Tiesību akts: vēl nav spēkā
Krāslavas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2024/10

Krāslavas novada Krāslavas pilsētā 2024. gada 29. augustā
Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Krāslavas novadā
Apstiprināti ar Krāslavas novada pašvaldības domes
2024. gada 29. augusta sēdes lēmumu Nr. 822
(prot. Nr. 10, 2. §)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
4. panta pirmās daļas 1. punktu,
10. panta pirmās daļas 1. punktu
un Atkritumu apsaimniekošanas likuma
8. panta pirmās daļas 3. punktu
I. VISPĀRĪGIE JAUTĀJUMI

1. Saistošie noteikumi nosaka:

1.1. sadzīves atkritumu, tajā skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, dalīti vākto atkritumu (t.sk. bioloģisko noārdāmo), sadzīvē radušos liela izmēra atkritumu un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanas kārtību Krāslavas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā;

1.2. teritorijas dalījumu atkritumu apsaimniekošanas zonās;

1.3. prasības atkritumu savākšanai, tajā skaitā minimālajam sadzīves atkritumu savākšanas biežumam, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai;

1.4. kārtību, kādā veicami maksājumi par atkritumu apsaimniekošanu;

1.5. administratīvā pārkāpuma procesa piemērošanas kārtību par šo saistošo noteikumu neievērošanu.

2. Saistošo noteikumu mērķis ir:

2.1. nodrošināt pašvaldības autonomās funkcijas – atkritumu apsaimniekošanas organizēšana pašvaldības iedzīvotāju interesēs – izpildi;

2.2. samazināt atkritumu rašanos to izcelsmes vietā;

2.3. noteikt atkritumu apsaimniekošanas kārtību, lai aizsargātu vidi, cilvēku dzīvību un veselību, kā arī trešo personu mantu;

2.4. veicināt sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, samazinot radīto atkritumu daudzumu (apjomu) un sekmējot atkritumu šķirošanu atkārtotai izmantošanai, kā arī atkritumu apglabāšanu tādā veidā, lai netiktu apdraudēta vide, cilvēku dzīvība un veselība.

3. Sadzīves atkritumu apsaimniekošana Krāslavas novadā tiek veikta saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu, Latgales atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu, normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā, kā arī šiem noteikumiem.

4. Krāslavas novada administratīvajā teritorijā savāktie nešķirotie sadzīves atkritumi, kas nav izmantojami reģenerācijai vai atkārtotai izmantošanai, nogādājami un apglabājami atkritumu poligonā "Cinīši" Daugavpils novada Demenes pagastā.

5. Papildus normatīvajos aktos noteiktajiem terminiem šajos noteikumos lietotie termini:

5.1. pašvaldība – šo saistošo noteikumu izpratnē Krāslavas novada pašvaldība;

5.2. sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators – komersants, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu pašvaldības administratīvās teritorijas noteiktā atkritumu apsaimniekošanas zonā;

5.3. sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zona – pašvaldības administratīvā teritorija, kurā atbilstoši līgumam ar pašvaldību sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators veic līgumā paredzētās darbības;

5.4. nekustamā īpašuma objekts – dzīvošanai vai saimnieciskās darbības veikšanai paredzēta ēka vai būve;

5.5. klients – nekustamā īpašuma objekta īpašnieks, valdītājs vai lietotājs, kurš ir noslēdzis līgumu ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru par nekustamā īpašuma objekta atkritumu radītāju vai valdītāju sadzīves atkritumu apsaimniekošanu;

5.6. atkritumu konteiners – tvertne nešķiroto sadzīves atkritumu novietošanai un savākšanai vai tvertne citu veidu atkritumu novietošanai vai savākšanai, kas ir rūpnieciski ražota atbilstoši noteiktajam ražošanas standartam un paredzēta mehanizētai izkraušanai ar specializēto autotransportu;

5.7. trafarēts maiss – savākto nešķiroto sadzīves atkritumu novietošanai paredzēts speciāls trafarēts maiss, kura iegādes iespēju nodrošina sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators un kurš izmantojams tikai pašvaldības teritorijas atkritumu apsaimniekošanas zonu robežās, sadzīves atkritumu nodošanai papildus klienta līgumā paredzētajām apjomam (papildus atkritumu konteineros nodotajiem sadzīves atkritumiem), kā arī vietās, kur ir apgrūtināta atkritumu konteinera izmantošana (nogādāšana līdz koplietošanas ceļam, savākšana un iztukšošana);

5.8. lielgabarīta atkritumi – atkritumi, kurus to izmēru dēļ nevar un nedrīkst ievietot sadzīves atkritumu konteineros, tajā skaitā mēbeles;

5.9. atkritumu urna – atkritumu novietošanai piemērots ar nekustamā īpašuma daļu (ēkas, būves vai zemes daļu) savienots priekšmets;

5.10. nekustamā īpašuma objekta lietošanas sezona:

5.10.1. pavasara – vasaras sezona – laika periods no 1. aprīļa līdz 30. septembrim;

5.10.2. rudens – ziemas sezona – laika periods no 1. oktobra līdz 31. martam.

5.11. pasākuma organizators – fiziska vai juridiska persona, t.sk. valsts vai pašvaldības iestāde, kas plāno un organizē publisku pasākumu publiskā vietā neatkarīgi no īpašuma piederības;

5.12. maksa par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu – normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā noteikta nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksa atkritumu sākotnējam radītājam vai valdītājam.

6. Saistošie noteikumi ir saistoši visām fiziskajām un juridiskajām personām pašvaldības teritorijā.

7. Noteikumi attiecas uz visiem atkritumu radītājiem un valdītājiem, kas pastāvīgi dzīvo, īslaicīgi uzturas un/vai strādā, tajā skaitā nodarbojas ar komercdarbību, īpašumā, valdījumā vai lietojumā esošajā nekustamā īpašuma objektā pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī visiem nekustamā īpašuma objektu īpašniekiem, valdītājiem vai lietotājiem. Pienākums nodrošināt spēkā esoša līguma par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru esamību un veikt maksājumus par atkritumu apsaimniekošanu nekustamā īpašuma objektā rodas ar nekustamā īpašuma īpašumtiesību, valdījuma vai lietošanas tiesību iegūšanas brīdi un šis pienākums izbeidzas ar minēto tiesību izbeigšanos.

II. ATKRITUMU APSAIMNIEKOŠANAS ORGANIZĒŠANA

8. Pašvaldība organizē pasākumu kopumu, kas nodrošina apsaimniekojamo sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu, tajā skaitā:

8.1. attīsta atkritumu dalītu savākšanu;

8.2. veicina bioloģiski noārdāmu sadzīves atkritumu kompostēšanu;

8.3. iesaista sabiedrību un veic tās izglītošanu jautājumos, kas saistīti ar atkritumu šķirošanu.

9. Pašvaldības administratīvajā teritorijā ir 2 (divas) sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonas (turpmāk – atkritumu apsaimniekošanas zona):

9.1. 1. zona – Krāslavas pilsēta, Aulejas pagasts, Grāveru pagasts, Indras pagasts, Izvaltas pagasts, Kalniešu pagasts, Kaplavas pagasts, Kombuļu pagasts, Krāslavas pagasts, Piedrujas pagasts, Robežnieku pagasts, Skaistas pagasts, Šķeltovas pagasts un Ūdrīšu pagasts;

9.2. 2. zona – Dagdas pilsēta, Andrupenes pagasts, Andzeļu pagasts, Asūnes pagasts, Bērziņu pagasts, Dagdas pagasts, Ezernieku pagasts, Kastuļinas pagasts, Konstantinovas pagasts, Ķepovas pagasts, Svariņu pagasts, Šķaunes pagasts.

10. Katrā atkritumu apsaimniekošanas zonā sadzīves atkritumus apsaimnieko 1 (viens) sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators.

11. Atkritumu pārkraušana, šķirošana, uzglabāšana, reģenerācija vai apglabāšana ir atļauta tikai tam paredzētajās vietās.

12. Atkritumu savākšana pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek veikta, izmantojot sekojošus savākšanas veidus un infrastruktūru:

12.1. nešķiroto sadzīves atkritumu savākšanai tiek izmantoti sadzīves atkritumu konteineri un/vai trafarēti maisi;

12.2. dalīti vākto atkritumu savākšanai tiek izmantoti atkritumu dalītās savākšanas punkti, kas aprīkoti ar konteineriem, kas paredzēti dalīti vāktajiem atkritumiem, un šķiroto atkritumu savākšanas laukums;

12.3. citus sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora noteiktus paņēmienus dalīti savāktu atkritumu pieņemšanai.

13. Nešķiroto sadzīves atkritumu savākšanas veidu nosaka līgumā, ko sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators slēdz ar klientu, ievērojot šo noteikumu prasības.

14. Atkritumu dalītās savākšanas ietvaros, atkritumu radītājiem, izmantojot infrastruktūru dalīti vākto atkritumu savākšanai, tiek nodrošināta iespēja nodot atsevišķus atkritumu veidus, tajā skaitā papīra, kartona, stikla, metāla, plastmasas iepakojumu, tekstilizstrādājumus un citus dalīti savākto atkritumu veidus no mājsaimniecībām. Izmaksas par atkritumu dalītās savākšanas infrastruktūras objektu uzturēšanu tiek iekļautas maksā par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, izņemot izmaksas par bioloģisko noārdāmo (pārtikas) atkritumu apsaimniekošanu, kuru lielums noteikts Atkritumu apsaimniekošanas likumā.

15. Pašvaldība organizē un kontrolē sadzīves atkritumu apsaimniekošanu novada administratīvajā teritorijā saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, tajā skaitā:

15.1. viena mēneša laikā no līguma par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un uzglabāšanu attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas zonā noslēgšanas dienas, pašvaldība informē sadzīves atkritumu radītājus un valdītājus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru, publicējot informāciju Pašvaldības tīmekļa vietnē, norādot līguma darbības termiņu;

15.2. sadarbojoties ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru informē sadzīves atkritumu radītājus un valdītājus par izmaiņām un aktualitātēm sadzīves atkritumu apsaimniekošanas jomā;

15.3. organizē atkritumu dalītās savākšanas punktu ierīkošanu;

15.4. organizē šķiroto atkritumu savākšanas laukuma darbību;

15.5. kontrolē pašvaldības izpildinstitūciju un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora darbību atkritumu apsaimniekošanas organizēšanas jomā;

15.6. var noteikt atkritumu konteineru veidus un dizainu atkritumu konteineriem.

16. Pašvaldība izveido un uztur atkritumu radītāju informatīvo sistēmu (ARIS), kurā tiek reģistrēta informācija, kas saistīta ar atkritumu apsaimniekošanu pašvaldības administratīvajā teritorijā. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram ir pienākums lietot ARIS visā ar pašvaldību noslēgtā līguma darbības laikā, nodrošinot datu ievadīšanu un atjaunojot informāciju saskaņā ar šiem noteikumiem.

17. ARIS satur sekojošu informāciju:

17.1. par nekustamā īpašuma objektiem;

17.2. par visiem noslēgtajiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas līgumiem un izvēlēto sadzīves atkritumu savākšanas veidu;

17.3. par atkritumu konteineru iztukšošanas un trafarēto maisu izvešanas biežumu no katra klienta;

17.4. nepieciešamos datus svara un tilpuma attiecības noteikšanai (aprēķinam) – datus par savākto atkritumu tilpumu un poligonā nodoto atkritumu svaru;

17.5. par individuālo māju īpašnieku un valdītāju ierīkotajām kompostēšanas vietām.

III. ATKRITUMU RADĪTĀJU UN VALDĪTĀJU, NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA OBJEKTA ĪPAŠNIEKA UN NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA PĀRVALDĪTĀJA PIENĀKUMI

18. Atkritumu radītāju un valdītāju pienākumi ir:

18.1. piedalīties un iekļauties pašvaldības izveidotajā atkritumu apsaimniekošanas sistēmā, ievērojot normatīvos aktus par atkritumu apsaimniekošanu (arī pašvaldības saistošos noteikumus) un noslēgt līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu un pārvadāšanu ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru, kurš ir noslēdzis attiecīgu līgumu ar pašvaldību;

18.2. sašķirot savus radītos sadzīves atkritumus, nešķirotos sadzīves atkritumus savākt un nogādāt tos nekustamā īpašuma objekta īpašnieka, tiesiskā valdītāja vai tā apsaimniekotāja norādītāja vietā un ievietot tos atbilstošā atkritumu konteinerā un/vai trafarētā maisā, par kuru izvešanu šim atkritumu rādītājam, valdītājām vai nekustamā īpašuma objekta īpašniekam, valdītājām vai lietotājam ir noslēgts līgums ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru;

18.3. iesaistīties sadzīves atkritumu dalītā savākšanā, tajā skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu savākšanas pasākumos un veikt atkritumu šķirošanu vietās, kur ir izvietoti konteineri dalīti savāktiem atkritumiem – atkritumu dalītās savākšanas punktos vai nogādāt atkritumus uz šķiroto atkritumu savākšanas laukumu;

18.4. Krāslavas un Dagdas pilsētu administratīvajā teritorijā iesaistīties bioloģiski noārdāmo (pārtikas) atkritumu apsaimniekošanas sistēmā, nodalot tos atsevišķi. Mājsaimniecības tiesīgas izmantot dalītās atkritumu savākšanas infrastruktūras punktos attiecīgajam atkritumu veidam paredzētos konteinerus. Individuālo māju īpašnieki (tiesiskie valdītāji) tiesīgi sev piekritīgajā zemesgabalā kompostēt bioloģiski noārdāmos atkritumus atbilstoši normatīvo aktu prasībām izveidotās bioloģisko atkritumu individuālās kompostēšanas vietās, ja tas nerada draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi, kā arī personu mantai.

19. Atkritumi konteineros jāievieto tā, lai būtu iespējams aizvērt atkritumu konteinera vāku. Atkritumu radītājs nodrošina, ka asie priekšmeti atkritumu konteineros tiek ievietoti tā, lai pēc iespējas samazinātu ietekmi uz iedzīvotāju veselību, kā arī atkritumu savākšanas, pārvadāšanas un šķirošanas iekārtu bojājumiem.

20. Sadzīvē radušos bīstamo atkritumu radītājam vai valdītājam ir pienākums ievērot sadzīvē radušos bīstamo atkritumu apsaimniekošanas kārtību, kas noteikta Atkritumu apsaimniekošanas likumā un citos normatīvajos aktos atkritumu apsaimniekošanas jomā.

21. Lielgabarīta, būvniecības un būvju nojaukšanas atkritumi savācami atsevišķi no citiem atkritumiem, izmantojot īpaši šim nolūkam paredzētus konteinerus vai citus atkritumu savākšanas paņēmienus, kas nodrošina to apsaimniekošanu videi drošā veidā. Būvniecības atkritumi īslaicīgi, līdz to savākšanai novietojami teritorijā, kur notiek būvdarbi, vai ar nekustamā īpašuma īpašnieku, valdītāju vai apsaimniekotāju saskaņotā vietā.

22. Individuālās mājās dzīvojošiem atkritumu radītājiem atļauts kompostēt bioloģiski noārdāmos atkritumus sava īpašuma teritorijā, ja tas nerada draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi, kā arī trešo personu mantai, atbilstoši normatīvo aktu prasībām izveidotā bioloģiski noārdāmo atkritumu individuālā kompostēšanas vietā, reģistrējot to ARIS.

23. Atkritumu radītājiem un valdītājiem ir aizliegts:

23.1. izvietot (izmest) sadzīves atkritumus tam neparedzētās un nepiemērotās vietās;

23.2. ierīkot patvaļīgas sadzīves atkritumu izgāztuves, aprakt atkritumus, piegružot vai aizbērt grāvjus un ūdenstilpnes. Aizliegts iznest no nekustamā īpašuma robežām visa veida sadzīves atkritumus, kas nav ievietoti atbilstošā konteinerā vai trafarētā maisā (ieskaitot dārza atkritumus, lapas, zarus);

23.3. jebkādā veidā dedzināt sadzīves atkritumus. Pieļaujama zaru un augu, nekompostējamo dārzu un parku atkritumu sadedzināšana pavasarī un rudenī, kad notiek teritoriju sakopšanas darbi, ievērojot ugunsdrošības prasības un noteikumus, ja tas netraucē apkārtējos cilvēkus un nerada draudus cilvēku dzīvībai un veselībai, videi, kā arī personas mantai;

23.4. novietot (pastāvīgi) atkritumu konteinerus uz ielām (izņemot speciāli aprīkotas konteineru novietnes pie daudzdzīvokļu mājām vai nomaļās ielās, kur atkritumu konteineri netraucē satiksmi vai gājēju plūsmu, kā arī vietās, kur tas ir vienīgais iespējamais risinājums);

23.5. ievietot konkrētā atkritumu veida konteinerā tam neatbilstošus atkritumus;

23.6. ievietot atkritumu konteineros kvēlojošus, degošus, viegli uzliesmojošus un eksplozīvus priekšmetus, šķidrus atkritumus, infekcijas slimības izraisošus atkritumus;

23.7. ievietot nešķiroto sadzīves atkritumu konteineros lielgabarīta atkritumus, būvniecības, mājsaimniecībā radītos būvniecības un būvju nojaukšanas atkritumus, ražošanas atkritumus, ielu smiltis, parku un dārzu atkritumus, atkritumus, kuri saskaņā ar normatīvajiem aktiem klasificējami kā bīstamie atkritumi, kā arī citus bīstamos atkritumus vai videi kaitīgās preces;

23.8. ievietot atkritumus tajos konteineros un trafarētajos maisos, kas ir nodoti lietošanā citiem atkritumu radītājiem, vai kas ir citu personu īpašumā, vai par kuru apsaimniekošanu līgumus noslēguši un maksājumus veic citi atkritumu radītāji vai valdītāji;

23.9. cieši sablīvēt vai sadedzināt atkritumus atkritumu konteineros un trafarētajos maisos;

23.10. jebkādā veidā bojāt atkritumu konteinerus;

23.11. ievietot nešķirotus sadzīves atkritumus konteineros, kas paredzēti dalīti vāktajiem atkritumiem;

23.12. veikt darbības ar atkritumiem, kas jau ir ievietoti atkritumu konteineros un trafarētajos maisos;

23.13. veikt darbības, kas ir pretrunā ar šajos noteikumos un citos normatīvajos aktos ietverto regulējumu attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanu un vides piesārņojumu.

24. Atkritumu radītājs, valdītājs, nekustamo īpašumu objektu īpašnieks, valdītājs vai lietotājs ne vēlāk kā divu mēnešu laikā no dienas, kad pašvaldība informējusi par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru, ar kuru tā noslēgusi līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas zonā, par katru īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošo nekustamā īpašuma objektu slēdz līgumu ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru uz termiņu kādu atkritumu apsaimniekotājs noslēdzis līgumu ar pašvaldību, nodrošinot regulāru atkritumu izvešanu, ņemot vērā nekustamā īpašuma objektā radīto atkritumu daudzumu (apjomu), bet ne retāk kā:

24.1. Krāslavas un Dagdas pilsētu administratīvajā teritorijā:

24.1.1. individuālās dzīvojamās mājas – 1 (vienu) reizi mēnesī, t.i. 12 (divpadsmit) reizes gadā;

24.1.2. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas – 1 (vienu) reizi nedēļā;

24.1.3. ja atkritumu radītājs ir saimnieciskās darbības (uzņēmējdarbības) veicējs – 1 (vienu) reizi mēnesī;

24.2. Aulejas, Indras, Izvaltas, Kalniešu, Kaplavas, Kombuļu, Krāslavas, Piedrujas, Robežnieku, Skaistas, Ūdrīšu, Andrupenes, Andzeļu, Asūnes, Bērziņu, Dagdas, Ezernieku, Kastuļinas, Grāveru, Konstantinovas, Ķepovas, Svariņu, Šķaunes, Šķeltovas pagastu ciemu administratīvajā teritorijā:

24.2.1. individuālās dzīvojamās mājas – 1 (vienu) reizi mēnesī;

24.2.2. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas – 1 (vienu) reizi mēnesī;

24.2.3. ja atkritumu radītājs ir saimnieciskās darbības (uzņēmējdarbības) veicējs – 1 (vienu) reizi mēnesī;

24.3. Aulejas, Indras, Izvaltas, Kalniešu, Kaplavas, Kombuļu, Krāslavas, Piedrujas, Robežnieku, Skaistas, Ūdrīšu, Andrupenes, Andzeļu, Asūnes, Bērziņu, Dagdas, Ezernieku, Kastuļinas, Grāveru, Konstantinovas, Ķepovas, Svariņu, Šķaunes, Šķeltovas pagastu administratīvajā teritorijā ārpus ciemiem:

24.3.1. individuālās dzīvojamās mājas – pavasara – vasaras sezonā 1 (vienu) reizi mēnesī, rudens – ziemas sezonā – 1 (vienu) reizi ceturksnī;

24.3.2. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas – 1 (vienu) reizi mēnesī;

24.3.3. ja atkritumu radītājs ir saimnieciskās darbības (uzņēmējdarbības) veicējs – 1 (vienu) reizi mēnesī.

24.4. ja nekustamā īpašuma objekta, kas atrodas ārpus pilsētu un ciemu teritorijām, lietošanai ir sezonāls raksturs (vasarnīca, dārza māja, atpūtas māja) – 1 (vienu) reizi mēnesī objekta lietošanas sezonā, t.i. ne retāk kā 6 (sešas) reizes gadā.

25. Nekustamā īpašuma īpašniekam, lietotājam, valdītājam, pārvaldītājam vai pilnvarotai personai papildus šajos noteikumos norādītajiem vispārīgajiem atkritumu radītāju un valdītāju pienākumiem ir noteikti šādi pienākumi:

25.1. pēc pašvaldības, sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora vai daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldītāja rakstveida pieprasījuma 5 (piecu) dienu laikā sniegt ziņas par iedzīvotāju skaitu, kas dzīvo attiecīgajā nekustamajā īpašumā, nomniekiem, komersantiem un citām personām, kuras veic saimniecisko darbību attiecīgajā nekustamajā īpašumā, kā arī par radītajiem atkritumu veidiem un daudzumu;

25.2. segt visas izmaksas, kas saistītas ar sev piederošajā, lietojumā, valdījumā vai apsaimniekošanā esošajā nekustamajā īpašumā radīto sadzīves atkritumu, tai skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, apsaimniekošanu, ietverot dalīti savākto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas izmaksas;

25.3. vienoties ar nekustamajā īpašumā esošajiem atkritumu radītājiem par kārtību, kādā veicami norēķini par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora pakalpojumiem;

25.4. saskaņojot ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru, norādīt piemērotu vietu atkritumu konteineru izvietošanai, kā arī nodrošināt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora transporta netraucētu piekļuvi tai un uzturēt kārtību un tīrību šajā vietā. Ja pie vairākām daudzdzīvokļu dzīvojamajām mājām ir speciāli ierīkots (betonēts, asfaltēts vai tml.) laukums atkritumu konteineru novietošanai, tad atkritumu konteineri novietojami šajā laukumā;

25.5. nodrošināt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora specializētā transportlīdzekļa piekļuvi atkritumu konteineru novietnes laukumiem vai vietām, novietojot atkritumu konteinerus un trafarētos maisus piebraucamā ceļa vai ielas malā konteineru iztukšošanas dienās. Ja objektīvu iemeslu dēļ tas nav iespējams, atkritumu konteineru iztukšošanas dienās atkritumu konteinerus no īpašumu pagalmiem jāpārvieto specializētajiem transportlīdzekļiem vai to apkalpei pieejamā vietā, kur tie netraucē gājēju un transportlīdzekļu kustību, kā arī jānodrošina, lai pēc atkritumu izvešanas atkritumu konteineri tiktu novietoti atpakaļ to pastāvīgajā atrašanās vietā, vai jāvienojas ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru par citu kārtību, lai nodrošinātu specializētā transportlīdzekļa piekļūšanu atkritumu konteineriem;

25.6. sadzīves atkritumu uzkrāšanai pie nekustamā īpašuma objekta izmantot tikai noteiktajam atkritumu veidam paredzētos atkritumu konteinerus vai trafarētos maisus;

25.7. uzturēt atkritumu konteinerus tīrus un lietošanas kārtībā, kā arī sakopt teritoriju ap konteineriem;

25.8. nodrošināt konkrētajā nekustamajā īpašumā radīto sadzīves atkritumu savākšanu, dalītu savākšanu un nogādāšanu līdz atkritumu konteineram, par kura iztukšošanu tam ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru ir noslēgts līgums;

25.9. iekļauties pašvaldības organizēto atkritumu apsaimniekošanas pasākumu realizēšanā gan ar savu darbību, gan maksu par sniegtajiem pakalpojumiem;

25.10. nodrošināt noteiktu sadzīves atkritumu veidu (piemēram, liela izmēra atkritumi, būvniecības, mājsaimniecībā radītos būvniecības un būvju nojaukšanas atkritumi, arī koku nobiru, lapu un zāles savākšanu (ja netiek veidots komposts) nogādāšanu pārstrādes vai apglabāšanas vietās – ar savu transportu vai izmantojot sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora pakalpojumus, sedzot attiecīgi radītās izmaksas;

25.11. pie publiskas lietošanas būvēm uzstādīt atkritumu urnas, to dizainu (formu) saskaņojot ar pašvaldību. Atkritumu urnas iztukšot pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā 2 (divas) reizes mēnesī;

25.12. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki, noslēdzot ar daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldītāju dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līgumu, var deleģēt savu atbildību par radīto sadzīves atkritumu savākšanu dzīvojamās mājas pārvaldītājam. Šādos gadījumos par sadzīves atkritumu savākšanas pasākumu īstenošanu ir atbildīgs nekustamā īpašuma pārvaldītājs;

25.13. garāžu vai dārzkopības kooperatīvās sabiedrības ir atbildīgas par līguma slēgšanu ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru par atkritumu savākšanu no to apsaimniekotajiem īpašumiem;

25.14. dzīvokļa īpašnieki daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās, kurām nav izvēlēts apsaimniekotājs un dārza māju (vasarnīcu) vai garāžu īpašnieki, kas nav dārzkopības kooperatīvās sabiedrības biedri, savstarpēji vienojas par atkritumu savākšanu no to iepriekš norādīto personu īpašumos radītajiem atkritumiem ar noteikumu, ka maksājumus sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram par atkritumu savākšanu no iepriekš norādītajiem īpašumiem veic viena persona, ar kuru sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators slēdz līgumu par atkritumu izvešanu un pārējie īpašnieki norēķinās ar šo personu. Ja iepriekš norādīto īpašumu īpašnieki, valdītāji, lietotāji vai īrnieki nav vienojušies par atkritumu savākšanu no to lietotajos īpašumos radītajiem atkritumiem un norēķinu kārtību, tad līgumu par atkritumu izvešanu ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru slēdz minētā īpašuma īpašnieks, valdītājs, lietotājs vai īrnieks.

26. Nekustamā īpašuma objekta īpašnieks, lietotājs vai valdītājs noteikumos paredzēto līgumu ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu var neslēgt, ja:

26.1. nekustamā īpašuma objekts netiek un nevar tikt apdzīvots vai izmantots saimnieciskās darbības veikšanai (saskaņā ar Būvvaldes atzinumu atzīts kā ekspluatācijai nederīga būve);

26.2. nekustamā īpašuma sastāvā ir tikai zeme, uz kuras nav ēku, īslaicīgas uzturēšanās būvju vai pārvietojamu konstrukciju.

IV. PUBLISKO PASĀKUMU ORGANIZĒTĀJU PIENĀKUMI

27. Publisko pasākumu organizētājam pirms publiska pasākuma rīkošanas atļaujas saņemšanas ir pienākums noslēgt līgumu ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru par atkritumu konteineru izvietošanu pasākuma vietā un pasākuma laikā radīto sadzīves atkritumu (nepieciešamības gadījumā – arī dalīti savākto) savākšanu no izvietotajiem atkritumu konteineriem un nodrošināt:

27.1. atkritumu konteineru pasūtīšanu no sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora pietiekamā daudzumā, nodrošinot, lai tie tiktu savlaicīgi iztukšoti un nebūtu pārpildīti;

27.2. attiecīgās teritorijas sakopšanu 5 (piecu) stundu laikā pēc publiskā pasākuma noslēguma. Vietās, kur notiek intensīva gājēju un satiksmes kustība, publiska pasākuma organizators nodrošina attiecīgās teritorijas sakopšanu 1 (vienas) stundas laikā no pasākuma noslēguma (nakts laikā attiecīgās teritorijas sakopšanu nodrošina līdz nākamās dienas plkst. 08.00).

28. Atkritumu konteineru izvietošanas izmaksas sedz publiskā pasākuma organizators, vienojoties ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru.

V. SADZĪVES ATKRITUMU APSAIMNIEKOŠANAS OPERATORS, TĀ TIESĪBAS UN PIENĀKUMI

29. Pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izvēlas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru, kurš veiks sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un uzglabāšanu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādā termiņā, lai nodrošinātu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību.

30. Pašvaldība informē (pašvaldības tīmekļa vietnē) novada administratīvās teritorijas atkritumu radītājus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru, ar kuru noslēgts līgums par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un uzglabāšanu atkritumu apsaimniekošanas zonā, viena mēneša laikā no līguma noslēgšanas dienas.

31. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram ir pienākums:

31.1. saņemt Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktās atļaujas un pirms savas darbības uzsākšanas noslēgt līgumu ar pašvaldību par atkritumu apsaimniekošanu noteiktajā atkritumu zonā;

31.2. saskaņā ar pašvaldību iepriekš saskaņotu sadzīves atkritumu izvešanas grafiku nodrošināt atkritumu savākšanu no klientiem un nodrošināt dalīti savākto atkritumu konteineru savlaicīgu iztukšošanu;

31.3. slēgt līgumus ar atkritumu radītājiem vai valdītājiem par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, piemērojot Krāslavas novada pašvaldības domes apstiprināto maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprināto tarifu par sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos;

31.4. slēgt līgumus ar publisko pasākumu organizētājiem par publisko pasākumu laikā radušos sadzīves atkritumu apsaimniekošanu;

31.5. saskaņot atkritumu konteineru novietošanas vietu ar nekustamā īpašuma īpašnieku, valdītāju, apsaimniekotāju vai pilnvarotu personu;

31.6. nodrošināt atkritumu konteineru novietošanas vietu sakopšanu pēc atkritumu savākšanas, ja atkritumi tika novietoti tikai atkritumu konteineros un ja piesārņojums radies atkritumu apsaimniekotāja vainas dēļ konteinera iztukšošanas procesā;

31.7. ņemot vērā noslēgto līgumu ar pašvaldību par atkritumu apsaimniekošanu, nodrošināt dalīti savāktu atkritumu savākšanu (tajā skaitā bioloģiski noārdāmo atkritumu dalītu savākšanu), ievērojot normatīvajos aktos noteiktās prasības attiecībā uz atkritumu dalīto savākšanu;

31.8. ņemot vērā noslēgto līgumu ar pašvaldību par atkritumu apsaimniekošanu, nodrošināt atsevišķu sadzīves atkritumu veidu (piemēram, lielgabarīta atkritumu, būvniecības un būvju nojaukšanas atkritumu) izvešanu par atsevišķu maksu;

31.9. nogādāt savāktos nešķirotos sadzīves atkritumus līgumā ar pašvaldību par atkritumu apsaimniekošanu norādītajā atkritumu poligonā ar šim nolūkam paredzētiem specializētiem transporta līdzekļiem;

31.10. sniegt pašvaldībai informāciju, kas nepieciešama tās funkciju izpildei, atbilstoši normatīvo aktu un noslēgtā līguma par atkritumu apsaimniekošanu prasībām;

31.11. izskatīt sūdzības, iesniegumus un priekšlikumus par atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma kvalitāti;

31.12. ziņot attiecīgajām valsts pārvaldes iestādēm un pašvaldības institūcijām par konstatētajiem atkritumu radītāju vai valdītāju pārkāpumiem;

31.13. lai sekmētu sadzīves atkritumu dalītās savākšanas sistēmas attīstību, sadarbībā ar pašvaldību izglītot sadzīves atkritumu radītājus un valdītājus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, īpaši par sadzīves atkritumu dalītu savākšanu;

31.14. nešķirotos sadzīves atkritumus savākt un nodot atkritumu poligonā tikai no konkrētas atkritumu apsaimniekošanas zonas, par kuru ar pašvaldību noslēgts līgums par atkritumu apsaimniekošanu;

31.15. sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators visa līguma ar pašvaldību darbības laikā nepārtraukti nodrošina sekojošās informācijas ievadīšanu un atjaunošanu ARIS:

31.15.1. aktuālo informāciju par katru noslēgto līgumu ar katru klientu, aizpildot informāciju atbilstoši ARIS veidnēm un prasībām;

31.15.2. konteinera iztukšošanas fakta tūlītēju reģistrāciju, izmantojot konteineru iztukšošanas automatizētas fiksācijas metodes, kā arī reģistrē trafarēta maisa savākšanas faktu;

31.15.3. pēc nešķiroto sadzīves atkritumu nodošanas poligonā nodrošina no atkritumu poligona operatora saņemto datu par poligonā faktiski nodoto nešķiroto sadzīves atkritumu svaru tūlītēju ievadīšanu katrā atkritumu nodošanas reizē.

32. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators katru mēnesi ARIS apkopo datus par iepriekšējā mēnesī konkrētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā faktiski savākto nešķiroto sadzīves atkritumu tilpumu un poligonā nodoto nešķiroto sadzīves atkritumu svaru. Maksa par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu tiek noteikta par atkritumu vienas tonnas apsaimniekošanu, bet norēķiniem ar klientiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators piemēro koeficientu pārejai no tilpuma uz svaru, kas katru mēnesi tiek noteikts ARIS sekojošā kārtībā: pēc stāvokļa uz katra mēneša pēdējo dienu ARIS tiek aprēķināts koeficients pārejai no tilpuma (kub.m) uz svaru (t), kas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram jāpiemēro norēķiniem par atkritumu apsaimniekošanu ar klientiem attiecīgajā mēnesī. Koeficienta aprēķināšanai tiek izmantoti ARIS ievadītie dati par aizvadītā mēneša laikā izvesto sadzīves atkritumu kopējo tilpumu un atkritumu poligona norādītie dati par poligonā nodoto sadzīves atkritumu svaru.

33. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators katru mēnesi ARIS apkopo datus par iepriekšējā mēnesī konkrētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā faktiski savākto bioloģiski noārdāmo (pārtikas) atkritumu tilpumu un poligonā nodoto bioloģiski noārdāmo (pārtikas) atkritumu svaru. Maksa bioloģiski noārdāmo (pārtikas) atkritumu apsaimniekošanai tiek noteikta par vienas tonnas minētā atkritumu veida apsaimniekošanu saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma nosacījumiem, bet norēķiniem ar klientiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators piemēro koeficientu pārejai no tilpuma uz svaru, kas katru mēnesi tiek noteikts ARIS sekojošā kārtībā: pēc stāvokļa uz katra mēneša pēdējo dienu ARIS tiek aprēķināts koeficients pārejai no tilpuma (kub.m) uz svaru (t), kas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram jāpiemēro norēķiniem ar klientiem par bioloģiski noārdāmo (pārtikas) atkritumu apsaimniekošanu attiecīgajā mēnesī. Koeficienta aprēķināšanai tiek izmantoti ARIS ievadītie dati par aizvadītā mēneša laikā izvesto bioloģiski noārdāmo (pārtikas) atkritumu kopējo tilpumu un atkritumu poligona norādītie dati par poligonā nodoto bioloģiski noārdāmo (pārtikas) atkritumu svaru.

34. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram ir tiesības neiztukšot atkritumu konteineru, ja:

34.1. klients nav veicis samaksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora iepriekš sniegtajiem atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumiem un par samaksas kavējumu klients ir brīdināts līgumā noteiktajā kārtībā. Šajā gadījumā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram ir tiesības informēt par klienta apkalpošanas pārtraukšanu iestādes, kuras ir tiesīgas uzsākt administratīvo pārkāpumu procesu par atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu;

34.2. nav nodrošināta piekļuve atkritumu konteineriem atbilstoši šajos noteikumos noteiktajām prasībām;

34.3. ceļa seguma stāvokļa vai transporta kustības ierobežojumu dēļ sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators nevar piekļūt atkritumu konteineriem. Šādā gadījumā atkritumu konteineri tiek iztukšoti tuvākajā iespējamajā laikā, par to iepriekš vienojoties ar klientu;

34.4. atkritumi konteineros ievietoti neatbilstoši šajos noteikumos noteiktajām prasībām.

35. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram nav pienākuma savākt atkritumus, kas novietoti blakus konteinerim vai uz konteinera vāka, izņemot gadījumus, ja tie ievietoti trafarētos maisos.

36. Ja nekustamā īpašuma īpašnieks, lietotājs, valdītājs, pārvaldītājs ir juridiska persona un tā ir ierīkojusi nekustamajā īpašumā atkritumu individuālu dalītās savākšanas punktu tikai juridiskās personas vajadzībām, sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators ir tiesīgs noteikt maksu par šādu atkritumu pieņemšanas un transportēšanas pakalpojumu.

37. Sadzīves atkritumi pēc to nodošanas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram pāriet sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora īpašumā.

VI. PRASĪBAS SADZĪVES ATKRITUMU DALĪTAI VĀKŠANAI

38. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators atbilstoši noslēgtajam līgumam par atkritumu apsaimniekošanu ar pašvaldību, nodrošina atkritumu radītājiem un valdītājiem iespēju iesaistīties atkritumu dalītās vākšanas sistēmā un izmantot šim nolūkam paredzētos pašvaldības atkritumu dalītās savākšanas punktus un citus risinājumus (piemēram, dalīti savākto atkritumu konteineri, citi sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora noteiktie paņēmieni dalīti savāktu atkritumu uzkrāšanai), iesaistīties sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora rīkotās akcijās vai izmantot citus sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora piedāvātos pakalpojumus. Pašvaldības atkritumu dalītās savākšanas punktos izvietoto konteineru izvešanu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators nodrošina ne retāk kā 1 (vienu) reizi mēnesī.

39. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas 1. zonā, papildus 38. punktā noteiktajiem atkritumu dalītās vākšanas sistēmas risinājumiem, atkritumu apsaimniekošanas operators nodrošina šķiroto atkritumu savākšanas laukuma un dārzu un parku bioloģiski noārdāmo atkritumu kompostēšanas vietas darbību atbilstoši normatīvo aktu prasībām.

40. Atkritumu radītājiem, kas nodarbojas ar pārtikas produkcijas ražošanu vai apstrādi, pārtikas preču tirdzniecību, sabiedrisko ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu, ir pienākums dalīti vākt bioloģiski noārdāmos (pārtikas) atkritumus, kas rodas to saimnieciskās darbības rezultātā un noslēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par šo atkritumu izvešanu, ievērojot atkritumu apsaimniekotāja noteiktās prasības attiecībā uz šo atkritumu apsaimniekošanu. Bioloģiski noārdāmo (pārtikas) atkritumu uzkrāšana veicama tādā veidā, kas nodrošina attiecīgās atkritumu tvertnes nepieejamību trešajām personām.

41. Dalīti vāktus bioloģiski noārdāmos (pārtikas) atkritumus sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators nogādā tam paredzētā pārstrādes iekārtā atkritumu poligonā "Cinīši".

42. Sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču radītājs vai valdītājs:

42.1. atdala šos atkritumu veidus no citu veidu atkritumiem;

42.2. uzglabā šos atkritumus tā, lai tie neapdraudētu cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī trešo personu mantu;

42.3. nogādā tos speciāli paredzētās bīstamo atkritumu apsaimniekošanas vietās vai slēdz līgumu ar personu, kura ir saņēmusi attiecīgu atļauju veikt bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču apsaimniekošanu;

42.4. sedz visas ar sadzīves bīstamo atkritumu apsaimniekošanu saistītās izmaksas, ja tādas paredzētas, t.i., ja to apsaimniekošana netiek segta ražotāja atbildības sistēmas ietvaros.

43. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators informē atkritumu radītājus un valdītājus par atkritumu dalītas savākšanas kārtību, ievietojot attiecīgo informāciju pašvaldības tīmekļa vietnē.

44. Atkritumu radītājam vai valdītājam iesaistoties atkritumu dalītajā vākšanā, ir pienākums ievērot sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora prasības atkritumu dalītai savākšanai.

45. Atkritumu apsaimniekošanas operators atkritumu dalītās savākšanas punktos un šķiroto atkritumu savākšanas laukumā nodrošina šādu informāciju:

45.1. par dalīti vācamo atkritumu veidiem;

45.2. atkritumu apsaimniekošanas operatora kontaktinformāciju.

46. Atkritumu dalīta savākšana tiek nodrošināta vismaz tiem atkritumu veidiem, kas minēti normatīvajos aktos par atkritumu dalītu savākšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi un materiālu reģenerāciju.

47. Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators informē atkritumu radītājus un valdītājus par jauna dalīti savācamu atkritumu savākšanas veida ieviešanu un attiecīgo atkritumu konteineru krāsojumu vai apzīmējumu, ievietojot attiecīgo informāciju pašvaldības tīmekļa vietnē, kā arī iespēju robežās informāciju izvietojot citos sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram vai pašvaldībai pieejamos komunikāciju kanālos.

VII. ADMINISTRATĪVĀ PĀRKĀPUMA PROCESA PIEMĒROŠANAS KĀRTĪBA PAR SAISTOŠO NOTEIKUMU PĀRKĀPŠANU

48. Par saistošo noteikumu pārkāpumu tiek piemērots administratīvais sods Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajā kārtībā.

49. Administratīvā pārkāpuma procesu par šo saistošo noteikumu pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai tiesīga veikt Krāslavas novada Pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Krāslavas novada pašvaldības Administratīvā komisija.

50. Administratīvais sods šo noteikumu pārkāpēju neatbrīvo no pārkāpuma novēršanas un materiālās atbildības.

VIII. NOSLĒGUMA JAUTĀJUMI

51. Līdz šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai noslēgtie līgumi starp atkritumu radītāju, valdītāju, nekustamā īpašuma īpašnieku, valdītāju, lietotāju vai pārvaldnieku un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru ir spēkā tiktāl, ciktāl tie nav pretrunā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma regulējumu un ar to saistīto normatīvo aktu regulējumu. Pretrunu gadījumā līguma pusēm ir pienākums nodrošināt līguma pārslēgšanu jaunā redakcijā ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā no šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienas.

52. Šie noteikumi attiecībā uz ARIS lietošanu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas 2. zonā stājas spēkā līdz ar līguma darbības izbeigšanu ar esošo 2. zonas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru un līguma noslēgšanu ar jaunu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru.

53. Šo noteikumu 24. punktā noteiktās prasības stājas spēkā pēc jaunu līgumu noslēgšanas starp sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoru un pašvaldību katrai atkritumu apsaimniekošanai zonai.

54. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos atzīt par spēku zaudējušiem Krāslavas novada pašvaldības 2023. gada 30. marta saistošos noteikumus Nr. 2023/3 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Krāslavas novada administratīvajā teritorijā".

Krāslavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Upenieks
Krāslavas novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 2024/10 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Krāslavas novadā"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsŅemot vērā izmaiņas atkritumu apsaimniekošanas regulējošajos normatīvajos aktos Krāslavas novada pašvaldības 2023. gada 30. marta saistošie noteikumi Nr. 2023/3 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Krāslavas novada administratīvajā teritorijā" ir nepilnīgi un neatbilst aktuālajam normatīvajam regulējumam atkritumu apsaimniekošanas jomā, līdz ar to ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus.

Sagatavoto saistošo noteikumu mērķis ir noteikt sadzīves atkritumu, tajā skaitā sadzīvē radušos bīstamo atkritumu, dalīti vākto atkritumu (t.sk. bioloģiski noārdāmo), sadzīvē radušos liela izmēra atkritumu un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanas kārtību Krāslavas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā, teritorijas dalījumu atkritumu apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu savākšanai, tajā skaitā minimālajam sadzīves atkritumu savākšanas biežumam, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai, kārtību, kādā veicami maksājumi par atkritumu apsaimniekošanu, kā arī administratīvā pārkāpuma procesa piemērošanas kārtību par šo saistošo noteikumu neievērošanu Krāslavas novada administratīvajā teritorijā.

Krāslavas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā ir noteiktas divas atkritumu apsaimniekošanas zonas.

Saistošajos noteikumos ir noteikti pašvaldības atkritumu radītāju un valdītāju, nekustamā īpašuma īpašnieka, lietotāja, valdītāja, pārvaldītāja, publisko pasākumu organizētāja pienākumi , kā arī sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora pienākumi un tiesības atkritumu apsaimniekošanas jomā.

Saistošie noteikumi paredz prasības atkritumu savākšanai pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī prasības sadzīves atkritumu dalītai vākšanai.

Par saistošo noteikumu neievērošanu paredzēta administratīvā atbildība Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajā kārtībā.

Saistošie noteikumi nosaka minimālo sadzīves atkritumu izvešanas biežumu, nodrošinot, lai iedzīvotājiem sadzīves atkritumu izvešana tiktu sniegta atbilstoši radītajam sadzīves atkritumu apjomam.

Atkritumu radītājam, valdītājam, nekustamo īpašumu objekta īpašniekam, valdītājam vai lietotājam par katru īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošo nekustamā īpašuma objektu ir pienākums noslēgt ar atkritumu apsaimniekotāju līgumu par nodrošinot regulāru atkritumu izvešanu, ņemot vērā nekustamā īpašuma objektā radīto atkritumu daudzumu.

Atkritumu radītājiem un valdītājiem tiek nodrošināta iespēja iesaistīties atkritumu dalītās vākšanas sistēmā un izmantot šim nolūkam paredzētos pašvaldības atkritumu dalītās savākšanas punktus un citus risinājumus (piemēram, dalīti savākto atkritumu konteineri, citi sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora noteiktie paņēmieni dalīti savāktu atkritumu uzkrāšanai), iesaistīties sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora rīkotās akcijās vai izmantot citus sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatora piedāvātos pakalpojumus.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu paredz izdevumu daļu. Noteikumi paredz, ka Pašvaldība turpina uzturēt atkritumu radītāju informatīvo sistēmu (ARIS), kurā tiek reģistrēta informācija, kas saistīta ar atkritumu apsaimniekošanu pašvaldības administratīvajā teritorijā. Pašvaldības izdevumi veicot sistēmas uzturēšanu 2023. gada budžeta ietvaros – 5523.00 EUR (ieskaitot PVN). Plānotie izdevumi sistēmas uzturēšanai un uzlabošanai 2024. gada budžeta ietvaros – 11 535 EUR (ieskaitot PVN).

Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu ieņēmumu daļu neparedz.

Saistošo noteikumu īstenošana neparedz arī citu ietekmi uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā.

2.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci3.1. Sociālā ietekme – saistošo noteikumu īstenošana paredz tiešu ietekmi uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu kā arī sabiedrību kopumā. Paredzams, ka noteikumu īstenošana veicinās sadzīves atkritumu dalītu vākšanu, tādējādi samazinot atkritumu poligonā noglabājamo atkritumu apjomu un uzlabojot vides kvalitāti kopumā.

Ietekmi uz konkrētām sabiedrības grupām noteikumi neparedz.

3.2. Ietekme uz vidi – saistošo noteikumu īstenošana nodrošinās iedzīvotājiem iespēju dzīvot tīrākā un sakārtotākā vidē, mazinās atkritumu ietekmi uz vidi teritoriāli lokālā līmenī, nodrošinās atkritumu apglabāšanu cilvēku veselībai un videi drošākā veidā, veicinās bioloģisko daudzveidību, augsnes, zemes dzīļu, ūdens, gaisa kvalitāti, mazinās ietekmi uz klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – tiešas ietekmju korelācijas nav.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – saistošie noteikumi neparedz tiešu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un ir saistoši visām fiziskajām un juridiskajām personām pašvaldības teritorijā.

3.5. Ietekme uz konkurenci – saistošo noteikumu īstenošana tiešā veidā neietekmē tirgus dalībnieku skaitu un pakalpojuma pieejamību tirgū. Pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izvēlas pakalpojuma sniedzēju – atkritumu apsaimniekotāju, kurš veic sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un uzglabāšanu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādējādi veicinot tirgus dalībnieku iespējas konkurēt.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām4.1. Saistošo noteikumu piemērošanas jautājumos personas var vērsties Krāslavas novada pašvaldībā vai pagastu pārvaldēs personīgi vai rakstot uz elektronisko adresi dome@kraslava.lv.

4.2. Klients (nekustamā īpašuma objekta īpašnieks, atkritumu radītājs vai valdītājs) slēdz līgumu par katrā nekustamajā īpašumā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ar Atkritumu apsaimniekotāju, nodrošinot regulāru atkritumu izvešanu, ņemot vērā īpašumā radīto atkritumu daudzumu (apjomu).

Publisko pasākumu organizētājam pirms publiska pasākuma rīkošanas atļaujas saņemšanas ir pienākums noslēgt līgumu par publiskā pasākuma laikā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanu ar atkritumu apsaimniekotāju.

Par saistošo noteikumu pārkāpumu tiek piemērots administratīvais sods Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajā kārtībā.

Administratīvā pārkāpuma procesu par šo saistošo noteikumu pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai tiesīga veikt Krāslavas novada Pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Krāslavas novada pašvaldības Administratīvā komisija.

4.3. Maksa par atkritumu apsaimniekotāja sniegto pakalpojumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu tiek piemērota pamatojoties uz Krāslavas novada pašvaldības domes apstiprināto maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprināto tarifu par sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem5.1. Saistošie noteikumi izstrādāti, lai īstenotu pašvaldības autonomo funkciju, kas uzliek pienākumu organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus (Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1. punkts).

5.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītas Krāslavas novada pašvaldības struktūrvienības: Centrālā pārvalde, Pašvaldības pagastu pārvaldes, Krāslavas novada Pašvaldības policija un Krāslavas novada pašvaldības Administratīvā komisija.

6.2. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Izpildei nepieciešami resursi tiek paredzēti Pašvaldības budžeta ietvaros.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai – pašvaldības autonomās funkcijas izpildei. Mērķa sasniegšanai noteiktas samērīgas prasības atkritumu apsaimniekošanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmSaistošo noteikumu izstrādes procesā nav notikušas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai saistošo noteikumu projekts tika publicēts Krāslavas novada pašvaldības mājaslapā: www.kraslava.lv, sadaļā "Aktualitātes" – "Sabiedrības līdzdalība".

Viedokļi par saistošo noteikumu projektu saņemti netika.

Saskaņā ar Pašvaldību likuma 47. panta otro daļu, Atkritumu apsaimniekošanas likuma 8. panta otro daļu, kā arī Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 2. un 5. punktu, Saistošie noteikumi nosūtīti Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk – Ministrija) atzinuma sniegšanai.

Krāslavas novada pašvaldībā saņemts Ministrijas atzinums Nr. 1-18/2447 ar lūgumiem:

• precizēt saistošo noteikumu 14. punktu atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 26. oktobra noteikumu Nr. 712 "Atkritumu dalītas savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas noteikumi" (turpmāk Ministru kabineta noteikumi Nr. 712) 3. punkta prasībām;

• papildināt saistošos noteikumus ar tiesību normām par administratīvo atbildību un tā piemērošanas kārtību, iekļaujot norādes uz Administratīvās atbildības likumu;

• papildināt saistošos noteikumus ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma 39. panta ceturtās daļas prasībām, kas nosaka, ka pašvaldība ik gadu līdz 30. jūnijam izvērtē maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.

Ministrijas atzinumā norādītie iebildumi netika ņemti vērā pamatojoties uz turpmāk minēto.

[1] Pašvaldības ieskatā Saistošo noteikumu 14. punkta saturs un tā nozīme nav pretrunā ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 712 3. punktu. Saistošo noteikumu 14. punkts nosaka, ka atkritumu radītājiem tiek nodrošināta iespēja dalīti nodot punktā norādītos atkritumu veidus, kas ir uzskaitīti Ministru kabineta noteikumu Nr. 712 3. punktā, tāpat Saistošie noteikumi nodrošina plašāku regulējumu attiecībā uz atkritumu dalīto vākšanu, kas ir atrunāts Saistošo noteikumu VI sadaļā "PRASĪBAS SADZĪVES ATKRITUMU DALĪTAI VĀKŠANAI".

[2] Saistošo noteikumu VII nodaļā noteikta administratīvā pārkāpuma procesa piemērošanas kārtība par saistošo noteikumu pārkāpšanu. Saistošo noteikumu 48. punkts nosaka ka par saistošo noteikumu pārkāpšanu tiek piemērots administratīvais sods Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajā kārtībā. Atkritumu apsaimniekošanas likums nosaka noteikumus par atbildību, kā arī paredz sodus un sankcijas par atkritumu apsaimniekošanas normu neievērošanu. Pašvaldības saistošie noteikumi ar atsauci uz šo normatīvo aktu nodrošina, ka atbildības regulējums tiek piemērots saskaņā ar specializēto likumu, kas regulē atkritumu apsaimniekošanu un pārkāpumu gadījumos tiek piemērotas attiecīgas sankcijas.

Pašvaldības ieskatā atsauce uz Administratīvās atbildības likumu Saistošajos noteikumos nav nepieciešama, jo Administratīvās atbildības likums ir vispārējs tiesību akts, kas nosaka Administratīvās atbildības vispārīgos noteikumus, administratīvā pārkāpuma jēdzienu, administratīvo sodu veidus un to piemērošanas noteikumus, kompetentās iestādes un amatpersonas kā arī administratīvā pārkāpuma procesa norisi iestādē. Tāpat Saistošo noteikumu 49. punktā ir noteikts, ka administratīvā pārkāpuma procesu tiesīga veikt Krāslavas novada Pašvaldības policija, bet administratīvā pārkāpuma lietu izskata Krāslavas novada pašvaldības Administratīvā komisija, kas atbilstoši Administratīvās atbildības likumā noteiktajam norāda uz kompetentajām iestādēm, amatpersonām kā arī administratīvā pārkāpuma procesa norisi iestādē.

[3] Atkritumu apsaimniekošanas likuma 39. panta ceturtās daļas prasība, kas nosaka, ka pašvaldība ik gadu līdz 30. jūnijam izvērtē maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu atkritumu tilpuma un masas attiecības mērījumu koeficienta piemērošanas rezultātā Pašvaldības ieskatā nav iekļaujama, jo kārtība, kādā tiek noteikta maksa par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Krāslavas novadā ir noteikta Saistošo noteikumu 32. punktā, kas paredz, ka sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators katru mēnesi atkritumu radītāju informatīvajā sistēmā (ARIS) apkopo datus par iepriekšējā mēnesī konkrētajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā faktiski savākto nešķiroto sadzīves atkritumu tilpumu un poligonā nodoto nešķiroto sadzīves atkritumu svaru. Maksa par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu tiek noteikta par atkritumu vienas tonnas apsaimniekošanu, bet norēķiniem ar klientiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operators piemēro koeficientu pārejai no tilpuma uz svaru, kas katru mēnesi tiek noteikts ARIS sekojošā kārtībā: pēc stāvokļa uz katra mēneša pēdējo dienu ARIS tiek aprēķināts koeficients pārejai no tilpuma (kub.m) uz svaru (t), kas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas operatoram jāpiemēro norēķiniem par atkritumu apsaimniekošanu ar klientiem attiecīgajā mēnesī. Koeficienta aprēķināšanai tiek izmantoti ARIS ievadītie dati par aizvadītā mēneša laikā izvesto sadzīves atkritumu kopējo tilpumu un atkritumu poligona norādītie dati par poligonā nodoto sadzīves atkritumu svaru.

Krāslavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Upenieks
16.11.2024