Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 35/2024
Alūksnē 2024. gada 28. novembrī (prot. Nr. 18, 7. p.)
Izdoti saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas
likuma
8. panta pirmās daļas 3. punktu
1. Izdarīt Alūksnes novada pašvaldības domes 2023. gada 30. novembra saistošajos noteikumos Nr. 38/2023 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Alūksnes novadā" (turpmāk - noteikumi) šādus grozījumus:
1.1. Papildināt noteikumu 16.4. apakšpunktu ar teikumu šādā redakcijā:
"Pieļaujama dārzu un parku atkritumu dedzināšana ārpus pilsētas un ciemu teritorijām, ievērojot normatīvo aktu prasības;"
1.2. Izteikt noteikumu 17.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"17.1. noslēgt līgumu par atkritumu apsaimniekošanu katrā apbūvētā un ekspluatētā īpašumā;"
1.3. Izteikt noteikumu 23.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"23.1. individuālās dzīvojamās mājās - vienu reizi ceturksnī;"
2. Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saistošo noteikumu "Grozījumi Alūksnes novada
pašvaldības domes 2023. gada 30. novembra saistošajos
noteikumos Nr. 38/2023 "Par sadzīves atkritumu
apsaimniekošanu Alūksnes novadā" mērķis ir veicināt
atkritumu šķirošanu, t.sk., mājkompostēšanas veidā,
tādējādi samazinot apglabājamo atkritumu daudzumu.
Uzklausot iedzīvotāju viedokli par to, ka paplašinoties atkritumu šķirošanas iespējām, samazinās nešķiroto sadzīves atkritumu apjoms, pašvaldība atbalsta iedzīvotāju viedokli samazināt nešķiroto sadzīves atkritumu minimālo izvešanas biežumu individuālajās dzīvojamās mājās Alūksnes pilsētā, veicot grozījumus spēkā esošajos saistošajos noteikumos. Pamatojoties uz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 15. panta pirmo daļu atkritumu dedzināšana ir aizliegta, izņemot dārzu un parku atkritumu dedzināšanu to rašanās vietās atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem un gadījumus, kad tas nepieciešams atbilstoši normatīvajiem aktiem par augu aizsardzību. Atbilstoši šim regulējumam, pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem pieļauj dārzu un parku atkritumu dedzināšanu ārpus pilsētas un ciemu teritorijām, ievērojot normatīvo aktu prasības. Ar saistošo noteikumu projektu tiek precizēti nekustamā īpašuma īpašnieka, valdītāja, lietotāja, pārvaldnieka vai cita īpašnieka pilnvarotās personas pienākumi, nosakot, ka atkritumu apsaimniekošanas līgums ir jāslēdz par katru apbūvētu un ekspluatētu īpašumu. Saistošie noteikumi izdoti atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktajai pašvaldības autonomajai funkcijai - organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds un Atkritumu apsaimniekošanas likuma 8. panta pirmās daļas 3. punktam, kas noteic, ka pašvaldība izdod saistošo noteikumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu savā administratīvajā teritorijā [..]. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldības budžetu un pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Saistošo noteikumu īstenošana veicinās sadzīves atkritumu
dalītu vākšanu, tādējādi samazinot atkritumu poligonā
noglabājamo atkritumu apjomu un uzlabojot vides kvalitāti
kopumā.
Saistošo noteikumu īstenošana paredz tiešu ietekmi uz iedzīvotāju dzīvesveidu, labsajūtu, kā arī sabiedrību kopumā, jo iesaistoties atkritumu šķirošanā, samazinās apglabājamo atkritumu daudzums, tādējādi samazinās nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanas biežums un izmaksas par šo pakalpojumu. Ievērojot saistošo noteikumu un citu ārējo normatīvo aktu prasības, saistošo noteikumu īstenošanai nav tiešas ietekmes uz iedzīvotāju veselību. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs uzņēmējdarbības vidi un konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Personas par atkritumu apsaimniekošanas jautājumiem var vērsties Alūksnes novada pašvaldības iestādē "SPODRA" attiecībā uz Alūksnes pilsētas teritoriju, Alūksnes novada pagastu apvienības pārvaldē attiecībā uz Alūksnes novada pagastu teritoriju, kā arī pie Alūksnes novada pašvaldības policijas un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izraudzītā atkritumu apsaimniekotāja. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta
pirmās daļas 1. punktā noteiktās pašvaldības autonomās
funkcijas - organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā
atrodas dzīvojamais fonds - realizēšanai.
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai papildu cilvēkresursu piesaiste. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanā netiek paredzēta
jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai
reorganizācija.
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina esošās pašvaldības institūcijas: Alūksnes novada pašvaldības iestāde "SPODRA" attiecībā uz Alūksnes pilsētas teritoriju, Alūksnes novada pagastu apvienības pārvalde attiecībā uz Alūksnes novada pagastu teritoriju, kā arī Alūksnes novada pašvaldības policija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošie noteikumi sekmēs Alūksnes novada administratīvās
teritorijas sakoptību, sanitāro tīrību, apglabājamo
atkritumu daudzuma samazināšanu, piemērojot samērīgus
noteikumus minētā mērķa sasniegšanai.
Saistošie noteikumi paredz tikai noteikumu mērķa sasniegšanai nepieciešamos nosacījumus, pašvaldībā pieejamo resursu ietvaros. |
8. Projekta izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Saistošie noteikumi un to paskaidrojuma raksts sabiedrības
viedokļa noskaidrošanai no 04.11.2024. līdz 18.11.2024.
tika publicēti pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē
www.aluksne.lv.
Saistošo noteikumu izstrādes gaitā pašvaldība lūdza atkritumu apsaimniekotāja SIA "LAUTUS VIDE" viedokli. SIA "LAUTUS VIDE" vērsa pašvaldības uzmanību uz apstākli, ka iedzīvotāju vēlmei samazināt atkritumu izvešanas biežumu ir jābūt saprātīgi ierobežotai, jo jautājums par atkritumu izvešanas biežumu nav risināms tikai atkarībā no esošo atkritumu daudzuma. Jautājums par atkritumu izvešanas biežumu ir nesaraujami saistīts ar vides un cilvēku veselības aizsardzību, lai atkritumi netiktu uzglabāti pārāk ilgi. Atkritumu izvešana vienu reizi ceturksnī ir vērtējama kā ļoti reta izvešana - tikai četras reizes gadā, kas rada šaubas par atbilstību vides un cilvēku veselības aizsardzības prasībām. Tāpat šāds izvešanas biežums neveicina atkritumu apsaimniekošanu, jo cita starpā, samazinās iespēja atkārtoti izmantot savāktos atkritumus. SIA "LAUTUS VIDE" norāda, ka saistošo noteikumu grozījumu rezultātā nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksa ir jāpalielina par 0,25 EUR/1m3 bez pievienotās vērtības nodokļa. |
9. Informācija par sabiedrības izteiktajiem viedokļiem par saistošo noteikumu projektu |
Noteiktajā termiņā viedokli par saistošo noteikumu projektu
izteikušas trīspadsmit fiziskas personas, viena juridiska
persona.
Personas norādījušas, ka nespēj saražot tik daudz sadzīves atkritumus, tādēļ paudušas viedokļus par iepriekšējās atkritumu izvešanas kārtības saglabāšanu, proti, saglabāt konteineru iztukšošanu pēc pieprasījuma, kad atkritumu konteiners piepildīts. Līdz 20.01.2024. spēkā esošie saistošie noteikumi individuālām dzīvojamām mājām (apdzīvotām vienģimeņu, divģimeņu un rindu mājām) noteica, ka minimālā nešķiroto sadzīves atkritumu izvešana bija vienu reizi ceturksnī, nevis konteineru iztukšošana pēc pieprasījuma. Ar saistošo noteikumu projektu paredzēts individuālās dzīvojamās mājās Alūksnes pilsētā nešķiroto sadzīves atkritumu minimālo izvešanas biežumu noteikt ne retāku kā vienu reizi ceturksnī, tādējādi saglabājot iepriekšējo minimālo atkritumu izvešanas biežumu individuālajām mājām visā novada teritorijā. Personas priekšlikums par nosacījuma "Ja Nekustamā īpašuma īpašniekam (valdītājam, lietotājam) pieder vairāki nekustamie īpašumi un īpašnieks savus radītos sadzīves atkritumus savāc vienā no saviem īpašumiem, var noslēgt vienu līgumu, tajā minot savus īpašumus un vienu atkritumu izvešanas vietu" iekļaušanu saistošajos noteikumos netiek atbalstīts. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 15. panta otrā daļa noteic, ka īpašniekam vai nomniekam, kura īpašuma teritorijā tiek radīti sadzīves atkritumi, ir pienākums nodrošināt vietu atkritumu konteineram [..], kā arī saistošo noteikumu projekts paredz, ka līgums slēdzams par katru apbūvētu un ekspluatētu (izmantotu) īpašumu. Līdz ar ko, atkritumu izvešana ir nodrošināma no katra apbūvēta un ekspluatēta īpašuma, kurā tiek radīti sadzīves atkritumi. Viena līguma slēgšana par visiem īpašumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem ir tehniski risināms jautājums ar atkritumu apsaimniekotāju. Priekšlikums, ka personām, kuras vēlas izmantot priekšapmaksas atkritumu maisus, nav obligāti jāslēdz līgums ar atkritumu apsaimniekotāju, netiek atbalstīts, jo Atkritumu apsaimniekošanas likuma 16. panta pirmā daļa noteic, ka sadzīves atkritumu sākotnējais radītājs vai valdītājs piedalās pašvaldības organizētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, noslēdzot līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu ar atkritumu apsaimniekotāju. |
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers