Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Bauskas novada domes saistošie noteikumi Nr. 15

Bauskā 2024. gada 29. augustā (prot. Nr. 9, 6. p.)

Grozījumi Bauskas novada domes 2022. gada 30. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 15 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Bauskas novadā"

APSTIPRINĀTI
Bauskas novada domes
2024. gada 29. augusta sēdē (prot. Nr. 9, 6. p.)

Precizēti ar Bauskas novada domes
31.10.2024. lēmumu Nr. 457 (prot. Nr. 11, 20. p.)

Izdoti saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma
8. panta pirmās daļas 3. punktu un 15. panta trešo daļu

Izdarīt Bauskas novada domes 2022. gada 30. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 16 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Bauskas novadā" šādus grozījumus:

1. 8. punktu izteikt šādā redakcijā:

"8. Pašvaldība, publicējot informāciju pašvaldības tīmekļvietnē www.bauskasnovads.lv un pašvaldības informatīvajā izdevumā "Bauskas novada vēstnesis", informē atkritumu radītājus un valdītājus par atkritumu apsaimniekotāju, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi līgumu par atkritumu apsaimniekošanu pašvaldības administratīvajā teritorijā.";

2. svītrot 11. punktu;

3. papildināt ar 12.1 punktu šādā redakcijā:

"12.1 Publisko atkritumu dalītās savākšanas punktu izbūvi un uzturēšanu nodrošina saskaņā ar vienošanos starp pašvaldību atkritumu apsaimniekotāju.";

4. izteikt 13. punktu šādā redakcijā:

"13. Ikviena atkritumu radītāja un valdītāja pienākums ir:

13.1. piedalīties pašvaldības organizētajā atkritumu apsaimniekošanā, noslēdzot līgumu par atkritumu savākšanu un pārvadāšanu ar atkritumu apsaimniekotāju, izņemot gadījumu, ja dzīvokļa īpašuma īpašnieks noslēdzis līgumu ar daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldnieku vai apsaimniekotāju par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldīšanu, kas iekļauj arī atkritumu apsaimniekošanu;

13.2. savākt un sašķirot savus radītos atkritumus un nogādāt tos nekustamā īpašuma īpašnieka, tiesiskā valdītāja vai tā apsaimniekotāja norādītajā vietā un ievietot tos atkritumu konteinerā vai marķētā atkritumu maisā teritorijās, kurās nav iespējama atkritumu konteineru uzstādīšana;

13.3. nešķirotos atkritumus ievietot tikai tiem paredzētajos atkritumu konteineros, kas saskaņā ar noslēgto līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju ir paredzēts konkrētā nekustamā īpašuma apkalpošanai;

13.4. iesaistīties dalītās atkritumu savākšanas pasākumos saskaņā ar noteikumu VII nodaļu;

13.5. iesaistīties atkritumu apsaimniekošanas pasākumu īstenošanā;

13.6. nodrošināt citu atkritumu veidu (piemēram, liela izmēra atkritumi, būvniecības un būvju nojaukšanas atkritumi) nogādāšanu šķiroto atkritumu savākšanas laukumos ar savu transportu vai izmantojot atkritumu apsaimniekotāja pakalpojumus, par šo atkritumu savākšanu vienojoties atsevišķi. Ja noslēgtais līgums ar atkritumu apsaimniekotāju paredz regulāru šāda veida atkritumu izvešanu, persona atkritumus novieto to savākšanas vietā īsi pirms noteiktā savākšanas laika un tādā veidā, kā to paredz atkritumu apsaimniekotājs. Šī punkta noteikumi piemērojami tiktāl, ciktāl līguma, kas noslēgts starp dzīvokļa īpašuma īpašnieku un daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apsaimniekotāju, noteikumi neparedz citādi.";

5. izteikt 16. punktu šādā redakcijā:

"16. Atkritumu radītājam, kas ir saimnieciskās darbības veicējs un daudzdzīvokļu mājā veic uzņēmējdarbību, ir pienākums vienoties ar nekustamā īpašuma, kurā tiek veikta saimnieciskā darbība, īpašnieku vai pārvaldnieku par kārtību, kādā tiks veikta atkritumu apsaimniekošana, vai patstāvīgi slēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par tā darbības rezultātā radīto sadzīves atkritumu apsaimniekošanu.";

6. 17.2. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:

"17.2. ja nekustamā īpašuma lietošana ir ar pārtraukumiem (vasarnīcas, dārza mājas, tajā skaitā dārzkopības biedrības teritorijā esošās vasarnīcas vai dārza mājas, vai citas īslaicīgās apmešanās vietas), informēt par to atkritumu apsaimniekotāju un 17.1. apakšpunktā minētajā līgumā vienoties par atkritumu izvešanas grafiku, atbilstoši radīto atkritumu daudzumam, bet ne retāk kā 1 reizi gadā";

7. papildināt ar 17.1 punktu šādā redakcijā:

"17.1 Atkritumu apsaimniekotājs, savstarpēji vienojoties ar klientu, var samazināt saistošo noteikumu 17.1. apakšpunktā noteikto nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanas biežumu, nosakot to divas reizes mazāku, ja klients iesaistās dalītās atkritumu savākšanas sistēmā, nodrošinot, ka īpašumā radītie atkritumi (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīrs, metāla un stikla iepakojums) saskaņā ar saistošo noteikumu prasībām tiek savākti dalīti (adresē ir izvietoti konteineri dalīti vāktiem atkritumiem, regulāri tiek veikta to izvešana, vai izveidota un reģistrēta bioloģisko atkritumu kompostēšanas vieta) vai atkritumi tiek kompostēti 26.3 punktā noteiktajā kārtībā.";

8. papildināt ar 25.1 punktu šādā redakcijā:

"25.1 Dalītie sadzīves atkritumi (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīra, metāla iepakojums, stikls, tekstils), kā arī sadzīvē radušies bīstamie atkritumi un videi kaitīgās preces ir savācami dalīti. Šķirošana veicama atbilstoši prasībām, ko dalīti vākto atkritumu veidam noteicis atkritumu apsaimniekotājs.";

9. 26. punktu izteikt šādā redakcijā:

"26. Atkritumu apsaimniekotājs, atbilstoši ar pašvaldību noslēgtajam līgumam par atkritumu apsaimniekošanu, nodrošina atkritumu radītājiem un valdītājiem iespēju iesaistīties atkritumu dalītās vākšanas sistēmā un izmantot šim nolūkam paredzētos:

26.1. publiskos atkritumu dalītās savākšanas punktus, kuri izvietoti uz pašvaldībai piederošas vai piekrītošas zemes (plastmasa, papīrs, metāla iepakojums, stikls, kā arī tekstils, ja tekstila atkritumu pieņemšanu konkrētajā atkritumu dalītās savākšanas punktā paredz starp atkritumu apsaimniekotāju un pašvaldību noslēgtais līgums);

26.2. šķiroto atkritumu savākšanas laukumus (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīrs, metāla iepakojums, stikls, tekstils, citi atkritumu veidi)."

10. papildināt ar 26.1, 26.2, 26.3, 26.4 punktu šādā redakcijā:

"26.1 Atkritumu radītājam un valdītājam, nekustamā īpašuma īpašniekam un apsaimniekotājam ir pienākums iesaistīties sadzīves atkritumu dalītās vākšanas sistēmā, kas sastāv no:

26.11 pie individuālajām dzīvojamajām mājām, kuras atrodas pilsētās, novietotajiem atkritumu dalītai vākšanai paredzētajiem konteineriem (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīrs, metāla iepakojums, stikls);

26.12 pie daudzdzīvokļu dzīvojamajām mājām, kuras atrodas pilsētās un kuras sastāv no 12 un vairāk dzīvokļiem, izveidotajiem atkritumu dalītās savākšanas punktiem (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīrs, metāla iepakojums, stikls).

26.2 26.12. apakšpunktā noteiktajos gadījumos atkritumu dalītās savākšanas punkti ir paredzēti konkrētās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas iedzīvotāju radīto atkritumu savākšanai un tos var izmantot tikai attiecīgās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas iedzīvotāji, atbilstoši noslēgtajam atkritumu apsaimniekošanas līgumam.

26.3 Individuālo dzīvojamo māju īpašniekiem un pie daudzdzīvokļu dzīvojamajām mājām bioloģiskos atkritumus atļauts kompostēt savas mājsaimniecības teritorijā (mājkompostēšana), ja tas nerada draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi, kā arī personu mantai. Par mājkompostēšanas esamību jāinformē atkritumu apsaimniekotājs. Atkritumu apsaimniekotājs veido un uztur mājkompostēšanas reģistru, kurā tiek atspoguļoti dati par nekustamajiem īpašumiem, kuros tiek veikta mājkompostēšana. Ja individuālo dzīvojamo māju īpašnieki ir ieviesuši savā mājsaimniecības teritorijā mājkompostēšanu, kas ir reģistrēta atbilstoši šī punkta kārtībai, minētās personas var neizvietot pie ēkas bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai paredzētos konteinerus, kā to paredz šo saistošo noteikumu 26.11. apakšpunkts.

26.4 Atkritumu radītājiem, kas darbojas kādā no pārtikas piegādes ķēdes posmiem (primārā ražošana, pārstrāde un ražošana, pārtikas mazumtirdzniecība un citāda izplatīšana, restorāni un ēdināšanas pakalpojumi) ir pienākums dalīti vākt bioloģiskos atkritumus, kas rodas to saimnieciskās darbības rezultātā, un noslēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par šo atkritumu izvešanu, ievērojot normatīvajos aktos un atkritumu apsaimniekotāja noteiktās prasības attiecībā uz šo atkritumu apsaimniekošanu. Bioloģisko atkritumu uzkrāšana veicama tādā veidā, kas nodrošina attiecīgā konteinera nepieejamību trešajām personām, kā arī grauzējiem, putniem un kaitēkļiem. Par šo bioloģisko atkritumu savākšanu ir jānoslēdz atsevišķs līgums ar atkritumu apsaimniekotāju.";

11. 28. punktu izteikt šādā redakcijā:

"28. Atkritumu apsaimniekotājs informē atkritumu radītājus par publisko dalīto atkritumu savākšanas punktu un laukumu atrašanās vietām savā tīmekļvietnē, kā arī tīmekļvietnē www.skiroviegli.lv."

12. svītrot 29. punktu;

13. papildināt ar 33.13. un 33.14. apakšpunktu šādā redakcijā:

"33.13. novietot ceļa braucamās daļas malā visa veida sadzīves atkritumus (piemēram, lapas, zarus), izņemot, ja tiek rīkotas ar pašvaldību saskaņotas talkas;

33.14. ievietot mājsaimniecībā vai saimnieciskās darbības rezultātā radītos atkritumus atkritumu urnās un konteineros, kas paredzēti sabiedrisko objektu lietotāju vajadzībām (parku, skvēru, atpūtas, iestāžu, pakalpojumu un tirdzniecības vietu atkritumu konteineros)."

Bauskas novada domes priekšsēdētājs A. Okmanis

 

Paskaidrojuma raksts
Bauskas novada domes 2024. gada 29. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. 15 "Grozījumi Bauskas novada domes 2022. gada 30. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 15 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Bauskas novadā""

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Bauskas novada dome ar 2024. gada 28. marta lēmumu Nr. 84 "Par Viduslatvijas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu" (prot. Nr. 3, 2. p.) apstiprināja Viduslatvijas, kurā ir iekļauta arī Bauskas novada pašvaldība, reģionālo atkritumu apsaimniekošanas plānu 2024.-2028. gadam. Viens no galvenajiem plāna mērķiem ir novērst atkritumu rašanos, kā arī nodrošināt kopējā radīto atkritumu daudzuma samazināšanos, tai skaitā, nodrošināt apglabājamo atkritumu daudzuma samazināšanu. Lai realizētu atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktos mērķus, pašvaldībai ir jāievieš vairāki ar atkritumu dalīto vākšanu saistīti pasākumi, kā rezultātā ir iespējams samazināt kopējo radīto atkritumu apjomu.

Kārtību, kādā Bauskas novada administratīvajā teritorijā tiek apsaimniekoti sadzīves atkritumi, nosaka Bauskas novada domes 2022. gada 30. jūnija saistošie noteikumi Nr. 15 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Bauskas novadā" (turpmāk - Saistošie noteikumi). Šobrīd Saistošie noteikumi paredz atkritumu radītāja un valdītāja tiesības brīvprātīgi iesaistīties atkritumu dalītās vākšanas sistēmā un šā brīža regulējuma rezultātā dalīti savāktais atkritumu apjoms ir nepietiekams, līdz ar to ir nepieciešams iestrādāt Saistošajos noteikumos normas, kas veicinātu dalīti savāktā apjoma pieaugumu. Līdz ar dalīti savāktā atkritumu apjoma pieaugumu samazinātos apglabājamo atkritumu apjoms, tādā veidā radot pozitīvu ietekmi uz vidi.

Ņemot vērā minēto, ir izstrādāti saistošie noteikumi par grozījumiem Saistošajos noteikumos (turpmāk - Saistošo noteikumu grozījumi), kas paredz gan redakcionālus precizējumus (normu izkārtojuma maiņu) Saistošajos noteikumos, gan papildināšanu ar virkni normu, kas paredz papildu prasības attiecībā uz atkritumu šķirošanu, ar mērķi uzlabot sadzīves atkritumu apsaimniekošanas kārtību Bauskas novada pašvaldībā.

Saistošo noteikumu grozījumi paredz tiesības un pienākumus atkritumu dalītās vākšanas sistēmā atkritumu radītājam un valdītājam, kā arī nekustamā īpašuma īpašniekam.

Attiecībā pret atkritumu radītājiem un valdītājiem ir noteikts pienākums iesaistīties atkritumu dalītās vākšanas sistēmā, izmantojot publiski pieejamos atkritumu dalītās vākšanas punktus vai laukumus vai novietojot pie dzīvojamajām mājām sadzīves atkritumu dalītai vākšanai paredzētos konteinerus (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīrs, metāla iepakojums, stikls). Papildus minētajam, individuālo dzīvojamo māju īpašniekiem ir noteiktas tiesības izvēlēties starp bioloģisko atkritumu konteineri un bioloģisko atkritumu kompostēšanu savas mājsaimniecības teritorijā (mājkompostēšana).

Atsevišķi ir nodalīts atkritumu radītāja, kas ir saimnieciskās darbības veicējs, pienākums vienoties ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai patstāvīgi slēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, ņemot vērā, ka saimnieciskās darbības veicēji lielākoties saražo lielu atkritumu daudzumu un nereti ir konstatētas situācijas, kad nav iespējams identificēt kur, kā un vai atkritumu radītājs atbrīvojas no radītajiem sadzīves atkritumiem. Saimnieciskās darbības veicējiem, kas darbojas kādā no pārtikas piegādes ķēdes posmiem, ir arī noteikts pienākums dalīti vākt bioloģiskos atkritumus.

Saistošo noteikumu grozījumi paredz iespēju publiskajās vietās radušos bioloģiskos atkritumus kompostēt ar pašvaldību saskaņotās vietās, lai veicinātu dārzu un parku atkritumu kompostēšanu pēc iespējas tuvāk to rašanās vietai.

Lai sasniegtu ar Saistošo noteikumu grozījumiem noteikto mērķi, ar tajos ietverto regulējumu atkritumu radītāji un valdītāji tiek mudināti iesaistīties atkritumu dalītās vākšanas sistēmā. Saistošo noteikumu grozījumi paredz atkritumu apsaimniekotājam iespēju vienoties ar klientu par nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanas biežuma samazināšanu, ja klients iesaistās atkritumu dalītās vākšanas sistēmā (novietojot atkritumu dalītai vākšanai paredzētos konteinerus vai nodrošinot bioloģisko atkritumu kompostēšanu).

Papildus pienākumiem atkritumu dalītās vākšanas jomā, Saistošo noteikumu grozījumi paredz arī divus jaunus aizliegumus atkritumu apsaimniekošanā. Kopš Saistošie noteikumi stājušies spēkā, praksē konstatēts, ka, pirmkārt, personas nereti no sava īpašuma iznes un novieto blakus ceļa braucamajai daļai sadzīves atkritumus ar domu, ka kāds tos savāks un, otrkārt, bieži sadzīves atkritumi tiek izmesti atkritumu urnās un konteineros, kas atrodas publiskās vietās un ir paredzēti, lai sabiedriskajās vietās varētu uzturēt kārtību (visbiežāk urnas autobusu pieturās, konteineri, kas paredzētu ielu atkritumu savākšanai u.c.).

Līdz ar to, lai novērstu personu turpmāku šādu rīcību, Saistošo noteikumu grozījumi paredz:

1) aizliegumu novietot ceļa braucamās daļas malā visa veida sadzīves atkritumus (piemēram, lapas, zarus u.c.), izņemot, ja tiek rīkotas ar pašvaldību saskaņotas talkas;

2) aizliegumu ievietot mājsaimniecībā vai saimnieciskās darbības rezultātā radītos atkritumus atkritumu urnās un konteineros, kas paredzēti sabiedrisko objektu lietotāju vajadzībām (parku, skvēru, atpūtas, iestāžu, pakalpojumu un tirdzniecības vietu atkritumu urnās un konteineros).

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Saistošo noteikumu grozījumi var ietekmēt pašvaldības budžeta ieņēmumu daļu - ieņēmumi var palielināties iekasēto administratīvo sodu apmērā. Ieņēmumu apmēru no administratīvajiem sodiem par papildus noteiktajiem aizliegumiem atkritumu radītājam un valdītājam nav iespējams noteikt, jo nevienā pašvaldības normatīvajā aktā iepriekš šādi nosacījumi nav bijuši paredzēti.

Saistošo noteikumu grozījumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Saistošo noteikumu grozījumi rada tiešu, pozitīvu sociālo ietekmi, jo līdz ar pienākuma noteikšanu atkritumu radītājam un valdītājam iesaistīties atkritumu dalītās vākšanas sistēmā, tiek mainīts iedzīvotāju dzīvesveids, paradumi un attieksme pret sadzīves atkritumu šķirošanu kopumā.

Saistošo noteikumu grozījumi rada tiešu ietekmi uz vidi. Līdz ar tajos noteikto atkritumu radītāju un valdītāju pienākumu izpildi, tiktu palielināts pārstrādājamo sadzīves atkritumu apjoms, līdz ar to samazinātos sadzīves atkritumu daudzums, kas apglabājams poligonā, kā rezultātā tiktu atstāts mazāks iespaids, tai skaitā, piesārņojums uz vidi, ko rada apglabājamie sadzīves atkritumi.

Saistošo noteikumu grozījumi rada netiešu ietekmi uz iedzīvotāju veselību, jo, uzlabojot atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, tās rezultātā tiek radīta cilvēka veselībai labvēlīgāka vide.

Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un konkurenci - nav attiecināms.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Institūcija, kurā privātpersona var vērsties ar jautājumiem par Saistošo noteikumu grozījumu piemērošanu, ir Bauskas novada pašvaldības iestāde "Bauskas novada administrācija" vai kādā no pašvaldības apvienību pārvaldēm.

Izmaiņas administratīvo procesu kārtībā, kā arī administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošo noteikumu grozījumi izstrādāti, lai īstenotu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktā noteikto autonomo funkciju - organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus.

Papildu cilvēkresursu iesaiste Saistošo noteikumu grozījumu īstenošanā netiek paredzēta.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu grozījumi neparedz jaunu institūciju izveidi, esošo likvidāciju vai reorganizāciju. Lai efektīvi sasniegtu Saistošo noteikumu grozījumos iekļauto mērķi, nepieciešama komunikācija starp pašvaldības iestādēm, atkritumu apsaimniekotāju un iedzīvotājiem.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošo noteikumu grozījumi ir piemēroti iecerētā mērķa - palielināt dalīti savākto atkritumu apjomu, kā rezultātā samazinātos kopējais apglabājamo atkritumu apjoms - sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir samērīgi un atbilstoši leģitīmā mērķa sasniegšanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Saistošo noteikumu grozījumu izstrādes procesā notikušas konsultācijas un diskusijas starp pašvaldības speciālistiem.

Saistošo noteikumu grozījumi no 2024. gada 24. jūlija līdz 2024. gada 7. augustam publicēti pašvaldības mājaslapā www.bauskasnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.

Bauskas novada domes priekšsēdētājs A. Okmanis

08.11.2024