1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" 1.2.2.1. pasākumu "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
1.7. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. gala labuma guvējs – sīkais (mikro), mazais un vidējais komersants (tai skaitā juridiskas personas ārvalstu filiāle, zemnieku saimniecība, kooperatīvā sabiedrība), kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2. panta 2. punktu, mazas vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – regula 2015/1017), 2. panta 6. punktu, kā arī vidējas kapitalizācijas sabiedrības saskaņā ar regulas 2015/1017 2. panta 7. punktu;
2.2. viens vienots uzņēmums – uzņēmums, kas atbilst Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 2. panta 2. punktam.
3. Pasākuma mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību procesu digitalizācijai komercdarbībā, kā arī veicināt produktivitātes paaugstināšanu ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai komersantu komercdarbības procesos.
6. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 27 613 228 euro (tostarp elastības finansējums 4 355 304 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 23 471 243 euro (tostarp elastības finansējums 3 702 009 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 4 141 985 euro (tostarp elastības finansējums 653 295 euro).
7. Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
8. Projekta iesniegumā kopējo pasākuma īstenošanai pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 23 257 924 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 19 769 234 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu 3 488 690 euro apmērā.
9. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
10. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam kopējā attiecināmā finansējuma apmēram.
11. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi iznākuma rādītāji:
11.1. ar grantiem atbalstīti komersanti – 1750;
11.2. nefinansiālu atbalstu saņēmušie komersanti – 300;
11.3. publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas (tai skaitā granti, finanšu instrumenti) – 3 367 541 euro.
12. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projektu iesniegumu iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
13. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kura pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
14. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu (turpmāk – vadības informācijas sistēma).
15. Projekta iesniedzējs šo noteikumu 20. punktā minētās atbalstāmās darbības īsteno saskaņā ar projekta īstenošanas stratēģiju, kurā norādīta detalizēta informācija par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, uzņēmējdarbības digitalizācijas problēmām Latvijā un to risinājumiem, finansējuma saņēmēja darba uzdevumi un funkcijas, kā arī sasniedzamie rādītāji, lai nodrošinātu šo noteikumu 3. punktā minētā mērķa sasniegšanu. Projekta īstenošanas stratēģijā iekļauj arī gala labuma guvēju atlases procedūru. Projekta iesniedzējs minēto stratēģiju saskaņo ar atbildīgo iestādi un pēc saskaņojuma saņemšanas stratēģiju pievieno projekta iesniegumam.
16. Projekta iesniedzējs kopā ar projekta iesniegumu iesniedz arī tā izstrādātu procedūru, kas nosaka kārtību, kādā tiks nodrošināta komercdarbības atbalsta sniegšana gala labuma guvējiem.
17. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno apliecinājumu, ka tam ir izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai atbilstoši šo noteikumu 41.11. apakšpunktam.
18. Projekta iesniedzējs izstrādā izmaksu un ieguvumu analīzi un iesniedz to kā projekta iesnieguma pielikumu.
19. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sniedz atbalstu gala labuma guvējam granta un nefinanšu atbalsta veidā.
20. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam, kas nodrošina projekta īstenošanu, ir atbalstāmas šādas darbības:
20.1. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana, tai skaitā iepirkumu organizēšana un komercdarbības atbalsta sniegšana;
20.2. komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšana, ievērojot nediskriminācijas principus;
20.3. uzņēmumu datubāzu iegāde, datu monitorings un analīze;
20.4. IT sistēmu, programmu un rīku izstrādes pakalpojumi, datu un informācijas uzkrāšana.
21. Šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai attiecināmas šādas tiešās attiecināmās izmaksas:
21.1. projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas;
21.2. nepieciešamo ārpakalpojumu (piemēram, juridiskie pakalpojumi, mārketinga materiālu izgatavošana, mārketinga aktivitātes, ekspertu piesaiste digitālā brieduma novērtēšanai un citi ārpakalpojumi) izmaksas.
22. Šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētajām personāla izmaksām tiek piemērota vienotā likme 20 procentu apmērā no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktam.
23. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas netiešās projekta īstenošanas izmaksas šo noteikumu 20.1. un 20.2. apakšpunktā minēto darbību veikšanai. Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 21.1. apakšpunktā norādītajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 54. panta "b" punktu.
24. Šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
24.1. tīmekļvietņu pielāgošanas izmaksas projekta īstenošanas laikā;
24.2. maksa par informācijas izplatīšanu un izvietošanu dažādos informācijas līdzekļos – sociālajos tīklos, televīzijā, radio, drukātajos un digitālajos medijos, maksas reklāma;
24.3. informācijas un publicitātes materiālu izstrādes un izvietošanas izmaksas (tulkošana, maketēšana, druka, titrēšana, filmēšana, stenda un reklāmas laukuma izmaksas, skatuves vietas nomas maksa citu organizāciju pasākumos, digitālie un informatīvie materiāli (piemēram, brošūras, diplomi, stendi, bukleti, zibatmiņas));
24.4. izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā pandusu nomas, indukcijas cilpu nomas, zīmju valodas tulku un vieglās valodas tulkošanas pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas pieejamības nodrošināšanai.
25. Šo noteikumu 20.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības nodrošināšanai ir attiecināmas pieejas tiesību iegādes izmaksas ārējām datubāzēm, datu monitoringa un datu analīzes rīku iegādes un izmantošanas izmaksas.
26. Šo noteikumu 20.4. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai attiecināmas IT sistēmu, programmu un rīku izstrādes un uzturēšanas izmaksas pasākuma īstenošanas laikā atbilstoši šo noteikumu 38. punktam.
27. Šo noteikumu ietvaros finansējuma saņēmējam ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis, ja tas nav atgūstams saskaņā ar normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
28. Pasākuma ietvaros gala labuma guvējam ir atbalstāmas darbības, kas paredz ieguldījumus šādu komercdarbības procesu uzlabošanā:
28.1. administratīvie procesi – finanses un grāmatvedība, administrācija, dokumentu vadība, projektu vadība, kopdarbība, sistēmu savietojamība;
28.2. personāla vadības procesi – cilvēku resursu vadība, darba laika uzskaite, darba deleģēšana, personāla iesaiste, novērtēšana un motivācija;
28.3. pārdošanas procesi – klientu piesaiste un darījumu vadības automatizācija, pārdošana un darījumu atsekošana, e-komercija, digitālais mārketings, digitālie risinājumi mazumtirdzniecībai, klientu attiecību pārvaldība (Customer relationship management – CRM);
28.4. resursu pārvaldības procesi – resursu vadība (Enterprise resource planning – ERP, noliktavu pārvaldības sistēmas), energoresursu pārvaldība, efektīvāka resursu izmantošana;
28.5. datu pārvaldības procesi – datu drošība, datu glabāšana, komunikācijas infrastruktūra;
28.6. transports un loģistikas procesi – lietu internets, viedie mobilitātes risinājumi, uztveres sistēmas, satiksmes monitorings;
28.7. ražošanas un kvalitātes kontroles procesi – ražošanas un biznesa procesu vadība un automatizācija, kvalitātes kontroles sistēma, datu sinhronizācija, datu analītika;
28.8. operatīvās vadības procesi – biznesa vadība, biznesa analītika, lielo datu analītika, risinājumi vadības lēmumu pieņemšanai, datu automatizācija, sinhronizācija;
28.9. stratēģiskā vadība – digitalizācijas (procesu un produktu) un inovāciju attīstības stratēģija;
28.10. citu ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju produktiem, tehnoloģijām, drošību vai procesiem saistītu uzlabojumu veikšana;
28.11. jaunu digitālu risinājumu izstrāde.
29. Šo noteikumu 28. punktā minēto darbību īstenošanai gala labuma guvējam ir attiecināmas šādas izmaksu pozīcijas:
29.1. gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras un licences iegādes izmaksas, uzstādīšanas, pielāgošanas, kā arī ar tām saistīto konsultāciju izmaksas;
29.2. digitālā brieduma novērtējuma izmaksas – sākotnējā un otrreizējā digitālā brieduma testa veikšanas, digitālās ceļa kartes un atzinuma izstrādes izmaksas.
30. Par gala labuma guvēja projekta īstenošanas brīdi uzskatāms brīdis, kad gala labuma guvēja iegādātais risinājums ir ieviests komercdarbībā vai uzstādīts projekta īstenošanas vietā. Ja projektā programmatūras izmantošanai paredzēts iegādāties arī iekārtas, aparatūras, sensoru un informācijas tehnoloģiju infrastruktūru, tad to uzstādīšana bez īpašumtiesību nodošanas ārpus projekta īstenošanas vietas ir atbalstāma.
31. Šo noteikumu 29.1. apakšpunktā minētās konsultāciju izmaksas nav pastāvīga vai periodiska darbība, tās nav saistītas ar gala labuma guvēja parastajām darbības izmaksām, piemēram, kārtējiem nodokļu konsultāciju pakalpojumiem, regulāriem juridiskajiem pakalpojumiem vai reklāmas pakalpojumiem. Granta daļa, ko gala labuma guvējs var izmantot šo noteikumu 29.1. apakšpunktā minēto konsultāciju izmaksu segšanai, proporcionāli nevar pārsniegt granta daļu, kas paredzēta pārējo šo noteikumu 29.1. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu segšanai.
32. Šo noteikumu 28. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas, kas noteiktas šo noteikumu 29.1. apakšpunktā, ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajām vienkāršoto izmaksu metodikām, kas saskaņotas ar vadošo iestādi.
33. Gala labuma guvējiem nav atbalstāmas šādas darbības:
33.1. standarta biroja tehnikas un datortehnikas iegāde, kas ir nepieciešama pamata iekšējo funkciju nodrošināšanai un procesu kopumam, kuru gala labuma guvējs veic neatkarīgi no darbības jomas;
33.2. esošas programmatūras un informācijas sistēmu atbalsts, izņemot drošības testus;
33.3. esošo programmu papildināšana ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem;
33.4. lietotāja dokumentācijas sagatavošana;
33.5. iekšējās funkcijās un procesos veiktie ieguldījumi;
33.6. nekustamā īpašuma iegāde;
33.7. esošās programmatūras pielāgošana, izņemot drošības pilnveidojumu īstenošanu un jaunu programmatūru sinhronizēšanu atbalsta programmas mērķu īstenošanai komercdarbībā;
33.8. darbības, kas jau ir pabeigtas brīdī, kad tiek noslēgts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras līgums ar gala labuma guvēju.
34. Ja projekta īstenošanas laikā rodas izmaksas, kas neatbilst šiem noteikumiem vai pārsniedz pieejamo attiecināmo finansējumu, gala labuma guvējs apņemas tās segt no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisku atbalstu.
35. Gala labuma guvējs atbalstam piesakās, iesniedzot pieteikumu strukturētā formā valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
36. Informācija par gala labuma guvēju saskaņā ar šo noteikumu 42. punktu tiek izmantota analītikas vajadzībām.
37. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
38. Šajos noteikumos minētās izmaksas finansējuma saņēmējam ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Šajos noteikumos minētās izmaksas gala labuma guvējam ir attiecināmas no dienas, kad finansējuma saņēmējs pieņēmis lēmumu par atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam.
39. Publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos.
40. Līgumos, kurus finansējuma saņēmējs slēdz ar piegādātājiem un pakalpojuma sniedzējiem, avansa maksājumus var paredzēt līdz 100 procentiem no attiecīgā līguma summas atbilstoši finansējuma saņēmēja izstrādātajiem avansa apmēra noteikšanas kritērijiem.
41. Finansējuma saņēmēja pienākumi:
41.1. nodrošināt atbalsta programmas īstenošanu, atbalsta piešķiršanu un uzraudzību, tai skaitā par gala labuma guvējiem piešķirtā finansējuma izlietojumu, saskaņā ar šo noteikumu nosacījumiem;
41.2. izstrādāt gala labuma guvēju iesniegto pieteikumu vērtēšanas kritērijus un kārtību, kādā gala labuma guvējam tiek izsniegts grants un nodrošināta granta izmantošanas uzraudzība, un mēneša laikā pēc atbalsta programmas stāšanās spēkā saskaņot to ar atbildīgo iestādi;
41.3. nodrošināt gala labuma guvēju iesniegto pieteikumu izvērtēšanu un komercdarbības atbalsta piešķiršanu atbilstoši vērtēšanas kritērijiem, komercdarbības atbalsta piešķiršanas prasībām un šo noteikumu nosacījumiem;
41.4. informāciju par atbalsta pieteikumu iesniegšanu publicēt valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv;
41.5. nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvo aktu par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
41.6. piemērot vadošās iestādes un atbildīgās iestādes sagatavotās Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu metodikas, kas programmas ietvaros ir attiecināmas ar to spēkā stāšanās brīdi;
41.7. nodrošināt principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu finansējuma sniegšanā, lai gala labuma guvēja pieteikumā iekļautajam atbalstāmajam atbalsta mērķim nav ietekmes uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā, vai paredzamā ietekme nav būtiska;
41.8. segt sadārdzinājumu, ja projekta īstenošanas gaitā ir radies sadārdzinājums un citas papildu izmaksas;
41.9. nodrošināt interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula Nr. 2018/1046), 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
41.10. finansējuma saņēmēja darbiniekiem, kas iesaistīti gala labuma guvēju pieteikumu vērtēšanas procesā, parakstīt objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājumu (pielikums), ka nepiedalīsies gala labuma guvēju pieteikumu izvērtēšanā interešu konflikta situācijā. Apliecinājumu paraksta pirms gala labuma guvēju pieteikumu izskatīšanas un vērtēšanas. Apliecinājumu finansējuma saņēmējs glabā atbilstoši šo noteikumu 61.1. apakšpunktam;
41.11. līdz projekta iesnieguma iesniegšanai izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši normatīvo aktu prasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanas iekšējās kontroles sistēmu jomā, kas ietver arī:
41.11.1. pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos (preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus) un informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar regulas Nr. 2018/1046 61. pantu;
41.11.2. krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
41.11.3. iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
41.11.4. ētikas kodeksu;
41.11.5. kārtību, kā darbiniekiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus, lai nodrošinātu ziņotāja anonimitāti un aizsardzību;
41.11.6. riska kontroles pasākumus, lai nepieļautu aizliegtu vienošanos;
41.11.7. mehānismu dubultā finansējuma novēršanai projekta ietvaros ar citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
41.11.8. trauksmes celšanas sistēmu;
41.11.9. procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
41.11.10. ziņošanas mehānismu par potenciāliem administratīviem vai kriminālpārkāpumiem kompetentajām iestādēm;
41.12. vismaz reizi gadā vadības informācijas sistēmā kopā ar maksājuma pieprasījumu par katru gala labuma guvēju vai 10 darbdienu laikā pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma iesniegt atbildīgajai iestādei šādu informāciju:
41.12.1. atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju reģistrācijas numurs;
41.12.2. atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju samaksāto nodokļu apmērs;
41.12.3. atbalstīto gala labuma guvēju skaits katrā no Viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk – RIS3) jomām sadalījumā pa gala labuma guvēju veidiem;
41.13. nodrošināt atbalstu gala labuma guvēja digitālā brieduma novērtēšanai.
42. Pasākuma ietvaros pēc projekta īstenošanas Ekonomikas ministrija, izmantojot Centrālās statistikas pārvaldes datus, apkopo informāciju par šādiem gala labuma guvēja RIS3 rādītājiem katrā no RIS3 jomām:
42.1. neto apgrozījums (euro);
42.2. eksports (euro).
43. Lai veiktu šo noteikumu 41.13. apakšpunktā minēto darbību, finansējuma saņēmējs piesaista Eiropas digitālās inovācijas centru, noslēdzot sadarbības līgumu vai nodrošinot starptautiski atzītu ekspertu piesaisti, vai veicot iepirkuma procedūru un nosakot finansējumu atbilstoši šo noteikumu 32. punktā minētajai metodikai.
44. Gala labuma guvējs nevar pretendēt uz finansējuma saņemšanu, ja:
44.1. finansējuma piešķiršanas brīdī uz to ir attiecināms kāds no Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem;
44.2. šā pasākuma ietvaros tas sniedzis nepatiesu informāciju vai tīši maldinājis par Eiropas Savienības fondu un Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu īstenošanu.
45. Atbalsts netiek sniegts šādām darbībām un nozarēm:
45.1. Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un "e" un "f" apakšpunktā noteiktajām darbībām;
45.2. ieroču un munīcijas tirdzniecībai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcija (turpmāk – NACE 2. red.), grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
45.3. azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
45.4. tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
45.5. alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. grupa 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
45.6. operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
45.7. atkritumu apstrādei un izvietošanai, materiālu pārstrādei (NACE 2. red. grupa 38.21 "Atkritumu apstrāde un izvietošana (izņemot bīstamos atkritumus)" un grupa 38.22 "Bīstamo atkritumu apstrāde un izvietošana");
45.8. darbībām, kas minētas NACE 2. redakcijas K sadaļā "Finanšu un apdrošināšanas darbības", izņemot finanšu tehnoloģiju uzņēmumus jeb tādus uzņēmumus, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus.
46. Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas gan kādā no atbalstāmajām nozarēm, gan kādā no šo noteikumu 45. punktā minētajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām, tas, lai saņemtu atbalstu, nodrošina šo nozaru un darbību vai izmaksu nodalīšanu, kā arī to, ka, veicot darbību šo noteikumu 45. punktā minētajās nozarēs, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
47. Finansējuma saņēmējam ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programmas īstenošanai un atbalsta sniegšanai gala labuma guvējiem atbilstoši šiem noteikumiem.
48. Maksimālā atbalsta summa gala labuma guvējam vienam grantam, ievērojot šo noteikumu 53. punktā minēto atbalsta intensitāti:
48.1. šo noteikumu 29.1. apakšpunktā noteiktajām izmaksām nepārsniedz 10 000 euro;
48.2. šo noteikumu 29.2. apakšpunktā noteiktajām izmaksām nepārsniedz 1000 euro.
49. Gala labuma guvējs preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
50. Finansējumu šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētajiem gala labuma guvējiem piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
51. Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar finansējuma saņēmēja lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu gala labuma guvējam. Par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskatāms brīdis, kad finansējuma saņēmējs ir pieņēmis lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam.
52. Potenciālais gala labuma guvējs, piesakoties atbalstam šo noteikumu 35. punktā minētajā kārtībā, norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – sistēma) sagatavotās veidlapas identifikācijas numuru. Atbalsta sniedzējs uzskaita atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievērojot normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību noteiktās prasības.
53. Maksimālā atbalsta intensitāte no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām nevar pārsniegt:
53.1. sīkajiem (mikro), mazajiem komersantiem – 50 %;
53.2. vidējiem komersantiem – 40 %;
53.3. mazām vidējas un vidējas kapitalizācijas sabiedrībām – 30 %.
54. Šo noteikumu 53. punktā noteiktā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa, izņemot gadījumus, kas noteikti šo noteikumu 55. punktā.
55. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
56. Gala labuma guvējs, kurš nav pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, var attiecināt pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
57. Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas gala labuma guvējam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2832 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
58. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
59. Finansējuma saņēmējs lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt līdz 2029. gada 31. decembrim, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteikto darbības termiņu.
60. Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai gala labuma guvējam uz projekta pieteikuma iesniegšanas dienu saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos, vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu. Ja gala labuma guvējs neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir.
61. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam informācijas pieejamību nodrošina šādā veidā:
61.1. finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu atbilstoši Komisijas regulai Nr. 2023/2831;
61.2. gala labuma guvējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no finansējuma piešķiršanas brīža.
62. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Es, (vārds, uzvārds), apliecinu, ka piekrītu piedalīties Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" gala labuma guvēja pieteikuma vērtēšanā.
Apliecinu, ka neesmu saistīts(-a) ar projekta iesniedzēju likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē un regulas Nr. 2018/10461 61. panta izpratnē un neesmu piedalījies(-usies) vērtējamo gala labuma guvēju pieteikumu sagatavošanā, kā arī nav tādu apstākļu, kuru dēļ es varētu pārkāpt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vadībā, īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajai personai normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus un kuru dēļ ir pamats uzskatīt, ka esmu ieinteresēts(-a) konkrēta gala labuma guvēja pieteikuma apstiprināšanā vai noraidīšanā. Ar parakstu apliecinu interešu konflikta neesību.
Nav tādu iemeslu, tai skaitā tādu, kas saistīti ar ģimeni, emocionālām saitēm, politisko vai nacionālo piederību, ekonomiskām interesēm vai jebkādām citām tiešām vai netiešām personīgām interesēm, kas varētu apšaubīt manu neatkarību un objektivitāti lēmuma pieņemšanas procesā.
Nekavējoties informēšu gala labuma guvēja pieteikumu komisijas priekšsēdētāju vai priekšsēdētāja vietnieku, ja radīsies apstākļi, kas varētu apšaubīt manu objektivitāti un neatkarību lēmuma pieņemšanas procesā.
Izskatot saņemtos gala labuma guvēja pieteikumus, savus pienākumus veikšu atbildīgi un profesionāli, kā arī sniegšu objektīvus atzinumus.
Apņemos neizpaust trešajām personām jebkādu informāciju, kas man kļuvusi zināma vai pieejama, vērtējot gala labuma guvēja pieteikumus, kā arī apņemos lietot pieejamo informāciju un dokumentus tikai projektu vērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par tiem. Apņemos nepaturēt un nenodot trešajām personām jebkādu rakstisku vai elektronisku informāciju par gala labuma guvēja pieteikumu un tā vērtējumu.
Es pilnībā apzinos, ka, neievērojot šajā apliecinājumā minēto, tikšu izslēgts(-a) no vērtēšanas komisijas sastāva un tikšu saukts(-a) pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības.
Datums Paraksts Vārds, uzvārds
1 Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.