Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: vēl nav spēkā

Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 48/2024

Ādažos 2024. gada 26. septembrī

Grozījumi Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta saistošajos noteikumos Nr. 17/2024 "Par Ādažu novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu"

APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2024. gada 26. septembra lēmumu (protokols Nr. 23 § 16)

Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3., 4. un 5. punktu,
Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumu Nr. 906
"Dzīvojamās mājas sanitārās apkopes noteikumi" 4. punktu

Izdarīt Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta saistošajos noteikumos Nr. 17/2024 "Par Ādažu novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2024., Nr. 110) šādus grozījumus:

1. Izteikt 8. punktu šādā redakcijā:

"8. Ciemu un pilsētas teritorijās novietot mehānisko transportlīdzekli:

8.1. aizliegts ielām piegulošajā zaļajā zonā, izņemot teritorijas apsaimniekošanas nolūkā;

8.2. atļauts zaļajā zonā privātīpašumiem piegulošās teritorijās:

8.2.1. kur nav speciāli paredzētu stāvvietu vai ja tās ir aizņemtas, netraucējot gājēju pārvietošanos vai citu transportlīdzekļu braukšanu;

8.2.2. ja to neaizliedz ceļu satiksmi regulējošie normatīvie akti;

8.2.3. novietošana saskaņota ar piegulošai teritorijai robežojuša privātīpašuma īpašnieku."

2. Svītrot 9. punktu.

3. Izteikt 17.4. punktu šādā redakcijā:

"17.4. 8. punkta pārkāpuma gadījumā - brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz 10 naudas soda vienībām un juridiskajai personai līdz 20 naudas soda vienībām, ja administratīvā atbildība par šī punkta pārkāpumu nav paredzēta ceļu satiksmi regulējošos normatīvajos aktos;".

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

 

Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 26.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 48/2024 "Grozījumi Ādažu novada pašvaldības 2024. gada 28. marta saistošajos noteikumos Nr. 17/2024 "Par Ādažu novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu"

Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. Pašvaldību likums stājās spēkā 01.01.2023. Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un līdz 30.06.2024. izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam.

1.2. Ādažu novada administratīvajā teritorijā vēsturiski teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu regulēja pašvaldības 23.11.2022. saistošie noteikumi Nr. 79/2022 "Par Ādažu novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" (turpmāk - SN Nr. 79/2022). Lai Noteikumi SN Nr. 79/2022 atbilstu jaunajam normatīvajam regulējumam, tie bija jāizdod no jauna.

Citastarp izvērtējot SN Nr. 79/2022, tika secināts, ka noteiktā kārtība kopumā atbilst Pašvaldību likumam. Līdz ar to, izstrādājot pašvaldības 2024. gada 28. marta saistošos noteikumus Nr. 17/2024 "Par Ādažu novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" (turpmāk - SN Nr. 17/2024) tika saglabāta iepriekšējā SN Nr. 79/2022 redakcija, veicot atsevišķas izmaiņas, ko iedzīvotāji ierosināja publiskajās apspriedēs.

1.3. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. un 4. punktu dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, jautājumos par teritoriju un būvju uzturēšanu, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu, un par īpašumam piegulošu, publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju (gājēju ietves un zālāji līdz brauktuves malai, izņemot sabiedriskā transporta pieturvietas) kopšanu.

Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 5. punktu dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, jautājumos par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības zaļo zonu un stādījumu aizsardzību.

1.4. Pēc SN Nr. 17/2024 publicēšanas (Latvijas Vēstnesis, 07.06.2024., Nr. 110, oficiālā publikācija Nr.: 2024/110.24) pašvaldība 12.07.2024. saņēma Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) 2024. gada 11. jūlija atzinumu Nr. 1-18/4463 (turpmāk - Atzinums) par precizētajiem SN Nr. 17/2024.

Atzinumā VARAM norāda, ka attiecībā uz iepriekš sniegtajā atzinumā (t.i., 2024. gada 19. aprīļa atzinums Nr. 1-18/2434) izteiktajiem iebildumiem, pašvaldība nav ņēmusi vērā no 1. līdz 9. punktam, kā arī 13. punktā norādīto. Izvērtējot VARAM 2024. gada 19. aprīļa atzinumu Nr. 1-18/2434, domes 2024. gada 30. maija lēmumā Nr. 33 tika sniegti apsvērumi, kāpēc pašvaldība nepiekrīt atzinumā Nr. 1-18/2434 norādītajam, daļā.

1.5. Atzinumā par Noteikumu 8. un 9. punktu norādīts, ka:

1.5.1. par stāvēšanu vietās, kur nav iespējams piebraukt, nepārkāpjot ceļu satiksmes noteikumu prasības, administratīvā atbildība ir paredzēta Ceļu satiksmes likuma 57. panta ceturtās daļas 8. punktā;

1.5.2. par braukšanu pa ietvēm, gājēju ceļiem, velosipēdu ceļiem vai citām vietām (sadalošām joslām, ceļa nomalēm, apstādījumiem u. tml.), kas nav paredzētas transportlīdzekļu braukšanai, administratīvā atbildība ir paredzēta Ceļu satiksmes likuma 54. panta astotajā daļā.

1.6. Izskatot Atzinumā norādīto attiecībā uz ierobežojumiem mehānisko transportlīdzekļu novietošanai ciemu un pilsētas teritorijās, piekrītot, ka nav pieļaujama Ceļu satiksmes likumā paredzētās atbildības dublēšana, jo administratīvā atbildība par braukšanu pa apstādījumiem, tiek paredzēta augstākstāvošā normatīvā aktā, SN Nr. 17/2024 8. punktā tiek veikti redakcionāli grozījumi. Proti, tiesību normas redakcijā, svītrojot vārdus "publiskajos apstādījumos", jo Ceļu satiksmes likums noteic attiecīgu aizliegumu, par kura pārkāpumu tiek paredzēta administratīvā atbildība.

1.7. Pārējā daļā tiesību norma, kas noteic ierobežojumus mehānisko transportlīdzekļu novietošanai ciemu un pilsētas teritorijās ielām piegulošajā zaļajā zonā un zaļajā zonā privātīpašumiem piegulošās teritorijās, netiek grozīta. Taču ievērojot norādīto, tiek veikti redakcionāli grozījumi. Proti, tiek precizēts 8. punkts, svītrots 9. punkts, kā arī precizēts 17.4. apakšpunkts.

1.8. Domes darbībai un lēmumiem jābūt maksimāli lietderīgiem, un nav strīda, ka dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi.

Ceļu satiksmes likums neparedz aizliegumu transportlīdzekļa novietošanai "ielām piegulošajā zaļajā zonā", "zaļajā zonā privātīpašumiem piegulošās teritorijās".

Ievērojot iepriekš minēto, ka ielām piegulošā zaļā zonā, kā arī zaļā zona privātīpašumiem piegulošās teritorijās veido pašvaldības administratīvās teritorijas publisko vidi, tādējādi transportlīdzekļu novietošana minētajā vietā, var tikt pakļauta pašvaldības noteiktai kārtībai. Bez tam, ņemot vērā, ka "[..] vietējā pašvaldība objektīvi vislabāk pārzina attiecīgās administratīvās teritorijas apstākļus un atbilstoši tiem spēj novērtēt attiecīgās darbības riskus"1.

Turklāt, tiesību norma nenoteic absolūtu aizliegumu, t.i. (a.) "ja tas ir saistīts ar teritoriju apsaimniekošanu", (b.) "ja nav/ ir aizņemtas stāvvietas", (c.) "tas netraucē", (d.) "to neaizliedz", un (e.) "ir saskaņota". Proti, ja izpildās visi noteiktie kritēriji (8.2.1. - 8.2.3. apakšpunkts), administratīvā atbildība netiek paredzēta. Pārējos gadījumos transportlīdzekļa novietošana "ielām piegulošajā zaļajā zonā" vai "zaļajā zonā privātīpašumiem piegulošās teritorijās" ir aizliegta, par ko pašvaldības policijai ir tiesisks pamats piemērot administratīvo atbildību. Šāds tiesiskais regulējums nav no jauna radīts, tas ir pārņemts no SN Nr. 79/2022.

VARAM norādes attiecībā uz Noteikumu 8., 9. punktu nav atbalstāmas arīdzan tādēļ, ka:

1) šādas tiesību normas nepieciešamība izriet no Ādažu novada teritoriālās specifikas, kas pamatā veidojusies 90-jos gados, kad zemes iemērītas ar ļoti šauriem ielu koridoriem, un mūsdienās nodrošināt ielu koridoru minimālo platumu ir apgrūtinoši. Turklāt, šāds tiesiskais regulējums bija ietverts SN Nr. 79/2022 (spēku zaudējuši ar 08.06.2024.) 7.2. apakšpunktā2 un 8. punktā3. Izņēmuma nepieciešamība un lietderība pamatota SN Nr. 79/2022 Paskaidrojuma rakstā4, proti, no vispārēja aizlieguma publiskajos apstādījumos un ielām piegulošajā zaļajā zonā novietot mehāniskos transportlīdzekļus, noteikts izņēmums. Tas nepieciešams, lai paredzētu iespēju privātīpašuma īpašniekiem, to ģimeņu locekļiem un viesiem novietot automašīnas pie sava īpašuma bijušo dārzkopības kooperatīvo sabiedrību, jeb t.s. "mazdārziņu" teritorijās. Situācija ar šādām teritorijām ir izveidojusies vēsturiski, 90-jos gados atļaujot tās privatizēt, tādējādi to platība nereti nepārsniedz 400-600 kv.m. un novietot transportlīdzekļus īpašumā praktiski nav iespējams, ja tur tiek novietoti, piemēram, atpūtnieku vai apmeklētāju transportlīdzekļi bez saskaņošanas ar privātīpašuma, kurš robežojas ar attiecīgo piegulošo teritoriju, īpašnieku;

2) saskaņā ar SN Nr. 79/2022 (spēku zaudējuši ar 08.06.2024.) 10. punktu par 7.2. apakšpunktā un 8. punktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz 100, bet juridiskajai personai līdz 300 naudas soda vienībām. Salīdzinot administratīvās atbildības apmēru SN Nr. 79/2022 10. punktā, ar SN Nr. 17/2024 17.4. punktā paredzētās administratīvās atbildības apmēru, t.i., brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz 10 un juridiskajai personai līdz 20 naudas soda vienībām, iepriekš paredzētais soda apmērs ir būtiski samazināts;

3) Noteikumu mērķis ir nevis sodīt personas par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, bet gan uzturēt un aizsargāt pašvaldības teritorijas zaļo zonu un stādījumus, kas atbilst Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 5. punktā pašvaldībām noteiktajam deleģējumam.5

1.9. Aizliegums ir samērīgs un pamatots.

1.10. Citas izmaiņas līdzšinējā regulējumā netiek veiktas.

2. Fiskālā ietekme un pašvaldības budžetu

2.1. Precīzu fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu noteikt nevar.

2.2. Noteikumi paredz administratīvo atbildību par to neievērošanu. Līdz ar to, budžetā var rasties ieņēmumi no Noteikumos paredzētajiem administratīvajiem sodiem.

2.3. Citas budžeta pozīcijas pašvaldībai netiks ietekmētas, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu Noteikumu izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme - labvēlīga. Tiesību norma disciplinē un līdzsvaro atsevišķu indivīdu un sabiedrības intereses pašvaldības teritorijas zaļo zonu un stādījumu uzturēšanā un aizsardzībā. Tiesiskais regulējums līdz šim nav radījis pārpratumus tā piemērošanā.

3.2. Ietekme uz vidi - labvēlīgi ietekmēs apkārtējo vidi. Tiks nodrošināta kārtība, kādā novada administratīvajā teritorijā ir pieļaujama transportlīdzekļu novietošana stāvēšanai "ielām piegulošajā zaļajā zonā" un "zaļajā zonā privātīpašumiem piegulošās teritorijās", tādējādi atrisinot transportlīdzekļu novietošanas problēmas t.s. mazdārziņu teritorijās.

3.3. Noteikumiem ir labvēlīga ietekme uz iedzīvotāju veselību.

3.4. Noteikumi tiešā veidā neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.5. Ietekme uz konkurenci - nav ietekmes uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Noteikumu projekts neskar citas administratīvās procedūras un nemaina privātpersonām veicamās darbības līdzšinējo kārtību.

4.2. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - nav attiecināms.

4.3. Administratīvā komisija 2023. gadā sodījusi 6 (sešas) personas par SN Nr. 79/2022 8. punkta pārkāpumiem, t.i., par transportlīdzekļa novietošanu zaļajā zonā Carnikavas pagastā. Savukārt par SN Nr. 79/2022 8. punkta pārkāpumiem Ādažu pagastā no 2023.-2024. gadam tika izskatītas 10 (desmit) administratīvas lietvedības.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti Noteikumu īstenošanā, ir Ādažu novada Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra un Centrālās pārvaldes Administratīvās nodaļas darbinieki (pieņemot iesniegumus), pašvaldības izpilddirektors (pieņemot un izvērtējot iesniegumu atbilstību un pieņemot lēmumu). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā - pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisija, kuras sastāvā ir deputāti, izpilddirektors un juristi. Ādažu novada pašvaldības policija un būvvalde, atbilstoši kompetencei veiks Noteikumu ievērošanas kontroli un administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai. Administratīvā pārkāpuma lietas izskatīs pašvaldības Administratīvā komisija. Visas iepriekš minētās institūcijas jau darbojas pašvaldībā, papildus administratīvais resurss Noteikumu izpildes nodrošināšanai netiks piesaistīts.

6.2. Administratīvās komisijas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

6.3. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Izpildei nepieciešami resursi tiek paredzēti pašvaldības budžeta ietvaros.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

7.1. Noteikumu mērķis ir veidot pašvaldības apdzīvotās vietās sakoptu, vizuāli pievilcīgu ainavu, veicināt nekustamo īpašumu īpašnieku atbildību par ēku uzturēšanu. Noteikumu pieņemšana ļauj pašvaldībai īstenot uzraudzību un kontroli par Noteikumu ievērošanu. Mērķa sasniegšanai ir noteiktas samērīgas prasības un atbildība par Ādažu novada teritorijas kopšanai un būvju uzturēšanai, kā arī par Noteikumu neievērošanu.

7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība atbilst augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

7.3. Pašvaldības rīcība ir atbilstoša pašvaldības funkcijām, tā ir konkrēta. Noteikumu mērķis ir nevis sodīt personas par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, bet gan uzturēt un aizsargāt pašvaldības teritorijas zaļo zonu un stādījumus, kas atbilst Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 5. punktā noteiktajam pašvaldības deleģējumam.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Noteikumu izstrādes procesā nav notikušas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem.

8.2. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai pēc Noteikumu izskatīšanas domes Attīstības komitejā 14.08.2024., to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālās vietnes Facebook pašvaldības kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli;

8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā - no 15.08.2024. līdz 29.08.2024. tika saņemts 1 iedzīvotāja priekšlikums: ņemot vērā, ka autovadītājam nav zināms, kura ceļam pieguļošā teritorija ietilpst sarkanajās līnijās un kura neietilpst - svītrot 8.2. punktu un šādas vietas apzīmēt ar attiecīgām ceļazīmēm "stāvēt atļauts". Bet, ja izmaiņu mērķis ir likt sodus Bolt automašīnām, tad punktu var atstāt esošajā redakcijā.

Izteiktais priekšlikums (daļā) ir loģisks, jo transportlīdzekļa vadītājam ir saistoši ceļu satiksmi regulējošie normatīvie akti, savukārt ielu sarkano līniju pārzināšana nav attiecināma uz ceļu satiksmi. Turklāt, jāpiekrīt, ka transportlīdzekļa vadītājam nav jāpārzina, kura ceļam pieguļošā teritorija ietilpst sarkanajās līnijās un kura neietilpst.

Priekšlikums atbalstīts daļā, proti, precizēts 8.2. punkts šādā redakcijā:

"8.2. atļauts zaļajā zonā privātīpašumiem piegulošās teritorijās:".

Pārējā daļā priekšlikums nav atbalstāms, jo ceļa zīmi "Stāvēt atļauts" neparedz normatīvie akti.

8.4. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.


1 Augstākās tiesas 2010. gada 17. jūnija sprieduma lietā Nr. SKA-227/2010 (Nr. A42546107).

2 Skat., Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 23. novembra saistošo noteikumu Nr. 79/2022 "Par Ādažu novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" (spēku zaudējuši ar 08.06.2024.) 7.2. apakšpunktu - Ciemu un pilsētas teritorijās publiskajos apstādījumos un ielām piegulošajā zaļajā zonā aizliegts novietot mehāniskos transportlīdzekļus, ja tas nav saistīts ar teritoriju apsaimniekošanu, izņemot 8. punktā noteikto.

3 Skat., Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 23. novembra saistošo noteikumu Nr. 79/2022 "Par Ādažu novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" (spēku zaudējuši ar 08.06.2024.) 8. punktu - Mehānisko transportlīdzekli atļauts novietot stāvēšanai zaļajā zonā ielu sarkano līniju robežās privātīpašumiem piegulošajās teritorijās, kur nav speciāli paredzētu stāvvietu vai ja tās ir aizņemtas, tas netraucē gājēju pārvietošanos vai citu transportlīdzekļu braukšanu, to neaizliedz izvietotās ceļa zīmes, un tā ir saskaņota ar attiecīgā privātīpašuma īpašnieku.

4 Skat., Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 23. novembra saistošo noteikumu Nr. 79/2022 "Par Ādažu novada teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu" (spēku zaudējuši ar 08.06.2024.) Paskaidrojumu rakstu.

5 Skat., Domes 2024. gada 30. maija lēmumu Nr. 33.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

08.11.2024