Smiltenes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 26/24
Smiltenē 2024. gada 24. oktobrī
Apstiprināti ar Smiltenes novada pašvaldības
domes
2024. gada 24. oktobra lēmumu Nr. 643 (prot. Nr. 13, 29.
§)
Izdoti saskaņā ar likuma
"Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
27.2 panta otrās daļas 4. punktu un piekto
daļu
1. Izdarīt Smiltenes novada pašvaldības domes 2022. gada 30. marta saistošajos noteikumos Nr. 10/22 "Par Smiltenes novada pašvaldības līdzfinansējuma apjomu un tā piešķiršanas kārtību dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumu veikšanai" (Latvijas Vēstnesis, 80, 26.04.2022.) šādus grozījumus:
1.1. izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Saistošie noteikumi (turpmāk - noteikumi) nosaka kārtību, kādā Smiltenes novada pašvaldība (turpmāk - Pašvaldība) piešķir līdzfinansējumu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju (turpmāk - Dzīvojamā māja) energoefektivitātes pasākumu veikšanai, kā arī līdzfinansējuma apmēru un tā piešķiršanas nosacījumus.";
1.2. izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Pašvaldības līdzfinansējums tiek piešķirts Pretendenta Dzīvojamās mājas, kas atrodas Smiltenes novada administratīvajā teritorijā un tajā, saskaņā ar kadastrālās uzmērīšanas lietu, ir ne mazāk kā četri dzīvokļi, energoefektivitātes pasākumu veikšanai.";
1.3. izteikt 6. punktu šādā redakcijā:
"6. Pašvaldības līdzfinansējumu nepiešķir, ja šo Noteikumu ietvaros piešķirtais de minimis atbalsts noteikumu 13. punktā minētajiem atbalsta pasākumiem kumulējot to ar citu de minimis atbalstu pārsniedz Komisijas 2023. gada 13. decembra regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" (turpmāk - Regula Nr. 2023/2831) 3. panta 2. punktā noteiktajam atbilstošajam robežlielumam.";
1.4. izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Ja energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus veic Dzīvojamā mājā, kurā kāds no dzīvokļu īpašniekiem ir saimnieciskās darbības veicējs un konkrēts dzīvokļa īpašums tiek izmantots saimnieciskajā darbībā, un ja dzīvokļa īpašnieks pretendē uz atbalstu, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad atbalstu energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu ietvaros sniedz saskaņā ar Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem.";
1.5. aizstāt 9. un 10. punktā skaitli " 1407/2013" ar skaitli " 2023/2831";
1.6. izteikt 11. punktu šādā redakcijā:
"11. Pretendenta pienākums ir glabāt visus ar de minimis atbalstu saistītos datus 10 gadus no atbalsta piešķiršanas brīža atbilstoši Regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punktam.";
1.7. aizstāt 15. punktā skaitli "3000" ar skaitli "8000";
1.8. aizstāt 12. punktā skaitli " 1407/2013" ar skaitli " 2023/2831";
1.9. papildināt noteikumus ar 13.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"13.4. ēkas apkures sistēmas rekonstrukcija, pārejot no individuālajiem risinājumiem uz ēkas centrālapkuri, izņēmuma gadījumā, ar pašvaldības saskaņojumu, arī lokālas ēkas centrālapkures izveide, atslēdzoties no pašvaldības uzturētas centrālapkures sistēmas, kas atzīstama par neefektīvu un neilgtspējīgu.";
1.10. papildināt noteikumus ar 15.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.4. ēkas apkures sistēmas rekonstrukcijai - 50 procenti no kopējām atbalstāmajām izmaksām, bet ne vairāk kā 5000 euro.";
1.11. izteikt 2. pielikumu šādā redakcijā:
"2. pielikums
Smiltenes novada pašvaldības domes
2022. gada 30. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. 10/22
PROJEKTA IESNIEGUMS FINANSĒJUMA SAŅEMŠANAI
Vispārēja informācija | ||
1. | Mājas kadastra apzīmējums | |
2. | Mājas adrese | |
3. | Mājas sērijas Nr. | |
4. | Mājas stāvu skaits | |
5. | Mājas kopējā platība | |
6. | Dzīvokļu īpašumu sadalījums: | |
atsevišķo īpašumu kopplatība, m2 | ||
t.sk. dzīvokļu īpašumi, m2/% | ||
nedzīvojamās telpas, m2/% | ||
7. | Esošā maksa par apsaimniekošanu (EUR/m2) | |
8. | Iepriekš saņemtais finansējums no citiem finansēšanas avotiem |
ir saņemts (aizpildīt 12. punktu)
nav saņemts |
9. | Informācija par iepriekš saņemto līdzfinansējumu | ES fondi (gads, aktivitāte, finansējuma apjoms) |
Valsts (gads, aktivitāte, finansējuma apjoms) | ||
Citi finanšu instrumenti (gads, aktivitāte, finansējuma apjoms) | ||
10. | Daudzdzīvokļu mājā kāds no dzīvokļu īpašniekiem ir saimnieciskās darbības veicējs un konkrēts dzīvokļa īpašums tiek izmantots saimnieciskajā darbībā, un dzīvokļa īpašnieks pretendē uz atbalstu, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts |
ir (norādīt dzīvokļus)________________
nav |
Informācija par plānotajiem energoefektivitātes pasākumiem | ||
11. | Plānotie pasākumi |
ēkas energoaudita veikšana;
ēkas energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu tehniskā projekta sagatavošana; sertificēta speciālista tehniskās apsekošanas atzinuma sagatavošana ēkas apkures sistēmas rekonstrukcija, pārejot no individuālajiem risinājumiem uz ēkas centrālapkuri |
12. | Plānotais pasākumu realizācijas laiks | |
13. | Plānotais pasākumu finansējums |
Projekta kopsumma, EUR:
t.sk. pašvaldības līdzfinansējums, EUR: pašu finansējums, EUR: |
(amata nosaukums) | (paraksts) | (vārds, uzvārds) |
".
2. Noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Smiltenes novada pašvaldības domes priekšsēdētāja A. Harju
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādītā informācija |
1. Saistošo noteikumu nepieciešamības pamatojums |
Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā" 27.2 panta otrās daļas
4. punkts un piektā daļa nosaka, ka pašvaldība var
sniegt palīdzību dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem)
vai dzīvokļu īpašniekiem, piešķirot finansējumu
energoefektivitātes pasākumu veikšanai dzīvojamā mājā,
kārtību, kādā tā tiek sniegta un tās apmēru nosakos savos
saistošajos noteikumos.
Izstrādāto saistošo noteikumu projekts paredz nodrošināt pašvaldības līdzfinansējumu papildus vēl vienam daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes pasākumam - ēkas (daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas) apkures sistēmas rekonstrukcijai, pārejot no individuālajiem risinājumiem uz ēkas centrālapkuri. Tas plānots kā instruments, lai motivētu dzīvokļu īpašniekus domāt par pāreju uz drošu, ilgtspējīgu un energoefektīvu apkures sistēmu daudzdzīvokļu namos, kur vēsturiski ir vai savulaik notikusi pāreja uz individuāliem dzīvokļu apkures risinājumiem. Šāda pieeja pastarpināti mazinātu arī CO2 izmešus un radītu pozitīvu ietekmi uz klimata izmaiņām. Atsevišķos gadījumus tiek pieļauts arī izņēmums - ar pašvaldības saskaņojumu, arī lokālas ēkas centrālapkures izveide, atslēdzoties no pašvaldības uzturētas centrālapkures sistēmas, kas atzīstama par neefektīvu un neilgtspējīgu. Tas radīts apzinoties situāciju, ka atsevišķos ciemos šāds risinājums būtu racionālāks, ekonomiskāks un ar minimālu ietekmi uz vidi. Pašvaldības līdzfinansējuma kopējais apjoms vienas Dzīvojamās mājas energoefektivitātes pasākumu veikšanai viena kalendārā gada laikā turpmāk līdzšinējo 3000 euro apmērā tiek noteikts līdz 8000 euro apmērā. Pašreiz spēkā esošajos saistošajos noteikumos Nr. 10/22 ir ietvertas atsevišķas normas, kas satur atsauces uz iepriekš spēkā esošo de minimis atbalsta regulu - Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr. 1407/2013). Ar 2024. gada 1. janvāri stājās spēkā jauna de minimis atbalsta regula Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, kas aizstāj Komisijas regulu Nr. 1407/2013. Tādējādi no 2024. gada 1. jūlija de minimis atbalstu var piešķirt tikai saskaņā ar jauno de minimis atbalsta regulu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu ir, ieviešot šo papildus aktivitāti, šo saistošo noteikumu realizācijai pašvaldības budžetā plānojami papildus līdzekļi. Saistošo noteikumu struktūra uzbūvēta tā, ka ietekme ir nosakāma jau pieņemot ikgadējo budžetu, jo atbalsts pieejams, ne vairāk kā pašvaldības budžetā ieplānoto līdzekļu apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - pozitīvi ietekmēs daudzdzīvokļu
dzīvojamo ēku iedzīvotāju dzīves kvalitāti.
3.2. Ietekmes uz vidi - pozitīva, jo caur ieviesto papildus atbalsta aktivitāti tiek samazināts vides piesārņojums. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - pastarpināti, caur pozitīvu ietekmi uz vidi. 3.4. Nav ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Nav ietekmes uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administratīvās procedūras netiek mainītas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas Pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
6.1. Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās pašvaldības
iestāde "Smiltenes novada Centrālā
administrācija".
6.2. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu Saistošajos noteikumos noteiktajos gadījumos pieņems Smiltenes novada pašvaldības dome. 6.3. Visas personas, kuras skar šo Saistošo noteikumu piemērošana, var griezties Smiltenes novada pašvaldības izveidotajā iestādēs - Smiltenes novada Centrālajā administrācijā Dārza ielā 3, Smiltenē, Smiltenes novadā un pilsētas un pagastu pārvaldēs. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
8.1. Saistošo noteikumu projektu izstrādājuši pašvaldības
speciālisti. Konsultācijas notikušas ar daudzdzīvokļu māju
pārvaldītājiem Smiltenes novadā, to skaitā - ar
daudzdzīvokļu māju pārvaldītāju Smiltenes pilsētā - SIA
"Smiltenes NKUP".
8.2. Saistošo noteikumu projekts nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Smiltenes novada pašvaldības tīmekļa vietnē https://www.smiltenesnovads.lv/. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no saistošo noteikumu projekta publicēšanas dienas - 02.10.2024.-16.10.2024. 8.3. Pēc Saistošo noteikumu projekta publicēšanas no sabiedrības nav saņemti sabiedrības priekšlikumi. |
Smiltenes novada pašvaldības domes priekšsēdētāja A. Harju