Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Jelgavas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 30

Jelgavā 2024. gada 9. decembrī

Grozījumi Jelgavas novada pašvaldības 2024. gada 7. augusta saistošajos noteikumos Nr. 15 "Jelgavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi"

APSTIPRINĀTI
ar Jelgavas novada domes
2024. gada 9. decembra lēmumu Nr. 3
(prot. Nr. 32/2024)

Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 2. punktu,
Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes,
sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā
11. panta pirmo un trešo daļu

Izdarīt Jelgavas novada pašvaldības 2024. gada 7. augusta saistošajos noteikumos Nr. 15 "Jelgavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi" (turpmāk - saistošie noteikumi) šādus grozījumus:

1. Papildināt saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu ar Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 11. panta pirmo un trešo daļu.

2. Izdarīt grozījumus saistošo noteikumu 8.4. apakšpunktā, izsakot to šādā redakcijā:

"8.4. patvaļīgi rakt vai pārvietot smiltis vai zemi kapsētas teritorijā, izņemot gadījumus kad apsaimniekotājs grunts materiālu novietojis speciāli šim nolūkam;"

3. Svītrot saistošo noteikumu 8.7. apakšpunktu;

4. Izdarīt grozījumus saistošo noteikumu 11. punktā, izsakot to šādā redakcijā:

"11. Kapsētas teritorijā izvietotajos konteineros drīkst ievietot tikai kapu apkopšanas rezultātā radušos atkritumus. Atkritumu apsaimniekošana veicama atbilstoši Jelgavas novada Pašvaldības izdotajiem saistošajiem noteikumiem atkritumu apsaimniekošanas jomā."

5. Izdarīt grozījumus saistošo noteikumu 37. punktā, izsakot to šādā redakcijā:

"37. Kapavietas aprīkojumu drīkst uzstādīt tikai kapavietas lietotājs iepriekš to rakstiski saskaņojot ar kapsētas apsaimniekotāju. Iesniegums iesniedzams elektroniski, brīvā formā SIA "Jelgavas novada KU" tīmekļa vietnē https://www.jnku.lv/iesniegums-briva-forma/".

6. Izdarīt grozījumus saistošo noteikumu 43. punktā, svītrojot vārdus "juridiskām personām no desmit naudas soda vienībām līdz divdesmit naudas soda vienībām" 43.1. un 43.3. apakšpunktā, papildinot ar 43.4., 43.5., 43.6., 43.7., 43.8., 43.9., 43.10. apakšpunktu un izteikt to šādā redakcijā:

"43. Par šo Noteikumu neievērošanu piemēro šādus administratīvos sodus:

43.1. 6. punktā noteiktā neievērošanu izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu fiziskām personām līdz sešām naudas soda vienībām.

43.2. 8.1., 8.2. un 8.5. punktos noteiktā neievērošanu administratīvo atbildību piemēro atbilstoši "Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā" par sabiedriskās kārtības traucēšanu noteiktajam.

43.3. 8.3. punktā noteiktā neievērošanu izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu fiziskām personām līdz desmit naudas soda vienībām.

43.4. 8.4. punktā noteiktā neievērošanu izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu fiziskām personām līdz desmit naudas soda vienībām.

43.5. 8.6. punktā noteiktā neievērošanu izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu fiziskām personām līdz desmit naudas soda vienībām.

43.6. 8.8. punktā noteiktā neievērošanu izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu fiziskām personām līdz desmit naudas soda vienībām.

43.7. 8.9. punktā noteiktā neievērošanu izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu fiziskām personām līdz desmit naudas soda vienībām, juridiskajām personām no divām līdz desmit naudas soda vienībām.

43.8. 11. punktā noteiktā neievērošanu administratīvo atbildību piemēro atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam par atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu.

43.9. 35. punktā noteiktā neievērošanu izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu fiziskām personām līdz desmit naudas soda vienībām.

43.10. Administratīvais sods šo noteikumu pārkāpēju neatbrīvo no pienākuma novērst pārkāpuma sekas un segt materiālos zaudējumus."

7. Izdarīt grozījumus saistošo noteikumu 2024. gada 7. augusta apstiprinātajā paskaidrojuma rakstā, izsakot 4. sadaļu šādā redakcijā:

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  4.1. Noteikumu piemērošanas jautājumos personas var vērsties Jelgavas novada pašvaldības Īpašuma pārvaldē vai pie kapsētu apsaimniekotāja SIA "Jelgavas novada KU".

4.2. Lai saņemtu kapavietu un tās uzturēšanas tiesības, personai jāiesniedz kapsētas apsaimniekotājam rakstveida iesniegums ar lūgumu par kapavietas piešķiršanu, kam pievienota dzimtsarakstu nodaļas izsniegta miršanas apliecības kopija (uzrādot oriģinālu); urnas apbedīšanas gadījumā - dokuments, kas apliecina kremēšanas faktu (uzrādot oriģinālu) un miršanas apliecības kopija. Iesnieguma veidlapa pieejama apsaimniekotāja tīmekļa vietnē: https://www.jnku.lv/kapsetu-parvaldisana/.

Lēmumu par kapavietas piešķiršanu, pamatojoties uz personas iesniegumu, pieņem vienas darba dienas laikā, izņēmuma gadījumos - divu darba dienu laikā.

Kapsētas Apsaimniekotāja lēmumu var apstrīdēt pašvaldībā.

4.3. Noteikumi paredz administratīvo atbildību par to neievērošanu. Administratīvā atbildība par noteikumu neievērošanu paredzēta, lai mazinātu problēmsituāciju skaitu, lai ierobežotu kapsētu darbības pārkāpumu apmēru un izplatību, tādējādi nodrošinot sabiedrības tiesiskās intereses un noteikto pārvaldes kārtību. Noteikumi paredz noteiktus aizliegumus un ierobežojumus kapsētu un kapavietu teritorijā. Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 2. punktā domei dots pilnvarojums izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, tostarp par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju, piemēram, parku, skvēru, bērnu rotaļu laukumu, stadionu, peldvietu un kapsētu, izmantošanu.

‒ Atbilstoši minētajam pilnvarojumam pašvaldība 6. punktā ir noteikusi aizliegumu, kuru neievērošana ir administratīvais pārkāpums, par ko paredzēts administratīvais sods noteikumu 43.1. punktā.

‒ Par noteikumu 8.1., 8.2. un 8.5. punktos noteiktajiem aizliegumiem piemēro administratīvo sodu atbilstoši "Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā" par sabiedriskās kārtības traucēšanu noteiktajam.

‒ Noteikumu 8.3., 8.4., 8.6., 8.8. un 8.9. punktu neievērošana ir administratīvais pārkāpums, par ko paredzēts administratīvais sods noteikumu 43.3., 43.4., 43.5., 43.6. un 43.7. punktā.

‒ Savukārt par noteikumu 11. punktā noteiktā neievērošanu administratīvo atbildību piemēro atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam par atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu.

‒ Par noteikumu 35. punktā noteikto aizlieguma neievērošanu piemēro administratīvo sodu noteikumu 43.9. punktā noteiktajam.

4.4. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu prasību pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jelgavas novada pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Jelgavas novada pašvaldības Administratīvā komisija.

4.5. Nav paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas. Saistošie noteikumi neparedz izmaksas par administratīvajām procedūrām vai citiem pakalpojumiem, kas skar saistošo noteikumu jomu.

Jelgavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs U. Ainārs

 

Jelgavas novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 30 "Grozījumi Jelgavas novada pašvaldības 2024. gada 7. augusta saistošajos noteikumos Nr. 15 "Jelgavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi""
paskaidrojuma raksts

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums  1.1. Saistošie noteikumi izstrādāti ar mērķi precizēt Jelgavas novada pašvaldības (turpmāk - pašvaldība) 2024. gada 7. augusta saistošos noteikumos Nr. 15 "Jelgavas novada kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi", pamatojoties uz 2024. gada 7. oktobra Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - Ministrija) atzinumu Nr. 1-18/5963:

1.1.1. Precizēts saistošo noteikumu tiesiskais pamatojums, lai nodrošinātu 43. punkta atbilstību Administratīvās atbildības likumam, ietverot norādi uz katru precizēto saistošo noteikumu 8. punkta apakšpunktu, kurā definēta darbība vai bezdarbība.

1.1.2. nepieciešami grozījumi saistošo noteikumu 43. punktā attiecībā uz administratīvo atbildību par 8.1., 8.2. un 8.5. apakšpunktos minētajiem aizliegumiem. Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 11. panta pirmajā daļā ir noteikta administratīvā atbildība par sabiedriskās kārtības traucēšanu, pārkāpjot vispārpieņemtās uzvedības normas un traucējot personas mieru, iestādes, komersanta vai citas institūcijas darbu vai apdraudot savu vai citu personu drošību. Ievērojot minēto, pašvaldībai nav tiesiska pamata paredzēt administratīvo atbildību par tādu saistošo noteikumu pārkāpumu, kurš ir noregulēts normatīvajā aktā ar augstāku juridisko spēku.

1.1.3. Pārskatot noteikumus konstatēts, ka 8.7. apakšpunkts noteic, ka kapavietas lietotājam ir pienākums saskaņot ar kapsētas apsaimniekotāju kapavietas aprīkojuma uzstādīšanu. Turpretī 37. punkts atļauj kapavietas aprīkojumu uzstādīt vienīgi kapavietas lietotājam. Šajos punktos netiek atrunāts, vai kapavietas lietotājam nepieciešams saņemt rakstveida piekrišanu par iepriekš minēto darbību veikšanu. Pamatojoties uz iepriekš minēto noteikumos svītrots 8.7. apakšpunkts, savukārt 37. punkts izteikts jaunā redakcijā.

1.1.4. Saistošo noteikumu 11. punktā teikts, ka kapsētas teritorijā izvietotajos konteineros drīkst ievietot tikai kapu apkopšanas rezultātā radušos atkritumus. Punkts nenosaka, ka atkritumi apsaimniekojami atbilstoši Jelgavas novada Pašvaldības izdotajiem saistošajiem noteikumiem atkritumu apsaimniekošanas jomā. Attiecīgi arī administratīvais sods par neatbilstošu atkritumu apsaimniekošanu piemērojams Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam. Ņemot vērā iepriekš minēto precizēts saistošo noteikumu 11. punkts.

1.1.5. Atbilstoši Ministrijas atzinumā Nr. 1-18/5963 Par precizētajiem saistošajiem noteikumiem Nr. 15 noteiktajam veikti saistošo noteikumu VIII nodaļas "Atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu" grozījumi izsakot to citā redakcijā.

1.2. Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa dod tiesības domei izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

1.3. Savukārt Pašvaldības likuma 44. panta trešā daļa nosaka, ka saistošajos noteikumos, kuri nodrošina pašvaldības autonomo funkciju izpildi, var paredzēt pašvaldības tiesības izdot tiesiskus pienākumus nosakošus administratīvos aktus, ciktāl tie nepieciešami saistošajos noteikumos ietverto normu īstenošanai.

1.4. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 2. punktu dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvo atbildību jautājumā par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju, tostarp kapsētu, izmantošanu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu neveidojas, jo grozījumi neievieš papildu funkcijas un uzdevumus. Administratīvās procedūras tiks veiktas esošā budžeta ietvaros.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  Saistošie noteikumi sekmēs sanitāro tīrību, teritorijas sakoptību, aizsardzību, tādējādi uzlabojot vides kvalitāti visā Jelgavas novada teritorijā.

3.1. sociālā ietekme - kapsētu apsaimniekošana un kapavietu kopšanas kultūra ir saistāma ar cilvēku dzīvesveidu, kultūru un sabiedrību kopumā;

3.2. ietekme uz vidi - saistošo noteikumu īstenošana mazinās kapsētu ietekmes uz vidi, jo tiek paredzēta noteikta kārtība kapsētu kā īpašo teritoriju, kas izveidotas mirušo apbedīšanai, apsaimniekošanai un uzraudzībai;

3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību - neietekmē;

3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un konkurenci - saistošie noteikumi neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un komersantu, kas sniedz apbedīšanas pakalpojumus, konkurētspēju. Saistošajos noteikumos noteiktā kārtība nodrošinās apbedīšanas pakalpojumu sniedzējiem vienlīdzīgas tiesības un iespējas, uzlabos specifisko pakalpojumu pieejamību.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  4.1. Noteikumu piemērošanas jautājumos personas var vērsties Jelgavas novada pašvaldības Īpašuma pārvaldē vai pie kapsētu apsaimniekotāja SIA "Jelgavas novada KU".

4.2. Lai saņemtu kapavietu un tās uzturēšanas tiesības, personai jāiesniedz kapsētas apsaimniekotājam rakstveida iesniegums ar lūgumu par kapavietas piešķiršanu, kam pievienota dzimtsarakstu nodaļas izsniegta miršanas apliecības kopija (uzrādot oriģinālu); urnas apbedīšanas gadījumā - dokuments, kas apliecina kremēšanas faktu (uzrādot oriģinālu) un miršanas apliecības kopija. Iesnieguma veidlapa pieejama apsaimniekotāja tīmekļa vietnē: https://www.jnku.lv/kapsetu-parvaldisana/

Lēmumu par kapavietas piešķiršanu, pamatojoties uz personas iesniegumu, pieņem vienas darba dienas laikā, izņēmuma gadījumos - divu darba dienu laikā.

Kapsētas Apsaimniekotāja lēmumu var apstrīdēt pašvaldībā.

4.3. Noteikumi paredz administratīvo atbildību par to neievērošanu. Administratīvā atbildība par noteikumu neievērošanu paredzēta, lai mazinātu problēmsituāciju skaitu, lai ierobežotu kapsētu darbības pārkāpumu apmēru un izplatību, tādējādi nodrošinot sabiedrības tiesiskās intereses un noteikto pārvaldes kārtību. Noteikumi paredz noteiktus aizliegumus un ierobežojumus kapsētu un kapavietu teritorijā. Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 2. punktā domei dots pilnvarojums izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, tostarp par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju, piemēram, parku, skvēru, bērnu rotaļu laukumu, stadionu, peldvietu un kapsētu, izmantošanu.

‒ Atbilstoši minētajam pilnvarojumam pašvaldība 6. punktā ir noteikusi aizliegumu, kuru neievērošana ir administratīvais pārkāpums, par ko paredzēts administratīvais sods noteikumu 43.1. punktā.

‒ Par noteikumu 8.1., 8.2. un 8.5. punktos noteiktajiem aizliegumiem piemēro administratīvo sodu atbilstoši "Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā" par sabiedriskās kārtības traucēšanu noteiktajam.

‒ Noteikumu 8.3., 8.4., 8.6., 8.8. un 8.9. punktu neievērošana ir administratīvais pārkāpums, par ko paredzēts administratīvais sods noteikumu 43.3., 43.4., 43.5., 43.6. un 43.7. punktā.

‒ Savukārt par noteikumu 11. punktā noteiktā neievērošanu administratīvo atbildību piemēro atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam par atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu.

‒ Par noteikumu 35. punktā noteikto aizlieguma neievērošanu piemēro administratīvo sodu noteikumu 43.9. punktā noteiktajam.

4.4. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu prasību pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jelgavas novada pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Jelgavas novada pašvaldības Administratīvā komisija.

4.5. Nav paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas. Saistošie noteikumi neparedz izmaksas par administratīvajām procedūrām vai citiem pakalpojumiem, kas skar saistošo noteikumu jomu.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  5.1. Saistošie noteikumi izstrādāti, lai īstenotu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju, kas uzliek pienākumu gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; kapsētu izveidošana un uzturēšana).

5.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  6.1. Noteikumi ir saistoši visām Jelgavas novada administratīvajā teritorijā esošajām fiziskajām un juridiskajām personām.

6.2. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav plānots veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darbavietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir paredzēts minētā mērķa sasniegšanai.

7.2. Saistošo noteikumi sekmēs Jelgavas novada administratīvās teritorijas sakoptību un aizsardzību piemērojot samērīgus noteikumus minētā mērķa sasniegšanai. Noteikumi izdoti atbilstoši Pašvaldību likumā noteiktajam pilnvarojumam pašvaldības domei izdot saistošos noteikumus par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; kapsētu izveidošana un uzturēšana).

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2024. gada 22. novembra līdz 6. decembrim tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, nodrošinot iespēju ikvienai personai iesniegt savus priekšlikumus vai iebildumus. Minētajā termiņā sabiedrības priekšlikumi, iebildumi vai komentāri par Saistošo noteikumu projektu netika saņemti.

Jelgavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs U. Ainārs

18.12.2024