoru un dīzeļmotoru darbības cikls;
8.2.4. kloķa-klaņa mehānisma galvenās sastāvdaļas;
8.2.5. gāzu sadales mehānisma galvenās sastāvdaļas;
8.2.6. dzesēšanas sistēmas principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.2.7. eļļošanas sistēmas principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.2.8. eļļas attīrīšanas ierīču uzbūve un darbības princips;
8.2.9. dzirksteļaizdedzes motoru barošanas sistēmas principiālā shēma;
8.2.10. dīzeļmotoru barošanas sistēmas principiālā shēma;
8.2.11. dzirksteļaizdedzes motora un dīzeļmotora gaisa un degvielas filtru uzbūve;
8.2.12. akumulatoru baterijas, ģeneratora, startera, ārējo apgaismes ierīču un drošinātāju uzbūve un marķēšana;
8.2.13. transmisijas principiālā shēma (sajūgs, pārnesumkārba, kardānpārvads, galvenais pārvads, diferenciālis, pusasis);
8.2.14. viendiska sajūga galvenās sastāvdaļas;
8.2.15. mehāniskā un hidrauliskā sajūga pievada galvenās sastāvdaļas;
8.2.16. pārnesumkārbas galvenās sastāvdaļas un darbības princips, sinhronizatora darbības princips;
8.2.17. kardānpārvada (krusteņa un ložu kardāna) galvenās sastāvdaļas;
8.2.18. vienpakāpes galvenā pārvada veidi un to sastāvdaļas;
8.2.19. diferenciāļa un diferenciāļa ar piespiedu bloķētāju galvenās sastāvdaļas;
8.2.20. rāmis un elastīgā balstiekārta (spirālatsperes, slokšņu atsperes, vērpstieņi (torsioni), amortizatori);
8.2.21. riteņu loku veidi;
8.2.22. riepas uzbūve un apzīmējumi;
8.2.23. riepu bojājumi un to cēloņi, riepu stāvokļa kontrole;
8.2.24. riteņu demontāža un montāža;
8.2.25. stūres iekārtas galvenās sastāvdaļas;
8.2.26. loku un disku bremžu mehānismu uzbūve un darbības princips;
8.2.27. bremžu sistēmas ar hidropievadu un pastiprinātāju principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.2.28. stāvbremzes galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.2.29. bremžu sistēmas ar pneimopievadu principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.2.30. bremžu sistēmas ar hidropneimopievadu principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3. papildu mācību uzskates līdzekļi C un D kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Transportlīdzekļu uzbūves un ekspluatācijas pamati", lai izskaidrotu šādas tēmas:
8.3.1. ventilatora piedziņas hidrodinamiskā un viskozā sajūga galvenās sastāvdaļas;
8.3.2. dīzeļmotora degvielas iesmidzināšanas veidi;
8.3.3. auksta dīzeļmotora pirmsiedarbināšanas (uzsildīšanas) ierīču galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.4. auksta dīzeļmotora iedarbināšanas ierīču galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.5. turbokompresora un gaisa dzesētāja galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.6. sajūga pievada ar hidropneimatisko pastiprinātāju galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.7. divdisku sajūga galvenās sastāvdaļas;
8.3.8. saliktās pārnesumkārbas (ar dalītāju vai divpakāpju reduktoru pirms vai aiz pārnesumkārbas) galvenās sastāvdaļas;
8.3.9. saliktās pārnesumkārbas pārnesumu pārslēgšanas pamatprincipi;
8.3.10. starpasu diferenciāļa galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.11. balstiekārtas ar pneimatiskajiem baloniem un regulējamu gaisa spiedienu galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.12. paceļamā tilta pacelšanas mehānisma galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.13. stūres pastiprinātāju veidi, uzbūve un darbības princips;
8.3.14. stūres mehānisma ar pastiprinātāju galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.15. daudzkontūru bremžu sistēmas ar pneimopievadu principiālā shēma;
8.3.16. priekšējā, pakaļējā un vidējā tilta bremžu pievada principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.17. stāvbremzes un avārijas bremžu pievada principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.18. palīgbremžu (motora bremžu) pievada principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.19. hidrodinamiskā un elektromagnētiskā palēninātāja (retardera) galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.3.20. daudzkontūru bremžu pneimopievada galvenās sastāvdaļas griezumā (kompresors, spiediena regulators, kondensāta atdalītājs, drošības vārsti, bremžu krāns, paātrinātājvārsts, stāvbremžu vadības vārsts, bremzētājspēka regulators, bremžu kamera ar energoakumulatoru);
8.3.21. bremžu pretbloķēšanas sistēmas un pretizbuksēšanas sistēmas darbības princips;
8.4. papildu mācību uzskates līdzekļi BE un D1E kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Transportlīdzekļu uzbūves un ekspluatācijas pamati", lai izskaidrotu šādas tēmas:
8.4.1. piekabes sakabes elementu galvenās sastāvdaļas;
8.4.2. piekabes stāvbremzes un inerces bremžu pievada galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.5. papildu mācību uzskates līdzekļi C1E, CE un DE kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Transportlīdzekļu uzbūves un ekspluatācijas pamati", lai izskaidrotu šādas tēmas:
8.5.1. piekabes (puspiekabes) balstiekārtas galvenās sastāvdaļas;
8.5.2. piekabes (puspiekabes) divvadu bremžu pievada principiālā shēma, galvenās sastāvdaļas un darbības princips;
8.5.3. piekabes (puspiekabes) daudzkontūru bremžu pneimopievada galvenās sastāvdaļas griezumā (divvadu bremžu pārvada vadības vārsti, dažādu tipu savienotājgalvas, gaisa dalītājs, elektromagnētiskais vārsts, krāni);
8.5.4. jūgierīces galvenās sastāvdaļas, parastā (rokas) un automātiskā sakabe;
8.5.5. vilcēja seglierīces galvenās sastāvdaļas;
8.5.6. puspiekabes stāvbalsta galvenās sastāvdaļas;
8.5.7. vilcēja ar piekabi (puspiekabi) bremžu pretbloķēšanas sistēmas darbības princips;
8.6. mācību uzskates līdzekļi C1, C, C1E un CE kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Kravas iekraušana, izvietošana, nostiprināšana un pārvadāšana", lai izskaidrotu šādas tēmas:
8.6.1. spēki, kas darbojas uz automobili un kravu;
8.6.2. dažādu materiālu pāru berzes koeficienti;
8.6.3. kravu izvietošanas un nostiprināšanas paņēmieni;
8.6.4. specifisku kravu izvietošanas un nostiprināšanas paņēmieni;
8.6.5. starptautiskās preču pavadzīmes (CMR);
8.6.6. TIR karnetes lapu aizpildīšanas vispārējā kārtība;
8.7. mācību uzskates līdzekļi C1, C, D1, D, C1E, CE, D1E un DE kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Vadītāju darba un atpūtas laiks", lai izskaidrotu šādas tēmas:
8.7.1. tahogrāfu veidi;
8.7.2. tahogrāfa ripa un tahokarte - transportlīdzekļa vadītāja darba uzskaites dokuments;
8.8. mācību uzskates līdzekļi D1, D, D1E un DE kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai priekšmetā "Pasažieru pārvadāšana maršrutu autobusos", lai izskaidrotu šādas tēmas:
8.8.1. papildu dokumenti, kas nepieciešami maršruta autobusa vadītājam;
8.8.2. to personu apliecību paraugi, kurām ir braukšanas maksas atvieglojumi maršrutu autobusos.
9. Šā pielikuma 8.1. apakšpunktā minētos mācību uzskates līdzekļus atļauts izvietot arī izglītības programmas "Ceļu satiksmi reglamentējošie normatīvie akti un ceļu satiksmes drošība" mācību telpā.
10. Mācību laukumam pēc tā izmēriem un konfigurācijas jānodrošina, ka tajā iespējams izvietot un izpildīt autoskolas iesniegumā vai izsniegtajā mācību kartē norādīto kategoriju transportlīdzekļu braukšanas iemaņu apgūšanai paredzētās figūras, kuras noteiktas normatīvajos aktos par transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtību. Mācību laukuma platība B1, B un BE kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai ir aptuveni 1000 m2, pārējo kategoriju apmācībai aptuveni 2000 m2. Mācību laukumam ir kvalitatīvs cietais (piemēram, asfalta, asfaltbetona, bruģa) segums."
2. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 17. decembra
noteikumiem Nr. 822
"7. pielikums
Ministru kabineta
2010. gada 13. aprīļa
noteikumiem Nr. 358
Nr. |
Programmas nosaukums |
Apmācības veids |
|||||||||||||||||||
0/A1, 0/A, 0/B1, 0/A2 |
A1/A, B1/A, A1/A2, B1/A2 |
B/A, C1/A, C/A, D1/A, D/A, B/A2, C1/A2, D1/A2, C/A2, D/A2 |
0/B |
0/B un C1 |
B/C1 |
B/D1 |
B/C |
B/D |
C1/D1 |
C1/C |
C1/D |
D1/C |
D1/D |
C/D |
D/C |
B/E |
D1/E |
C1/E, C/E |
D/E |
||
I. Teorētiskās apmācības stundu moduļu skaits* | |||||||||||||||||||||
1. | Ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu sistēma un transportlīdzekļa vadītāja atbildība par ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumiem (CSN) | 8ACSN | 3ACSN | 1ACSN | 8BCSN | 8BCSN + 1CCSN |
4CCSN | 4DCSN | 6CCS-N | 4DCSN | 2DCSN | 2CCSN | 2DCSN | 2CCSN | 2DCSN | 2DCSN | 2CCSN | 1ECSN | 1ECSN | 1ECSN | 1ECSN |
2. | Ceļu satiksmes drošība (SD) | 2BSD + 1ASD |
2BSD + 1ASD |
1ASD | 2BSD | 2BSD + 1CSD |
1CSD | 1DSD | 1CSD | 1DSD | 1DSD | 1CSD | 1DSD | 1CSD | 1DSD | 1DSD | 1CSD | 1ESD | 1ESD | 1ESD | 1ESD |
3. | Transportlīdzekļa uzbūves un ekspluatācijas pamati (TI) | 1ATI | 1ATI | 1ATI | 1BTI | 1BTI + 1CTI |
1CTI | 1DTI | 1CTI | 1DTI | 1DTI | 1CTI | 1DTI | 1CTI | 1DTI | 1DTI | 1CTI | 1BETI | 1DETI | 1CETI | 1DETI |
4. | Kravas iekraušana, izvietošana, nostiprināšana un pārvadāšana (KR) | 1KR | 1KR | 1KR | 1KR | 1KR | 1KR | 1BEKR | 1KR | ||||||||||||
5. | Transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laiks (DL) | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | 1DL | ||||
6. | Pasažieru pārvadāšana maršrutu autobusos (PP) | 1PP | 1PP | 1PP | 1PP | 1PP | 1PP | ||||||||||||||
Kopā (moduļi/apmācības stundas) |
12/60 | 7/35 | 3/15 | 11/55 | 16/80 | 8/40 | 8/40 | 10/50 | 8/40 | 6/30 | 6/30 | 6/30 | 6/30 | 6/30 | 6/30 | 6/30 | 4/20 | 4/20 | 5/25 | 4/20 | |
II. Braukšanas apmācības stundu skaits | |||||||||||||||||||||
7. | Mācību braukšana | 20 | 8 | 10 | 20 | 26 | 12 | 12 | 20 | 32 | - | 20 | 20 | 20 | 20 | 12 | 12 | 8 | 14 | 14 | 14 |
III. Apmācības ilgums (nedēļas) | |||||||||||||||||||||
8. | Dienas mācību grupās | 4 | 3 | 1 | 4 | 6 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 |
Piezīme. * Tabulā lietotie apzīmējumi: apmācības programmā ietverto moduļu skaits - transportlīdzekļa kategorija, kuras vadīšanas tiesību iegūšanai apmācība paredzēta, - apmācības programmas nosaukuma saīsinājums."
3. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 17. decembra
noteikumiem Nr. 822
"8. pielikums
Ministru kabineta
2010. gada 13. aprīļa
noteikumiem Nr. 358
I. Programma "Ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu sistēma un transportlīdzekļa vadītāja atbildība par ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumiem" (CSN)
Nr. |
Tēma |
Apmācības stundu skaits |
|||||||||
0/A, 0/B, 0/A2, 0/A1, 0/B1 |
A1/A, B1/A, A1/A2, B1/A2 |
B/A, C1/A, C/A, D1/A, D/A, B/A2, C1/A2, D1/A2, C/A2, D/A2 |
0/B un C1 |
B/C1 |
B/D1, B/D |
B/C |
C1/C, D1/C, D/C |
C1/D1, C1/D, D1/D, C/D |
B/E, D1/E, D/E |
||
1. |
Ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu sistēma (Ceļu
satiksmes likums, Civillikums, Krimināllikums, Ceļu
satiksmes noteikumi u. c.). Pārkāpumu uzskaites punktu
sistēmas pamatprincipi.
Vispārīgie jautājumi (tai skaitā termini no Ceļu satiksmes likuma un Ceļu satiksmes noteikumiem). Ceļu satiksme dzīvojamās zonās. Vadītāju pienākumi īpašos gadījumos. Vadītāju rīcība pēc ceļu satiksmes negadījuma. Saskaņotais paziņojums |
5 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
2. |
Transportlīdzekļu braukšana, manevrēšana, izkārtojums uz
brauktuves.
Braukšanas ātrums. Mācību braukšana |
5 | 1 | 0,5 | 5 | 2 | 2 | 3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
3. | Ceļa zīmes un apzīmējumi | 10 | 2 | 1 | 10 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 |
4. | Ceļu satiksmes regulēšana, krustojumu pārbraukšana | 5 | 3 | 0,5 | 5 | 2 | 2 | 3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. |
Apstāšanās un stāvēšanas prasības. Apdzīšana, samainīšanās
ar pretim braucošu transportlīdzekli un apsteigšana.
Dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošana. Gājēju pārejas un sabiedrisko transportlīdzekļu pieturas |
5 | 2 | 0,5 | 5 | 2 | 2 | 2 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
6. |
Vadītāju pienākumi (tai skaitā tēma par apreibinošo vielu
lietošanas ietekmi, sekām un pārbaudēm).
Transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate. Pilnvarojumi darbībām ar transportlīdzekļiem. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, tā objekti un maksātāji, atvieglojumi, atbrīvojumi. Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana. Apdrošināšanas gadījums, zaudējumu novērtēšana un apdrošināšanas atlīdzība. Pasažieru un kravas pārvadāšana. Gājēju un pasažieru pienākumi. Skaņas signāla, avārijas gaismas signalizācijas un avārijas zīmes lietošana. Transportlīdzekļu vilkšana |
5 | 3 | 1 | 5 | 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 1 |
7. | Ārējās apgaismes ierīču lietošana. Transportlīdzekļu tehniskais stāvoklis un aprīkojums. Transportlīdzekļu reģistrācija, numura zīmes un pazīšanas zīmes | 5 | 2 | 0,5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
8. | Ceļu satiksmes likuma un Ceļu satiksmes noteikumu prasību par kravas pārvadāšanu padziļināta apguve | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
9. | Ceļu satiksmes likuma un Ceļu satiksmes noteikumu prasību par pasažieru pārvadāšanu padziļināta apguve | 5 | 5 | ||||||||
Kopā | 40 | 15 | 5 | 45 | 20 | 20 | 30 | 10 | 10 | 5 |
Piezīmes.
1. Ja personai ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, tā šīs nodaļas tabulas 1., 2., 3., 4., 5., 6. un 7. punktā minētās teorētisko priekšmetu apmācības laikā saīsinātā veidā atkārto un nostiprina iepriekš iegūtās zināšanas, kā arī iegūst papildu zināšanas atbilstoši attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmas prasībām un par aktuālajām izmaiņām normatīvajos aktos.
2. Ja personai nav nevienas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, tad braukšanas apmācību ceļu satiksmē drīkst veikt tikai pēc tam, kad persona apguvusi šīs nodaļas tabulas 1., 2., 3. un 4. punktā minētās teorētiskās apmācības tēmas.
II. Programma "Ceļu satiksmes drošība" (SD)
Nr. |
Tēma |
Apmācības stundu skaits |
||||||
0/A1, 0/B1, A1/A, B1/A, 0/A, 0/A2, A1/A2, B1/A2 |
B/A, D1/A, C1/A, C/A, D/A, B/A2, D1/A2, C1/A2, C/A2, D/A2 |
0/B |
0/B un C1 |
B/C1, B/C, C1/C, D1/C, D/C |
B/D1, C1/D1, B/D, C1/D, D1/D, C/D |
B/E, D1/E, C1/E, C/E, D/E |
||
1. | Transportlīdzekļa vadītāja sagatavošanās braukšanas uzsākšanai, optimāla brauciena maršruta plānošana | 2 | 0,5 | 2 | 3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
2. | Motocikla vadītāja ekipējums | 1 | 0,5 | |||||
3. | Motocikla vadīšanas specifika, piedaloties ceļu satiksmē | 3 | 1 | |||||
4. | Distance un intervāls. Apstāšanās un bremzēšanas ceļš. Akvaplanēšana. Apdzīšana | 2 | 0,5 | 1,5 | 1,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
5. | Spēki, kas darbojas uz transportlīdzekli. Slīde | 1 | 0,5 | 1 | 1,5 | 1 | 1 | 1 |
6. | Transportlīdzekļu vadīšana diennakts tumšajā laikā. Transportlīdzekļu vadīšana dažādos ceļa apstākļos un dažādās satiksmes situācijās | 2 | 0,5 | 2 | 2 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
7. | Alkoholisko dzērienu, narkotisko un psihotropo vielu, kā arī medikamentu lietošanas ietekme uz satiksmes drošību | 1 | 0,5 | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
8. | Transportlīdzekļa vadītāja personīgo īpašību, uztveres, uzmanības, redzamības, noguruma un citu faktoru ietekme uz satiksmes drošību. Psihofizioloģijas pamati. Mazāk aizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku uzvedības īpatnības. Personu ar dažādu veidu invaliditāti (redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura traucējumiem) vajadzības. Dusmu, agresijas un stresa situāciju novēršana. Paša vadītāja uzvedība un lēmumus ietekmējošie faktori | 2 | 0,5 | 1,5 | 2 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
9. | Transportlīdzekļu ekonomiska un videi draudzīga vadīšana. Tolerance, ceļa dalīšana un sadarbība ar citiem ceļu satiksmes dalībniekiem | 1 | 0,5 | 1 | 2 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
10. | Kravas automobiļu vadīšanas īpatnības | 2 | 1 | |||||
11. | Autobusu vadīšanas īpatnības | 1 | ||||||
12. | Transportlīdzekļu sastāvu vadīšanas īpatnības | 1 | ||||||
Kopā | 15 | 5 | 10 | 15 | 5 | 5 | 5 |
Piezīme. Šajā nodaļā minētajos apmācības veidos (izņemot 0/B, 0/A1, 0/B1, A1/A, B1/A, 0/A, 0/A2, A1/A2 un B1/A2) šīs nodaļas tabulas 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā minētās teorētisko priekšmetu apmācības laikā personas saīsinātā veidā atkārto un nostiprina iepriekš iegūtās zināšanas, kā arī iegūst papildu zināšanas atbilstoši attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmas prasībām.
III. Programma "Transportlīdzekļu uzbūves un ekspluatācijas pamati" (TI)
Nr. |
Tēma |
Apmācības stundu skaits |
||||||
0/A1, 0/B1, A1/A, B1/A, 0/A, 0/A2, A1/A2, B1/A2, B/A, D1/A, C1/A, C/A, D/A, B/A2, D1/A2, C1/A2, C/A2, D/A2 |
0/B |
0/B un C1 |
B/C, B/C1, C1/C, D1/C, D/C |
B/D1, B/D, C1/D, D1/D C/D |
B/E |
D1/E, D/E |
||
1. |
Motociklu, triciklu, kvadriciklu vispārīgā uzbūve, tehniskā
apkope un ekspluatācija (rāmis, dzinēji, to darbības
pamatprincipi, dzesēšanas un eļļošanas sistēmas, barošanas
sistēmas, elektroiekārtas, transmisija, gaitas iekārta,
stūres iekārta, bremžu sistēma, ritošā daļa, riepas,
papildierīces).
Ikdienas tehniskā stāvokļa pārbaude. Transportlīdzekļa aprīkojuma pārbaude un lietošana, modernās vadītāju palīgsistēmas, to darbība un iespējamie riski to nepareizas lietošanas gadījumos |
5 | ||||||
2. |
Vieglo automobiļu vispārīgā uzbūve, tehniskā apkope un
ekspluatācija (virsbūve, dzinēji, to darbības
pamatprincipi, dzesēšanas un eļļošanas sistēmas, barošanas
sistēmas, elektroiekārtas, transmisija, gaitas iekārta,
stūres iekārta, bremžu sistēma, ritošā daļa, riepas,
papildierīces).
Ikdienas tehniskā stāvokļa pārbaude. Transportlīdzekļa aprīkojuma pārbaude un lietošana, modernās vadītāju palīgsistēmas, to darbība un iespējamie riski to nepareizas lietošanas gadījumos |
5 | 5 | |||||
3. |
Kravas automobiļu vispārīgā uzbūve, tehniskā apkope un
ekspluatācija (rāmis, virsbūve, dzinēji, to darbības
pamatprincipi, dzesēšanas un eļļošanas sistēmas, barošanas
sistēmas, elektroiekārtas, transmisija, gaitas iekārta,
stūres iekārta, bremžu sistēma, ritošā daļa, riepas,
papildierīces).
Ikdienas tehniskā stāvokļa pārbaude. Transportlīdzekļa aprīkojuma pārbaude un lietošana, modernās vadītāju palīgsistēmas, to darbība un iespējamie riski to nepareizas lietošanas gadījumos |
5 | 5 | |||||
4. |
Autobusu vispārīgā uzbūve, tehniskā apkope un ekspluatācija
(rāmis, virsbūve, dzinēji, to darbības pamatprincipi,
dzesēšanas un eļļošanas sistēmas, barošanas sistēmas,
elektroiekārtas, transmisija, gaitas iekārta, stūres
iekārta, bremžu sistēma, ritošā daļa, riepas,
papildierīces).
Ikdienas tehniskā stāvokļa pārbaude. Transportlīdzekļa aprīkojuma pārbaude un lietošana, modernās vadītāju palīgsistēmas, to darbība un iespējamie riski to nepareizas lietošanas gadījumos |
5 | ||||||
5. |
Piekabju veidi, vispārīgā uzbūve, tehniskā apkope un
ekspluatācija (rāmis, virsbūve, elektroiekārtas, gaitas
iekārta, bremžu sistēma, ritošā daļa, riepas,
papildierīces).
Sakabes un vilkšanas ierīces, to apkope un ekspluatācija. Ikdienas tehniskā stāvokļa pārbaude. Transportlīdzekļa aprīkojuma pārbaude un lietošana, modernās vadītāju palīgsistēmas, to darbība un iespējamie riski to nepareizas lietošanas gadījumos |
3 | 5 | |||||
Kopā | 5 | 5 | 10 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Piezīme. Par visiem apmācības veidiem tiek sniegta vispārēja informācija. Uzsvars tiek likts uz ikdienas transportlīdzekļa pārbaudi un ekspluatāciju, lai vadītājs pārliecinoši spētu izmantot transportlīdzekļa aprīkojumu un iejaukties tā uzbūvē, ievērojot personisko drošību un nepārkāpjot izgatavotāja noteiktās garantijas prasības.
IV. Programma "Transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laiks" (DL)
Nr. |
Tēma |
Apmācības stundu skaits |
0/B un C1, B/C1, B/D1, B/C, B/D, C1/D1, C1/C, C1/D, D1/C, D1/D, C/D, D/C, D1/E, C1/E, C/E, D/E |
||
1. | Normatīvie akti par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laiku kravu un pasažieru pārvadājumos | 0,5 |
2. | Transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika organizācija | 1,5 |
3. | Tahogrāfu veidi | 1 |
4. | Transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika reģistrācija un uzskaite | 1 |
5. | Darba un atpūtas laika kontrole kravu un pasažieru pārvadājumos | 0,5 |
6. | Transportlīdzekļa vadītāja atbildība par pārkāpumiem šajā jomā. Sodi un sankcijas | 0,5 |
Kopā | 5 |
V. Programma "Kravas iekraušana, izvietošana, nostiprināšana un pārvadāšana" (KR)
Nr. |
Tēma |
Apmācības stundu skaits |
|
0/B un C1, B/C1, B/C, D1/C, C1/C, D/C, C1/E, C/E, |
B/E |
||
1. | Fizikas pamati. Spēki (smaguma spēks, centrbēdzes spēks, spēka moments, saķeres spēks). Kravas izvietojuma drošība, spriegojuma spēks, stabilitāte | 1 | 0,5 |
2. | Prasības transportlīdzeklim. Transportlīdzekļa konstrukcijas īpatnības, sienu izturība. Nostiprināšanas punkti, atbalsta virsmas (grīdas) izturība | 1 | 0,5 |
3. | Pareiza kravas novietošana transportlīdzeklī. Kravas izvietojuma plānošana. Kravas nostiprināšanas paņēmieni. Nepieciešamo spēku noteikšana. Kravas nostiprināšanas līdzekļi | 2 | 0,5 |
4. | Kravu pārvadājumiem nepieciešamie dokumenti. Preču pavaddokumenti (Autopārvadājumu likums, Regula Nr. 1071/2009, Regula Nr. 1072/2009) | 0,5 | - |
5. | Specifisku kravu izvietošanas un nostiprināšanas noteikumi | 0,5 | 0,5 |
Kopā | 5 | 2 |
VI. Programma "Pasažieru pārvadāšana maršrutu autobusos" (PP)
Nr. |
Tēma |
Apmācības stundu skaits |
B/D1, B/D, C1/D1, C1/D, D1/D, C/D |
||
1. | Noteikumi par pasažieru pārvadāšanu regulāro maršrutu autobusos (prasības regulārajiem, speciālajiem regulārajiem, neregulārajiem pasažieru pārvadājumiem). Licences (atļaujas) un citi pārvadājumiem nepieciešamie dokumenti. Noteikumi par braukšanas maksas atvieglojumiem maršruta autobusos. Autopārvadājumu likums, Regula Nr. 1071/2009 un Regula Nr. 1073/2009 | 2 |
2. | Pasažieru pārvadājumu ekonomiskie apstākļi. Pozitīva komersanta tēla veidošana. Reputācija un korporatīvā identitāte. Transportlīdzeklis - pārvadātāja vizītkarte. Transportlīdzekļa vadītājs - uzņēmuma pārstāvis | 1 |
3. | Vadītāja nozīme pasažieru komforta nodrošināšanā. Pasažieru komforta un drošības nodrošināšana. Pasažieru drošība un transportlīdzekļa aprīkojums. Personu evakuācija. Reakcija agresijas gadījumā | 1 |
4. | Pareiza kravas un bagāžas novietošana autobusā | 1 |
Kopā | 5 |
VII. Mācību braukšanas programma
Nr. |
Tēma |
Apmācības stundu skaits |
|||||||||
0/A1, 0/A, 0/B1, 0/A2 |
A1/A, B1/A, A1/A2, B1/A2 |
B/A, C1/A, C/A, D1/A, D/A, B/A2, D1/A2, C1/A2, C/A2, D/A2 |
0/B |
0/B un C1 |
B/C1, B/D1, C/D, D/C |
B/C, C1/D, C1/C, D1/D, D1/C |
B/D |
B/E |
C1/E, D1/E, C/E, D/E |
||
1. | Transportlīdzekļa pārbaude, sagatavošanās braukšanas uzsākšanai, braukšanas sākšana, braukšanas virziena un ātruma maiņa | 4 | 1 | 2 | 4 | 6 | 2 | 4 | 4 | 1 | 2 |
2. | Braukšana apdzīvotās vietās ar nelielu satiksmes intensitāti | 4 | 1 | 2 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 1 | 2 |
3. | Braukšana apdzīvotās vietās ar vidēju un intensīvu satiksmi | 4 | 2 | 2 | 4 | 6 | 2 | 6 | 10 | 2 | 4 |
4. | Braukšana ārpus apdzīvotām vietām | 4 | 1 | 1 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
5. | Braukšana diennakts tumšajā laikā un nepietiekamas redzamības apstākļos | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 6 | 1 | 2 |
6. | Braukšana nelabvēlīgos ceļa apstākļos - braukšana slidenos ceļa apstākļos vai pa slidenām virsmām, kā arī izvairīšanās no sānslīdes, rīcība, rodoties sānslīdei, ekstrēmā bremzēšana, izvairīšanās no šķēršļa, to apbraucot | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 6 | 2 | 2 |
Kopā | 20 | 8 | 10 | 20 | 26 | 12 | 20 | 32 | 8 | 14" |
4. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 17. decembra
noteikumiem Nr. 822
"12. pielikums
Ministru kabineta
2010. gada 13. aprīļa
noteikumiem Nr. 358
Nr. |
Tēma |
Kravas pārvadājumi |
Pasažieru pārvadājumi |
1. | Prasmju attīstīšana attiecībā uz racionālu braukšanu, ievērojot drošības noteikumus | ||
1.1. |
iespējami labi izmantot transmisiju un zināt tās
parametrus:
līknes, kas attiecas uz motora griezes momentu, jaudu un īpatnējo patēriņu, apgriezienu mērītāja optimālas izmantošanas diapazonu; pārnesumkārbas pārnesumu lietošanas robežu diagrammas |
||
1.2. |
kontrolēt transportlīdzekli, līdz minimumam samazināt
nodilumu un nepieļaut darbības traucējumus, pārzināt
drošības ierīču tehniskos parametrus un to vadību:
bremžu un lēninātāja izmantošanas robežas, bremžu un lēninātāja kombinēta izmantošana, ātruma un pārnesuma skaitļa labāka izmantošana, transportlīdzekļa inerces izmantošana, ātruma samazināšanas un bremzēšanas veidu izmantošana, braucot no kalna; rīcība tehniskas kļūmes gadījumā; tādu elektronisku un mehānisku ierīču lietošana kā elektroniskā stabilitātes programma (ESP), uzlabota avārijas bremzēšanas sistēma (AEBS), bremžu pretbloķēšanas sistēma (ABS), vilces vadības sistēmas (TCS), iebūvētās transportlīdzekļa uzraudzības sistēmas (IVMS) un citas lietošanai apstiprinātas vadītāja palīdzības vai automatizācijas ierīces |
||
1.3. |
zināt, kā optimizēt degvielas patēriņu:
degvielas patēriņa optimizācija, izmantojot zināšanas un prasmes attiecībā uz šīs tabulas 1.1. un 1.2. apakšpunktu; satiksmes plūsmas, pienācīga distance līdz citiem transportlīdzekļiem un tās paredzēšanas nozīmība; transportlīdzekļa kustības daudzuma izmantošana, vienmērīgs ātrums, laidens braukšanas stils un atbilstošs spiediens riepās; zināšanas par intelektiskām transporta sistēmām, ar kurām uzlabo braukšanas efektivitāti un palīdz plānot maršrutu |
||
1.4. |
mācēt paredzēt un novērtēt riskus ceļu satiksmē un
pielāgoties tiem:
spēja apzināties dažādus ceļa, satiksmes un klimatiskos apstākļus un pielāgoties tiem, spēja paredzēt iespējamus notikumus; zināšanas un prasme sagatavot un plānot braucienu ekstremālos laikapstākļos; māka rīkoties ar attiecīgo drošības aprīkojumu un spēja saprast, kad brauciens būtu jāatliek vai jāatceļ ekstremālu laikapstākļu dēļ; spēja pielāgoties ceļu satiksmes riskiem, tostarp ceļu satiksmē bīstamai uzvedībai vai neuzmanīgai transportlīdzekļa vadīšanai, ko izraisījusi elektronisku ierīču lietošana, ēšana, dzeršana, smēķēšana u. tml.; spēja atpazīt bīstamas situācijas, pielāgoties tām un pārvarēt to radīto stresu, jo īpaši saistībā ar transportlīdzekļu lielumu un masu un neaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem - gājējiem, velobraucējiem un motorizētiem divriteņu transportlīdzekļiem; spēja identificēt iespējami bīstamas situācijas un pienācīgi izvērtēt, kā šīs iespējami bīstamās situācijas var kļūt par situācijām, kad vairs nav iespējams novērst sadursmi, kā arī spēja izvēlēties un veikt darbības, kas uzlabo drošības rezervi tā, ka no sadursmes tomēr ir iespējams izvairīties gadījumā, ja rodas potenciāla bīstamība |
||
1.5. |
prast izvietot kravu transportlīdzeklī, ievērojot drošības
noteikumus un pareizu transportlīdzekļa izmantošanu:
spēki, kas iedarbojas uz braucošu transportlīdzekli, pārnesumkārbas pārnesumu skaitļu izmantošana atbilstoši transportlīdzekļa noslodzei un ceļa profilam, automātisko transmisijas sistēmu lietošana, transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva kravnesības aprēķināšana, kopējā tilpuma aprēķināšana, slodzes sadalījums, ass noslodzes pārsniegšanas sekas, transportlīdzekļa stabilitāte un smaguma centrs, iepakojuma un palešu veidi; galvenās nostiprināmo kravu kategorijas, piestiprināšanas un nostiprināšanas paņēmieni, stiprināšanas siksnu izmantošana, nostiprināšanas ierīču pārbaude, pārkraušanas iekārtu izmantošana, brezenta pārvalka uzlikšana un noņemšana |
||
1.6. |
prast nodrošināt pasažieriem komfortu un drošību:
garenvirziena kustību un šķērskustību regulēšana; koplietošanas ceļu izmantošana, izvietošanās uz ceļa, laidena bremzēšana, pārkares ievērošana, īpašu infrastruktūru izmantošana (sabiedriskas vietas, paredzētās braukšanas joslas); grūtības apvienot drošu braukšanu ar citiem vadītāja pienākumiem; saskarsme ar pasažieriem, dažu pasažieru grupu īpašas iezīmes (invalīdi, bērni) |
||
1.7. |
prast izvietot kravu transportlīdzeklī, ievērojot drošības
noteikumus un pareizu transportlīdzekļa izmantošanu:
spēki, kas iedarbojas uz braucošu transportlīdzekli, pārnesumkārbas pārnesumu skaitļu izmantošana atbilstoši transportlīdzekļa noslodzei un ceļa profilam, automātisko transmisijas sistēmu lietošana, transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva kravnesības aprēķināšana, slodzes sadalījums, ass noslodzes pārsniegšanas sekas, transportlīdzekļa stabilitāte un smaguma centrs |
||
2. | Noteikumu piemērošana | ||
2.1. |
zināt autotransporta sociālo vidi un to reglamentējošos
noteikumus:
maksimālie darba laika posmi, kas raksturīgi transporta nozarei; Eiropas Savienības tiesību akti par darba un atpūtas laikiem un tahogrāfu izmantošanu autotransportā - principi, piemērošana un sekas; sodi par tahogrāfa neizmantošanu, nepareizu izmantošanu un neatļautām manipulācijām ar to; transportlīdzekļu vadītāju tiesības un pienākumi sākotnējās kvalifikācijas iegūšanas un periodiskās apmācības jomā |
||
2.2. |
zināt noteikumus, kas reglamentē kravu pārvadājumus:
licences pārvadājumu veikšanai, dokumenti, kam jābūt transportlīdzeklī; noteiktu ceļu izmantošanas aizliegumi, ceļu nodevas, pienākumi, kas noteikti standarta līgumos par kravu pārvadāšanu; pārvadājuma līguma dokumentu sagatavošana, starptautisko pārvadājumu atļaujas, pienākumi, kas noteikti Konvencijā par starptautisko kravu autopārvadājumu līgumu, starptautiskās kravas pavadzīmes sagatavošana, robežu šķērsošana, kravas ekspeditori, īpaši preču pavaddokumenti |
||
2.3. |
zināt noteikumus, kas reglamentē pasažieru pārvadājumus:
īpašu pasažieru grupu pārvadāšana, drošības aprīkojums autobusos, drošības jostas, transportlīdzekļa noslogojums |
||
3. | Veselības aizsardzība, satiksmes un vides drošība, pakalpojumi, loģistika | ||
3.1. |
apzināties ceļu satiksmes negadījumu risku un nelaimes
gadījumu iespējamību darbā:
nelaimes gadījumu veidi darbā transporta nozarē, ceļu satiksmes negadījumu statistika, negadījumi ar kravas automobiļiem/autobusiem, cilvēku dzīvības, materiālie un finansiālie zaudējumi |
||
3.2. |
prast novērst noziedzību un nelegālo imigrāciju:
vispārīgas ziņas, ietekme uz vadītājiem, preventīvie pasākumi, pārbaudes punktu saraksts, tiesību akti par pārvadātāju atbildību |
||
3.3. |
prast novērst fizisku risku:
ergonomikas principi, riskantas kustības un pozas, fiziskais stāvoklis, manevrēšanas vingrinājumi, individuālā aizsardzība |
||
3.4. |
apzināties fizisko un garīgo spēju svarīgumu:
veselīga, sabalansēta uztura lietošanas principi, alkohola, narkotisko un psihotropo vielu vai citu uzvedību ietekmējošu vielu ietekme, noguruma un stresa pazīmes, iemesli, sekas, darba/atpūtas pamata cikla svarīgums |
||
3.5. |
spēt novērtēt avārijas situācijas:
izturēšanās avārijas situācijās: situācijas novērtēšana, izvairīšanās no sarežģījumiem negadījumā, palīdzības izsaukšana, palīdzība cietušajiem un pirmās palīdzības sniegšana, reakcija ugunsgrēka gadījumā, kravas automobilī esošu personu/autobusa pasažieru evakuācija, visu pasažieru drošība, reakcija agresijas gadījumā, negadījuma protokola sagatavošanas pamatprincipi |
||
3.6. |
zināt, kā atbilstoši rīkoties, palīdzot veidot pozitīvu
uzņēmuma tēlu:
vadītāja rīcība un uzņēmuma tēls: vadītāja sniegto pakalpojumu standarta svarīgā loma uzņēmuma darbā, vadītāja pienākumi, cilvēki, ar kuriem vadītājam būs saskarsme, transportlīdzekļa apkope, darba organizācija, domstarpību saimnieciskās un finansiālās sekas |
||
3.7. |
zināt kravu autopārvadājumu ekonomisko vidi un tirgus
organizāciju:
autotransports attiecībā pret citiem transporta veidiem (konkurence, nosūtītāji), dažādas autotransporta darbības (komercpārvadājumi, pašpārvadājumi, transporta palīgdarbības), transporta uzņēmumu un transporta palīgdarbību galveno veidu organizācija, dažādas transporta specializācijas (piemēram, autocisterna, kontrolēta temperatūra, bīstamās kravas, dzīvnieku pārvadāšana), pārmaiņas nozarē (piemēram, sniegto pakalpojumu dažādošana, pārvadājumi pa dzelzceļu un autoceļiem, apakšuzņēmuma līgumi) |
||
3.8. |
zināt pasažieru autopārvadājumu ekonomisko vidi un tirgus
organizāciju:
pasažieru autopārvadājumi attiecībā pret citiem pasažieru pārvadājumu veidiem (dzelzceļš, privātā automašīna), dažādas autotransporta darbības, kas ietver pasažieru autopārvadājumus, izpratne par invaliditāti, robežu šķērsošana (starptautiskie pārvadājumi), pasažieru autopārvadājumu uzņēmumu galveno veidu organizācija |
||
4. | Praktiskās braukšanas nodarbības | 20 (minimālais skaits) | 10* vai 20**(minimālais skaits) |
Kopā (akadēmiskās stundas) | 280 | 140* vai 280** |
Piezīmes.
1. * No 21 gada vecuma Autopārvadājumu likuma 30.1 panta 2.2 daļā minētajā gadījumā.
2. ** No 20 gadu vecuma Autopārvadājumu likuma 30.1 panta 2.1 daļā minētajā gadījumā un no 18 gadu vecuma Autopārvadājumu likuma 30.1 panta 2.2 daļā minētajā gadījumā."