Tiesību akts: vēl nav spēkā
Ministru kabineta noteikumi Nr. 664

Rīgā 2024. gada 22. oktobrī (prot. Nr. 45 36. §)
Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam
Izdoti saskaņā ar Aizsardzības industrijas likuma 5. panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā Aizsardzības ministrija sagatavo un izsludina projektu konkursu militāra vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam;

1.2. kārtību, kādā izvērtē projektu konkursa iesniegumus un pieņem lēmumus par projekta konkursa uzvarētājiem;

1.3. atbalsta piešķiršanas kārtību un kontroles nodrošināšanas kārtību, lai sniegtais atbalsts tiktu izmantots atbilstoši tam paredzētajiem mērķiem.

2. Noteikumos lietotie termini:

2.1. de minimis atbalsts – komercdarbības atbalsts, ko sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831);

2.2. divējāda lietojuma produkti – divējāda lietojuma preces atbilstoši Eiropas Padomes 2009. gada 5. maija Regulas (EK) Nr. 428/2009, ar ko izveido Kopienas režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, pārvadājumu, starpniecības un tranzīta kontrolei, 2. panta 1. punktā lietotajai terminoloģijai;

2.3. mazie un vidējie uzņēmumi – uzņēmumi, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), I pielikumā noteiktajiem kritērijiem;

2.4. militāra lietojuma produkti – preces (produkti), kas īpaši izstrādātas vai pielāgotas militārām vajadzībām un ir izmantojamas kā ieroči, munīcija vai militārais aprīkojums, tai skaitā militāra rakstura preces, kas noteiktas Līguma par Eiropas Savienības darbību 346. pantā minētajā sarakstā, kā arī to sastāvdaļas un detaļas;

2.5. pētniecības organizācija – subjekts, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā lietotajai terminoloģijai;

2.6. viens vienots uzņēmums – uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;

2.7. zemu nodokļu vai beznodokļu valstis un teritorijas – valstis un teritorijas, kuras noteiktas normatīvajos aktos par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm un teritorijām;

2.8. tehnoloģiju gatavības līmenis – (angļu val. – technology readiness level, turpmāk – TRL) tehnoloģiju brieduma pakāpes mērījums. Tehnoloģiju brieduma pakāpes iedala šādos līmeņos:

2.8.1. TRL 1 – izzināti dabas likumi: zinātniskā pētījuma rezultāti ļauj uzsākt lietišķās pētniecības un tehnoloģijas attīstības darbus;

2.8.2. TRL 2 – formulēta tehnoloģijas praktiskā lietojuma koncepcija;

2.8.3. TRL 3 – koncepcijas eksperimentālā pārbaude: uzsākta izpēte un izstrāde (analītiskie/laboratorijas pētījumi), lai apstiprinātu prognozes par tehnoloģijas komponentiem;

2.8.4. TRL 4 – tehnoloģijas validācija laboratorijas vidē: veikta galveno tehnoloģisko komponentu integrācija, lai pārbaudītu to kopdarbību laboratorijas vidē;

2.8.5. TRL 5 – tehnoloģijas validācija mākslīgi radītā vidē: tehnoloģiskie komponenti ir integrēti ar samērā reāliem atbalsta elementiem, lai tehnoloģiju varētu pārbaudīt mākslīgi radītā vidē;

2.8.6. TRL 6 – tehnoloģijas demonstrācija mākslīgi radītā vidē: sistēmas modelis vai prototips ir pārbaudīts mākslīgi radītā vidē;

2.8.7. TRL 7 – sistēmas prototipa demonstrācija darbības vidē: sistēmas prototips, kas atbilst vai tikai minimāli atšķiras no plānotās sistēmas, ir pārbaudīts reālā darbības vidē;

2.8.8. TRL 8 – sistēma ir pabeigta un pārbaudīta: ir pierādīts, ka tehnoloģija darbojas tās galīgajā formā un plānotajos apstākļos (pēdējais tehnoloģijas attīstības līmenis);

2.8.9. TRL 9 – sekmīga sistēmas ekspluatācija.

3. Atbalstu piešķir, lai aizsardzības un drošības industrijā ietilpstošie mikro, mazie un vidējie uzņēmumi radītu un attīstītu inovatīvus produktus, pakalpojumus un tehnoloģijas atbilstoši nacionālā un starptautiskā līmeņa aizsardzības spēju attīstības plāniem ar komercializācijas potenciālu aizsardzības vai drošības jomā.

4. Atbalstu piešķir tādiem pasākumiem kā esošu vai jaunu zinātnisko atziņu, tehnoloģisko un citu attiecīgu zināšanu un prasmju iegūšana, kombinēšana, modelēšana un izmantošana, lai izstrādātu jaunus vai uzlabotu esošus produktus, pakalpojumus vai tehnoloģijas, kā arī prototipu izgatavošanai, demonstrējumiem, pilotprojektiem, jaunu vai uzlabotu produktu, pakalpojumu vai tehnoloģiju radīšanai un testēšanai.

5. Atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.

6. Ja atbalsta saņēmējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.

7. Piešķirot de minimis atbalstu, Aizsardzības ministrija pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsta apmērs kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī.

8. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.

9. Atbalsta saņēmējs ir atbildīgs par šo noteikumu 7. punktā minētā maksimāli pieļaujamā atbalsta apmēra ievērošanu viena vienota uzņēmuma līmenī.

10. Atbalstu sniedz projektam, kas atbilst tehnoloģiju gatavības ceturtajam līdz astotajam līmenim (TRL 4–TRL 8).

11. Aizsardzības ministrija izveido Industrijas atbalsta komisiju (turpmāk – komisija), kas administrē atbalsta piešķiršanu un uzraudzību. Komisijas sastāvā ir vismaz četri locekļi. Komisijas darbā var pieaicināt neatkarīgus ekspertus. Komisijas sastāvā iekļauj:

11.1. Aizsardzības ministrijas pārstāvjus;

11.2. Ekonomikas ministrijas pārstāvi;

11.3. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvi.

II. Projektu iesniegumu konkursa izsludināšana

12. Atbalstu īsteno projektu iesniegumu konkursa veidā.

13. Komisija izstrādā un apstiprina konkursa nolikumu un izsludina projektu konkursu, publicējot informāciju Aizsardzības ministrijas tīmekļvietnē. Nolikumā tiek ietverti:

13.1. vispārējie konkursa nosacījumi:

13.1.1. konkursa mērķis, konkrētajā konkursā iekļautās aizsardzības spēju prioritātes un mērķgrupas;

13.1.2. projekta iesnieguma sagatavošanas prasības;

13.1.3. projektu īstenošanas periods;

13.1.4. konkursam paredzētais Aizsardzības ministrijas atbalsta apmērs;

13.1.5. konkursā paredzētās attiecināmās izmaksas atbilstoši šo noteikumu 4. un 26. punktam;

13.1.6. projekta iesnieguma iesniegšanas termiņi;

13.1.7. projekta iesnieguma atlases un vērtēšanas kritēriji;

13.1.8. projektu apstiprināšanas un līgumu slēgšanas un uzraudzības nosacījumi;

13.2. informācija par konkursā iesniedzamajiem dokumentiem:

13.2.1. projekta iesnieguma veidlapa;

13.2.2. projekta izstrādes plāna veidlapa;

13.2.3. projekta tāmes veidlapa;

13.2.4. de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – sistēma) sagatavotās veidlapas izdruka par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai (attiecināms, ja projekta iesniegumā netiek norādīts de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numurs).

14. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu atbilstoši konkursa nolikumā noteiktajai kārtībai.

15. Projekta iesniedzējs var iesniegt projekta iesniegumu tikai par šo noteikumu 3. un 4. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu.

16. Atbalstāmā projekta īstenošanas ilgums nedrīkst pārsniegt trīs gadus.

17. Projekta iesniedzējs var komisijai pieprasīt informāciju par atbalsta programmas nosacījumiem, kā arī lūgt konsultāciju par projekta iesnieguma sagatavošanu.

III. Projekta iesniedzējam noteiktās prasības

18. Atbalsta saņemšanai var pieteikties Latvijas Republikā reģistrēti uzņēmumi, kuri atbilst šādām prasībām:

18.1. projekta iesniedzējam ir nepieciešamās zināšanas un prasmes attiecīgā attīstības projekta īstenošanai;

18.2. projekta iesniedzējam ir projekta īstenošanai nepieciešamais līdzfinansējums;

18.3. projekta iesniedzējs ir uzskatāms par mazo vai vidējo uzņēmumu atbilstoši šo noteikumu 2.3. apakšpunktam;

18.4. projekta iesniedzēja dalībnieki, kas ir juridiskas personas, ir reģistrēti Latvijas Republikā, kādā no Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalstīm, bet projekta iesniedzēja dalībnieki, kas ir fiziskas personas, ir Latvijas Republikas, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu pilsoņi;

18.5. projekta iesniedzēja dalībnieki, kas ir juridiskas personas, nav reģistrēti zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās;

18.6. nav pasludināts projekta iesniedzēja maksātnespējas process un tas netiek likvidēts;

18.7. projekta iesniedzējam uz dienu, kad tiek iesniegts projekta iesniegums, saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē publiski pieejamo informāciju nav nodokļu (nodevu) parāda, kas kopsummā pārsniedz 150 euro;

18.8. projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis, pārstāvēttiesīgā persona vai prokūrists ar tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams, vai prokurora priekšrakstu par sodu, kas stājies spēkā, nav atzīts par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:

18.8.1. noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;

18.8.2. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos, neatļauta labumu pieņemšana, komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana un došana, tirgošanās ar ietekmi;

18.8.3. krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;

18.8.4. terorisms, terorisma finansēšana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācīšana terora aktu veikšanai;

18.8.5. cilvēku tirdzniecība;

18.8.6. izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;

18.9. Militārās izlūkošanas un drošības dienesta rīcībā nav informācijas par projekta iesniedzēja, tā valdes vai padomes locekļu, pārstāvēttiesīgo personu, prokūristu vai dalībnieku darbībām, kas ir vērstas pret Latvijas Republikas drošību, pārkāpj starptautiskajos līgumos ietvertos vai starptautisko organizāciju noteiktos ierobežojumus un sankcijas. Projekta iesniedzēja valdes vai padomes locekļi, pārstāvēttiesīgās personas vai prokūristi un dalībnieki nepieder pie aizliegtiem militarizētiem vai bruņotiem grupējumiem, aizliegtām sabiedriskām organizācijām, partijām vai to apvienībām;

18.10. projekta iesniedzējs nav sniedzis nepatiesu informāciju par kādu no šā punkta nosacījumiem;

18.11. nav apturēta tā saimnieciskā darbība.

19. Ja uzņēmums ir saņēmis Valsts ieņēmumu dienesta nodokļa maksātāja reitinga novērtējumu "A", šo noteikumu 18.7. un 18.11. apakšpunktā minētais nosacījums netiek atsevišķi vērtēts. 

IV. Atbalsta piešķiršana un tā apmērs

20. Ja komisija valsts informācijas sistēmās vai datubāzēs nevar iegūt informāciju, lai izvērtētu projekta iesniedzēja atbilstību šo noteikumu prasībām, tā pēc projekta iesnieguma saņemšanas pieprasa:

20.1. Uzņēmumu reģistram – ziņas par uzņēmuma dalībniekiem (fiziskām personām un juridiskām personām), kā arī par personām, kuras ir tiesīgas pārstāvēt uzņēmumu;

20.2. Iekšlietu ministrijas Informācijas centram – ziņas par šo noteikumu 18.8. apakšpunktā minētajiem noziedzīgiem nodarījumiem;

20.3. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei – informāciju par šo noteikumu 18.4. apakšpunktā norādīto fizisko personu valstisko piederību, ja ziņas par fizisko personu ir iekļautas Fizisko personu reģistrā.

21. Aizsardzības ministrija, lemjot par atbalsta piešķiršanu, ņem vērā šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētajos dokumentos un sistēmā pieejamo informāciju, lai izvērtētu projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu 6., 7. un 8. punktā minētajām prasībām. Aizsardzības ministrija ņem vērā arī atbalsta pretendenta papildus iesniegto informāciju atbalsta kumulācijas nosacījumu ievērošanai (ja attiecināms).

22. Atbalstu piešķir granta veidā, pamatojoties uz līdzfinansējuma principu, saskaņā ar konkursa nolikumā noteikto kārtību. Atbalsta saņēmējs ir atbildīgs par nepieciešamā līdzfinansējuma nodrošināšanu un projekta īstenošanas turpināšanai nepieciešamajiem finanšu resursiem.

23. Atbalstu piešķir, ņemot vērā iesniegto projektu kopējā vērtējuma atbilstību konkursa nolikumā norādītajiem vērtēšanas kritērijiem un attiecīgajā gadā šim mērķim pieejamos Aizsardzības ministrijas budžeta līdzekļus. Ja nepieciešams, pamatojoties uz komisijas izvērtējumu par iesniegto projektu ietvaros pieprasīto līdzekļu kopsummas atbilstību attiecīgajā gadā šim mērķim plānotajiem Aizsardzības ministrijas budžeta līdzekļiem, Aizsardzības ministrijai ir tiesības atbalsta saņēmējiem piedāvāt atbalsta summu, kas ir mazāka par attiecīgā projekta iesniegumā sākotnēji norādīto.

24. Aizsardzības ministrijai ir tiesības projekta iesniedzējam piešķirt atbalsta summu, kas ir mazāka par attiecīgā projekta iesniegumā sākotnēji norādīto, lai nodrošinātu šo noteikumu 7. punktā minēto prasību ievērošanu. Šādā gadījumā projekta iesniedzējs iesniedz Aizsardzības ministrijā labotu projekta iesniegumu ar precizētu projekta kopējo izmaksu aprēķinu.

25. Atbalsta īpatsvars projektā ir 50 % no projekta attiecināmajām izmaksām. Atbalsta maksimālais īpatsvars var tikt palielināts līdz 75 % no projekta attiecināmajām izmaksām, ja projekta īstenošana paredz pētniecības organizāciju iesaisti vai to pētniecības darba rezultātu izmantošanu, nodrošinot tehnoloģiju pārnesi un veicinot to komercializācijas potenciālu.

26. Projekta attiecināmās izmaksas šo noteikumu izpratnē ir:

26.1. personāla izmaksas – projekta iesniedzēja darbinieki, pētnieki, palīgdarbinieki, ciktāl tie nodarbināti projektā;

26.2. instrumentu un aprīkojuma izmaksas, ciktāl tos izmanto projektā;

26.3. ēku un zemes izmaksas, ciktāl un cik ilgi tās izmanto projektā. Attiecībā uz ēkām par attiecināmajām izmaksām ir uzskatāmas tikai tās amortizācijas izmaksas, kas atbilst projekta ilgumam un ir aprēķinātas saskaņā ar vispārpieņemtiem grāmatvedības principiem. Attiecībā uz zemi par attiecināmajām izmaksām ir uzskatāmas komerciālās nodošanas izmaksas vai faktiski veikto kapitālieguldījumu izmaksas;

26.4. materiālu, piederumu un līdzīgu produktu izmaksas, kas radušās tieši projekta īstenošanas gaitā;

26.5. maksa par līgumpētījumiem, zināšanām un patentiem, kas iegādāti vai kuru licences saņemtas no ārējiem avotiem godīgas konkurences apstākļos, kā arī konsultantu un līdzvērtīgu pakalpojumu izmaksas, kuri izmantoti vienīgi projekta mērķiem;

26.6. maksa par kredītiestādes vai akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" garantijas izsniegšanu, ja tā tiek pieprasīta saskaņā ar konkursa nolikumā noteikto kārtību.

27. Komisijai, vērtējot projektu iesniegumus, ir tiesības pieaicināt ekspertus un jomas speciālistus.

28. Pēc tam kad komisija ir izvērtējusi projekta iesniegumu, tam pievienotos dokumentus un projekta iesniedzēja atbilstību konkursa nolikumā izvirzītajām prasībām, komisija sniedz priekšlikumu Aizsardzības ministrijas valsts sekretāram pieņemt vienu no šādiem lēmumiem:

28.1. par atbalsta piešķiršanu;

28.2. par atteikumu piešķirt atbalstu.

29. Aizsardzības ministrija var lemt par aizsardzības nozares speciālistu iesaisti un projekta ietvaros izstrādāta produkta (tā prototipa) testēšanai nepieciešamās Nacionālo bruņoto spēku infrastruktūras vai materiāltehnisko līdzekļu izmantošanu, lai pārliecinātos par attiecīgā produkta (tā prototipa) praktisku izmantojamību Nacionālo bruņoto spēku uzdevumu izpildē.

30. Aizsardzības ministrija lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu pieņem divu mēnešu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām.

31. Aizsardzības ministrija, slēdzot rakstveida līgumu par atbalsta saņemšanu, izvērtē atbalsta pretendentu atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumiem. Rakstveida līguma noslēgšana uzskatāma par atbalsta piešķiršanas brīdi saskaņā ar Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 3. punktu.

V. Atbalsta administrēšana un kontrole

32. Aizsardzības ministrija veic piešķirtā de minimis atbalsta uzskaiti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.

33. Atbalsta saņēmējam var paredzēt pēcuzraudzības nosacījumus, ja Aizsardzības ministrija pieņem šādu lēmumu un attiecīgie nosacījumi iekļauti granta līgumā.

34. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Aizsardzības ministrijai šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

VI. Noslēguma jautājumi

35. Atbalsta saņēmējs nodrošina ar de minimis atbalsta saņemšanu saistītās informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas. Aizsardzības ministrija datus par de minimis atbalstu glabā 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 6. panta 3. punktam. Aizsardzības ministrija sniedz informāciju Komisijai saskaņā ar Komisijas regulas  2023/2831 6. panta 7. punktu. 

36. Saskaņā ar Komisijas regulas 2023/2831 7. panta 3. punktu un 8. pantu de minimis atbalstu var piešķirt līdz 2031. gada 30. jūnijam.

Ministru prezidente E. Siliņa

Aizsardzības ministrs A. Sprūds
01.11.2024