Tiesību akts: vēl nav spēkā
Saldus novada domes saistošie noteikumi Nr. 33

Saldū 2024. gada 30. septembrī
Par atvieglojumu piešķiršanu nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem Saldus novadā
Izdoti ar Saldus novada domes
2024. gada 30. septembra sēdes lēmumu
(prot. Nr. 12, 76. §)

Izdoti saskaņā ar likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli"
3.1 pantu, 5. panta trešo un ceturto daļu

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus atsevišķām nodokļa maksātāju kategorijām par Saldus novada administratīvajā teritorijā esošo nekustamo īpašumu – zemi un ēkām uz vienu taksācijas gadu.

2. Saimnieciskās darbības veicējs, šo noteikumu izpratnē, ir jebkura fiziskā vai juridiskā persona, kas piedāvā tirgū preces vai pakalpojumus.

3. Atvieglojumi no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas piešķirami šādos apmēros:

Nodokļu maksātāju kategorijas

Nodokļa atvieglojums %

3.1. Personai, kurai noteikta atbilstība maznodrošinātas personas vai ģimenes statusam par to periodu, kurā nodokļa maksātājs atbilst maznodrošinātas personas (ģimenes) statusam attiecībā uz likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta pirmās daļas 2. punktā un 1.2 daļā minētajiem nekustamā īpašuma nodokļa objektiem un tiem piekritīgo zemi.

50 % apmērā

3.2. Personai, kurai noteikta atbilstība trūcīgas personas vai ģimenes statusam par to periodu, kurā nodokļa maksātājs atbilst trūcīgas personas (ģimenes) statusam attiecībā uz likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta pirmās daļas 2. punktā un 1.2 daļā minētajiem nekustamā īpašuma nodokļa objektiem un tiem piekritīgo zemi.

90 % apmērā

3.3. Juridiskām personām, kuras radījušas ne mazāk kā 10 jaunas darba vietas iepriekšējā taksācijas gadā.

90 % apmērā

3.4. Personai, kura veic uzņēmējdarbību, īpašumā, kas robežojas ar infrastruktūras objektu, kurā notiek celtniecības un/vai rekonstrukcijas darbi, kas ierobežo uzņēmēja saimniecisko darbību, ar nosacījumu, ka celtniecības un/vai rekonstrukcijas darbi notiek ilgāk par trim mēnešiem.

50 % apmērā

3.5. Biedrībām un nodibinājumiem, kas saņēmuši sabiedriskā labuma statusu, realizējuši ES projektus, kuru līdzekļi 100 % ieguldīti nekustamā īpašumā, kas netiek izmantots saimnieciskajā darbībā.

90 % apmērā

3.6. Bārenim par īpašumu, kas ir vienīgais personas nekustamais īpašums un tajā ir deklarēta personas dzīvesvieta.

90 % apmērā

3.7. Nestrādājošām personām ar I un II grupas invaliditāti statusam attiecībā uz likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta pirmās daļas 2. punktā un 1.2 daļā minētajiem nekustamā īpašuma nodokļa objektiem un tiem piekritīgo zemi, kas ir vienīgais personas nekustamais īpašums un tajā ir deklarēta personas dzīvesvieta, ja netiek iznomāts un izmantots saimnieciskajā darbībā.

50 % apmērā

3.8. Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidācijas dalībniekiem, Nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem un 1991. gada barikāžu dalībniekiem attiecībā uz likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta pirmās daļas 2. punktā un 1.2 daļā minētajiem nekustamā īpašuma nodokļa objektiem un tiem piekritīgo zemi, kas ir vienīgais personas nekustamais īpašums un tajā ir deklarēta personas dzīvesvieta, ja netiek iznomāts un izmantots saimnieciskajā darbībā.

50 % apmērā

3.9. Audžuģimenei (ja nav saņemts atvieglojums kā daudzbērnu ģimenei) par īpašumu, kas ir vienīgais personas nekustamais īpašums un tajā ir deklarēta personas dzīvesvieta, ja netiek iznomāts un izmantots saimnieciskajā darbībā.

50 % apmērā

3.10. Personai, kuras īpašumā ir ēkas un būves, kas tiek izmantotas saimnieciskajai darbībai (ražošana, tirdzniecība, pakalpojumu nodrošināšana u.c.) uz būvniecības, pārbūves, atjaunošanas laiku.

70 % apmērā

3.11. Personai, ja persona ar saviem finanšu resursiem ir veikusi Saldus novada teritorijā esošu ēku, kam piešķirts valsts, reģiona vai vietējas nozīmes kultūrvēsturisko pieminekļu statuss, vai ēku, kas atrodas Valsts aizsargājamā reģiona nozīmes kultūras pieminekļa Saldus pilsētas vēsturiskā centra teritorijā esošām ēkām un būvēm (arī kopīpašumā) jumtu vai fasāžu atjaunošanas darbus un ja šo darbu veikšanu nav līdzfinansējusi pašvaldība.

Pamats šajā punktā noteikto atvieglojumu piešķiršanai ir akts par objekta nodošanu ekspluatācijā un izmaksu tāme, attaisnojuma dokumenti par veiktajiem maksājumiem, kuru pamatotību izvērtē Dome.

90 % apmērā

4. Atbilstība un iesniedzamie dokumenti 3. punktā minēto atvieglojumu saņemšanai:

4.1. Juridiskām personām:

4.1.1. saimnieciskai darbībai jānotiek nekustamā īpašuma nodokļa maksātājam piederošā īpašumā, kas ir reģistrēts zemesgrāmatā;

4.1.2. par nekustamo īpašumu (tā daļu) nav nekustamā īpašuma nodokļa parāda par iepriekšējiem gadiem;

4.1.3. Izziņa no Valsts ieņēmumu dienesta par vidējo strādājošo skaitu par diviem iepriekšējiem salīdzināmiem pārskata gadiem laika periodā no 1. janvāra līdz 31. decembrim (attiecas uz 3.3. apakšpunktu);

4.1.4. īpašuma nomas līgums ar Saldus novada pašvaldību, kur tiek realizēts ES projekts (attiecas uz 3.5. apakšpunktu);

4.1.5. revidenta atzinums par ES projektu finanšu līdzekļu izlietojumu (attiecas uz 3.5. apakšpunktu);

4.1.6. apliecinājums, ka īpašums netiek izmantots saimnieciskajai darbībai (attiecas uz 3.5. apakšpunktu);

4.1.7. iesniegumā norāda de minimis sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru, ja atvieglojumus piešķir kā de minimis atbalstu, ievērojot Komisijas 2023. gada 13. decembra regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (dokuments attiecas uz EEZ) nosacījumus (attiecas uz 3.3., 3.4., 3.10., 3.11. apakšpunktu).

4.2. Fiziskām personām:

4.2.1. par nekustamo īpašumu (tā daļu) nav nekustamā īpašuma nodokļa parāda par iepriekšējiem gadiem (neattiecas uz šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktos norādītajiem nodokļa maksātājiem);

4.2.2. apliecinājums, ka īpašums netiek izmantots saimnieciskajai darbībai un nav nodots lietošanā citai personai (attiecas uz 3.5., 3.7., 3.8., 3.9., 3.10., 3.11. apakšpunktu);

4.2.3. iesniegumā norāda de minimis sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru, ja fiziska persona konkrētajā īpašumā veic saimniecisko darbību, piešķir atvieglojumus kā de minimis atbalstu, ievērojot Komisijas 2023. gada 13. decembra regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (dokuments attiecas uz EEZ) nosacījumus (attiecas uz 3.3., 3.4., 3.10., 3.11. apakšpunktu).

5. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķir uz nodokļa maksātāja motivētā iesnieguma pamata par visu taksācijas gadu, izņemot gadījumus:

5.1. kad personas statuss, kurš dod tiesības saņemt atvieglojumu, ir piešķirts uz laiku;

5.2. 3.10. un 3.11. apakšpunktā minētām nodokļu maksātāju kategorijām nodokļa atvieglojumu piešķir uz 3 (trīs) gadiem, sākot no būvdarbu uzsākšanas.

6. Ja nodokļa maksātāja sniegtā informācija de minimis atbalsta uzskaitei ir nepilnīga, pašvaldība lūdz precizēt de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavoto veidlapu par atvieglojumu piešķiršanai sniegto informāciju un nodokļa maksātāju, noteiktajā termiņā, iesniegt precizētu veidlapu.

7. Pašvaldība veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Piešķirot de minimis atbalstu, Pašvaldība pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā noteiktajam.

8. De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu piešķir tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.

9. De minimis atbalstu piešķir līdz 2031. gada 31. decembrim.

10. Atbalstu uzskaita, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" noteikto kārtību.

11. Pašvaldība glabā visus ar de minimis saistītos datus 10 gadus no dienas, kad saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts atbilstoši regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam. Saimnieciskās darbības veicējs (atbalsta saņēmējs) datus glabā 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.

12. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.

13. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Pašvaldībai šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

14. Kārtība, kādā tiek piešķirti atvieglojumi:

14.1. Lēmumu par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanu vai motivētu atteikumu Saldus novada dome sagatavo un pieņem ne ilgāk kā viena mēneša laikā no iesnieguma un šo saistošo noteikumu noteikto 4. punktā minēto dokumentu vai to kopiju saņemšanas dienas. Par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata maksāšanas paziņojuma par nekustamā īpašuma nodokli izdošanas datumu;

14.2. Saldus novada domes lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.

15. Nodokļa atvieglojumu nepiešķir:

15.1. saimnieciskās darbības veicējam, ja uz iesnieguma par nodokļa atvieglojuma piešķiršanu iesniegšanas brīdi, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process;

15.2. ja atvieglojuma kā de minimis atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā kārtējā gadā un iepriekšējos divos gados piešķirto de minimis atbalstu pārsniedz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī;

15.3. ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajās nozarēs un veic neatbalstāmās darbības. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar noteikumiem.

16. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.

17. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos atzīt par spēku zaudējušus Saldus novada domes 2021. gada 28. oktobra saistošos noteikumus Nr. 63 "Par atvieglojumu piešķiršanu nekustamā īpašuma nodokļu maksātājiem Saldus novadā" (sēdes protokols Nr. 19, 103. §).

Saldus novada domes priekšsēdētājs M. Zusts
Paskaidrojuma raksts
saistošajiem noteikumiem Nr. 33 "Par atvieglojumu piešķiršanu nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem Saldus novadā"

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsIevērojot to, ka ar 2024. gada 1. janvāri de minimis atbalsta piešķiršanai tiek piemērota jauna regula, savukārt Eiropas Komisijas regula Nr. 1407/2013, uz kuru šobrīd saistošajos noteikumos ir atsauces, ar 2024. gada 30. jūniju zaudē spēku, lai arī turpmāk nodrošinātu pašvaldības piešķirtā atbalsta pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem nepieciešams veikt grozījumus saistošajos noteikumos.

Ievērojot to, ka atvieglojums no 2024. gada 1. jūlija var tikt piešķirts tikai saskaņā ar Eiropas Komisijas regulu Nr. 2023/2831, noteikumos iestrādātas atsauces uz šo regulu un attiecīgās regulas nosacījumiem.

Pašvaldība, izvērtējot novada ēku un būvju stāvokli, ir nākusi ar priekšlikumu – motivēt saimnieciskās darbības veicējus veikt ieguldījumus būvju atjaunošanai un renovācijai, samazinot NĪN nodokļa slogu uz noteiktu laika periodu.

Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. marta noteikumus Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktu: "Grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu", līdz ar to izstrādāti jauni saistošie noteikumi.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuŅemot vērā 2023. budžeta gada faktiskos rādītājus – NĪN paredzamais atlaižu apjoms nepārsniegs 2500,00 euro gadā.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciSociālā ietekme – nav paredzēta.

Ietekme uz vidi – nav paredzēta.

Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav paredzēta.

Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – vienlīdzīgas iespējas saņemt pašvaldības atbalstu arī saimnieciskās darbības veicējiem.

Ietekme uz konkurenci – nav paredzēta.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmSaldus novada pašvaldība nodrošina piešķirtā de minimis atbalsta uzskaiti, saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība".

Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemJaunas darba vietas netiks veidotas, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks noteikti.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanuSaistošo noteikumu izpilde tiks nodrošināta Saldus novada pašvaldības Centrālās pārvaldes esošo funkciju un uzdevumu ietvaros, nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošās institūcijas likvidācija vai reorganizācija.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām1. Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 9. septembra līdz 2024. gada 23. septembrim (ne mazāk kā divas nedēļas) publicēts Saldus novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.saldus.lv, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Viedokļi un ierosinājumi nav saņemti.

2. Saņemts saskaņojums no Finanšu ministrijas.

3. Saistošie noteikumi izskatīti un atbalstīti novada domes Budžeta un ekonomikas komisijā.

Saldus novada domes priekšsēdētājs M. Zusts
01.01.2025